miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 14:26 |
Komende zomer word ik 30 en mijn vriendin wil dat we iets onvergetelijks gaan doen. Had daar kort over nagedacht en kwam al snel op de Transsiberie Express - een echt bucket list item. Ik heb al vrij veel onderzoek gedaan, maar sommige dingen blijven vaag. Daarom vroeg ik me af of iemand tips heeft. Welk variant? We willen echt de Trans-Mongolië doen. Geen twijfel mogelijk. Welke richting? West-Oost is de klassieker. Je hebt veel meer toeristen die die kant op gaan en dat heeft zowel voordelen als nadelen - minder treinstoelen, maar ook meer westerlingen om te leren kennen (Ik kan een beetje Russisch, mijn vriendin kan geen woord en de Russen praten weinig Engels heb ik gemerkt). West-Oost is waarschijnlijk ook iets leuker omdat je steeds verder in het onbekende duikt met de echte hoogtepunten op het eind (Oost-West kan daarom een beetje een anti-climax zijn vrees ik). We zijn er nog niet uit - heeft iemand ideeën of tips? De Stops Ongeacht de richting dachten we aan: Moskou Vladimir Nizhnii Novgorod Kazan Yekaterininburg Irkoetsk +Baikal UlaanBaatar (voor Mongolië), en Beijing Gezien we niet zo veel tijd hebben zouden we best een paar stops minder kunnen doen, geloof ik.Welke kunnen we schrappen? Timing We hebben maar 3 weken (24 dagen) vanaf 13 augustus tot 4 september. Dit is vrij kort maar helaas heeft mijn vriendin maar 20 vakantiedagen per jaar (en geen ADV). Het is dan vrij druk. Dat weten we. Organisatie We willen zo veel mogelijk zelf doen, maar we willen wel enigszins vooruitplannen. De treintickets in Rusland zelf kunnen we online kopen. Heeft iemand tips hoe je aan kaartjes voor bijvoorbeeld Ulaanbaatar-Beijing kunt geraken, of andersom? De Lonely Planet beschrijft alternatieve routes waar je de grens oversteekt met jeeps of bussen in Khiyata (Rusland) of bij Zamin-Uud (voor China) heeft iemand ervaring daarmee? Visa Doen we voor zover mogelijk zelf. Echter, we hebben ook een visa support letter nodig voor Rusland. Weet iemand waar we dit kunnen scoren? Hebben we een invitation letter nodig voor China? Zijn er nog verdere tips of dingen waar we rekening mee moeten houden? | |
gijsman | zaterdag 19 maart 2016 @ 15:05 |
http://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm#.Vu1cN7LhDIU Even naar beneden scrollen en je ziet hoe je tickets in Mongolië kan kopen. Neem niet teveel eten mee, De stops onderweg zijn lang genoeg om op stations eten te kopen. [ Bericht 19% gewijzigd door gijsman op 19-03-2016 15:21:41 ] | |
ultra_ivo | zaterdag 19 maart 2016 @ 15:18 |
Vladimir zou ik als eerste schrappen. Die stad teert op vergane glorie, teveel moderniteiten de oude stad is amper nog te zien. Wil je iets ouds zien dan moet je de stad uit en naar Suzdal, een uurtje ten noorden van de stad. Nizhnij is leuk maar niet super. Ik ben er vaker geweest. Is een leuke dag voor een stadje maar niks echt super bijzonders. Kazan is met een enorme opmars bezig, zeker bezoeken. gewoon laten doen, het zelf doen is niet de moeite waard. Zeker als je verder van Den Haag woont. Een uitnodigingsbrief kunnen de meeste visumburotjes wel voor je scoren, ben je gelijk van dat gedonder af. | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 16:38 |
Seat 61 ken ik. Mijn probleem is dat al die reisagentjes $100 extra rekenen bovenop de gewone ticketprijzen. Wij zouden dan dus $200 betalen zodat iemand naar het station loopt en kaartjes voor ons koopt. Ik ben natuurlijk wel bereid om voor een dienst te betalen maar 70% meer lijkt mij te veel. | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 16:42 |
Super, dank je!. Als je zou moeten kiezen tussen Soezdal, Rostov-Velikii of Yaroslav, welke zou je aanbevelen? In ons geval zijn de ambassades echt dicht bij. We kunnen er makkelijk heen fietsen en hoeven geen vrije dagen voor op te nemen. | |
gijsman | zaterdag 19 maart 2016 @ 16:45 |
Heb persoonlijk geen ervaring om het op deze manier te doen, omdat ik destijds via VNC heb geboekt. (nu veel te duur geworden) Als je bijvoorbeeld hierhttp://realrussia.co.uk/Trains zou boeken dan zou je ¤153 kwijt zijn | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:08 |
¤153 is oké. UB-Beijing heb ik ook gevonden à $115 hier. Dezelfde reis, maar dan vanaf Beijing ben ik volgens CITS $255 kwijt ![]() | |
ultra_ivo | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:10 |
Velikii-Rostov ben ik niet geweest. Gezien je reisroute en je beperkte tijd is Suzdal het handigste, makkelijk met de bus vanaf Vladimir te bereiken. Is ook een mooie tegenstelling met de grote steden die je verder bezoekt. In een dagje heb je zowat alles gezien. | |
SeLang | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:23 |
Suzdal is inderdaad erg leuk. Toen ik er was lag er sneeuw ![]() Helemaal eens met ultra_ivo dat Suzdal veel leuker is dan Vladimir. Als je er zo dichtbij bent dan zou ik Suzdal niet overslaan. Wel bijna 20 jaar geleden overigens, dus dingen kunnen inmiddels zijn veranderd ![]() | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:24 |
Als ik Nizhnii zou laten vallen dan zouden alle 3 moeten lukken als een day-trip vanuit Moskou, toch? Dan kunnen we direct een nachttrein pakken richting Kazan. | |
SeLang | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:28 |
In mijn herinnering was het nog best lang met de bus vanuit Moskou naar Suzdal (via Vladimir). Ik heb er in elk geval overnacht. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 maart 2016 @ 17:38 |
Standaard voor China is idd. een uitnodiging, of een een omschrijving van activiteiten van dag tot dag onderbouwd met (kopie van) vliegticket + hotelreserveringen. De Transsiberië-trein nemen wel meer mensen. Dus visum-bureautjes hebben er ongetwijfeld wel ervaring mee. En als je op eigen houtje een visum aanvraagt voor een Transsiberië-reis dan komt dat vast ook wel goed. Als je maar een logisch verhaal en genoeg bewijsstukken hebt. Beeldvorming is alles. Bij mij raadde de meneer van de Chinese visum-dienst vorig jaar aan om bij het vakje "werkgever" niet alleen de naam van het bedrijf te schrijven, maar ook erbij te zetten dat het een ingenieursbureau is, dat zou de aanvraag beter / geloofwaardiger / kansrijker maken. ![]() O ja, je zit niet vast aan het reisschema dat je bij de visumaanvraag inlevert. | |
ultra_ivo | zaterdag 19 maart 2016 @ 18:52 |
Zou ik niet doen. Dan eerst eerder naar Rostov en dan overnachten in Jaroslavl. Door naar Suzdal (met de bus) en in Vladimir op de trein stappen. In het warenhuis naast het busstation van Vladimir kun je nog wat laatste moment inkopen doen. Let wel op bij het met de bus naar Suzdal gaan, niet iedere bus die doorgaat naar Vladimir stopt in het centrum van Suzdal, je bent Suzdal voorbij voordat je er erg in hebt. De bus stopt dan bij een bushalte aan de grote weg van waar je een busje naar het centrum van Suzdal neemt. In Suzdal was ik anderhalf jaar geleden nog in het najaar, dat was toen bijna te rustig. ![]() | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 19:41 |
Okay. Suzdal is dus echt een aanrader. Dan maar wat meer efficient gaan sleutelen met de treinen. Vladimir-Kazan is blijkbaar het snelst via Moskou. Dan kun je net zo goed een half dagje in Nizhnii inbouwen... | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 19:42 |
China is blijkbaar nog moeilijker geworden dan 10 jaar terug. Bon, ça va. Dit overleef ik wel. | |
miro86 | zaterdag 19 maart 2016 @ 19:45 |
Dat moet in 3 uur te doen zijn denk ik? Moskou Vladimir is 1u40 met een van de snellere treinen en dan nog een uurtje in de bus naar Suzdal. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 maart 2016 @ 19:54 |
Sinds 2014 zijn ze de regels wat strikter gaan toepassen. ![]() Daarvoor schijn je bijv. ook gewoon een zakenreis van 2 maanden als toeristenvisum te kunnen hebben aangevraagd, zonder uitnodiging, maar dat soort fratsen kunnen nu dus niet meer. | |
gijsman | zaterdag 19 maart 2016 @ 20:10 |
8 jaar geleden tijdens de spelen moest ik inderdaad ook mijn reisschema en hotels opgeven, maar dat is denk ik wel te omzeilen om op booking.com een hotel te kiezen en met optie later betalen. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 maart 2016 @ 21:07 |
Ja, toen ik 2 jaar geleden in Den Haag was hadden ze zelfs speciaal een computer met printer staan, en wie bij z'n aanvraag de hotelreserveringen niet op orde had werd door het personeel aangeraden om daar ter plekke gauw ff via booking.com een reservering te maken. ![]() In Rusland gaat het toch niet zo makkelijk en moet je toch hoe dan ook een uitnodiging regelen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2016 21:08:15 ] | |
gijsman | zaterdag 19 maart 2016 @ 21:12 |
Visa''s werden via VNC geregeld en in Moskou kwam ik in hotel Cosmos terecht waar je bij aankomst meteen geregistreerd werd | |
SeLang | zondag 20 maart 2016 @ 00:52 |
Bijna 20 jaar geleden dat ik daar was, maar toen was het gewoon een kwestie van de eerste nacht in een hostel boeken en die nodigden je dan uit. Klaar. | |
koentje123 | zondag 20 maart 2016 @ 18:45 |
Dubbel. | |
koentje123 | zondag 20 maart 2016 @ 18:46 |
Dit deed ik ook 4 jaar geleden. Hostelletje in Sint Petersburg geboekt voor visa; daarna mijn eigen weg gezocht. | |
ufopiloot | maandag 21 maart 2016 @ 14:27 |
Met wat voor een budget moet ik denken bij zo'n (trein)reis met tussenstops? | |
miro86 | maandag 21 maart 2016 @ 15:15 |
Dat verschilt heel erg. Oa hoeveel stops en wat voor treinen je neemt en hoe je boekt kunnen leiden tot grote verschillen. In ons geval zijn dit onze schattingen van de basis kosten (per persoon): Vluchten: ¤482 Visa: ¤300 (moet mijn vriendin uitzoeken voor ons; 't zal nie' goe'koop zijn) Treinen in Rusland (2e klas): vanaf ¤220 Oversteek per bus van UU naar UB: ¤25 Trein van UB naar Beijing: ¤110 (of vlucht van ¤150) [ Bericht 6% gewijzigd door miro86 op 22-03-2016 01:53:47 (geüpdate info) ] | |
MaJo | maandag 21 maart 2016 @ 23:26 |
Travelbird heeft nu een aanbieding voor 2000 euro pp met 9 overnachtingen buiten de trein en vliegtickets inclusief. Leek mij gaaf maar niet echt huwelijksreis materiaal waar ik naar op zoek was ![]() | |
miro86 | dinsdag 22 maart 2016 @ 01:49 |
Dank je! Ziet er vrij oké uit en ik moet 'm eigenlijk voorleggen. Voor mij gaat ie te snel (we hebben een extra weekje) en hij is een stuk duurder dan alles zelf regelen. En zelf regelen is spannend ![]() | |
Blik | woensdag 23 maart 2016 @ 13:45 |
Staat ook op mijn bucket-list, nu kleine kinderen dus staat het even op de lange termijn planning | |
-Wil- | woensdag 23 maart 2016 @ 17:52 |
Deze reis heb ik eind september 2014 gedaan, ik ben naar St. Petersburg gevlogen en heb daarna Moskou, Yekaterininburg en Irkoetsk aangedaan. Daarna UB als uitvalsbasis gebruikt voor Mongolië en doorgegaan naar BJ. St. P: aanrader, mijn favoriet. Sneltrein naar Moskou á 60,- doet er 3 uur over. Moskou: indrukwekkend, stukje killer dan St. P. (Russisch..) Yekaterininburg: vergane glorie, niet echt noemenswaardig Irkoetsk +Baikal: aardige stad, niet te lang blijven, liever door naar Olkhon island UlaanBaatar: ter plaatste een trip langs een aantal hoogtepunten boeken. Ik vond Mongolië veel fascinerender dan Rusland, vandaar mijn advies daar zeker een week heen te gaan. Beijing: genoeg dingen om de resterende dagen te vullen Mijn tickets heb ik allemaal via een (Engelse) organisatie geregeld, achteraf spijt van. Was wel goed geregeld, maar maakte me ook erg afhankelijk en later bleek dat ik gerust tickets ter plaatse (op het station) had kunnen kopen. Al is dat best een uitdaging wanneer je het moet doen (trein gemist). Sinds ergens in 2014 hoeft een visum voor Mongolië niet meer, dat scheelt weer in de kosten. Ik heb ze zelf laten regelen door een visumbureau (luiheid, gemak, you name it). Losse flodders: - De reis van Yekaterininburg naar Irkoetsk was erg lang (55 uur nonstop), dus daar nog een tussenstop plannen is niet gek. - De trein vanaf Irkoetsk naar UB doet er lang over ivm grensovergang. Bus schijnt veel sneller te zijn, daar zou ik met de kennis van nu altijd voor kiezen. Tevens goedkoper. Wel minder comfortabel. - Zelfde geldt eigenlijk voor UB naar BJ, treinonderstellen moeten onder meer gewisseld worden, duurt erg lang. Als je vanuit UB naar het zuiden reist voor de Gobi en daarna met de bus doorreist naar de grens bespaart dat een hoop tijd. Tijd / 'avontuur' vs. comfort / 'zekerheid'. - Neem wat uitdeeleten mee in de trein, altijd een goede manier om het ijs te breken. - Reis tenminste één keer in de Platzkar (3e klasse). Te harde, korte bedden, geluiden, luchtjes. Fantastisch. - Neem een bidon / drinkfles mee die kokend water kan hebben. - Leer instant noedels waarderen. | |
miro86 | woensdag 23 maart 2016 @ 18:25 |
Daarom gaan we liever nu dat er geen verplichtingen zijn ![]() | |
miro86 | woensdag 23 maart 2016 @ 18:34 |
Dank je. Erg nuttig. Ben 2x eerder in Rusland geweest en vond Moskou eigenlijk leuker, maar ik snap waarom jij 'm minder vond - Stalinisme...lekker. Hoe lang ben je gebleven op Olkhon? Wij dachten eerder aan Listvyanka (makkelijker) Weet je hoe je per bus van UB naar BJ geraakt? Ik kan dat nergens duidelijk vinden. Is het echt sneller? De bus van Oelan-Oede naar Oelanbaatar staat al op onze planning Hoe lang ben je gebleven in Mongolie en wat heb je bezocht? 3e klasse gaat 'm niet worden. Mijn vriendin ziet dat niet liggen. Ik heb wel eens kaartjes in Rusland moeten kopen. Dat was nog voordat het online kon. Leuk was anders, Maar het lukte. Eind September is hoort niet echt druk te zijn, toch? Visum voor Mongolie is blijkbaar alweer verplicht vanaf 1/1/2016. | |
-Wil- | woensdag 23 maart 2016 @ 19:27 |
In Listvyanka ben ik een middag geweest; (dus een grondige verkenning kan ik het niet noemen) het is vrij bescheiden en ik vond het een beetje kustplaatsachtig aandoen, op zich wel aardig. Olkhon is het echt waard, ik ben er een dag of 4 geweest meen ik me te herinneren. Alleen maar houten huizen, een schaars gevulde supermarkt, de ruwheid en ongereptheid van de omgeving. Ik verbleef bij Nikita's, een verblijf waarbij de maaltijden inbegrepen zitten (er is verder weinig te krijgen, veruit de meeste mensen gaan daarheen, dus veel aanspraak). Het is een flinke rit (6 uur), maar dat stoorde mij niet door de dingen die er onderweg te zien zijn. Ik heb 2,5 week in Mongolië gezeten, waarvan pak 'm beet 1 week in het zuiden (Gobi ed) en 1 week in het westen. De overige dagen wat bijgekomen van het moordende schema en UB zelf wat verkend. Voor een korte impressie kan ik de Gobi aanraden, heel uiteenlopende en bijzondere landschappen vlak bij elkaar. In een week is dat goed te doen. Als je korter hebt zou je het ook op het gebied ten oosten van UB kunnen houden (NP), maar daar ben ik niet geweest. Wel goede verhalen over gehoord. Het makkelijkste wat je kunt doen is naar een hostel in UB gaan (ik zat zelf in de Golden Gobi, dus kan alleen over hen vertellen, maar er schijnen meer hostels te zijn die het zo doen), waar ze je een trip op maat kunnen aanbieden. Voor de beeldvorming; ik kwam in de ochtend aan, samen met een paar anderen die ik ontmoette een plan opgesteld, de volgende ochtend reisden we gezamenlijk verder. Met de bus naar Dalanzadgad, waar we werden opgepikt door een gids en chauffeur die ons begeleidden die week. Veel gereden, veel gezien. Volgens mij reageren ze bij GG redelijk goed op email's, je zou daar de vraag over UB naar BJ kunnen neerleggen, daar kan ik geen antwoord op geven. Zonde dat je die platzkar er niet doorkrijgt.. Wat drukte betreft, de trein was wel vol, maar je kon kennelijk wel een kaartje voor de volgende dag kopen, in plaats dat de komende week al volgeboekt was. Die keer dat ik het moest doen heb ik een uur de rij gestaan en uiteindelijk met behulp van een meisje dat achter me stond (en wel wat Engels sprak) een kaartje kunnen kopen. Net nadat de trein was vertrokken. Balen van die veranderde visumverplichting. | |
gijsman | woensdag 23 maart 2016 @ 20:46 |
66 uur nonstop tussen Jekaterineburg en Irkutsk? Dan vergeet je nog 3 grote steden die er tussen liggen. De hele procedure aan de grens tussen Mongolië en China duurt dan wel erg lang, maar het verwisselen van de onderstellen is wel mooi om te zien hoe ze het doen Weet niet of het ondertussen veranderd is maar in 2008 kon je in de 2e klasse coupe's niet douchen, dus daar zou je ook rekening mee moeten houden. | |
ultra_ivo | woensdag 23 maart 2016 @ 21:46 |
Tegenwoordig staan in de Russische stations kaartjesautomaten waar je makkelijk je kaartje kunt kopen, gewoon met je credit card betalen. | |
miro86 | vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:57 |
Morgen is het eindelijk zo ver. We vliegen 5 September terug. Bijna alles is al vast gelegd (helaas). | |
jdel | zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:19 |
Veel plezier! En laat even weten hoe het is ![]() Ik heb dit ook op de planning staan voor volgend jaar. | |
polariteit | zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:35 |
Enjoy, ben ook benieuwd. Wil dit ook een keertje doen ![]() | |
miro86 | zondag 14 augustus 2016 @ 20:28 |
So far so good. Alles loopt prima zoals gepland (en we hebben veel gepland zoals mijn vriendin dat wou). Morgen de Kremlin, overmorgen Soezdal en Vladimir. | |
GoLaos.nl | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:59 |
Ik zie het topic nu pas. Ik hoop dat jullie een geweldige reis hebben! In 2006 heb ik de trein ook eens genomen vanuit Moskou, met tussenstops tot aan Chengdu in China. Geweldig om te doen en ik krijg er nog steeds een mooi gevoel bij. Het gevoel dat je echt reist en zo ver gaat is onbeschrijflijk. Geniet ervan en hopelijk lezen we nog eens hoe de ervaringen waren! En als je besluit om vanuit Mongolie of China naar buurland Laos te komen, dan lees ik het wel ;-) | |
opperkleurder | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:57 |
Ga echt naar Oklhon ipv Listvyanka. Ben er vorig jaar geweest. Prachtig eiland ![]() | |
miro86 | woensdag 24 augustus 2016 @ 18:05 |
Ik ga ervanuit dat je beter weer had dan wij. Het was gisteren 11 graden, vandaag is het gelukkig een stuk warmer. In alle eerlijkheid, als je 3 weken hebt is Olkhon gewoon te ver. | |
opperkleurder | woensdag 24 augustus 2016 @ 18:17 |
Toen wij er waren, was het 20/25 graden. Water was wel veel te koud om te zwemmen vanwege de diepte. | |
Basp1 | woensdag 24 augustus 2016 @ 18:28 |
Leuke trip kun je ook hier wat foto's plaatsen? | |
miro86 | donderdag 25 augustus 2016 @ 03:50 |
Zal ik doen als we weer thuis zijn. Ik denk aan een verslagje in 3 posts - voorbereidingen, vervoer en stops. | |
Lov1 | maandag 12 september 2016 @ 19:25 |
En, hoe was je reis? | |
#ANONIEM | maandag 12 september 2016 @ 22:18 |
Ik ben ook wel benieuwd. | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:08 |
Laten we zeggen dat Mongolië ultiem kut was. We werden "gegijzeld"in een taxi (de chauffeur was blij met omgerekend ¤15, maar opgesloten zitten in een auto is niet fijn). Ik kreeg te maken met bed-bugs in Oelaanbaatar. Mijn iPhone werd gejat. Mijn vriendin kreeg voedselvergiftiging (en dit op het platteland waar een wc gewoon een gat is met 2 planken erbovenop. Ik viel van een paard af en werd nog meters doorgesleurd omdat mijn schoen vast zat in de stijgbeugel (het was zo goed als mijn eerste keer op een paard, wat een kut ervaring zeg). Het eten was gewoon goor. De landschappen zijn adembenemend als je ze voor het eerst ziet. Na 4 dagen vol met niets anders dan steppe wordt het ook eentonig. Hier werd ik negatief van. Mijn vriendin ook. We kregen ruzie. We zijn niet langer samen, Rusland was wel erg leuk, vond ik. Dank aan iedereen die Soezdal had aanbevolen - erg leuk. De treinen waren eigenlijk super comfortabel.De wc's waren vrij schoon en je had kokend water voor je thee/noedels. We hadden een beetje slecht weer in Moskou en Irkutsk, maar dat hoort er ook bij. Maar terug naar Mongolië. Volgens mij heb ik zo'n 55 landen bezocht en Mongolië zit echt onderaan de stapel. Honduras is voor mij het op één na slechtste land, maar die is zooooo veel beter dan Mongolië dat ze niet met elkaar vergeleken mogen worden. | |
Abed | dinsdag 13 september 2016 @ 00:09 |
sow | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:14 |
We waren 6 dagen in Mongolië. Echt nooit zo veel slechte dingen meegemaakt. Niet tijdens een reis, niet in één land, en zeker niet in 6 dagen. Ik kreeg gelukkig 70 euro van mijn reisverzekering en onze reis kwam $125 dollar p.p. goedkoper uit omdat we 4 man extra konden vinden voor onze toer door Mongolië. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 00:19 |
Sorry, ik moet een beetje lachen. Je brengt het wel komisch. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 00:20 |
Deze reis was dus de ultieme relatietest. | |
liesje1979 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:22 |
Oh wow. Dat is wel een heleboel vervelende ervaringen. Doordat het zo opgesomd staat moest ik er stiekem wel een beetje door lachen. Dat je steeds denkt dat het niet slechter kan tot je de volgende regel leest. ![]() | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:28 |
Zo ga ik door het leven. Als ik er niet om kon lachen zou ik erom moeten huilen. Mijn vriendin, sorry ex-vriendin, is een stuk pessimistischer en ziet alleen de negatieve kanten. Je moet mijn beschrijving van een Mongoolse wc eens horen. Een gat met twee planken is alleen het begin. Want je hebt natuurlijk geen enkele plant hoger dan 5 cm, dus je hebt wat privacy nodig. Dus de mongolen hebben muurtjes gebouwd. Zo'n 70cm hoog zodat je net erbovenuit kunt kijken als je hurkt - voor de landschappen natuurlijk. Een deur, ja, dat is ze te duur. Scharnieren enzo. Daarom heb je geen muurtje voor je en kan iedereen zien precies wat je aan het doen bent. Ow en vergeet niet om op te passen met die twee planken, want als je uitglijdt, dan zit je met je been in de schijt. Je ding doen in de natuur is veel fijner, maar het is de steppe. Er zijn geen bosjes. In de dertig kilometer die je ziet is er geen enkel bosje te zien. | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:29 |
Inderdaad. Ik dacht dat als onze reis goed zou zijn afgelopen dat ik haar zou gaan vragen om bij mij in te trekken. Nu zijn we ergens anders. | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:30 |
Ik somde de dingen op zoals ze gebeurden. Eerst de taxi, dan de bed-bugs, dan mijn telefoon etc etc. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 00:31 |
In retrospect was het misschien al duidelijk dat jullie teveel verschilden. | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 00:39 |
Klopt waarschijnlijk. En ik ben echt geen fijn persoon als ik gestresseerd ben en dat was ik. Dagen lang. | |
Fogel | dinsdag 13 september 2016 @ 07:54 |
Ik kan hier weinig anders op zeggen dan 'wow'.... | |
Lov1 | dinsdag 13 september 2016 @ 08:35 |
Wat een euh, verrassende wending van dit topic! Dat klinkt wel heel vervelend allemaal. Je omschrijft het wel leuk, maar dat is een schrale troost ![]() Zou je alsnog bereid zijn om ook de rest van je reis te willen vertellen? Want ik vind het wel heel erg interessant (en met jouw komische hint wordt het hoe dan ook een goed verhaal) | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 09:32 |
Schrale troost inderdaad. Het is nog steeds behoorlijk pijnlijk na 2,5 jaar (breuk is nog geen week oud en zij maakte het uit - ik had nog hoop). Ik ga het waarschijnlijk allemaal uitschrijven, maar niet meteen. Dat is op dit moment nog een beetje te pijnlijk. Ik probeer nog mijn handen aan haar foto's te krijgen want soms hadden we maar een fototoestel mee. Gelukkig was het cd van jou, cd van mij verhaal heel simpel - het enige wat van ons allebei was, was een keramische kookplaat schraper. Die mag ze houden. | |
Lov1 | dinsdag 13 september 2016 @ 09:45 |
Sterkte ![]() | |
Karina | dinsdag 13 september 2016 @ 10:01 |
Kolere ![]() ![]() Ik moest lachen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 10:32 |
* Disclaimer: Engels toetsenbord past sommige woorden automatisch aan* Je komt over als een persoon die wel tegen een stootje kan TS, mocht je het echt niet leuk vinden dan hoor ik 't wel ![]() *Insert hip muziekje* Ben jij ook zo zat van de dagelijkse sleur in je relatie? Zat van alle ruzies waarbij je een slipper naar je hoofd gegooid krijgt? Of de seksloze nachten samen? Boek dan nu een reis met de Transsiberie Express! Deze trein die via Rusland naar Beijing rijdt stopt onderweg ook in het prachtige Mongolie. In Mongolie kun je er donder op zeggen dat je je string nog moet laten zakken omdat je anders je stront in tweeen zal kakken. De supercomfortabele wc's zorgen ervoor dat je een onvergetelijk bezoek aan Mongolie brengt. Als klap op de vuurpijl kost het niet veel moeite om de Claustrofobie Simulator uit te proberen. Hierbij word je gedurende een kwartier opgesloten in een klein Mongolisch autootje. Kosten? Slechts vijftien euro! Als dit alles nog niet goed genoeg voor jou en haar is, is er ook altijd wel een vriendelijke jongeman of jongedame die je telefoon kosteloos van je overneemt. Wat een nobele daad! Wanneer je in de hoofdstad Ulaan Baatar bent ben je verzekerd van gezelschap. Mocht je vriendin je inmiddels uitkotsen en zat zijn, dan slaap je gelukkig nog steeds niet alleen. Je hebt altijd nog je vele kleine vriendjes bij je in bed die je in slaap kriebelen. Mocht je vriendin je toch nog niet uitkotsen, neem dan een lekkere maaltijd bij een lokale streetfood vendor. Zo weet je zeker dat ze een voedselvergiftiging oploopt en je alsnog, letterlijk, uitkotst. De laatste, in dit prachtige pakket inbegrepen activiteit, is paardrijden. Een hele leuke ervaring als je altijd al eens meegesleurd hebt willen worden. Een ding is zeker, met dit prachtige pakket ben je er zeker van dat je saaie relatie voorbij is, en dat voor maar 1200 euro per persoon. Dus boek nu de Transsiberie Express en vergeet je niet vast in te schrijven op een datingsite. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2016 11:04:55 ] | |
liesje1979 | dinsdag 13 september 2016 @ 10:47 |
Ah zo pril, sterkte. | |
Haags | dinsdag 13 september 2016 @ 11:10 |
Moest lachen ![]() | |
Operc | dinsdag 13 september 2016 @ 11:58 |
Ik had het een 'meeslepende ervaring' genoemd, zeker aangezien die sleur juist was wat ze wilden doorbreken. Verder geniale post. ![]() Sterkte TS. ![]() | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 13:43 |
GE-WEL-DIG!!! | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 14:08 |
Eens. ![]() Blij dat je er om kunt lachen, veel sterkte gozer. En kijk uit naar de rest v.h. verslag, maar eerst verwerken. | |
MaJo | dinsdag 13 september 2016 @ 15:56 |
Als dat nou ooit weer terugkomt wil ik meedoen, lijkt me echt gaaf ![]() Balen van je relatie TS, maar goed dat wij het niet als huwelijksreis gaan doen ![]() | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 17:42 |
Voor een huwelijksreis zou ik ook iets anders doen... Peking Express komt trouwens terug op Q2 in Belgie (Vlaanderen) - http://medialaan.be/nl/q2(...)-voor-peking-express | |
Karina | dinsdag 13 september 2016 @ 17:46 |
In nederland ook ![]() http://www.net5.nl/programmas/peking-express/ Is een topic van in tv maar die vond ik niet zo snel mobiel ![]() | |
MaJo | dinsdag 13 september 2016 @ 18:07 |
Godver, al die jaren gewacht, kun je je opgeven tot 1 september ![]() | |
SeLang | dinsdag 13 september 2016 @ 18:33 |
Kutzooi. Sterkte de komende tijd! | |
miro86 | dinsdag 13 september 2016 @ 20:11 |
Nogmaals bedankt voor alle steunbetuigingen. | |
UIO_AMS | woensdag 14 september 2016 @ 07:31 |
Een keramischekookplaatschraper. Weer iets nieuws geleerd. Sterkte miro! | |
BeamofLight | vrijdag 16 september 2016 @ 13:32 |
Heb het effe doorgescrolled maar wat vond TS nu eigenlijk van Mongolie? | |
misteriks | vrijdag 16 september 2016 @ 15:20 |
Ik wijk af van het topic en het zijn mijn zaken niet, maar ik ben verbaasd dat deze, weliswaar vervelende, incidenten, kunnen leiden tot een relatiebreuk ![]() OT Ikzelf had ook altijd de Transsiberie-lijn heel hoog op de whishlist. Vorige jaar heb ik hem dan ook , zij het heel gedeeltelijk, gedaan. Op bezoek bij de schoonouders. Heb per trein enkel Ekaterinaburg-Omsk gedaan. Voor mij was 14uur voldoende als sample.. Ik ben heel blij dat ik de raad van mijn vrouw gevolgd heb, en netjes vluchten naar St Petersburg en Ekaterinaburg geboekt hebben ipv ellendig lang op treinen te zitten. [ Bericht 37% gewijzigd door misteriks op 16-09-2016 15:26:17 ] | |
miro86 | vrijdag 16 september 2016 @ 15:26 |
Lees post nr 47. ![]() | |
miro86 | vrijdag 16 september 2016 @ 15:39 |
Off-topic: Je hebt gelijk. Ten eerste het zijn niet de incidenten maar hoe we ermee omgingen. Als je 10 dagen lang negatief bent, steeds met elkaar in confrontatie komt etc, dan is de lol er snel vanaf. Daarnaast hadden we onze verschillen - iets dat ik op prijs stelde... en zij blijkbaar niet meer. Voor mij kwam het ook een beetje als bliksem op klaarlichte dag. OT: Ik vond de treinen geweldig. 55uur tussen Sverdlovsk/Yekaterininburg en Irkutsk ging prima en ik overwoog om terug te keren om het rondje Irkutst-Severobaikalsk-Vanino-(misschien Sakhalinsk)-Vladivostok-Irkutsk. | |
vaduz | vrijdag 16 september 2016 @ 22:24 |
TVP en sterkte TS. | |
miro86 | dinsdag 20 september 2016 @ 00:37 |
Okido. Here comes - Deel I. De voorbereidingen. Zoals ik in een eerdere post schreef, vonden we het nodig om dingen goed vooraf te plannen. Dat zou mijn ex-vriendin meer rust geven. Ik doe dingen liever iets losser want als ik een plan heb, dan houd ik mij er ook graag aan. Wij keken eerst naar de vluchten die er te vinden waren. Vrij snel bleek dat Moskou naar Beijing de betere optie was - goedkoper, maar de vluchttijden zijn dusdanig dat je in de praktijk een dag wint. Wij begonnen met het vlucht Beijing-Brussel. Een enkeltje met Ukraine International Airlines was maar ¤328 en de tijden waren top. We hadden veel keuzes voor Brussel-Moskou, maar uiteindelijk kozen wij voor Aeroflot - ¤137 elk. Stap 2 was de route. Ik ging uren lang puzzelen op de website van de Russische spoorwegen om een strak schema in elkaar te steken. We besloten om de volgende stops te doen: Vladimir & Soezdal, NIzhny Novgorod, Kazan, Yekaterininburg, Irkutsk&Baikal, Oelaanbator. De treintickets voor treinen in Rusland zijn makkelijk online verkrijgbaar. Internationale treinen niet. Het bleek dat het sneller goedkoper was om de bus te pakken vanuit Oelan-Oede naar Oelaanbator. Daarnaast vonden we het boeken van de trein van Oelaanbaatar naar Beijing erg wazig. Verschillende bedrijven hadden allemaal verschillende (hoge) prijzen. Een vlucht met AirChina a ¤150 was goedkoper en we zouden 2 dagen besparen (omdat het een vlucht is van nog geen uur tegenover 30u met de trein en omdat er maar 2x per week een trein is). Stap 3 waren de visa. Mongolië was het makkelijkst. Formuliertje invullen en afleveren met je paspoort en een week later weer afhalen. Het afgeven ging bij ons mis - ze waren gesloten op "kinderdag" - 1 juni... Total damage was ¤65 elk. Het afgeven/ophalen werd door mijn ex gedaan. Daarna moesten we direct door naar China. De visa waren bijna ¤130 per persoon. Daarnaast hadden we onze vluchtgegevens nodig (UB-Beijing moest geboekt worden) en we moesten een hotel boeken. Dat werd The Emperor Qianmen (5*) - een beetje luxe op het einde kon geen kwaad. Ik mocht onze paspoorten afgeven en ophalen. Je kunt een Russisch visum maximaal 45 dagen van tevoren aanvragen. We hadden een invitation letter nodig (kun je krijgen voor zo'n ¤15 van tig verschillende websites) en ik had een extra reisverzekering nodig omdat mijn gewone reisverzekering geen repatriëring zou uitkeren (nog ¤20). De visa zelf waren 65 en waren na een weekje klaar. We moesten beiden aanwezig zijn bij het afgeven, maar mijn ex mocht beide units ophalen. Wij hadden 15 dagen aangevraagd, maar terplekke bleek dat je voor meer dan 15 dagen nog een extra document nodig zou hebben "detailed program" oid - een duur geintje. We hadden maar 14 dagen ingepland en mochten ter plekke onze aanvragen aanpassen. Uiteindelijk kregen we alsnog 15 dagen - tja. Stap 4 was het boeken van de treinen. Dat is echt makkelijk. Ze hebben een prijssysteem a la Ryanair en je kunt maximaal 45 dagen van tevoren boeken. Omdat wij wisten welke treinen we moesten hebben kon ik ze elke keer 45 dagen van tevoren boeken. Makkie. De treinkaartjes (steeds 2e klas) waren in totaal precies ¤250. Niet slecht voor 5600km inclusief 6 overnachtingen. De bus van Oelan-Oede naar Oelanbaatar hadden we geboekt bij Za Baikalom voor 1800 roebel (26 euro). Stap 5 waren de hotels. Het werd een mengelmoes van goedkope hotels, hostels en luxere hotels. De Kitaj-Gorod in Moskou (2*), Marins Park in Nizhny (4*), de Rolling Stones Hostel in irkutsk, Lesnaya 7 in Bolshie Koty, en Danista Nomads in UB. De overige overnachtingen waren of op de trein of in een ger in Mongolië. Stap 6 was het boeken van onze rondreis in Mongolië. We zouden 4 dagen hebben om het platteland te ontdekken en kozen voor een van de "short trips" van Danista Nomads. We zouden $90 per persoon per dag moeten betalen als we met z'n tweetjes zouden gaan, maar gelukkig konden we 4 anderen vinden, dus dat werd maar $50 per persoon per dag. Stap 7 was een trip naar Decathlon om onze uitrusting aan te vullen. | |
miro86 | dinsdag 20 september 2016 @ 23:15 |
Deel II - Rusland Alles begon met een vlucht van Brussel naar Moskou op een zaterdag. Ik was al eens in Moskou geweest, mijn ex niet. We stegen op rond 12u op in Brussel, en kwamen rond 4u aan op Sheremetyevo in Moskou. De paspoortcontrole duurde vrij lang (het ging gewoon te langzaam) maar uiteindelijk mochten wij eindelijk Rusland binnen. Met de aeroexpress (geboekt online) waren we in no time in Moskou. Eenmaal daar aangekomen moesten we geld scoren voor metrokaartjes. Dit bleek moeilijker dan gedacht - de eerste geldautomaten waren buiten dienst en de volgende accepteerden alleen visa... Het duurde een dik kwartier voordat we een werkende automaat vonden en zelfs daar gold een maximum van ongeveer ¤100 per pinbeurt (vrij karig). De metro was erg handig, je moet alleen rekening houden dat de metrostations verder van elkaar af staan dan in de meeste andere landen. Wij hadden een Troika kaart gekocht - een soort OV-chipkaart voor Moskou. Je betaalt echterper rit en mag een kaart gebruiken voor meerdere reizigers - handig. Ons hotel was in Kitaj-Gorod, wat China-town betekent (blijkbaaar slaat Kitaj niet op China, maar van vlechten,maardit terzijde). Wij waren echt op 10 minuten lopen van het Rodeplein. We gingen meteen op een wandeling en konden geweldige foto's maken (zie hieronder). We vonden een sushi restaurantje op Maroseyka (Dve Palochki, wat twee stokjes betekent oid) ![]() Op zondag brachten we een bezoek aan Kameraad Lenin in zijn mausoleum (best een lange rij, maar gratis. Je ziet zijn mummy en de graven van Stalin en co.) de Tetriakovgalerij (Russische schilderijen), een deel van Gorky park en gingen eventjes shoppen in de Arbat (een winkelstraat). ![]() ![]() Op maandag stond het Kremlin op ons programma. We hadden onze kaartjes vooruit geboekt op het internet waarmee we de lange rijen konden vermijden. Het slechte weer was helaas niet te vermijden. 16 graden en heel veel regen. Tsja. Wat doe je eraan. Je krijgt een tijdsraam van 2 uur voor je bezoek aan de schatkamer, maar daar wod je niet echt aan gehouden. Wij waren een uur te vroeg, maar konden meten doorlopen (waardoor het rustiger was). Anders had je de hele tijd te maken met enorme groepen chinezen. Het was op maandag dat we de Russische kantines hadden ontdekt. Het lijkt net op een werkkantine - je hebt de keuze uit verschillende Russische maaltijden die je je laat opdienen door een kantinejuf en je rekent daarna af voordat je een plek kunt zoeken om te eten. Vrij handig omdat je een betere idee krijgt wat je krijgt te eten. Je komt met alleen Engels niet zo ver in andere budget resaurants. ![]() Op dinsdag ochtend begonnen we met de transsiberieexpres met een Strizh-dienst naar Vladimir. Strizh-treinen zijn de op-één-na-snelste treinen in Rusland. Moskou-Vladimir isnog geen 2 uur tegenover bijna 4 uur met een elektrichka. In de praktijk rijdt een Strizh ongeveer net zo snel als een intercity in Nederland. Ze stoppen alleen minder vaak. Qua comfort is het ook vergelijkbaar met een IC. Eenmaal aangekomen in Vladimir gingen we meteen door naar Soezdal een uur verder met de bus. Soezdal werd hier al sterk aanbevolen door ultra_ivo en SeLang. Ze hadden gelijk. Het voelt echt als een open lucht museum, Je hebt er een prachtige Kremlin,vele oude kerkjes en een viertal kloosters. Het was ook super rustig met alleen nog een paar busladingen toeristen (alweer:vooral chinezen). We reden terug naar Vladimir om ook daar de belangrijkste bezienswaardigheden te zien. Die vielen mee en we waren blij dat we ze konden zien. Als dit nog niet genoeg was voor één dag, moesten we nogmaals de Strizh pakken om naar Nizhny Novgorod te geraken (2 uurtjes) om daar te overnachten. We waren doodop maar voldaan. ![]() ![]() Op woensdag mochten we rustig Nizhny Nogorod bekijken. Onze trein naar Kazan was namelijk pas rond 10u 's avonds. Nizhny is een industriële stad (bekend van de GAZ-vrachtwagens en de Volga-autos), maar je hebt er nog een prima Kremlin en een net museum voor hedendaagse kunst. Je hebt bovendien geweldige uitzichten over de samenvloeiing van de Volga en de Oka. We wisten ook nog een superlekker Georgisch restaurantje te scoren (de khinkali...) Op woensdag avond hadden we onze eerste nachttrein. Het was voor maar 9 uurtjes want we zouden rond 6u 's ochtends aankomen in Kazan. In ons coupé waren nog 2 jonge Russen die ook een beetje Engels konden. Omdat een firmenii trein was, waren de wagons beter en we kregen een maaltijd aangeboden (nog erger dan in een vliegtuig). We gingen slapen... ![]() ![]() | |
polariteit | vrijdag 30 september 2016 @ 01:13 |
Mooi verslag, ben wel benieuwd naar het vervolg... Wel balen van die wending, sterkte ermee... | |
Blik | vrijdag 30 september 2016 @ 14:10 |
mooi verslag tot nog toe, erg benieuwd aangezien het hoog op het verlanglijstje staat om een keer te doen | |
MaJo | vrijdag 30 september 2016 @ 18:24 |
Ben benieuwd naar de volgende delen, leest lekker weg! | |
miro86 | maandag 17 oktober 2016 @ 17:48 |
Deel III - Nog steeds Rusland Zes uur later kwamen we aan in Kazan. Je slaapt prima in een Russische trein, maar zeker niet zo goed als thuis of in een hotel. Je bent immers in beweging, mensen lopen de hele tijd langs, je stopt op stations etc. Toen we aankwamen rond een uur of halfzes waren we super moe. Daarnaast was alles nog steeds gesloten. De tassen werden achtergelaten op het station en we zochten meteen daarna een bankje op in een parkje in de Kremlin van Kazan en gingen een dutje doen. Kazan heeft een erg mooie Kremlin dat gedomineerd wordt door een wit-blauw moskee. Voor de rest heb je niet erg veel - een museum over de geschiedenis van Tatarstan en een kleine vestiging van de Hermitage. Daarnaast heb je een winkelstraat uit de eind jaren 1800 en een paar kerken in Russische stijl. Het interessantste is eigenlijk de mengelmoes van Tataren (moslims) en etnische Russen - het voelt anders aan dan elders in Rusland. Kazan is de hoofdstad van Tatarstan (een deelrepubliek van Rusland) en ze genieten sterk van hun (gelimiteerde autonomie). Een bewijs daarvan is de Ministerie van Landbouw van Tatarstan, gebouwd in neoklassieke stijl, maar dan in de 21e eeuw met nepstenen. Onze trein naar Jekaterinburg was rond 8 uur 's avonds. We hadden dus iets in de buurt van 14 uur in Kazan. Dat was veel te veel - we sliepen best lang in het parkje en in de Hermitage. ![]() ![]() ![]() Elke trein in Rusland heeft een nummer. Des te lager des te sneller en des te beter de wagons. Onze reis naar Jekaterinenburg was in de 378Й, een trein naar Noviy Oerengoj - ergens in het Noorden van Rusland waar aan anthrax gestorven elanden aan het ontdooien waren. Wij deelden een coupé met een Russische vrouw en haar zoon Vanja. Zij waren op vakantie geweest bij zijn oma en ze gingen terug naar huis (ergens in het Noorden, in de Jamaloe-Nenets Okrug). Zij sprak geen Engels, maar ze bod ons thee aan. Dat was lief. De treinrit duurde in totaal iets meer dan 14 uur. Daarnaast is Jekaterinburg 2 uur later dan Moskou (en Kazan). We kwamen dus pas om een uur of half 1 aan in Jekaterinenburg. We hadden daarom maar een halve dag om te zien wat er te zien viel, maar dat was voldoende. Het belangrijkste bezienswaardigheid is een kathedraal op de plek waar de Romanovs werden vermoord. Daarnaast heb je een rode lijn op de trottoirs die alle toeristische plekken met elkaar verbindt. Het is dus erg makkelijk om je weg te vinden. Er was niet zo veel te zien eigenlijk. Wat we wel grappig vonden was dat er een speedboatrace plaatsvond in een van de vijvers in het centrum. Ik kan me herinneren dat we erg lekker hadden gegeten in Nigora, een Oezbeeks restaurant, net naast Grinvitch - een van de grootste malls die ik ooit heb gezien. ![]() ![]() ![]() Jekaterinenburg was niet geweldig, maar het is een bijna verplichte stop - je hebt daarna dagen vol niets anders dan bossen. In ons geval ging het om 55 uur naar Irkoetsk. Sommige mensen stappen af in Omsk, Novosibirsk or Krasnojarsk. Wij werden niet geboeid door deze steden en bleven daarom op de trein. We deelden het coupé met Richard uit Zwitserland (een jaar of 45) en een Russische vrouw. De Russin zei twee dagen lang bijna niets en was verdomd pissig dat ze in een coupé zat met 3 mensen die geen Russisch konden. Daar konden wij niets aan doen - ik probeerde in ieder geval een praatje te maken en dat kon zij wel waarderen. De landschappen die je te zien krijgt zijn eigenlijk vrij eentonig. De Trans-Siberiëlijn blijft ongeveer de hele tijd op dezelfde hoogte hangen. Een paar Russische vrienden hadden me eigenlijk aanbevolen om de trein van Noord naar Zuid te pakken omdat je zo veel meer verschillende klimaatzones zou zien. Bon, dat hadden we dus niet opgevolgd, dus we kregen 3 dagen lang niets anders te zien dan berkenbossen. Pas bij Krasnojarsk werd het interessant - bergen en naaldwouden. Het leven op de trein is eigenlijk vrij comfortabel. Je leest veel, je luistert naar muziek en je eet junkfood. En je slaapt. Veel. Ik kon Honderd Jaar Eenzaamheid eindelijk uitlezen! Elk treinstel heeft een samovaar waar je heet water kunt halen. Geweldig voor ramen noedels en thee. Je kunt prima op en neer lopen en bij elke langere halte kun je je benen strekken. De treinen zijn vrij schoon (ja zelfs de WC's) en je krijgt verse lakens als je opstapt. Het enige is dat er eigenlijk geen stromend water is. Je moet dus een beetje improviseren. Douchen zit er ook niet echt in. Wij hadden babydoekjes. Heel veel babydoekjes. [ Bericht 6% gewijzigd door miro86 op 18-10-2016 00:31:52 (nu ook met foto?s) ] | |
UIO_AMS | maandag 24 oktober 2016 @ 16:55 |
Weer bijgelezen. Natte doekjes zijn altijd handig. | |
Ewelina | woensdag 26 oktober 2016 @ 19:29 |
Mooi verslag, benieuwd naar de rest! | |
miro86 | zaterdag 12 november 2016 @ 17:44 |
Deel IV - Rusland is wel erg groot Na 55 uur in de trein kwamen we aan in Irkoetsk. Het weer was omgeslagen. 16 graden en motregen. Een ramp. We gingen meteen naar onze hostel (de Rolling Stones) en gingen douchen. De Rolling Stones is een prima hostel. Wij hadden een tweepersoonskamer, maar ook de slaapzalen oogden erg fijn. Mijn ex was doodop en wou nog even slapen. Omdat we een dagje gingen wandelen in het Baikal natuurpark moest ik de toestemmingen regelen. Normaal gezien zou dat makkelijk moeten gaan, maar helaas dat lag anders. Het bureau is gelegen in een buitenwijk van Irkoetsk. Officieel zou het aan de Baikalska straat moeten zijn, maar in de praktijk moet je naar Baikalski Trakt. Alsnog gevonden en de toestemmingen gehaald (3 euro in totaal). Ik had het gevoel dat ik de enige was die dat ooit voor een toestemming had betaald, maar soit, ik wou het volgens de regels doen. De volgende dag namen we de boot naar Bolshie Koty - een dorp zo’n 15 kilometer ten noorden van Listvyanka aan de kust van het Baikalmeer. In the middle of nowhere zou een understatement zijn. Er wonen 50 man in Bolshie Koty, maar ‘s zomers heb je nog een aantal toeristen. Het weer was behoorlijk slecht dus we bleven grotendeels in ons hutje in Lesnaya 7. Pas laat ‘s middags scheen de zon een beetje door en konden we een korte wandeling maken rond het dorpje. De dag daarop gingen we terugwandelen naar Listvyanka, zo’n 15km langse de kust van het Baikal (een onderdeel van The Great Baikal Trail). Het weer was een stuk beter en de panorama’s waren indrukwekkend. Ik vond het een prima wandelingetje. Mijn ex-vriendin vond het erg zwaar, maar ze heeft ook geen conditie. Eenmaal aangekomen in Listvyanka namen we een busje terug naar Irkoetsk en de Rolling Stones. ![]() ![]() ![]() ![]() We hadden nog één dag om Irkoetsk zelf de zien. Tsja. De Russische steden zijn over het algemeen niet leuk. Irkutsk was oké. Je hebt daar heel veel houten gebouwen nog van de 19e eeuw. Het Europa-huis was het meest indrukwekkend. We bezochten ook het Volkonsky-huis. Volkonsky nam deel aan de Decembristenopstand in 1825 en werd daarna verbannen naar Siberië. Hij en zijn vrouw Maria brachten de Europese cultuur naar Irkoetsk - leul allemaal qua geschiedenis, maar het huis zelf was nogal saai. Ons avondeten was in Rassolnik, een restaurant waar ze geraffineerde Sovjet keuken serveren. Ik vond het een beetje tegenstrijdig, maar het was echt lekker. Rassolnik is in Kvartal 130 - een winkelgebied opgezet in houten huisjes. De Russen vinden het geweldig, ik vond het allemaal nep, net zoals een McArthur-Gelnoutletdorp. Smaken verschillen. ![]() ![]() Daarna hadden we een nachttrein naar Ulan Ude. We kwamen aan rond 4 uur ‘s ochtends en moesten 2 uur wachten op het station voordat we werden opgehaald richting het busstation waar we nog anderhalf uur moesten wachten op onze bus baan Ulaanbaatar | |
liesje1979 | zaterdag 12 november 2016 @ 17:55 |
Leest weer lekker weg! ![]() | |
Lov1 | zaterdag 12 november 2016 @ 18:34 |
Miro, wat schrijf je fijn! En top dat je ondanks alle tegenslag dit verslag toch nog wilt schrijven ![]() | |
miro86 | zaterdag 12 november 2016 @ 18:35 |
Deel V - Mongolië en Beijing We kwamen aan in UB rond 8 uur en besloten dat het beter zou zijn om een taxi te nemen naar ons hotel. Slecht idee. De 7km naar ons hotel kostten ons bijna 2 uur en een hoop geld. Standaard taxioplichting, met de erbij horende dreigingen en geschreeuw van beide kanten. Toen we er eindelijk waren gingen we meteen slapen. Bedbugs. Klote. Nieuwe kamer met maar een enkelbed. Karig. De volgende dag ontbijten en de boeddhistische klooster gaan zien. Dan de State Department store. Onderweg naar Chinggis Square wordt mijn mobiel gejat. Naar de politie, naar een ander bureau en nog naar een derde omdat geen hond Engels kan. Kut. Avondeten was wel lekker (ook de enige keer dat we goed eten hadden in Mongolië). De volgende ochtend vertrokken wij voor 4 dagen/3 nachten om Mongolië te zien. Platte band. Nog een. En nog een. Slecht eten. Kamelenritje. Slapen in een ger. Wc's zijn een gat in de grond en heel erg vies. Stank. Koud. Regen. Mijn ex kreeg last van reizigersdiarree. Heel veel tijd in een busje. Kharkorin, een boeddhistische klooster. Slecht eten. Nog meer tijd in dat busje. Indrukwekkende panorama's. Natuurpark. Waterval. Slecht eten. Slapen in een ger. Ex heeft nog steeds last van diarree. Pijnlijk. Paardenritje. Val van paard. Klote. Alweer uren in dat busje. Trektocht naar een klooster op een berg. Nog langer in dat busje. Slapen in een ger naast een meer. Meer niet gezien want te laat aangekomen en te vroeg weg. Nog uren in het busje. Natuurpark om Przewalskipaarden te zien. Geen paarden. Terug naar Ulaabaatar en door naar Beijing. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beijing was wel oké ik was er al geweest dus we deden alles voor mijn ex: Verboden stad, dode Mao, Zomer Paleis, Chinese muur, tempel van de Hemel, Yonghetempel. Niets bijzonders. We sliepen in de Qianmen Emperor. Echt een top hotel voor een zacht prijsje, incl een zwembad op het dak. Op het einde terug via Kiev. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - EINDE- [ Bericht 0% gewijzigd door miro86 op 13-11-2016 12:47:30 ] | |
polariteit | zondag 13 november 2016 @ 10:30 |
Leuk geschreven weer met mooie foto's. Krijg de indruk dat Mongolië geen blijvertje is ![]() | |
miro86 | zondag 13 november 2016 @ 12:42 |
Nee, dat klopt. Ik kom daar nooit meer terug. Wel indrukwekkende landschappen daar. De foto's zijn zoals ik het zag. Geen geknoei met photoshop of uren gespeel met de instellingen van mijn camera. | |
vaduz | zondag 13 november 2016 @ 17:32 |
Waarom zou je die moeite doen? Ik bedoel wat is de kans dat je mobiel teruggevonden wordt? | |
Ewelina | zondag 13 november 2016 @ 17:45 |
Heb je voor de verzekering niet een bewijs van aangifte nodig? | |
vaduz | zondag 13 november 2016 @ 18:32 |
Moet je wel verzekerd zijn. Verder is het niet goedkoop daarginder te geraken, dus of het verstandig is om een halve dag a 100 EUR wegtegooien voor een mobieltje waar je bijvoorbeeld maar 80 EUR voor terug krijgt, is nog maar net de vraag. | |
miro86 | zondag 13 november 2016 @ 18:43 |
Dit inderdaad. Ik had eigenlijk wat meer dan 80 euro verwacht en tja, je hebt toch niet zo veel te doen in Ulaanbaatar. We hebben alleen het Nationaal Museum van Mongolië moeten overslaan en dan krijg je alsnog geld toe...Bovendien het is een avontuur an sich. Dit gezegd, het blijkt dat de Mongoolse politie heel goed weet wie de dieven zijn. Mocht je verlies waardevoller zijn en mocht je genoeg tijd hebben, schijnen ze de jochies te kunnen pakken. Ik had mijn verlies genomen met mijn bewijs van aangifte. | |
Loll | maandag 14 november 2016 @ 22:52 |
Mongolië klinkt behoorlijk kut ja. | |
miro86 | dinsdag 15 november 2016 @ 16:32 |
Klopt. Maar ook erg mooi. Dat moet ik ze wel gunnen. | |
Basp1 | dinsdag 15 november 2016 @ 16:51 |
In ulanbataar zit wel een heel goed indiaas restaurant. Maar verder stelt het normale eten in dorpen niet veel voor, tot kokhalsneiging die ik soms had. ![]() https://www.tripadvisor.n(...)ara-Ulaanbaatar.html | |
miro86 | woensdag 16 november 2016 @ 00:11 |
Wij waren hier: https://www.tripadvisor.n(...)ull-Ulaanbaatar.html Mongools, maar nog steeds erg lekker. Buiten UB was het eten echt goor. | |
SeLang | zaterdag 19 november 2016 @ 15:41 |
Mooi verslag. Klinkt allemaal best kut ![]() | |
liesje1979 | woensdag 11 januari 2017 @ 22:56 |
Met een beetje vertraging ![]() Je reisverslag is toegevoegd. TRV / Reisverslagen van FOK!kers. | |
Frozen-assassin | woensdag 11 januari 2017 @ 23:15 |
Mooi verslag! Reis lijkt me wel kicken alleen ben ik niet zo van oude gebouwen vol met geschiedenis en 55 uur in trein lijkt me een hel ![]() | |
miro86 | donderdag 12 januari 2017 @ 10:00 |
Dan is een transsiberie reis niets voor jou ![]() | |
opperkleurder | donderdag 12 januari 2017 @ 10:13 |
Ik zat vorige week 11 uur heen en 11 uur terug in de nachttrein naar Kazan vanuit Moskou. Heb nauwelijks geslapen, sliep jij een beetje? | |
Basp1 | donderdag 12 januari 2017 @ 10:31 |
Zitten in een trein en dan proberen te slapen lukt me ook nooit. Als ik kan liggen lukt het me soms wel in een trein, maar dat is dan weer afhankelijk van het spoor als het een spoor is waarbij je je vast moet houden om niet uit bed geschud te worden lukt het me ook niet. ![]() | |
opperkleurder | donderdag 12 januari 2017 @ 10:34 |
Ik had een bed, maar het bed was net te kort. Heen een enorm oude trein die flink rammelde. Terug een nieuwere die wat stabieler was. | |
miro86 | donderdag 12 januari 2017 @ 10:48 |
Had absoluut geen problemen in 2e klas. Veel fijner dan bijvoorbeeld een vlucht in premium economy. | |
xpompompomx | donderdag 12 januari 2017 @ 11:50 |
Ik ben afgelopen zomer ook in Siberië geweest, maar ik heb 3 weken gewandeld in de Altai, tegen de grens met Kazachstan. Het (kleine) stukje van Rusland/Siberië wat ik gezien heb vond ik erg mooi, maar ik had niet verwacht dat het platteland zo'n enorm armzalige bedoeling zou zijn. ![]() |