abonnement Unibet Coolblue
pi_176886759
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:42 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

De lichtbundel is 300 meter lang, maar de breedte van de cirkel varieerd over de bolling van de aarde.
Weet ik, maar iemand die 20 meter hoog staat zou toch niet verder dan 20 km kunnen zien. ;)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176887740
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 16:52 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Weet ik, maar iemand die 20 meter hoog staat zou toch niet verder dan 20 km kunnen zien. ;)
Als die dan precies naar de aarde toe ziet, ziet die helemaal geen cirkel maar gewoon 20 km licht.
pi_176889279
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2018 17:41 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Als die dan precies naar de aarde toe ziet, ziet die helemaal geen cirkel maar gewoon 20 km licht.
Hoezo? Hij ziet tot 20 km afstand in elke richting. De lichtbron bevindt zich loodrecht boven z'n hoofd, op enkele honderdduizenden kilometers afstand. Stel dat het oppervlak volledig duister is, op t=0 bereikt het licht het aardoppervlak (op 20 km afstand is het 0.1 μs later, door de kromming van de aarde is het oppervlak daar 31 meter verder van de bron verwijderd, maar dat verwaarlozen we even). Op t=1μs is het oppervlak weer duister.

Het oppervlak is dus verlicht gedurende 0<=t<=1μs. Maar op t=0 ziet hij nog een donker oppervlak, pas na 0.067 μs bereikt het eerste licht hem (van het oppervlak recht onder z'n toren, dat 20 meter verwijderd is).
Wat ziet hij wanneer t=T μs? Dat gedeelte van het opervlak waarvan het licht T-1 μs tot T μs nodig heeft om hem te bereiken, maw dat (T-1)*300 meter tot T* 300 meter van hem af ligt.
Stel dat t=5 μs. Het oppervlak was enkel tussen t=0μs en t=1μs verlicht, dus ziet hij enkel dat gedeelte van het oppervlak waarvan het licht 4 tot 5 μs nodig heeft om hem te bereiken. Maw een cirkelring met binnenstraal 1200 meter en buitenstraal 1500 meter. Alles binnen die ring is donker, want licht daarvan is vertrokken toen t>1 μs, en alles buiten de cirkelring is donker, want dat licht is meer dan 5 μs geleden, dus op t<0 vertrokken.

De ring wordt groter met stijgende t, maar behoudt (ongeveer) dezelfde breedte, na 67 μs is de straal 20 km en verdwijnt ie over de horizon.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_176890001
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 19:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hoezo? Hij ziet tot 20 km afstand in elke richting. De lichtbron bevindt zich loodrecht boven z'n hoofd, op enkele honderdduizenden kilometers afstand. Stel dat het oppervlak volledig duister is, op t=0 bereikt het licht het aardoppervlak (op 20 km afstand is het 0.1 μs later, door de kromming van de aarde is het oppervlak daar 31 meter verder van de bron verwijderd, maar dat verwaarlozen we even). Op t=1μs is het oppervlak weer duister.

Het oppervlak is dus verlicht gedurende 0<=t<=1μs. Maar op t=0 ziet hij nog een donker oppervlak, pas na 0.067 μs bereikt het eerste licht hem (van het oppervlak recht onder z'n toren, dat 20 meter verwijderd is).
Wat ziet hij wanneer t=T μs? Dat gedeelte van het opervlak waarvan het licht T-1 μs tot T μs nodig heeft om hem te bereiken, maw dat (T-1)*300 meter tot T* 300 meter van hem af ligt.
Stel dat t=5 μs. Het oppervlak was enkel tussen t=0μs en t=1μs verlicht, dus ziet hij enkel dat gedeelte van het oppervlak waarvan het licht 4 tot 5 μs nodig heeft om hem te bereiken. Maw een cirkelring met binnenstraal 1200 meter en buitenstraal 1500 meter. Alles binnen die ring is donker, want licht daarvan is vertrokken toen t>1 μs, en alles buiten de cirkelring is donker, want dat licht is meer dan 5 μs geleden, dus op t<0 vertrokken.

De ring wordt groter met stijgende t, maar behoudt (ongeveer) dezelfde breedte, na 67 μs is de straal 20 km en verdwijnt ie over de horizon.
Ah zo ik snap het :+
pi_181084099
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:54 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Een vraagje uit het dagelijks leven: als ik een pannetje melk op het gas heb staan en lekker heet maak, komt er geen damp af. Als ik het gas uitdraai, begint de melk binnen enkele seconden te dampen. Hoe komt dat?
Bij een ketel met water gebeurt precies hetzelfde, ik heb me dit ook lang afgevraagd. Volgens mij gebeurt er het volgende:
Tijdens het verhitten is er een constante stroom hete water(of melk, in dit geval)damp vanaf het pannetje, maar door de hitte is deze voornamelijk gasvormig of opgelost in de lucht, en dus onzichtbaar. Bij het uitdraaien van het vuur stopt plots een groot deel van de verdamping, en de warmte aanvoer. Hierdoor kan er minder waterdamp opgelost blijven, en bovendien condenseert een deel van de waterdamp. Dit alles zie je als de plotselinge stoomwolk die verschijnt. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...
pi_181165224
De waterdamp wordt zichtbaar als het zich in koele lucht bevindt de temperatuur van de damp komt dan beneden het condensatiepunt.
Dit is goed zichtbaar bij condenssporen van straalvliegtuigen. Het spoor begint een eindje achter het vliegtuig. Is de lucht op grote hoogte bijzonder droog dan verdampen de dampdruppeltjes direct weer en is er geen spoor zichtbaar. Dit kan een repeterend dampspoor opleveren.
pi_188402153
Hoe snel verliest een koelkast of vriezer zijn kou als je hem opendoet?

Heeft het nut om hem tussentijds steeds te sluiten als je bijvoorbeeld 1 minuut nodig hebt om meerdere handelingen uit te voeren, meerdere producten, achter elkaar, met tussenpozen eruit haalt er weer in stopt?
pi_188402440
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 07:20 schreef Braindead2000 het volgende:
Hoe snel verliest een koelkast of vriezer zijn kou als je hem opendoet?

Heeft het nut om hem tussentijds steeds te sluiten als je bijvoorbeeld 1 minuut nodig hebt om meerdere handelingen uit te voeren, meerdere producten, achter elkaar, met tussenpozen eruit haalt er weer in stopt?
Om die eerste vraag te beantwoorden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_cooling

Hetzelfde geldt voor opwarming :)
-
pi_188459790
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 08:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Om die eerste vraag te beantwoorden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_cooling

Hetzelfde geldt voor opwarming :)
Dat ziet er nog al ingewikkeld uit. Stel nou dat de vriezer een temperatuur heeft van -20 en de kamertemperatuur 25 graden is. Als je het deurtje van de vriezer 10 seconde openhoudt.. hoe koud is het daar dan dan? En als je het 20 seconde openlaat?
  zondag 8 december 2019 @ 21:50:42 #210
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_190335386
Waarom werkt het alleen maar per druk zetten om cel bij cel bij te creëren bijv van een armcel naar een geheugencel🤩
  dinsdag 17 december 2019 @ 13:49:09 #211
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_190494717
Ik zag onlangs die afbeelding van dat zwarte gat langskomen en zat er even over na te denken:
Zware sterren storten ineen als ze na een periode van koolstoffusie ijzer beginnen te produceren en exploderen dan. Bij sommige sterren ontstaat dan ofwel een neutronenster of een zwart gat. Ergens vind ik dit een beetje tegenstrijdig.

Bij zo'n explosie verdwijnt een groot deel van de massa van zo'n ster de ruimte in, en blijft er een solide kern over die een onvoorstelbare zwaartekracht moet bezitten. Die zwaartekracht zat er ook al toen de ster nog niet geëxplodeerd was. Er is niks bij gekomen, maar juist verdwenen.

We kunnen die ster dus niet zien. waarom niet? Is het niet zo dat we die ster niet kunnen zien omdat er alleen maar ijzer over is gebleven na de laatste fusieburst tijdens de supernova, en (wetende dat een neutronenster al enorm snel spint, dat dit ook met zo'n ijzeren ster gebeurt, die natuurlijk nog compacter is. ) Is het niet zo dat een bal ijzer die razendsnel rondtolt op extreme manier electromagnetische velden aantrekt of afbuigt (licht natuurlijk ook) en dat daarom dit licht niet zichtbaar is?

Misschien heeft het "verdwijnen" van zwarte gaten meer te maken met het magnetische veld dan met zwaartekracht?
De afbeelding geeft ook wel een beetje de vorm van een sterk magnetisch veld weer:



Het lijkt mij eerder dat licht in een gesloten loop rond een magnetisch veld gevangen zit of zelfs in een andere golflengte is veranderd..
Klopt die zwaartekrachttheorie dan nog wel?

[ Bericht 1% gewijzigd door klappernootopreis op 17-12-2019 14:00:48 ]
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_190500054
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 15:00 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat ziet er nog al ingewikkeld uit. Stel nou dat de vriezer een temperatuur heeft van -20 en de kamertemperatuur 25 graden is. Als je het deurtje van de vriezer 10 seconde openhoudt.. hoe koud is het daar dan dan? En als je het 20 seconde openlaat?
Laat antwoord: daarvoor moet je de warmte coëfficiënt weten :P
-
pi_190875639
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 07:20 schreef Braindead2000 het volgende:
Hoe snel verliest een koelkast of vriezer zijn kou als je hem opendoet?

Heeft het nut om hem tussentijds steeds te sluiten als je bijvoorbeeld 1 minuut nodig hebt om meerdere handelingen uit te voeren, meerdere producten, achter elkaar, met tussenpozen eruit haalt er weer in stopt?
Het is goed om te weten dat lucht een lage warmtecapaciteit heeft. Als de deur open staat, dan raak je energie kwijt in de vorm van koude lucht, maar een liter koud water die je buiten op laat warmen voordat je deze terugzet, zal meer energie vragen dan ~30 liter koude lucht (schatting, heb het sommetje niet bij de hand).

Om terug te komen op je vraag: ja, dat heeft nut. Koude die verloren is, moet door de koelkast worden gecompenseerd en dat heeft energie nodig. Loopt dat in de papieren? Q = m C delta T.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_194347528
Kan een grote haai van 7 meter net zo behendig en snel reageren in t water als een guppy?

De guppy is kleiner. Maar de haai is groter en heeft meer apierekracht. Per slot maakt het dus niet uit hoe klein of hoe groot een dier is of wel. En waar ligt dit dan aan?

[ Bericht 12% gewijzigd door LoliMcGirlSex op 01-08-2020 00:17:32 ]
  zondag 2 augustus 2020 @ 18:32:18 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_194373324
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 00:02 schreef LoliMcGirlSex het volgende:
Kan een grote haai van 7 meter net zo behendig en snel reageren in t water als een guppy?

De guppy is kleiner. Maar de haai is groter en heeft meer apierekracht. Per slot maakt het dus niet uit hoe klein of hoe groot een dier is of wel. En waar ligt dit dan aan?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 2 augustus 2020 @ 20:25:23 #216
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194375059
Mag ik mijn vraag al stellen?
  maandag 3 augustus 2020 @ 21:42:47 #217
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194391369
Schøpje
  maandag 3 augustus 2020 @ 23:49:17 #218
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194392784
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik mijn vraag al stellen?
Zit er een limiet op dan?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194393853
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 20:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik mijn vraag al stellen?
Dat hoef je niet te vragen, stel je vraag maar gewoon.
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:39:15 #220
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194394831
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 07:32 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat hoef je niet te vragen, stel je vraag maar gewoon.
Ik hoop dat dit een wetenschappelijke vraag is. Thuis heb ik een spiegel, deze heeft een facetgeslepen rand. Nu vraag ik mij af hoe ze dat maken.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 12:33:23 #221
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194411174
Is mijn vraag niet goed?
  woensdag 5 augustus 2020 @ 18:39:19 #222
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194416090
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 12:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Is mijn vraag niet goed?
Heb je Google al gevraagd? Niet hard gekeken maar zag wel het een en ander erover...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 5 augustus 2020 @ 19:46:32 #223
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194417294
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 18:39 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Heb je Google al gevraagd? Niet hard gekeken maar zag wel het een en ander erover...
Ik heb wat gesnuffeld en begrijp dat het een slijptechniek is, die zowel per machine als handmatig uitgevoerd kan worden. Het heet facetslijpen. Wat ik verbazingwekkend vind is hoe glas zó onbeschadigd, zonder krassen uit de bewerking kan komen.
pi_194420972
Glas kan best wel wat hebben. Krassen krijg je door bijvoorbeeld vuil op het glas waarna je er overheen wrijft.
  woensdag 5 augustus 2020 @ 23:33:09 #225
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194421561
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 22:56 schreef gebrokenglas het volgende:
Glas kan best wel wat hebben. Krassen krijg je door bijvoorbeeld vuil op het glas waarna je er overheen wrijft.

Als ze water bij het slijpen gebruiken, is dat ook tegen krassen?
  woensdag 12 augustus 2020 @ 17:48:00 #226
492225 Peekatyou
Pocketmonster.
pi_194524029
Stel ik heb water in een witte plastic fles. De omgevingslucht is 30 graden. Wordt het water in deze afgesloten fles dan ook 30 graden of is het iets koeler?
pi_194524335
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:48 schreef Peekatyou het volgende:
Stel ik heb water in een witte plastic fles. De omgevingslucht is 30 graden. Wordt het water in deze afgesloten fles dan ook 30 graden of is het iets koeler?
Uiteindelijk zal het water in de fles ook 30 graden worden, ongeacht de kleur van de fles, het hangt af van hoelang je wacht.
In het begin stijgt / daalt de temperatuur snel, maar hoe dichter bij de 30 graden, hoe minder snel het zal gaan.
pi_194533113
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:48 schreef Peekatyou het volgende:
Stel ik heb water in een witte plastic fles. De omgevingslucht is 30 graden. Wordt het water in deze afgesloten fles dan ook 30 graden of is het iets koeler?
Zie

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_cooling

In deze theorie is het antwoord dus: iets koeler :P In de praktijk heb je natuurlijk ook nog te maken met temperatuursfluctuaties en dergelijke.
-
pi_194535686
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 23:33 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als ze water bij het slijpen gebruiken, is dat ook tegen krassen?
Ja, want dat voert het slijpsel af
Wie dit leest is gek
pi_194536553
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 10:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_law_of_cooling

In deze theorie is het antwoord dus: iets koeler :P In de praktijk heb je natuurlijk ook nog te maken met temperatuursfluctuaties en dergelijke.
Met een zwarte plastic fles zou je toch hetzelfde hebben, ook iets koeler dan 30 graden? Mits er bijvoorbeeld geen zon op schijnt.
pi_194547296
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2020 19:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik heb wat gesnuffeld en begrijp dat het een slijptechniek is, die zowel per machine als handmatig uitgevoerd kan worden. Het heet facetslijpen. Wat ik verbazingwekkend vind is hoe glas zó onbeschadigd, zonder krassen uit de bewerking kan komen.
Het is nog fabeltastischer als je weet dat ze dat met een steen doen (of met glas en slijppasta).

Een steen met een bepaalde ruwheid van het oppervlak. Door slijpstenen met een steeds lagere ruwheid te gebruiken, neemt de glans van het geslepen facet toe, en het aantal krassen af.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:39:25 #232
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194548029
Zou je (door bijv. een ruggenprik verkregen) hersenvocht kunnen drinken en wat gebeurt er dan? :@

Urine kan je drinken, bloed ook etc. Dan gebeurt er niet zoveel (als bloed niet besmet is). Geldt dat ook voor hersenvocht? :D Ben het overigens niet van plan :').
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_194548233
Zou je er slimmer van worden ;)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_194662167
De luchtvochtigheid in Nederland is over t algemeen vrij hoog. Is er niet een manier om het vocht op grote schaal uit de lucht te trekken en om te zetten naar water?
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:45:20 #235
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194667996
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 13:08 schreef Beathoven het volgende:
De luchtvochtigheid in Nederland is over t algemeen vrij hoog. Is er niet een manier om het vocht op grote schaal uit de lucht te trekken en om te zetten naar water?
Condens(eren) tgv temperatuurverschil (afkoeling) is een beproefde methode om de lucht droger te krijgen.

Als je bedoelt of wij mensen het op afroep lokaal (Nederland) drogere lucht kunnen maken, gaat dit niet eenvoudig lukken. Andere vochtige lucht, immers zwaarder dan de drogere versie, neem dan de vrijgekomen plaats (hier) in.
Of je moet de bodem flink heet maken zodat er aan de randen van een gebied, een opwaartse tegenstroming ontstaan.

Zie ook Dauwpunt wiki
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 5 september 2020 @ 23:50:38 #236
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194909809
Bestaan decimalen wel echt?

Uiteindelijk is alles toch integer, een atoom, een proton. Daar zijn toch geen halven in...

Puur een menselijk / wiskundig concept dan, toch?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 5 september 2020 @ 23:52:11 #237
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194909833
Waarom comprimeert de kern van de aarde niet verder tgv zwaartekracht? En als het daar net zo heet is als op de zon, hoe komt die warmte dan weg?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  woensdag 9 september 2020 @ 23:43:34 #238
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194980173
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 23:52 schreef Tyr80 het volgende:
Waarom comprimeert de kern van de aarde niet verder tgv zwaartekracht? En als het daar net zo heet is als op de zon, hoe komt die warmte dan weg?
Grappig dit soort quora vragen.

Voor verdere compressie is meer massa nodig.
De kerntemperatuur vand e aarde wel hoog (orde van 6000°K maar lang niet die van de zon waar je nog een aantal nullen bij op mag tellen. Die warmte gaat wel degelijk weg, alleen heel erg langzaam.
In verhouding is de aardschil een prima thermojasje en door eigen gedrag (o.a. radio activiteit) de boel op temperatuur houdt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195895670
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 07:39 schreef ChipsZak. het volgende:
Zou je (door bijv. een ruggenprik verkregen) hersenvocht kunnen drinken en wat gebeurt er dan? :@

Urine kan je drinken, bloed ook etc. Dan gebeurt er niet zoveel (als bloed niet besmet is). Geldt dat ook voor hersenvocht? :D Ben het overigens niet van plan :').
Je zou het kunnen drinken. Als de persoon geen hersenvlies ontsteking heeft, is het vocht steriel. Het is vergelijkbaar met lymfevocht. Dit is vocht dat uit de haarvaatjes treed. De haarvaatjes bestaan uit bindweefsel cellen en tussen de cellen is het niet geheel dicht. Vocht en bloedcellen kunnen uittreden, evenals kleine moleculen (zouten). Het vocht heeft ook het zelfde zoutgehalte als het bloed, 0,9% NaCl. Dus zal licht zoutig kunnen smaken. Er zwemmen verder wat witte bloed cellen in, afval producten van de cellen van het hersenvocht systeem en misschien geeft dat nog een vreemde smaak.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_195895755
Nu zelf van mij een vraag voor de fysici onder ons: met een antenne en een oscillator kan je elektromagnetische golven uitzenden, oftewel electromagnetische straling: radio golven. Is het mogelijk als je de frequentie van de oscillatie maar hoog genoeg opvoert, om dan licht er mee te produceren?

Er moet iets tegen houden want anders hadden we wel lampen van antennes gemaakt en dat is niet zo.

Maar wat :?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 28 oktober 2020 @ 06:54:04 #241
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_195898131
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:08 schreef Godshand het volgende:

[..]

Je zou het kunnen drinken. Als de persoon geen hersenvlies ontsteking heeft, is het vocht steriel. Het is vergelijkbaar met lymfevocht. Dit is vocht dat uit de haarvaatjes treed. De haarvaatjes bestaan uit bindweefsel cellen en tussen de cellen is het niet geheel dicht. Vocht en bloedcellen kunnen uittreden, evenals kleine moleculen (zouten). Het vocht heeft ook het zelfde zoutgehalte als het bloed, 0,9% NaCl. Dus zal licht zoutig kunnen smaken. Er zwemmen verder wat witte bloed cellen in, afval producten van de cellen van het hersenvocht systeem en misschien geeft dat nog een vreemde smaak.
:o
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Was een beetje een rare gedachtenkronkel toen maar okay, :+ .
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_195899909
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:12 schreef Godshand het volgende:
Nu zelf van mij een vraag voor de fysici onder ons: met een antenne en een oscillator kan je elektromagnetische golven uitzenden, oftewel electromagnetische straling: radio golven. Is het mogelijk als je de frequentie van de oscillatie maar hoog genoeg opvoert, om dan licht er mee te produceren?

Er moet iets tegen houden want anders hadden we wel lampen van antennes gemaakt en dat is niet zo.

Maar wat :?
Oscillerende ladingen zenden EM-straling uit. Maar om ze EM straling te laten uitzenden met de frequentie van zichtbaar licht, daarvoor moeten ze wel erg heftig oscilleren. Geen idee of je dat met een wisselspanning voor elkaar kunt krijgen, maar ik vermoed dat ze eerder licht gaan uitstralen door het opwarmen vanwege die bakken energie. Lijkt me ook een stuk efficiënter :P

Vergelijk de frequenties van radiogolven en zichtbaar licht maar eens ;)
-
  Moderator woensdag 28 oktober 2020 @ 10:13:51 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195900066
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 23:50 schreef Tyr80 het volgende:
Bestaan decimalen wel echt?

Uiteindelijk is alles toch integer, een atoom, een proton. Daar zijn toch geen halven in...

Puur een menselijk / wiskundig concept dan, toch?
Dat is tot nog toe nog een raadsel, integers lijken logisch, maar de kleinste dingen die we kennen zijn wel quantum dus integers maar ze zijn ook weer heel statistisch kwa gedrag dus je zit dan weer aan kansen vast. De waarde wortel twee komt veel voor in deze hele kleine dingen en dat is toch zeker geen integer.

Maar daar weet haushofer veel meer over. De relatie wiskunde en natuur is een hele wonderlijke!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195906837
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:12 schreef Godshand het volgende:
Nu zelf van mij een vraag voor de fysici onder ons: met een antenne en een oscillator kan je elektromagnetische golven uitzenden, oftewel electromagnetische straling: radio golven. Is het mogelijk als je de frequentie van de oscillatie maar hoog genoeg opvoert, om dan licht er mee te produceren?

Er moet iets tegen houden want anders hadden we wel lampen van antennes gemaakt en dat is niet zo.

Maar wat :?
Een antenne is normaal gesproken een halve of kwart golflengte lang, dat is bij de golflengtes van zichtbaar licht lastig te maken, ook is een elektrische oscillator met die golflengtes lastig te maken. Gewoon een draad warm stoken in een vacuum is stukken makkelijker.

Uitgebreider verhaal:
https://wtamu.edu/~cbaird(...)0thermal%20radiation.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_195912117
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 16:08 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Een antenne is normaal gesproken een halve of kwart golflengte lang, dat is bij de golflengtes van zichtbaar licht lastig te maken, ook is een elektrische oscillator met die golflengtes lastig te maken. Gewoon een draad warm stoken in een vacuum is stukken makkelijker.

Uitgebreider verhaal:
https://wtamu.edu/~cbaird(...)0thermal%20radiation.
Ah duidelijk.

Het is wel jammer, anders hadden we een universeel instrument waar je alle electromagnetische straling kan opwekken, maar ook ontvangen. Dat is ook het mooie van radiogolven, je kan met de antenne uitzenden, maar ook ontvangen. Net als dat je bij dezelfde lage frequenties een koptelefoon kan laten werken als een microfoon en andersom.

Daarnaast had je dan ook een mooi instrument voor school demonstraties. Zou een docent kunnen zeggen: "Kijk dit zijn radio golven, we gaan nu de frequentie opvoeren, steek de antenne in de beschermende doos, doe water in de doos en we zullen het water laten koken door microgolf straling. "(Docent draait daarna verder de frequentie knop naar rechts)" wie wil een Röntgenfoto van zijn hand?". :P

Niet dat er nu niet genoeg mogelijkheden zijn om licht/electromagnetische straling op te wekken:

Vuur(=oxidatie), overige niet-oxidatieve chemische reacties, thermische straling (gloeilamp), fluorescentie (oa tl-buis en televisie), gasontladingen (ook tl licht, bliksem), electronen in een vacuumbuis heen en weer laten bewegen (laser), 2 draden met electrische spanning vlakbij elkaar laten komen zodat een lichtgevende vonk wordt geproduceerd (of is dit een gasontlading/oxidatieve reactie met lucht?), stroom door een organische/anorganische diode in de juiste richting laten gaan, deeltjes in een medium versnellen zodat ze sneller gaan dan de snelheid van het licht in dat medium (Tsjerenkov straling) (kan niet in vacuüm), een nucleaire ketting reactie opwekken, kernfusie, zorgen voor annihilatie van een deeltje met zijn anti-deeltje en tenslotte radioactief verval. Of mis ik nog iets? Dit was ook een beetje notitie voor mij zelf :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_196364511
-neverm-

[ Bericht 50% gewijzigd door crystal_meth op 22-11-2020 16:33:20 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 12 december 2020 @ 17:15:24 #247
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196691993
Waarom is stof altijd zo gelijkmatig verdeeld? Bijvoorbeeld op een kast in een kamer waar je lang niet geweest bent. Perfect gelijkmatig verdeeld...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196864623
Weet iemand of die planeten nu nog goed te zien zijn? Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik zit op mijn werk en had ze wel ff willen spotten. Alleen is het hier hartstikke grijs en grauw al heel de dag.
't Echte en 't ware!
  maandag 21 december 2020 @ 17:14:52 #249
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_196864661
https://www.ad.nl/wetensc(...)og-te-zien~a276fa5c/

Jupiter en Saturnus staan vlak bijeen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_196865384
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:15 schreef Tyr80 het volgende:
Waarom is stof altijd zo gelijkmatig verdeeld? Bijvoorbeeld op een kast in een kamer waar je lang niet geweest bent. Perfect gelijkmatig verdeeld...
Omdat de kans op een gelijkmatige verdeling groter is, dan de kans op alles op 1 hoop, conform de Wet in de Thermodynamica, die stelt dat de natuur streeft naar een gelijkmatige verdeling van deeltjes over de ruimte (haal altijd door elkaar of dat nu een toestand van lage of hoge entropie is).

Stof wordt blootgesteld aan botsingen van lucht (gasmengsel van O2, CO2, NO en andere gassen die in een ruimte aanwezig zijn, zoals bv methaangas afkomstig van darmen van mensen en dieren welke bij de spijsvertering vrij komen) moleculen (dit veroorzaakt bij rook de kringelende beweging naar boven met de warmte mee= de Brownse beweging). Door die botsingen kunnen ze ook niet op 1 plaats in de lucht blijven zweven en worden ze diffuus verspreid. Ze komen dan ook diffuus op oppervlakken terecht. Het neerkomen wordt veroorzaakt door de zwaartekracht.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')