abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160613574
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hij zit daar op basis van aangiften. Hoeveel er vals zijn weet ik niet, maar dus ook door valse aangiften. Moeten we hier nu echt een semantisch spelletje van maken?
Er is niks semantisch aan, je wil het gewoon niet begrijpen en probeert er een spelletje goochelen met begrippen en voorbij gaan aan de inhoud ervan te maken. Hij zit er niet op basis van aangiften, maar op basis van feitelijke gedragingen die door het OM geconstateerd zijn, en waarvan het OM denkt dat ze strafbaar zijn.

Daar is helemaal geen enkele aangifte voor nodig, en meer dan één aangifte van hetzelfde feit is sowieso zinloos. Een valse aangifte is een aangifte van feiten die helemaal niet of niet op de aangegeven wijze zijn voorgevallen. Dus als een van die vele aangevers heeft beweerd dat Wilders door zijn brievenbus heeft gepist terwijl hij wist dat dat niet waar was, dan is dat een valse aangifte. Hij wordt echter niet vervolgd voor brievenbuspissen, dus die valse aangifte heeft niks met de strafzaak te maken. Een of ander gebrek in een aangifte of bij het opnemen daarvan maakt die aangifte niet vals.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_160613616
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ook voor jou geldt: Hou op met dat gejammer via een toetsenbord en doe dan eindelijk eens wat. Al die PVVjankmuilen doen niks anders dan razen, schelden en tieren, met beschuldigingen smijten en mensen met een andere mening afkatten als policor, gutmensch, (s)links, landverraders enovoort en zo verder. Maar geen een, letterlijk geen een, heeft de ballen in zijn broek om te zeggen: Ik ga er wat aan doen. Ik ga doen wat zij doen en ik doe aangifte. Ik criminaliseer ze zoals ze mijn held criminaliseren.

Jullie zijn er allemaal van overtuigd dat er een grote samenzwering is tegen de GBL. Nou, kom op dan. Bewijs het. Klaag mensen aan die de GBL plagen. Dan ben je een vent. Maar nee. Moskees bekladden, varkenskoppen bij AZCs neerleggen, auto's van tegenstanders in de fik steken, dat kunnen ze (wel alles in het donker, natuurlijk).
:')
pi_160613630
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er is niks semantisch aan, je wil het gewoon niet begrijpen en probeert er een spelletje goochelen met begrippen en voorbij gaan aan de inhoud ervan te maken. Hij zit er niet op basis van aangiften, maar op basis van feitelijke gedragingen die door het OM geconstateerd zijn, en waarvan het OM denkt dat ze strafbaar zijn.

Daar is helemaal geen enkele aangifte voor nodig, en meer dan één aangifte van hetzelfde feit is sowieso zinloos. Een valse aangifte is een aangifte van feiten die helemaal niet of niet op de aangegeven wijze zijn voorgevallen. Dus als een van die vele aangevers heeft beweerd dat Wilders door zijn brievenbus heeft gepist terwijl hij wist dat dat niet waar was, dan is dat een valse aangifte. Hij wordt echter niet vervolgd voor brievenbuspissen, dus die valse aangifte heeft niks met de strafzaak te maken. Een of ander gebrek in een aangifte of bij het opnemen daarvan maakt die aangifte niet vals.
om misselijk van te worden
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 12 maart 2016 @ 16:07:50 #179
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_160613666
quote:

[..]

Ik denk dat OM helemaal geen reet gedaan had als er geen #ophef plaats had gevonden en er overal voorgedrukte aangiftes klaar lagen. Dus dat bedoel ik met 'op basis van valse aangiftes'.

Ik begrijp dat het OM óók niets had gedaan als de uitspraken van wilders niet op zijn minst dubieus geweest zouden zijn. Ook niet als er 10K aangiftes binnen hadden gekomen, al dan niet vals.

In dit geval wordt met valse aangiftes bedoeld dat er mensen zijn die aangifte hebben gedaan van de juiste feiten, maar die zelf niet eens weten dat ze daar aangifte voor gedaan hebben. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het ronselen van mensen voor welk doel dan ook, maar zeker wanneer dat gaat raken aan een politiek of staatsrechtelijk proces op z'n minst verwerpelijk en zeer zeker zorgelijk.
pi_160613772
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik denk dat OM helemaal geen reet gedaan had als er geen #ophef plaats had gevonden en er overal voorgedrukte aangiftes klaar lagen. Dus dat bedoel ik met 'op basis van valse aangiftes'.

Ik begrijp dat het OM óók niets had gedaan als de uitspraken van wilders niet op zijn minst dubieus geweest zouden zijn. Ook niet als er 10K aangiftes binnen hadden gekomen, al dan niet vals.

In dit geval wordt met valse aangiftes bedoeld dat er mensen zijn die aangifte hebben gedaan van de juiste feiten, maar die zelf niet eens weten dat ze daar aangifte voor gedaan hebben. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het ronselen van mensen voor welk doel dan ook, maar zeker wanneer dat gaat raken aan een politiek of staatsrechtelijk proces op z'n minst verwerpelijk en zeer zeker zorgelijk.
Dat doe 'massaal aangifte' sloeg natuurlijk op niets anders dan publiciteit. Dat de politie dat ondervangt met voorgedrukte aangifteformulieren is verstandig. Anders gaat zo'n actie echt teveel ten koste van de politiecapaciteit.

Maar het aantal aangiftes maakt echt geen zak uit. 1 of een miljoen. Daad is daad. Laat de rechter het maar zeggen. Daar is het een rechtsstaat voor.
pi_160613790
quote:

[..]

1. Als er geen aangifte gedaan was, was het OM waarschijnlijk helemaal niet tot vervolging overgegaan. Meestal begint een strafzaak bij de politie. Het OM kan zelf vervolgen, maar hoe realistisch is dat als het om een mening van een politicus gaat? Dat is een heel ander type 'misdrijf' (wat het in mijn ogen niet is) dan een moord natuurlijk.

2. Er wordt in de beeldvorming een spel gespeeld. De aanklagers proberen zoveel mogelijk aangiftes te verzamelen, om aan te tonen dat het een ernstige zaak is. Goed dat de Telegraaf de aangiftes ook inkijkt, want een groot deel blijkt helemaal niet te kloppen.
pi_160615430
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hij zit daar op basis van aangiften. Hoeveel er vals zijn weet ik niet, maar dus ook door valse aangiften. Moeten we hier nu echt een semantisch spelletje van maken?
Nee hoor, ik wijs je er alleen op dat Wilders daar zit vanwege aangiften die gedaan zijn. Dat een deel daarvan vals is doet helemaal niets af aan het onderzoek en de uiteindelijke uitkomst.
pi_160616724
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat is het nou dan, ophef of het aantal aangiftes? Die ophef was er meteen, dat is wel iets wat het OM mag meewegen bij de beslissing al dan niet tot vervolging over te gaan. Als nou niemand het iets kan schelen behalve die ene fatsoensrakker van een OvJ dan moet die zich maar eens afvragen of vervolging wel opportuun is en zelfs of het uberhaupt wel beledigend of haatzaaiend is. Zeker bij de delicten die een inperking op de vrijheid van meningsuiting vormen zijn de maatschappelijke normen relevant en kunnen die sterk veranderd zijn sinds het betreffende wetsartikel van kracht werd.

Maar daarbij telt het aantal aangiftes totaal niet mee, aangezien de ene keer mensen verstandig zijn en geen aangifte meer doen als ze weten dat het OM inmiddels op de hoogte is van het vermeende strafbare feit. Terwijl het doen van aangifte de andere keer wordt gebruikt om uiting aan verontwaardiging te geven.

quote:

Het is dus in het geheel niet relevant voor het strafrechtelijk traject. Het doen van overbodige aangifte was op dat moment een demonstratie van verontwaardiging, mensen hebben dat recht. Ik vind het jammer van de politiecapaciteit, maar als het toch alleen maar om het gebaar gaat dan doet het er niet zoveel meer toe en hoeft de politie dat ook niet allemaal minitieus te gaan controleren. Op de stapel en hup naar het archief van het OM.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

1. Als er geen aangifte gedaan was, was het OM waarschijnlijk helemaal niet tot vervolging overgegaan.
Onzin.

quote:
Meestal begint een strafzaak bij de politie. Het OM kan zelf vervolgen, maar hoe realistisch is dat als het om een mening van een politicus gaat? Dat is een heel ander type 'misdrijf' (wat het in mijn ogen niet is) dan een moord natuurlijk.
De vervolgingsbeslissing ligt altijd bij het OM, en juist omdat het juridisch moeilijk ligt, en nog gevoelig ook, en de vaststelling van de feiten makkelijk is, zal de politie er zelf geen actie op ondernemen tot ze die opdracht daartoe van het OM krijgen. Al kan ik me moeilijk een voorstelling maken van een rol van de politie in het sporenonderzoek of zo. Bij een inbraak weet de politie dat het OM normaal gesproken zal gaan vervolgen, en hebben zij daarin ook werk te doen.

quote:
2. Er wordt in de beeldvorming een spel gespeeld. De aanklagers proberen zoveel mogelijk aangiftes te verzamelen, om aan te tonen dat het een ernstige zaak is. Goed dat de Telegraaf de aangiftes ook inkijkt, want een groot deel blijkt helemaal niet te kloppen.
Het lijkt me niet dat er bij het OM iemand zit te wachten op een vervolging van Wilders. Als je tegen hem bent wil je hem niet in de kaart spelen met een showproces dat hij ervan zal weten te maken. Als je voor Wilders bent komt een proces wel goed uit, maar dan is het wel erg cynisch om je werk daarvoor te misbruiken, bovendien is er niet veel eer aan te behalen, word je in de media te kakken gezet en mag je de nodige bedreigingen verwachten.

De Telegraaf doet helemaal niks relevants, de Telegraaf doet wat het zo vaak doet, de domheid van zijn lezers in het algemeen en die van de PVV-aanhang in het bijzonder gebruiken om stemming te maken, zoals dit topic weer duidelijk illustreert.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_160617686
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat is het nou dan, ophef of het aantal aangiftes? Die ophef was er meteen, dat is wel iets wat het OM mag meewegen bij de beslissing al dan niet tot vervolging over te gaan. Als nou niemand het iets kan schelen behalve die ene fatsoensrakker van een OvJ dan moet die zich maar eens afvragen of vervolging wel opportuun is en zelfs of het uberhaupt wel beledigend of haatzaaiend is. Zeker bij de delicten die een inperking op de vrijheid van meningsuiting vormen zijn de maatschappelijke normen relevant en kunnen die sterk veranderd zijn sinds het betreffende wetsartikel van kracht werd.

Maar daarbij telt het aantal aangiftes totaal niet mee, aangezien de ene keer mensen verstandig zijn en geen aangifte meer doen als ze weten dat het OM inmiddels op de hoogte is van het vermeende strafbare feit. Terwijl het doen van aangifte de andere keer wordt gebruikt om uiting aan verontwaardiging te geven.

[..]

Het is dus in het geheel niet relevant voor het strafrechtelijk traject. Het doen van overbodige aangifte was op dat moment een demonstratie van verontwaardiging, mensen hebben dat recht. Ik vind het jammer van de politiecapaciteit, maar als het toch alleen maar om het gebaar gaat dan doet het er niet zoveel meer toe en hoeft de politie dat ook niet allemaal minitieus te gaan controleren. Op de stapel en hup naar het archief van het OM.

[..]

Onzin.

[..]

De vervolgingsbeslissing ligt altijd bij het OM, en juist omdat het juridisch moeilijk ligt, en nog gevoelig ook, en de vaststelling van de feiten makkelijk is, zal de politie er zelf geen actie op ondernemen tot ze die opdracht daartoe van het OM krijgen. Al kan ik me moeilijk een voorstelling maken van een rol van de politie in het sporenonderzoek of zo. Bij een inbraak weet de politie dat het OM normaal gesproken zal gaan vervolgen, en hebben zij daarin ook werk te doen.

[..]

Het lijkt me niet dat er bij het OM iemand zit te wachten op een vervolging van Wilders. Als je tegen hem bent wil je hem niet in de kaart spelen met een showproces dat hij ervan zal weten te maken. Als je voor Wilders bent komt een proces wel goed uit, maar dan is het wel erg cynisch om je werk daarvoor te misbruiken, bovendien is er niet veel eer aan te behalen, word je in de media te kakken gezet en mag je de nodige bedreigingen verwachten.

De Telegraaf doet helemaal niks relevants, de Telegraaf doet wat het zo vaak doet, de domheid van zijn lezers in het algemeen en die van de PVV-aanhang in het bijzonder gebruiken om stemming te maken, zoals dit topic weer duidelijk illustreert.
Dat is geen onzin.
pi_160618779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Onzin.

Zo, goed onderbouwd, gewoon zonder argumenten 'onzin' roepen.

quote:
De vervolgingsbeslissing ligt inderdaad bij het OM. Dat heb ik nooit ontkend, ik zeg dat een strafzaak meestal bij de politie begint. Nogal logisch, de politie krijgt een aangifte binnen of er wordt met 112 gebeld.

quote:
Het OM zit er niet op te wachten, terwijl het OM wel denkt dat de woorden van Wilders strafbaar zijn? Dit zijn je eigen woorden.

quote:
Hij zit er niet op basis van aangiften, maar op basis van feitelijke gedragingen die door het OM geconstateerd zijn, en waarvan het OM denkt dat ze strafbaar zijn.
Wil het OM nu wel of niet vervolgen?

Je kan gewoon niet om het feit heen dat het OM natuurlijk ook die berg aangiftes ziet, die kunnen ook niet genegeerd worden.

quote:
En even een Telegraaf bash. Het is gewoon goed dat de Telegraaf de getuigenverklaringen omtrent de aangiftes ingekeken heeft. Openheid van zaken is dat.
pi_160618896
quote:

[..]

Een argument van het OM kan altijd zijn dat het de rechtsorde enorm geschaad heeft. In dit geval: kijk maar naar de aangiftes van particuliere NL'ers. Nou ja, daar kun je dus enorme gaten in gaan schieten wrs.
Knulligheid ten top, meeste moslims kijken alleen naar hun eigen schotelontvangst weten ook niet wat er in NL gebeurt. Het interesseert hen niet ene reet, of ja, in zoverre dat ze "racisme" kunnen roepen als ze benadeeld worden.
Jij bent ook nog nooit in aanraking geweest met een moslims anders dan goeiemorgen of goeie avond al naar gelang het vorderen van de dag? Net als Disana, en dus ga je uit van je eigen mensbeeld? Mensen zijn allemaal aardig en liev, zoals VanderLaan beweerde over Amsterdammers, en dus kan er niets verkeerd gaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 12-03-2016 20:16:14 ]
I´m back.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 19:56:26 #187
64288 Bensel
Ladderzat
pi_160619014
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:45 schreef Childofthe90s het volgende:
Mocht het allemaal kloppen, dan heeft dat geen enkele invloed op de zaak van Wilders. Er is geen eens een aangifte nodig om tot vervolging over te gaan.
geen enkele invloed wil ik niet zeggen. Ik denk dat het zeer zeker een rol gaat spelen.Allereerst in de strafzaak zelf: 1 van de argumenten van de aanklagers wordt in twijfel gesteld: er hebben duizenden mensen aangifte gedaan, dus zijn er veel mensen die het kwetsend vonden. Dat blijkt nu een stuk afgezwakt te moeten worden. Ook kan de verdediging aangeven dat er een vooropgezet (politiek) plan lijkt te zijn geweest om de heer Wilders in een kwaad daglicht te stellen voordat het proces uberhaupt begonnen was door mensen te bewegen aangifte te doen zonder dat ze zichzelf partij vonden. . En dat kan weer gevolgen hebben voor bepaling van de strafmaat, mocht hij toch schuldig bevonden worden.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_160619306
Nee, aangifte is niet nodig om iemand te vervolgen, maar in dit soort gevallen zal dat zeer zelden gebeuren.
Je hebt niet echt een sterke zaak als je een enkele verklaring of bewijs hebt namelijk. Dat heb je zeker wel nodig als je een zaak hebt waar de vrijheid van meningsuiting een rol speelt, aangezien de kans dat je dat wint al vrij klein is. Rechters tillen heel zwaar aan de vrijheid van meningsuiting.

Maar gevolgen zal dit voor de zaak niet hebben denk ik.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 20:16:56 #189
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_160619629
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:45 schreef Childofthe90s het volgende:
Mocht het allemaal kloppen, dan heeft dat geen enkele invloed op de zaak van Wilders. Er is geen eens een aangifte nodig om tot vervolging over te gaan.
De officiële aankondiging van de vervolging:

https://www.om.nl/vaste-o(...)58/vervolgt-wilders/

Als aangifte of het aantal aangiftes totaal geen rol spelen waarom vermeldt het OM dan in de tweede zin (met nadruk op tweede zin, van een hele belangrijke aankondiging) dat er aangifte is gedaan en dat er zelfs 6400 aangiften zijn binnengekomen?
pi_160619637
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:07 schreef Physsic het volgende:
Nee, aangifte is niet nodig om iemand te vervolgen, maar in dit soort gevallen zal dat zeer zelden gebeuren.
Je hebt niet echt een sterke zaak als je een enkele verklaring of bewijs hebt namelijk. Dat heb je zeker wel nodig als je een zaak hebt waar de vrijheid van meningsuiting een rol speelt, aangezien de kans dat je dat wint al vrij klein is. Rechters tillen heel zwaar aan de vrijheid van meningsuiting.

Maar gevolgen zal dit voor de zaak niet hebben denk ik.
Als OM zijnde zou ik schikken nu, een geldboete.
I´m back.
pi_160619776
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:16 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De officiële aankondiging van de vervolging:

[ afbeelding ]
https://www.om.nl/vaste-o(...)58/vervolgt-wilders/

Als aangifte of het aantal aangiftes totaal geen rol spelen waarom vermeldt het OM dan in de tweede zin (met nadruk op tweede zin, van een hele belangrijke aankondiging) dat er aangifte is gedaan en dat er zelfs 6400 aangiften zijn binnengekomen?
Ja, dat doet het OM om de schade aan de rechtsorde mee aan te geven, daar kun je dus nu enorme gaten in schieten, dusdanig dat het niet tot een proces hoeft te leiden wrs.
In VS zou dit iig schikken worden.
I´m back.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 20:33:29 #192
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_160620180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat doet het OM om de schade aan de rechtsorde mee aan te geven, daar kun je dus nu enorme gaten in schieten, dusdanig dat het niet tot een proces hoeft te leiden wrs.
In VS zou dit iig schikken worden.
Aan de ene kant hoop ik dat er geen proces komt maar aan de andere kant: Laat dat proces maar komen. Ik wil die poppenkast met een falend OM en falende rechters niet missen. Laat de advocaat van Wilders maar 10 van die haatbaarden die aangifte hebben gedaan en niet kunnen, lezen, schrijven, die geen Nederlands praten en zo dom als een varken zijn, oproepen te getuigen. Dat wordt smullen. :Y)
  Forum Admin zaterdag 12 maart 2016 @ 20:35:49 #193
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_160620257
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:33 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Aan de ene kant hoop ik dat er geen proces komt maar aan de andere kant: Laat dat proces maar komen. Ik wil die poppenkast met een falend OM en falende rechters niet missen. Laat de advocaat van Wilders maar 10 van die haatbaarden die aangifte hebben gedaan en niet kunnen, lezen, schrijven, die geen Nederlands praten en zo dom als een varken zijn, oproepen te getuigen. Dat wordt smullen. :Y)
Dit ja _O_

Ja mai iemam gaf mai papier iek inliever bureo?!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_160620309
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:33 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Gaat zo niet gebeuren hoor. In VS wel, daarom ben ik deels wel fan van het Amerikaanse systeem, alhoewel dat ook veel flaws kent.
Maar nochtans kun je dit wel gooien op schikken voordat het een proces wordt, denk ik, als goeie advocaat.
I´m back.
pi_160620367
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dit ja _O_

Ja mai iemam gaf mai papier iek inliever bureo?!
Imam: jij formulier invullen.
Moskee bezoeker: ik niet weten jongen.
Imam: jij invullen anders ik jou slaan met zweep.
Moskee bezoeker: o, zweep ik weten, jij beste meneer, allah hij beste mensen, wilders hij slechte meneer?
I´m back.
pi_160620762
Iedereen die aangifte heeft gedaan oproepen als getuige.
pi_160620780
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:52 schreef thekolere het volgende:
Iedereen die aangifte heeft gedaan oproepen als getuige.
Nee, zo werkt dat niet.
I´m back.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 20:53:19 #198
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_160620795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Moskee bezoeker: o, zweep ik weten, jij beste meneer, allah hij beste mensen, wilders hij slechte meneer?
Ik zit net het hele artikel in de Telegraaf te lezen. Dit is ook wel schandalig:
"De agent heeft het aangifteformulier ingevuld. Wat hij erop vermeldde weet de aangever niet. Hij kan niet lezen en de agent las het ook niet voor. Er werd hem verteld dat hij een handtekening moest plaatsen. Een tolk was niet aanwezig en het vertaalwerk werd gedaan door een gemeenteraadslid van de PVDA."
Het wordt hier echt langzamerhand een bananenrepubliek. ;(
pi_160620796
Wat heeft die aangifte te maken met het proces, precies?
Make my day!
pi_160620809
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maak jezelf niet zo belachelijk man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')