Ik verwijs u graag door naar de faculteit filosofie.quote:Op zaterdag 2 april 2016 23:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Waarom bestaat er geen substukje van de wetenschap waar je gewoon onbelangrijke nietzeggende dingen mag doen, zonder te veinzen dat het wel belangrijk is. Ik wil geen belangrijke toepasbare dingen doen waar de maatschappij wat aan moet hebben.
Vanuit mijn optiek is het beeld wat jij schetst wel heel zwart, maar dat kan alleen al komen doordat ik nog niet eens 6 jaar in academia werk (en dan reken ik mijn PhD even mee).quote:Op donderdag 14 april 2016 07:57 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe zijn de ervaringen hier met de geestelijke gezondheid van de mensen waar je mee samenwerkt?
Ik zit zelf meer dan 20 jaar in het vak, en heb periodes gehad dat het allemaal wat minder gesmeerd liep, onder de hersenpan. Wij ontwerpen en maken complexe meetapparatuur, en tussen het ontwerp en de realiteit zit helaas vaak een verschil. Tot kort voor het einde van een project bestaat er onzekerheid, waar je mee om moet kunnen (leren) gaan. Bij collega's zie ik dat hoe groter je ego is, hoe gemakkelijker het is om je over deze onzekerheden heen te zetten. Want jij bent de slimste ontwerper, dus als iemand het probleem op kan lossen, dan bij jij het. Een andere aanpak is om jezelf vooral niet te serieus te nemen.
Bij meer dan de helft van de studenten en postdocs zie ik mentale problemen. Denk aan paranoia, overspannenheid/burnout, borderline, en grootheidswaanzin. Stuk voor stuk zijn het mensen die enorm in zichzelf geinvesteerd hebben, die jaren lang erg hard gewerkt hebben, en die zichzelf voor het eerst echt tegenkomen, omdat de praktijk erg weerbarstig blijkt te zijn. Mijn taak is om ze met kleine stapjes voor te bereiden op het grote werk, maar bij bijvoorbeeld studenten die (lichte vormen van) grootheidswaanzin hebben is dat erg lastig, omdat die niet zo snel iets aan zullen nemen.
Die mentale problemen van die studenten werden niet alleen door mij onderkend, maar ook door collega's. Mijn eigen training is in de techniek, en met mensen leren werken is niet iets dat in ons curriculum zat. In de praktijk heb ik wel geleerd dat heldere communicatie, goede afspraken en een goede organisatie van taken erg belangrijk zijn om de sfeer op de werkvloer gezond te houden. Maar veel verder dan dat kom ik eigenlijk niet.
Ben ik de enige die met dit soort problemen te maken heb (kortom: zij zijn niet gek, maar ik ben gek ), of zien jullie dit ook? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?
Zoiemand hadden wij hier ook rondlopen en die is uiteindelijk gestopt met zijn PhD om die reden geloof ik.quote:Op donderdag 14 april 2016 12:55 schreef Lyrebird het volgende:
Wat ik trouwens eerder schreef over paranoia, overspannenheid/burnout, borderline, en grootheidswaanzin: je moet het zien in gradaties. Zo werkte ik een half jaar samen met een student, die wel eens losliet complotten te zien, met name bij zijn oude werkgever, maar die prima functioneerde in het lab. Nadat hij terug verhuisde naar zijn moederland zag hij meteen complotten bij zijn nieuwe werkgever, en werd hij helemaal paranoide toen hij een complot van mijn universiteit vermoedde.
Mja, kijk, als je iets doet waar je van houdt dan gaat het al een stuk makkelijker. Een PhD doen is een ding, maar een PhD research doen naar iets waar je echt veel passie voor hebt maak dan wel een onderscheid in hoe je het ervaart (met betrekking tot 'hoe zwaar een PhD wel niet is'.)quote:Op donderdag 14 april 2016 13:44 schreef Operc het volgende:
[..]
Zoiemand hadden wij hier ook rondlopen en die is uiteindelijk gestopt met zijn PhD om die reden geloof ik.
Verder merk ik hier vooral bij PhD studenten dat het niet altijd vlekkeloos gaat. Een groot deel doet gewoon wat ze moeten doen, maar er zijn er ook een heel stel die zelfmedelijden als een dagtaak zien en die blijven roepen hoe zwaar een PhD is. Dat sommige universiteiten dat ook benadrukken en er vanuit gaan dat alle PhD studenten het ongelooflijk zwaar hebben helpt ook niet.
Zelf heb ik er gelukkig (nog?) geen last van, al merk ik wel dat het solliciteren naar een nieuwe baan (postdoc) wat zwaarder is dan ik in eerste instantie had verwacht.
Helemaal mee eens. En veel van de PhD studenten hier die het heel zwaar vinden, hebben vaak weinig of geen onderzoekservaring voor ze aan een PhD beginnen. En als je dan een PhD als een statussymbool ziet in plaats van als een leuke baan, wordt het soms een bende inderdaad.quote:Op donderdag 14 april 2016 15:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Mja, kijk, als je iets doet waar je van houdt dan gaat het al een stuk makkelijker. Een PhD doen is een ding, maar een PhD research doen naar iets waar je echt veel passie voor hebt maak dan wel een onderscheid in hoe je het ervaart (met betrekking tot 'hoe zwaar een PhD wel niet is'.)
Just my two cents...
Ja, of doe es een onderzoek naar kwantumzwaartekrachtquote:Op donderdag 14 april 2016 09:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik verwijs u graag door naar de faculteit filosofie.
Man, daar kan toch wel een leuk natuurkunde-awareness-projectje voor de scholieren aan gekoppeld worden!quote:Op donderdag 14 april 2016 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of doe es een onderzoek naar kwantumzwaartekracht
Dit klinkt als een probleem dat veel specifieker is dan het probleem dat degenen die op je reageren omschrijven. Misschien is het voor jou als leidinggevende nuttig om je op groepsprocessen te richten bij het ondervangen van dit probleem. Ik las laatst een interessant artikel via Blendle over de vraag wat maakt dat het ene team succesvol samenwerkt en het andere team niet (volgens onderzoekers van Google). Wie interesse erin heeft, kan me zijn/haar e-mailadres pm'en.quote:Op donderdag 14 april 2016 07:57 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe zijn de ervaringen hier met de geestelijke gezondheid van de mensen waar je mee samenwerkt?
Ik zit zelf meer dan 20 jaar in het vak, en heb periodes gehad dat het allemaal wat minder gesmeerd liep, onder de hersenpan. Wij ontwerpen en maken complexe meetapparatuur, en tussen het ontwerp en de realiteit zit helaas vaak een verschil. Tot kort voor het einde van een project bestaat er onzekerheid, waar je mee om moet kunnen (leren) gaan. Bij collega's zie ik dat hoe groter je ego is, hoe gemakkelijker het is om je over deze onzekerheden heen te zetten. Want jij bent de slimste ontwerper, dus als iemand het probleem op kan lossen, dan bij jij het. Een andere aanpak is om jezelf vooral niet te serieus te nemen.
Bij meer dan de helft van de studenten en postdocs zie ik mentale problemen. Denk aan paranoia, overspannenheid/burnout, borderline, en grootheidswaanzin. Stuk voor stuk zijn het mensen die enorm in zichzelf geinvesteerd hebben, die jaren lang erg hard gewerkt hebben, en die zichzelf voor het eerst echt tegenkomen, omdat de praktijk erg weerbarstig blijkt te zijn. Mijn taak is om ze met kleine stapjes voor te bereiden op het grote werk, maar bij bijvoorbeeld studenten die (lichte vormen van) grootheidswaanzin hebben is dat erg lastig, omdat die niet zo snel iets aan zullen nemen.
Die mentale problemen van die studenten werden niet alleen door mij onderkend, maar ook door collega's. Mijn eigen training is in de techniek, en met mensen leren werken is niet iets dat in ons curriculum zat. In de praktijk heb ik wel geleerd dat heldere communicatie, goede afspraken en een goede organisatie van taken erg belangrijk zijn om de sfeer op de werkvloer gezond te houden. Maar veel verder dan dat kom ik eigenlijk niet.
Ben ik de enige die met dit soort problemen te maken heb (kortom: zij zijn niet gek, maar ik ben gek ), of zien jullie dit ook? Zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?
Voor sups zijn er niet zoveel regels. Wel raar dat dat niet gereviewed wordt trouwens...quote:Op maandag 18 april 2016 20:55 schreef ssebass het volgende:
Even tussendoor, weet iemand wat voor opmaak voor supplementen gebruikelijk is (medisch)? Tijdschrift zelfs geeft alleen aan dat het in een pdf moet en niet wordt gereviewed. Gaat met name om technische gegevens van analyse en formules.
Het verschilt natuurlijk. Als je een gemotiveerde PhD/postdoc bent dan stop je er zelf wel moeite en enthousiasme in en dat is beter dan via regeltjes van de lerarenopleiding leven ofzo. Maar de meerderheid van de Phds (iig hier) zien het maar als vervelende verplichting en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Volgens mij ligt het probleem dan ook niet zo zeer bij dat ze onvoorbereid zijn, maar ongemotiveerd. In dat geval is een gemotiveerde bachelor student alsnog een beter alternatief.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Het zal een ander probleem zijn maar ik heb het gevoel dat een PhD al de oude universitaire opleiding aan het vervangen is, als je ze nog meer gaat "opleiden" in klassieke zin dan is het helemaal rond.
MBO is LBO geworden
HBO is MBO geworden
Universiteit is HBO geworden
PhD is universiteit geworden
dan vraagt dat om een nieuwe laag met "super PhDs oid"
Als je nu een groot deel van het promotie traject gaat vervangen met leraren opleiding dan lijkt me dat nog meer het geval.
Ikzelf heb denk ik mijn beste lessen gehad van onvoorbereide post-docs en phds omdat die mij hebben geleerd hoe de wetenschappelijke wereld werkt, en dat probeer ik ook in mijn eigen lesgeven te leggen.
Motivatie lijkt sowieso een probleem, ik zie meer en meer phd's die het zien als een baantje, heb echt wel eens met verbazing gekeken naar gezeur over vakantie dagen, proeven afkappen omdat het laat aan het worden is, complete weigering om een keer op een zaterdag of zondag langs te komen... Het verschilt per persoon maar ik had het idee dat ik iets aan het doen was waar ik veel voor moest maar ook wilde investeren, en op de een of andere manier zie je dat steeds minder (vooral onder nederlandse phd's trouwens de meeste buitenlanders willen er wel veel tijd in stoppen)quote:Op donderdag 21 april 2016 09:47 schreef Norrage het volgende:
[..]
Het verschilt natuurlijk. Als je een gemotiveerde PhD/postdoc bent dan stop je er zelf wel moeite en enthousiasme in en dat is beter dan via regeltjes van de lerarenopleiding leven ofzo. Maar de meerderheid van de Phds (iig hier) zien het maar als vervelende verplichting en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Volgens mij ligt het probleem dan ook niet zo zeer bij dat ze onvoorbereid zijn, maar ongemotiveerd. In dat geval is een gemotiveerde bachelor student alsnog een beter alternatief.
Dat is het probleem niet. Volstrekt logisch dat de Promovendi het lesgeven gedeeltelijk op zich nemen. Het is de manier waarop deze dat doen. Ik zou niet weten wie er hier schuld aan heeft. De universiteit/faculteit zelf misschien die onlogische regels bedenkt om de colleges in te vullen.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
Van een Nederlandse hoogleraar wordt enorm veel verwacht. Het is mij niet duidelijk waar die mensen hun tijd vandaan halen, om geld binnen te halen voor onderzoek, om onderzoek te doen, om studenten te begeleiden, om congressen te bezoeken, om onderwijs voor te bereiden, om onderwijs te geven, etc.
Niet zo gek dus, dat het lesgeven dan neerkomt bij andere mensen neerkomt.
Kun je nagaan hoe weinig tijd ze in hun gezin stoppen.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
Van een Nederlandse hoogleraar wordt enorm veel verwacht. Het is mij niet duidelijk waar die mensen hun tijd vandaan halen, om geld binnen te halen voor onderzoek, om onderzoek te doen, om studenten te begeleiden, om congressen te bezoeken, om onderwijs voor te bereiden, om onderwijs te geven, etc.
Niet zo gek dus, dat het lesgeven dan neerkomt bij andere mensen neerkomt.
Lesgeven is niet iets dat je zo maar aan komt waaien. Er is misschien een handjevol mensen die bulkt van het talent, en die dat zo maar even doet. Maar de meesten van ons moeten het doen met heel veel oefenen. Dat kan met hoogleraren die ondersteuning verlenen, en die daar zeeen van tijd in steken.quote:Op donderdag 21 april 2016 10:02 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. Volstrekt logisch dat de Promovendi het lesgeven gedeeltelijk op zich nemen. Het is de manier waarop deze dat doen. Ik zou niet weten wie er hier schuld aan heeft. De universiteit/faculteit zelf misschien die onlogische regels bedenkt om de colleges in te vullen.
Helemaal mee eens. Ik roep dit al jaren, het is gewoon intellectuele nivellering. Het hele academische aspect is zo'n beetje uit de universitaire opleidingen gehaald. Heb ook nog wel eens les gegeven op een uni en dan heb je daadwerkelijk mensen klagen bij een tentamen "Ja maar dat stond niet in het boek". Uh nee, maar dat kun je echt heel simpel beredeneren. Er zijn gewoon opleidingen waarbij wordt verteld waar de info te vinden is en welke pagina's ze moeten leren. Moeilijke vakken worden opgeknipt om de doorstroom te bevorderen. Echt schandalig naar mijn idee.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Het zal een ander probleem zijn maar ik heb het gevoel dat een PhD al de oude universitaire opleiding aan het vervangen is, als je ze nog meer gaat "opleiden" in klassieke zin dan is het helemaal rond.
MBO is LBO geworden
HBO is MBO geworden
Universiteit is HBO geworden
PhD is universiteit geworden
dan vraagt dat om een nieuwe laag met "super PhDs oid"
Als je nu een groot deel van het promotie traject gaat vervangen met leraren opleiding dan lijkt me dat nog meer het geval.
Ikzelf heb denk ik mijn beste lessen gehad van onvoorbereide post-docs en phds omdat die mij hebben geleerd hoe de wetenschappelijke wereld werkt, en dat probeer ik ook in mijn eigen lesgeven te leggen.
Verder kan ik ook geen lesgeven maar ik kan wel uitleggen hoe zaken werken en eerlijk gezegd vind ik dat voldoende.
Helemaal waar. Bedreven/getalenteerde onderwijzers zijn schaars. Toch help de universiteit er goed aan mee dat die nivellering plaatsvindt.quote:Op donderdag 21 april 2016 10:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Lesgeven is niet iets dat je zo maar aan komt waaien. Er is misschien een handjevol mensen die bulkt van het talent, en die dat zo maar even doet. Maar de meesten van ons moeten het doen met heel veel oefenen. Dat kan met hoogleraren die ondersteuning verlenen, en die daar zeeen van tijd in steken.
De observatie die Bosbeetle maakt, over de inflatie van het onderwijs, die deel ik volledig. Als promovendus zou je dat misschien wel moeten kunnen, voor een klas gaan staan en lesgeven, maar ik denk dat het voor veel promovendi gewoonweg te hoog gegrepen is. Een goede 4e jaars promovendus zal het er beter van afbrengen dan een 1e jaars promovendus, maar dan nog, het blijft lastige materie.
Het is schandalig ja....quote:Op donderdag 21 april 2016 10:40 schreef ssebass het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik roep dit al jaren, het is gewoon intellectuele nivellering. Het hele academische aspect is zo'n beetje uit de universitaire opleidingen gehaald. Heb ook nog wel eens les gegeven op een uni en dan heb je daadwerkelijk mensen klagen bij een tentamen "Ja maar dat stond niet in het boek". Uh nee, maar dat kun je echt heel simpel beredeneren. Er zijn gewoon opleidingen waarbij wordt verteld waar de info te vinden is en welke pagina's ze moeten leren. Moeilijke vakken worden opgeknipt om de doorstroom te bevorderen. Echt schandalig naar mijn idee.
Naar mijn mening is promoveren ook steeds meer "gewoon een baantje". Het uitzicht op een serieuze baan in de wetenschap na een promotietraject neemt elk jaar verder af. De lat komt steeds hoger te liggen, men "verwacht" steeds meer (congressen, publicaties, onderwijs), maar de beloning (salaris) of vooruitzichten (wetenschappelijke carrière) schalen niet evenredig mee. Om het maar zakelijk te houden: de return-on-investment neemt af; daarmee ook de motivatie. Daarnaast is er een enorme devaluatie van de dr-titel, zeker (vind ik) in de medische wetenschappen.quote:Op donderdag 21 april 2016 09:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Motivatie lijkt sowieso een probleem, ik zie meer en meer phd's die het zien als een baantje, heb echt wel eens met verbazing gekeken naar gezeur over vakantie dagen, proeven afkappen omdat het laat aan het worden is, complete weigering om een keer op een zaterdag of zondag langs te komen... Het verschilt per persoon maar ik had het idee dat ik iets aan het doen was waar ik veel voor moest maar ook wilde investeren, en op de een of andere manier zie je dat steeds minder (vooral onder nederlandse phd's trouwens de meeste buitenlanders willen er wel veel tijd in stoppen)
In de medische wereld wordt het ook bijna een vereiste (voor sommige specialismen is dat ook zo). Aan de andere kant willen ze niet dat het te veel tijd kost want voor dat alles is doorlopen (geneeskunde, PhD, opleidingsplek, specialisatie) dan is er veel tijd en geld in gestopt en willen ze ook dat je zo lang mogelijk kunt blijven werken. Daardoor is er een grote discrepantie ontstaan, PhD's bestaande uit database studies voor/tijdens co-schappen van 1,5 jaar (eigenlijk meer een literatuur+statistiek cursus), tot multicenter klinische studies van makkelijk 5-6 jaar inclusief subsidie-aanvragen, logistiek opzetten e.d. Verschillen zijn tegenwoordig enorm.quote:Op donderdag 21 april 2016 11:20 schreef papernote het volgende:
[..]
Naar mijn mening is promoveren ook steeds meer "gewoon een baantje". Het uitzicht op een serieuze baan in de wetenschap na een promotietraject neemt elk jaar verder af. De lat komt steeds hoger te liggen, men "verwacht" steeds meer (congressen, publicaties, onderwijs), maar de beloning (salaris) of vooruitzichten (wetenschappelijke carrière) schalen niet evenredig mee. Om het maar zakelijk te houden: de return-on-investment neemt af; daarmee ook de motivatie. Daarnaast is er een enorme devaluatie van de dr-titel, zeker (vind ik) in de medische wetenschappen.
De kassière bij de AH werkt ook niet onbetaald overuren. Een promovendus ook niet meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |