Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder dier een kutleven heeft gehad voordat het op jou bord zou liggen als je vlees zou eten. Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder stukje vlees op een willekeurig bord slecht is.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:18 schreef Evienne het volgende:
[..]
Nee hoor, dat zeg ik niet. Mensen die gruwelijke feiten negeren om hun wankelende overtuiging te blijven verdedigen daarentegen...
Dus je keurt het goed.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de beelden niet gezien, ik vind de beschrijving al stuitend genoeg maar ik eet er toch niet minder vlees om.
Je dacht van ik negeer even wat hij zegt, dan komt ie er vast niet op terug. Planten zijn ook levende wezens, die gebruikt worden om voedsel te maken dat jij eet. Waarom kan dat wel? Is ene dierenleven meer waard dan een plantenleven?quote:
Dat zegt ze toch helemaal niet? Het ging in haar/mijn voorbeeld om de mensen die massaal kiloknallers in hun karretje mikken, zich vervolgens hardop afvragen waarom de ander geen vlees wil eten, en die ander dan tijdens de uitleg onderbreekt en voor 'moraalridder' uitmaakt, terwijl de vingers in de oren worden gehouden worden en er snel 'nanananana ik wil het niet weten, ik eet gewoon vlees, doe niet zo verheven' geroepen wordt. En dit laatste is in 'mijn' (familie)kringen niet eens bij wijze van spreken...quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder dier een kutleven heeft gehad voordat het op jou bord zou liggen als je vlees zou eten. Hetzelfde geldt voor jou wankele overtuiging dat ieder stukje vlees op een willekeurig bord slecht is.
Dat je daarvoor iedere vleeseter als feiten negeerder wil neerzetten, is jou overtuiging die als basis is voor jou vegetariër zijn. Jou overtuiging. Niet de overtuiging dat vleeseters rijp zijn voor de psychiatrie. Diederik Stapel. Je impliceert het duidelijk.
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je dacht van ik negeer even wat hij zegt, dan komt ie er vast niet op terug. Planten zijn ook levende wezens, die gebruikt worden om voedsel te maken dat jij eet. Waarom kan dat wel? Is ene dierenleven meer waard dan een plantenleven?
Je voelt je verheven omdat je geen vlees eet want in jouw ogen ben je dan geen moordenaar, maae je negeert voor het gemak even het plantenleed. Reageer daar eens op voor je met allerlei oneliners komt.
Je leest niet...quote:Wacht even. Waarom kan je hier wel iedere vleeseter verantwoordelijk houden voor de misstand bij een slachthuis.. En waarom ben je dan weer erg politiek correct als je iemand alle moslims verantwoordelijk houdt voor de misdragingen van een kleine groep.
Waarom hier wel en daar niet?
Derhalve mijn stelling hier: het is gewoon niet waar dat iedere vleeseter verantwoordelijk is voor dit walgelijke gedrag in dit slachthuis.
Oh ja nee, want als ze het niet voelen is er niks mis mee om leven te beschadigen natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:42 schreef Grems het volgende:
[..]
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?
Ik zie helemaal nergens staan dat Evienne iedereen die vlees een psychopaat noemt hoor.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus iedereen is niet goed bij zijn hoofd als hij vlees eet? Gelijk een psychopaat?
Damn. En jij vraagt je af als vegetariër waarom je raar aangekeken wordt...
Kijk eens in de spiegel.
Eigenlijk doe jij nu precies wat zij zegt, je verdraait alles, legt haar woorden in de mond die ze nooitquote:Op donderdag 31 maart 2016 11:56 schreef Evienne het volgende:
Mensen vragen mij toch nog regelmatig waarom ik in vredesnaam vegetariër ben. Al 22 jaar, sinds ik er achter kwam dat de meeste beesten niet zo'n fijn leven hadden als bij ons op de boerderij, verre van zelfs. Mijn onbaatzuchtige keuze voor een betere wereld wordt bij elke gelegenheid in twijfel getrokken.
Maar als ik ze durf te vragen waarom ze nog vlees eten? Dan is 'lekker' een afdoende antwoord. Geen discussie mogelijk. Weird, no?
Inderdaad Candaasje, als je vertelt waarom niet, dan ben je meteen een extremist, terwijl je juist de realiteit probeert te omarmen. Cognitieve dissonantie zou in de DSM-VI opgenomen moeten worden.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:42 schreef Grems het volgende:
[..]
Kun je wellicht laten zien waar dat centrale zenuwstelsel zit bij broccoli?
Daar kan je wel wat aan doen. Een eerlijke prijs betalen voor je vlees waardoor dat snel, sneller, snelst eraf kan. Bewust vlees kopen van bronnen die beter omgaan met de dieren, het signaal afgeven dat je niet zo goedkoop en zo snel mogelijk geproduceerd vlees wil waardoor mensen die in branche werken afgerekent worden op hun (hoge!) quotum niet halen (bv 1000 varkens op 1 dag). Waardoor er een enorme druk op mensen ligt die frustratie in de hand werkt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef TheJanitor het volgende:
Ik eet gewoon mijn vlees. Dat mensen die daar werken zich gedragen als een debiel kan ik verder vrij weinig aan doen.
wéét dan ook wát je eet...quote:Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef TheJanitor het volgende:
Ik eet gewoon mijn vlees. Dat mensen die daar werken zich gedragen als een debiel kan ik verder vrij weinig aan doen.
http://www.omroepgelderla(...)opt-3-jaar-oud-vleesquote:APELDOORN - Kalverslachterij Ekro uit Apeldoorn verkoopt wel eens vlees dat al een paar jaar in de vriezer heeft gelegen.
Dat zeggen medewerkers van het bedrijf in het tv-programma Zembla.
'Ik heb wel eens gezien dat er vlees van 29 maanden oud uit de vriezer werd gehaald en ontdooid. De slechte stukken worden er afgesneden en vervolgens weer verkocht', aldus een medewerker. Ekro is onderdeel van de Van Drie Groep, de grootste exporteur van kalfsvlees ter wereld.
Volgens een andere medewerker gebeurt het zo'n 2 tot 3 keer per week. 'Het oudste vlees dat ik heb gezien was 3 jaar oud. Laatst was er een klant die tonnen kalfshazen nodig had. Zoveel kun je niet slachten, dus dat wordt dan uit de vriezer gehaald. Na het ontdooien en bijsnijden gaat het weer de deur uit.'
quote:
Wij zijn door de wol geverfd denk ikquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:02 schreef Evienne het volgende:
Ik ben fan van FANN en erodome. Want ik word in dit soort topics letterlijk en figuurlijk met stomheid geslagen, waar zij nog de hoop houden tot iemand door te dringen.
Dat ben ik ook, en die verantwoordelijkheid neem ik ook, door vegetariër te zijn, zuinig te leven, fanatiek te recyclen, een zuinige auto te rijden en alleen tweedehands spul te kopen. Goed voorbeeld doet soms volgen. Mijn ecologische voetafdruk is 0.8. De jouwe?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]jij maakt deel uit van de mensheid en bent dus verantwoordelijk voor het uitsterven van vele diersoorten. als ook klimaat verandering. snap je nu dat wat jij zegt belachelijk is?
Ero is geen Vega en ik ben bijna Vega, maar ook niet helemaal, dus die vlieger gaat niet op.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Beetje bezopen logica van een aantal vega's hiero
Dat is helemaal niet belachelijk. Is iets waar ik me zeer bewust van ben en best van baal eigenlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]jij maakt deel uit van de mensheid en bent dus verantwoordelijk voor het uitsterven van vele diersoorten. als ook klimaat verandering. snap je nu dat wat jij zegt belachelijk is?
Sorry, ben geen vega.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef hugecooll het volgende:
Beetje bezopen logica van een aantal vega's hiero
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik hetquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:04 schreef FANN het volgende:
[..]
Wij zijn door de wol geverfd denk ikaltijd dezelfde argumenten komen langs
![]()
of afgestompt zo kan je het ook noemen, mij verbaast niks meer
Ook van een aantal niet-vega's dan. Die vlieger gaat tuulk nog steeds opquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:06 schreef FANN het volgende:
[..]
Ero is geen Vega en ik ben bijna Vega, maar ook niet helemaal, dus die vlieger gaat niet op.
Niemand heeft tot nu gezegd dat je geen vlees mag eten trouwens, ook Evienne niet.
Nee, ik ken ze gewoon uit mijn hoofd inmiddelsquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik het![]()
Maar ik vind het wel heel mooi..
ik ben bewust bezig met recylclen en heb geen auto heb geen idee wat mijn eco footprint exact is maar ik doe wat ik kan dus denk wel dat ik goed uit de bus kom. durf niet te speculeren of ik over of onder de 0,8 kom. maar mijn vlees is me heilig, al zou ik met een pijl en boog het bos in moeten gaan, ik zal vlees eten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:05 schreef Evienne het volgende:
[..]
Dat ben ik ook, en die verantwoordelijkheid neem ik ook, door vegetariër te zijn, zuinig te leven, fanatiek te recyclen, een zuinige auto te rijden en alleen tweedehands spul te kopen. Goed voorbeeld doet soms volgen. Mijn ecologische voetafdruk is 0.8. De jouwe?
quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dus je hebt je posts onder copy/paste! Dan snap ik het![]()
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik ken ze gewoon uit mijn hoofd inmiddels
Onderbouw dan eens wat er zo bezopen aan is?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook van een aantal niet-vega's dan. Die vlieger gaat tuulk nog steeds op
Wat is het argument van snijtanden dan precies? Ik ben totaal niet bekend met dit debat namelijk (zie verder mijn bericht in dit topic overigens).quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:11 schreef FANN het volgende:
[..]
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?
Maar gewoneman, het gaat hier toch helemaal niet over geen vlees eten?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik ben bewust bezig met recylclen en heb geen auto heb geen idee wat mijn eco footprint exact is maar ik doe wat ik kan dus denk wel dat ik goed uit de bus kom. durf niet te speculeren of ik over of onder de 0,8 kom. maar mijn vlees is me heilig, al zou ik met een pijl en boog het bos in moeten gaan, ik zal vlees eten.
ik heb als experiment een keer z`n vales vlees vervanger gekocht, maar was niet dol op leek wel of ik een stuk rubber aan het eten was.
De soja wel, de snijtanden deze keer nog niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:11 schreef FANN het volgende:
[..]
Hadden we de soja en de snijtanden al gehad?
Smartphones anyone?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Onderbouw dan eens wat er zo bezopen aan is?
Als jij weet dat kledingmerk X tot stand komt via kinderarbeid, ben jij dan niet medeverantwoordelijk voor het leed van dat kinderarbeid als je dat merk koopt?
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Als jij weet dat kledingmerk X tot stand komt via kinderarbeid, ben jij dan niet medeverantwoordelijk voor het leed van dat kinderarbeid als je dat merk koopt?
Moet je écht persé een vleesvervanger eten als je een dagje minder vlees eet?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:10 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik heb als experiment een keer z`n vales vlees vervanger gekocht, maar was niet dol op leek wel of ik een stuk rubber aan het eten was.
ow........ er komt er vast nog wel eentje, laten we ze dan maar niet wijzer maken dan ze zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef erodome het volgende:
[..]
De soja wel, de snijtanden deze keer nog niet.
niet perse, of denk je dat als iemand iets koopt ze moeten weten onder welke omstandigheden dit wordt gemaakt? als ik bij de slager kom en een biefstukje koop heb ik geen idee waar dat dier heeft geleefd en onder welke omstandigheden. en al helemaal niet van ALLES wat ik koop of ooit gekocht heb, dat is absurd. dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van slechte slachterijen die hun vee slecht behandelenquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet per se, nee. Als ik goedkope kleding wil kopen en dat wordt op 4508435834 plaatsen vervaardigd, dan ben ik niet medeverantwoordelijk aan het leed van mensen die in een paar van die plaatsen worden onderdrukt, tenzij ik er bijvoorbeeld van bewust ben dat zij dat doen en daar ook bewust ga kopen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:12 schreef erodome het volgende:
[..]
dit is niet de originele TSquote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.
Kinderarbeid is geen issue? Volgens mij is dat namelijk wel een issue, doet het merken geen goed als dat naar buiten komt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan wel ja. Maar waarom is dat allemaal geen issue, maar arme diertjes wel? Overigens wel frappant datTS dan een zuinige auto rijdt. Niet geen auto, nee nee, een zuinige. Dus dat hele gedoe gaat maar zo ver tot het het gemak in de weg gaat staan.
Je ziet dus wel de splinters in mijn oog, maar niet de balk in die van jou?quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb het echter over de ts van dit topic, en dat is dr wel.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:17 schreef FANN het volgende:
[..]
dit is niet de originele TS
er was al een deel 1
NWS / Opnieuw rel door gruwelijke beelden Frans slachthuis
Misschien kan een modje deel 2 erachter zetten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb het echter over de ts van dit topic, en dat is dr wel.
Vandaar dat ik zei, als je weet dat er kinderarbeid aan dat merk vast zit. Als je het niet weet is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:15 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niet perse, of denk je dat als iemand iets koopt ze moeten weten onder welke omstandigheden dit wordt gemaakt? als ik bij de slager kom en een biefstukje koop heb ik geen idee waar dat dier heeft geleefd en onder welke omstandigheden. en al helemaal niet van ALLES wat ik koop of ooit gekocht heb, dat is absurd. dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van slechte slachterijen die hun vee slecht behandelen
Je mist denk ik een beetje hoe ik het bedoelde, maar ik heb het ook niet heel duidelijk omschreven. Waarom ga je daar van uit? Stel eens gewoon vragen. Ik betaal al namelijk wel meer voor vlees want ik wil liever geen plofkippen etc.quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Kinderarbeid is geen issue? Volgens mij is dat namelijk wel een issue, doet het merken geen goed als dat naar buiten komt.
Alhoewel ook daar geld dat het teveel mensen blijkbaar geen bal kan schelen.
Het gaat er vooral om dat echt iedereen hier anders kan kiezen en dat vrij makkelijk ook nog.
Het argument dat iemand niet alles helemaal perfect doet vind ik een onzinnige, het is proberen af te leiden van het onderwerp.
Iedereen maakt eigen keuze's, als jij kiest voor bio-industrie dan mag dat, maar doe dan niet net alsof je niets kan doen aan het leed dat daaruit voortkomt, doe dan niet net alsof jij daar niet aan bijdraagt, want dat doe je dan wel.
gelukkig eentje die het snapt...quote:Op donderdag 31 maart 2016 13:08 schreef Eufonie het volgende:
Ik probeer normaliter twee keer per week langs een goede keurslager te gaan of het via een soortgelijk 'biologische' equivalent goed (al dan niet orgaan)vlees te kopen / bestellen en op deze manier wel goedkope kiloknallers te vermijden. Vind dat voor mijzelf een mooie balans. Plus, elke dag vlees eten is ook niet nodig mijns inziens. Daarbij is het ook gewoon een stuk lekkerder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |