Dat beweer ik oon niet, ik heb enkel twijfels over de causale biljartbal wereld van Newton.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:57 schreef deelnemer het volgende:
Dat maakt het onberekenbaar en dus onvoorspelbaar, maar doet verder niets af aan het feit dat vrije keuzes er niet in passen.
Die andere groep is hier te gast, dat schept verplichtingen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:00 schreef deelnemer het volgende:
Niet krampachtig de boel omdraaien, maar het bekijken vanuit het gezichtspunt van de andere groep. Die hebben ook een cultuur en tradities. Jij wil niet dat er in islamitische landen mensen zijn die zoiets ondernemen als kritische theorie (dwz zeggen de status quo ter discussie stellen)?
Een bepaalde "school of thought" kan in een bepaalde periode, zeker in de sociale wetenschappen, wel leidend zijn. Het kan daardoor bewust of onbewust ook een hele generatie beïnvloeden. In de jaren 1970-1990 geloofde men in de maakbare samenleving. Niet iedereen, maar degenen die ervan afweken zouden daar verhoudingsgewijs maar matig vanaf wijken als je dat vergelijkt met de periode nu. In 1989 viel de muur, het communisme hield op te bestaan, in de Sovjetunie de jure 1991, en toen ontstond een gehele nieuwe school of thought. Het maakbaarheidsideaal werd verlaten, zoals die in de jaren 70 bestond althans. Ik kan me de discussies nog wel herinneren over het boek van Fukuyama 'The end of history and the last man'. Ook een aantal documentaires van Adam Curtis zijn wat dat betreft illustratief.quote:Op donderdag 17 maart 2016 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die hele term is belast. Toen ik het manifest van Breivik las... snapte ik het niet zo.
WTF are cultural marxists... Breivik gebruikte het vooral als synoniem voor 'links', dacht ik
Eerst gingen mensen de Frankfurter Schule dat naampje opdringen en de rigide rechtse volgelingen gingen het ook gebruiken als synoniem voor links.
Maar wat is nou het vreselijke gevaarlijke wat schulelieden beweerden?
Dat is me niet duidelijk.
Jaja..... Breivik leek te suggereren dat de Schule de Europese cultuur wilde vernietigen oa door een islamitische EU-dictatuur te willen. Zo kwam dat bij mij over. ( pas een jaar later las ik de anti-semitische variant van dit soort FS-complotdenken)
Dit is geleuter natuurlijk. Als men dat zo had geschreven , dan was het al 60 jaar geleden bekend geweest . En die boeken werden dan niet gelezen door de studenten van 1960-1980.
Maar wie schreef dan over vrouwen? Wat en wanneer?
Wie schreef over homo's? Wat en wanneer?
En wie schreef wat over het kerngezin ?
Wat mij van deze link wel duidelijk wordt:
http://www.filosofie.nl/n(...)rno-en-benjamin.html
Adorno en Benjamin zaten niet samen te zweren om de Europese cultuur te vernietigen .
Ook geen samenzwering met islamitische theocratielovers.
Volgens mij waren ze eerder atheïstisch .
Ik beweer alleen dat hier sprake is van een diep conflict. Dat conflict zie je terug is tussen allerlei systeemanalyses van maatschappijcritici en hun opponenten. Waar de een onderdrukkende mechanismen ziet, stelt dat ander dat wij gewoon doen waar wij zelf voor kiezen (in het volle begrip van waar we mee bezig zijn).quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Dat beweer ik oon niet, ik heb enkel twijfels over de causale biljartbal wereld van Newton.
Ik ben juist eerder geneigd om het determinisme niet aan te hangen, jij blijkbaar ook zo te zien ondanks dat je het een causale wereld noemt.
Maar misschien snap ik je gewoon niet, kan ook.
Toch ligt hier een moeilijk punt. Je kunt iedere cultuur het zijne gunnen. 'S lands wijs, 's lands eer.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:14 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Die andere groep is hier te gast, dat schept verplichtingen.
Precies mijn punt. Traditie ondermijnenden elementen zijn goed als de tradities die ze ondermijnen dat niet zijn.quote:En hadden ze maar juist meer kritiek dan werd nu niet heel Indonesië gezuiverd van 'ongewenste elementen' die niet passen binnen 'hun' tradities.
Klopt.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een bepaalde "school of thought" kan in een bepaalde periode, zeker in de sociale wetenschappen, wel leidend zijn. Het kan daardoor bewust of onbewust ook een hele generatie beïnvloeden. In de jaren 1970-1990 geloofde men in de maakbare samenleving. Niet iedereen, maar degenen die ervan afweken zouden daar verhoudingsgewijs maar matig vanaf wijken als je dat vergelijkt met de periode nu. In 1989 viel de muur, het communisme hield op te bestaan in de Sovjetunie de jure 1991, en toen ontstond een gehele nieuwe school of thought. Het maakbaarheidsideaal werd verlaten, zoals die in de jaren 70 bestond althans. Ik kan me de discussies nog wel herinneren over het boek van Fukuyama 'The End of history and the last man'. Ook een aantal documentaires van Adam Curtis zijn wat dat betreft illustratief.
Je hebt het dan dus niet over een complot, van een groepje sociaal-wetenschappers van 1 instituut, maar van het gegeven dat deze mensen (en volgelingen) wel van vrij grote invloed zijn geweest op veel sociaal-wetenschappers van een bepaalde generatie, die hun invloed weer hebben overgezet op hun studenten.
Sociaal-economisch gezien heeft het vallen van de muur en de economische crises van de jaren 70-80 er uiteindelijk ook voor gezorgd dat de sociaaldemocraten hun ideologische veren van zich afschudden en meegingen in de neoliberale "mode" van de supplyside economics: deregulering en privatisering, die uiteindelijk het fundament zou leggen voor de economische crises vanaf 2008.
Komen in de periode na WO2 twee dingen bij:quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt.
Als je meent iets te begrijpen van de samenleving, dan ontstaat de mogelijkheid dat je inziet dat bepaalde dingen gewenst zijn en andere niet. Je zoekt invloed en begint daarop te sturen.
Je hebt dus drie mogelijkheden:
1. Je begrip was juist en je verandert dingen ten goede
2. Je begrip was onjuist en je verandert dingen ten kwade
3. Je doet niet aan begrip, en zo voorkom je dat je ooit gaat sturen.
De grote lijn is volgens mij, dat we leren dat veel cultuurgebonden waarheden geen goed houvast zijn. Als je als axiomatisch denker begint met het opstellen van de axioma's, en je kiest daarvoor de meest dominante overtuigingen van je eigen cultuur op dat moment, dan kun je geen veranderingen meer dulden.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Komen in de periode na WO2 twee dingen bij:
1) babyboomgeneratie, met specifieke eigenschappen en generatie gebonden doelen, zich afzettend tegen de generatie van hun ouders ivm WO2.
2) hoger onderwijs werd ontsloten voor steeds grotere groepen deelnemers.
Is helemaal niet moeilijk het 'zij zijn hier te gast dus schept dat verplichtingen'.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:34 schreef deelnemer het volgende:
Toch ligt hier een moeilijk punt. Je kunt iedere cultuur het zijne gunnen. 'S lands wijs, 's lands eer.
Maar wat moet je dan met mensen die met 1 been in de ene cultuur staan en met het andere been in de andere. Zijn huwelijken tussen mensen uit verschillende culturen dan niet een bedreiging van deze orde. Die moet je dan wel verbieden, want anders begint daar de rot. Migratie is dan ook uit den boze.
Wie gaat dat dan bepalen welke goed isquote:Precies mijn punt. Traditie ondermijnenden elementen zijn goed als de tradities die ze ondermijnen dat niet zijn.
Mensen blijven niet eeuwig gasten. Ons begrip 'allochtonen' gaat generaties diep. Zo maakt je een bevolkingsgroep tot 2e rangs burgers. Dat is in strijd met Nederlands regeringsbeleid.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 15:53 schreef TomLuny het volgende:
Is helemaal niet moeilijk het 'zij zijn hier te gast dus schept dat verplichtingen'.
Dat is gewoon Nederlands regeringsbeleid, aanpassen of opzouten.
Zelfs Bush en Obama snappen dat, dat hun veiligheidsdienst ook de schoenen uitdeed en daardoor verminderd mobiel werd maakte geen verschil.
Het zit wel ingewikkeld in mekaar natuurlijk, maar ik denk dat we wel een tijd beleven waarin epistemologie een belangrijke rol zou moeten spelen. Of liever gewoon nog bronnenkritiek. Volgens mij hoor je hier niet zo gek veel over als je een HBO- of uni-studie doet. Vroeger niet, ja, 1 semester gauw even in de propedeuse en dan later misschien wat historiografie in een hoorcollege van Brands and that's it. De informatietechnologie is in bepaalde aspecten zeer zeker een zegening, maar mbt dat je "onkritische" mensen van alles en nog wat op de mouw kunt spelden (waaronder nu dus deze complottheorie over cultureel marxisme) is het een ramp. Mensen zijn geneigd om in gesloten denksystemen te denken, zoals religies, ideologieën, complottheorieën. We zijn rationeel en dus moet er voor alles een verklaring zijn immers.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 15:22 schreef deelnemer het volgende:
De anti-CM-beweging is volgens mij te begrijpen vanuit een verlies aan duidelijke instituties (de groep verliest zijn vorm).
Wat volgens mij ook bijdraagt aan de chaos, is de professionele propaganda industrie. Een burger wordt aan alle kanten bestookt door professionals die hun proberen te beinvloeden. Dat kan op een redelijke en onredelijke manier. Het is onredelijk om methoden te gebruiken die het kritisch vermogen omzeilen of ondermijnen. Zo is het bombarderen van mensen met een consistente voorstelling van zaken ook effectief als het nergens op gebaseerd is.
Er is bedrijfsreclame, politieke ideologie, verlossingsreligies, oplichters, etc ... Er zijn allerlei trucjes om mensen te beinvloeden, zoals drogredeneringen. Dat alles bij elkaar creeert zo'n chaos, dat het probleem met culturele verschillen erbij het niet zinkt. Je daar professioneel mee bezig houden, kan in de vorm van diverse 'eerbare' beroepen. Ik heb nooit begrepen waarom mensen dat acceptabel vinden.
Ik heb het dus niet over mensen die een standpunt verkondigen, dat standpunt uiteenzetten, en daarover een redelijke discussie willen voeren. Dat is de redelijke manier.
Cultuurpessimisme is een reactie op het vooruitgangsgeloof. Wat als mensen gewoon niet zo redelijk zijn? We hebben in de 20e eeuw genoeg lessen kunnen leren. Toch begint de 21e eeuw gewoon weer met een serie oorlogen.
Je geeft zelf al het antwoord, aanpassen aan onze wetten die gebaseerd zijn op en een gevolg zijn van onze cultuur. En dat er 2e rangsburgers ontstaan hou je toch. Krakers bijvoorbeeld zijn tweede rangsburgers want een woning is er niet voor hun en lege ongebruikte huizen gaan gebruiken is ook al wettelijk verboden tegenwoordig. Dat is de onderdrukking door de meerderheid die nu eenmaal binnen een zogenaamde democratie is ingesloten. En hoelang iemand dan bivakeert in dit land maakt geen verschil zolang de wet hetzelfde blijft. Maar daar zit juist de angel, door het binnenhalen van steeds grotere groepen van mensen die onze cultuur en dus wetten totaal niet aanstaan en daar geregeld ook op spugen, loop je dus het risico dat hun invloed steeds meer gaat toenemen in onze wetgeving. Dat lijkt me dus zeer ongewenst. En dingen zoals kopvoddentax is niet mijn stijl, voor je het weet mag je haar niet langer zijn als 3 cm. Gehele gezichtsbedekking vind ik dan weer net iets te ver gaan, maar dat is persoonlijk, heeft ook te maken met veiligheid vind ik, dus die discussie ligt iets anders.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:33 schreef deelnemer het volgende:
Mensen blijven niet eeuwig gasten. Ons begrip 'allochtonen' gaat generaties diep. Zo maakt je een bevolkingsgroep tot 2e rangs burgers. Dat is in strijd met Nederlands regeringsbeleid.
Aanpassen aan wie? Nederlanders zijn het onderling ook niet met elkaar eens. Stel dat een Nederlander geen Sinterklaas viert, maar meedoet met het Amerikaanse Santa Claus. Die breekt de rangen. Of een vrouw die de een hoofddoek van haar oma erft en deze draagt, terwijl dat niet meer in gebruik is, en mensen doet denken aan de Islam.
Verder is iedereen hier gebonden aan de Nederlandse wet en regelgeving.
Ik kan wel meer regels verzinnen.quote:De enige regel waaraan ze zich zeker moeten aanpassen is dat geloofsvrijheid tweezijdig is. De Islam heeft alleen autoriteit voor de gelovigen, maar niet voor de rest. Je kunt een ander dus niet tot iets dwingen op grond van jouw geloof. Niet direct, wel via de Nederlandse wet. Want als het via de Nederlandse wet loopt, heeft het de normale procedure doorlopen, geldt de wet namens de burger, en niet namens een specifieke geloofsgroep.
http://ariwatch.com/Links/PeterHitchensOnMassImmigration.htmquote:When I was a Revolutionary Marxist, we were all in favour of as much immigration as possible.
It wasn’t because we liked immigrants, but because we didn’t like Britain. We saw immigrants – from anywhere – as allies against the staid, settled, conservative society that our country still was at the end of the Sixties.
Also, we liked to feel oh, so superior to the bewildered people – usually in the poorest parts of Britain – who found their neighbourhoods suddenly transformed into supposedly ‘vibrant communities’.
If they dared to express the mildest objections, we called them bigots.
What did we know, or care, of the great silent revolution which even then was beginning to transform the lives of the British poor? To us, it meant patriotism and tradition could always be derided as ‘racist’.
I have learned since what a spiteful, self-righteous, snobbish and arrogant person I was (and most of my revolutionary comrades were, too).
I have seen places that I knew and felt at home in, changed completely in a few short years.
... I did and said nothing in defence of those whose lives were turned upside down, without their ever being asked, and who were warned very clearly that, if they complained, they would be despised outcasts.
Dat iedereen gebonden is aan de Nederlandse wet en regelgeving is een feit. Dat ook migranten invloed krijgen is iets dat je op je vingers kunt natellen. Maar waar dat op uitdraait is niet zo duidelijk.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 17:07 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Je geeft zelf al het antwoord, aanpassen aan onze wetten die gebaseerd zijn op en een gevolg zijn van onze cultuur. En dat er 2e rangsburgers ontstaan hou je toch. Krakers bijvoorbeeld zijn tweede rangsburgers want een woning is er niet voor hun en lege ongebruikte huizen gaan gebruiken is ook al wettelijk verboden tegenwoordig. Dat is de onderdrukking door de meerderheid die nu eenmaal binnen een zogenaamde democratie is ingesloten. En hoelang iemand dan bivakeert in dit land maakt geen verschil zolang de wet hetzelfde blijft. Maar daar zit juist de angel, door het binnenhalen van steeds grotere groepen van mensen die onze cultuur en dus wetten totaal niet aanstaan en daar geregeld ook op spugen, loop je dus het risico dat hun invloed steeds meer gaat toenemen in onze wetgeving. Dat lijkt me dus zeer ongewenst. En dingen zoals kopvoddentax is niet mijn stijl, voor je het weet mag je haar niet langer zijn als 3 cm. Gehele gezichtsbedekking vind ik dan weer net iets te ver gaan, maar dat is persoonlijk, heeft ook te maken met veiligheid vind ik, dus die discussie ligt iets anders.
Niet 'over' maar 'voor'. Voor iemand die gelooft in een religie is de leer van die religie gezaghebbend. Als hij er niet meer in gelooft, niet meer.quote:[..]
Ik kan wel meer regels verzinnen.
En dat islam autoriteit heeft over gelovigen slaat wmb dus helemaal nergens op.
Die linkse mensen verdedigen de Islam niet. Niet in de zin dat ze de geloofsinhoud ervan onderschrijven. Ze komen op voor minderheden, zelfs als ze het gedachtegoed van die minderheid zelf niet onderschrijven. Dat is namelijk precies wat opkomen voor minderheden inhoud. Zo wordt de democratie niet een dictatuur van de meerderheid.quote:Dat ze dat wel zouden willen is iets anders als dat het werkelijk zo is, maar idd, dat blijven ze proberen door te drukken met steeds meer succes helaas, waardoor er twee vormen van justitie in een land ontstaan, namelijk de grondwet en de sharia-wetgeving. Ook uiterst ongewenst.
Het zijn juist de islam-apologeten die komen met voorstellen zoals één-arm afstand houden, geen mohammed-stripverhaaltjes meer maken, geen korte rokjes meer dragen nabij een AZC, 'want dan lok je het zelf uit, je moet respekt hebben voor hun kultuur'.
Dat noem ik verraad en komt juist uit de linkse PC-hoek en bizar genoeg was dat juist de groep die de christelijke en andere pijlers heeft afgebroken maar nu wel islam gebruikt om hun sloopagenda door te zetten. De zwarte kousenkerk zag in niet zitten, ben dus blij dat we hier nog mensen met rode haren zien rondlopen maar nu krijgen we onbegrijpelijk vanuit diezelfde hoek een verbod op islam kritiek.
En ik ben niet de enige die dat opvalt.
Ik herhaal even wat ik eerder zei, de invloed van Annie MG Schmidt, vooral op de heel jonge studentjes . Haar vrijzinnigheid, speelsheid, de boventoon dat volwassenen het ook allemaal niet weten en de speelsheid vergeten,de ondertoon van dat een beetje stout zijn best wel mag.(anti-autoritairisme, het conservatieve gezag ondermijnen)quote:Op vrijdag 18 maart 2016 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
Je hebt het dan dus niet over een complot, van een groepje sociaal-wetenschappers van 1 instituut, maar van het gegeven dat deze mensen (en volgelingen) wel van vrij grote invloed zijn geweest op veel sociaal-wetenschappers van een bepaalde generatie, die hun invloed weer
Ik ben niet thuis in het oeuvre van Annie M.G. Schmidt helaas, kan daar ook niet naar verwijzen. daarbij ben ik wrs nog een stuk jonger dan jij en studeerde ik niet sec een sociale wetenschap. Wel kan ik me een bijvak herinneren, in 1982, en dan vroeg ik me toen al toch echt af, waar haalt die gast het vandaan. Echter die lui van de Frankfurter Schule werden niet genoemd, volgens mij. Maar goed, echt wel lang geleden dus inmiddels.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik herhaal even wat ik eerder zei, de invloed van Annie MG Schmidt, vooral op de heel jonge studentjes . Haar vrijzinnigheid, speelsheid, de boventoon dat volwassenen het ook allemaal niet weten en de speelsheid vergeten,de ondertoon van dat een beetje stout zijn best wel mag.(anti-autoritairisme, het conservatieve gezag ondermijnen)
Erik van Muiswinkel heeft een lied gemaakt over haar invloed. Hij deed dat op die manier dat ik dacht... wat een conservatief *** is ie eigenlijk. Hij gaf haar de schuld van de verschuivingen in moraal en levenstijl van de sixties en seventies. Pas later hoorde ik dat hij eigenlijk een grote fan is van haar. Dus.... overdreef hij met opzet een conservatieve gedachte en wees haar aan als zondebok. ( wie kan dat lied terugvinden op het internet ?)
In aartsconservatieve kringen, met ultlopers naar extreemrechts, doen ze hetzelfde met de Frankfurter Schule. Zeker hadden hun teksten enige invloed.
Net als de teksten van Annie MG Schmidt op studentjes. die 10 tot 15 jaar jonger waren
Ik heb eens teruggedacht... ik denk wel dat ik fragmenten las van Gramsci, Adorno, Marcuse en Fromm. Vooral van de laatste 2 herinner ik me dat het moeilijke stukken tekst waren .
Ik neem aan dat ik iets geleerd van die 2, geloof ik. Maar meer van Annie MG Schmidt,
Ik denk ook wel dat de Frankfurter Schule enige invloed had .... op het intellectueel discours en progressieve denken. Maar domme rechtse drammers maken er een drama van.
Ik heb toch het een en ander gelezen in linkse blaadjes en artikelen in de vorige eeuw en de FS-heren kwamen toch echt niet steeds naar voren als de grote voorbeelden.
Deze heren waren geen idolen van mij. Annie MG Schmidt was dat eerder. Of John Lennon ( imagine) Ik ben geen marxist, dus flikker op met je etikettering.
Links wordt gekoppeld aan Joods. En alles wat Joods is, kent een rijke antisemitische traditie in de christelijke "beschaving", laten we wel zijn. Van alle complottheorieën is het antisemitisme wel de ridicuulste wmb, zeg ik als niet-christen, maar helaas ook de venijnigste en fataalste.quote:Dat anti-semieten graag joodse invloeden en complotten willen zien is bekend.
Maar kennelijk is die behoefte aan linkse invloeden willen zien en overdrijven tot in het complotterige dus een bezigheid geworden van heel rigide rechts .
Dat grote groepen zich er niet aan houden is ook een feit, het blijft tenslotte maar een papiertjequote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:25 schreef deelnemer het volgende:
Dat iedereen gebonden is aan de Nederlandse wet en regelgeving is een feit.
Nou, eigenlijk weten we wel waar het op uitdraait. Het multi-culti project draait immers al een tijdje mee en de resultaten zijn niet zo best. Dus je hoeft enkel maar daar naar te kijken in eigen of ander land en je kan dan redelijk secuur inschatten waar het op uitdraait.quote:Dat ook migranten invloed krijgen is iets dat je op je vingers kunt natellen.
Maar waar dat op uitdraait is niet zo duidelijk.
Dat kan en is mogelijk. Ik ben daar geen voorstander van en we zien het in de praktijk ook niet gebeuren. Links heeft weinig te klagen momenteel over de aantallen migranten behalve dat ze nog meer willen.quote:Het volgende is ook mogelijk. Een Nederlander heeft een mening. Bepaalde migranten zien dat anders. Dat kun je zien als een meningsverschil tussen Nederlanders en migranten. Eenmaal zo gesteld, kunt je je afvragen wie de doorslag moet geven, wij Nederlanders of migranten. Maar de mening van een Nederlander is niet de mening van alle Nederlanders. Je kunt met deze redenering ieder meningsverschil met een migrant beslechten. Je kunt er ook de mening van een andersdenkende mede Nederlander mee terzijde schuiven. Die is dan een cultureel marxist. Met die truc kan ook een rechtse politieke beweging zich opstellen als de Nederlander en daarmee haar agenda doordrukken.
Conclusie, dat argument is te algemeen. Daarmee kun je altijd jezelf de broek aantrekken dat je voor alle Nederlanders spreekt. Je verandert daarin, van iemand met een mening, tot de enige partij met recht van spreken. Een truc.
Je hebt gelijk, mea culpaquote:Niet 'over' maar 'voor'. Voor iemand die gelooft in een religie is de leer van die religie gezaghebbend. Als hij er niet meer in gelooft, niet meer.
Het gaat niet over bescherming minderheden. Het gaat over het doordrukken van de linkse agenda om dit land te overspoelen met immigranten. Niemand valt minderheden aan op die enkele gek na die een rotje tegen het azc raam gooit. Ga kijken op de AFA-site of gewoon in de kranten. Op alles waar maar een demonstratie is tegen de tsunami komen ze met stokken op af want 'dat zijn fascisten'. En je merkt waarschijnlijk dat ik islam hier niet eens bij benoem.quote:Die linkse mensen verdedigen de Islam niet. Niet in de zin dat ze de geloofsinhoud ervan onderschrijven. Ze komen op voor minderheden, zelfs als ze het gedachtegoed van die minderheid zelf niet onderschrijven. Dat is namelijk precies wat opkomen voor minderheden inhoud. Zo wordt de democratie niet een dictatuur van de meerderheid.
Wat bedoel je precies met sociale instituties ?quote:Het is cultuurliberalisme, en dat is het gevolg is van cultuuroverstijging. Als sociale instituties veranderlijk zijn, dan worden ze minder geloofwaardig. Als sociale instituties veranderen, dan verliest zowel de oude als de nieuwe vorm zijn absolute karakter. Het worden verschijnselen die komen en gaan. Dus zoekt men een ander houvast. Die linkse mensen hebben ongetwijfeld een ander houvast gekozen dan jij, zodat zij gemakkelijk kunnen loslaten waar jij je aan vasthoud.
Je machtsanalyse berust op de overtuiging dat er een strijd gaande is tussen culturen. In zoverre als er zo'n machtsstrijd is, ben je niet zelf de inzet van die strijd, maar bepaalde culturele normen. Dat is niet hetzelfde, want jij bent niet louter een exponent van een cultuur, en zij zijn dat ook niet. In zoverre dat het geen strijd wordt, zie ook veel vermenging en fusie.
Culturen veranderen, het is geen stabiel houvast. De dingen die echt van belang zijn, blijven meestal wel overeind als je je cultuur overstijgt. Want de volgende laag is dat je allemaal mens bent. Dat is een basis voor humaniteit.
Wat dat betreft hebben die Extreem-linksen een helderdere kijk op massa-immigratie dan D66/PvdA c.s. Zij beseften wel degelijk de invloed ervan op de bestaande maatschappij.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:09 schreef TomLuny het volgende:
CM op zn best
[..]
http://ariwatch.com/Links/PeterHitchensOnMassImmigration.htm
CM is wel wat beder dan dat hoor. Waar jij nu op doelt, dat zou je een multiculturalist kunnen noemen. CM is veel breder, dat gaat ook over de ondermijning van het gezin als hoeksteen van de samenleving, aanvallen op het Christelijke geloof, een absolute gelijkheidsleer, het beïnvloeden van het denken van mensen door het promoten van PC-taalgebruik et cetera.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 21:57 schreef TomLuny het volgende:
Een CM is voor mij iemand die denkt dat alle culturen gelijk zijn, en dat als je ze in een groepje bij elkaar zet ze vrolijk gaan dansen en zingen en uithuwelijken en samen koken. Dat is wel erg simpel gesteld maar goed, we zien duidelijk dat dit niet gebeurt op uitzonderingen na.
Ik kwam dit tegenquote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
Ik herhaal even wat ik eerder zei, de invloed van Annie MG Schmidt, vooral op de heel jonge studentjes . Haar vrijzinnigheid, speelsheid, de boventoon dat volwassenen het ook allemaal niet weten en de speelsheid vergeten,de ondertoon van dat een beetje stout zijn best wel mag.(anti-autoritairisme, het conservatieve gezag ondermijnen)
Erik van Muiswinkel heeft een lied gemaakt over haar invloed. Hij deed dat op die manier dat ik dacht... wat een conservatief *** is ie eigenlijk. Hij gaf haar de schuld van de verschuivingen in moraal en levenstijl van de sixties en seventies. Pas later hoorde ik dat hij eigenlijk een grote fan is van haar. Dus.... overdreef hij met opzet een conservatieve gedachte en wees haar aan als zondebok. ( wie kan dat lied terugvinden op het internet ?)
quote:VOF de Kunst is opgericht in 1983. Meteen in dit jaar staat de band binnen 4 weken nummer 1 in de hitlijsten met 'Suzanne'. 'Suzanne' blijkt een internationale hit en zo reist VOF de Kunst in 1984 als The Art Company maandenlang door bijna alle Europese landen. Van 'Susanna' worden wereldwijd drie miljoen exemplaren verkocht. Enkele jaren later wordt dit succes nog eens dunnetjes over gedaan met 'Eén kopje koffie'.
Wat aanvankelijk lijkt op een vriendelijk bedoeld, eenmalig eerbetoon van VOF de Kunst aan het prachtige oeuvre van Annie M.G. Schmidt,
https://www.bol.com/nl/c/(...)dex.html?lastId=6043
Dat dit ongewenst is, is niet een specifiek rechts standpunt. Het is geen politiek twistpunt.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 21:57 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Dat grote groepen zich er niet aan houden is ook een feit, het blijft tenslotte maar een papiertje
Het is waar dat mensen met verschillende culturele achtergronden minder gemakkelijk samenwerken. Onderdeel van de cultuur zijn ook normen, die je niet zomaar leuk kunt samenvoegen. Dat remt het onderlinge vertrouwen en ook een normale samenwerking. Ik denk er dus niet licht over.quote:[..]
Nou, eigenlijk weten we wel waar het op uitdraait. Het multi-culti project draait immers al een tijdje mee en de resultaten zijn niet zo best. Dus je hoeft enkel maar daar naar te kijken in eigen of ander land en je kan dan redelijk secuur inschatten waar het op uitdraait.
[..]
Dat kan en is mogelijk. Ik ben daar geen voorstander van en we zien het in de praktijk ook niet gebeuren. Links heeft weinig te klagen momenteel over de aantallen migranten behalve dat ze nog meer willen.
Een CM is voor mij iemand die denkt dat alle culturen gelijk zijn, en dat als je ze in een groepje bij elkaar zet ze vrolijk gaan dansen en zingen en uithuwelijken en samen koken. Dat is wel erg simpel gesteld maar goed, we zien duidelijk dat dit niet gebeurt op uitzonderingen na.
De oorzaak achter de immigratiestroom is niet een linkse campagne om die mensen hierheen te krijgen.quote:[..]
Je hebt gelijk, mea culpa
[..]
Het gaat niet over bescherming minderheden. Het gaat over het doordrukken van de linkse agenda om dit land te overspoelen met immigranten. Niemand valt minderheden aan op die enkele gek na die een rotje tegen het azc raam gooit. Ga kijken op de AFA-site of gewoon in de kranten. Op alles waar maar een demonstratie is tegen de tsunami komen ze met stokken op af want 'dat zijn fascisten'. En je merkt waarschijnlijk dat ik islam hier niet eens bij benoem.
Heeft iets een natuurlijke oorsprong of een sociale oorsprong? Die lijn is niet gemakkelijk te trekken. Eten is natuurlijk, maar iemands dagelijkse voedselpatroon is cultuurafhankelijk (lees sociale oorsprong). Sociale instituties zijn de basispatronen (inclusief normen en waarden) en de organisatiestructuren van een samenleving, in zover die cultuurafhankelijk zijn.quote:Wat bedoel je precies met sociale instituties ?
Machtsanalyse is wel groot woord, dat er echter een strijd gaande is tussen culturen valt gewoon niet te ontkennen.
Heb je mijn posts over de OIS in de VN gemist bijvoorbeeld ?
Maar ook in bepaalde wijken zie je dat, in de gemeentebesturen en in de straten.
Over cultuuroverstijging, in welke landen zie je de meeste 100% mono-cultuur ?
Je hebt gelijk, ik kreeg het niet goed onder woorden, het is al laat.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 22:51 schreef LXIV het volgende:
CM is wel wat beder dan dat hoor. Waar jij nu op doelt, dat zou je een multiculturalist kunnen noemen. CM is veel breder, dat gaat ook over de ondermijning van het gezin als hoeksteen van de samenleving, aanvallen op het Christelijke geloof, een absolute gelijkheidsleer, het beïnvloeden van het denken van mensen door het promoten van PC-taalgebruik et cetera.
Klopt, het is een feit des levens. Vraag is, wat gaan we eraan doen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:20 schreef deelnemer het volgende:
Dat dit ongewenst is, is niet een specifiek rechts standpunt. Het is geen politiek twistpunt.
Okquote:Het is waar dat mensen met verschillende culturele achtergronden minder gemakkelijk samenwerken. Onderdeel van de cultuur zijn ook normen, die je niet zomaar leuk kunt samenvoegen. Dat remt het onderlinge vertrouwen en ook een normale samenwerking. Ik denk er dus niet licht over.
Geef dan eens een praktijkvoorbeeld hoe dat in zn werk zou kunnen gaan.quote:Het is omgekeerd. Die problemen zijn er, en dan kun je niet als bokken tegenover elkaar gaan staan. En dat doe je, als je beide je eigen cultuur zo belangrijk maakt. Als je echt serieus op deze problemen wilt ingaan, moet je cultuuroverstijgend denken.
Klopt, maar die stroom zoveel mogelijk makkelijker maken is wel een linkse agendaquote:De oorzaak achter de immigratiestroom is niet een linkse campagne om die mensen hierheen te krijgen.
Goed, ik zie hier dus een uitleg van cultuuroverstijgen waar ik eerder op antwoordde (in deze post)quote:Heeft iets een natuurlijke oorsprong of een sociale oorsprong? Die lijn is niet gemakkelijk te trekken. Eten is natuurlijk, maar iemands dagelijkse voedselpatroon is cultuurafhankelijk (lees sociale oorsprong). Sociale instituties zijn de basispatronen (inclusief normen en waarden) en de organisatiestructuren van een samenleving, in zover die cultuurafhankelijk zijn.
Je kunt erover twisten wat behoort tot de natuurlijke orde en wat tot de sociale orde. Islamieten zullen hun godsdienst scharen onder de natuurlijke orde, en atheisten zullen het scharen onder de sociale orde. Atheisten zien de islam dus als een sociale institutie. Aangezien sociale instituties mensenwerk zijn, kun je mensen bewegen om er eens kritisch naar te kijken. Zo kunnen atheisten, vanuit hun standpunt, stellen dat mensen in islamitische landen er goed aan doen om kritisch te kijken naar de islam.
Je eigen cultuur overstijgen is noodzakelijk om kritisch naar je eigen cultuur te kunnen kijken (en die van anderen). Als anderen dat niet kunnen, is dat geen enkele reden om zelf net zo beperkt te denken. Je eigen cultuur overstijgen overkomt je grotendeels, en het is zover als je het zelf allemaal niet meer zo geloofwaardig vindt. Eenmaal zover kun je ook niet meer terug, net zomin als jij nog echt in Sinterklaas kan geloven.
Je kunt alleen je eigen cultuur overstijgen, als je het in bepaalde opzichten niet meer geloofwaardig vindt. Je hoeft er dan niet mee op te houden, net zomin als het Sinterklaas feest stopt, als je op je 5e levensjaar van je geloof valt. Alleen is het daarna nooit meer hetzelfde, en je kan niet meer terug. Je kan het wel blijven meespelen, maar liever zoekt je iets waar je wel in echt in kan geloven. Een herorientatie.
Als men stelt dat Marxisme de tegenpool is van de west-Europese en VS cultuur en wetende dat zij neo-Marxisten waren dan was dat uiteindelijk wel de bedoeling om die westerse cultuur te vernietigen en om het om te sturen naar een ander model.quote:Op donderdag 17 maart 2016 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Wat mij van deze link wel duidelijk wordt:
De kunstkritiek van Adorno en Benjamin
Adorno en Benjamin zaten niet samen te zweren om de Europese cultuur te vernietigen .
De rest van het verhaal gaat dan over kunstkritiek en blijft deze intro verder onderbelicht en net als deze meneer in minuut 26:30 van de lezing (zie video onder) zich afvraagt hoe word je vanuit de kunst een communist, is mij dat ook nog steeds een groot raadsel.quote:Marx had zich duidelijk vergist. Maar hoe? Dat probeerde het onderzoekinstituut uit te vogelen.
‘De Frankfurters kwamen erachter dat een van de belangrijkste punten waarop ze Marx moesten aanpassen diens basis-bovenbouwmodel was. Marx had gezegd dat de economie de basis van de maatschappij vormt en dat de cultuur daar achteraan hobbelt. Dat kan niet kloppen, zeiden de leden van het instituut. Begin twintigste eeuw zag je immers dat juist culturele motieven, zoals ideologie, met name die van het nationalisme, een bepalende factor vormden in hoe de samenleving zich ontwikkelde.
‘Dus in plaats van zich op de economie te focussen, zoals Marx had gedaan, gingen zij onderzoek doen naar volkscultuur, nationalisme, populaire cultuur. Adorno schreef over jazz. Benjamin over film en literatuur, en dan niet alleen over de hoge literatuur maar ook over detectives en damesromannetjes. Zo bestudeerden ze zaken waarvoor filosofen tot dan toe hun neus voor hadden opgehaald.
en hier minuut 20-28 van de lezing :quote:‘Adorno doet dat bijvoorbeeld met de muziek van Arnold Schönberg. Schönberg zelf sprak van de “emancipatie van de dissonant”. Dat komt erop neer dat een toon zich niet mee hoeft te conformeren aan een centrale toonladder, zoals een traditioneel muziekstuk in C, E of F staat. Voor Adorno betekende dat ten eerste een democratisering van de toonreeksen, waarin je geen hiërarchie meer had tussen consonante en dissonante tonen – dat vertegenwoordigde al een vorm van vrijheid. Ten tweede stond deze muziek voor Adorno symbool voor de spanning in de samenleving tussen individu en geheel, waarbij het individu voortdurend overspoeld te dreigt te raken door de totaliteit. In de muziek van Schönberg kreeg dat individuele, niet-identieke wel een plaats.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |