Oké, fijn dat je toch nog enigszins kan schrijven, hetzij in je telefoon.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:24 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
In mijn telefoon bij mijn notities... En die kun je dan op slot doen zodat niemand ze leest. Maar tegenwoordig wanneer ik schrijf voel ik mij niet meer beter erdoor. Het lijkt alsof ik tegen een muur praat.. en dan besef ik echt dat er nooit iemand zal zijn die mijn gedachten volledig kan begrijpen. Ik droom zo graag van het idee dat er iemand zou zijn die precies kon zien en voelen wat er allemaal afspeelde in mijn hoofd. Dat ik iemand kon aankijken en niks hoefde te zeggen. En dat diegene dan precies kon zien en voelen wat ik voelde. Dat wens ik maar al te graag. Maar dat is dus onmogelijk want niemand kan gedachten lezen maar met een psycholoog praten zou ik wel heel fijn vinden want die zijn wel getraind en hebben tocu wat meer mensenkennis.... Zou het zo fijn vinden als iets of iemand precies mijn gedachten kon verklaren...zodat ik toch iets van mijn leven zou kunnen maken. Want zoals het nu gaat is het net een grote tornado wat er afspeelt door mijn hoofd.
ohjeeequote:Op donderdag 31 maart 2016 20:29 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Denk je dat dit allemaal bakvisserig gedrag is? Als dat zo is ben ik er wel blij mee, maar weet je ook toevallig hoe je hiermee omgaat? Het lijkt alsof mijn ware ik opgesloten zit of verdwaald is in een bos waar je de bomen niet meer ziet....
Dat helpt ook niet mee natuurlijk. Maar goed dat je inziet dat zij ook maar mensen zijn. Bewustwording van zo een patroon is wel heel belangrijk, zonder die stap kun je er immers niet mee om leren gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:06 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Laten we erop houden dat de relatie tussen mij pa en ma alles behalve goed verloopt... Anders krijg je weer een heel verhaal... Maar hun relatie is ook een patroon geworden....
Dan vind ik het niet zo raar dat je een gevoel hebt van je terug willen trekken, stukje rust opzoeken enzo. Heb je wel een andere uitlaatklep? Tekenen of muziek luisteren ofzo?quote:Ik durf geen dagboek meer bij te houden. Mijn moeder vond een keer mijn dagboek en sindsdien is ze erg bang dat ik rare dingen ga doen. Daarom mag ik tijdens een ruzie ook nooit zomaar even naar buiten om mijn hoofd even te luchten van alles om me heen...
Is het stiekem dan misschien ook niet wel een beetje fijn als je zo bevestiging krijgt? Kun je ook op andere manieren merken dat ze om je geeft?quote:Ze maakt grappen over mij en imiteert mij soms voor de grap... Maar ze is tegelijk ook bang dat ik mezelf wat ga aandoen geloof ik. Dat ze zorgen maakt over mij stelt me wel weer gerust..want dat betekent wel dat ze om mij geeft hoewel ze het niet laat merken misschien.
Kan me voorstellen dat je je dan niet zo serieus genomen voelt nee, maar de ene vertrouwenspersoon kan erg verschillen met een ander. Jij bent ook veranderd en dan krijg je ook een andere response. Als je het er toch weer eens op zou willen wagen, kijk dan of je helder kan zijn in wat je van zo een persoon verwacht. In het verleden misschien een oplossing (vanwege contact met je ouders), terwijl je nu misschien meer hebt aan gewoon een luisterend oor en iemand die een beetje met jou meedenkt zonder dat meteen je ouders erbij gehaald moeten worden ofzo.quote:Met een vetrouwenspersoon op school durf ik nooit meer te praten. En met vriendinnen ook niet meer. Soms wel maar niet zoals ik nu met jou doe. In de basisschool en in de 1e en 2e kwam ik over als een aansteller (had toen wel wat andere issues...)..en die vriendinnen aan wie ik het had verteld wilden niet meer met mij omgaan. Ze deden dan wel niet gemeen...maar ze sloten me buiten en op een gegeven moment zeiden ze dat ze geen vriendinnen meer wilden zijn. Mijn vertrouwenspersoon zei dat ze mijn ouders had gesproken en gezien en zei dat het allemaal best wel meeviel en dat ik me niet druk moest maken. Ik voelde me totaal niet serieus genomen en enorm dom en vreselijk en in de steek gelaten maar ik kan het mijn ex vriendinnen en vertrouwenspersoon ook niet kwalijk nemen. Zij reageerden gewoon normaal op een raar persoon.
Dan maak je in ieder geval wel een bewuste keuze in wat je wel vertelt en dan merk je ook dat zij wel luisteren en je serieus nemen. Dat doen ze vast ook niet voor niks of om puur om aardig gevonden te worden. Daar zou je een stukje bevestiging in kunnen zien dat ze niet alleen met je om willen gaan vanwege je ééndimensionale vrolijkheid en accepteren dat er meer is. Misschien kun je eens in een gesprek met hen kijken naar wat je leuk vindt aan elkaar? Positieve feedback geven en krijgen kan heel erg leuk zijn, omdat je een beetje door de bril van hen naar jezelf kan kijken enzo.quote:Ik zou als ik hun was mijzelf ook raar vinden. Nu heb ik wel fijne vriendinnen en met hun voel ik mij wel prettig. Maar ik doe mij wel vrolijker voor dan ik eigenlijk ben. Soms als ik ergens mee zit vertel ik het wel en dat nemen ze ook serieus maar het diepste van het diepste zal ik nooit zeggen. Nooit maar dan ook nooit. Geen enkele persoon wil met zo'n persoon omgaan...
Ik zit niet meer op de middelbare school. Ik kan mij wel concentreren.. opzicht. Alleen de laatste tijd word ik steeds geconfrontreerd met de waarheid en dat valt me wat zwaar. Motivatie is sterk gedaald... Alles lijkt wat meer moeite te kosten. Lijkt alsof ik alles geforceerd doe en alles lijkt te mislukken. Maar ik doe mijn best om het positieve uit het leven te halen maar nu betwijfel ik zelf of het allemaal wel oprecht is en of het wel de moeite waard is allemaal. Het liefst zou ik nu gewoon spontaan willen verdwijnen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:26 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Oké, fijn dat je toch nog enigszins kan schrijven, hetzij in je telefoon.
Ik snap dat een psycholoog je fijn lijkt, daar moet je ook naar toe zien te werken, op welke manier dan ook.
Kun je je nog een beetje concentreren op school, neem aan dat de examens er aan zitten te komen?
Wat zou het weer waard kunnen maken om toch door te (willen) gaan?quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:50 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Ik zit niet meer op de middelbare school. Ik kan mij wel concentreren.. opzicht. Alleen de laatste tijd word ik steeds geconfrontreerd met de waarheid en dat valt me wat zwaar. Motivatie is sterk gedaald... Alles lijkt wat meer moeite te kosten. Lijkt alsof ik alles geforceerd doe en alles lijkt te mislukken. Maar ik doe mijn best om het positieve uit het leven te halen maar nu betwijfel ik zelf of het allemaal wel oprecht is en of het wel de moeite waard is allemaal. Het liefst zou ik nu gewoon spontaan willen verdwijnen.
wat ook zn voordelen heeft... niks zo erg als dat wel exact te weten en geconfronteerd te worden met de onmogelijkheid daaraan nog veel te veranderen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:24 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
Ben een meisje die jong is en niet weet wat voor functie ze heeft
(...)
-Ik snap wel dat ik niet aan iedereen iets kan bijdragen. Maar het wordt een probleem als je ziet dat je aan aan niemand iets goeds kan bijdragen...quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:19 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Je bent nog niet in het reine met jezelf zo te horen. Het verleden kun je niet meer veranderen, maar deze bewustwording heeft je wel veranderd in het hier en nu en je wil dit in de toekomst achter je kunnen laten. Als je jezelf het (nog) niet kan vergeven, kun je het misschien wel een beter plekje leren geven. Wat zou er voor nodig zijn dat je iets meer begrip voor je eigen acties kan krijgen, zoals je bijvoorbeeld hierboven voor je ma kan laten zien?
[Wat ik heb gedaan verdient geen greintje begrip. Dat doet alleen een psychopaat... Laten we het daar op houden. Ik vind het heel lastig om het een plekje te geven omdat ik bang ben dat ik op die manier mijn acties goedpraat.]
Best menselijk dit hoor, maar goed dat je je nu meer bewust bent van het verschil tussen wat goed is voor jou en wat goed zou zijn voor hen. Hoe ben je daar achter gekomen? En hoe kun je je ego nu opzij zetten voor anderen? Ben je iets minder onzeker dan vroeger of..?
-[Ik ben daar achterkomen omdat er vroeger ooit een jongen in de klas zat die altijd zat te slijmen bij de juffrouw. De andere klasgenoten roddelden over hem over dat hij alleen maar zo aardig doet in de hoop dat hij wordt voorgetrokken door de juf door bijvoorbeeld geen corvee meer te hoeven doen. Door al die roddels over hem ben ik ook een keer naar mezelf aan het kijken geweest en dacht ik na over oprecht aardig zijn....]
Helaas werkt het niet zo dat aardig doen ervoor zorgt dat je niet meer gekwetst kan worden. Maar dan heb je in ieder geval met betere intenties een poging gewaagd om het zo goed mogelijk te laten verlopen en dat is zeker wat waard. Daarnaast is er ook een verschil tussen moedwillig en onbedoelt gekwetst worden, dat jij iets anders het beste vindt hoeft niet te betekenen dat de ander het je misgunt. Probeer te kijken naar die motivatie en hoe je het zelf eventueel anders zou kunnen doen.
-Juist wanneer iemand mij onbedoelt kwetst geeft het een bevestiging dat ik inderdaad helemaal niks voorstel. Juist omdat die mensen het meestal goed bedoelen en vaak ook de waarheid zeggen komt het harder aan dan mensen die je bewust willen kwetsen... Want mensen die je bewust willen kwetsen neem ik automatisch niet zo serieus..van die mensen weet je dat ze zelf issues hebben.
Waarom zit er zo een gat tussen het voor jezelf zorgen en anderen? Kijk je teveel naar de verschillen in plaats van de overeenkomsten of willen jullie niet hetzelfde?
Zou je door voor jezelf te zorgen, niet ook beter voor anderen kunnen zorgen?
-Zo heb ik er nooit over nagedacht eigenlijk. Daarom bewonder ik ook mensen als jij (niet om te slijmen)
Zelf zou ik er nooit op gekomen zijn..
Hierboven geef je aan dat je in ieder geval goede intenties te bieden hebt en het beste met anderen voor hebt. Dat is niet niks, laat staan onaardig. Hoe uit die naïviteit zich vindt je?
-Ik begrijp deze vraag niet helemaal
Wil je een soort boetedoening doen voor je verleden of heb je te weinig positieve feedback van je omgeving dat je je een soort nutteloze figurant voelt ofzo? Stelt je omgeving misschien hoge eisen waarvan je het idee hebt niet te kunnen voldoen?
Wat zou je wel nuttig lijken voor de wereld om te doen wat je nu (nog) niet kan of doet?
-Veel positieve feedback heb ik inderdaad niet gekregen vroeger. Maar dat kan ik die mensen ook niet kwalijk nemen. Waarom zouden ze positieve feedback moeten geven aan iemand die het niet waard is om positieve feedback te ontvangen? Mensen geven alleen maar positieve feedback als ze het ook daadwerkelijk menen en het zien.. Als ik mijzelf zou zijn dan zou ik mezelf ook geen positieve feedback geven. Daarvoor is het niet waard.
Shit happens, je kan niet iedereen pleasen en dat is jouw verantwoordelijkheid ook niet. Dat moet iedereen die een beetje volwassen wordt voor zichzelf leren doen. Neemt niet weg dat je natuurlijk wel degelijk kan bijdragen, net zoals anderen dat bij jou kunnen doen. Misschien kun je nog eens wat meer gaan kijken naar de invulling van jouw geluk en dat van anderen. Misschien kun je daar meer overeenkomsten in ontdekken, waardoor het niet zo een of dit of dat keuze hoeft te zijn..
Ik doe al aan mindfulness/ meditatie... Het probleem is dat mijn ouders denken dat ik aan het bidden ben en nu storen zij mij express wanneer ik aan het mediteren ben. Vroeger heb ik al geprobeerd om buiten te mediteren maar hier in de randstad is er niet echt een plekje waar andere mensen niet langskomen... Het enige wat ik heb is mijn telefoon. :/quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:44 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Dat helpt ook niet mee natuurlijk. Maar goed dat je inziet dat zij ook maar mensen zijn. Bewustwording van zo een patroon is wel heel belangrijk, zonder die stap kun je er immers niet mee om leren gaan.
[..]
Dan vind ik het niet zo raar dat je een gevoel hebt van je terug willen trekken, stukje rust opzoeken enzo. Heb je wel een andere uitlaatklep? Tekenen of muziek luisteren ofzo?
Beetje hip en misschien wat vaag, maar iets als mindfulness een idee? Dat je een beetje kan oefenen in even de boel stilzetten en gedachten beter langs je heen kan laten gaan c.q. loslaten? Dit heb je niet meteen onder de knie, dus dat is wel een kwestie van oefenen en ook bijhouden. Op youtube staan begeleide meditaties en voor op de smartfoon zou je kunnen kijken naar de Headspace app bijvoorbeeld.
[..]
Is het stiekem dan misschien ook niet wel een beetje fijn als je zo bevestiging krijgt? Kun je ook op andere manieren merken dat ze om je geeft?
Misschien kan je ma überhaupt niet zo best met emoties omgaan.. Kan me voorstellen dat ze erg geschrokken is en als ze een beetje para is dat men d'r kinderen af wil pakken, dat ze dan jouw uitingen probeert te bagateliseren omdat ze haar eigen falen erin ziet. Ofzo. Confronterend dat ze en zichzelf, haar relatie met je pa en met jou eigenlijk niet kan fixen en dan dit als een soort paniekvoetbalcontrole doet. Niet dat het dat ok maakt, maar wel begrijpelijker..
[..]
Kan me voorstellen dat je je dan niet zo serieus genomen voelt nee, maar de ene vertrouwenspersoon kan erg verschillen met een ander. Jij bent ook veranderd en dan krijg je ook een andere response. Als je het er toch weer eens op zou willen wagen, kijk dan of je helder kan zijn in wat je van zo een persoon verwacht. In het verleden misschien een oplossing (vanwege contact met je ouders), terwijl je nu misschien meer hebt aan gewoon een luisterend oor en iemand die een beetje met jou meedenkt zonder dat meteen je ouders erbij gehaald moeten worden ofzo.
[..]
Dan maak je in ieder geval wel een bewuste keuze in wat je wel vertelt en dan merk je ook dat zij wel luisteren en je serieus nemen. Dat doen ze vast ook niet voor niks of om puur om aardig gevonden te worden. Daar zou je een stukje bevestiging in kunnen zien dat ze niet alleen met je om willen gaan vanwege je ééndimensionale vrolijkheid en accepteren dat er meer is. Misschien kun je eens in een gesprek met hen kijken naar wat je leuk vindt aan elkaar? Positieve feedback geven en krijgen kan heel erg leuk zijn, omdat je een beetje door de bril van hen naar jezelf kan kijken enzo.
Dat ik in iets goed ben. Dat kan van alles zijn. Als persoon goed zijn, of goed zijn in anderen helpen. Ik wil iets kunnen betekenen voor anderen/ de wereld of voor mezelf. Maar ik kan niks betekenen voor anderen/ de wereld of voor mezelf. Snap je wat ik bedoel..quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:56 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Wat zou het weer waard kunnen maken om toch door te (willen) gaan?
NPSquote:Op donderdag 31 maart 2016 22:19 schreef FANN het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje lastig inderdaad en dat snap ik ook wel, maar voor ons ook moeilijk om je raad te geven ...
TS...quote:
Ik denk dat je zwaar depressief bent als ik dat zo leesquote:Op zaterdag 2 april 2016 17:28 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Dat ik in iets goed ben. Dat kan van alles zijn. Als persoon goed zijn, of goed zijn in anderen helpen. Ik wil iets kunnen betekenen voor anderen/ de wereld of voor mezelf. Maar ik kan niks betekenen voor anderen/ de wereld of voor mezelf. Snap je wat ik bedoel..
Even een voorbeeld van hoe ik mij voel. Ik voel mij als een voorwerp zonder functie. Je hebt er niks aan, en je kunt er helemaal niks mee. Maar mijn ouders houden echter van dat voorwerp. Dat voorwerp is namelijk een erfstuk van mijn oma en daar zijn zij aan gehecht. Maar het voorwerp verspilt hun energie. Ze moeten het voorwerp heel goed verzorgen want het is een breekbaar voorwerp. Ze steken zoveel moeite en tijd in het voorwerp terwijl het voorwerp eigenlijk niks voorstelt. Het voorwerp lijkt hun energie te vreten. Als het voorwerp breekt zijn ze enorm verdrietig want het heeft een grote waarde voor ze gehad. Ze hebben er zoveel tijd en moeite in gestoken en toch is het gebroken. Maar achteraf gezien zijn ze toch beter af zonder het voorwerp
Het voelt alsof ik dat voorwerp/ iets ben. Iets wat heel veel energie vreet maar eigenlijk niks te bieden heeft. Dat is exact van hoe ik mij voel. En je kunt het voorwerp verbloemen/ het leuk lijken. Maar dat is het eigenlijk niet. Het heeft geen enkele waarde en het is nutteloos. Zo voel ik mij dus ook.
Hoewel ik je niet persoonlijk ken...quote:Op zaterdag 2 april 2016 19:47 schreef magnetronkoffie het volgende:
Lokquote
[..]
TS...
Sorry, ik weet dat je hier niet veel aan gaat hebben, maar jij hebt echt iemand nodig die begrip voor je heeft. Iemand die jou begrijpt.
Je kan nergens wat kwijt (zelfs het niet durven bijhouden van een dagboek herken ik), je doet je best en overal lijk je vast te lopen.
En toch blijf je proberen, maar de valkuil hier is dat je jezelf op een gegeven moment zult uitputten en als (of wanneer) dat gebeurt, dan ben je nog verder van huis.
Ik vind dat je heel erg helder bent in hoe je je gevoelens omschrijft (of probeert te omschrijven). Wat ik zie (en dit is wat -ik- zie he? Ik kan me vergissen) is dat je je stuurloos voelt, alsof je roeit op een oceaan met nergens land in zicht, geen wind en geen of nauwelijks punten waaraan je je kunt oriënteren.
Je beschrijft alsof je hard probeert een continent te ontdekken/verkennen, maar je vindt alleen maar de ene heuvel en vlakke vallei na de andere heuvel en vlakke vallei, eindeloos. Wat je beschrijft, komt op mij een beetje over als melancholie. Je wilt vooruit komen, maar komt alleen maar steeds dezelfde dingen tegen. Zoiets in elk geval.
Ik kan me voorstellen dat je je ergens compleet hopeloos voelt. Jij lijkt echt een zetje in de rug te kunnen gebruiken. Sturing wellicht ook. In plaats van steeds tegen een muur lopen van wat niet mogelijk is.
Overigens lijkt kamerdeur weghalen me een nachtmerrie. Serieus...das toch niet normaal?
Ik weet niet wat ik voor je kan betekenen (ik weet niet wat je concreet als volgende stap zou kunnen doen), maar ik wens je het beste.
Ik herken veel van wat je vertelde (misschien bijna alles). Ik ken je details natuurlijk niet (ten slotte kennen we elkaar niet), maar ik herken de mechaniek wel en daarom kan ik het begrijpen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:41 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Hoewel ik je niet persoonlijk ken...
Je reactie heeft mij enorm overweldigt en een hoop emoties losgemaakt. Ieder woord tot aan de laatste zin klopt.. Ik weet niet hoe je het hebt gedaan.. maar het lijkt bijna alsof je werkelijk mijn leven van begin tot het einde hebt gezien.
Mijn kamerdeur is er trouwens toch niet uitgehaald. In verband met verhuisplannen (mijn vader gaat waarschijnlijk terug naar mijn geboorteland met mijn twee broertjes) en ook dat onze kamer vlakbij het balkon is. Wanneer wij die balkondeur opendoen en de kamerdeur is er niet. Dan gaat het tochten door ons hele huis en dat is ook niet de bedoeling. Dus ik heb wel geluk dat die kamerdeur niet weghoeft. Wel moet de deur steeds openblijven wanneer die balkondeur dicht is en mogen we de deur alleen dichtdoen wanneer mijn zusje en ik ons aankleden.
Het doet mij wel veel verdriet dat jij ook niet weet wat en hoe ik kan doen. (Begrijp het niet verkeerd. Is niet jouw schuld en het is heel erg begrijpelijk) Juist omdat jij mij leek schijnt te begrijpen. Daarom voel ik mij op dit moment inderdaad erg geblokkeerd..
Ik neig trouwens wel naar het idee om professionele hulp te zoeken (voor TS dus).quote:Op zaterdag 2 april 2016 20:02 schreef FANN het volgende:
[..]
Je hebt écht professionele hulp nodig, je ouders gaan je niet helpen, tenminste dat maak ik op
uit je verhaal, misschien kan je huisarts je helpen en stappen ondernemen?
quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:59 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik neig trouwens wel naar het idee om professionele hulp te zoeken (voor TS dus).
Alleen snap ik de bezwaren ook, want wat ga je zo'n huisarts vertellen dan?
Dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Zo'n huisarts heeft binnen 10 minuten een makkelijkere klant, goeie kans dat TS met niks (of hooguit een pilletje) afgescheept gaat worden. TS heeft iemand nodig die de tijd heeft en neemt om de boel te verduidelijken (zoiets).
Het is schijnbaar nu nog geen ramp, maar het is m.i. een kwestie van tijd met een grote redelijkheid dat dit echt fout kan gaan aflopen (no offense TS, jouw inzet is het probleem nooit geweest denk ik, je deed genoeg om de boel in je voordeel te doen omkeren).
Zo.quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:41 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Het doet mij wel veel verdriet dat jij ook niet weet wat en hoe ik kan doen. (Begrijp het niet verkeerd. Is niet jouw schuld en het is heel erg begrijpelijk) Juist omdat jij mij leek schijnt te begrijpen. Daarom voel ik mij op dit moment inderdaad erg geblokkeerd..
quote:Op zondag 3 april 2016 04:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zo.
Ik snap wel dat het mijn schuld niet is hoor, ten slotte had ik jouw topic nog maar net gelezen en ken ik jou verder niet enzo
Ik snap ergens wel waarom je het gevoel hebt dat je aan mannen niks hebt (want ten slotte zijn dat meestal botte horken), maar lijkt erop dat je bij de vrouwen die je tot nu toe bent tegengekomen niet veel beter af was.
Het niet hebben van privacy is gewoon raar. Het steekt. Zoiets doe je je eigen kinderen niet aan en als ik alleen al die gedachte had (als ouder), zou dat voor mijzelf al een (sterk) signaal geweest zijn dat het tijd wordt dat ik zelf hulp moet gaan zoeken.
Hoe is 't contact met je zusje trouwens?
Communicatie is iets wat je moet leren (duh) en daar spelen je ouders (maar ook bijvoorbeeld andere familieleden, vrienden, kennissen, docenten, klasgenoten, zelfs dingen als TV en ook bijvoorbeeld fora) een sleutelrol in.quote:Op zondag 3 april 2016 08:19 schreef Anoniem_anoniem het volgende:
[..]
Ze weten gewoon niet wat er met mij aan de hand is. En ik kan het ze niet kwalijk nemen want ik weet het zelf geeneens. Zodra ik erover praat met hun denken zij dat ik overdrijf en dat ik zielig gevonden wil worden. Daarom pesten ze mij ermee en op dat moment lijken ze wel krengen maar dat zijn ze echt niet. Ze weten gewoon niet wat ze met mij aanmoeten en dat is begrijpelijk...
Inmiddels zeg ik daarom niks meer tegen ze. Niks meer wat ik voel tegenover hen en alles om mij heen. En dat gaat goed. Ze denken zelfs dat het goed met mij gaat en dat ik ben veranderd. En dat is maar goed ook want als ik nu nog naar ze toe zou komen...nou...
k, dat zit dus wel goedquote:Met mijn zusje gaat het uitstekend. Ben enorm trots op haar. Zit in de eerste van het vwo en ze haalt hoge cijfers zonder al te veel moeite. En ze denkt al zo verstandig na... Maar ze blijft tegelijk nog kind op een gezonde manier en dat vind ik zo knap van haar want als ik kijk naar leeftijdsgenoten in deze tijd...hoe die zich gedragen/ aankleden/ denken. Echt respect.
Klinkt alsof je erg met jezelf in de knoop zit (blijkt ook al het voorgaande wat je getikt hebt) en je op zulke momenten schuldig voelt. Je bent erg een gevoelsmens, maar je gevoelens worden niet echt erkent (of herkent).quote:De laatste jaren krijg ik spontaan huilbuien. Dan huil ik op momenten dat ik inzicht heb gekregen als je begrijpt wat ik bedoel. Na 5/10 minuten stop ik en droog ik mijn tranenn af maar mijn zusje ziet meteen aan mijn gezicht of ik gehuild heb of niet. Ze maakt zich dan erg veel zorgen en ze raakt gefrustreert als ik niet zeg wat er aan de hand is. Dat doet mij erg veel pijn omdat ik niet wil dat dat ze zorgen over mij maakt. Ze is nog maar 13 en ze moet niet over mijn problemen inzitten of nog erger oplossen. Maar tegelijk is het ook vreselijk om je zus te zien gehuild hebben en ze vervolgens niet wil zeggen wat er aan de hand is. Ik zou zelf ook gefrustreerd zijn....en dat maakt het ook lastig.
Enig idee waarom je ouders jou zoveel aandacht gaven?quote:Mijn zusje en mijn broertje laten mij ook zien dat het probleem niet bij mijn ouders ligt. De grootste grap is dat zij de minste aandacht heb gekregen. De meeste aandacht heb ik gehad en mijn ouders leken zelfs meer om mij te geven dan aan mijn broertjes en zusje. Terwijl ik niks opleverde... Hoe hard zij en ik ook zn best deden. Ik leverde niks op. Ik voel me tot de dag van vandaag nog steeds schuldig erover. Mijn ouders hadden hun aandacht veel beter kunnen investeren in andere dingen. Bijvoorbeeld in mijn broertjes en zusje en in hunzelf. Maar dat deden ze niet... Inmiddels zijn ze natuurlijk ongelooflijk trots op mijn zusje en broertje. Met mij lijkt het inmiddels wel beter te gaan. Maar het voelt niet zo... Het lijkt voelt alsof het geluk en plezier dat ik heb in mijn leven nep is..
Je kunt het zien als overdrijven als je blijft herhalen of bijvoorbeeld harder je best doet je verstaanbaar te maken, dat je geen feedback krijgt en daarom harder je best gaat doen je uit te drukken in de hoop dat het dan wel "over die drempel" komt. Dat is niet zo raar denk ik.quote:Ik weet nog steeds niet of dit resten zijn van de puberteit of dat ik nog steeds overdrijf. Ik weet het niet maar ik weet wel dat als dat het geval zou zijn dat ik het onbewust doe. En ik weet niet hoe ik ervan af kan komen. Maar als ik daadwerkelijk overdrijf... Het bevestigt alleen maar mijn beeld dat ik dat voorwerp ben. Iets wat enorm veel energie vreet uit mensen maar bij wijze van spreken gewoon helemaal niks is...
Oke dit is heel bizar. Je gelooft het of je gelooft het niet maar ze hebben net een half uur gelede. zojuist mijn deur eruit gehaald.....quote:Op zondag 3 april 2016 09:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Communicatie is iets wat je moet leren (duh) en daar spelen je ouders (maar ook bijvoorbeeld andere familieleden, vrienden, kennissen, docenten, klasgenoten, zelfs dingen als TV en ook bijvoorbeeld fora) een sleutelrol in.
En communicatie (en ook je eigen beleveniswereld!) leer je door je te spiegelen en herkenning in elkaar te hebben. Zo reflecteren mensen zich aan elkaar en leren ze niet alleen elkaar, maar ook zichzelf beter kennen en begrijpen.
Wat ik hier beschreven zie worden, is dat jouw ouders jou niet begrijpen, maar blijkbaar moet er wel meteen nu ogenblikkelijk een verklaring zijn (hoe belachelijk die verklaring ook is) voor wat je probeert bij je ouders aan te geven.
Dat zij vervolgens jou pesten (wat ze feitelijk doen is jou onder druk zetten en dan maar hopen dat het je ineens wel lukt, zoiets) is hun zwakte. Ze hebben daar moeite mee en reageren dat op jou af (want schijnbaar ben jij de oorzaak van hun onkunde).
Opvoeden is meer dan alleen maar eten geven, cadeautjes voor je verjaardag, je onderdak geven en je schoolboeken betalen.
Jouw ouders denken dat je overdrijft, maar je wilt je ouders wel serieus nemen (wat normaal is), maar omdat ze jou klem zetten, ga je twijfelen en zit je vast.
Zal ook lekker voor je eigenwaarde zijn (not).
Je zei dat je vroeger iets had misdaan? In welke richting moet ik dat dan zoeken? Heb je iets in de fik gezet ofzo?
[..]
k, dat zit dus wel goed
[..]
Klinkt alsof je erg met jezelf in de knoop zit (blijkt ook al het voorgaande wat je getikt hebt) en je op zulke momenten schuldig voelt. Je bent erg een gevoelsmens, maar je gevoelens worden niet echt erkent (of herkent).
Komt op mij een beetje over als het sjouwen met een emmer vol water (vol omdat je het nergens kwijt kan) en af en toe gaat er wat over de rand. Dat kan op rare plekken en momenten gebeuren. Kan eventueel ook zijn omdat je moe bent?
[..]
Enig idee waarom je ouders jou zoveel aandacht gaven?
Op welke/wat voor manier deden ze dat? Heb je ook voorbeelden?
Ben trouwens ook wel benieuwd wat je op had moeten leveren.
[..]
Je kunt het zien als overdrijven als je blijft herhalen of bijvoorbeeld harder je best doet je verstaanbaar te maken, dat je geen feedback krijgt en daarom harder je best gaat doen je uit te drukken in de hoop dat het dan wel "over die drempel" komt. Dat is niet zo raar denk ik.
Ergens loopt er bij de communicatie iets mis en lijkt men moeite te hebben jou te begrijpen.
Maar dit gegeven is toch raar? Hier lukt het je prima (vind ik dan). Met je vocabulaire is zo te zien niks mis en je zal ook wel over een redelijk intellect beschikken neem ik aan?
Je zit niet meer op de middelbare school zei je. Is dat omdat je die hebt afgemaakt of omdat het niet meer ging of...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |