Nee, omdat jij/vriendin en daarna eventueel adviseur nalatig was.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:00 schreef Thomasju het volgende:
financieel moest het gewoon lukken. 25 starters lening en 85 van bank. nu komt dit probleem erbij, omdat iemand nalatig was.
20 was voor een deel van huis en de kosten van notaris adviseurquote:Op woensdag 16 maart 2016 20:01 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nou, dan heb je nu nog 10k voor de inboedel.
En lees post 29.
Dus het is op?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:02 schreef Thomasju het volgende:
[..]
20 was voor een deel van huis en de kosten van notaris adviseur
Je kan het blijven afschuiven, maar zelf zijn jullie ook behoorlijk nalatig geweest, en wel in de communicatie richting de verkopende partij.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:00 schreef Thomasju het volgende:
[..]
Zelf hebben wij 20.000 gespaard.
Zijn 7 jaar samen en wonen nu bij mijn vader opzolder, dat is geen doen.
financieel moest het gewoon lukken. 25 starters lening en 85 van bank. nu komt dit probleem erbij, omdat iemand nalatig was.
Idem.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is gewoon opgelost.
die 10k kan TS gewoon betalen.
Dus ik stop er maar weer mee
succes ermee.
hebben we al, eerder in huur gewoont, terug naar pa gegaan omdat we 2maanden later in het nieuwe huis zouden zitten.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:03 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dus het is op?
Waar ga jij de meubels en verf van betalen?
Boffen jullie even, alsnog moeten jullie even hard werken de komende tijd. Succes.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:04 schreef Thomasju het volgende:
[..]
hebben we al, eerder in huur gewoont, terug naar pa gegaan omdat we 2maanden later in het nieuwe huis zouden zitten.
verf zou kado worden van mijn pa
Ik had eerlijk geen idee dat je contact moest houden met je verkoper. ik heb hem 3 keer gebeld en vanaf het moment dat we een deal hadden gesloten over de prijs. sprak hij niet meer met mij, maar moest ik maar spreken via makelaar. daarnaast ging ik ervan uit dat adviseur alles zou regelen want hij zei dat hij het op zich zou nemenquote:Op woensdag 16 maart 2016 20:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je kan het blijven afschuiven, maar zelf zijn jullie ook behoorlijk nalatig geweest, en wel in de communicatie richting de verkopende partij.
Tenzij de SVN ergens heeft vastgelegd dat een aanvraag altijd binnen periode X beoordeeld wordt en die termijn noemenswaardig is overschreden, zijn ze daar in elk geval niet verantwoordelijk voor wat dan ook.
En de adviseur... ik ben benieuwd waarin concreet de adviseur nalatig is geweest volgens jou.
Adviseur is in deze hypotheekadivseur of je aankoopmakelaar?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:07 schreef Thomasju het volgende:
[..]
Ik had eerlijk geen idee dat je contact moest houden met je verkoper. ik heb hem 3 keer gebeld en vanaf het moment dat we een deal hadden gesloten over de prijs. sprak hij niet meer met mij, maar moest ik maar spreken via makelaar. daarnaast ging ik ervan uit dat adviseur alles zou regelen want hij zei dat hij het op zich zou nemen
quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan loopt de schuld alleen nog maar verder op
dat hij SVN ingebreke kan gaan stellen en dat we er vrij sterk instaan omdat er aantoonbaar 4 weken vertraging is bij het SVN.quote:
Hoe kun je nou denken dat je niet even moet overleggen met de verkopende partij, als je er achter komt dat je bepaalde afspraken uit het koopcontract niet kan nakomen?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:07 schreef Thomasju het volgende:
[..]
Ik had eerlijk geen idee dat je contact moest houden met je verkoper. ik heb hem 3 keer gebeld en vanaf het moment dat we een deal hadden gesloten over de prijs. sprak hij niet meer met mij, maar moest ik maar spreken via makelaar. daarnaast ging ik ervan uit dat adviseur alles zou regelen want hij zei dat hij het op zich zou nemen
hypotheek adviseurquote:Op woensdag 16 maart 2016 20:10 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Adviseur is in deze hypotheekadivseur of je aankoopmakelaar?
Meestal niet, maar het geld wel waard als je met dit soort dingen zit. Als TS in aanmerking komt voor een toevoeging is het niet duur.quote:
Maar de SVN heeft helemaal geen standaard tijd toch waarbinnen ze garanderen dat het allemaal geregeld is. een groot gedeelte is ook afhankelijk van je eigen inbrenb.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:12 schreef Thomasju het volgende:
dat hij SVN ingebreke kan gaan stellen en dat we er vrij sterk instaan omdat er aantoonbaar 4 weken vertraging is bij het SVN.
op het moment dat die vertraging er niet was geweest was het allemaal geen probleem geweest,
dat zegt de makelaar zelf nog.
En waarom is SVN verantwoordelijk voor de gevolgen van die vermeende vertraging? Uit welke voorwaarden of overeenkomst blijkt dat SVN inderdaad 4 weken eerder jouw dossier had moeten behandelen?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:12 schreef Thomasju het volgende:
[..]
dat hij SVN ingebreke kan gaan stellen en dat we er vrij sterk instaan omdat er aantoonbaar 4 weken vertraging is bij het SVN.
op het moment dat die vertraging er niet was geweest was het allemaal geen probleem geweest,
dat zegt de makelaar zelf nog.
"Pas op 14 maart (9 weken na het verlopen van het voorbehoud financiering, en 7 weken na de originele overdrachtsdatum) is de financiering op orde. Wanneer we hier 3 weken vertraging vanuit SVN (de oorzaak van deze situatie?) vanaf trekken, zou het appartement nog “boetevrij” hebben kunnen passeren. De schuldvraag over het hoe & waarom van deze situatie is echter iets tussen u en uw opdrachtgevers (en wellicht SVN)"
Dat is niet een beetje laatquote:Op woensdag 16 maart 2016 20:12 schreef Thomasju het volgende:
"Pas op 14 maart (9 weken na het verlopen van het voorbehoud financiering, en 7 weken na de originele overdrachtsdatum) is de financiering op orde.
Ik heb geen idee of hij juridisch gezien nalatig is geweest (zal wel niet), maar het klinkt wel als een flapdrol. Als je adviseur bent voor een 22-jarige zonder enige ervaring in het kopen van een huis, kan je hem dan niet even erop wijzen dat hij contact op moet nemen met de verkoper als er vertraging optreedt?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:04 schreef Ivo1985 het volgende:
En de adviseur... ik ben benieuwd waarin concreet de adviseur nalatig is geweest volgens jou.
Het is iedereens eerste keer toch? Is toch logisch? Je gaat een contract met de verkoper aan.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:16 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of hij juridisch gezien nalatig is geweest (zal wel niet), maar het klinkt wel als een flapdrol. Als je adviseur bent voor een 22-jarige zonder enige ervaring in het kopen van een huis, kan je hem dan niet even erop wijzen dat hij contact op moet nemen met de verkoper als er vertraging optreedt?
Sorry hoor, maar dan ben je gewoon slecht in je vak.
Dat ben ik volledig met je eens. Als je jezelf adviseur noemt, mag je wel iets breder kijken dan alleen dat ene stukje financieel advies waar je voor wordt ingehuurd. Een simpel berichtje per telefoon of mail aan de koper met de mededeling: "We krijgen de financiering niet rond voor de deadline uit het koopcontract, vergeet je niet om hierover in overleg te gaan met de verkopers. Probeer de deadline te verplaatsen met een paar weken", zou absoluut op zijn plaats geweest zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:16 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of hij juridisch gezien nalatig is geweest (zal wel niet), maar het klinkt wel als een flapdrol. Als je adviseur bent voor een 22-jarige zonder enige ervaring in het kopen van een huis, kan je hem dan niet even erop wijzen dat hij contact op moet nemen met de verkoper als er vertraging optreedt?
Hoe bedoel je dit?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:18 schreef Etsu het volgende:
[..]
Het is iedereens eerste keer toch? Is toch logisch? Je gaat een contract met de verkoper aan.
Mwoah, vind jij. Maar als je in staat bent om een huis te kopen, dan vind ik dat ook een beetje kan nadenken, toch?quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:21 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit?
Ik bedoel dat een goede adviseur zijn advies afstemt op de cliënt. Iemand zonder ervaring moet je wat meer bij de hand nemen dan iemand die al 10 keer met dat bijltje heeft gehakt.
daar ben ik dus bang voorquote:Op woensdag 16 maart 2016 20:16 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Als er sprake is dat je adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden kun je proberen jouw schade achteraf bij hem te claimen. Ik geef je wel een goede kans dat je een deel van de advieskosten terugkrijgt. Je kan bij het KIFID terecht voor een klacht. Als je daar geen gelijk krijgt kun je nog naar de rechter, maar aan advocaatkosten ben je zo een paar duizend kwijt, het duurt lang, en het is niet gezegd dat je wint.quote:
Het kan nog erger, stel dat zijn "adviseur" hier bewust op aangestuurd heeft en over 2 maanden met de verkoper in het cafe die 10.000 euro aan het verdelen is.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:38 schreef eleusis het volgende:
[..]
Als er sprake is dat je adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden kun je proberen jouw schade achteraf bij hem te claimen. Aan advocaatkosten ben je zo een paar duizend kwijt. Het zal waarschijnlijk een lastige zaak worden. Maar misschien kun je een deel van de advieskosten vergoed krijgen.
Maar dat is van later zorg. Je moet nu eerst je zaken regelen met de verkoper. Ik zou zeggen, ga naar een advocaat voor een adviesgesprek. Die zal waarschijnlijk een compromis voorstellen aan de verkoper, bijvoorbeeld om ¤4000 boete ineens te betalen en dat het daarmee klaar is. Kans is groot dat de verkoper eieren voor zijn geld kiest en er ook vanaf wil zijn, en dit lijkt een redelijke vergoeding van zijn schade.
Die man zal gek zijn, hij heeft een terechte vordering en is meermaals al terwille geweest aan TS terwijl zijn kosten doorliepen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:38 schreef eleusis het volgende:
Die zal waarschijnlijk een compromis voorstellen aan de verkoper, bijvoorbeeld om ¤4000 boete ineens te betalen en dat het daarmee klaar is. Kans is groot dat de verkoper eieren voor zijn geld kiest en er ook vanaf wil zijn, en dit lijkt een redelijke vergoeding van zijn schade.
Het is allemaal geen hogere wiskunde.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:13 schreef Essebes het volgende:
Note aside: er wordt in dit topic redelijk snel geroepen dat je echt geen aankoopmakelaar nodig hebt. Zie hier het resultaat :-(
Wel als je dit dus voor het eerst doet en er zelf niet genoeg van weet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is allemaal geen hogere wiskunde.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik wist ook niet waar te beginnen toen ik een huis kocht en die beste vent heeft me prima geholpen en daar heb ik weer veel van geleerd.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
Wel als je dit dus voor het eerst doet en er zelf niet genoeg van weet.
Dat heb je ook niet, MITS je je er in verdiept. Wil of kan je dat niet, dan is het inderdaad verstandig.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:13 schreef Essebes het volgende:
Begrijp ik het goed dat je dus een huis hebt gekocht zonder aankoopmakelaar?
Wow, wat een risico heb je hiermee genomen. Een financieel adviseur is echt niet de aangewezen persoon om samen of namens jou het hele proces te begeleiden, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen uit de andere reacties.
Note aside: er wordt in dit topic redelijk snel geroepen dat je echt geen aankoopmakelaar nodig hebt. Zie hier het resultaat :-(
Ook dan niet - het vereist dan alleen wat inleeswerk. Maar daar zit de crux: dan moet je dat wel even doen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nu had ik wegens omstandigheden een gratis aankoopmakelaar, maar de meerwaarde ontbrak voor mij persoonlijk.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
Dus in dit geval had de aankoopmakelaar de hypotheekadviseur moeten controleren maar wie controleer de aankoopmakelaar?quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
Wel als je 0,0 ervaring hebt. Het is niet iets wat je dagelijks doet en het allemaal vanzelfsprekend is.quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nu had ik wegens omstandigheden een gratis aankoopmakelaar, maar de meerwaarde ontbrak voor mij persoonlijk.
Je gaat naar een financier en laat je budget bepalen, dan ga je rondkijken en vind een leuk huis, beetje over en weer bieden, bouwkundige keuring als je dit niet zelf kunt inschatten. Daarna teken je een voorlopig contract en zoals met alle contracten kun je alle mogelijke voorbehouden erin zetten die je maar wilt, je gaat weer naar je financier levert de stukken aan waar hij om vraagt en komt er geen akkoord dan kun je er gratis onderuit, komt er wel een akkoord dan koop je het huis. Duurt het allemaal wat langer dan vraag je verlenging en komt die niet dan zie je ervan af. En als je er een zootje van maakt dan dien je de afgesproken boete te betalen.
Is dat allemaal echt zo moeilijk?
Wat versta jij onder inleeswerk?quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:22 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ook dan niet - het vereist dan alleen wat inleeswerk. Maar daar zit de crux: dan moet je dat wel even doen.
Als je van jezelf weet dat je die moeite niet wil/kan doen is het inschakelen van een makelaar wel verstandig. Maar goed; dat is nu te laat voor TS.
Je tikt in google in "wat moet ik doen als ik een huis koop"quote:Op woensdag 16 maart 2016 21:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat versta jij onder inleeswerk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |