Meer salaris voor die banen. Vraag en aanbod.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ga ook met plezier werken.
Er is gewoon heel veel vervelend werk wat gedaan moet worden. Dit zijn tevens in het algemeen de slechtst betaalde banen. Dat werk gaat niemand meer doen als er gratis geld uitgedeeld gaat worden.
Robots. En als het aardig betaalt wil ik best een paar dagen per week op de vuilniswagen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ga ook met plezier werken.
Er is gewoon heel veel vervelend werk wat gedaan moet worden. Dit zijn tevens in het algemeen de slechtst betaalde banen. Dat werk gaat niemand meer doen als er gratis geld uitgedeeld gaat worden.
Als hier in de industrie 800 euro bruto per maand meer moet worden betaald, verdwijnt het gros van die industrie dan uit Nederland. Zo simpel is dat. Nederland is juist gebaat bij loonmatiging en een goede concurrentieposite, bij gebrek aan grondstoffen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Meer salaris voor die banen. Vraag en aanbod.
Nu is de staat misschien bruto 3000 euro per maand kwijt voor een full-time vuilnisman.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:59 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Robots. En als het aardig betaalt wil ik best een paar dagen per week op de vuilniswagen.
Robots. Er rijdt nu al een halve robotauto bij ons door de straat, met zo'n arm en de helft minder vuilnismannen.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu is de staat misschien bruto 3000 euro per maand kwijt voor een full-time vuilnisman.
In jouw scenario heb je er al 2 mensen voor nodig (paar dagen). Dan moeten die allebei eerst dat basisinkomen hebben (2000) en dan ook nog aardig betaald worden, laten we zeggen 4000 samen. Dat is dan 6000 euro, dat is het dubbele. Hoe duur denk je dan dat je huisvuilbijdrage wordt?
Dan hebben we die 50% ook niet meer nodig, toch?quote:Op zondag 20 maart 2016 00:16 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Robots. Er rijdt nu al een halve robotauto bij ons door de straat, met zo'n arm en de helft minder vuilnismannen.
Ik heb verder ook het antwoord niet, het blijft speculeren, maar wat ik om me heen zie is dat meer en meer banen geautomatiseerd worden. Een kleiner en kleiner deel van de bevolking creëert alle waarde en de rest heeft het nakijken. Wat als er voor zeg, 50% van de bevolking geen baan meer is?
Dit is niet waar, want het gebrek aan koopkracht maakt momenteel de retail en de huizenmarkt kapot.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als hier in de industrie 800 euro bruto per maand meer moet worden betaald, verdwijnt het gros van die industrie dan uit Nederland. Zo simpel is dat. Nederland is juist gebaat bij loonmatiging en een goede concurrentieposite, bij gebrek aan grondstoffen.
Nee, maar wat doen we dan met die mensen?quote:Op zondag 20 maart 2016 00:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan hebben we die 50% ook niet meer nodig, toch?
De grootste werkgever is nog steeds midden- en kleinbedrijf en legalisatie van drugs levert 16 miljard per jaar op.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is ook waarom ik het vroeg; een vennootschapsbelasting is er bij een BV en NV.
Het lijkt er een beetje op dat de voorstanders van een basisinkomen graag minder grote bedrijven willen en ZZP'ers / werknemers willen ontzien. Dit, terwijl er toch een hoop bedrijvigheid afkomstig is van grote spelers in een BV of NV.
Ook een MKB'er kan als BV georganiseerd zijn.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De grootste werkgever is nog steeds midden- en kleinbedrijf en legalisatie van drugs levert 16 miljard per jaar op.
Hoeveel daarvan bestaat alleen in jouw gebakken fantasie?quote:Op zondag 20 maart 2016 00:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
en legalisatie van drugs levert 16 miljard per jaar op.
Niks, maar dat wel niet zeggen dat het op de manier van de Sovjetunie moet.quote:
Eerder de spaardrang maakt de retail kapot. En de huizenmarkt wordt kapotgemaakt door de banken.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:32 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dit is niet waar, want het gebrek aan koopkracht maakt momenteel de retail en de huizenmarkt kapot.
Op dit moment zijn veel mensen ook gedwongen om samen te wonen omdat ze het anders niet kunnen betalen.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Niks, maar dat wel niet zeggen dat het op de manier van de Sovjetunie moet.
Een slechte situatie maakt een slecht idee in een nieuw plan niet ineens goed.quote:Op zondag 20 maart 2016 10:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op dit moment zijn veel mensen ook gedwongen om samen te wonen omdat ze het anders niet kunnen betalen.
Maar het is dus geen argument tegen een basisinkomen. Als je woningnood wilt oplossen moet je dat doen, niet zeggen dat iemand anders het niet doet.quote:Op zondag 20 maart 2016 12:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Een slechte situatie maakt een slecht idee in een nieuw plan niet ineens goed.
juist wel.quote:Op zondag 20 maart 2016 12:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar het is dus geen argument tegen een basisinkomen. Als je woningnood wilt oplossen moet je dat doen, niet zeggen dat iemand anders het niet doet.
quote:Probeer het maar eens, de hele dag op de bank hangen. Je wordt gillend gek. Ik geloof er niet zo in, dat iedereen massaal gaat chillen.
Kijk als je een basisloon hebt dan, hoef je niet fulltime te werken, dat houdt in dat een baan die nu door 1 persoon wordt gedaan misschien wel door 3 of 4 personen gedaan kan worden, doordat je niet fulltime hoeft te werken blijft er meer tijd over om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien en wat te denken van de stress vermindering.quote:Ik zou me dood vervelen als ik geen werk of studie had. De neiging om productief te zijn zit in de aard van de meeste mensen. Dat en meer meer meer.
Onzin. Je word gedwongen samen te wonen vanwege te weinig inkomen en te hoge woonlasten. Die situatie kennen we nu ook.quote:Op zondag 20 maart 2016 12:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
juist wel.
Het plan dwingt mensen haast tot samenwonen, en dus geen goed plan.
Dan moet je de woonlasten verlagen, en dat moet nu ook.quote:Dat mensen dat nu ook zijn maakt het niet ineens een goed plan nog meer mensen die kant op te duwen.
Het is nog steeds onzinnige kritiek. Basisinkomen lost woningnood niet op, maar dat doet het huidige systeem ook niet.quote:Daarmee is het 'maar het is nu ook al zo' geen argument tegen de kritiek. Ergo, de kritiek blijft staan.
Het levert zelfs nog meer op. Justitie en politie kunnen enorm inkrimpen daar bijna alle misdaad druggerelateerd is. Bolkestein rekende het ons al eens voor.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoeveel daarvan bestaat alleen in jouw gebakken fantasie?
Dan maakt het niet uit!quote:Op zondag 20 maart 2016 10:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op dit moment zijn veel mensen ook gedwongen om samen te wonen omdat ze het anders niet kunnen betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |