Is toch duidelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:08 schreef Loveless85 het volgende:
Maar even hé, 3 pagina's welles/nietes maar is er nou al antwoord op die hele 'aanklacht' in de OP? Want daar wordt meer genoemd dan alleen dat akkefietje met SVN? En zoals ik het lees zijn er echt meerdere data (zelfs overdracht) 'gewoon' verstreken zonder dat jij ook maar dacht 'goh, ik hoor zo weinig, laat ik even belrondje adviseur/SVN/verkoper doen'.
Met vakantiegeld wel te doen lijkt mij.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:55 schreef Ticootje het volgende:
[..]
5000 eu sparen in een half jaar? Erg pittig denk ik.
Och als je als leek een adviseur in de hand neemt vind ik eigenlijk dat je het goed hebt gedaan. Dat de adviseur er een potje van maakt vind ik veel erger, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de adviseur een kennis is of een professional.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:13 schreef hottentot het volgende:
Ik snap best dat het allemaal echt super zwaar kloten is voor TS, maar aan de hand van dit topic is het wel heel erg moeilijk om sympathie voor hem te krijgen.
Ik ben ook wel zeer benieuwd naar welke rol de adviseur heeft toegezegd te spelen, en in hoeverre de opvatting van TS hierover juist is.quote:Op donderdag 17 maart 2016 10:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Och als je als leek een adviseur in de hand neemt vind ik eigenlijk dat je het goed hebt gedaan. Dat de adviseur er een potje van maakt vind ik veel erger, ik ben eigenlijk wel benieuwd of de adviseur een kennis is of een professional.
Persoonlijk vind ik dit erg optimistisch in door loop tijden. Dit zou betekenen dat je in minder dan 3 weken alles rond zou willen hebben. Dit is eigenlijk totaal onhaalbaar.Zeker niet met alle huidige regels. 2 Maanden is eigenlijk al snel tegenwoordig.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:24
Waarom is, de reeds op 5 december ondertekende koopakte, pas op 17 december (1 dag voor het kerstreces) bij SVN ingediend?
....
Hoewel het appartement per direct beschikbaar was hebben we voor een overdrachtsdatum van 25 januari gekozen,
Die iemand is vrij gemakkelijk. Dat zijn jullie. Jullie hebben de handtekening onder het contract gezet, en jullie hebben dit niet gehaald. Juridisch zit dit vrij gemakkelijk in elkaar voor de verkoper. Jullie hebben jullie afspraken niet nagekomen, en niet met 1 of 2 dagen. Maar met weken......quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:00 schreef Thomasju het volgende:
nu komt dit probleem erbij, omdat iemand nalatig was.
Hoezo. Ik heb het in 3 dagen rond gekregen. Toen ik alle gegevens had verstuurd dan.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:08 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dit erg optimistisch in door loop tijden. Dit zou betekenen dat je in minder dan 3 weken alles rond zou willen hebben. Dit is eigenlijk totaal onhaalbaar.Zeker niet met alle huidige regels. 2 Maanden is eigenlijk al snel tegenwoordig.
[..]
Die iemand is vrij gemakkelijk. Dat zijn jullie. Jullie hebben de handtekening onder het contract gezet, en jullie hebben dit niet gehaald. Juridisch zit dit vrij gemakkelijk in elkaar voor de verkoper. Jullie hebben jullie afspraken niet nagekomen, en niet met 1 of 2 dagen. Maar met weken......
Dat jullie er eigenlijk direct niets aan kunnen doen, is niet zijn probleem.
Ik vind het zelfs heel schappelijk wat die doet. Jullie korting geven, en pas na weken vertraging.....
2 Maanden om wel of geen akkoord te krijgen van een financier, na ondertekening voorlopig koopcontract?quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:08 schreef Rolfieo het volgende:
Persoonlijk vind ik dit erg optimistisch in door loop tijden. Dit zou betekenen dat je in minder dan 3 weken alles rond zou willen hebben. Dit is eigenlijk totaal onhaalbaar.Zeker niet met alle huidige regels. 2 Maanden is eigenlijk al snel tegenwoordig.
precies. Bij goede voorbereiding heb je dit binnen aantal dagen geregeld. Taxatie kun je snel regelen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
2 Maanden om wel of geen akkoord te krijgen van een financier, na ondertekening voorlopig koopcontract?
Welnee.
Je zorgt toch ook zelf van te voren voor de nodige voorbereidingen en dat de nodige inkomstenbewijzen klaarliggen, dat je een kredietfunctie van bijvoorbeeld je Visa kaart hebt opgeheven, ik had het nodige voorwerk gedaan en gewoon binnen de termijn van voorbehoud alles rond. Of die termijn 3 of 4 dagen was weet ik nu niet meer, maar dit hoeft echt niet zo lang te duren.
quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:09 schreef Fenasd het volgende:
Het is niet netjes maar je zou tegen de verkopers kunnen zeggen dat wanneer je die 10K moet betalen je het huis niet meer kunt kopen.
De boeten voor het niet kopen is waarschijnlijk evenveel als die voor de vertraging. Je kunt erop hopen dat hij dan de boete in zijn geheel of gedeeltelijk laat vallen.
Wel apart overigens dat jij rechtstreeks met de verkoper onderhandeld hebt, maar dat hij je daarna niet meer gesproken heeft ondanks zijn slapeloze nachten.
Voor de duidelijkheid: Omdat de ontbindende voorwaarde termijn al is verstreken is er geen mogelijkheid meer om niet te kopen, de koop zal sowieso door gaan. (Tenzij de koper en verkoper samen besluiten om de koopovereenkomst te ontbinden.)quote:Op donderdag 17 maart 2016 00:37 schreef Operc het volgende:
[..]
Als hij het huis niet koopt eist de verkoper de 11.750 op. Tel daar dan de adviseur etc nog bij op etc. Vandaar mijn schatting van ongeveer 15.000. Zoals door anderen is vermeld, is het maar de vraag of die adviseur verantwoordelijk is voor het hele gebeuren. Zo nee, dan zal hij moeten worden betaald lijkt me.
Als beide partijen weten wat ze willen dan pak je een standaard contract wijzigt even snel wat je samen wilt wijzigen, handtekening eronder en klaar.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:25 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
precies. Bij goede voorbereiding heb je dit binnen aantal dagen geregeld. Taxatie kun je snel regelen.
Lezen van voorlopig koopcontract en tot overeenkomst hiervoor komen vind ik nog het meeste werk. Maar dit kun je ook binnen een dag gereed hebben indien niet al te ingewikkeld.
Euh nee.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:28 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Voor de duidelijkheid: Omdat de ontbindende voorwaarde termijn al is verstreken is er geen mogelijkheid meer om niet te kopen, de koop zal sowieso door gaan. (Tenzij de koper en verkoper samen besluiten om de koopovereenkomst te ontbinden.)
De boete komt hier 'gewoon' bij, deze is niet in plaats van.
idd,quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Euh nee.
Een voorlopig koopcontract regelt de voorwaarden waaronder een verkoop plaats zal vinden en regelt tevens de voorwaarden waaronder een partij boetevrij eronderuit kan, en ook de voorwaarden die gelden als koper of verkoper weigert zijn handtekening te zetten op de dag des oordeels.
Geenzins is het een absolute verplichting. Zo word het wel vaak gezien en voorgesteld, maar er zijn gewoon voorwaarden die in werking treden bij het niet nakomen, ik ken zelf geen zaak waarbij levering of overname op grond van een voorlopig contract bij de rechter is afgedwongen.
TS kan gewoon kiezen om de kosten te dragen van de boete en eventueel een adviseur en wat andere bijkomende kosten en zonder af te zeggen op het moment van ondertekenen een biertje open te trekken en te zeggen "Neuh ,ik teken toch niet, zoek het maar uit"
Eeh ja.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Euh nee.
Een voorlopig koopcontract regelt de voorwaarden waaronder een verkoop plaats zal vinden en regelt tevens de voorwaarden waaronder een partij boetevrij eronderuit kan, en ook de voorwaarden die gelden als koper of verkoper weigert zijn handtekening te zetten op de dag des oordeels.
Geenzins is het een absolute verplichting. Zo word het wel vaak gezien en voorgesteld, maar er zijn gewoon voorwaarden die in werking treden bij het niet nakomen, ik ken zelf geen zaak waarbij levering of overname op grond van een voorlopig contract bij de rechter is afgedwongen.
TS kan gewoon kiezen om de kosten te dragen van de boete en eventueel een adviseur en wat andere bijkomende kosten en zonder af te zeggen op het moment van ondertekenen een biertje open te trekken en te zeggen "Neuh ,ik teken toch niet, zoek het maar uit"
In dit geval is koper nalatig: de verkoper -kan- ontbinden (eigen keuze van de verkoper om dit wel of niet te doen.)quote:artikel 11 Ingebrekestelling. Ontbinding.
11.1. Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.2. Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van zijn recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie pro mille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
quote:Daarnaast blijft de koop geldig. Dus zelfs als u de boete heeft betaald, bent u er nog niet vanaf.
Lees dit als:quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:55 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Eeh ja.
De ontbindende voorwaarden zijn verlopen dus de koop is definitief.
Er vanuitgaande dat er model contract gebruikt is lees ik toch nergens dat de nalatige partij de koop kan ontbinden.
Model van vereniging eigen huis (2014):
[..]
In dit geval is koper nalatig: de verkoper -kan- ontbinden (eigen keuze van de verkoper om dit wel of niet te doen.)
Er staat hier nergens dat de nalatige partij kan ontbinden.
Of als duidelijker omschreven op http://www.notaris.nl/als(...)contract-kunt-houden
[..]
Tsja, jij tekent een contract. Dan ken je de voorwaarden.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:42 schreef Thomasju het volgende:
[..]
En dus moet hij 10.000euro opeisen, om z'n 2 maanden kosten te dekken?
Dit zou je toch onmenselijk kunnen noemen? Mijn vriendin en ik zijn beiden 22, waar moeten wij 10.000,- vandaan halen.
Dit dus inderdaad. Jij wil dat huis graag kopen en hij wil er erg graag vanaf. Hij is er alleen helemaal klaar mee dat alles zo moeizaam verloopt en hij er zelf voortdurend achteraan moet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 01:49 schreef hottentot het volgende:
Maar goed, los van alles kun je de stoute schoenen aantrekken en ga morgen bij die man langs en vraag vriendelijk dat je graag even met hem wil spreken zonder alle andere schijven ertussen want uiteindelijk zijn jullie de enige twee partijen die geraakt worden door het hele gebeuren.
Bied je verontschuldigingen aan voor hoe het allemaal gelopen is, en vertel eerlijk dat je de 10K niet op deze termijn op kunt hoesten en dat je hier graag over zou willen praten, vertel hem eerlijk jouw kant van het verhaal en als je geluk hebt kun je wat op zijn gevoelens werken en krijg je het bedrag wat omlaag. Maar vergeet niet dat hij wel in zijn recht staat.
Ik zie er ook niets in. Ben je mooi klaar mee als verkoper, wel verplicht je huis leveren aan de koper, maar vervolgens mag je zelf achter het geld aan (wat er dus niet is)..quote:Op donderdag 17 maart 2016 12:20 schreef hottentot het volgende:
Als ik zoek kom ik trouwens alleen maar zaken tegen waarbij levering afdwingbaar bleek te zijn bij de rechter. Nergens kom ik tegen dat het een verkoper is gelukt om overname af te dwingen.
Mocht dit wel zo zijn zou ik dit graag lezen.
Indien je ervaring mee hebt, of je er dieper in verdiept, dan ben ik het helemaal met je eens. Maar als je er geen ervaring in hebt en je niet goed genoeg hebt voorbereid, of meer dingen geregeld moeten worden (medisch keuringen) kan het best heel snel gaan met het aantal weken.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
2 Maanden om wel of geen akkoord te krijgen van een financier, na ondertekening voorlopig koopcontract?
Welnee.
Je zorgt toch ook zelf van te voren voor de nodige voorbereidingen en dat de nodige inkomstenbewijzen klaarliggen, dat je een kredietfunctie van bijvoorbeeld je Visa kaart hebt opgeheven, ik had het nodige voorwerk gedaan en gewoon binnen de termijn van voorbehoud alles rond. Of die termijn 3 of 4 dagen was weet ik nu niet meer, maar dit hoeft echt niet zo lang te duren.
Verkoper hoeft natuurlijk alleen te leveren als er betaald word, als het geld er niet is dan is primair gezien de koper in gebreke en hoeft verkoper niet te leveren.quote:Op donderdag 17 maart 2016 13:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zie er ook niets in. Ben je mooi klaar mee als verkoper, wel verplicht je huis leveren aan de koper, maar vervolgens mag je zelf achter het geld aan (wat er dus niet is)..
Nee, de situatie waarin de koper niet zou mogen ontbinden. In dat geval krijg je dus dat de overeenkomst in stand blijft, er dus geleverd moet worden (want dat is nou eenmaal het gevolg van het in stand laten van de overeenkomst), maar dat de koper niet in staat is om zijn deel van de overeenkomst na te komen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 14:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Verkoper hoeft natuurlijk alleen te leveren als er betaald word, als het geld er niet is dan is primair gezien de koper in gebreke en hoeft verkoper niet te leveren.
Of bedoel je de "jacht" op de 10%?
Ja dat zou bizar zijn. Heb je en geen woning en geen geld (dus kun je een andere woning niet financieren) zit een andere partij in jouw oude woning terwijl jij bij vrienden op de bank mag slapen terwijl je de papieren van hoe kom ik in de schuldsanering mag doorspitten om het gehijg van de bank in je nek te verzachten terwijl je mag hopen dat je de enige partij bent die geld van de koper krijgt zodat je het leeuwendeel van een toekomstige executoriale verkoop mag opstrijkenquote:Op donderdag 17 maart 2016 14:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, de situatie waarin de koper niet zou mogen ontbinden. In dat geval krijg je dus dat de overeenkomst in stand blijft, er dus geleverd moet worden (want dat is nou eenmaal het gevolg van het in stand laten van de overeenkomst), maar dat de koper niet in staat is om zijn deel van de overeenkomst na te komen.
Natuurlijk kan de verkoper dan ontbinden (maar niet niet leveren), maar dat zal hij nou net weer niet willen.
Mua, de brief is natuurlijk dik opgezet voor de verkopende partij. De hypotheekkosten en de vaste lasten zijn geen 10k max 4k. Hoe emotioneel hij er aan toe is zal ik er als verkopende partij ook bij zetten maar dat is doelloze informatie.quote:Op donderdag 17 maart 2016 14:16 schreef pwmh82 het volgende:
Enige schadeloosstelling voor de vaste lasten en hypotheeklasten die gewoon doorlopen en voor de ellende is niet meer dan gepast hier.
http://www.uitspraken.nl/(...)nl-rbalm-2010-bl9509quote:Op donderdag 17 maart 2016 12:20 schreef hottentot het volgende:
Als ik zoek kom ik trouwens alleen maar zaken tegen waarbij levering afdwingbaar bleek te zijn bij de rechter. Nergens kom ik tegen dat het een verkoper is gelukt om overname af te dwingen.
Mocht dit wel zo zijn zou ik dit graag lezen.
gedaagde = koperquote:1.7 Aansluitend heeft de heer Euverman op 30 november 2009 de koopovereenkomst met gedaagde doorgenomen, waarna gedaagde de overeenkomst, inhoudende de koop van het door eisers bewoonde registergoed gelegen aan de [adres] door gedaagde voor de koopsom van ¤ 320.000,--, heeft ondertekend. Overeengekomen is een leveringsdatum van 1 maart 2010.
quote:II. Veroordeelt gedaagde om binnen vijf dagen na betekening van het vonnis mee te werken aan de notariële eigendomsoverdracht van het registergoed gelegen aan de [adres], onder verbeurte van een dwangsom van ¤ 1.000,-- per dag dat gedaagde in gebreke blijft hieraan te voldoen, met een maximum van te verbeuren dwangsommen van ¤ 20.000,--.
quote:Op donderdag 17 maart 2016 14:47 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
http://www.uitspraken.nl/(...)nl-rbalm-2010-bl9509
[..]
gedaagde = koper
[..]
Je moet een huis kopen wanneer de rente retehoog staat. Mensen die dat niet snappenquote:Op donderdag 17 maart 2016 08:45 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Wat een onzin. Huren is reteduur op dit moment.
Omdat je dan zo lekker veel hypotheekrenteaftrek hebt zeker?quote:Op donderdag 17 maart 2016 15:03 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Je moet een huis kopen wanneer de rente retehoog staat. Mensen die dat niet snappen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |