abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 10 maart 2016 @ 09:56:36 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160561607

Eigenlijk zijn er best veel wetenschappers op FOK! en ze verzamelen zich hier. Ook geïnteresseerde studenten, post-docs en gelukkigen met een vaste aanstelling zijn welkom. Neuzel hier dus over farmaceutisch, biologisch, historisch of fysische details, over onderwijstaken en onderbetaald zijn, over journal papers, conferenties, theses, en buitenlandse snoepreisjes.

Leden van de club:

Nederland
AlexanderDeGrote (extern PhD, archeologie)
Grumpey (Postdoc, clinical neuroscience, Amsterdam)
Bosbeetle (PhD)
Re (PhD, medische farmacologie)
speknek (PhD, Eindhoven)
ssebass (PhD, kinderoncologie-hematologie, Rotterdam/Amsterdam)
Skeletor (PhD, radiologie, Groningen)
Norrage (PhD, meteorologie, Utrecht)
Superweber (PhD)
ATuin-hek (Phd neuro-imaging (verbetert gebruik van resting state FMRI), Nijmegen)
Piperidine (Nederlands Kanker Instituut / Antoni van Leeuwenhoek.)
Pluizel (PhD, nefrologie/endocrinolgie)
Californium (PhD, Groningen)
Worteltjestaart (niet aan uni verbonden)
Zith (PhD, Innovatie Economie)

Frankrijk
bramiozo2002 (PhD, Parijs)
Reya (PhD, statistiek, Parijs)

United Kingdom
thabit (PhD/postdoc, Warwick)
keesjeislief (PhD/postdoc, Bath)
SaskiaR (PhD/postdoc, Romeinse geschiedenis, Nottingham)
Operc (PhD, Bristol)
motorbloempje (PhD)

Noorwegen
Fogel (PhD-student)

Verenigde Staten
Shivo PhD/(associate professor, computational cancer biology, Houston.)
xienix84 (PhD/postdoc, Baltimore)
oompaloompa (PhD/postdoc, Philadelphia)

Australie
keesjeislief (PhD/postdoc, Canberra)

Zweden
Jagärtrut PhD

Duitsland
Felagund (PhD, meteorologie, Bonn)

Japan
Lyrebird (PhD/associate professor in de optica)

Wannabees
RobertoCarlos
Wackyduck
nickybol

Bijzonder geval
Kees22 (spellingchecker)

Updates voor de OP zijn welkom.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 10 maart 2016 @ 09:57:09 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160561614
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160561634
Ik mag zo weer een dagje naar de campus, even de bibliotheek plunderen enzo.
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2016 @ 10:00:41 #4
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160561687
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2016 09:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En als er geen eerdere observaties of soortgelijke gevallen zijn en de populatie klein?
Lastig te zeggen, hangt van het geval af.
pi_160565831
Een onderwijsvraag tussendoor: heeft iemand hier ervaring met alternatieve manieren van toetsen? Met alternatief bedoel ik geen regulier tentamen of individueel geschreven verslag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160565962
Iets van een posterpresentatie een idee? Ik vind het maken van een poster (conferentie-style) altijd wel een uitdaging, en maakt dat je goed nadenkt over wat je precies wilt wat andere mensen weten over X-onderwerp.
Ja doei.
pi_160566047
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:59 schreef motorbloempje het volgende:
Iets van een posterpresentatie een idee? Ik vind het maken van een poster (conferentie-style) altijd wel een uitdaging, en maakt dat je goed nadenkt over wat je precies wilt wat andere mensen weten over X-onderwerp.
Ik doe dat bij één vak wel, maar het past niet bij het vak dat ik in gedachten heb.

Studenten schrijven voor dit vak nu een advies over een bestaand praktijkprobleem en ze doen dat in kleine groepen. Daarnaast maken ze individueel een open-boektentamen. Ik wil graag dat tentamen schrappen, want het is eigenlijk dubbelop en dus ook meer nakijkwerk. Probleem is alleen dat we op z'n minst voor een deel individueel moeten tentamineren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160566279
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Studenten schrijven voor dit vak nu een advies over een bestaand praktijkprobleem en ze doen dat in kleine groepen.
Dat was mijn tweede suggestie ;(
Ja doei.
pi_160566364
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat was mijn tweede suggestie ;(
Dat werkt op zich aardig, maar er zijn ook wel nadelen. Zo zijn er altijd groepjes waarin 1-2 groepsgenoten hun deel niet doen. Daarom is het ook wel goed om een vorm van individuele beoordeling te hebben. Bovendien is het faculteitsbeleid dat er niet (uitsluitend) groepsmatig wordt beoordeeld. Ik moet er dus iets naast doen. Het liefst doe ik dat als onderdeel of bijproduct van het groepsproduct. Ik kan zelf wel iets proberen te bedenken, maar ik vind liever niet het wiel opnieuw uit. :+

Als het niet lukt, dan ga ik van het open-boektentamen misschien een take-home exam maken en dan laat ik het groepsproduct bijv. door medestudenten beoordelen om de nakijklast te verlichten.

Edit: dat mag ook niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 10-03-2016 14:27:59 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160566382
Ik vind het trouwens geweldig dat je als UD bij de reguliere educatieve uitgevers beoordelingsexemplaren van boeken aan kunt vragen. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 10 maart 2016 @ 14:39:51 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160566639
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:59 schreef motorbloempje het volgende:
Iets van een posterpresentatie een idee? Ik vind het maken van een poster (conferentie-style) altijd wel een uitdaging, en maakt dat je goed nadenkt over wat je precies wilt wat andere mensen weten over X-onderwerp.
Mondeling, een tekening/visuele weergave van het model laten maken, poster presentatie, een 3d model maken/knutselen, een stuk werkende code laten inleveren.

Dat zijn versies die ik gehad/gegeven heb.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160569651
quote:
2s.gif Op woensdag 9 maart 2016 23:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Bayesiaanse statistiek, vooral gespecialiseerd in modellen aangaande meningsvorming.

Verder manage ik een data-afdeling van een internationale organisatie. Af en toe doe ik nog wat psychometrie, als hobby.
Cool, de afdeling biostatistiek van mijn ziekenhuis is helemaal van de Bayesiaanse kerk en hebben de standaard gezet voor klinische trials gebaseerd op Bayesiaanse modellen. Ben nu zelf ook betrokken bij een adaptive clinical trial waarbij de patienten randomisatie over verschillende strata is gekoppeld priors gebaseerd op biomarkers en verwachte response. Heb je je PhD in biostatistiek?
Jesus saves but death prevails.
pi_160569766
Een van mijn promotoren gaat academia verlaten per 30 september, maar heeft beloofd me tot aan het bittere einde bij te staan O+ Soort early retirement met wat freelance werk staat voor haar op de planning.

Gelukkig staat in de planning dat ik alles ingeleverd heb tegen die datum, dus als het goed is zal het geen maanden duren dat ze er dan nog aan bezig is.
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2016 @ 17:47:34 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160569948
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 17:28 schreef Shivo het volgende:

[..]

Cool, de afdeling biostatistiek van mijn ziekenhuis is helemaal van de Bayesiaanse kerk en hebben de standaard gezet voor klinische trials gebaseerd op Bayesiaanse modellen. Ben nu zelf ook betrokken bij een adaptive clinical trial waarbij de patienten randomisatie over verschillende strata is gekoppeld priors gebaseerd op biomarkers en verwachte response. Heb je je PhD in biostatistiek?
Nee, in psychometrie.
  Moderator donderdag 10 maart 2016 @ 17:54:41 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160570068
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 16:31 schreef Haushofer het volgende:
Datum is geprikt, 23 september giet it oan! :7
*O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160573964
quote:
2s.gif Op woensdag 9 maart 2016 23:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Bayesiaanse statistiek, vooral gespecialiseerd in modellen aangaande meningsvorming.

Verder manage ik een data-afdeling van een internationale organisatie. Af en toe doe ik nog wat psychometrie, als hobby.
Oh cool! Wat doe je voor die organisatie? Is het marketing research m.b.t. attitudes of politiek? Of iets heel anders?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_160583542
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2016 17:47 schreef Reya het volgende:

[..]

Nee, in psychometrie.
Een vakgebied dat aan de mijne grenst, is psychofysica. Daarbij gebruiken we de input van de proefpersoon om iets aan te tonen (hebben we het hier over hetzelfde?). Uitermate interessante materie, maar je bent er wel sterk afhankelijk van de "kwaliteit" van je proefpersonen. Als piepjong onderzoekertje heb ik ook wel eens van dat soort metingen gedaan, waarbij we naar pijnperceptie keken, en dan had je proefpersonen die al begonnen te miepen, terwijl de apparatuur niet eens aan stond.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 11-03-2016 04:49:00 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_160585222
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 04:28 schreef Lyrebird het volgende:
en dan had je proefpersonen die al begonnen te miepen, terwijl de apparatuur niet eens aan stond.
:D

Interessant, al ben ik geneigd daar anders tegenaan te kijken. Jij ziet proefpersonen die niet deugen, ik zie een misschien wel begrijpelijke (psychologische) reactie die op zich onderzoekswaardig is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160585242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D

Interessant, al ben ik geneigd daar anders tegenaan te kijken. Jij ziet proefpersonen die niet deugen, ik zie een misschien wel begrijpelijke (psychologische) reactie die op zich onderzoekswaardig is.
Dit!
Ja doei.
pi_160585360
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2016 17:47 schreef Reya het volgende:

[..]

Nee, in psychometrie.
Grappig, ik doe vnl pharmacometrics

edit: oh nu ik lees wat psychometrie is, is dat volgens mij toch echt heel iets anders. Ondanks dat de termen op elkaar lijken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_160585958
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 04:28 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een vakgebied dat aan de mijne grenst, is psychofysica. Daarbij gebruiken we de input van de proefpersoon om iets aan te tonen (hebben we het hier over hetzelfde?). Uitermate interessante materie, maar je bent er wel sterk afhankelijk van de "kwaliteit" van je proefpersonen. Als piepjong onderzoekertje heb ik ook wel eens van dat soort metingen gedaan, waarbij we naar pijnperceptie keken, en dan had je proefpersonen die al begonnen te miepen, terwijl de apparatuur niet eens aan stond.
Was jij assistent van Milgram?
pi_160586333
Nee, wij waren indertijd heel praktisch met pijnperceptie bezig. Wat je er bijvoorbeeld aan kunt doen om een bepaalde procedure minder pijnlijk te maken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_160588833
Je experiment doet me denken aan die keer dat een verpleegkundige een neus-maagsonde bij me wilde verwijderen, tot drie begon te tellen en al bij 1 het ding er behendig uittrok waardoor het een eitje was. O+ (Ik keek er stiekem best tegenop.)

Ik laat m'n studenten wel eens een filmpje zien over het experiment van Milgram (sterker nog, afgelopen woensdag nog gedaan) en dat blijft toch tamelijk indrukwekkend. Ze kennen het experiment allemaal wel, maar het zien is weer wat anders. De proefleider die zegt: "Go on, teacher." De proefpersoon die reageert met: "It's on you, it's your responsiblity."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160592767
Loïc Wacquant komt ook presenteren op de conferentie waar ik heen ga O+ _O_
Ja doei.
pi_160593678
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:52 schreef Claudia_x het volgende:
Een onderwijsvraag tussendoor: heeft iemand hier ervaring met alternatieve manieren van toetsen? Met alternatief bedoel ik geen regulier tentamen of individueel geschreven verslag.
Dit is niet geschikt voor jouw studenten maar misschien inspireert het? :P
Mijn studenten maken advertenties gebaseerd op principes die ze in de klas leren die we dan weer gebruiken om dingen te verkopen. Ik beoordeel de advertentie maar voor hun is er een tweede vorm van competitie en dat is het meeste geld verdienen / verkopen met hun advertentie.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  † In Memoriam † vrijdag 11 maart 2016 @ 19:58:17 #27
230491 Zith
pls tip
pi_160598375
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:03 schreef motorbloempje het volgende:
Loïc Wacquant komt ook presenteren op de conferentie waar ik heen ga O+ _O_
ja die ken ik niet hoor
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_160599978
Ok.
Ja doei.
pi_160600516
Ik ook niet en volgens zijn wikipedia is hij een collega :D
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_160600920
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 21:11 schreef oompaloompa het volgende:
Ik ook niet en volgens zijn wikipedia is hij een collega :D
:Y
Ja doei.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 22:15:46 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_160602489
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 13:52 schreef Claudia_x het volgende:
Een onderwijsvraag tussendoor: heeft iemand hier ervaring met alternatieve manieren van toetsen? Met alternatief bedoel ik geen regulier tentamen of individueel geschreven verslag.
Alles van formatieve holistische assessment tot expert review van demonstrators, rubrics, poster presentaties, digitale portfolios, competency presentaties, dit dat alles. Wat wil je weten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_160606902
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 22:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Alles van formatieve holistische assessment tot expert review van demonstrators, rubrics, poster presentaties, digitale portfolios, competency presentaties, dit dat alles. Wat wil je weten?
Nou ja, ik ben vooral naar twee dingen nieuwsgierig: beoordeel je processen (bijv. groepswerk) en zo ja, hoe? En heb je ervaring in het beoordelen van individuele bijdragen aan groepswerk?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160607077
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik doe dat bij één vak wel, maar het past niet bij het vak dat ik in gedachten heb.

Studenten schrijven voor dit vak nu een advies over een bestaand praktijkprobleem en ze doen dat in kleine groepen. Daarnaast maken ze individueel een open-boektentamen. Ik wil graag dat tentamen schrappen, want het is eigenlijk dubbelop en dus ook meer nakijkwerk. Probleem is alleen dat we op z'n minst voor een deel individueel moeten tentamineren.
Ik weet niet of het is waar je naar op zoek bent maar ik heb goede ervaring met coöperative learning. Dan gaan studenten in groepen werken aan een individuele opdracht. Het fijne aan de methode is dat je studenten heel actief en concreet aan de slag zet met een eindproduct maar dat niemand bang hoeft te zijn voor meelifters. Eventueel zou je er ook nog een groepsaspect (presentatie of poster ) aan kunnen koppelen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_160607633
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 07:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik weet niet of het is waar je naar op zoek bent maar ik heb goede ervaring met coöperative learning. Dan gaan studenten in groepen werken aan een individuele opdracht. Het fijne aan de methode is dat je studenten heel actief en concreet aan de slag zet met een eindproduct maar dat niemand bang hoeft te zijn voor meelifters. Eventueel zou je er ook nog een groepsaspect (presentatie of poster ) aan kunnen koppelen.
interessant!
Ja doei.
pi_160630793
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 07:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik weet niet of het is waar je naar op zoek bent maar ik heb goede ervaring met coöperative learning. Dan gaan studenten in groepen werken aan een individuele opdracht. Het fijne aan de methode is dat je studenten heel actief en concreet aan de slag zet met een eindproduct maar dat niemand bang hoeft te zijn voor meelifters. Eventueel zou je er ook nog een groepsaspect (presentatie of poster ) aan kunnen koppelen.
De collegereeks is gebaseerd op een vorm van coöperatief leren, om precies te zijn probleemgestuurd onderwijs. De term "coöperatief leren" alleen helpt me niet veel verder, want het is erg generiek. Ik heb wat specifiekere aanwijzingen nodig, bijv. hoe je in groepsverband aan een individueel probleem werkt.

Een belangrijke motivatie voor werken in groepsverband is nu juist dat je te maken hebt met een probleem dat je alleen niet (zo eenvoudig) op zou kunnen lossen. Die balans tussen individueel en in een groep werken is dus heel precair. Schiet het te veel naar het individuele door, dan neemt de motivatie om in een groep te werken af. Wordt het te veel groepswerk, dan neemt de motivatie om een individuele bijdrage te leveren af.

Ik hoor dus graag meer over je concrete ervaringen met coöperatief leren!

[ Bericht 12% gewijzigd door Claudia_x op 13-03-2016 10:40:01 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160630862
Ik heb overigens al een idee. In probleemgestuurd onderwijs werken we volgens de zevensprong. Stap 6 is zelfstudie (informatie zoeken buiten de groep). Ik zou dat misschien kunnen gebruiken om individueel te toetsen, bijv. door studenten te laten documenteren wat de afspraak met de groep was, waar er gezocht is, welke literatuur is gevonden, wat de inhoud daarvan was (samengevat). Omdat we met Google Docs werken kan ik tegelijkertijd zien welke bijdrage elke student inhoudelijk aan het groepsproduct heeft geleverd. Zo kunnen tutoren dus controleren of bijv. de eigen bijdrage voor het met de groep afgesproken tijdstip is ingeleverd. Ik verwacht dat meeliften zo teruggebracht kan worden.

Ik weet dat in Rotterdam ook aan PGO wordt gedaan en dat daar het proces van samenwerken zelf wordt beoordeeld. Daar voel ik persoonlijk niet voor. Het doet me denken aan een sollicitatieprocedure waar ik ooit in zat, waarin ik met vreemden een probleem moest oplossen en diverse mensen ons observeerden terwijl we dat deden en driftig aantekeningen maakten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160687333
Ik probeerde een stipendium voor een Amerika-bezoek van 5 maand aan te vragen bij de DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst), deadline "was" 15 maart, vandaag dus. Hebben ze schijnbaar een paar weken of een maand geleden besloten dat ze postdocstipendia "omstructureren". -O- Je moest alles inleveren via zo'n online portaal, toen ik zondag daar keek stond daar nog een deadline van 15 maart. Gisteren was het ineens veranderd en kon ik niets meer inleveren.

Nu maar kijken of ik nog ergens anders het kan aanvragen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_160687389
Je moet ze gewoon even mailen. Ik heb ook een beurs van DAAD gekregen, en de deadline was dus de avond vóór de datum die ze gaven. Officieel was ik dus een dag te laat. Maar gelukkig kon ik toch nog mee doen. Bij mij ging de eerste selectie via het nuffic trouwens.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_160687434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 17:07 schreef lemonlime het volgende:
Je moet ze gewoon even mailen. Ik heb ook een beurs van DAAD gekregen, en de deadline was dus de avond vóór de datum die ze gaven. Officieel was ik dus een dag te laat. Maar gelukkig kon ik toch nog mee doen. Bij mij ging de eerste selectie via het nuffic trouwens.
Dat heb ik al gedaan, dat de datum online nog als 15 maart aangegeven stond was een "technische fout". Alsof ze een maand geleden besloten hebben dat ze toch niet genoeg geld hadden om stipendia uit te geven.

Er zijn wel alternatieven (bijv. DFG), maar daarbij duurt de selectieprocedure langer.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_160687558
Gevalletje "tot" in plaats van "tot en met"?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_160687588
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 17:10 schreef Felagund het volgende:

[..]

Dat heb ik al gedaan, dat de datum online nog als 15 maart aangegeven stond was een "technische fout". Alsof ze een maand geleden besloten hebben dat ze toch niet genoeg geld hadden om stipendia uit te geven.

Er zijn wel alternatieven (bijv. DFG), maar daarbij duurt de selectieprocedure langer.
Vervelend zeg!
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_160741197
Net een volledige lecture weer eens gegeven. Krijg niet zo vaak de kans omdat er vanuit m'n hoofdfaculteit niet zoveel les te geven is omdat ik overal buiten val, en mijn adoptiefaculteit heeft niet zo veel geld om PhDs in te huren en dan gaat hun eigen volk weer eerst, dus dit was een charity-event, somehow. Erg leuk, kwam precies goed uit met m'n tijd/slides, mensen leken geïnteresseerd en stelden wat leuke vragen, maar het belangrijkste kwam toch wel van m'n prof, die zei "stop worrying, that was awesome! You're a natural and going to make an excellent lecturer!"

#dekleinedingeninhetleven
Ja doei.
  donderdag 17 maart 2016 @ 16:56:41 #43
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160741232
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 20:23 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Oh cool! Wat doe je voor die organisatie? Is het marketing research m.b.t. attitudes of politiek? Of iets heel anders?
Ik ga hier vanavond op reageren :P
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 17:01:30 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160741319
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 16:55 schreef motorbloempje het volgende:
Net een volledige lecture weer eens gegeven. Krijg niet zo vaak de kans omdat er vanuit m'n hoofdfaculteit niet zoveel les te geven is omdat ik overal buiten val, en mijn adoptiefaculteit heeft niet zo veel geld om PhDs in te huren en dan gaat hun eigen volk weer eerst, dus dit was een charity-event, somehow. Erg leuk, kwam precies goed uit met m'n tijd/slides, mensen leken geïnteresseerd en stelden wat leuke vragen, maar het belangrijkste kwam toch wel van m'n prof, die zei "stop worrying, that was awesome! You're a natural and going to make an excellent lecturer!"

#dekleinedingeninhetleven
Top *O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160741398
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2016 17:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Top *O*
Kreeg ook wel een mooie vraag uit de zaal, over wat ik wilde gaan doen toen ik begon met m'n PhD (en of dat in academia was) en of mijn veldwerk dat heeft doen veranderen of niet, en of ik niet meer direct met bijvoorbeeld lokale overheden en groepen aan de slag wil om 'direct' impact te hebben met mijn werk. Dat is ook precies waar mijn toekomstoverwegingen nu over gaan, zowel intern als extern (praten met m'n man hierover, beleleiders, etc.).

Zoveel om over na te denken :o
Ja doei.
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 17:07:30 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160741424
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 17:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Kreeg ook wel een mooie vraag uit de zaal, over wat ik wilde gaan doen toen ik begon met m'n PhD (en of dat in academia was) en of mijn veldwerk dat heeft doen veranderen of niet, en of ik niet meer direct met bijvoorbeeld lokale overheden en groepen aan de slag wil om 'direct' impact te hebben met mijn werk. Dat is ook precies waar mijn toekomstoverwegingen nu over gaan, zowel intern als extern (praten met m'n man hierover, beleleiders, etc.).

Zoveel om over na te denken :o
Toch grappig hoe verschillend insteken kunnen zijn ik zou er van gruwelen als mijn onderzoek (direct) impact op iets heeft... :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160756656

Voortaan toch even beter doorlezen voor je wat submit....
Ja doei.
  Moderator vrijdag 18 maart 2016 @ 10:39:26 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_160756737
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:34 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Voortaan toch even beter doorlezen voor je wat submit....
hehe dat soort comments zo herkenbaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_160765324
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 10:34 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Voortaan toch even beter doorlezen voor je wat submit....
Of een auteur met lef.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_160780775
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De collegereeks is gebaseerd op een vorm van coöperatief leren, om precies te zijn probleemgestuurd onderwijs. De term "coöperatief leren" alleen helpt me niet veel verder, want het is erg generiek. Ik heb wat specifiekere aanwijzingen nodig, bijv. hoe je in groepsverband aan een individueel probleem werkt.

Een belangrijke motivatie voor werken in groepsverband is nu juist dat je te maken hebt met een probleem dat je alleen niet (zo eenvoudig) op zou kunnen lossen. Die balans tussen individueel en in een groep werken is dus heel precair. Schiet het te veel naar het individuele door, dan neemt de motivatie om in een groep te werken af. Wordt het te veel groepswerk, dan neemt de motivatie om een individuele bijdrage te leveren af.

Ik hoor dus graag meer over je concrete ervaringen met coöperatief leren!
Sorry voor mijn late reactie. Ik moest colleges en presentaties voorbereiden tussen een berg klinisch werk door.... enfin, je kent het vast ;)

Het idee achter coöperatief leren is inderdaad dat je elkaar nodig hebt om kennis te vergaren en tot een eindresultaat te komen. Er zijn wat technieken die ik niet helemaal helder hem hoe ze heten en hoe het precies gaat, maar je werkt in groepjes van bij voorkeur vier en gebruikt vellen a3-papier en gekleurde markers. Het makkelijkst is om de opdrachten die je hebt op te delen in kennis vergaren en komen tot een eindproduct. Bij onze werkgroepen (methodenleer, 2e jaars) werkten ze de eerste helft aan de stof en de tweede helft aan hun eigen opdracht. Het idee is dus dat ze binnen of tussen de groepjes van elkaar leren.

Als het gaat om het vergaren van kennis dan is een manier om iedereen wat theorie te laten lezen (ofwel in de werkgroep, of bij wat oudere studenten dat ze zelfstandig is opzoeken en voorbereiden) en die kennis te laten delen. Bijvoorbeeld vier benaderingen van één probleem. Daarna moeten ze dat aan elkaar uitleggen zodat iedereen alle benaderingen kent. Je kunt dat structureren door ze een vel papier in vier vlakken te verdelen en daar alles op te schrijven. Eventueel kun je dan vragen of ieder groepje één benadering klassikaal bespreekt. Ander voorbeeld: ze moesten thuis een onderzoeksvraag bedenken binnen een paradigma voor experimenteel onderzoek (paradigma's wees ik toe a.d.v. hun kleuren markers). Volgende bijeenkomst bespraken ze in het groepje welke onderzoeksvraag het meest geschikt was (ofwel welk paradigma het best passend) en dat werkten ze uit op papier. Die uitwerking presenteerden ze dan aan de hele groep. Een laatste idee om ze stof te laten doornemen en samen te bedenken wat er nog onduidelijk is. Dat schrijf je op en de vragen worden aan het volgende groepje gegeven. Die schrijven de antwoorden die ze weten erbij, geven weer verder etc. Uiteindelijk hou je een aantal vragen over die voor iedereen onduidelijk zijn en die kun je klassikaal bespreken.

Met betrekking tot een eindproduct moesten ze bij ons een kort onderzoekvoorstel schrijven. Alle fase daarin hebben ze met elkaar besproken. Het begon ermee dat ze een onderzoeksvraag formuleerden en die in duo's met elkaar bespraken. Ze presenteerden daarna de onderzoeksvraag van de ander aan de rest van hun groepje, die daar dan feedback opgaven aan de hand van theoretisch criteria (bij voorkeur zijn de criteria in twee delen zodat je ieder input nodig hebt). Daarna maakten ze een topiclijst, dus per vraagstelling droeg iedereen ideeën aan die vervolgens samengevoegd werden en er werd geïnventariseerd wat het meest werd genoemd. Vervolgens verder er vragen bij de topiclijst bedacht, dus ieder bedacht een vraag en daarna werd de lijst doorgegeven en zo verder. Ze hebben op een gegeven moment ook een (korte) inleiding zonder hun onderzoeksvraag te specificeren en tijdelijk andere groepjes gevormd. Ze hebben de inleiding laten lezen door hun nieuwe groepsgenoten en die moesten bekijken welke onderzoeksvraag hieruit voort zou kunnen vloeien en dan werd vergeleken met de echte vraag.

Wat je zou kunnen doen is de studenten vier benaderingen/sub-onderwerpe/stromingen laten uitwerken en dat integreren tot één eindproduct. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat het theoretisch deel wat gemakkelijker liep dat het werken aan de opdracht. Interessant genoeg had dat niet te maken met dat ze elkaar niet wilden helpen, de hulpbereidheid was juist heel groot. Maar vooral dat ze traag waren met hun eigen onderzoeksvraag bedenken, en veel tijd verspilden aan wikken en wegen. Daar moet dus wel ruimte voor zijn, voor het brainstormen en dubben, want anders lopen studenten voortdurend achter de feiten aan.

Tot slot: je deelt studenten in op basis van hun eigen veronderstelde kennis- en competentieniveau. Je laat ze zichzelf in een rij zetten van mensen die de cursus makkelijk denken te vinden tot heel moeilijk, dan klap je de rij dubbel en dan komen de voorste en de laatste twee bij elkaar. Op die manier is het niveau heel gevarieerd en krijg je ook de onzekere en minder gemotiveerde studenten wat makkelijker mee.

Goed, enorme lap tekst, kijk maar of je er wat mee kunt en ik verduidelijk graag nog!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')