abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121011233
Hallo

IK heb al tien jaar een zeer goede en behulpzame secretaresse voor mijn bedrijf.

Ik kreeg vandaag een sms`je van haar dat haar zoon is overleden bij een verkeersongeval en de vraag of ze deze en de volgende week vrij kon krijgen, dit heb ik natuurlijk meteen toegezegd en daarnaast gecondoleerd en mijn hulp toegezegd.

Nu vraag ik mijzelf wel af hoe lang moet ik haar vrij gunnen? ik snap natuurlijk dat er veel geregeld moet worden begrafenis,administratie rouwverwerking ect.

Ik gun haar natuurlijk alle tijd maar langer dan twee weken zonder haar gaan wij simpelweg niet redden, dan ligt de administratie in puin en hebben we boze klanten aan de lijn ivm niet nagekomen afspraken, en geld om haar langdurig te vervangen heb ik simpelweg niet in deze tijd.

Ik vroeg mijzelf af wat vinden jullie een redelijk termijn in deze case? hoelang zouden jullie haar vrij geven?

Mvg
pi_121011400
Hoe gaat dat dan met vakantie opnemen?a Kan toch niet zo zijn als de secretaresse ziek/verhinderd is dat het bedrijf op de fles gaat?
pi_121011437
Dit topic geeft een hoop informatie: WGR / Bijzonder verlof ivm overlijden

quote:
Waar in het volgende sprake is van familie in de 1e graad, dient daaronder te worden verstaan: partner van de werknemer, ouders, ouders van de partner en (schoon)kinderen.

Waar in het volgende sprake is van familie in de 2e graad, dient daaronder te worden verstaan: broer(s), zus(sen), broer(s) en zus(sen) van de partner, kleinkinderen en (schoon)grootouders.

Bij overlijden van familie in de 1e graad 5 dagen
Bij overlijden van familie in de 2e graad 1 dag
జ్ఞ‌ా
pi_121011440
Overlijden
echtgenoot/partner, bloed- of aanverwanten in de 1e graad* > vier dagen vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie.
bloed- of aanverwanten in de 2e graad* > twee dagen, de dag van overlijden en dag van de begrafenis of crematie
bloed- of aanverwanten in de 3e* en 4e* graad > één dag voor het bijwonen van de begrafenis of crematie
pi_121011454
Volgens mij is het wettelijk gezien van de dag van overlijden tot en met de dag van de uitvaart.
  maandag 31 december 2012 @ 15:30:38 #6
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_121011469
Valt niets van te zeggen. Het verliezen van een kind is voor veel mensen het ergste wat iemand kan overkomen. De eerste dagen zal ze inderdaad veel moeten regelen en zal ze niet eens aan rouwen toekomen. De periode daarna, tjah... ligt aan de persoon denk ik.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_121011524
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:30 schreef Poeke het volgende:
Valt niets van te zeggen. Het verliezen van een kind is voor veel mensen het ergste wat iemand kan overkomen. De eerste dagen zal ze inderdaad veel moeten regelen en zal ze niet eens aan rouwen toekomen. De periode daarna, tjah... ligt aan de persoon denk ik.
Precies. Te vroeg "terug halen" en wee onder druk zetten zal geen positieve werking hebben lijkt mij.
జ్ఞ‌ా
pi_121011529
@bovenstaande: vergeet niet bijzonder verlof voor de lijkbezorging
pi_121011531
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe gaat dat dan met vakantie opnemen?a Kan toch niet zo zijn als de secretaresse ziek/verhinderd is dat het bedrijf op de fles gaat?
Nee hoor, wij zijn een bedrijf elektrotechnische oplossing en daarnaast leggen we geluidssystemen aan, ikzelf ben van oorsprong monteur en doe dit nog steeds, een groot deel van de administratie en planning ligt daarom bij haar.

Als zij op vakantie is dan regelen wij het zelf, en voor een week of 2/3 lukt dat met pijn en moeite ook wel, maar dan is het bij terugkomst wel een grote puinhoop, we hebben gewoon echt heel veel aan haar.
  maandag 31 december 2012 @ 15:32:37 #10
242879 Onnoman
The On And Only
pi_121011560
Neem iemand tijdelijk in dienst.. volgens mij ben je daartegen toch verzekerd?
ERg lullig.. ik zou sowieso mijn betrokkenheid tonen.. gun haar de tijd stuur een kaartje of bos bloemen.
nodig haar over 2 a a3 weken uit om ergens een hapje te eten.. probeer dan handig naar voren te brengen wanneer ze denkt weer aan de slag te kunnen.
misschien moet je rekening houden dat ze misschien wel 2 maanden afwezig is.. zorg daarom voor iemand die even haar kan vervangen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_121011573
quote:
3s.gif Op maandag 31 december 2012 15:29 schreef µ het volgende:
Dit topic geeft een hoop informatie: WGR / Bijzonder verlof ivm overlijden

[..]

Tja de regeltjes ken ik, maar zo botte lul ben ik niet, ik ga haar geen 5 dagen verlof geven en dan zeggen nu moet je weer komen.
pi_121011602
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:32 schreef icloud het volgende:
[..]
Tja de regeltjes ken ik, maar zo botte lul ben ik niet, ik ga haar geen 5 dagen verlof geven en dan zeggen nu moet je weer komen.
Topic gezien verder? :). Er staat een hoop in ;)
జ్ఞ‌ా
  maandag 31 december 2012 @ 15:33:46 #13
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_121011624
Ik neem aan dat je verzekerd ben voor ziekteverzuim. Mocht ze die 5 dagen gaan overschrijden, meld haar dan ziek en huur voor dat geld een uitzendkracht in die bepaalde lichte handelingen kan overnemen.
Uit Eindhoven
  maandag 31 december 2012 @ 15:35:26 #14
242879 Onnoman
The On And Only
pi_121011699
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:30 schreef Diemux het volgende:
Overlijden
echtgenoot/partner, bloed- of aanverwanten in de 1e graad* > vier dagen vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie.
bloed- of aanverwanten in de 2e graad* > twee dagen, de dag van overlijden en dag van de begrafenis of crematie
bloed- of aanverwanten in de 3e* en 4e* graad > één dag voor het bijwonen van de begrafenis of crematie
tja... tot je in de ziektewet zit.. omdat je geestelijk dermate toegetakeld bent dat je in ongezonde toestand je werkzaamheden hervat.. depressie, stres.. noem maar op
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 31 december 2012 @ 15:35:37 #15
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_121011706
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:32 schreef Onnoman het volgende:
Neem iemand tijdelijk in dienst.. volgens mij ben je daartegen toch verzekerd?
ERg lullig.. ik zou sowieso mijn betrokkenheid tonen.. gun haar de tijd stuur een kaartje of bos bloemen.
nodig haar over 2 a a3 weken uit om ergens een hapje te eten.. probeer dan handig naar voren te brengen wanneer ze denkt weer aan de slag te kunnen.
misschien moet je rekening houden dat ze misschien wel 2 maanden afwezig is.. zorg daarom voor iemand die even haar kan vervangen?
Ik zou haar persoonlijk niet daarop aanspreken maar zoiets regelen via bedrijfsarts; dan hou je prive en zakelijk beter gescheiden. Natuurlijk wel bloemen en interesse tonen, maar niet zelf gaan aanspreken wanneer ze weer aan het werk kan.
Uit Eindhoven
pi_121011713
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:33 schreef Poeke het volgende:
Ik neem aan dat je verzekerd ben voor ziekteverzuim. Mocht ze die 5 dagen gaan overschrijden, meld haar dan ziek en huur voor dat geld een uitzendkracht in die bepaalde lichte handelingen kan overnemen.
nope is niet verplicht en mijn boekhouder heeft het ooit eens voorgerekend, gemiddeld betaal je 15% meer dan dat je krijgt, wat mij betreft zijn de kosten baten dus niet in evenwicht.
  maandag 31 december 2012 @ 15:36:26 #17
242879 Onnoman
The On And Only
pi_121011736
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:35 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ik zou haar persoonlijk niet daarop aanspreken maar zoiets regelen via bedrijfsarts; dan hou je prive en zakelijk beter gescheiden. Natuurlijk wel bloemen en interesse tonen, maar niet zelf gaan aanspreken wanneer ze weer aan het werk kan.
ligt eraan hoe klein je bedrijf is.. als je goed betrokken bent met je eigen personeel zou ik het wel doen
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_121011784
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:35 schreef Poeke het volgende:

[..]

Een bedrijfsarts hebben we geloof ik niet, misschien via een verzekering zal eens kijken.

Uiteraard heb ik alle hulp toegezegd en een rouwboeket langs gebracht.
pi_121011816
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:36 schreef Onnoman het volgende:

[..]

ligt eraan hoe klein je bedrijf is.. als je goed betrokken bent met je eigen personeel zou ik het wel doen
6 monteurs(inclusief mij) en een secretaresse
  maandag 31 december 2012 @ 15:38:24 #20
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_121011826
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:35 schreef icloud het volgende:

[..]

nope is niet verplicht en mijn boekhouder heeft het ooit eens voorgerekend, gemiddeld betaal je 15% meer dan dat je krijgt, wat mij betreft zijn de kosten baten dus niet in evenwicht.
Tjah, dan zal het even doorbijten worden
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:36 schreef Onnoman het volgende:

[..]

Daarom juist. Als je zo nauw samenwerkt en je voelt je onder druk gezet door je baas om na zo'n tragische gebeurtenis snel weer aan het werk te gaan komt dat de werkrelatie niet ten goede. Beter is er een 3e onafhankelijke persoon die daarin kan bemiddelen.
Uit Eindhoven
  maandag 31 december 2012 @ 15:39:15 #21
242879 Onnoman
The On And Only
pi_121011869
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:38 schreef icloud het volgende:

[..]

6 monteurs(inclusief mij) en een secretaresse
hoe is je band met haar?
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 31 december 2012 @ 15:40:11 #22
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_121011922
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:37 schreef icloud het volgende:

[..]

Een bedrijfsarts hebben we geloof ik niet, misschien via een verzekering zal eens kijken.

Uiteraard heb ik alle hulp toegezegd en een rouwboeket langs gebracht.
Een bedrijfsarts kun je onafhankelijk inhuren; google op verzuim [woonplaats] en zo komen verschillende organisaties beschikbaar die je kunnen helpen. Kosten vallen ook wel mee, meestal 150 per jaar of zo.
Uit Eindhoven
pi_121011956
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:39 schreef Onnoman het volgende:

[..]

hoe is je band met haar?
Zeer goed is mijn ex vrouw.

Het personeel gaat allemaal heel informeel met elkaar om, elkaar met de voornaam aanspreken, sommige komen thuis bij elkaar, en altijd op vrijdagmiddag een borreltje.
  maandag 31 december 2012 @ 15:41:14 #24
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_121011981
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:31 schreef icloud het volgende:

[..]

Als zij op vakantie is dan regelen wij het zelf, en voor een week of 2/3 lukt dat met pijn en moeite ook wel, maar dan is het bij terugkomst wel een grote puinhoop, we hebben gewoon echt heel veel aan haar.
Dat klinkt wel leuk dat je echt veel aan haar hebt, maar je begrijpt toch hopelijk wel dat dat geen sterk punt is voor je bedrijf maar juist een zwakke plek? Ik zou deze periode gebruiken om te leren hoe je iets minder afhankelijk kunt worden van die ene persoon.

Dat het werk trager gaat is geen probleem. Maar dat je na 2 weken zonder haar de situatie kunt beschrijven als puinhoop... dat is echt heel slecht.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  maandag 31 december 2012 @ 15:42:06 #25
242879 Onnoman
The On And Only
pi_121012025
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 15:38 schreef Poeke het volgende:

[..]

Tjah, dan zal het even doorbijten worden

[..]

Daarom juist. Als je zo nauw samenwerkt en je voelt je onder druk gezet door je baas om na zo'n tragische gebeurtenis snel weer aan het werk te gaan komt dat de werkrelatie niet ten goede. Beter is er een 3e onafhankelijke persoon die daarin kan bemiddelen.
Nee man! Dat vind ik juist aan de laffe kant. Zolang er geen hierarchie binnen een bedrijf is hoef je daarvoor echt niet een intermediair voor aan te stellen.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')