abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161167271
quote:
6s.gif Op maandag 4 april 2016 13:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Kijk daar heb je dus het grote probleem. JG's eigen interpretatie. Was de vorige niet goed? Stond het JG niet aan? Is het Christendom een fail en komt JG dat even rechtzetten? Of bouwen ze verder op een bestaande fail?
Ik denk het laatste. :Y
pi_161168689
http://www.avjg.info/artikelen/de-nieuwe-wereld-vertaling.aspx

Kwam net deze website tegen, staan goede uitleggingen op geloof ik aangaande de JG's en waarom het niet zou kloppen wat zij verkondigen.
Zij verkondigen dus eigenlijk hun eigen goede boodschap, niet de Goede boodschap zoals Jezus en de apostelen dat deden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161168927
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.avjg.info/artikelen/de-nieuwe-wereld-vertaling.aspx

Kwam net deze website tegen, staan goede uitleggingen op geloof ik aangaande de JG's en waarom het niet zou kloppen wat zij verkondigen.
Zij verkondigen dus eigenlijk hun eigen goede boodschap, niet de Goede boodschap zoals Jezus en de apostelen dat deden.
Als het allemaal zo simpel was, dan zou er maar een christelijke stroming zijn. Jouw stroming gaat ervan uit dat zij het fout hebben, hun stroming daarentegen gaat ervan uit dat de jouwe vals is. Dan krijg je cirkel redenaties.

Net zoals:

God bestaat, omdat het in de bijbel staat.
De bijbel is waar, omdat het door God geïnspireerd is.

Dit is alsof ik zeg: Ik ben een God, want ik heb het geschreven in een boekje. Het boekje dat ik schreef is waar want het zegt dat ik God ben.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2016 14:57:15 ]
pi_161169700
punt is dat ze op die website grieks, aramese etc grondteksten aanhalen die gewoon duidelijk een ander beeld geven dan dat er in de nieuwe wereld vertaling staat.
en ook zaken die de jehova's ooit zelf hebben bedacht of aangepast het begin van de 20e eeuw.
en ook bewering gedaan hebben die gewoon onjuist zijn, zoals dat de jehova's God's organisatie zou zijn.
volgens mij laat God zich niet op zo'n manier organiseren en zeker niet als je woorden gaat lopen aanpassen op zo'n manier dat de hele strekking van de tekst niet meer klopt, of dat de tekst logischer wijs gewoon niet klopt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_161170407
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:

Jezus en de apostelen hadden helemaal geen goede boodschap. Hebben nooit een religie gesticht, maar was het werk van veel later, zelfs na de Markus evangelist. Zoals ik al meermaals geschreven heb, zijn alle christelijke stromingen in hetzelfde bedje ziek.
" Als één ding met zekerheid van Jezus gezegd kan worden, is het dat hij NIET de ' stichter van het christendom ' was." ( citaat Burton L. Mack 1995 )
https://en.wikipedia.org/wiki/Burton_L._Mack
pi_161170771
en waarom zou meneer mack volgens jou gelijk hebben?
Ze hebben ook geen religie gesticht maar de eerste christelijke gemeente.
is wat anders dan religie.
In de bijbel spreekt men ook niet over religie maar "gemeente" zijn
I am a child of God
God is not dead.
pi_161171973
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
en waarom zou meneer mack volgens jou gelijk hebben?
Mack met een hoofdletter graag ! Hij heeft zeer sterke argumenten hoor. Die meneer heeft hierover langer gestudeerd dan jij oud bent. En hij staat met zijn mening (onder wetenschappers natuurlijk ) verre van alleen.
quote:
Ze hebben ook geen religie gesticht maar de eerste christelijke gemeente.
Die "christelijke gemeente" bestond al een tijdje hoor. Men noemde die gemeente toen de nazarenen.
quote:
is wat anders dan religie.
O, maar dat is nieuw voor me. Het Christendom is geen religie. Moet ik opschrijven.
quote:
In de bijbel spreekt men ook niet over religie maar "gemeente" zijn
De gemeente der nazarenen, de gemeente van de ijveraars, de gemeente van de essenen en zo heb je nog een rits van die " gemeenten ". :)
pi_161172001
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 11:28 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Daarin hebben ze GEEN gelijk.
God heeft wel een zoon ook voor de duizendste keer.
Jij gelooft dat God een zoon heeft, maar ga eerst eens verdiepen in wat joden "zoon van God" noemden. Gewoon een mens, die goed leefde volgens de wetten van hun God. Niks meer en niks minder.
Islam is afkomstig uit christelijke, zoroastrische en gnostische bronnen. Van de laatste hebben ze het dat ze hameren op het feit dat Jezus Gods zoon niet was (in fysisch oogpunt), maar werd genoemd door zijn gedrag. Sommige gnostici meenden dat hij pas Gods zoon werd genoemd na de doop in de Jordaan.
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
pi_161172891
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 11:13 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

ik zeg niet dat alles wat in de koran staat een leugen is, maar ik denk dat de kern van de koran gewoon niet klopt en dat is net het geen dat zij sowieso ontkennen.

De torah van de Joden daarin tegen kan ook geen leugen zijn aangezien die ook verwerkt is in de bijbel (O.T. ;) )
Heb volgens mij ook nergens beweerd dat alle andere religeuze boeken totale onzin zijn.

Maar volgens de koran zou Ismaël in eerste instantie geofferd dient te worden, maar in 1 van de delen van de dode zeerollen word beschreven dat abraham zijn zoo'n Izaäk moest offeren.

En vooral niet te vergeten 1 van de grootste leugens van koran wat volgens mij ook op de al aqsa moskee in jeruzalem prijkt en dat is dat God geen zoon zou hebben.
En alle andere religies ? Je concentreert je nu alleen op die van Abraham, terwijl er miljoenen zijn.
Voel je echter vrij om je te beperken tot de wat grotere/meer bekende zoals de Hindoes, de Sikhs etc. Oh - en de "overleden" religies zoals die van Jupiter, Odin en Ra. Volgens jou zijn zowel die als hun geschriften allemaal fout. Niettemin waren mensen bereid er voor te sterven.

Hoe kan dat ?
pi_161172931
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 13:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Fixed. :)

Trouwens: als je al gedoopt bent in een andere kerk, telt dat ook? Ik ben als baby gedoopt in de Chr Geref kerk.
Je moet je denk ik eerst laten "ontdopen".
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_161173838
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 18:22 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Je moet je denk ik eerst laten "ontdopen".
Nee hoor, binnen de kerken is er een onderling erkend doopsel, alleen de wederdopers (baptisten) denken er anders over.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_161175786
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 09:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen dat is niet zo. De evangelisten hebben gebruik gemaakt van de Septuagint. Een van de aanwijzingen zijn de verkeerd vertaalde Hebreeuwse en Aramese woorden/begrippen. Maagd/jong meisje is er één van.
Ok, op die manier. Ik denk niet dat je die vertaling van het woord "alma" zomaar als verkeerd kunt opvatten; het is in elk geval niet de meest voor de hand liggende vertaling. Vertalen is niet zo zwart-wit, en het is iha lastig om te achterhalen wat de "oorspronkelijke" betekenis was die de auteur in gedachten had.
pi_161176795
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 20:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, op die manier. Ik denk niet dat je die vertaling van het woord "alma" zomaar als verkeerd kunt opvatten; het is in elk geval niet de meest voor de hand liggende vertaling. Vertalen is niet zo zwart-wit, en het is iha lastig om te achterhalen wat de "oorspronkelijke" betekenis was die de auteur in gedachten had.
The Septuagint translation of the Hebrew Scriptures, which was completed in the late 2nd century BCE, translated almah into Greek as παρθένος (parthenos), which generally means "virgin". For example, the Hebrew word "betulah" for "virgin" is translated as "parthenon" in Exodus 22:16 in the Septuagint But also, the Septuagint also describes Dinah as a parthenos even after she has been raped and hence technically no longer a virgin.

Vandaar het misverstand dat Maria een maagd was, terwijl het een jonge vrouw betrof en huwbaar.

Almah is a Hebrew word meaning a young woman of childbearing age who has not yet had a child, and who may be (but does not have to be) an unmarried virgin or a married young woman. It does not, in and of itself, indicate whether that woman is a virgin or not.
pi_161179220
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 13:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Trouwens: als je al gedoopt bent in een andere kerk, telt dat ook? Ik ben als baby gedoopt in de Chr Geref kerk.
Als je je kunt uitschrijven uit je vorige kerk moet je dat doen voordat je als JG gedoopt wordt. Zo kun je je uitschrijven uit de Katholieke kerk
Alpha kenny one
pi_161179490
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 15:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
punt is dat ze op die website grieks, aramese etc grondteksten aanhalen die gewoon duidelijk een ander beeld geven dan dat er in de nieuwe wereld vertaling staat.
en ook zaken die de jehova's ooit zelf hebben bedacht of aangepast het begin van de 20e eeuw.
en ook bewering gedaan hebben die gewoon onjuist zijn, zoals dat de jehova's God's organisatie zou zijn.
volgens mij laat God zich niet op zo'n manier organiseren en zeker niet als je woorden gaat lopen aanpassen op zo'n manier dat de hele strekking van de tekst niet meer klopt, of dat de tekst logischer wijs gewoon niet klopt.
Ik speel weer even advocaat van de duivel.. maar waarom wordt de naam Jehovah uit de meeste vertalingen gelaten terwijl god die zelf heeft laten optekenen? Blijkbaar vond hij zelf die naam niet te heilig?

Waarom worden zaken als hoererij (seks voor het huwelijk) wel getolereerd bij veel andere religies terwijl dit net zo erg is als homoseksualiteit volgens de bijbel?
Alpha kenny one
pi_161180078
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 21:26 schreef falling_away het volgende:

[..]

Als je je kunt uitschrijven uit je vorige kerk moet je dat doen voordat je als JG gedoopt wordt. Zo kun je je uitschrijven uit de Katholieke kerk
Dus de JG zijn ook wederdopers?
pi_161181190
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 21:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dus de JG zijn ook wederdopers?
Yep
Alpha kenny one
  maandag 4 april 2016 @ 22:32:57 #143
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161182503
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 21:26 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja ik ben uitgeschreven.
pi_161182759
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 22:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja ik ben uitgeschreven.
Dan staat niets je meer in de weg om als JG gedoopt te worden 😉
Alpha kenny one
  maandag 4 april 2016 @ 22:40:34 #145
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_161182842
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 22:38 schreef falling_away het volgende:

[..]

Dan staat niets je meer in de weg om als JG gedoopt te worden 😉
Ik ben nog steeds gedoopt. Daar verandert niets aan. Alleen geen belijdend lid meer.
pi_161182926
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 21:32 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik speel weer even advocaat van de duivel.. maar waarom wordt de naam Jehovah uit de meeste vertalingen gelaten terwijl god die zelf heeft laten optekenen? Blijkbaar vond hij zelf die naam niet te heilig?

Hier wordt bij de andere christelijke kerken de oude Joodse traditie gevolgd, die spreken in de liturgie Adonai (Heer) waar JHWH staat. De statenvertaling vertaalde voor JHWH "De Heere", de katholieken, schrijven Jahweh, maar gebruiken "de Heer" in de liturgie. (Ik was zelf ooit lector in de RK kerk)

De uitspraak van JHWH is trouwens Jahweh, en niet Jehova, Jehova is JHWH met de klinkers van Adonai.
pi_161183287
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 22:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Hier wordt bij de andere christelijke kerken de oude Joodse traditie gevolgd, die spreken in de liturgie Adonai (Heer) waar JHWH staat. De statenvertaling vertaalde voor JHWH "De Heere", de katholieken, schrijven Jahweh, maar gebruiken "de Heer" in de liturgie. (Ik was zelf ooit lector in de RK kerk)

De uitspraak van JHWH is trouwens Jahweh, en niet Jehova, Jehova is JHWH met de klinkers van Adonai.
Ja dat weet ik.. Maar als een almachtig alwetend wezen zijn naam honderden keren laat optekenen wie zijn dan die Joden om het er weer uit te halen / aan te passen?

bijv Psalm 83:18
Alpha kenny one
pi_161188202
Hebben jehova's ieder hun eigen wijk die zij moeten overtuigen?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_161188272
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 22:51 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ja dat weet ik.. Maar als een almachtig alwetend wezen zijn naam honderden keren laat optekenen wie zijn dan die Joden om het er weer uit te halen / aan te passen?
Luie mensen ;) Sommige Joden geloven dat het een zonde is om een geschrift waar de naam Gods instaat te vernietigen of te laten vergaan. Als je er voor zorgt dat die zo min mogelijk wordt opgeschreven heb je dus ook een stuk minder geschriften om te onderhouden ;)
pi_161188455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 07:40 schreef Kassamiep het volgende:
Luie mensen ;) Sommige Joden geloven dat het een zonde is om een geschrift waar de naam Gods instaat te vernietigen of te laten vergaan. Als je er voor zorgt dat die zo min mogelijk wordt opgeschreven heb je dus ook een stuk minder geschriften om te onderhouden ;)
Dat is niet zo. Joods religieuze geschriften die versleten zijn worden begraven zoals een lijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')