Volgens mij heb ik duidelijk gesteld dat ik geen illusies had mbt of dit referendum überhaupt iets uitmaakt. Dat de meeste ratificaties heel lang duren en dat men dan sws uiteraard het verdrag al in werking laat treden, daarvan was ik niet op de hoogte. Maar met 28 landen inmiddels is dat ook wel logisch ergens natuurlijk.quote:
Nou nee, volgens mij heb ik daar paar artikeltjes over gelezen, geheel losstaande van GeenStijl.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vanuit opgeklopt Geenstijlperspectief?
Laatst was er een Andere Tijden aflevering over de uitlevering van Holleeder en Van Hout door de Fransen, dat was allemaal ook heel lastig omdat een afgesloten nieuw uitleveringsverdrag al meer dan 30 jaar lag te wachten op behandeling in de Franse Senaat. Dat soort zaken zal vaak wel niet de grootste prioriteit hebben.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik duidelijk gesteld dat ik geen illusies had mbt of dit referendum überhaupt iets uitmaakt. Dat de meeste ratificaties heel lang duren en dat men dan sws uiteraard het verdrag al in werking laat treden, daarvan was ik niet op de hoogte. Maar met 28 landen inmiddels is dat ook wel logisch ergens natuurlijk.
Je wilde natuurlijk gewoon een statement maken. 'Foei' zeggen tegen lachebek Rutte en engnek Peggold.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik duidelijk gesteld dat ik geen illusies had mbt of dit referendum überhaupt iets uitmaakt. Dat de meeste ratificaties heel lang duren en dat men dan sws uiteraard het verdrag al in werking laat treden, daarvan was ik niet op de hoogte. Maar met 28 landen inmiddels is dat ook wel logisch ergens natuurlijk.
Zijn voornaamste uitspraak was volgens mijquote:Op vrijdag 8 april 2016 10:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou nee, volgens mij heb ik daar paar artikeltjes over gelezen, geheel losstaande van GeenStijl.
Geen hele gekke uitspraak.quote:Volgens Juncker zou het koren op de molen zijn van populisten die de EU willen opblazen. „Laten we het referendum niet veranderen in een referendum over Europa”, zegt Juncker. „Ik hoop van harte dat [Nederlanders] niet nee zullen zeggen om redenen die niets met het verdrag zelf te maken hebben.”
Wist jij dan dat het 30 jaar kon duren dan, voordat je die aflevering van Andere Tijden had gezien? Je gaat ervan uit dat een verdrag, omdat het nog een hogere rechtsgrond heeft dan reguliere wetgeving zsm door het parlement gehaald wordt, toch?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Laatst was er een Andere Tijden aflevering over de uitlevering van Holleeder en Van Hout door de Fransen, dat was allemaal ook heel lastig omdat een afgesloten nieuw uitleveringsverdrag al meer dan 30 jaar lag te wachten op behandeling in de Franse Senaat. Dat soort zaken zal vaak wel niet de grootste prioriteit hebben.
Al is het hier wel rap gegaan, na nog geen twee jaar is Nederland de laatste partij die nog moet volgens mij.
http://www.nrc.nl/next/20(...)ds-nee-kan-l-1575019quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zijn voornaamste uitspraak was volgens mij
[..]
Geen hele gekke uitspraak.
NRC, voorwaar geen GeenStijl.quote:Een Nederlands nee tijdens het Oekraïne-referendum op 6 april „kan de deur openen naar een grote continentale crisis”. Dat zegt de voorzitter van de Europese Commissie in een interview met NRC.
Dat het heel lang kon duren wist ik al wel. Dat hoor je wel eens bij VN-verdragen e.d. met betrekking tot ondertekening door de grootmachten.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wist jij dan dat het 30 jaar kon duren dan, voordat je die aflevering van Andere Tijden had gezien? Je gaat ervan uit dat een verdrag, omdat het nog een hogere rechtsgrond heeft dan reguliere wetgeving zsm door het parlement gehaald wordt, toch?
In relatie tot zijn opmerkingen over extra voedingsbodem voor populisten is de speculatie dat het gevolgen kan hebben niet zo gek toch?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/next/20(...)ds-nee-kan-l-1575019
[..]
NRC, voorwaar geen GeenStijl.
Hoe dan ook daar ga je niet direct vanuit met een associatie verdrag dat dan ineens als heikel punt wordt bestempeld door Juncker.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat het heel lang kon duren wist ik al wel. Dat hoor je wel eens bij VN-verdragen e.d. met betrekking tot ondertekening door de grootmachten.
Beetje flauw, want in zo te zien hetzelfde artikel staat:quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zijn voornaamste uitspraak was volgens mij
[..]
Geen hele gekke uitspraak.
http://www.nrc.nl/next/20(...)ds-nee-kan-l-1575019quote:Een Nederlands nee tijdens het Oekraïne-referendum op 6 april „kan de deur openen naar een grote continentale crisis”. Dat zegt de voorzitter van de Europese Commissie in een interview met NRC.
Hoe dan ook: grote Europese continentale crisis + niet uit GeenStijl koker.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In relatie tot zijn opmerkingen over extra voedingsbodem voor populisten is de speculatie dat het gevolgen kan hebben niet zo gek toch?
Het zou mogelijk een deur kunnen openen tot. Dat is heel wat anders dan stellen dat die crisis er komt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe dan ook: grote Europese continentale crisis + niet uit GeenStijl koker.
Serieus? Even los van het politieke taalgebruik, Juncker speculeerde inderdaad dat er een grote crisis zou kunnen komen, en daar wees Ryan3 op. Accepteer gewoon dat hij dat inderdaad gezegd heeft.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zou mogelijk een deur kunnen openen tot. Dat is heel wat anders dan stellen dat die crisis er komt.
Hij zal er niet op gedoeld hebben dat 2 dagen na het referendum een crisis uitgebroken zou zijn. Ik vind het gewoon wat overtrokkenquote:Op vrijdag 8 april 2016 10:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Serieus? Even los van het politieke taalgebruik, Juncker speculeerde inderdaad dat er een grote crisis zou kunnen komen, en daar wees Ryan3 op. Accepteer gewoon dat hij dat inderdaad gezegd heeft.
Het enige was wat gezegd was dat het 'met die grote crisis nog wel meeviel'. Ik vind jouw reactie wat overtrokken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hij zal er niet op gedoeld hebben dat 2 dagen na het referendum een crisis uitgebroken zou zijn. Ik vind het gewoon wat overtrokken
Idd omdat, zoals hij het uitdrukt, andere Eurosceptici het ook wel eens in hun populistische bolletje kunnen krijgen om in de wielen te rijden van de aspiraties van Juncker en een clubje Eurocratische zetbazen. Ook Verhofstadt kreeg daarover, zoals een kind dat zijn zin niet krijgt, en plein public al menig bijna-woede aanval.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zou mogelijk een deur kunnen openen tot. Dat is heel wat anders dan stellen dat die crisis er komt.
quote:Referendum Commissie Logo
Home
Nieuws
Subsidie
Referendum 6 april 2016
Associatieovereenkomst EU-Oekraïne
Achtergrond associatieovereenkomst
Inhoud associatieovereenkomst
Veelgestelde vragen over dit referendum
Wet raadgevend referendum
Veelgestelde vragen
De commissie
Contact
Referendum over de associatieovereenkomst EU-Oekraïne
Op 6 april 2016 wordt in Nederland een raadgevend referendum gehouden. U kunt dan stemmen over de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en Oekraïne. In deze overeenkomst hebben de EU en haar lidstaten afspraken gemaakt met Oekraïne over politieke en economische samenwerking, en vooral over handel. Waarover gaat het referendum precies? Wat houdt een associatieovereenkomst in? Wat is erin afgesproken? En wanneer treedt die in werking?
Waarover gaat het referendum?
Op het stembiljet komt de volgende vraag te staan: bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne? De Referendumcommissie heeft deze vraag bepaald. Via de ‘wet tot goedkeuring’ wordt ingestemd met de associatieovereenkomst. De Eerste en Tweede Kamer zijn met deze wet akkoord gegaan. Bij het referendum kunt u laten weten of u het daarmee eens bent of niet. Meer over de inhoud van de associatieovereenkomst leest u op deze pagina.
Waarom stemmen we bij het referendum niet over de associatieovereenkomst zelf?
Waarom wordt er een referendum gehouden over deze associatieovereenkomst?
Wat gebeurt er met de uitkomst van dit referendum?
Waar vind ik meer informatie over het stemmen?
Wat houdt een EU-associatieovereenkomst in?
Een associatieovereenkomst is een politiek akkoord, een verdrag, tussen 2 of meer landen die de banden willen aanhalen. De Europese Unie (EU) heeft meerdere van deze overeenkomsten gesloten, bijvoorbeeld met Chili en Marokko. Landen spreken erin af politiek en economisch meer te gaan samenwerken.
Onderwerpen van politieke samenwerking zijn bijvoorbeeld versterking van de democratie, verbetering van de mensenrechtensituatie en bevordering van de veiligheid. Economische samenwerking is erop gericht om voor beide partijen handel en investeringen eenvoudiger of goedkoper te maken.
Met welke landen heeft de EU een associatieovereenkomst?
Waarom worden deze associatieovereenkomsten gesloten?
Wie hebben deze associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne gesloten?
Hoe heet de associatieovereenkomst met Oekraïne officieel?
Wat is er in de associatieovereenkomst met Oekraïne afgesproken?
In de associatieovereenkomst hebben de EU en Oekraïne afspraken gemaakt over politieke en economische samenwerking tussen de landen. De overeenkomst bestaat uit 486 artikelen en een groot aantal bijlagen. De artikelen zijn ingedeeld in 7 delen (in de associatieovereenkomst heten ze ‘titels’). Het grootste deel, zo’n twee derde van de artikelen, gaat over handel.
deel 1: doelstellingen en algemene beginselen
deel 2: politieke dialoog
deel 3: justitie, vrijheid en veiligheid
deel 4: handel
deel 5: economische samenwerking
deel 6: financiële samenwerking
deel 7: institutioneel kader, algemene en slotbepalingen
Klik op de titel van een van de delen om meer te lezen over de afspraken in dit deel. Of lees de samenvatting van de associatieovereenkomst.
Wanneer treedt de associatieovereenkomst in werking?
De associatieovereenkomst met Oekraïne treedt in werking als alle partijen er uitdrukkelijk mee hebben ingestemd. Die partijen zijn aan de ene kant Oekraïne en aan de andere kant: de EU, alle EU-lidstaten en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie. Zij stemmen in met de associatieovereenkomst door deze goed te keuren en dit besluit daarna officieel mee te delen aan de EU (dit wordt ‘ratificeren’ genoemd). Nog niet alle lidstaten hebben zo’n officiële mededeling gedaan; ook Nederland niet. Nederland beslist hierover na het referendum.
Delen van de associatieovereenkomst worden al uitgevoerd. Hoe zit dat?
Het Nederlandse parlement heeft al ingestemd met de associatieovereenkomst. Waarom is de procedure dan nog niet rond?
Meer weten?
Lees meer over de achtergrond van de associatieovereenkomst
Lees meer over de inhoud van de associatieovereenkomst
Lees de antwoorden op veelgestelde vragen over dit referendum
Bekijk de inhoudsopgave van de associatieovereenkomst
Bekijk de hoofdtekst van de associatieovereenkomst
Bekijk de bijlagen bij de associatieovereenkomst (vanaf pagina 182)
Wilt u deze pagina printen? Download dan deze pdf
Wilt u alle informatie printen over het referendum van 6 april 2016? Download dan de complete pdf
For information on the contents and background of the EU-Ukraine Association Agreement, see the following PDF.
Pa mas informashon tokante kontenido i background di e kombenio di asosashon i EU-Ukarania, wak e pdf akí.
Disclaimer
Copyright 2016
Die woorden heeft-ie weloverwogen gebruikt om mensen schrik aan te jagen, volgens mij. Ze hadden zelfs op gegeven moment Obama nog even gecharterd om de NL'ers op het hart te drukken vooral voor te stemmen. Ja, of hij weet niet dat het helemaal geen flikker uitmaakt. Vraag me af wat erger is.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hij zal er niet op gedoeld hebben dat 2 dagen na het referendum een crisis uitgebroken zou zijn. Ik vind het gewoon wat overtrokken
Of hij is oprecht bezorgd om de opkomst van de populisten?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die woorden heeft-ie weloverwogen gebruikt om mensen schrik aan te jagen, volgens mij. Of hij weet niet dat het helemaal geen flikker uitmaakt. Vraag me af wat erger is.
Maar die zijn er sws, of je nu wel of geen referendum had gehouden.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of hij is oprecht bezorgd om de opkomst van de populisten?
Allicht maar nu lijkt een verdrag te moeten sneuvelen waar de stemmers vermoedelijk inhoudelijk weinig serieuze problemen hebben. Enkel omdat men graag naar de populisten luistert. Ik snap zijn zorgen wel. Ben ook niet zo voor het omarmen van het populisme. Maar ik snap ook wel dat jij het wel kan waarderen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar die zijn er sws, of je nu wel of geen referendum had gehouden.
Hoe kan je nou anti-Europa zijn? Alsof Nederland ineens naar Azië gaat verhuizenquote:Op vrijdag 8 april 2016 08:46 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
99k maakt geen onderscheid tussen anti-EU en anti-Europa. Hij ziet het verschil niet.
Nee, ik kan populisme niet zo waarderen, nee.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Allicht maar nu lijkt een verdrag te moeten sneuvelen waar de stemmers vermoedelijk inhoudelijk weinig serieuze problemen hebben. Enkel omdat men graag naar de populisten luistert. Ik snap zijn zorgen wel. Ben ook niet zo voor het omarmen van het populisme. Maar ik snap ook wel dat jij het wel kan waarderen.
'Europa' en 'Brussel' worden vrij algemeen als synoniemen voor de EU gebruikt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:05 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hoe kan je nou anti-Europa zijn? Alsof Nederland ineens naar Azië gaat verhuizen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |