Groot verschil. Trainingskoersen vaak op een baan met doortrap bochten. Een criterium heeft vaak meerdere 90graden bochten, drempels, slecht liggende klinkers, wat het heel wat moeilijker maakt. Vorig jaar veel gasten bij ons die trainingskoersen uitreden, maar bij criteriums al snel op een ronde werden gezet.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:02 schreef ratatat het volgende:
Hoe verhouden trainingskoersjes zich t.o.v. 'echte' wedstrijden?
Tov criteriums: niet te vergelijken is mijn ervaringquote:Op maandag 7 maart 2016 22:02 schreef ratatat het volgende:
Hoe verhouden trainingskoersjes zich t.o.v. 'echte' wedstrijden?
Die trainingskoersen zijn er nu toch ook al? Die stoppen bij ons als de echte koersen beginnen.quote:Op maandag 7 maart 2016 21:53 schreef MarcoD het volgende:
Wilde begin april wel beginnen met trainingskoersjes en eventueel als het uitkomt een criterium
Dat klinkt niet echt als genieten. Ik blijf dan eerst nog wel lekker op de baantjes rijden, beetje leren hoe het werkt, goed genoeg worden om met de A mee te rijden zonder dood te gaan en dan zien we wel weer verder.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Groot verschil. Trainingskoersen vaak op een baan met doortrap bochten. Een criterium heeft vaak meerdere 90graden bochten, drempels, slecht liggende klinkers, wat het heel wat moeilijker maakt. Vorig jaar veel gasten bij ons die trainingskoersen uitreden, maar bij criteriums al snel op een ronde werden gezet.
Om dezelfde redenen als die van Patty?quote:Op maandag 7 maart 2016 22:19 schreef MarcoD het volgende:
[..]
Tov criteriums: niet te vergelijken is mijn ervaring
Het is juist enorm genieten als het goed gaat. Niks mooiers om je fiets op volle snelheid naar links de bocht in te gooien, 50m verder naar rechts en hopen dat je hem houdt (of diegene voor je hehe). Soms heb je rondjes van bijv. 1800m met 12 bochten. Das echt gekkenwerk, maar wel gaaf.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:29 schreef ratatat het volgende:
[..]
Dat klinkt niet echt als genieten. Ik blijf dan eerst nog wel lekker op de baantjes rijden, beetje leren hoe het werkt, goed genoeg worden om met de A mee te rijden zonder dood te gaan en dan zien we wel weer verder.
Ik weet niet hoe vaak je van plan bent omhoog te gaan, maar het lijkt mij dat je daar toch vooral op tempo / sweetspot naar boven gaat. 2x duur, 1x temp, 1x sweet spot per week oid lijkt me wel prima. En dan als je wat dichterbij komt wat meer focusses op tempo en sweet spot. En bij die sweetspot af en toe ook een blokje tegen de wind in met een wat lagere cadans om zo het klimmen een beetje te simuleren.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:33 schreef Blik het volgende:
Vraagje, ben bezig met een training-schema te maken om zo goed mogelijk richting Alpe d'Huzes te komen. Ik begrijp heel goed dat je moet afwisselen met duur/weerstand/kracht. Echter, hoe kan ik nou het beste al die verschillende trainingen uitvoeren. Het is logisch dat je de meeste duurtraining in het weekend doet vanwege de tijd, maar hoe moet ik nou bepalen wanneer ik kracht/weerstands training moet doen?
Iemand suggesties?
Laat ik eerst maar eens leren hoe ik goed bochten moet rijden. Laatst weer een pedal strike, word ik toch niet helemaal gelukkig van.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het is juist enorm genieten als het goed gaat. Niks mooiers om je fiets op volle snelheid naar links de bocht in te gooien, 50m verder naar rechts en hopen dat je hem houdt (of diegene voor je hehe). Soms heb je rondjes van bijv. 1800m met 12 bochten. Das echt gekkenwerk, maar wel gaaf.
Ja met als toevoeging dat een gebrek aan een goede positie betekent dat je na elke bocht vol aan de bak moet en dat erg zwaar is.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:30 schreef ratatat het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen als die van Patty?
Wat clubkoersjes, veel trainingskoersjes zijn er niet hier in de buurt.quote:Op maandag 7 maart 2016 22:20 schreef Patroon het volgende:
[..]
Die trainingskoersen zijn er nu toch ook al? Die stoppen bij ons als de echte koersen beginnen.
Ik moet zeggen dat dat mij ook 'leuker' lijkt, bij die criteriums was het vaak vanaf begin af aan afzien. Mentaal is dat best lastig was mijn ervaring, maar als je achteraf foto's ziet van de mensen die bij je in het wiel zitten en die ook toonbaar af aan het zien zijn kan dat helpen bij volgende keren.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:15 schreef the_critic het volgende:
Klopt.. De ene is een criterium-tijger.. De ander meer geschikt voor omloop of klassiekers(helaas zijn die er naar weinig op lager niveau).
Ik was vroeger ook meer van waaiers rijden, positie in groep houden, kantje rijden.. Dan van uur lang van bocht naar bocht sprinten
De oranjeronde van Amsterdam wordt op sloten gereden, is een mooie introductie om met een aantal criteriumtijgers te rijden(sportklasse).quote:Op maandag 7 maart 2016 22:44 schreef ratatat het volgende:
[..]
Laat ik eerst maar eens leren hoe ik goed bochten moet rijden. Laatst weer een pedal strike, word ik toch niet helemaal gelukkig van.
Daar ga ik dan ook maar heen.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:24 schreef MarcoD het volgende:
[..]
De oranjeronde van Amsterdam wordt op sloten gereden, is een mooie introductie om met een aantal criteriumtijgers te rijden(sportklasse).
Jaquote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar ga ik dan ook maar heen.
Enig idee van het niveau? Gewoon 3 uur sloten zegmaar?
Dat is ook zo. Ik heb dat ook moeten leren. Ik dacht eerst steeds van 'pfff zere benen etc' en dacht daarbij niet aan hoe anderen zich voelden. Tot ik ging letten op hoe anderen trappen en dan zie je snel genoeg dat ze ook niet makkelijk zitten. Renners die steeds even de benen stil houden als de kans zich voordoet, zitten echt niet meer fris. Zodra ik dan niet lekker meer zat dacht ik 'kijk die gasten eens lastig zitten' en dan was ik mijn eigen pijn alweer vergeten..quote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:22 schreef MarcoD het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat dat mij ook 'leuker' lijkt, bij die criteriums was het vaak vanaf begin af aan afzien. Mentaal is dat best lastig was mijn ervaring, maar als je achteraf foto's ziet van de mensen die bij je in het wiel zitten en die ook toonbaar af aan het zien zijn kan dat helpen bij volgende keren.
Je moet eigenlijk denken ik ben niet de enige die het zwaar heeft.
als je de slag gemist heb gewoon lekker met andere renners verder gaan en bij de eerst 5-10 rijden, mensen als Brian B, Arthur Rals je gedubbeld wordt wel) en andere toppers die zie je toch bijna nooit, gewoon lekker je eigen koers rijdenquote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:47 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ga beginnen met kijken of ik dat allemaal zie, daarna eens gebruik van maken
Ja, dat is meer op wielerbaantjes of clubparcoursen zoals ze dat in 't westen noemen. Dat heb je hier het hele jaar door op donderdagavond. Met echte trainingskoersen is dat niet te vergelijken, het lukt mij zelfs om zo af en toe in een ontsnapping te zittenquote:Op maandag 7 maart 2016 22:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Groot verschil. Trainingskoersen vaak op een baan met doortrap bochten. Een criterium heeft vaak meerdere 90graden bochten, drempels, slecht liggende klinkers, wat het heel wat moeilijker maakt. Vorig jaar veel gasten bij ons die trainingskoersen uitreden, maar bij criteriums al snel op een ronde werden gezet.
Je bedoelt dat er gewoon een groepje met beresterke kerels staat die belachelijk hard rijden?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:56 schreef MarcoD het volgende:
[..]
als je de slag gemist heb gewoon lekker met andere renners verder gaan en bij de eerst 5-10 rijden, mensen als Brian B, Arthur Rals je gedubbeld wordt wel) en andere toppers die zie je toch bijna nooit, gewoon lekker je eigen koers rijden
Strava.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 09:27 schreef Reljem het volgende:
Met mijn nieuwe Garmin speeltje wordt het ook hoog tijd om daar routes op te pleuren. Volgens mij is een .gpx bestandje op de Garmin zetten kinderspel. Nou mijn vraag aan jullie liefhebbers; welke sites gebruiken jullie om routes te downloaden door bijvoorbeeld de Ardennen/Alpen? Of doen we het allemaal op gevoel?
Alleen via strava, gebruik het eigenlijk zelden, maar die routes maken gaat wel makkelijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 09:36 schreef Reljem het volgende:
Stravacompleet vergeten. En zelf maken is misschien nog wel de beste optie. Even de mooie colletjes in de buurt op zoeken en daar een route overheen gooien. @kanovinnie. Bij het zelf maken kom ik alweer een stuk of 5 sites tegen. Welke heb jij de beste ervaringen mee?
http://labs.strava.com/clustererquote:Op dinsdag 8 maart 2016 09:27 schreef Reljem het volgende:
Met mijn nieuwe Garmin speeltje wordt het ook hoog tijd om daar routes op te pleuren. Volgens mij is een .gpx bestandje op de Garmin zetten kinderspel. Nou mijn vraag aan jullie liefhebbers; welke sites gebruiken jullie om routes te downloaden door bijvoorbeeld de Ardennen/Alpen? Of doen we het allemaal op gevoel?
Voor je de route start moet je even op het gereedschapje klikken. Dan kan je dat uitzetten.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 09:39 schreef muzas het volgende:
Heb nu ook een navigatie-garmin, maar ik wordt knettergek van die routeaanwijzingen als je een kaartje ingeladen hebt. Als ik aanwijzingen wil kijk ik zelf wel op de kaart... nu pusht ie ze er door... en dan staat er wel 'tap to go back' maar dat wordt ie binnen 2 meter opnieuw getriggerd.
Is het net of je flappy bird op je edge zit te spelen.
tip du jour. thnx ga ik ff naar kijken.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 09:40 schreef Patroon het volgende:
[..]
Voor je de route start moet je even op het gereedschapje klikken. Dan kan je dat uitzetten.
Sowieso maak ik routes in .tcx, dan heb je geen aanwijzingen.
Bij een clubwedstrijd staan mss 10 sterke renners aan de start. Bij een criterium minstens 50-60.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het dan niet makkelijker om mee te rijden?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Bij een clubwedstrijd staan mss 10 sterke renners aan de start. Bij een criterium minstens 50-60.
Op sloten denk ik wel, omdat je daar relatief makkelijk volgen kan. Wil je vooraan het spel meespelen tja dan merk je hoe hard het gaat. Op een selectief criteriumparcours is het een ander verhaal, dan is het vaak alles op een lint en wordt het een soort afvalrace aan de staart van het peloton.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is het dan niet makkelijker om mee te rijden?
Sowieso staan er bij Sloten wel meer dan 10 sterke renners aan de startBij BRC niet. DAar sta je met 30 man in totaal waarvan 10 sterke, 10 minder sterk, 8 redelijke goeie, ik en een geit
Oh ik heb de illusie ook niet dat een criterium zo makkelijk is als op sloten meerijden. Op sloten kan je voorin meespelen en als je moe bent in het peloton met hartslag 130 bijkomen.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Op sloten denk ik wel, omdat je daar relatief makkelijk volgen kan. Wil je vooraan het spel meespelen tja dan merk je hoe hard het gaat. Op een selectief criteriumparcours is het een ander verhaal, dan is het vaak alles op een lint en wordt het een soort afvalrace aan de staart van het peloton.
Dan moet je een paar verschillende criteriums inschrijven dan kan je kijken welk type rondje je goed in bent en of je het leuk vind. De ene wedstrijd is de andere niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Oh ik heb de illusie ook niet dat een criterium zo makkelijk is als op sloten meerijden. Op sloten kan je voorin meespelen en als je moe bent in het peloton met hartslag 130 bijkomen.
Ben wel benieuwd hoe een criterium is
3 uur sloten.. Lijkt me vooral zwaar tussen de oren.. Ppfffquote:Op dinsdag 8 maart 2016 08:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hij bedoelt Sloten om 15:00, die sportklasse criteriums zijn amper 50km toch?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:46 schreef the_critic het volgende:
[..]
3 uur sloten.. Lijkt me vooral zwaar tussen de oren.. Ppfff
Hmm scherp.. Hahaquote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:47 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hij bedoelt Sloten om 15:00, die sportklasse criteriums zijn amper 50km toch?
3 uur 's middags he?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:46 schreef the_critic het volgende:
[..]
3 uur sloten.. Lijkt me vooral zwaar tussen de oren.. Ppfff
quote:
Nou.. Respect hoor. Lijkt me aardig geestdodend. Of je moet 3 uur meestrijden bij de eerste 15 man, maar dan nog. Niet het meest inspirerende rondjequote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]![]()
Heb wel eens twee koersen gedaan op sloten. Dat was best killing.
inb4 bolle toerder
Dat was wel 1 van de punten waar ik tegenaan liep. Och, beetje ouwehoeren en je komt er wel.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:55 schreef the_critic het volgende:
[..]
Nou.. Respect hoor. Lijkt me aardig geestdodend. Of je moet 3 uur meestrijden bij de eerste 15 man, maar dan nog. Niet het meest inspirerende rondje
Ja, vorig jaar reed ik een elite criterium van 100km met 3 bochten per rondje. 46gem en ik kon makkelijk volgen. Andere elite criterium met technisch stuk erin had ik niets te zoeken, zo verschillend.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 10:46 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dan moet je een paar verschillende criteriums inschrijven dan kan je kijken welk type rondje je goed in bent en of je het leuk vind. De ene wedstrijd is de andere niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |