quote:Waarom geeft men God altijd de schuld van de narigheden en prijst men "de mens" als er iets goeds gebeurd?
Dus waarom prijst men God niet ook voor als er iets goeds gebeurd?
Nouja, er is nogal wat propaganda gemaakt over hoe goed god wel niet is dus dan zou je verwachten dat ergens in terug te zien.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
Waarom geeft men God altijd de schuld van de narigheden en prijst men "de mens" als er iets goeds gebeurd?
Omdat als er iets gebeurt, dat altijd het gevolg is van menselijk handelen. Ook als er iets "slechts" gebeurt trouwens.quote:Dus waarom prijst men God niet ook voor als er iets goeds gebeurd?
Wat dacht je van mensen die juist de rampen overleefd hebben op wat voor wonderbaarlijke manier ook?quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Nouja, er is nogal wat propaganda gemaakt over hoe goed god wel niet is dus dan zou je verwachten dat ergens in terug te zien.
[..]
Omdat als er iets gebeurt, dat altijd het gevolg is van menselijk handelen. Ook als er iets "slechts" gebeurt trouwens.
Dus de rest heeft hij bewust laten sterven? Heftig deze god ding.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wat dacht je van mensen die juist de rampen overleefd hebben op wat voor wonderbaarlijke manier ook?
Heb ik dat ergens beweerd?quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:28 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Dus de rest heeft hij bewust laten sterven? Heftig deze god ding.
Dan is god dus niet almachtig.... Hij kan nog geen aardbeving voorkomen. Hij heeft wel nare ziektes uitgevonden.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens beweerd?
Heeft God die oorlog veroorzaakt dan?
Dus heeft God die mensen laten sterven of heeft de mens dat gedaan?
En hoe weet jij of God niet bij deze mensen was voordat ze stierven?
Wat is daarmee?quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wat dacht je van mensen die juist de rampen overleefd hebben op wat voor wonderbaarlijke manier ook?
Dus met ingrijpen is hij traag, maar hij ziet wel alles. Kan ik begrijpen als je het zo druk hebt als godquote:Op donderdag 24 maart 2016 15:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens beweerd?
Heeft God die oorlog veroorzaakt dan?
Dus heeft God die mensen laten sterven of heeft de mens dat gedaan?
En hoe weet jij of God niet bij deze mensen was voordat ze stierven?
Natuurwetten laten het regenen niet God. God is geen agent binnen deze wereld die alles regelt dat is een misconceptie.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 07:33 schreef firefly3 het volgende:
Ik heb gisteren the passion gekeken. Zo mooi hoe ze het verlichte kruis droegen naar het podium. Schitterendsnap alleen niet dat god het toen liet regenen.
Waarom bidden mensen dan?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 08:56 schreef Argo het volgende:
[..]
Natuurwetten laten het regenen niet God. God is geen agent binnen deze wereld die alles regelt dat is een misconceptie.
God kan ingrijpen als hij dat wil. Maar omdat God dat één keer doet wil zeggen dat hij het altijd doet. God heeft de mogelijkheid, bv Jezus de zoon van God geboren laten worden op aarde maar dat heeft Hij een keer laten doen. I rest my case.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 09:15 schreef ATON het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Goeie vraag en ook hier zie ik vaak misverstanden. Mensen die roepen ja in wereld oorlog 1 of bij een voetbalwedstrijd beide partijen bidden dan maar dan zouden ze allebei moeten winnen.quote:
Hmm, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag in relatie tot jouw opmerking. Waarom bidden mensen als God geen agent is diequote:Op vrijdag 25 maart 2016 09:21 schreef Argo het volgende:
[..]
Goeie vraag en ook hier zie ik vaak misverstanden. Mensen die roepen ja in wereld oorlog 1 of bij een voetbalwedstrijd beide partijen bidden dan maar dan zouden ze allebei moeten winnen.
Bidden is petitie tekenen denk ik, of iets vragen. Of je het krijgt is iets anders. Bidden is geen oomnipotente wens vervullende machine. Je vraagt God, of hij geeft is iets anders.
Jezus zegt ook ergens niet zijn wil maar de wil van zijn vader geschiede. Dus als ik die bidden vraag ik wel om iets, of ik het krijg is twee. Helaas, je moet wel bedenken voor een gelovige is dit leven maar een voofafje. Hierna is er een eeuwig zalig leven.
Maar goed dat laatste ik kan er nog niet in geloven.
?quote:binnen deze wereld die alles regelt
Oh excuses, ik bid bv tot God, en laat ik zeggen. Het bidden tot God voelt ook goed, je kan met hem praten boos op hem zijn. Je kan eigenlijk van alles zeggen. In deze zin zou het misschien net zo goed voelen als een kind een fantasie vriend heeft waar dat kind mee spreekt. Dat begrijp ik goed, dat kan net zo goed vanuit een fantasie.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 09:43 schreef laforest het volgende:
[..]
Hmm, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag in relatie tot jouw opmerking. Waarom bidden mensen als God geen agent is die
[..]
?
Het ligt in de natuur van de mens, psychologisch gezien, om in dingen verbanden te zien, patronen, etc. die er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Er zijn wellicht niet-bovennatuurlijke verklaringen voor zulke dingen (die we hier niet echt empirisch kunnen testen) en dan: Ockham's razor. Kant laat ook zien dat ons denken zo opgezet is dat we graag in zo'n God geloven omdat mensen altijd het volledige beeld willen hebben (een natuurlijke drang voor een rationeel wezen) en overal waar we dan geen antwoord op hebben vullen we dan op met God.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:06 schreef Argo het volgende:
[..]
Oh excuses, ik bid bv tot God, en laat ik zeggen. Het bidden tot God voelt ook goed, je kan met hem praten boos op hem zijn. Je kan eigenlijk van alles zeggen. In deze zin zou het misschien net zo goed voelen als een kind een fantasie vriend heeft waar dat kind mee spreekt. Dat begrijp ik goed, dat kan net zo goed vanuit een fantasie.
Dan het vervullen van gebeden God kan ingrijpen als agent, maar doet dat zelden. Of het is niet eens het ingrijpen van God, maar louter een vorm van toeval.
Nu moet ik heel voorzichtig zijn hiermee, maar ik deel het dan toch maar. Echter verwacht ik van niemand dat ze het geloven maar ik heb op vroege leeftijd reuma gekregen. En op een moment had ik heel veel last, en mijn moeder had gehoord van een man in de straat die pijn kon wegpakken. Dat deed die man ik kan me herinneren tot twee keer toe, niemand begreep het. Die man deed dat door middel van bidden. Wellicht had hij die gave ook zonder God? Dat weet ik niet. Denk dat dit het enige is wat mij vasthoudt aan het geloof. Hoewel dat jaren heeft geduurd. En nu nog geloof ik niet alles.
Welnu dit leidt mij tot de conclusie dat God, ook door andere kan werken. Maar ik verwacht niet dat andere dit geloven.
Toen men Jezus vroeg hoe we moeten bidden gaf hij ons het onze vader. Deze kun je opzoeken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:16 schreef firefly3 het volgende:
Ik heb de paaseitjes al verstopt voor mezelfik ga nu proberen te bidden. Zijn er handleidingen beschikbaar of kan ik als leek beginnen met praten?
Dat is goed mogelijk, natuurlijk zien we soms verbanden die er niet zijn. Daar ben ik mij ook w van bewust. Toch zet het je aan het twijfelen. Want ik zou ook niet weten wat een logischere verklaring was. Placebo effect hoor ik vaak, maar ik wist niet eens wie wat hoe.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:21 schreef laforest het volgende:
[..]
Het ligt in de natuur van de mens, psychologisch gezien, om in dingen verbanden te zien, patronen, etc. die er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Er zijn wellicht niet-bovennatuurlijke verklaringen voor zulke dingen (die we hier niet empirisch kunnen testen) en dan: Ockham's razor. Kant laat ook zien dat ons denken zo opgezet is dat we graag in zo'n God geloven omdat mensen altijd het volledige beeld willen hebben (een natuurlijke drang voor een rationeel wezen) en overal waar we dan geen antwoord op hebben vullen we dan op met God.
In plaats van bidden doe ik aan handelen. Als ik X wil dan onderneem ik de stappen die naar X leiden. Dit werkt veel beter voor mij.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:48 schreef Argo het volgende:
[..]
Dat is goed mogelijk, natuurlijk zien we soms verbanden die er niet zijn. Daar ben ik mij ook w van bewust. Toch zet het je aan het twijfelen. Want ik zou ook niet weten wat een logischere verklaring was. Placebo effect hoor ik vaak, maar ik wist niet eens wie wat hoe.
Wat het ook was, ik zeg er ook bij het was niet direct een doorslag. Dat kwam later, dat zegt genoeg. Toentertijd wist ik geen eens wat geloof echt inhield.
Maar ik ben er ook erg voorzichtig in, geloof is lastig en soms wellicht wishful thinking. Er is echter voor velen geen alternatief.
Duidelijk, ik weet vaak geen eens waar ik heen wil en als ik iets wil schiet ik teveel te kort. Wellicht is religie dan iets waar je jezelf in kan onderdompelen, om jezelf goed te voelen. Beetje zoals een vrouw die met een bak ben en jerrys op de bank zit.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 10:58 schreef laforest het volgende:
[..]
In plaats van bidden doe ik aan handelen. Als ik X wil dan onderneem ik de stappen die naar X leiden. Dit werkt veel beter voor mij.
Weten wat je wilt heeft gewoon niets met gevoel te maken. Ik gebruik rationele argumenten en handel ook zo. Verder heb ik ook geen geloof nodig voor een gevoel van geluk. Mijn geluk, mijn happiness, is iets intern, en alles wat met God te maken heeft is voor mij in deze zin extern. Mijn geluk komt vanuit mij.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:07 schreef Argo het volgende:
[..]
Duidelijk, ik weet vaak geen eens waar ik heen wil en als ik iets wil schiet ik teveel te kort. Wellicht is religie dan iets waar je jezelf in kan onderdompelen, om jezelf goed te voelen. Beetje zoals een vrouw die met een bak ben en jerrys op de bank zit.
Maar hoe weten we wat we willen, als ons gevoel niet altijd betrouwbaar is. En kunnen we wel een goed besef hebben van wat we daadwerkelijk zijn. We hebben een soort gevoel van identiteit zeer zeker, althans het gevoel dat je tien jaren geleden nog was wat je nu bent maar dan anders. Maar wie zegt dat dat waar is?
Dus dan zit ik met een zelfde soort dilemma. Ik kan niet nu hier tegen jou zeggen wat het beste voor mij is of wat ik echt wil, puur omdat ik niet alle mogelijkheden kan overzien. Was ik in Azië geboren was ik misschien een Taoist.
Maar ook vanuit mijn nu, misschien heb ik een talent, misschien ben ik ergens goed in. Misschien is er ergens iets dat mij gelukkiger maakt dan geloof, hoe kom ik er? Door te doen, maar ik kan niet elk mogelijk ding doen.
Hmm duidelijk, mij lukt dat niet. Niet dat God me zoveel gelukkiger maakt, maar zonder zoiets, ik zou niet weten wat ik moest. Of hoe ik geluk kan grijpen. Geluk is lastig te verkrijgen in een wereld die zo absurd aanvoelt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Weten wat je wilt heeft gewoon niets met gevoel te maken. Ik gebruik rationele argumenten en handel ook zo. Verder heb ik ook geen geloof nodig voor een gevoel van geluk. Mijn geluk, mijn happiness, is iets intern, en alles wat met God te maken heeft is voor mij in deze zin extern. Mijn geluk komt vanuit mij.
Ik denk dat je verkeerd zoekt. Als je geluk zoekt in een absurde wereld dan hangt je geluk dus af van externe dingen. Ja, dan is God een mooie uitvlucht, maar zoals Aristotle al heel goed had gezien, echte geluk hangt af van jezelf, geluk (eudaimonia) heeft te maken met je verstand, niet je gevoel, te gebruiken. Geluk is een activiteit, geen gevoel. Het gevoel vloeit voort uit je activiteiten (virtuous activities of the soul, waar soul het verstand is, geen Christenlijke ziel). Zo zie ik dat ook en zo leef ik ook.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:17 schreef Argo het volgende:
[..]
Hmm duidelijk, mij lukt dat niet. Niet dat God me zoveel gelukkiger maakt, maar zonder zoiets, ik zou niet weten wat ik moest. Of hoe ik geluk kan grijpen. Geluk is lastig te verkrijgen in een wereld die zo absurd aanvoelt.
Zelfs kennis en rationaliteit zit je in gevangen. De mens zit uiteindelijk gevangen. Als ik iets beters had zou ik het geloof opgeven, maar ik heb niks beters. Misschien is de kop in het zand steken en daar God zoeken ook een methode van leven. En als het waar is. Tja dat zie ik dan wel.
Aristoteles was begaafd, niet iedereen heeft veel verstand.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk dat je verkeerd zoekt. Als je geluk zoekt in een absurde wereld dan hangt je geluk dus af van externe dingen. Ja, dan is God een mooie uitvlucht, maar zoals Aristotle al heel goed had gezien, echte geluk hangt af van jezelf, geluk (eudaimonia) heeft te maken met je verstand, niet je gevoel, te gebruiken. Geluk is een activiteit, geen gevoel. Het gevoel vloeit voort uit je activiteiten (virtuous activities of the soul, waar soul het verstand is, geen Christenlijke ziel). Zo zie ik dat ook en zo leef ik ook.
Zie het voorbeeld met relaties. Mensen die extern focusen ontlenen geluksgevoel aan hun relatie en hun partner. Als de partner zo'n persoon dan in de steek laat of begint te mishandelen dan gaat het geluksgevoel naar beneden en ook de zelfwaarde. Dit is een ongezonde relatie.
Mensen die dit intern doen die hebben geluk van zichzelf en daarmee staan ze dan fris en sterk in een relatie en kunnen ze ook bijdragen aan het geluk van hun partner zonder dat het geluk van de partner daar vanaf hangt. Dit is een gezonde relatie.
Socrates liet al zien dat zelfs een ongeleerde slaaf geometrie kan begrijpen. Jij en alle andere gezonde mensen (dus geen verstandelijk gehandicapte) heeft een verstand en heeft niets met begaafdheid te maken. Het is een kwestie van het te gebruiken. Als ik met jou iets bespreek dan kan jij daar over nadenken en daar hoef je geen Aristotel voor te zijn. Je moet jezelf niet zo naar onderen praten. Mensen die dat doen zie je juist vaak hun geluk van een ander (kan ook God zijn) afhangen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:22 schreef Argo het volgende:
[..]
Aristoteles was begaafd, niet iedereen heeft veel verstand.
Wat doe je als je niet begaafd bent als je dingen niet begrijpt. Ik heb een vmbo gedaan en ben echt niet iemand die verstand kan najagen. Ja ik kan ergens achter een balie leren hoe je papierwerk in orde maakt. Of dat gelukkig maakt?
Nu heb ik dus weinig verstand om dingen mee te doen en ben in beperkt. Dan kan ik naar zoveel begrijpen als ik kan, de rest zal een mysterie zijn.
Het is zeker niet slim je geluk af te laten hangen van iets buiten jezelf, echter waarom doen mensen dit? Niet iedereen heeft het verstand, Aristoteles was dan ook uit een andere tijd. Ik meen dat een opleiding in filosofie toen niet zo duur was. Plato deed dat meen ik zelfs gratis?
Nu in een tijd van geld en materialisme waarin een studie een vermogen kost en waarin je keihard kan falen en persoonlijke interesses aan de kant worden gezet voor het grotere goed. Tja ik sta ervan verwonderd dat geloof in God afneemt maar niet toeneemt.
Ik vind dat lastig, ik wil wel dingen kunnen begrijpen. Alleen het nadenken is een ding en het ermee bezig zijn, maakt gelukkig dus? Het proces en niet de uitkomst? Hoewel andere verhogen het proces altijd. Waardoor het lastiger wordt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:36 schreef laforest het volgende:
[..]
Socrates liet al zien dat zelfs een ongeleerde slaaf geometrie kan begrijpen. Jij en alle andere gezonde mensen (dus geen verstandelijk gehandicapte) heeft een verstand en heeft niets met begaafdheid te maken. Het is een kwestie van het te gebruiken. Als ik met jou iets bespreek dan kan jij daar over nadenken en daar hoef je geen Aristotel voor te zijn. Je moet jezelf niet zo naar onderen praten. Mensen die dat doen zie je juist vaak hun geluk van een ander (kan ook God zijn) afhangen.
Alles magquote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:28 schreef firefly3 het volgende:
Mag je ook rappend bidden? In de vorm van een rap communiceer ik beter.
Ligt eraan welke stroming je aanhangt. En of er een is die het theologisch goedpraat.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:54 schreef firefly3 het volgende:
Mag het eindigen met een klein respectvol fapje?
Het blijkt dat goed en slecht volstrekt willekeurig optreden. Lijkt me niet erg goddelijk. Ook gelovigen treft net zoveel rampspoed en tegenslag als ongelovigen. Je hoort mij niemand daarover aanklagen. Geen god en geen duivel.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Wat dacht je van mensen die juist de rampen overleefd hebben op wat voor wonderbaarlijke manier ook?
Maar hoe zie jij dat?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het blijkt dat goed en slecht volstrekt willekeurig optreden. Lijkt me niet erg goddelijk. Ook gelovigen treft net zoveel rampspoed en tegenslag als ongelovigen. Je hoort mij niemand daarover aanklagen. Geen god en geen duivel.
Hoewel, en dat heb ik je al vaker verteld, de bijbel daar anders over denkt. Daar staat duidelijk en meermaals dat God verantwoordelijk is voor het Goed en en Kwade.
Nee tuurlijk niet. Ik geloof niet voor niets niet in God. Voor mij tellen die vragen niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:10 schreef Argo het volgende:
[..]
Maar hoe zie jij dat?
Stel iemand belt nu bij mij aan ik maak open, hij zet een pistool tegen mijn kop en schreeuwt geld. Is hij dan bezeten door God? Dat God verantwoordelijk voor hem is? Of had God moeten ingrijpen?
Juist, daarom snap ik niet dat men God wil zien in deze wereld. God is niet in deze wereld, hij was er ooit, toen hij leefde tussen Adam en Eva, hij was er als Jezus, hij stuurde soms engelen maar het enige wat er nu is, is de heilige geest die ook deel uitmaakt van God, maar de heilige geest is niet een agent die actief zich met dingen bemoeit.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee tuurlijk niet. Ik geloof niet voor niets niet in God. Voor mij tellen die vragen niet.
Dus God is hier niet, Jezus ook niet maar de geest wel. Wat doet de geest dan?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:17 schreef Argo het volgende:
Juist, daarom snap ik niet dat men God wil zien in deze wereld. God is niet in deze wereld, hij was er ooit, toen hij leefde tussen Adam en Eva, hij was er als Jezus, hij stuurde soms engelen maar het enige wat er nu is, is de heilige geest die ook deel uitmaakt van God, maar de heilige geest is niet een agent die actief zich met dingen bemoeit.
Ze zijn er niet als actief agent binnen dit universum, maar zijn waarschijnlijk buiten dit universum aanwezig.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus God is hier niet, Jezus ook niet maar de geest wel. Wat doet de geest dan?
Middeleeuwse filosofie is echt niet meer van deze tijd, de renaissance begon met kritiek op aristoteles, en zijn grote aanhanger aquinas. Anders zaten we nu nog in de middeleeuwen. Kijk naar de moslimlanden, die hebben nog nooit een nobelprijs gewonnen voor wetenschap.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:22 schreef Argo het volgende:
[..]
Aristoteles was begaafd, niet iedereen heeft veel verstand.
Wat doe je als je niet begaafd bent als je dingen niet begrijpt. Ik heb een vmbo gedaan en ben echt niet iemand die verstand kan najagen. Ja ik kan ergens achter een balie leren hoe je papierwerk in orde maakt. Of dat gelukkig maakt?
Nu heb ik dus weinig verstand om dingen mee te doen en ben in beperkt. Dan kan ik naar zoveel begrijpen als ik kan, de rest zal een mysterie zijn.
Het is zeker niet slim je geluk af te laten hangen van iets buiten jezelf, echter waarom doen mensen dit? Niet iedereen heeft het verstand, Aristoteles was dan ook uit een andere tijd. Ik meen dat een opleiding in filosofie toen niet zo duur was. Plato deed dat meen ik zelfs gratis?
Nu in een tijd van geld en materialisme waarin een studie een vermogen kost en waarin je keihard kan falen en persoonlijke interesses aan de kant worden gezet voor het grotere goed. Tja ik sta ervan verwonderd dat geloof in God afneemt maar niet toeneemt.
Die kritiek duurde erg lang. Maar buiten het feit dat we niet in de middeleeuwen zitten. Persoonlijk zie ik mijzelf echt niet als intelligenter dan Plato, Aristoteles, Thomas, of andere grote denkers. Over twee duizend jaar kijken ze terug op ons en zijn wij ook maar primitief, kijk David Hume is best een dikke tijd terug, maar best een uitdaging hem te lezen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 11:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Middeleeuwse filosofie is echt niet meer van deze tijd, de renaissance begon met kritiek op aristoteles, en zijn grote aanhanger aquinas. Anders zaten we nu nog in de middeleeuwen. Kijk naar de moslimlanden, die hebben nog nooit een nobelprijs gewonnen voor wetenschap.
Voor hen die het begrip ' Drievuldigheid ' niet zouden begrepen hebben.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 07:30 schreef ATON het volgende:
Ik vroeg aan Mezelf of hij Ego had gezien. Mezelf antwoordde aan Ik dat Ego naast hem zat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |