abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:45:20 #235
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194667996
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 13:08 schreef Beathoven het volgende:
De luchtvochtigheid in Nederland is over t algemeen vrij hoog. Is er niet een manier om het vocht op grote schaal uit de lucht te trekken en om te zetten naar water?
Condens(eren) tgv temperatuurverschil (afkoeling) is een beproefde methode om de lucht droger te krijgen.

Als je bedoelt of wij mensen het op afroep lokaal (Nederland) drogere lucht kunnen maken, gaat dit niet eenvoudig lukken. Andere vochtige lucht, immers zwaarder dan de drogere versie, neem dan de vrijgekomen plaats (hier) in.
Of je moet de bodem flink heet maken zodat er aan de randen van een gebied, een opwaartse tegenstroming ontstaan.

Zie ook Dauwpunt wiki
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 5 september 2020 @ 23:50:38 #236
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194909809
Bestaan decimalen wel echt?

Uiteindelijk is alles toch integer, een atoom, een proton. Daar zijn toch geen halven in...

Puur een menselijk / wiskundig concept dan, toch?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 5 september 2020 @ 23:52:11 #237
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194909833
Waarom comprimeert de kern van de aarde niet verder tgv zwaartekracht? En als het daar net zo heet is als op de zon, hoe komt die warmte dan weg?
  woensdag 9 september 2020 @ 23:43:34 #238
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194980173
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 23:52 schreef Tyr80 het volgende:
Waarom comprimeert de kern van de aarde niet verder tgv zwaartekracht? En als het daar net zo heet is als op de zon, hoe komt die warmte dan weg?
Grappig dit soort quora vragen.

Voor verdere compressie is meer massa nodig.
De kerntemperatuur vand e aarde wel hoog (orde van 6000°K maar lang niet die van de zon waar je nog een aantal nullen bij op mag tellen. Die warmte gaat wel degelijk weg, alleen heel erg langzaam.
In verhouding is de aardschil een prima thermojasje en door eigen gedrag (o.a. radio activiteit) de boel op temperatuur houdt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195895670
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 07:39 schreef ChipsZak. het volgende:
Zou je (door bijv. een ruggenprik verkregen) hersenvocht kunnen drinken en wat gebeurt er dan? :@

Urine kan je drinken, bloed ook etc. Dan gebeurt er niet zoveel (als bloed niet besmet is). Geldt dat ook voor hersenvocht? :D Ben het overigens niet van plan :').
Je zou het kunnen drinken. Als de persoon geen hersenvlies ontsteking heeft, is het vocht steriel. Het is vergelijkbaar met lymfevocht. Dit is vocht dat uit de haarvaatjes treed. De haarvaatjes bestaan uit bindweefsel cellen en tussen de cellen is het niet geheel dicht. Vocht en bloedcellen kunnen uittreden, evenals kleine moleculen (zouten). Het vocht heeft ook het zelfde zoutgehalte als het bloed, 0,9% NaCl. Dus zal licht zoutig kunnen smaken. Er zwemmen verder wat witte bloed cellen in, afval producten van de cellen van het hersenvocht systeem en misschien geeft dat nog een vreemde smaak.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_195895755
Nu zelf van mij een vraag voor de fysici onder ons: met een antenne en een oscillator kan je elektromagnetische golven uitzenden, oftewel electromagnetische straling: radio golven. Is het mogelijk als je de frequentie van de oscillatie maar hoog genoeg opvoert, om dan licht er mee te produceren?

Er moet iets tegen houden want anders hadden we wel lampen van antennes gemaakt en dat is niet zo.

Maar wat :?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 28 oktober 2020 @ 06:54:04 #241
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_195898131
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:08 schreef Godshand het volgende:

[..]

Je zou het kunnen drinken. Als de persoon geen hersenvlies ontsteking heeft, is het vocht steriel. Het is vergelijkbaar met lymfevocht. Dit is vocht dat uit de haarvaatjes treed. De haarvaatjes bestaan uit bindweefsel cellen en tussen de cellen is het niet geheel dicht. Vocht en bloedcellen kunnen uittreden, evenals kleine moleculen (zouten). Het vocht heeft ook het zelfde zoutgehalte als het bloed, 0,9% NaCl. Dus zal licht zoutig kunnen smaken. Er zwemmen verder wat witte bloed cellen in, afval producten van de cellen van het hersenvocht systeem en misschien geeft dat nog een vreemde smaak.
:o
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Was een beetje een rare gedachtenkronkel toen maar okay, :+ .
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_195899909
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:12 schreef Godshand het volgende:
Nu zelf van mij een vraag voor de fysici onder ons: met een antenne en een oscillator kan je elektromagnetische golven uitzenden, oftewel electromagnetische straling: radio golven. Is het mogelijk als je de frequentie van de oscillatie maar hoog genoeg opvoert, om dan licht er mee te produceren?

Er moet iets tegen houden want anders hadden we wel lampen van antennes gemaakt en dat is niet zo.

Oscillerende ladingen zenden EM-straling uit. Maar om ze EM straling te laten uitzenden met de frequentie van zichtbaar licht, daarvoor moeten ze wel erg heftig oscilleren. Geen idee of je dat met een wisselspanning voor elkaar kunt krijgen, maar ik vermoed dat ze eerder licht gaan uitstralen door het opwarmen vanwege die bakken energie. Lijkt me ook een stuk efficiënter :P

Vergelijk de frequenties van radiogolven en zichtbaar licht maar eens ;)
  Moderator woensdag 28 oktober 2020 @ 10:13:51 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195900066
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 23:50 schreef Tyr80 het volgende:
Bestaan decimalen wel echt?

Uiteindelijk is alles toch integer, een atoom, een proton. Daar zijn toch geen halven in...

Puur een menselijk / wiskundig concept dan, toch?
Dat is tot nog toe nog een raadsel, integers lijken logisch, maar de kleinste dingen die we kennen zijn wel quantum dus integers maar ze zijn ook weer heel statistisch kwa gedrag dus je zit dan weer aan kansen vast. De waarde wortel twee komt veel voor in deze hele kleine dingen en dat is toch zeker geen integer.

Maar daar weet haushofer veel meer over. De relatie wiskunde en natuur is een hele wonderlijke!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195906837
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:12 schreef Godshand het volgende:

Een antenne is normaal gesproken een halve of kwart golflengte lang, dat is bij de golflengtes van zichtbaar licht lastig te maken, ook is een elektrische oscillator met die golflengtes lastig te maken. Gewoon een draad warm stoken in een vacuum is stukken makkelijker.

Uitgebreider verhaal:
https://wtamu.edu/~cbaird(...)0thermal%20radiation.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_195912117
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 16:08 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Een antenne is normaal gesproken een halve of kwart golflengte lang, dat is bij de golflengtes van zichtbaar licht lastig te maken, ook is een elektrische oscillator met die golflengtes lastig te maken. Gewoon een draad warm stoken in een vacuum is stukken makkelijker.

Uitgebreider verhaal:
https://wtamu.edu/~cbaird(...)0thermal%20radiation.
Ah duidelijk.

Het is wel jammer, anders hadden we een universeel instrument waar je alle electromagnetische straling kan opwekken, maar ook ontvangen. Dat is ook het mooie van radiogolven, je kan met de antenne uitzenden, maar ook ontvangen. Net als dat je bij dezelfde lage frequenties een koptelefoon kan laten werken als een microfoon en andersom.

Daarnaast had je dan ook een mooi instrument voor school demonstraties. Zou een docent kunnen zeggen: "Kijk dit zijn radio golven, we gaan nu de frequentie opvoeren, steek de antenne in de beschermende doos, doe water in de doos en we zullen het water laten koken door microgolf straling. "(Docent draait daarna verder de frequentie knop naar rechts)" wie wil een Röntgenfoto van zijn hand?". :P

Niet dat er nu niet genoeg mogelijkheden zijn om licht/electromagnetische straling op te wekken:

Vuur(=oxidatie), overige niet-oxidatieve chemische reacties, thermische straling (gloeilamp), fluorescentie (oa tl-buis en televisie), gasontladingen (ook tl licht, bliksem), electronen in een vacuumbuis heen en weer laten bewegen (laser), 2 draden met electrische spanning vlakbij elkaar laten komen zodat een lichtgevende vonk wordt geproduceerd (of is dit een gasontlading/oxidatieve reactie met lucht?), stroom door een organische/anorganische diode in de juiste richting laten gaan, deeltjes in een medium versnellen zodat ze sneller gaan dan de snelheid van het licht in dat medium (Tsjerenkov straling) (kan niet in vacuüm), een nucleaire ketting reactie opwekken, kernfusie, zorgen voor annihilatie van een deeltje met zijn anti-deeltje en tenslotte radioactief verval. Of mis ik nog iets? Dit was ook een beetje notitie voor mij zelf :P
  zondag 22 november 2020 @ 16:24:44 #246
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_196364511
-neverm-

[ Bericht 50% gewijzigd door crystal_meth op 22-11-2020 16:33:20 ]
are we infinite or am I alone
  zaterdag 12 december 2020 @ 17:15:24 #247
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196691993
Waarom is stof altijd zo gelijkmatig verdeeld? Bijvoorbeeld op een kast in een kamer waar je lang niet geweest bent. Perfect gelijkmatig verdeeld...
pi_196864623
Weet iemand of die planeten nu nog goed te zien zijn? Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zit op mijn werk en had ze wel ff willen spotten. Alleen is het hier hartstikke grijs en grauw al heel de dag.
't Echte en 't ware!
  maandag 21 december 2020 @ 17:14:52 #249
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_196864661
https://www.ad.nl/wetensc(...)og-te-zien~a276fa5c/

Jupiter en Saturnus staan vlak bijeen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_196865384
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:15 schreef Tyr80 het volgende:
Waarom is stof altijd zo gelijkmatig verdeeld? Bijvoorbeeld op een kast in een kamer waar je lang niet geweest bent. Perfect gelijkmatig verdeeld...
Omdat de kans op een gelijkmatige verdeling groter is, dan de kans op alles op 1 hoop, conform de Wet in de Thermodynamica, die stelt dat de natuur streeft naar een gelijkmatige verdeling van deeltjes over de ruimte (haal altijd door elkaar of dat nu een toestand van lage of hoge entropie is).

Stof wordt blootgesteld aan botsingen van lucht (gasmengsel van O2, CO2, NO en andere gassen die in een ruimte aanwezig zijn, zoals bv methaangas afkomstig van darmen van mensen en dieren welke bij de spijsvertering vrij komen) moleculen (dit veroorzaakt bij rook de kringelende beweging naar boven met de warmte mee= de Brownse beweging). Door die botsingen kunnen ze ook niet op 1 plaats in de lucht blijven zweven en worden ze diffuus verspreid. Ze komen dan ook diffuus op oppervlakken terecht. Het neerkomen wordt veroorzaakt door de zwaartekracht.
  maandag 21 december 2020 @ 19:20:52 #251
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196866926
Hmm.
pi_199794890
Hoe komt het dat de rotatie van de aarde niet wordt afgeremd door de wrijving met de lucht?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 8 juni 2021 @ 13:50:29 #253
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199794898
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe komt het dat de rotatie van de aarde niet wordt afgeremd door de wrijving met de lucht?
De lucht draait mee.
pi_199794914
quote:
88s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De lucht draait mee.
Masr als ik een bal in water laat draaien remt die wel af.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 8 juni 2021 @ 13:53:12 #255
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_199794935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ook als die bal zoveel massa heeft dat hij het water in een dun laagje om zich heen aantrekt?
pi_199794953
quote:
88s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ook als die bal zoveel massa heeft dat hij het water in een dun laagje om zich heen aantrekt?
In theorie doet een bal dat al, maar die kracht is niet meetbaar
  dinsdag 8 juni 2021 @ 13:57:19 #257
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_199794993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is vanwege de wrijving tussen bal en water. De atmosfeer 'wrijft' tegen het vacuüm van de ruimte, dus geen wrijving.
Géén kloon van tvlxd!
pi_199795616
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 13:57 schreef Montov het volgende:

[..]

Dat is vanwege de wrijving tussen bal en water. De atmosfeer 'wrijft' tegen het vacuüm van de ruimte, dus geen wrijving.
Dus als de bak met water groter maakt zal de bal langer blijven doordraaien?
  dinsdag 8 juni 2021 @ 15:24:18 #259
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_199796114
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee?

Het kernpunt is: de lucht en aarde draaien gezamenlijk en er is geen wrijving die dat stopt.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 8 juni 2021 @ 15:49:36 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199796474
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 14:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gaat ook om de relatieve grootte van water en bal. De planeet is enorm met een klein laagje water. Die bal is lichter dan de bak met water. Is erg lastig te vergelijken die twee.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')