Mjah... dat zou kunnen, maar dan moet de ET heel bewust tegen de wensen van de overledene in gaan en glashard gaan liegen bij de notaris etc. Dat is toch ook wel een flinke stap....quote:Op maandag 14 maart 2016 14:02 schreef icloud het volgende:
[..]
Dan moet ik er toch maar eens over nadenken.
Stel voor ik maak tante i tot mijn ET en ik loop ik vandaag onder een tram.
Dan kan ik mij zeer voorstellen dat tante I compassie zal hebben met mijn ouders danwel zich laat inpakken door mijn manipulerende moeder met haar gespeelde verdriet en alsnog iets aan hun geeft.
![]()
![]()
misschien moet ik maar gewoon gaan trouwen
![]()
Dat zie je tegen die tijd dan wel weer, toch?quote:Op maandag 14 maart 2016 14:04 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik heb 3 keer ja gezegd en nu zeer gelukkig met deze man, maar ik ben me er zeer van bewust dat geluk van vandaag op morgen weg kan zijn.
Ik ben er dan ook huiverig voor om mij weer helemaal in te stellen op deze man is voor altijd, maar hij kan wel een optie zijn.
Je neemt altijd op in je testament dat je nog wel samen moet zijn, anders is je ex-partner automatisch al geen erfgenaam meer..quote:Op maandag 14 maart 2016 14:04 schreef icloud het volgende:
[..]
Ik heb 3 keer ja gezegd en nu zeer gelukkig met deze man, maar ik ben me er zeer van bewust dat geluk van vandaag op morgen weg kan zijn.
Ik ben er dan ook huiverig voor om mij weer helemaal in te stellen op deze man is voor altijd, maar hij kan wel een optie zijn.
Niet om het een of het ander maar haar laatste man, de vader van de kinderen, is overleden op zijn werk, vrij snel daarna heeft zij ontmoet wat in slechte aarde viel.quote:Op maandag 14 maart 2016 15:11 schreef thekolere het volgende:
Mijn vader dacht ook dat wij hem niet meer wilde zien omdat hij een nieuwe relatie had. Dat hij een drankprobleem had en mijn moeder regelmatig sloeg was hij even vergeten.
Held.quote:Op maandag 14 maart 2016 16:12 schreef Leandra het volgende:
Als je kinderen weigeren en je je ouders en broers en zussen onterfd hebt dan krijgt je nichtje het allemaal....
Je hoeft je ouders overigens niet te onterven, want die zijn al overleden.
Verder heb je een vrouw die zwanger was, en heb je nogal moeite met potten.
Al met al claim je zelf een typische man te zijn.
Maar je was dan ook vrij lomp toen de zoon van je ex-vrouw overleed....
Ik wist dat ik de user nog kende van dat topic over dat overleden kind van een personeelslid.... wat op oudjaarsdag binnen 24 uur verliep van "hoe moet ik dat aanpakken" tot "maar ze moet niet denken dat ze maar een beetje thuis kan blijven na de begrafenis".quote:
quote:Op maandag 14 maart 2016 16:12 schreef Leandra het volgende:
Das vreemd, volgens jezelf zijn je ouders al overleden en ben je helemaal geen enigskind..quote:
WGR / Erfenis van een oomquote:Nu wil het geval dat ik geen erfgenaam van mijn ouders was, zelfs mijn kindsdeel was op en is illegaal naar mijn zus gegaan
Als je kinderen weigeren en je je ouders en broers en zussen onterfd hebt dan krijgt je nichtje het allemaal....
Ik wist dat het niet klopte.quote:Op maandag 14 maart 2016 16:12 schreef Leandra het volgende:
Goed speurwerk!quote:Op maandag 14 maart 2016 17:43 schreef nikao het volgende:
[..]
Das vreemd, volgens jezelf zijn je ouders al overleden en ben je helemaal geen enigskind..
[..]
WGR / Erfenis van een oom
Is icloud niet dezelfde fantast als ispy?quote:Op maandag 14 maart 2016 18:28 schreef bijdehand het volgende:
Wat is nou het leuk aan het verzinnen van zulke topics
10/10quote:Op maandag 14 maart 2016 16:12 schreef Leandra het volgende:
een van mijn grootouders heeft ook een kind onterft en die heeft niets ontvangen bij het overlijden. dus "altijd" gaat niet op hoorquote:Op maandag 14 maart 2016 13:45 schreef Etsu het volgende:
Jazeker, ik studeer zelfs notarieel recht, maar nee, het kind heeft altijd recht op legitieme portie.
Zeker onder het recht voor 2003?quote:Op maandag 14 maart 2016 22:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
een van mijn grootouders heeft ook een kind onterft en die heeft niets ontvangen bij het overlijden. dus "altijd" gaat niet op hoor
Dan kan het testament alsnog uit 2003 of eerder komen.quote:Op maandag 14 maart 2016 22:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
geen idee, maar lijkt me niet omdat alles pas een paar jaar geleden gebeurt is
diegene heeft er ook geen beroep op gedaan, dus in dat geval zou het wel kunnen lijkt me?quote:Op maandag 14 maart 2016 22:30 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dan kan het testament alsnog uit 2003 of eerder komen.
Het is niet gebruikelijk dat een kind onder het huidig recht geen legitieme portie krijgt als hij zich daarop beroept.
Ja, natuurlijk. Als mijn ouders mij zouden onterven en het kan mij niks schelen, en ik doe geen beroep op mijn kindsdeel, dan krijg ik uiteraard niets.quote:Op maandag 14 maart 2016 22:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
diegene heeft er ook geen beroep op gedaan, dus in dat geval zou het wel kunnen lijkt me?
Gaat men niet nog naar achterooms oid zoeken?quote:Op maandag 14 maart 2016 13:43 schreef Etsu het volgende:
[..]
Overgrootouders. En dan nog eventuele plaatsvervulling van jouw kinderen en bij de rest. Als er helemaal niemand meer is, gaat het naar de Staat.
quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat men niet nog naar achterooms oid zoeken?
Uiteraard, met weer een nieuw spinsel van zijn levendige fantasie.quote:
Nee, een Testamentair Executeur kan niet zomaar at random erfgenamen aan gaan wijzen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:15 schreef frederik het volgende:
Los van de TS in dit topic, maar klopt het echt dat een TE zelf erfgenamen kan bepalen?
Ik was al ijd in de veronderstelling dat een TS alleen maar het testament moest afhandelen, maar dat die daarbij wel het testament moest volgen, dat hij niet zelf begunstigden kon aanwijzen. Daar lijkt het hier in het topic namelijk wel op
Hey Eitje.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:28 schreef Spiegelei het volgende:
Ik reageer even snel (heb dus niet alle reacties gelezen, sorry), maar als ik het goed begrijp wil je best dat je nalatenschap naar je kinderen gaat, maar mochten zij het weigeren dan mag het niet naar je ouders?
Dat kun je wel in je testament vastleggen.
1) Mijn erfgenamen zijn mijn kinderen
2) wil/kan 1 niet dan alles naar de ander
3) willen/kunnen ze beiden niet, dan alles naar X
X kan dan gewoon een goed doel zijn ofzo of een persoon die je het wel gunt.
Als je dat ook niet kan benoemen en je puur alleen je ouders wenst uit te sluiten, dan kan je het nog opvangen met zoiets als
3) willen/kunnen ze beiden niet dan alles volgens wettelijk verstererfrecht met dien verstande dat ik uitdrukkelijk uitsluit mijn ouder(s).
Moet wel kunnen zo.
Wel gekut met uitzoeken tzt, maar ja daar weet jij dan niets van .
Het Ets! Oh tja, ik heb ook niet alles gelezen. Nou ja ach, misschien nuttig voor iemand anders.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:28 schreef Etsu het volgende:
[..]
Hey Eitje.Helaas blijkt TS een troll te zijn.
Ja, goed hoor. Nog niet zoveel veranderd na de laatste keer dat we elkaar spraken. Alhoewel, ik ga voor 10 maanden naar het buitenland als onderdeel van mn bachelor. Dus ik ben pas volgend jaar klaar.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:31 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Het Ets! Oh tja, ik heb ook niet alles gelezen. Nou ja ach, misschien nuttig voor iemand anders.
Alles goed verders?
Mijn vraagstelling komt door deze post, en de posten waarin doorgegaan wordt op dit idee van een executeur testamentair in combinatie met het maken van een kladje met een begunstigde Door dit hele verhaal werd de indruk gewekt dat je met het toewijzen van een ET kan voorkomen dat je vaker naar een notaris toe moet.quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, een Testamentair Executeur kan niet zomaar at random erfgenamen aan gaan wijzen.
Het is niet zo dat als oom Piet dood is, en buurvrouw Annie de Testamentair Executeur is, en buurvrouw Annie een bloedhekel heeft aan neef Joost omdat die ooit verkering had met de dochter van buurvrouw Annie, maar dol is op neef Frits, dat buurvrouw Annie dan besluit dat neef Frits alles van oom Piet erft en neef Joost helemaal niets, tenzij oom Piet dat zo beschreven had.
Een achteroom is vijfdegraads toch?quote:Op dinsdag 15 maart 2016 11:18 schreef Etsu het volgende:
[..]
Slechts bloedverwanten tot en met de zesde graad kunnen erven krachtens erfrecht bij versterf, zie ook art. 4:12 lid 3 BW.
Geen idee, kan best. Om het beste te beoordelen, kan je een diagram/stamboom maken. 1 verticaal stokje staat voor 1 graad en zo kan je tellen/rekenenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |