Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder dier een kutleven heeft gehad voordat het op jou bord zou liggen als je vlees zou eten. Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder stukje vlees op een willekeurig bord slecht is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:18 schreef Evienne het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zeg ik niet. Mensen die gruwelijke feiten negeren om hun wankelende overtuiging te blijven verdedigen daarentegen...
Dus je keurt het goed.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de beelden niet gezien, ik vind de beschrijving al stuitend genoeg maar ik eet er toch niet minder vlees om.
Je dacht van ik negeer even wat hij zegt, dan komt ie er vast niet op terug. Planten zijn ook levende wezens, die gebruikt worden om voedsel te maken dat jij eet. Waarom kan dat wel? Is ene dierenleven meer waard dan een plantenleven?quote:
Dat zegt ze toch helemaal niet? Het ging in haar/mijn voorbeeld om de mensen die massaal kiloknallers in hun karretje mikken, zich vervolgens hardop afvragen waarom de ander geen vlees wil eten, en die ander dan tijdens de uitleg onderbreekt en voor 'moraalridder' uitmaakt, terwijl de vingers in de oren worden gehouden worden en er snel 'nanananana ik wil het niet weten, ik eet gewoon vlees, doe niet zo verheven' geroepen wordt. En dit laatste is in 'mijn' (familie)kringen niet eens bij wijze van spreken...quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder dier een kutleven heeft gehad voordat het op jou bord zou liggen als je vlees zou eten. Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder stukje vlees op een willekeurig bord slecht is.
Dat je daarvoor iedere vleeseter als feiten negeerder wil neerzetten, is jou overtuiging die als basis is voor jou vegetariër zijn. Jou overtuiging. Niet de overtuiging dat vleeseters rijp zijn voor de psychiatrie. Diederik Stapel. Je impliceert het duidelijk.
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je dacht van ik negeer even wat hij zegt, dan komt ie er vast niet op terug. Planten zijn ook levende wezens, die gebruikt worden om voedsel te maken dat jij eet. Waarom kan dat wel? Is ene dierenleven meer waard dan een plantenleven?
Je voelt je verheven omdat je geen vlees eet want in jouw ogen ben je dan geen moordenaar, maae je negeert voor het gemak even het plantenleed. Reageer daar eens op voor je met allerlei oneliners komt.
Je leest niet...quote:Wacht even. Waarom kan je hier wel iedere vleeseter verantwoordelijk houden voor de misstand bij een slachthuis.. En waarom ben je dan weer erg politiek correct als je iemand alle moslims verantwoordelijk houdt voor de misdragingen van een kleine groep.
Waarom hier wel en daar niet?
Derhalve mijn stelling hier: het is gewoon niet waar dat iedere vleeseter verantwoordelijk is voor dit walgelijke gedrag in dit slachthuis.
Oh ja nee, want als ze het niet voelen is er niks mis mee om leven te beschadigen natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:42 schreef Grems het volgende:
[..]
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?
Ik zie helemaal nergens staan dat Evienne iedereen die vlees een psychopaat noemt hoor.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus iedereen is niet goed bij zijn hoofd als hij vlees eet? Gelijk een psychopaat?
Damn. En jij vraagt je af als vegetariër waarom je raar aangekeken wordt...
Kijk eens in de spiegel.
Eigenlijk doe jij nu precies wat zij zegt, je verdraait alles, legt haar woorden in de mond die ze nooitquote:Op donderdag 31 maart 2016 11:56 schreef Evienne het volgende:
Mensen vragen mij toch nog regelmatig waarom ik in vredesnaam vegetariër ben. Al 22 jaar, sinds ik er achter kwam dat de meeste beesten niet zo'n fijn leven hadden als bij ons op de boerderij, verre van zelfs. Mijn onbaatzuchtige keuze voor een betere wereld wordt bij elke gelegenheid in twijfel getrokken.
Maar als ik ze durf te vragen waarom ze nog vlees eten? Dan is 'lekker' een afdoende antwoord. Geen discussie mogelijk. Weird, no?
Inderdaad Candaasje, als je vertelt waarom niet, dan ben je meteen een extremist, terwijl je juist de realiteit probeert te omarmen. Cognitieve dissonantie zou in de DSM-VI opgenomen moeten worden.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:42 schreef Grems het volgende:
[..]
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?
Daar kan je wel wat aan doen. Een eerlijke prijs betalen voor je vlees waardoor dat snel, sneller, snelst eraf kan. Bewust vlees kopen van bronnen die beter omgaan met de dieren, het signaal afgeven dat je niet zo goedkoop en zo snel mogelijk geproduceerd vlees wil waardoor mensen die in branche werken afgerekent worden op hun (hoge!) quotum niet halen (bv 1000 varkens op 1 dag). Waardoor er een enorme druk op mensen ligt die frustratie in de hand werkt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef TheJanitor het volgende:
Ik eet gewoon mijn vlees. Dat mensen die daar werken zich gedragen als een debiel kan ik verder vrij weinig aan doen.
wéét dan ook wát je eet...quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef TheJanitor het volgende:
Ik eet gewoon mijn vlees. Dat mensen die daar werken zich gedragen als een debiel kan ik verder vrij weinig aan doen.
http://www.omroepgelderla(...)opt-3-jaar-oud-vleesquote:APELDOORN - Kalverslachterij Ekro uit Apeldoorn verkoopt wel eens vlees dat al een paar jaar in de vriezer heeft gelegen.
Dat zeggen medewerkers van het bedrijf in het tv-programma Zembla.
'Ik heb wel eens gezien dat er vlees van 29 maanden oud uit de vriezer werd gehaald en ontdooid. De slechte stukken worden er afgesneden en vervolgens weer verkocht', aldus een medewerker. Ekro is onderdeel van de Van Drie Groep, de grootste exporteur van kalfsvlees ter wereld.
Volgens een andere medewerker gebeurt het zo'n 2 tot 3 keer per week. 'Het oudste vlees dat ik heb gezien was 3 jaar oud. Laatst was er een klant die tonnen kalfshazen nodig had. Zoveel kun je niet slachten, dus dat wordt dan uit de vriezer gehaald. Na het ontdooien en bijsnijden gaat het weer de deur uit.'
quote:
Wij zijn door de wol geverfd denk ikquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:02 schreef Evienne het volgende:
Ik ben fan van FANN en erodome. Want ik word in dit soort topics letterlijk en figuurlijk met stomheid geslagen, waar zij nog de hoop houden tot iemand door te dringen.
Dat ben ik ook, en die verantwoordelijkheid neem ik ook, door vegetariër te zijn, zuinig te leven, fanatiek te recyclen, een zuinige auto te rijden en alleen tweedehands spul te kopen. Goed voorbeeld doet soms volgen. Mijn ecologische voetafdruk is 0.8. De jouwe?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]jij maakt deel uit van de mensheid en bent dus verantwoordelijk voor het uitsterven van vele diersoorten. als ook klimaat verandering. snap je nu dat wat jij zegt belachelijk is?
Ero is geen Vega en ik ben bijna Vega, maar ook niet helemaal, dus die vlieger gaat niet op.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Beetje bezopen logica van een aantal vega's hiero
Dat is helemaal niet belachelijk. Is iets waar ik me zeer bewust van ben en best van baal eigenlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]jij maakt deel uit van de mensheid en bent dus verantwoordelijk voor het uitsterven van vele diersoorten. als ook klimaat verandering. snap je nu dat wat jij zegt belachelijk is?
Sorry, ben geen vega.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik hetquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]
Wij zijn door de wol geverfd denk ikaltijd dezelfde argumenten komen langs
![]()
of afgestompt zo kan je het ook noemen, mij verbaast niks meer
Ook van een aantal niet-vega's dan. Die vlieger gaat tuulk nog steeds opquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:06 schreef FANN het volgende:
[..]
Ero is geen Vega en ik ben bijna Vega, maar ook niet helemaal, dus die vlieger gaat niet op.
Niemand heeft tot nu gezegd dat je geen vlees mag eten trouwens, ook Evienne niet.
Nee, ik ken ze gewoon uit mijn hoofd inmiddelsquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik het![]()
Maar ik vind het wel heel mooi..
ik ben bewust bezig met recylclen en heb geen auto heb geen idee wat mijn eco footprint exact is maar ik doe wat ik kan dus denk wel dat ik goed uit de bus kom. durf niet te speculeren of ik over of onder de 0,8 kom. maar mijn vlees is me heilig, al zou ik met een pijl en boog het bos in moeten gaan, ik zal vlees eten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:05 schreef Evienne het volgende:
[..]
Dat ben ik ook, en die verantwoordelijkheid neem ik ook, door vegetariër te zijn, zuinig te leven, fanatiek te recyclen, een zuinige auto te rijden en alleen tweedehands spul te kopen. Goed voorbeeld doet soms volgen. Mijn ecologische voetafdruk is 0.8. De jouwe?
quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik het![]()
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik ken ze gewoon uit mijn hoofd inmiddels
Onderbouw dan eens wat er zo bezopen aan is?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook van een aantal niet-vega's dan. Die vlieger gaat tuulk nog steeds op
Wat is het argument van snijtanden dan precies? Ik ben totaal niet bekend met dit debat namelijk (zie verder mijn bericht in dit topic overigens).quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:11 schreef FANN het volgende:
[..]
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?
Maar gewoneman, het gaat hier toch helemaal niet over geen vlees eten?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik ben bewust bezig met recylclen en heb geen auto heb geen idee wat mijn eco footprint exact is maar ik doe wat ik kan dus denk wel dat ik goed uit de bus kom. durf niet te speculeren of ik over of onder de 0,8 kom. maar mijn vlees is me heilig, al zou ik met een pijl en boog het bos in moeten gaan, ik zal vlees eten.
ik heb als experiment een keer z`n vales vlees vervanger gekocht, maar was niet dol op leek wel of ik een stuk rubber aan het eten was.
De soja wel, de snijtanden deze keer nog niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:11 schreef FANN het volgende:
[..]
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?
Smartphones anyone?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Onderbouw dan eens wat er zo bezopen aan is?
Als jij weet dat kledingmerk X tot stand komt via kinderarbeid, ben jij dan niet medeverantwoordelijk voor het leed van dat kinderarbeid als je dat merk koopt?
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Als jij weet dat kledingmerk X tot stand komt via kinderarbeid, ben jij dan niet medeverantwoordelijk voor het leed van dat kinderarbeid als je dat merk koopt?
Moet je écht persé een vleesvervanger eten als je een dagje minder vlees eet?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik heb als experiment een keer z`n vales vlees vervanger gekocht, maar was niet dol op leek wel of ik een stuk rubber aan het eten was.
ow........ er komt er vast nog wel eentje, laten we ze dan maar niet wijzer maken dan ze zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef erodome het volgende:
[..]
De soja wel, de snijtanden deze keer nog niet.
niet perse, of denk je dat als iemand iets koopt ze moeten weten onder welke omstandigheden dit wordt gemaakt? als ik bij de slager kom en een biefstukje koop heb ik geen idee waar dat dier heeft geleefd en onder welke omstandigheden. en al helemaal niet van ALLES wat ik koop of ooit gekocht heb, dat is absurd. dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van slechte slachterijen die hun vee slecht behandelenquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet per se, nee. Als ik goedkope kleding wil kopen en dat wordt op 4508435834 plaatsen vervaardigd, dan ben ik niet medeverantwoordelijk aan het leed van mensen die in een paar van die plaatsen worden onderdrukt, tenzij ik er bijvoorbeeld van bewust ben dat zij dat doen en daar ook bewust ga kopen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
dit is niet de originele TSquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.
Kinderarbeid is geen issue? Volgens mij is dat namelijk wel een issue, doet het merken geen goed als dat naar buiten komt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.
Je ziet dus wel de splinters in mijn oog, maar niet de balk in die van jou?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb het echter over de ts van dit topic, en dat is dr wel.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:17 schreef FANN het volgende:
[..]
dit is niet de originele TS
er was al een deel 1
NWS / Opnieuw rel door gruwelijke beelden Frans slachthuis
Misschien kan een modje deel 2 erachter zetten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb het echter over de ts van dit topic, en dat is dr wel.
Vandaar dat ik zei, als je weet dat er kinderarbeid aan dat merk vast zit. Als je het niet weet is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:15 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niet perse, of denk je dat als iemand iets koopt ze moeten weten onder welke omstandigheden dit wordt gemaakt? als ik bij de slager kom en een biefstukje koop heb ik geen idee waar dat dier heeft geleefd en onder welke omstandigheden. en al helemaal niet van ALLES wat ik koop of ooit gekocht heb, dat is absurd. dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van slechte slachterijen die hun vee slecht behandelen
Je mist denk ik een beetje hoe ik het bedoelde, maar ik heb het ook niet heel duidelijk omschreven. Waarom ga je daar van uit? Stel eens gewoon vragen. Ik betaal al namelijk wel meer voor vlees want ik wil liever geen plofkippen etc.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Kinderarbeid is geen issue? Volgens mij is dat namelijk wel een issue, doet het merken geen goed als dat naar buiten komt.
Alhoewel ook daar geld dat het teveel mensen blijkbaar geen bal kan schelen.
Het gaat er vooral om dat echt iedereen hier anders kan kiezen en dat vrij makkelijk ook nog.
Het argument dat iemand niet alles helemaal perfect doet vind ik een onzinnige, het is proberen af te leiden van het onderwerp.
Iedereen maakt eigen keuze's, als jij kiest voor bio-industrie dan mag dat, maar doe dan niet net alsof je niets kan doen aan het leed dat daaruit voortkomt, doe dan niet net alsof jij daar niet aan bijdraagt, want dat doe je dan wel.
gelukkig eentje die het snapt...quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:08 schreef Eufonie het volgende:
Ik probeer normaliter twee keer per week langs een goede keurslager te gaan of het via een soortgelijk 'biologische' equivalent goed (al dan niet orgaan)vlees te kopen / bestellen en op deze manier wel goedkope kiloknallers te vermijden. Vind dat voor mijzelf een mooie balans. Plus, elke dag vlees eten is ook niet nodig mijns inziens. Daarbij is het ook gewoon een stuk lekkerder.
Ook hier weer, er staat als je weet dat er kinderarbeid aan te pas komt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:16 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Niet per se, nee. Als ik goedkope kleding wil kopen en dat wordt op 4508435834 plaatsen vervaardigd, dan ben ik niet medeverantwoordelijk aan het leed van mensen die in een paar van die plaatsen worden onderdrukt, tenzij ik er bijvoorbeeld van bewust ben dat zij dat doen en daar ook bewust ga kopen.
In dit geval wil iemand bijvoorbeeld vlees, maar kan hij duur vlees niet betalen. Dat vlees kan van 8435005430435453 slachterijen afkomstig zijn. Nu zijn er in Frankrijk een paar slachterijen waar ze het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn. En daar ben jij als iemand die goedkoop vlees eet dan dus medeverantwoordelijk voor, want zo rol ik met mijn logica![]()
Ik had zelfs nog nooit van die slachterijen gehoordidioot gedoe
Te lastig voor je om antwoord te geven op vragen?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:18 schreef Evienne het volgende:
[..]
Je ziet dus wel de splinters in mijn oog, maar niet de balk in die van jou?
Ik ga nergens vanuit, ik zeg als jij....quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je mist denk ik een beetje hoe ik het bedoelde, maar ik heb het ook niet heel duidelijk omschreven. Waarom ga je daar van uit? Stel eens gewoon vragen. Ik betaal al namelijk wel meer voor vlees want ik wil liever geen plofkippen etc.
Maar ik weet ook direct dat dat gewoon te maken heeft met mezelf een goed gevoel geven want wie garandeert me dat ik niet stiekem alsnog een plofkip heb gekocht? Dat boeit me ook niet genoeg want ik sta zelfvergenoegd bij de kassa dat ik dat toch maar mooi even gedaan heb.
Zal ik het anders zeggen: het feit dat ik iets wat legaal is koop, betekent niet dat dat een vrijbrief voor anderen is om iets illegaals te doen. Het maakt mij ook niet medeverantwoordelijk voor hun gedrag. We hebben ook instanties die daar wat aan behoren te doen. Dat is hun verantwoordelijkheid. Het is een beetje bezopen om mij aan te spreken op iets wat een ander niet moet doen en wat weer een ander moet aanpakken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook hier weer, er staat als je weet dat er kinderarbeid aan te pas komt.
Er zit veel meer leed in de bio-industrie dan alleen deze uitwassen. Echt iedereen hier zou dat al lang en breed moeten weten. Als jij bio-industrie vlees koopt ben je daar mede verantwoordelijk voor, hou je het in stand.
De uitwassen die je hier ziet zijn echt 1001 filmpjes van van allerlei plekken, dit is geen extreme uitzondering. Het snel, sneller, snelst zorgt voor een grove behandeling van dieren, dat zonder dat het een uitwas wordt genoemd.
De frustratie, het gejaag en de al (zeer) grove behandeling van de dieren zorgt dat het maar een kleine stap is naar dit soort uitwassen.
Dat je het niet wist neem ik je niet kwalijk. Bij deze ben je geinformeerd, ga je er ook wat mee doen, dat is de grote vraag?
De werkelijkheid van een industrie op tafel leggen is niet verheven met je vingertje wijzen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Te lastig voor je om antwoord te geven op vragen?
Ík ben niet degene die verheven denkt te zijn en met het vingertje begint te wijzen. Dat ben je toch echt zelf. Vervolgens wil je dat vergoeilijken door zogenaamd alles al te doen wat je kunt, zo van kijk mij eens goed zijn. Maar dat reikt niet verder dan tot het echt ongemakkelijk voor je wordt, want zonder auto is het zo lastig natuurlijk. Maar hey, wel een zuinige, dus alle anderen zijn nog veel vervuilender dus dan is het goed he.
Daar gaat het me niet om.het gaat me om de afsluiter van de OP. Dat ís verhevenheid, hoe je het ook wendt of keert. Kijk, ik betaal meer voor mn vlees, maar als dat niet voorhanden is dan koop ik 'normaal' vlees. Wat daar de mening van wie dan ook verder over is boeit me nietquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:32 schreef erodome het volgende:
[..]
De werkelijkheid van een industrie op tafel leggen is niet verheven met je vingertje wijzen.
Dat is echt een stuip waarin veel mensen schieten als ze zelf vragen waarom je geen vlees eet, bepaald vlees niet eet of anders met vlees omgaat.
Nogmaals, ook zonder deze uitwassen is het leed enorm in die industrie, is de impact die die industrie heeft op deze hele wereld enorm.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zal ik het anders zeggen: het feit dat ik iets wat legaal is koop, betekent niet dat dat een vrijbrief voor anderen is om iets illegaals te doen. Het maakt mij ook niet medeverantwoordelijk voor hun gedrag. We hebben ook instanties die daar wat aan behoren te doen. Dat is hun verantwoordelijkheid. Het is een beetje bezopen om mij aan te spreken op iets wat een ander niet moet doen en wat weer een ander moet aanpakken.
Dat is ook al niet verheven, dat is gewoon de realiteit. Wie betaald bepaald, het is gewoon een waarheid als een koe bij dit onderwerp.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar gaat het me niet om.het gaat me om de afsluiter van de OP. Dat ís verhevenheid, hoe je het ook wendt of keert. Kijk, ik betaal meer voor mn vlees, maar als dat niet voorhanden is dan koop ik 'normaal' vlees. Wat daar de mening van wie dan ook verder over is boeit me niet
Als je er dan toch een economische casus van wil maken, moet je er ook rekening mee houden dat er hier sprake is van asymmetrische informatie; de koper selecteert op prijs en die prijs bevat niet alle informatie over hoe die dieren behandeld worden, informatie waar de slachthuizen wel over beschikken. Dat je graag vlees eet en dit liever voor minder dan voor meer geld doet, betekent niet dat je zo laat zien dierenmarteling wel oke te vinden.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is ook al niet verheven, dat is gewoon de realiteit. Wie betaald bepaald, het is gewoon een waarheid als een koe bij dit onderwerp.
Zodra jij bio-industrie vlees koopt draag je bij aan de vraag die het aanbod drijft. Koop jij dat niet dan verklein je de vraag en dus ook het aanbod op te duur.
Ik heb het dus over het stukje 'ik ben vegetariër' waarmee ze impliceert dat zij beter is dan de vleeseter. Dat is verhevenheid. Dat kun je niet zo willen zien, maar het blijft wel zo.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is ook al niet verheven, dat is gewoon de realiteit. Wie betaald bepaald, het is gewoon een waarheid als een koe bij dit onderwerp.
Zodra jij bio-industrie vlees koopt draag je bij aan de vraag die het aanbod drijft. Koop jij dat niet dan verklein je de vraag en dus ook het aanbod op te duur.
Ik dwing helemaal niemand tot illegaal gedrag, en ik ben er ook niet verantwoordelijk voor. Ook niet indirect. Net zomin als dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een inbraak bij de buren omdat de dader zich daartoe gedwongen voelde omdat hij het financieel niet meer redde door besluiten van een kabinet waar ik indirect op heb gestemd.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Nogmaals, ook zonder deze uitwassen is het leed enorm in die industrie, is de impact die die industrie heeft op deze hele wereld enorm.
Als jij bio-industrie vlees eet draag je bij aan watertekorten, voedseltekorten, verschraling van landbouwgrond wat grote gevolgen heeft, halve (of hele) slavernij (zelfs hier in Nederland is dat in beperkte mate zo, zijn veel boeren meer van de bank dan van zichzelf en worden ze bijkans gedwongen bepaalde manieren van doen te hebben, zijn de gevolgen erg groot als ze dat niet doen). Draag je bij aan enorme milieu-problemen en bergen van dierenleed.
De "normale" manier van doen ligt minder ver af van deze uitwassen dan jij nu wil denken. Ik kan je aanraden om je er eens echt in te verdiepen. (in het vorige topics staan wat filmpjes en foto's, is een goed begin)
Ga je er nu wat aan doen nu je dit weet, nu je geinformeerd bent?
"Ik loop graag in bontjassen maar voel mij niet indirect verantwoordelijk voor het neerknuppelen van babyzeehondjes"quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:48 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik dwing helemaal niemand tot illegaal gedrag, en ik ben er ook niet verantwoordelijk voor. Ook niet indirect. Net zomin als dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een inbraak bij de buren omdat de dader zich daartoe gedwongen voelde omdat hij het financieel niet meer redde door besluiten van een kabinet waar ik indirect op heb gestemd.
Ik voel mij niet verheven hoor. Ik neem gewoon mijn verantwoordelijkheid. Dat jij dat als verhevenheid ziet, zegt wél wat over jou en je standpunten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar gaat het me niet om.het gaat me om de afsluiter van de OP. Dat ís verhevenheid, hoe je het ook wendt of keert. Kijk, ik betaal meer voor mn vlees, maar als dat niet voorhanden is dan koop ik 'normaal' vlees. Wat daar de mening van wie dan ook verder over is boeit me niet
Dat is toch gewoon een feit? Ik eet geen vlees derhalve ben ik vegetariër. Als ik zeg dat ik blank ben, impliceer ik dan ook dat ik beter ben dan iemand met een kleurtje?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb het dus over het stukje 'ik ben vegetariër' waarmee ze impliceert dat zij beter is dan de vleeseter. Dat is verhevenheid. Dat kun je niet zo willen zien, maar het blijft wel zo.
Nee dat betekent het niet, maar wellicht doe ik dat ook, alleen zit vlees daar niet bij. Die mogelijkheid overweeg je niet, omdat je graag je punt wil doordrijven.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:50 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ik voel mij niet verheven hoor. Ik neem gewoon mijn verantwoordelijkheid. Dat jij dat als verhevenheid ziet, zegt wél wat over jou en je standpunten.
Verder vind ik het niet sympathiek van je om mij te wijzen op kleinigheidjes als zo zuinig mogelijk autorijden. Dat ik zoveel mogelijk bijdraag, betekent niet dat ik álles milieuvriendelijk kan of moet doen. Stoppen met autorijden betekent niet werken, en dan ben ik volgens jou waarschijnlijk weer een luie uitvreter. Stoppen met planten eten? Dat lijkt haast een verkapte doodsverwensing.
[..]
Dat is toch gewoon een feit? Ik eet geen vlees derhalve ben ik vegetariër. Als ik zeg dat ik blank ben, impliceer ik dan ook dat ik beter ben dan iemand met een kleurtje?
Je zegt hier dus eigenlijk dat je vegetarisme verheft boven vlees eten en dat vind ik best lief.
Ik eet graag een stukje vlees maar voel me er niet verantwoordelijk voor dat iemand anders dan maar besluit dat dier eerst even flink in elkaar te trappen en zo. Uh, oke jaquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:50 schreef Dven het volgende:
[..]
"Ik loop graag in bontjassen maar voel mij niet indirect verantwoordelijk voor het neerknuppelen van babyzeehondjes"
Uh, oke.
Meisje al at je elke dag de hele dag spare ribs jij bent net zo verantwoordelijk voor dit gedoe als ieder ander.quote:Ik ben een vegetariër. En ik vind dat vleeseters verantwoordelijk zijn voor het soort vlees, en het bijbehorende dierenleed, dat ze consumeren. Wie betaalt, bepaalt.
vol met aannames en waar jij woont zijn geen banen op fiets afstand? OV ? of zelfs verhuizen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:50 schreef Evienne het volgende:
Stoppen met autorijden betekent niet werken, en dan ben ik volgens jou waarschijnlijk weer een luie uitvreter. Stoppen met planten eten? Dat lijkt haast een verkapte doodsverwensing.
Dat maak jij ervan...quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb het dus over het stukje 'ik ben vegetariër' waarmee ze impliceert dat zij beter is dan de vleeseter. Dat is verhevenheid. Dat kun je niet zo willen zien, maar het blijft wel zo.
Al het goedkope vlees is dierenmarteling. Hoe dat behandeld wordt is ruim bekend.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als je er dan toch een economische casus van wil maken, moet je er ook rekening mee houden dat er hier sprake is van asymmetrische informatie; de koper selecteert op prijs en die prijs bevat niet alle informatie over hoe die dieren behandeld worden, informatie waar de slachthuizen wel over beschikken. Dat je graag vlees eet en dit liever voor minder dan voor meer geld doet, betekent niet dat je zo laat zien dierenmarteling wel oke te vinden.
Mensen die mij van hypocrisie willen betichten om hun eigen geweten te sussen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:56 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Meisje al at je elke dag de hele dag spare ribs jij bent net zo verantwoordelijk voor dit gedoe als ieder ander.
Mensen die denken dat dierenproducten niet veder gaan dan vlees.
Oke, dus bij willens vind je het wel oke dat dieren een erbarmelijk leven hebben alvorens afgeslacht te worden.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:55 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik eet graag een stukje vlees maar voel me er niet verantwoordelijk voor dat iemand anders dan maar besluit dat dier eerst even flink in elkaar te trappen en zo. Uh, oke ja
Oke, ik dacht dat je serieus was.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Al het goedkope vlees is dierenmarteling. Hoe dat behandeld wordt is ruim bekend.
Nee, nee en nee. Ik ga niet verhuizen voor een jaarcontract. Ik bewoon een prachtig huis met drie slaapkamers voor 300 euro in de maand. Kan ik in een studentenkamer gaan wonen. Zou jij dat doen?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:58 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
vol met aannames en waar jij woont zijn geen banen op fiets afstand? OV ? of zelfs verhuizen.
Ik ben serieus...quote:
grappig je reageert op 1 van de 3 oplossingen, het lijkt wel alsof je ................quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:01 schreef Evienne het volgende:
[..]
Nee, nee en nee. Ik ga niet verhuizen voor een jaarcontract. Jij wel?
Er zijn geen banen alhier, er is slecht OV voor iemand die in ploegen werkt, en ik heb een fantastisch huis wat ik niet op ga geven. Wat was er niet duidelijk aan drie keer nee?quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:05 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
grappig je reageert op 1 van de 3 oplossingen, het lijkt wel alsof je ................
op de stippellijn kan ik zoveel invullen, maar ik vertrouw erop dat je mijn punt wel snapt
Feiten zijn feiten. Hoe je het aan jezelf verkoopt zodat je jezelf nog in de spiegel kan kijken terwijl je eigenlijk gewoon voor schut staat omdat je met je vinger naar anderen wijst is helemaal aan jou.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:59 schreef Evienne het volgende:
[..]
Mensen die mij van hypocrisie willen betichten om hun eigen geweten te sussen.
Ik vind het altijd vrij irritant als mensen 'dus' gebruiken en vervolgens met een conclusie komen die niet te halen valt uit de tekst die ze citeren. Dat noem je woorden in iemands mond leggen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:00 schreef Dven het volgende:
[..]
Oke, dus bij willens vind je het wel oke dat dieren een erbarmelijk leven hebben alvorens afgeslacht te worden.
Of je bent inderdaad net als alle andere FOK!kers er zo eentje die het vlees van een zelfgekozen koe bij de boer haalt en iedere week braaf wat vers gras voor zijn/haar koe afgeeft.
Niets mis mee uiteraard, was iedereen maar een FOK!ker, dan was dit milieu- en welzijnsprobleem er nooit geweest
Mee eens. In ieder geval voor hoger opgeleiden. In kan me indenken dat vooral aan de onderkant van de samenleving er meer mensen zijn die zich compleet niet bezighouden met dit soort onderwerpen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Al het goedkope vlees is dierenmarteling. Hoe dat behandeld wordt is ruim bekend.
Voor het produceren van 1 kilo vlees hebben dieren enkele tientallen kilo's plantaardig voedsel nodig. Als je plantenleed wilt reduceren, is stoppen met vlees eten dus de beste optie.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je dacht van ik negeer even wat hij zegt, dan komt ie er vast niet op terug. Planten zijn ook levende wezens, die gebruikt worden om voedsel te maken dat jij eet. Waarom kan dat wel? Is ene dierenleven meer waard dan een plantenleven?
Je voelt je verheven omdat je geen vlees eet want in jouw ogen ben je dan geen moordenaar, maae je negeert voor het gemak even het plantenleed. Reageer daar eens op voor je met allerlei oneliners komt.
Maar hugecooll.... Om de bio-industrie in stand te houden worden er mensen onderdrukt, de aarde vergalt en dieren mishandeld. Dat is gewoon legaal tot in vergaande mate. Zonder dat misbruik is er geen spotgoedkoop vlees, zo simpel liggen de zaken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:11 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind het altijd vrij irritant als mensen 'dus' gebruiken en vervolgens met een conclusie komen die niet te halen valt uit de tekst die ze citeren. Dat noem je woorden in iemands mond leggen.
Anyway, ik voel me dus net zomin verantwoordelijk voor wat in een slachthuis ver bij mij vandaan gebeurt als dat ik me verantwoordelijk voel voor de eventuele embarmelijke omstandigheden op de plantage/in de kas waar mijn bananen uit komen.
Ik keur het ook niet goed als blijkt dat er zaken gebeuren die het daglicht niet verdragen, maar er zijn instanties die zich daarmee bezig behoren te houden en daar ook (mede door mij) voor worden betaald. Zij hebben mijn goedkeuring om het tegen te gaan, die anderen hebben niet mijn goedkeuring om mensen te onderdrukken of dieren te mishandelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6
Ja maar als het legaal is, moet je dan niet gaan klagen bij degenen die daar wat aan kunnen doen? De meeste mensen staan volgens mij niet achter onderdrukking en mishandeling, dus daar valt waarschijnlijk meer te halen dan ieder individueel machteloos persoon op te roepen tot acties die enkel nut hebben als ze grootschalig en structureel worden uitgevoerd. Werkte bij een duur product als een iPhone volgens mij ook niet echt, dus waarom zou het met iets 'goedkoops' als vlees wel weken?quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar hugecool. Om de bio-industrie in stand te houden worden er mensen onderdrukt en dieren mishandeld. Dat is gewoon legaal tot in vergaande mate. Zonder dat misbruik is er geen spotgoedkoop vlees, zo simpel liggen de zaken.
Daar draag jij dus aan bij als je gebruik maakt van dat vlees uit de bio-industrie.
Ik heb nergens een vinger gewezen naar jou of iemand anders. Ik benoem slechts enkele dingen die ik doe. Maar als jij je goed voelt na deze post over iemand die je niet kent, terwijl je niet weet wat diegene naast vegetarisme nog bijdraagt aan een betere wereld, gun ik je dat terdege. Je zal het nodig hebben.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:08 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Feiten zijn feiten. Hoe je het aan jezelf verkoopt zodat je jezelf nog in de spiegel kan kijken terwijl je eigenlijk gewoon voor schut staat omdat je met je vinger naar anderen wijst is helemaal aan jou.
Degene die daar wat aan kunnen doen zijn degene die het kopen. Die bepalen de vraag namelijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar als het legaal is, moet je dan niet gaan klagen bij degenen die daar wat aan kunnen doen? De meeste mensen staan volgens mij niet achter onderdrukking en mishandeling, dus daar valt waarschijnlijk meer te halen dan ieder individueel machteloos persoon op te roepen tot acties die enkel nut hebben als ze grootschalig en structureel worden uitgevoerd. Werkte bij een duur product als een iPhone volgens mij ook niet echt, dus waarom zou het met iets 'goedkoops' als vlees wel weken?
Ik eet al niet zo vaak vlees, niet vanuit enig ideologisch oogpunt of zo, maar ik vind het gewoon een matig punt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Degene die daar wat aan kunnen doen zijn degene die het kopen. Die bepalen de vraag namelijk.
Schuif die verantwoordelijkheid niet zo af, neem je eigen verantwoordelijkheid. Koop ander vlees, geef dat signaal af.
Zelfs met dat marktdeel van maar 10% zie je al dat de boel begint te verschuiven. De actie's tegen de plofkip beginnen langzaam wat vruchten af te werpen bv. Het werkt wel degelijk als al die individuen dan ook echt wat doen. Als maar genoeg individuen er wat mee doen.
En zelfs al is dat niet zo, waarom dan je schouders ophalen en er lekker aan mee doen? Als iedereen dat doet veranderd er idd nooit wat.
dat is nou weer jammer......quote:'Niet in mijn achtertuin'
Dat de inwoners van de gemeente Bergeijk, waar Walik onder valt, niet zitten te wachten op de stal was direct duidelijk. ''We hebben hier al zes van dat soort stallen. Moeten we er dan nog één bij krijgen? Ik dacht het niet'', vertelt een man uit Walik.
''Waarom bij ons? Ik hoef dat niet mijn in achtertuin'', reageerde een andere man fel tijdens de voorlichting over de mogelijke komst. ''Waar het dan wel moet komen, is niet ons probleem. Als het maar niet bij ons is.''
Dat kun je multitasken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh ja nee, want als ze het niet voelen is er niks mis mee om leven te beschadigen natuurlijk.
Overigens, moet jij je niet veel drukker maken over het leed van de mannen die een pitje op de bank hebben zitten?
Welke anderen?quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:56 schreef Eufonie het volgende:
A Plea for Culinary Modernism - The obsession with eating natural and artisanal is ahistorical. We should demand more high-quality industrial food. - https://www.jacobinmag.co(...)tural-preservatives/
Goed en interessant artikel ook en, voor het geval men de titel maar niet het artikel leest, het zegt niks positiefs over bio-industrie et al.
De term industrial food slaat niet alleen op bio-industrie natuurlijk maar ook op andere positieve en negatieve takken van dergelijke productie losstaand van de aan- of afwezigheid van dierlijke producten. Het artikel legt enerzijds de zeer positieve aspecten van industrialisatie uit met betrekking tot voedsel maar stelt ook het gebrek aan hedendaagse ethiek en een te kapitalistische inslag aan de kaak.quote:
quote:It matters quite a bit, I believe. If we do not understand that most people had no choice but to devote their lives to growing and cooking food, we are incapable of comprehending that the foods of Culinary Modernism -- egalitarian, available more or less equally to all, without demanding the disproportionate amount of the resources of time or money that traditional foodstuffs did -- allow unparalleled choices not just of diet but of what to do with our lives.
If we urge the Mexican to stay at her metate, the farmer to stay at his olive press, the housewife to stay at her stove instead of going to McDonald's, all so that we may eat handmade tortillas, traditionally pressed olive oil, and home-cooked meals, we are assuming the mantle of the aristocrats of old. We are reducing the options of others as we attempt to impose our elite culinary preferences on the rest of the population.
[...]
Their culinary ethos, though, is another matter. Were we able to turn back the clock, as they urge, most of us would be toiling all day in the fields or the kitchen; many of us would be starving. Nostalgia is not what we need.
What we need is an ethos that comes to terms with contemporary, industrialized food, not one that dismisses it, an ethos that opens choices for everyone, not one that closes them for many so that a few may enjoy their labor, and an ethos that does not prejudge, but decides case by case when natural is preferable to processed, fresh to preserved, old to new, slow to fast, artisanal to industrial.
Symbolisch wel inderdaad.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Omdat mensen zich gedragen alsof ze door een wesp worden gestoken als ze zelf vragen waarom iemand geen vlees eet en dan de waarheid horen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Symbolisch wel inderdaad.
Waarom hebben vega's een bepaald imago? Vragen ze zich dan af...
quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
...je negeert voor het gemak even het plantenleed.
Moest lachen om "Wonders why you don't make better use of all that time you waste not eating animals"quote:
Je zegt letterlijk (ik citeer):quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:20 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ik heb nergens een vinger gewezen naar jou of iemand anders. Ik benoem slechts enkele dingen die ik doe. Maar als jij je goed voelt na deze post over iemand die je niet kent, terwijl je niet weet wat diegene naast vegetarisme nog bijdraagt aan een betere wereld, gun ik je dat terdege. Je zal het nodig hebben.
Je hebt het dus niet slechts over de goede dingen die jij doet. Je zet jezelf neer als heilig boontje en beschuldigt vleeseters en hebt het over hun verantwoordelijkheid. Wat zo jammer is, is dat je het nergens hebt over je eigen verantwoordelijkheid.quote:Ik ben een vegetariër. En ik vind dat vleeseters verantwoordelijk zijn voor het soort vlees, en het bijbehorende dierenleed, dat ze consumeren. Wie betaalt, bepaalt.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:33 schreef erodome het volgende:
Gelukkig komt het vooral op fok zoveel voor dat er zo gereageerd wordt en irl dat een heel stuk minder gebeurd. Maar als het gebeurd gaat het vrijwel altijd zo. Mensen vragen zelf en gaan overstuur van het antwoord.
Ik helaas niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:12 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
ik heb het tot nu toe alléén op Fok meegemaakt, écht waar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet selectief quoten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:10 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Je zegt letterlijk (ik citeer):
[..]Ze zegt dat vleeseters verantwoordelijk zijn voor het soort vlees, en het bijbehorende dierenleed dat ze consumeren.
Dat is toch zo? Als jij als consument het goedkoopste van het goedkoopste wil, dan draag je bij aan de intensieve veeteelt en zo ook aan het dierenleed. Want dierenleed vindt gewoon plaats in die industrie waar alles tegen de laagste prijzen verkocht moet kunnen worden. Simpel. (En dan hebben we het echt nog niet eens over die extreme uitwassen zoals in het filmpje. De dagelijkse gang van zaken is al wreed genoeg)
Hetzelfde geldt voor je kleding kopen bij de primark; lekker goedkoop, maar gegarandeerd kinderleed.
En of je dat gewoon 'durft toe te geven en jezelf daardoor gewoon in de spiegel kan aankijken, nouja, daar ging de discussie dus vooral over. Ik neem aan dat als jij mij vraagt waarom ik geen vlees eet en ik vertel dat ik het niet doet omdat er veel dieremishandeling is, jij zegt 'ja, dat is zo, ik weet het, maar ik eet er niet minder vlees om'. Daar heb ik an sich niet zoveel problemen mee, want dan ben je gewoon eerlijk.Waar ik wel problemen mee heb, zijn mensen die om uitleg vragen, door blijven vragen en vervolgens de waarheid niet willen horen. Want dan smaakt dat stukje kipfilet hen opeens niet meer
En over andere producten; ik zou graag willen dat er voor veel dingen minder dierlijke producten gebruikt zouden worden. Want inderdaad, op deze manier 'steun' ik nog steeds de bio-industrie. Vaak ook enigszins onbewust of ongewild. Helemaal veganistisch leven is echter heel moeilijk, en ik sta daar ook weer niet helemaal achter, maar ik zou dus wel graag zien dat dierlijke producten een betere herkomst hebben. Of dit nu gaat om gelatine of van mijn part honing (want 3/4 van de honing die je in de supermarkt kan kopen wordt in Amerika op ook heel niet zo diervriendelijke en milieuvriendelijke wijze geproduceerd..)
quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik helaas niet.Ik vind dat écht jammer hoorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gelukkig kent mijn familie mij goed genoeg om er niet over te zeuren.
Er is ook helemaal geen reden om te zeuren, ik was op een gegeven moment helemaal
vegetarisch gaan eten, nu eet ik echt maar een paar keer per jaar vlees, al mijn
broers en zussen (8 stuks, nou jah, sinds kort nog maar 7) eten gewoon vlees.
De één eet wel alleen biologisch vlees en de ander juist weer helemáál niet, maar
het grappige is dat steeds meer neefjes en nichtjes of vegetarisch worden of heel
fanatiek zijn over wél of niet biologisch vlees, dus ik hoef ook helemaal niks te zeggen
ze krijgen het nu te horen van hun eigen kinderen![]()
Nog geen maand geleden kwam er weer een vegetarische neef bij, mijn zus zei, jeetje P.
is afgevallen en hij eet geen vlees meer en hij drinkt ook geen melk meer,
weet je hoe slecht melk is?Ik drink het nu ook niet meer ik heb nu amandelmelk gekocht
![]()
En dat heb ik al járen geleden gezegdvind ik dat toch wel grappig
![]()
Melk slecht?quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:12 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik vind dat écht jammer hoor![]()
Er is ook helemaal geen reden om te zeuren, ik was op een gegeven moment helemaal
vegetarisch gaan eten, nu eet ik echt maar een paar keer per jaar vlees, al mijn
De één eet wel alleen biologisch vlees en de ander juist weer helemáál niet, maar
het grappige is dat steeds meer neefjes en nichtjes of vegetarisch worden of heel
fanatiek zijn over wél of niet biologisch vlees, dus ik hoef ook helemaal niks te zeggen
Nog geen maand geleden kwam er weer een vegetarische neef bij, mijn zus zei, jeetje P.
weet je hoe slecht melk is?Ik drink het nu ook niet meer ik heb nu amandelmelk gekocht
![]()
![]()
quote:
Idd, iedereen slikt het ook als zoete koek, helaas.quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:20 schreef agter het volgende:
[..]
Nieuwetijds stokpaardje van sommige mensen.
Nee hoor soms staat het ook gewoon in de krantquote:Op vrijdag 1 april 2016 00:24 schreef Rami. het volgende:
[..]
En dan uitkomen bij mensen zoals Jesse van der Velde die de menigte wijsmaken dat melk slecht is. Het is onzin. Melk is niet slecht.
Inderdaad, het staat op Nu.nl, dus het moet wel waar zijnquote:Op vrijdag 1 april 2016 00:24 schreef FANN het volgende:
[..]
Nee hoor soms staat het ook gewoon in de krant![]()
http://www.nu.nl/gezondhe(...)-niet-zo-gezond.html
och man, er zijn honderden bronnenquote:Op vrijdag 1 april 2016 00:41 schreef Rami. het volgende:
[..]
Inderdaad, het staat op Nu.nl, dus het moet wel waar zijnHeb je het onderzoek zelf überhaupt gelezen?
Honderden bronnen en dan kom je met deze twee linkjes. Twee linkjes waarin geen enkel wetenschappelijk onderzoek wordt aangehaald. De nadelen die Salusi (je tweede linkje) opsomt zijn allemaal te ontkrachten. Het is inderdaad offtopic, dus ik wil dit bericht kort houden. Hier, in een spoiler, om het topic toch een beetje "schoon" te houdenquote:Op vrijdag 1 april 2016 00:46 schreef FANN het volgende:
[..]
och man, er zijn honderden bronnen![]()
http://puurpraktijk.nl/foodfacts/melk-ongezond/
https://www.salusi.nl/melk-is-nergens-goed-voor-en-niet-gezond/
maar het gaat hier niet over melk, ik had het beter niet kunnen noemen, maar ja, ga je daar lekker op door, moet jij weten![]()
Ik zeg niet dat je het niet moet drinken hoor, ik zei al, beslis zelf maar..........
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, ik ging hier even op door, voor de meelezers. Het zou jammer zijn als mensen hun glaasje melk laten staan, vanwege sites zoals Salusi. Ik neem het je overigens niet kwalijk hoor, het is moeilijk om te weten wat je wel en niet moet geloven.![]()
quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:45 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik helaas niet.Dat is ook zeker zo. Het is alleen zo jammer dat mensen die zich vegetariër noemen en helemaal geen vlees eten denken dat ze zich niet meer schuldig maken aan het in stand houden van dierenleed en daarmee een vrijkaartje denken te hebben voor het zeiken op mensen die wel graag een stukje vlees lusten. Dat is namelijk gewoon reinste onzin. Verder ben ik het gewoon met je eens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Niet selectief quoten.Ze zegt dat vleeseters verantwoordelijk zijn voor het soort vlees, en het bijbehorende dierenleed dat ze consumeren.
Dat is toch zo? Als jij als consument het goedkoopste van het goedkoopste wil, dan draag je bij aan de intensieve veeteelt en zo ook aan het dierenleed. Want dierenleed vindt gewoon plaats in die industrie waar alles tegen de laagste prijzen verkocht moet kunnen worden. Simpel. (En dan hebben we het echt nog niet eens over die extreme uitwassen zoals in het filmpje. De dagelijkse gang van zaken is al wreed genoeg)
Hetzelfde geldt voor je kleding kopen bij de primark; lekker goedkoop, maar gegarandeerd kinderleed.
En of je dat gewoon 'durft toe te geven en jezelf daardoor gewoon in de spiegel kan aankijken, nouja, daar ging de discussie dus vooral over. Ik neem aan dat als jij mij vraagt waarom ik geen vlees eet en ik vertel dat ik het niet doet omdat er veel dieremishandeling is, jij zegt 'ja, dat is zo, ik weet het, maar ik eet er niet minder vlees om'. Daar heb ik an sich niet zoveel problemen mee, want dan ben je gewoon eerlijk.Waar ik wel problemen mee heb, zijn mensen die om uitleg vragen, door blijven vragen en vervolgens de waarheid niet willen horen. Want dan smaakt dat stukje kipfilet hen opeens niet meer
En over andere producten; ik zou graag willen dat er voor veel dingen minder dierlijke producten gebruikt zouden worden. Want inderdaad, op deze manier 'steun' ik nog steeds de bio-industrie. Vaak ook enigszins onbewust of ongewild. Helemaal veganistisch leven is echter heel moeilijk, en ik sta daar ook weer niet helemaal achter, maar ik zou dus wel graag zien dat dierlijke producten een betere herkomst hebben. Of dit nu gaat om gelatine of van mijn part honing (want 3/4 van de honing die je in de supermarkt kan kopen wordt in Amerika op ook heel niet zo diervriendelijke en milieuvriendelijke wijze geproduceerd..)
Self-interest makes the world go round!
quote:Op vrijdag 1 april 2016 01:32 schreef Rami. het volgende:
[..]
Honderden bronnen en dan kom je met deze twee linkjes. Twee linkjes waarin geen enkel wetenschappelijk onderzoek wordt aangehaald. De nadelen die Salusi (je tweede linkje) opsomt zijn allemaal te ontkrachten. Het is inderdaad offtopic, dus ik wil dit bericht kort houden. Hier, in een spoiler, om het topic toch een beetje "schoon" te houdenja moet ik honderd linkjes hier gaan neer plempen dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, ik ging hier even op door, voor de meelezers. Het zou jammer zijn als mensen hun glaasje melk laten staan, vanwege sites zoals Salusi. Ik neem het je overigens niet kwalijk hoor, het is moeilijk om te weten wat je wel en niet moet geloven.![]()
Waarom probeer je mij te overtuigen dat melk zo gezond is?
Ik probeer jou helemaal niet te overtuigen dat het niet gezond is, ik zei tot twee keer aan toe,
beslis zelf maar........
Een glaasje melk zal je niet dood aan gaan hoor, ik hoop wel dat je voor Biologische melk
kiest dan ...
http://www.ciwf.nl/vee-in(...)bi7MsCFfYy0wod-yABpQ
Bovendien.... ik ben ook niet roomser dan de paus, ik gebruik ook wel eens melkprodukten,
als het even kan biologisch, maar de ijsjes die ik eet zijn vast niet allemaal gemaakt van
biologische melk.
We dragen leren schoenen, zitten op leren banken, rijden op asfalt en vrouwen dragen graag make-up. Allemaal van dierlijke oorsprong. In hoeveel voedingsmiddelen is geen dierlijk vet verwerkt? Ik bedoel maar.quote:Op vrijdag 1 april 2016 01:43 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Dat is ook zeker zo. Het is alleen zo jammer dat mensen die zich vegetariër noemen en helemaal geen vlees eten denken dat ze zich niet meer schuldig maken aan het in stand houden van dierenleed en daarmee een vrijkaartje denken te hebben voor het zeiken op mensen die wel graag een stukje vlees lusten. Dat is namelijk gewoon reinste onzin.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
We dragen leren schoenen, zitten op leren banken, rijden op asfalt en vrouwen dragen graag make-up. Allemaal van dierlijke oorsprong. In hoeveel voedingsmiddelen is geen dierlijk vet verwerkt? Ik bedoel maar.
Het gaat dus niet alleen om het consumeren van vlees maar ook om het gebruik van producten met een dierlijke oorsprong. Ik vergelijk het weleens met de antiroker die zich stijf vloekt om de sigarettenrook van anderen, maar wel in een luchtvervuilende auto stapt en in de zomer zijn stinkende barbecue aansteekt. Hypocrisie.
Als de bio industrie niet meer bestaat worden er nog steeds koetjes doodgemaakt hoorquote:Op vrijdag 1 april 2016 09:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
We dragen leren schoenen, zitten op leren banken, rijden op asfalt en vrouwen dragen graag make-up. Allemaal van dierlijke oorsprong. In hoeveel voedingsmiddelen is geen dierlijk vet verwerkt? Ik bedoel maar.
Het gaat dus niet alleen om het consumeren van vlees maar ook om het gebruik van producten met een dierlijke oorsprong. Ik vergelijk het weleens met de antiroker die zich stijf vloekt om de sigarettenrook van anderen, maar wel in een luchtvervuilende auto stapt en in de zomer zijn stinkende barbecue aansteekt. Hypocrisie.
Ik probeer jou absoluut niet te overtuigenquote:Op vrijdag 1 april 2016 08:22 schreef FANN het volgende:
[..]
ja moet ik honderd linkjes hier gaan neer plempen dan?![]()
Waarom probeer je mij te overtuigen dat melk zo gezond is?
Ik probeer jou helemaal niet te overtuigen dat het niet gezond is, ik zei tot twee keer aan toe,
beslis zelf maar........
Een glaasje melk zal je niet dood aan gaan hoor, ik hoop wel dat je voor Biologische melk
kiest dan ...
http://www.ciwf.nl/vee-in(...)bi7MsCFfYy0wod-yABpQ
Bovendien.... ik ben ook niet roomser dan de paus, ik gebruik ook wel eens melkprodukten,
als het even kan biologisch, maar de ijsjes die ik eet zijn vast niet allemaal gemaakt van
biologische melk.
quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:08 schreef Rami. het volgende:
Ik kies overigens voor biologische melk, dat dan weer wel!
Het moet gewoon over vega's gaan die oh zo hypocriet zijn, is fok weet je nog?quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:08 schreef FANN het volgende:
[..]
Als de bio industrie niet meer bestaat worden er nog steeds koetjes doodgemaakt hoor![]()
Voor biologisch vlees moeten ze ook dood.
Dan heb je bio logisch leer voor schoenen en banken en de hele zooi.
Het afvalvlees wordt dan gewoon kattenvoer, net als nu, maar dan biologisch.
Je kan niet álles veranderen, dus moet je maar niks veranderen?
Klinkt weer lekker logisch ook
ik weet hetquote:Op vrijdag 1 april 2016 11:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Het moet gewoon over vega's gaan die oh zo hypocriet zijn, is fok weet je nog?
Dat het onderwerp uitwassen van de bio-industrie is doet er niets toe, dat echt helemaal niemand hier zegt dat er helemaal geen vlees meer gegeten mag worden doet er niets toe.
Er is iemand geweest die heeft gezegd vega te zijn en nu is dat dus het onderwerp, aantonen hoe hypocriet en dom dat wel niet is. Want die vuige vega waagde het te zeggen dat je als vleeseter verantwoordelijk bent voor het soort vlees wat je consumeert.
Yep.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:04 schreef FANN het volgende:
[..]
ik weet hetaltijd hetzelfde liedje.....
Niet als je meer moet betalen omdat de producent er gemakshalve biologisch voor zet. Net als bij groene stroom een wassen neus.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:08 schreef FANN het volgende:
[..]
Als de bio industrie niet meer bestaat worden er nog steeds koetjes doodgemaakt hoor![]()
Voor biologisch vlees moeten ze ook dood.
Dan heb je bio logisch leer voor schoenen en banken en de hele zooi.
Het afvalvlees wordt dan gewoon kattenvoer, net als nu, maar dan biologisch.
Je kan niet álles veranderen, dus moet je maar niks veranderen?
Klinkt weer lekker logisch ook
ik word een beetje moe van jouquote:Op vrijdag 1 april 2016 15:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niet als je meer moet betalen omdat de producent er gemakshalve biologisch voor zet. Net als bij groene stroom een wassen neus.
Jij bent degene die niet tegen de waarheid kan hierquote:Op vrijdag 1 april 2016 15:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
De harde waarheid kan inderdaad soms vermoeiend zijn voor degene die het niet willen horen.
Ik heb géén vitamine tekorten, weet ik heel zeker want ik ben daar niet eens zo langquote:Op vrijdag 1 april 2016 15:35 schreef agter het volgende:
[..]
Dan eet je te weinig vlees als je zo snel moe wordt..
Was je zo moe dat je je onlangs hebt laten controleren?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:38 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik heb géén vitamine tekorten, weet ik heel zeker want ik ben daar niet eens zo lang
geleden op gecontroleerd![]()
Ik weet niet of iedereen hier dat kan zeggen
Ik was érg ziek geweest, maar dat heeft hier niks mee te maken, auto immuunziekte en verkeerde medicijnen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:44 schreef agter het volgende:
[..]
Was je zo moe dat je je onlangs hebt laten controleren?
Kwestie van bereiding. Maar toegegeven, ik koop mijn vlees bij een kwalitatief goede slager.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:36 schreef FANN het volgende:
[..]
Jij bent degene die niet tegen de waarheid kan hier![]()
Je gelooft vast niet dat je het ook kan proeven, geloof je niet heh?
Oh, niet fijn om te horen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:46 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik was érg ziek geweest, maar dat heeft hier niks mee te maken, auto immuunziekte en verkeerde medicijnen.
Wél 3 keer gevallen en niet zo zacht ook.... gekneusde ribben, maar niks gebroken, ondanks
geen melk
Gaat de goeie kant op dank je welquote:Op vrijdag 1 april 2016 15:50 schreef agter het volgende:
[..]
Oh, niet fijn om te horen.
Maar het kan er wel toe bijdragen dat je dus veel bewuster op je eten let. Wat je binnenkrijgt, de kwaliteit, wat de herkomst is etc.
Hoop dat het nu goed gaat met je.
Heb je die docu gezien over keurslagers in het andere topic?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kwestie van bereiding. Maar toegegeven, ik koop mijn vlees bij een kwalitatief goede slager.
Je hebt werkelijk geen idee wat de eisen zijn en wat de verschillen zijn of niet soms?quote:Op vrijdag 1 april 2016 15:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Niet als je meer moet betalen omdat de producent er gemakshalve biologisch voor zet. Net als bij groene stroom een wassen neus.
Mijn complimenten. Consumeer je wel andere dierlijke producten? Hoe legitimeer je dat?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:05 schreef Evienne het volgende:
[..]
Dat ben ik ook, en die verantwoordelijkheid neem ik ook, door vegetariër te zijn, zuinig te leven, fanatiek te recyclen, een zuinige auto te rijden en alleen tweedehands spul te kopen. Goed voorbeeld doet soms volgen. Mijn ecologische voetafdruk is 0.8. De jouwe?
zijn dit trouwens verkapte doodsverwensingen? waarom wordt iemand die in ieder geval probeert aan positieve verandering bij te dragen verweten dat diegene niet nog meer doet? terwijl iemand die na hem de zondvloed niet wil voorkomen vrij spel heeft?
Ik word er soms een beetje verdrietig van als mensen zo ongelofelijk te koop lopen met hun eigen domheid en ook zo volhardend en arrogant zijn in hun eigen onwetendheid. Elzies is wat dat betreft één van de betere voorbeelden.quote:
Bestaat deze topic nog?quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik word er soms een beetje verdrietig van als mensen zo ongelofelijk te koop lopen met hun eigen domheid en ook zo volhardend en arrogant zijn in hun eigen onwetendheid. Elzies is wat dat betreft één van de betere voorbeelden.
Niet gelezenquote:Op zaterdag 9 april 2016 09:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bestaat deze topic nog?![]()
Het verschil zit hem tussen naïef idealisme en gewoon het gezonde verstand gebruiken. Een vleesvrije dag sust het eigen geweten en kan voor gelijkgestemden een kort moment van persoonlijke zelfverheerlijking geven, maar de bio-industrie produceert er geen dier minder om. Dat zijn de harde feiten.
Of een kip nu buiten loopt of in een hok. Een kip leeft om vet gemest te worden om daarna geslacht en geconsumeerd te worden. De consument wil een vetgemeste kip op zijn bord en de garantie dat hij geen ziek dier ligt op te eten. Bovendien wil de consument er niet al teveel voor betalen. Zo is de marktwerking en die veranderd niet. Je kunt daar allerlei wildwestverhalen op los laten, de Lidl bewees al eerder dat ze via een omweg diezelfde plof kip gewoon als een vrije uitloopkip in de schappen verkopen.
Dit is natuurlijk niet waar. Op het moment dat jij besluit een dag geen vlees te eten, dan zal inderdaad de bio-industrie in eerste instantie niet minder produceren. Ze produceren inderdaad niet just-in-time.quote:Op zaterdag 9 april 2016 09:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Bestaat deze topic nog?![]()
Het verschil zit hem tussen naïef idealisme en gewoon het gezonde verstand gebruiken. Een vleesvrije dag sust het eigen geweten en kan voor gelijkgestemden een kort moment van persoonlijke zelfverheerlijking geven, maar de bio-industrie produceert er geen dier minder om. Dat zijn de harde feiten.
Of een kip nu buiten loopt of in een hok. Een kip leeft om vet gemest te worden om daarna geslacht en geconsumeerd te worden. De consument wil een vetgemeste kip op zijn bord en de garantie dat hij geen ziek dier ligt op te eten. Bovendien wil de consument er niet al teveel voor betalen. Zo is de marktwerking en die veranderd niet. Je kunt daar allerlei wildwestverhalen op los laten, de Lidl bewees al eerder dat ze via een omweg diezelfde plof kip gewoon als een vrije uitloopkip in de schappen verkopen.
dat wist ik niet, het is wel logisch want ze scoren altijd wel goed bij kassa en dergelijke en toch zijn ze goedkoop.quote:Op zaterdag 9 april 2016 15:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan zeggen van de D discounters ( Aldi, Lidl) wat je wil, maar ze brengen wel zeer betaalbare bioproducten op de markt en zijn vreselijk streng naar hun leveranciers op kwaliteit.
Wat een beter leven kip is, weet ik niet, bij de aldi verkoopt men gewoon biologische kip.quote:Op zaterdag 9 april 2016 16:19 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dat wist ik niet, het is wel logisch want ze scoren altijd wel goed bij kassa en dergelijke en toch zijn ze goedkoop.
heb gisteren kip filet gehaald en mede door dit topic toch gekozen voor de beter leven kip filet die welliswaar iets duurder is. ik betaalde geloof ik iets van 1,50 meer voor 600 gram kip filet, eerlijk gezegd hielp het dat de kip filet er ook beter uit zag.
is biologische kip van de lidl en daar staat op beter leven en 1 van de 3 sterren maar nergens zie ik iets dat meer dan 1 ster heeft dus dat zal wel voor de toekomst zijn ofzo?quote:Op zaterdag 9 april 2016 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een beter leven kip is, weet ik niet, bij de aldi verkoopt men gewoon biologische kip.
Dank u!quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:53 schreef Drug het volgende:
[..]
Mijn complimenten. Consumeer je wel andere dierlijke producten? Hoe legitimeer je dat?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als men dat hypocriet wil noemen, soit. Ik denk er in ieder geval bij na en als ik mezelf toch betrap op dierenleed kijk ik altijd wat ik kan verbeteren, maar het mag ook leuk blijven. Al voelt het niet alsof ik dingen opgeef, juist eerder dat ik wat aan het leven toevoeg. En ik ben ook maar een werk in uitvoering.
Wat een verhaal is het geworden. Misschien haal ik deze egopost zo wel weer weg.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
Bedankt voor je toelichting, ik vind je niet hypocriet maar kan het juist bewonderen. Zelf hou ik nergens rekening mee omdat ik alles een te grote last vind, terwijl ik dat moreel niet kan legitimeren.quote:
Staat er biologisch op? Biologisch is namelijk een zeer strikt omschreven normquote:Op zaterdag 9 april 2016 16:27 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
is biologische kip van de lidl en daar staat op beter leven en 1 van de 3 sterren maar nergens zie ik iets dat meer dan 1 ster heeft dus dat zal wel voor de toekomst zijn ofzo?
ehhhhh shit ik heb een hekel aan aannames en nu betrap ik me er zelf opquote:Op zaterdag 9 april 2016 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Staat er biologisch op? Biologisch is namelijk een zeer strikt omschreven norm
1 ster stelt weinig voor hoor...quote:Op zaterdag 9 april 2016 16:27 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
is biologische kip van de lidl en daar staat op beter leven en 1 van de 3 sterren maar nergens zie ik iets dat meer dan 1 ster heeft dus dat zal wel voor de toekomst zijn ofzo?
quote:Op zaterdag 9 april 2016 17:45 schreef Evienne het volgende:
[..]
Dank u!
Oké, heel eerlijk? Het is niet makkelijk om geheel leedvrij te leven en dat heb ik dus ook nog lang niet bereikt.
Ik ben in principe niet tegen het gebruik van dieren en hun producten. Ik ben immers geen veganist. Zolang het maar héél bewust gebeurt en ik wil het liefst zeker weten dat het dier een mooi leven heeft (gehad). Ik vertrouw niet zo op labels met sterren. Alle goede bedoelingen ten spijt, is het al vele malen gebleken dat het gewoon vlees, ei of zuivel uit de bio-industrie betrof, koeienvlees was stiekem paardenvlees, in vleesvervangers is ook wel vlees aangetroffen, er wordt me teveel gesjoemeld met winstmaximalisatie of gewoon domweg onverschilligheid als motivatie.Laat maar lekker staanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als men dat hypocriet wil noemen, soit. Ik denk er in ieder geval bij na en als ik mezelf toch betrap op dierenleed kijk ik altijd wat ik kan verbeteren, maar het mag ook leuk blijven. Al voelt het niet alsof ik dingen opgeef, juist eerder dat ik wat aan het leven toevoeg. En ik ben ook maar een werk in uitvoering.
Wat een verhaal is het geworden. Misschien haal ik deze egopost zo wel weer weg.![]()
Gecondoleerd...quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:12 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik vind dat écht jammer hoor![]()
![]()
![]()
ja, ja, sinds een half jaar. broer overleden, prostaatkanker.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
8 broers en zussen, maar sinds kort 7?
Klote, sterkte.quote:Op zaterdag 9 april 2016 22:24 schreef FANN het volgende:
[..]
ja, ja, sinds een half jaar. broer overleden, prostaatkanker.
Lief van je, en heel fraai dat je dat in ieder geval ruiterlijk toegeeft!quote:Op zaterdag 9 april 2016 17:53 schreef Drug het volgende:
[..]
Bedankt voor je toelichting, ik vind je niet hypocriet maar kan het juist bewonderen. Zelf hou ik nergens rekening mee omdat ik alles een te grote last vind, terwijl ik dat moreel niet kan legitimeren.
Thanks, ik had nog wel even door kunnen gaan zelfs.quote:
Maar dat is het punt. Als elke consument dit doet. Dat is whisfull thinking. De consument zal vlees blijven consumeren en wil daar niet al teveel voor betalen. Dan heb je simpelweg een grootschalige bio-industrie nodig om aan die vraag te voldoen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 15:13 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk niet waar. Op het moment dat jij besluit een dag geen vlees te eten, dan zal inderdaad de bio-industrie in eerste instantie niet minder produceren. Ze produceren inderdaad niet just-in-time.
Alleen als elke consument dit doet, en hun inkomsten lopen met 20% terug dan gaan ze natuurlijk ook 20% minder produceren.
Het is volslagen onzin om te stellen dat het niet uit maakt. Alles maakt uit.
Als de vleeskweek ontwikkelingen nog wat sneller gaan kunnen we ook de bioindustrie opdoeken.quote:Op zondag 10 april 2016 09:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar dat is het punt. Als elke consument dit doet. Dat is whisfull thinking. De consument zal vlees blijven consumeren en wil daar niet al teveel voor betalen. Dan heb je simpelweg een grootschalige bio-industrie nodig om aan die vraag te voldoen.
Dat zou een prima oplossing kunnen zijn. Alleen staat deze ontwikkeling nog in de beginfase en is erg duur te noemen. Maar ik zie er wel toekomst in.quote:Op zondag 10 april 2016 09:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de vleeskweek ontwikkelingen nog wat sneller gaan kunnen we ook de bioindustrie opdoeken.
http://nos.nl/artikel/208(...)baar-kweekvlees.html
Nee niet als elke consument dit doet.quote:Op zondag 10 april 2016 09:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar dat is het punt. Als elke consument dit doet. Dat is whisfull thinking. De consument zal vlees blijven consumeren en wil daar niet al teveel voor betalen. Dan heb je simpelweg een grootschalige bio-industrie nodig om aan die vraag te voldoen.
Natuurlijk zal de markt inspelen op bepaalde sentimenten, maar het vindt altijd wel weer manieren om de consument om de tuin te leiden.Je kunt daar beter een eerlijk standpunt over innemen dan het verkopen van dwaas diervriendelijk idealisme. Een dier wordt geproduceerd, vetgemest, geslacht en geconsumeerd. Dat is het bestaansrecht van een dier waar zijn enige bestemming de schappen van de supermarkt is. Zo werkt onze voedselkringloop in combinatie met winstgevende belangen. Leuk of niet.
Leuk dat verwijt waarmee je impliceert dat ik verantwoordelijk ben voor het doen en laten van andere mensen.quote:Ik ben een vegetariër. En ik vind dat vleeseters verantwoordelijk zijn voor het soort vlees, en het bijbehorende dierenleed, dat ze consumeren. Wie betaalt, bepaalt.
Ik heb er een hard hoofd in dat je 10% van alle vleesconsumenten kunt bewegen om minder vlees te gaan eten. Want deze discussie werd 20 jaar geleden ook al gevoerd. Je ziet telkens golfbewegingen van verschillende hypes die opduiken, maar uiteindelijk sterven ze een stille dood.quote:Op zondag 10 april 2016 12:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee niet als elke consument dit doet.
Als 10% van de consumenten minder vlees gaat eten heeft dat vertraagde consequenties voor de productie van vlees. De cijfers zullen niet meteen door druppelen maar er zal uiteindelijk 10% minder vlees worden geproduceerd.
Uit bedrijfskundig oogpunt is het namelijk het meest efficiënt om optimaal te produceren zonder overschotten of tekorten.
Het is dus inherent aan het meest relevante cijfer: de vraag.
Het aanbod past zich daar op aan. Ben het dus niet met je eens.
Dat denk ik ook, maar dat neemt niet weg dat als de vraag met 10% daalt, het aanbod uiteindelijk zich daar ook op aanpast.quote:Op zondag 10 april 2016 13:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb er een hard hoofd in dat je 10% van alle vleesconsumenten kunt bewegen om minder vlees te gaan eten. Want deze discussie werd 20 jaar geleden ook al gevoerd. Je ziet telkens golfbewegingen van verschillende hypes die opduiken, maar uiteindelijk sterven ze een stille dood.
Neem als voorbeeld de opkomst van de gespecialiseerde kiprestaurantjes in de Amsterdamse Pijp. Tegenwoordig is het weer hip om kip te eten. Terwijl gisteren 'iedereen' nog aan de fruitsapjes en superfood zat.
Het werkt als je met een alternatief komt. Gekweekt vlees zou in de toekomst een uitkomst kunnen bieden, maar dat ligt nog zover weg. Aanbod om insecten te gaan eten als vervanging van vleesmaaltijden. Biologisch nagemaakt vlees. (al is dit nog niet zo'n succes gebleken)quote:Op zondag 10 april 2016 13:29 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar dat neemt niet weg dat als de vraag met 10% daalt, het aanbod uiteindelijk zich daar ook op aanpast.
Hoe je tot die 10% vraagdaling komt is me ook een raadsel, vind een lekker biefstuk heerlijk en moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet op let of het uit een biofabriek komt.
Denk dat als je het als kabinet serieus zou oppakken en bijvoorbeeld groots inzet op alternatieven dat je best een eind kunt komen. Alleen zie ik Thieme nog niet zo snel regeren
Natuurlijk ben je zelf als consument verantwoordelijk voor het leed wat jouw gedrag veroorzaakt. Echt ongelofelijk kop-in-het-zand gedrag om daar ovrheen te kijken. In plaats van anderen vanalles te verwijten zou je ook wat aan je morele kompas kunnn doen.quote:Op zondag 10 april 2016 13:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Leuk dat verwijt waarmee je impliceert dat ik verantwoordelijk ben voor het doen en laten van andere mensen.
Op diezelfde fiets zouden de mensen hier, stuk voor stuk persoonlijk verantwoordelijk zijn voor zo'n beetje al het leed in deze wereld. Van kinderarbeid in azie, via afgezette cacao-boeren naar de bommen die regenen in het Midden-Oosten, omdat grote westerse bedrijven willen wat er daar in de grond zit. Zo'n beetje alles wat men gebruikt en doet, is op een of andere manier mogelijk gemaakt door uitbuiting van andere mensen, dieren, of de natuur an sich. Welkom in de moderne wereld. De enige manier om daar niet meer aan mee te doen (en dus volgens TS verantwoordelijk voor te zijn) is door of als een kluizenaar in de rimboe te gaan leven, of door zelfmoord te plegen.
Maar zo ver zal het verantwoordelijkheidsgevoel van TS vast niet gaan, dus houdt ze het voornamelijk bij anderen verwijten wat ze zelf wel 'goed' doet.
Edit: en voordat ik een of andere bingo-kaart uitgedeeld krijg ... Ik zeg niet dat dierenleed niets uit maakt, ik zeg alleen maar dat TS zo hypocriet als de neten is, en daarom wellicht niet te veel naar anderen wilt wijzen als manier om positieve verandering teweeg te brengen.
Edit2: Ja, door mijn consumentengedrag houd ik een productieproces vol dierenleed in stand. Ik ben me daar volledig van bewust, zou graag zien dat het anders was, maar ga er niets of niet veel voor veranderen. Dat is mijn slechte gedrag.
In de zin van .. omdat ik bijdraag aan het creëren van een vraag, ben ik er mede-verantwoordelijk voor hoe het aanbod tot stand komt?quote:Op zondag 10 april 2016 13:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je zelf als consument verantwoordelijk voor het leed wat jouw gedrag veroorzaakt. Echt ongelofelijk kop-in-het-zand gedrag om daar ovrheen te kijken. In plaats van anderen vanalles te verwijten zou je ook wat aan je morele kompas kunnn doen.
Weet je hoe lang ik al suïcidale gedachtes heb? Zelfdestructieve depressies? Nee toch? En godverdomme elke dag, door tussen mensen als jij te moeten leven. Maar dan ben ik verantwoordelijk voor het verwoesten van het leven van mijn ouders. Stuck between a rock and a hard place. Dus ik blijf maar doen wat ik kan, in deze maatschappij. En mij toch zo hypocriet als de neten noemen, chapeau jongen. Ik doe in ieder geval iets, namelijk mijn uiterste best. Je hebt geen enkel idee hoeveel levens ik al heb gered, en toch wil je mij daar slecht over laten voelen. Want ik pleeg geen zelfmoord. Fijn mens ben jequote:Op zondag 10 april 2016 13:04 schreef probeer het volgende:
[..]
Leuk dat verwijt waarmee je impliceert dat ik verantwoordelijk ben voor het doen en laten van andere mensen.
Op diezelfde fiets zouden de mensen hier, stuk voor stuk persoonlijk verantwoordelijk zijn voor zo'n beetje al het leed in deze wereld. Van kinderarbeid in azie, via afgezette cacao-boeren naar de bommen die regenen in het Midden-Oosten, omdat grote westerse bedrijven willen wat er daar in de grond zit. Zo'n beetje alles wat men gebruikt en doet, is op een of andere manier mogelijk gemaakt door uitbuiting van andere mensen, dieren, of de natuur an sich. Welkom in de moderne wereld. De enige manier om daar niet meer aan mee te doen (en dus volgens TS verantwoordelijk voor te zijn) is door of als een kluizenaar in de rimboe te gaan leven, of door zelfmoord te plegen.
Maar zo ver zal het verantwoordelijkheidsgevoel van TS vast niet gaan, dus houdt ze het voornamelijk bij anderen verwijten wat ze zelf wel 'goed' doet.
Edit: en voordat ik een of andere bingo-kaart uitgedeeld krijg ... Ik zeg niet dat dierenleed niets uit maakt, ik zeg alleen maar dat TS zo hypocriet als de neten is, en daarom wellicht niet te veel naar anderen wilt wijzen als manier om positieve verandering teweeg te brengen.
Edit2: Ja, door mijn consumentengedrag houd ik een productieproces vol dierenleed in stand. Ik ben me daar volledig van bewust, zou graag zien dat het anders was, maar ga er niets of niet veel voor veranderen. Dat is mijn slechte gedrag.
Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je daar zo mee zit. Maar ik heb echt totaal geen boodschap aan deze vorm van emotionele chantage. In die zin heb ik al genoeg aan mijn eigen leven. Net zoals ieder ander mens er zelf vrede mee mag leren hebben (of niet natuurlijk) dat hij/zij bestaat in een wereld waarin je niet ontkomt aan onethisch handelen (of mede-verantwoordelijkheid daarvoor).quote:Op zondag 10 april 2016 14:17 schreef Evienne het volgende:
[..]
Weet je hoe lang ik al suïcidale gedachtes heb? Nee toch? En godverdomme elke dag, door tussen mensen als jij te moeten leven. Maar dan ben ik verantwoordelijk voor het verwoesten van het leven van mijn ouders. Stuck between a rock and a hard place. En mij toch zo hypocriet als de neten noemen, chapeau jongen. Ik doe in ieder geval iets. Je hebt geen enkel idee hoeveel levens ik al heb gered, en toch wil je mij daar slecht over laten voelen. Fijn mens ben je.
Indirect wel ja. En inderdaad kiezen de meeste mensen er, al dan niet onbewust, voor om de meeste van die indirecte verantwoordelijkheid te negeren. Om het leven toch een beetje dragelijk te maken. Is dat eerlijk? Nee. Verandert er daarmee iets aan dat onrecht? Nee. Is het noodzakelijk om je enigszins normaal te voelen en niet kapot te gaan aan alle ellende in deze wereld? Ik denk helaas van wel. Het lukt mij iig niet om me continue bewust te zijn en blijven van alle ellende, en toch nog positief in het leven te kunnen staan.quote:En wat betreft verantwoordelijk zijn, dat zijn we wel degelijk. Op het moment dat jij je bewust bent van uitbuiting, olie-oorlogen, wat dan ook, ben je medeverantwoordelijk, dat is het moment dat de meeste mensen ervoor kiezen om het te negeren. Alleen heel domme mensen kan ik het niet echt aanrekenen.
In dit hele topic heb ik, behalve nu deze post, niet eenmaal iemand persoonlijk aangevallen of uitgescholden, slechts terechtgewezen op directe verantwoordelijkheid. Hoe vaak ben ik, sowieso op dit forum, al voor hypocriet uitgemaakt? Terwijl ik binnen mijn kunnen ALLES doe om dierenleed te voorkomen. En hier verwijt je mij oh zo subtiel zelfs dat ik geen zelfmoord pleeg en dus geen recht van spreken heb, ook niet de eerste keer dat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dan mag ik daar niet eens een keer boos om worden, ga je huilen om emotionele chantage, wie is er dan hypocriet?quote:Op zondag 10 april 2016 14:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je daar zo mee zit. Maar ik heb echt totaal geen boodschap aan deze vorm van emotionele chantage. In die zin heb ik al genoeg aan mijn eigen leven. Net zoals ieder ander mens er zelf vrede mee mag leren hebben (of niet natuurlijk) dat hij/zij bestaat in een wereld waarin je niet ontkomt aan onethisch handelen (of mede-verantwoordelijkheid daarvoor).
Je hebt ook helemaal gelijk wanneer je zegt dat ik jou niet ken, en dus niet moet oordelen. Mijn excuses daarvoor. Maar doe dat dan zelf ook niet bij mij.
[..]
Indirect wel ja. En inderdaad kiezen de meeste mensen er, al dan niet onbewust, voor om de meeste van die indirecte verantwoordelijkheid te negeren. Om het leven toch een beetje dragelijk te maken. Is dat eerlijk? Nee. Verandert er daarmee iets aan dat onrecht? Nee. Is het noodzakelijk om je enigszins normaal te voelen en niet kapot te gaan aan alle ellende in deze wereld? Helaas wel.
En dan zijn er een aantal mensen die er voor kiezen om zich te focussen op enkele van die oneerlijke punten en zich daar voor in te zetten. Dat doe jij, en dat doe ik ook. Maar ik verwijt het anderen niet wanneer ze zich niet focussen op wat ik belangrijk vind. Of nou ja .. wellicht gedeeltelijk wel, want he, hoe moet er anders ooit iets ten positieve veranderen? Maar dat verwijt houd ik dan lekker voor mezelf en ga ik niet rond lopen strooien.
Ik stelde dat de enige manier om je compleet aan die mede-verantwoordelijkheid voor ellende te onttrekken, is door niet te leven. Ik verwijt je nergens dat je leeft. In ieder geval niet meer of minder dan dat ik dat bij mezelf of ieder ander persoon doe. Ik noem het hooguit hypocriet. Een hypocrisie die we dan allemaal delen en volgens mij ook niet onderuit kunnen komen. Toegegeven, het was wellicht wat eerlijker geweest als ik dat in mijn eerdere post ook vermeld had. Al kon ik ook niet echt voorzien dat je je dat zo persoonlijk aan zou rekenen dat ik (of 'mensen zoals ik') opeens de schuld van jouw depressie in de schoenen geschoven krijg. Onevenredig zelfs, want wanneer je je zo ellendig voelt omdat de wereld oneerlijk en hard is, zal je toch hopelijk inzien dat we daar stuk voor stuk allemaal aan mee doen en mede-schuldig aan zijn, al dan niet grotendeels gedwongen door onze situatie.quote:Op zondag 10 april 2016 15:15 schreef Evienne het volgende:
[..]
In dit hele topic heb ik, behalve nu deze post, niet eenmaal iemand persoonlijk aangevallen of uitgescholden, slechts terechtgewezen op directe verantwoordelijkheid. Hoe vaak ben ik, sowieso op dit forum, al voor hypocriet uitgemaakt? Terwijl ik binnen mijn kunnen ALLES doe om dierenleed te voorkomen. En hier verwijt je mij oh zo subtiel zelfs dat ik geen zelfmoord pleeg en dus geen recht van spreken heb, ook niet de eerste keer dat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dan mag ik daar niet eens een keer boos om worden, ga je huilen om emotionele chantage, wie is er dan hypocriet?
Je excuses dus niet geaccepteerd.
Het is geen indirecte verantwoordelijkheid, want als al die mensen die zeggen, niet mijn schuld hoor, toch eens hun vleesconsumptie zouden halveren, is het probleem in no time opgelost. Maar door willens en wetens bij te blijven dragen aan deze ellende voel jij je enigszins normaal? Prima. Maar zeg dan niet dat het niet of slechts indirect je verantwoordelijkheid is.
Vertel eens, wat doe je dan zoal om die utopie te bereiken? Kan ik eens kijken waar jij hypocriet bent en je daarop wijzen, in plaats van toe te juichen dat iemand in ieder geval iets doet.quote:Op zondag 10 april 2016 15:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stelde dat de enige manier om je compleet aan die mede-verantwoordelijkheid voor ellende te onttrekken, is door niet te leven. Ik verwijt je nergens dat je leeft. In ieder geval niet meer of minder dan dat ik dat bij mezelf of ieder ander persoon doe. Ik noem het hooguit hypocriet. Een hypocrisie die we dan allemaal delen en volgens mij ook niet onderuit kunnen komen. Toegegeven, het was wellicht wat eerlijker geweest als ik dat in mijn eerdere post ook vermeld had. Al kon ik ook niet echt voorzien dat je je dat zo persoonlijk aan zou rekenen dat ik (of 'mensen zoals ik') opeens de schuld van jouw depressie in de schoenen geschoven krijg. Onevenredig zelfs, want wanneer je je zo ellendig voelt omdat de wereld oneerlijk en hard is, zal je toch hopelijk inzien dat we daar stuk voor stuk allemaal aan mee doen en mede-schuldig aan zijn, al dan niet grotendeels gedwongen door onze situatie.
Zou ik willen dat de wereld anders was en dat soort onrecht niet voorkomt? Ja, graag. Ik heb, net zoals ieder ander, ook utopische denkbeelden. Kan ik er wat aan veranderen? Niet in zijn algemeenheid, wel mijn eigen gedrag. Doe ik dat ook altijd? Nee, niet bij alles, dat zou me mentaal en fysiek opbreken. Wel bij de zaken die ik belangrijk vind. Dierenleed in de vleesindustrie staat echter blijkbaar niet hoog op mijn lijstje. Dat betekent niet dat ik het goed vind wat er gebeurt.
En in mijn ogen is de creatie van aanbod door vraag, een indirecte actie van de mensen die er om vragen. Men zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om die vraag niet te beantwoorden. Ik dwing er als afnemer van een plofkip niemand toe om die dieren op die manier te fokken en er aan te verdienen. Daarom noem ik dat dus indirecte verantwoordelijkheid.
Het is meestal niet het 'niet genoeg doen' waardoor iemand op dit forum van hypocrisie beschuldigd wordt, maar het verwijt naar anderen wat dan nog even gemaakt moet worden, omdat ze iets niet (goed) zouden doen.quote:Op zondag 10 april 2016 16:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
Vertel eens, wat doe je dan zoal om die utopie te bereiken? Kan ik eens kijken waar jij hypocriet bent en je daarop wijzen, in plaats van toe te juichen dat iemand in ieder geval iets doet.
Het is gewoon frappant dat het betichten van hypocrisie steeds bij vegetariërs uitkomt. Dit zie ik in elk topic over dierenleed of vegetarisme terugkomen. Doe je dat ook bij mensen die een pleegkind hebben? Goh, eigenlijk wel hypocriet, want je hebt toch nog een slaapkamer over? Of bij iemand die fulltime in de zorg werkt? Zo hypocriet als de neten, want ze doet in het weekend geen vrijwilligerswerk! Een persoon die een jaar drinkwaterputten gaat slaan in het buitenland? Ook hypocriet, waarom maar een jaar en niet de rest van je leven?
Dat dóe je toch niet? Dat benoemen is kwetsend en volslagen overbodig.
Ik dwing niemand. Die boer kiest er zelf voor om in zijn levensonderhoud te voorzien door dieren te fokken. Als hij dat niet doet dan zal een ander het vast en zeker doen, maar dat betekent niet dat ik hem ergens toe dwing.quote:En ik blijf bij mijn standpunt. Natuurlijk dwing je boeren daartoe! Voor het geld wat jij voor een kip wil betalen, kan hij geen beter leven bieden. Past hij zich niet aan jouw vraag aan, dan ga jij die goedkope kip wel uit het buitenland halen, en is hij failliet. Dan zijn er natuurlijk boeren die de klompen aan de wilgen hangen omdat ze vinden dat ze onvoldoende zorg aan hun dieren kunnen bieden door de run to the bottom. Met wat geluk kunnen zij biologisch boeren, maar niet als jij daar de vraag niet naar creëert. Maar in hun plaats dient zich dan wel weer een ander aan die de kip slechts als geld ziet en geen moeite heeft met plofkippen, snavels knippen en veegmachines, en dit desnoods in het buitenland gaat doen om nog meer regels te kunnen omzeilen.
quote:Nederland heeft een tekort aan ruim 500 biologische boeren. De vraag van consumenten en supermarkten naar biologische producten is veel groter dan het beschikbare aanbod.
Dat zegt de NOS op basis van cijfers van het CBS.
Momenteel telt Nederland zo'n 1.500 boeren die biologisch voedsel produceren.
Dit aantal is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen.
Volgens Bavo van den Idsert, directeur van brancheorganisatie Bionext, vormt de investering
die boeren moeten maken het grootste probleem. Voor boeren geldt een omschakelperiode
van 2 jaar voordat zij zichzelf biologisch mogen noemen.
Tijdens deze periode moet de boer wel werken volgens de regels die gelden voor biologische
landbouw, maar mogen de producten nog niet als zodanig worden verkocht.
"Je hebt het soms over tienduizenden euro’s aan inkomstenderving.
Dat kunnen niet alle boeren zomaar opvangen", aldus Van den Idsert.
Gevolgen
Door het tekort zullen biologische producten in de winkels steeds minder van Nederlandse
bodem komen. "Wat dreigt, is natuurlijk dat er meer bio-producten geïmporteerd gaan worden.
En dat is natuurlijk zonde", vertelt Van den Idsert.
Nederlandse consumenten hebben in 2015 ongeveer 1,2 miljard euro uitgegeven aan biologische
producten, 12 procent meer dan het jaar daarvoor. Desondanks blijft het marktaandeel van
biologisch marginaal met zo’n 4 procent. In landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ligt dat veel hoger, tussen de 10 en 15 procent.
Vragen aan iemand om verantwoording te nemen voor wat hij doet is geen verwijt, dat hoort bij volwassen zijn. Dat men mij dan kennelijk wél aan mag vallen neigt naar cognitieve dissonantie en dat misstaat iedereen. Jij en enkele anderen durven dan uiteindelijk nog schoorvoetend toe te geven dat het je wellicht niet genoeg kan schelen om je consumptiegedrag aan te passen, hoewel ik dat ontzettend jammer vind, siert dat iemand wel. Maar anderen komen niet verder dan mij en andere vegetariërs aan te vallen. Je kan toch niet met droge ogen beweren dat het je oh zo veel kan schelen hoe slecht die beesten het hebben met een winkelwagen vol kiloknallers. Dát is hypocriet:quote:Op zondag 10 april 2016 16:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is meestal niet het 'niet genoeg doen' waardoor iemand op dit forum van hypocrisie beschuldigd wordt, maar het verwijt naar anderen wat dan nog even gemaakt moet worden, omdat ze iets niet (goed) zouden doen.
In dit geval de beschuldiging die je maakt naar elke vlees-eter, dat wij verantwoordelijk zijn voor dierenleed. Dan zijn mensen, waaronder ikzelf, snel geneigd om in de verdediging te schieten en ook beschuldigingen te uiten. Toegegeven, daar schiet niemand wat mee op. Maarja, tsja, toch gebeurt het.
Bewustwording is noodzakelijk om dit soort dingen ten positieve te veranderen, maar beschuldigingen aan het adres van de mensen waarbij je die bewustwording probeert te creëren, werken vaak eerder contra-productief.
En ... Wil je nou serieus dat ik een lijstje post van de dingen die ik doe om deze wereld te verbeteren, zodat jij daar even lekker op kan zeiken, daarmee je jezelf verlagend tot dat niveau waarvan je zegt er zo'n hekel aan te hebben dat het je depressief maakt?
Daarbij heb ik geen zin in een 'kijk-mij-goeds-doen'-piswedstrijd. Nu mag je best denken, 'die probeer heeft de mond vol, maar doet helemaal niets'. Prima, ik heb jouw oordeel niet nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde.
Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.quote:Op zondag 10 april 2016 16:47 schreef probeer het volgende:
Iets met de verantwoordelijkheid over de keuzes die je maakt gewoon zelf dragen, en niet bij anderen leggen.
Mijn behoefte aan vlees draagt bij aan het creëren van een vraag om vleesproducten. Maar ik dwing niemand om ook daadwerkelijk in dat aanbod te voorzien. Als men er voor kiest om daar niet aan mee te werken, dan zit ik zonder vlees. Pech voor mijn behoefte.
Je moet je niks van zulk soort mensen aantrekken, het vreet alleen maar energiequote:Op zondag 10 april 2016 17:22 schreef Evienne het volgende:
[..]
Vragen aan iemand om verantwoording te nemen voor wat hij doet is geen verwijt, dat hoort bij volwassen zijn. Dat men mij dan kennelijk wél aan mag vallen neigt naar cognitieve dissonantie en dat misstaat iedereen. Jij en enkele anderen durven dan uiteindelijk nog schoorvoetend toe te geven dat het je wellicht niet genoeg kan schelen om je consumptiegedrag aan te passen, hoewel ik dat ontzettend jammer vind, siert dat iemand wel. Maar anderen komen niet verder dan mij en andere vegetariërs aan te vallen. Je kan toch niet met droge ogen beweren dat het je oh zo veel kan schelen hoe slecht die beesten het hebben met een winkelwagen vol kiloknallers. Dát is hypocriet:
Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen.
Natuurlijk raakt het mij persoonlijk als men mij een hypocriet noemt, het is nogal een krachtterm, zo zou ik er voor vleeseters ook wel een paar kunnen noemen, dán mag je mij ook affakkelen. Ondanks dat kleine beetje gelatine wat ik helaas moet consumeren en dat ene paar lederen schoenen wat ik al 6 jaar draag, pik ik dit gewoon niet meer. Ik beweer nergens dat ik veganist ben, ik beweer nergens dat ik voor geen enkel leed verantwoordelijk ben. Maar: Dat dier wat daar levend uit elkaar wordt gescheurd ligt 100% zeker niet op mijn bord.
Het is ook zeker geen piswedstrijd. Met het vragen om jouw bijdrage was ik dan ook weinig serieus, maar helaas voel ik mij daar wel toe verplicht door sommigen. Dank je dat je toegeeft dat men zich daarmee verlaagt.
[..]
Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.
Ik had inderdaad een stuk beter en constructiever kunnen reageren, ipv vanaf begin af aan te zeiken.quote:
En daarom maak ik eerder al een onderscheid tussen indirecte verantwoordelijkheid en directe verantwoordelijkheid. Ik ben niet verantwoordelijk voor het doodmaken van het dier. Ik ben wel verantwoordelijk voor de vraag naar het doodmaken van het dier.quote:Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.
quote:Op zondag 10 april 2016 17:26 schreef FANN het volgende:
[..]
Je moet je niks van zulk soort mensen aantrekken, het vreet alleen maar energieen het is de
moeite niet waard
De wereld heeft meer mensen als jij nodig!quote:
quote:Op zondag 10 april 2016 17:51 schreef Evienne het volgende:
[..]
De wereld heeft meer mensen als jij nodig!
Even knuffelen met mijn heerlijke ponybiefstukje zal wel helpen te kalmeren.
Ooh, dat is lekker! Ga ik van de week ook weer eens doen. Bij mij wordt het pitabroodjes falafel, lekker en makkelijk op de zondagavond.quote:Op zondag 10 april 2016 17:54 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Ik eet vanavond vegetarische bruine bonen schotel, en jij?
Klikt ook goed en jij ook smakelijk eten voor strakkiesquote:Op zondag 10 april 2016 17:56 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dat is lekker! Ga ik van de week ook weer eens doen. Bij mij wordt het pitabroodjes falafel, lekker en makkelijk op de zondagavond.
Eet smakelijk!
quote:Op zondag 10 april 2016 22:34 schreef GewoneMan het volgende:
jullie hebben een ander idee over de concepten: "ooh dat is lekker en klinkt ook goed" doet me een beetje denken aan deze scene van the big bang theory
nee dat is dier onvriendelijk. los daarvan zegt het niks over het leven voordat het geslacht wordt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |