abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 februari 2016 @ 17:04:13 #101
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160261210
TS heeft natuurlijk wel gelijk dat het klantvriendelijker was geweest als de bank eerst had gevraagd of hij een pas met of zonder contactloos betalen wilde.
Overigens voor mij een goed moment om aan de bank door te geven dat mijn volgende passen zonder contactloos rollen mag. O+
pi_160263975
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 16:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus je bent een hoop aan het mekkeren en klagen en hoog van de toren aan het blazen over dat je dan vertrekt, maar dan wél gebruik maken van de chipknip in plaats van contant geld :') Heb je toen ook gedreigd te vertrekken?

En dat dan in een topic waarin je ook klaagt over vernieuwingsdrang, terwijl die chipknip ook ooit een vernieuwing was, toen je ook gewoon gebruik kon maken van contant geld, maar dat blijkbaar niet deed terwijl je dat oh zo belangrijk vindt 8)7 :')

Huilie.
Ik had je post niet gezien omdat deze werd bedolven onder een berg bagger.
De chipknip is natuurlijk niet vergelijkbaar met contactloos pinnen.

1 Ten eerste is de chipknip een systeem dat los staat van pinnen. Je kunt dus aan een chipknip transactie niks over de bankrekening of wat dan ook te weten komen.
2. Ten tweede is chipkniptransactie niet van een afstand afleesbaar, zoals wel met contactloos het geval is. Je zou dan de pas moeten stelen en deze fysiek in een apparaat moeten doen.
3. Ten derde beslis je zelf hoeveel saldo je op je chipknip laadt. Als je er niet aan mee wil doen, doe je er niet aan mee. Zoals ik al zei wordt het contactloos betalen je dus min of meer door de strot geduwd.

En de rest is persoonlijke aanval/bagger.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 19:23:40 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_160264208
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik had je post niet gezien omdat deze werd bedolven onder een berg bagger.
De chipknip is natuurlijk niet vergelijkbaar met contactloos pinnen.

1 Ten eerste is de chipknip een systeem dat los staat van pinnen. Je kunt dus aan een chipknip transactie niks over de bankrekening of wat dan ook te weten komen.
2. Ten tweede is chipkniptransactie niet van een afstand afleesbaar, zoals wel met contactloos het geval is. Je zou dan de pas moeten stelen en deze fysiek in een apparaat moeten doen.
3. Ten derde beslis je zelf hoeveel saldo je op je chipknip laadt. Als je er niet aan mee wil doen, doe je er niet aan mee. Zoals ik al zei wordt het contactloos betalen je dus min of meer door de strot geduwd.

En de rest is persoonlijke aanval/bagger.
Dat is geen antwoord, want jij blaast hoog van de toren dat je dan vertrekt als je geen cash meer kunt gebruiken en ik vraag me dan af waarom jij uberhaupt de chipknip bent gaan gebruiken als je cash zo geweldig vindt.

Het is namelijk apart dat je zogenaamd tegen technologische vooruitgang bent maar toen de chipknip geïntroduceerd werd was dat ook technologische vooruitgang die hoe dan ook geen cash was, wat voor jou blijkbaar heel belangrijk is.

Waarom ben je dat wél gaan gebruiken ipv good old cash money?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 februari 2016 @ 19:32:04 #104
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160264432
Zeg, speel eens wat meer op de bal en niet op de man...
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 19:42:02 #105
16180 crew  CoolGuy
pi_160264720
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:32 schreef Vijzel het volgende:
Zeg, speel eens wat meer op de bal en niet op de man...
Dat is volkomen op op de bal. De vragen zijn terecht. Chipknip of wat dan ook gebruiken anders dan cash is raar als je opmerking wel is dat als je geen cash meer kunt gebruiken je aftaait, terwijl hij wel de chipknip gebruikt wat geen cash is.

Daarnaast was de chhipknip ook een technologische vooruitgang, die hij dan wél gebruikte, wederom, ten faveure van cash.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 19:44:20 #106
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160264776
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is volkomen op op de bal. De vragen zijn terecht. Chipknip of wat dan ook gebruiken anders dan cash is raar als je opmerking wel is dat als je geen cash meer kunt gebruiken je aftaait, terwijl hij wel de chipknip gebruikt wat geen cash is.

Daarnaast was de chhipknip ook een technologische vooruitgang, die hij dan wél gebruikte, wederom, ten faveure van cash.
Het voordeel van chipknip was wel dat t niet allemaal op je afschriften stond, daardoor minder gevoel gaf van 'big brother is watching you'. Ik heb de chipknip ook tot de laatste dag gebruikt.
pi_160265168
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb al heel duidelijk uitgelegd waarom chipknip iets heel anders is dan contactloos betalen, en waarom ik het dus wel gebruikte itt contactloos betalen.

Dat jij dan wil blijven jij-bakken, tsja.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 19:56:52 #108
16180 crew  CoolGuy
pi_160265176
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:44 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Het voordeel van chipknip was wel dat t niet allemaal op je afschriften stond, daardoor minder gevoel gaf van 'big brother is watching you'. Ik heb de chipknip ook tot de laatste dag gebruikt.
Ja, want stel je voor dat er op je afschrift staat dat je een 10tje hebt uitgegeven bij de blokker bij wijze van. Dat kan écht niet natuurlijk.

Nee, dan kun je beter dr op hebben staan dat er tig x euro is afgeboekt omdat je je chipknip hebt opgeladen, maar dan kan big brother in ieder geval niet zien of je die 10 euro aan sokken of make up hebt uitgegeven, bij wijze van.
pi_160265262
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, want stel je voor dat er op je afschrift staat dat je een 10tje hebt uitgegeven bij de blokker bij wijze van. Dat kan écht niet natuurlijk.

Nee, dan kun je beter dr op hebben staan dat er tig x euro is afgeboekt omdat je je chipknip hebt opgeladen, maar dan kan big brother in ieder geval niet zien of je die 10 euro aan sokken of make up hebt uitgegeven, bij wijze van.
Verander make up eens door, bijvoorbeeld, een pakje condooms geschikt voor anale seks (als je in een regime zou wonen waar dat verboden is).
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 19:59:34 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_160265265
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb al heel duidelijk uitgelegd waarom chipknip iets heel anders is dan contactloos betalen, en waarom ik het dus wel gebruikte itt contactloos betalen.

Dat jij dan wil blijven jij-bakken, tsja.
Dan zal ik je maandag (want ik moet t navragen) vertellen wat het grote gevaar van chipknip was, wat nooit is medegedeeld. Ik kan het navragen omdat ik een project doe bij een bedrijf dat betalingsverkeer regelt, en daar is dat verteld, ik kan het alleen niet navertellen, en ik wil niet iets zeggen wat niet klopt.

Je had wel gelijk dat het weg gegaan is vanwege veel meer dan alleen maar 'achterhaald'.
pi_160265301
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Verander make up eens door, bijvoorbeeld, een pakje condooms geschikt voor anale seks (als je in een regime zou wonen waar dat verboden is).
Ja, in een regime waar dat verboden is zal dat zeker zo in de winkel verkocht worden en met een pas betaald worden.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 20:00:44 #112
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160265308
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik ken iemand die standaard gezeik krijgt als ie snoep koopt, dus dan is het inderdaad een handige feature. :+
pi_160265326
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan zal ik je maandag (want ik moet t navragen) vertellen wat het grote gevaar van chipknip was, wat nooit is medegedeeld. Ik kan het navragen omdat ik een project doe bij een bedrijf dat betalingsverkeer regelt, en daar is dat verteld, ik kan het alleen niet navertellen, en ik wil niet iets zeggen wat niet klopt.

Je had wel gelijk dat het weg gegaan is vanwege veel meer dan alleen maar 'achterhaald'.
Dat vind ik dan wel weer interessant, wat het gevaar van chipknip was. Maar mag je dat wel zomaar op internet gooien dan? Ik zou dat eerst even vragen. Je mag me natuurlijk ook een pm sturen, maar riskeer vooral je baan niet voor deze discussie ;)
pi_160265346
Al die jankmuilen over onveilige toestanden moeten hun pas in aluminiumfolie wikkelen.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:01:50 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_160265347
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar we wonen dus niet in een land waar anale seks verboden is. Ik kan me echt niets bedenken wat ik wel met chipknip zou betalen als ik daar ook cash voor kan gebruiken. Van je cashtransactie wordt nl niks vastgelegd, van een chipknip transactie wordt wel degelijk data vastgelegd.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:03:30 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_160265418
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat vind ik dan wel weer interessant, wat het gevaar van chipknip was. Maar mag je dat wel zomaar op internet gooien dan? Ik zou dat eerst even vragen. Je mag me natuurlijk ook een pm sturen, maar riskeer vooral je baan niet voor deze discussie ;)
Volgens mij is het geen giga geheim ofzo. Ik zal het navragen en kijken of ik er een heel globaal verhaal van kan maken. Details ga ik natuurlijk niet geven. :)
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:04:19 #117
16180 crew  CoolGuy
pi_160265439
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:00 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Ik ken iemand die standaard gezeik krijgt als ie snoep koopt, dus dan is het inderdaad een handige feature. :+
Dan heb je grotere problemen dan big brother :+
pi_160265501
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar we wonen dus niet in een land waar anale seks verboden is. Ik kan me echt niets bedenken wat ik wel met chipknip zou betalen als ik daar ook cash voor kan gebruiken. Van je cashtransactie wordt nl niks vastgelegd, van een chipknip transactie wordt wel degelijk data vastgelegd.
Ik zeg ook niet dat chipknip beter was dan cash. Ik zeg dat het beter was dan contactloos betalen, en in sommige gevallen beter dan pinnen.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 20:07:49 #119
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160265546
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan heb je grotere problemen dan big brother :+
Dat klopt als een zwerende vinger.
pi_160265623
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat chipknip beter was dan cash. Ik zeg dat het beter was dan contactloos betalen, en in sommige gevallen beter dan pinnen.
Omdat jij blijkbaar niet capabel bent om er mee om te gaan wil niet zeggen dat het een slecht systeem is.

Als er aantoonbare veiligheidissues zijn is het systeem kut, maar die issues heb ik nog niet gehoord.
pi_160265730
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:10 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Omdat jij blijkbaar niet capabel bent om er mee om te gaan wil niet zeggen dat het een slecht systeem is.

Als er aantoonbare veiligheidissues zijn is het systeem kut, maar die issues heb ik nog niet gehoord.
Er is al een veiligheidsissue gepost in deze draad. Maar goed op jou is het volgende van toepassing

pi_160265756
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Er is al een veiligheidsissue gepost in deze draad. Maar goed op jou is het volgende van toepassing

[ afbeelding ]
Quote het issue even, waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen.
pi_160265857
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:15 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Quote het issue even, waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen.
quote:
pi_160265933
quote:
Grappenmaker, hiervoor is contactloos betalen niet genoeg. Misschien moeten we pincodes dan ook maar afschaffen.
pi_160265987
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:22 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Grappenmaker, hiervoor is contactloos betalen niet genoeg. Misschien moeten we pincodes dan ook maar afschaffen.
Het kan voor kleinere bedragen dus ook zonder pinpas. Tot 25 eur per keer en max 50 euro per dag.

En voorheen kon er, zelfs als iemand je pincode af kon lezen, niks gebeuren als die persoon niet je pinpas kon stelen. Dat kan nu dus wel.

Voor mensen met kleine inkomens kan het een ramp zijn als je door zo een geintje zomaar 25 euro kwijt raakt.
pi_160266306
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het kan voor kleinere bedragen dus ook zonder pinpas. Tot 25 eur per keer en max 50 euro per dag.

En voorheen kon er, zelfs als iemand je pincode af kon lezen, niks gebeuren als die persoon niet je pinpas kon stelen. Dat kan nu dus wel.

Voor mensen met kleine inkomens kan het een ramp zijn als je door zo een geintje zomaar 25 euro kwijt raakt.
Tja, potentieel 50 euro schade die door de bank wordt vergoed weegt mijn inziens niet op tegen de voordelen.
pi_160266488
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Tja, potentieel 50 euro schade die door de bank wordt vergoed weegt mijn inziens niet op tegen de voordelen.
Wat zijn die voordelen nu precies? Dat je niet je pas in de gleuf hoeft te stoppen en je dus een paar seconde bespaart?

Dat vind ik juist niet opwegen tegen de nadelen. En als je dat wel vindt, prima, maar men moet zo een systeem opt-in uitrollen en niet opt-out. En zou me niet verbazen als je over een tijdje helemaal geen passen meer kunt krijgen zonder contactloos (wat voorlopig nog wel kan, maar tot hoe lang?)
pi_160266654
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Hoelang zouden ze dat blijven vergoeden? Verder zul je tijd kwijt zijn aan het melden van misbruik en het bewijzen ervan. Je kunt gewoon beter cash gebruiken.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:33:30 #129
16180 crew  CoolGuy
pi_160268564
quote:

[..]

Nee. Het is niet 50 euro per dag. Het is tot 50 euro, en daarna moet je per se weer een keer een betaling doen met pincode. Als jij aan de 50 euro zit is het niet automatisch zo dat je de dag er na weer tot 50 euro kunt.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:34:23 #130
16180 crew  CoolGuy
pi_160268596
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wat zijn die voordelen nu precies? Dat je niet je pas in de gleuf hoeft te stoppen en je dus een paar seconde bespaart?

Dat vind ik juist niet opwegen tegen de nadelen. En als je dat wel vindt, prima, maar men moet zo een systeem opt-in uitrollen en niet opt-out. En zou me niet verbazen als je over een tijdje helemaal geen passen meer kunt krijgen zonder contactloos (wat voorlopig nog wel kan, maar tot hoe lang?)
De pas zal de mogelijkheid tot contactloos betalen hebben, maar die functie kun je uitschakelen.
pi_160268829
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De pas zal de mogelijkheid tot contactloos betalen hebben, maar die functie kun je uitschakelen.
Zoals ik al zei kan dat iig bij ABN niet.

En zou me niet verbazen als ook andere banken die mogelijkheid gaan uitzetten.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:41:07 #132
16180 crew  CoolGuy
pi_160268870
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het kan zijn dat ABN de mogelijkheid niet biedt, maar het kán wel degelijk.
pi_160268912
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het kan zijn dat ABN de mogelijkheid niet biedt, maar het kán wel degelijk.
Het punt is dus dat je compleet overgeleverd bent aan de bank. Dan heb je er niks aan dat het technisch mogelijk is, als de bank 'nee' zegt, he.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:51:44 #134
16180 crew  CoolGuy
pi_160269245
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het punt is dus dat je compleet overgeleverd bent aan de bank. Dan heb je er niks aan dat het technisch mogelijk is, als de bank 'nee' zegt, he.
Tja, dan is het kiezen of delen. Tenzij je in een hutje op de hei wil gaan zitten ergens ga je hier in elk beetje ontwikkeld land mee geconfronteerd worden.
pi_160269308
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Tja, dan is het kiezen of delen. Tenzij je in een hutje op de hei wil gaan zitten ergens ga je hier in elk beetje ontwikkeld land mee geconfronteerd worden.
Dat betekent niet dat je er niet via bepaalde wegen (b.v. politiek) tegen zou kunnen strijden.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 22:07:07 #136
16180 crew  CoolGuy
pi_160269814
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat je er niet via bepaalde wegen (b.v. politiek) tegen zou kunnen strijden.
Waarom? Je bent dan toch vertrokken? Politiek ja? Ja, want de heren in Den Haag maken zich echt veel drukker om wat de burger wil dan wat er met geld gebeurd inderdaad.

Hou toch op. Dat strijden gaat geen zoden aan de dijk zetten en jij gaat niet in een hutje op de steppe in centraal afrika zitten dus ook jij gaat hier gewoon in mee.
pi_160269889
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 22:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waarom? Je bent dan toch vertrokken? Politiek ja? Ja, want de heren in Den Haag maken zich echt veel drukker om wat de burger wil dan wat er met geld gebeurd inderdaad.

Hou toch op. Dat strijden gaat geen zoden aan de dijk zetten en jij gaat niet in een hutje op de steppe in centraal afrika zitten dus ook jij gaat hier gewoon in mee.
Ook weer een lekker slaafse mentaliteit :(
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 22:28:34 #138
16180 crew  CoolGuy
pi_160270550
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 22:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ook weer een lekker slaafse mentaliteit :(
Mja, op een forum doen alsof je dan aftaait naar een 3e wereldland, want daar komt t op neer, want elk ontwikkeld land gaat contactloos doen, brengt ook niks. Kun je protesteren wat je wil, maar je gaat het niet tegen houden. Das allemaal leuk, maar ondertussen blijf je gewoon hier en ga je gewoon contactloos betalen accepteren.
pi_160270900
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 22:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mja, op een forum doen alsof je dan aftaait naar een 3e wereldland, want daar komt t op neer, want elk ontwikkeld land gaat contactloos doen, brengt ook niks. Kun je protesteren wat je wil, maar je gaat het niet tegen houden. Das allemaal leuk, maar ondertussen blijf je gewoon hier en ga je gewoon contactloos betalen accepteren.
Ik zit nu anders 3 maanden in het buitenland, en als de ontwikkelingen in NL mij echt niet aanstaan is het voor mij zeker te overwegen om permanent hierheen te verhuizen (of eventueel een ander land, maar dit land spreek ik de taal al en is makkelijker).
  Redactie Frontpage zaterdag 27 februari 2016 @ 22:51:29 #140
38148 crew  Innisdemon
pi_160271385
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 14:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Meer dan 100 miljoen chipknipbetalingen per jaar, ook in de laatste jaren van de chipknip.
waar haal je die aantallen vandaan?
Voor zover ik weet was het de laatste jaren zo drastisch afgenomen dat het niet meer loonde om het systeem in de lucht te houden.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_160271602
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan vraag je een pas aan waar die functie niet op zit.

https://www.abnamro.nl/nl(...)ieuwe-betaalpas.html
pi_160271638
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 22:51 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

waar haal je die aantallen vandaan?
Voor zover ik weet was het de laatste jaren zo drastisch afgenomen dat het niet meer loonde om het systeem in de lucht te houden.
Chipknip is bij het grote publiek geen groot succes geworden.[bron?] Dat komt waarschijnlijk omdat pinnen goedkoper werd, en winkels meestal geen vergoeding meer vroegen het pinnen van kleine bedragen. Het aantal Chipkniptransacties nam sinds 2010 sterk af: van 171,7 miljoen in 2011 tot 148,2 miljoen in 2012 (-14%). Dit werd in de hand gewerkt doordat grote winkelketens zoals HEMA, Albert Heijn en Jumbo stopten met deze betaalmogelijkheid bij het invoeren van het nieuwe pinnen in 2012.

Ja er was een afname, maar dat is ook een beetje een kip-ei verhaal omdat grote winkels de mogelijkheid niet langer aanboden. En 14 proces is fors, maar betekent alsnog dat er ook op het einde nog veel gebruik van werd gemaakt.
pi_160271890
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:01 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Daar zullen voorzieningen ongetwijfeld beter zijn dan hier.
Om eerlijk te zijn heb ik niet echt iets te klagen hier in de grote stad. In de rimboe is het natuurlijk een ander verhaal. Maar hier heb ik ook gewoon mijn ventilator, mijn internet, elektriciteit, drinkwater, gas, etc.

Ja als je wat hardware of zo nodig hebt is dat wat lastig te krijgen maar op zich kun je hier prima leven hoor.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:14:19 #144
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_160272098
quote:

[..]

Alles kan, maar:

1. Het gebeurt nooit. Dus waar maak je je druk om?
2. Als het gebeurt, vergoedt de bank het.

Vergeet verder niet dat ouderwetsch cash geld nog oneindig veel makkelijker te 'skimmen' is dan een pinpas.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:19:11 #145
53267 TC03
pi_160272244
quote:
13s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 13:11 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Vernieuwing is niet altijd verbetering.

Dit geval is dus een verslechtering omdat er misbruik van gemaakt kan worden d.m.v. onterecht geld van je rekening halen door langs je pas te gaan met een kleine draagbare scanner.
Vernieuwing is niet altijd verbetering, maar verbeteren zonder te vernieuwen is per definitie onmogelijk.

Verder stel je dat het een verslechtering is omdat er een risico aan verbonden zit. Newsflash: overal zit een risico aan verbonden. En dat er een risico is, wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook een probleem vormt hè.

In theorie kan er nu ook een meteoriet op jouw hoofd vallen, in die zin is het eigenlijk een grove blunder dat de overheid ons niet allemaal in een bunker stopt die bestand is tegen meteorieten. We kunnen elk moment wel dood gaan immers en de overheid doet niks! Schande.

Tot slot zou ik je even willen herinneren aan het feit dat de kostenpost maximaal 50 euro is en dat de bank het vergoedt in 99% van de gevallen. Dat is nog steeds een behoorlijke verbetering t.o.v. vroeger toen iedereen zijn salaris cash mee naar huis kwam en één beroving genoeg was om van je maandsalaris af te zijn.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat elke vernieuwing automatisch beter is, maar dit topic wordt bewoond door fossielen die zonder nadenken alleen maar klagen en zeiken. Ik kan daar slecht tegen.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:23:35 #146
53267 TC03
pi_160272394
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En dat je geen pincode hoeft in te voeren. Scheelt toch al gauw 10-20 seconden per transactie. In bijv. bedrijfskantines scheelt dat enorm, en ik denk dat er toch een paar miljoen pintransacties per dag zijn in de Nederlandse bedrijfskantines. Die mensen kunnen nu allemaal genieten van een snellere doorstroming en daardoor langer pauze houden. Dat terwijl er eigenlijk 0,0 nadelen zijn, want de bank vergoedt gewoon de schade in die paar gevallen per jaar waarbij er mensen slachtoffer zijn.

Wel dingen even in het juiste perspectief blijven zien hè.
pi_160272469
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:23 schreef TC03 het volgende:

[..]

En dat je geen pincode hoeft in te voeren. Scheelt toch al gauw 10-20 seconden per transactie. In bijv. bedrijfskantines scheelt dat enorm, en ik denk dat er toch een paar miljoen pintransacties per dag zijn in de Nederlandse bedrijfskantines. Die mensen kunnen nu allemaal genieten van een snellere doorstroming en daardoor langer pauze houden. Dat terwijl er eigenlijk 0,0 nadelen zijn, want de bank vergoedt gewoon de schade in die paar gevallen per jaar waarbij er mensen slachtoffer zijn.

Wel dingen even in het juiste perspectief blijven zien hè.
En waarom moet alles altijd maar sneller sneller sneller sneller? Alsof je dood gaat van 1 minuut langer in de rij staan. Snel snel snel haast haast haast druk druk druk. Ook een kenmerk van die ziekelijke vernieuwingsdrang. En waar leidt het toe? Dat je 1 minuut langer babyfoto's en kattenplaatjes kan liken op facebook tijdens je pauze misschien.

Overigens is de bedrijfskantine nu júist dé plek waar vroeger de Chipknip domineerde, dat ging minstens zo snel als dat nieuwerwetse gevaarlijke contactloze gedoe. En die is dus afgeschaft.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:32:31 #148
53267 TC03
pi_160272697
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En waarom moet alles altijd maar sneller sneller sneller sneller? Alsof je dood gaat van 1 minuut langer in de rij staan. Snel snel snel haast haast haast druk druk druk. Ook een kenmerk van die ziekelijke vernieuwingsdrang. En waar leidt het toe? Dat je 1 minuut langer babyfoto's en kattenplaatjes kan liken op facebook tijdens je pauze misschien.

Overigens is de bedrijfskantine nu júist dé plek waar vroeger de Chipknip domineerde, dat ging minstens zo snel als dat nieuwerwetse gevaarlijke contactloze gedoe. En die is dus afgeschaft.
Dingen moeten niet sneller, maar van alle dingen waar ik mijn tijd aan wil besteden staat een pincode invoeren toch wel ergens onderaan. Nutteloze tijd. En als het sneller en makkelijker kan, waarom niet?

De chipknip is natuurlijk een drama. Die moet je immers ook weer opladen bij een automaat en het geld wat daarop staat kan je alleen gebruiken om te chippen. Hopeloos ongebruiksvriendelijk en achterhaald.

Op jouw rant t.o.v. hoe nutteloos de pauze wordt besteed tegenwoordig ga ik niet eens in.

Waarom ben je zo verzuurd?
pi_160272788
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:32 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dingen moeten niet sneller, maar van alle dingen waar ik mijn tijd aan wil besteden staat een pincode invoeren toch wel ergens onderaan. Nutteloze tijd. En als het sneller en makkelijker kan, waarom niet?

De chipknip is natuurlijk een drama. Die moet je immers ook weer opladen bij een automaat en het geld wat daarop staat kan je alleen gebruiken om te chippen. Hopeloos ongebruiksvriendelijk en achterhaald.

Op jouw rant t.o.v. hoe nutteloos de pauze wordt besteed tegenwoordig ga ik niet eens in.

Waarom ben je zo verzuurd?
Omdat ik moe wordt van nutteloze vernieuwingen die mensen door de strot worden geduwd, en waar je dan weer achteraan moet hobbelen om het weer recht te breien. Dat ben ik gewoon spuugzat aan Nederland. Ja, Nederland is mijn thuis en ik vind het een geweldig land om te wonen, maar die mentaliteit, en het gedachteloos achterna hobbelen van wat vadertje staat dicteert, die vind ik soms om te janken.

Natuurlijk is het prima om contactloos betalen als opt-in aan te bieden voor de mensen die dat willen. Maar mensen die het niet willen moeten niet nodeloos worden gecontronteerd met die troep. En dat gebeurt nu dus wel, en het is maar zeer de vraag hoe lang de mogelijkheid van een niet-contactloze betaalpas nog blijft bestaan.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:38:22 #150
53267 TC03
pi_160272901
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Omdat ik moe wordt van nutteloze vernieuwingen die mensen door de strot worden geduwd, en waar je dan weer achteraan moet hobbelen om het weer recht te breien. Dat ben ik gewoon spuugzat aan Nederland. Ja, Nederland is mijn thuis en ik vind het een geweldig land om te wonen, maar die mentaliteit, en het gedachteloos achterna hobbelen van wat vadertje staat dicteert, die vind ik soms om te janken.

Natuurlijk is het prima om contactloos betalen als opt-in aan te bieden voor de mensen die dat willen. Maar mensen die het niet willen moeten niet nodeloos worden gecontronteerd met die troep. En dat gebeurt nu dus wel, en het is maar zeer de vraag hoe lang de mogelijkheid van een niet-contactloze betaalpas nog blijft bestaan.
Het is niet nutteloos, het is superhandig. Ik pak mijn pasje uit mijn zak en heb binnen 1 sec betaald. Ik ben er erg blij mee, jij hebt er geen last van, wat is het probleem?

Ten tweede, 'vadertje staat'? Het zijn banken die dit verzinnen, niet de overheid. Maar dat je niet uitblinkt in feitenkennis was me inmiddels al duidelijk.

Tot slot, wat is nou hetgeen waarmee je geconfronteerd wordt? Je wordt geconfronteerd met gemak zonder dat het nadelen heeft. Wat is je probleem?
pi_160272995
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:38 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het is niet nutteloos, het is superhandig. Ik pak mijn pasje uit mijn zak en heb binnen 1 sec betaald. Ik ben er erg blij mee, jij hebt er geen last van, wat is het probleem?

Ten tweede, 'vadertje staat'? Het zijn banken die dit verzinnen, niet de overheid. Maar dat je niet uitblinkt in feitenkennis was me inmiddels al duidelijk.

Tot slot, wat is nou hetgeen waarmee je geconfronteerd wordt? Je wordt geconfronteerd met gemak zonder dat het nadelen heeft. Wat is je probleem?
Ik heb er wél last van en er kleven wél nadelen aan. Waarom sluit je je ogen?

Je mag het met me oneens zijn hoor en ik gun je alle plezier van je nieuwe pasje, maar waarom negeer je ieder nadeel van dit systeem terwijl ik (en meerdere mensen) dit al meerdere malen hebben benoemd?

En vadertje staat start allerlei lobbygroepen (nogmaals zie de artikelen die ik eerder had gelinkt) om het betalen met contant geld te ontmoedigen, en initiatieven zoals contactloos juist te bemoedigen. Dat is geen BNW conspiracy theorie maar is gewoon bekend en komt ook in de media.

Uiteindelijk gaan we naar een samenleving waarin geld alleen nog virtueel bestaat, en we dus 100 procent controle hebben van de staat en van banken. Misschien dat er dan nog wel contant geld ís, maar je kunt er dan nergens meer mee betalen. En dan is het dus niks meer dan een briefje waarop staat 'in theorie heb ik 10 euro'. Meer niet.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:43:17 #152
53267 TC03
pi_160273051
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb er wél last van en er kleven wél nadelen aan. Waarom sluit je je ogen?

Je mag het met me oneens zijn hoor en ik gun je alle plezier van je nieuwe pasje, maar waarom negeer je ieder nadeel van dit systeem terwijl ik (en meerdere mensen) dit al meerdere malen hebben benoemd?

En vadertje staat start allerlei lobbygroepen (nogmaals zie de artikelen die ik eerder had gelinkt) om het betalen met contant geld te ontmoedigen, en initiatieven zoals contactloos juist te bemoedigen. Dat is geen BNW conspiracy theorie maar is gewoon bekend en komt ook in de media.

Uiteindelijk gaan we naar een samenleving waarin geld alleen nog virtueel bestaat, en we dus 100 procent controle hebben van de staat en van banken. Misschien dat er dan nog wel contant geld ís, maar je kunt er dan nergens meer mee betalen. En dan is het dus niks meer dan een briefje waarop staat 'in theorie heb ik 10 euro'. Meer niet.
Er kleven géén nadelen aan. Al jouw bezwaren zijn onterecht. Nogmaals:

1. Er gaat nóóit wat mis.
2. Als er wat mis gaat, vergoedt de bank het.

De kans dat je schade lijdt is 0,0%. De kans dat je gemak ondervindt is 100%.
pi_160273070
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

Vernieuwing is niet altijd verbetering, maar verbeteren zonder te vernieuwen is per definitie onmogelijk.

Verder stel je dat het een verslechtering is omdat er een risico aan verbonden zit. Newsflash: overal zit een risico aan verbonden. En dat er een risico is, wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook een probleem vormt hè.

In theorie kan er nu ook een meteoriet op jouw hoofd vallen, in die zin is het eigenlijk een grove blunder dat de overheid ons niet allemaal in een bunker stopt die bestand is tegen meteorieten. We kunnen elk moment wel dood gaan immers en de overheid doet niks! Schande.

Tot slot zou ik je even willen herinneren aan het feit dat de kostenpost maximaal 50 euro is en dat de bank het vergoedt in 99% van de gevallen. Dat is nog steeds een behoorlijke verbetering t.o.v. vroeger toen iedereen zijn salaris cash mee naar huis kwam en één beroving genoeg was om van je maandsalaris af te zijn.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat elke vernieuwing automatisch beter is, maar dit topic wordt bewoond door fossielen die zonder nadenken alleen maar klagen en zeiken. Ik kan daar slecht tegen.
Even een wijsheid,

"If it ain't broke, don't fix it."

https://en.wikipedia.org/(...)C_don.27t_fix_it..22
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_160273115
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:43 schreef TC03 het volgende:

[..]

Er kleven géén nadelen aan. Al jouw bezwaren zijn onterecht. Nogmaals:

1. Er gaat nóóit wat mis.
2. Als er wat mis gaat, vergoedt de bank het.

De kans dat je schade lijdt is 0,0%. De kans dat je gemak ondervindt is 100%.
Dat vindt jij en ik vind dat niet, ik heb beide bezwaren al weerlegd namelijk (er is gewoon een filmpje in omloop wat laat zien hoe makkelijk het mis kan gaan, en als we overgeleverd zijn aan de bank om ons iets te vergoeden zijn we alleen maar verder van huis).

MAar goed jij volgt liever blindelings alles wat de banken en de overheid willen dus laat ook maar zitten.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:46:25 #155
53267 TC03
pi_160273161
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:43 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Even een wijsheid,

Nou wat een wijsheid, not. Het getuigt eerder van een enorm gebrek aan besef van hoe gelukkig je mag zijn. Bijna al het comfort wat je nu ervaart is tot stand gekomen door technologische vernieuwingen gerealiseerd door mensen die jouw 'wijsheid' aan hun laars gelapt hebben, maar dat besef je blijkbaar niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Nizno op 28-02-2016 10:54:23 ]
  zaterdag 27 februari 2016 @ 23:47:44 #156
53267 TC03
pi_160273205
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:45 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat vindt jij en ik vind dat niet, ik heb beide bezwaren al weerlegd namelijk (er is gewoon een filmpje in omloop wat laat zien hoe makkelijk het mis kan gaan, en als we overgeleverd zijn aan de bank om ons iets te vergoeden zijn we alleen maar verder van huis).

MAar goed jij volgt liever blindelings alles wat de banken en de overheid willen dus laat ook maar zitten.
Ik volg niks blindelings. Nogmaals:

1. Het gebeurt nóóit. In de praktijk is het geen issue.
2. Als het gebeurt, vergoedt de bank het.

Dat is geen kwestie van vinden, dat zijn feiten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Nizno op 28-02-2016 10:52:02 (kappen met persoonlijke aanvallen) ]
pi_160273251
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wil je dan liever dat alles 'oeh eng' is?

Ik zit o.a. bij een ouderwetse buitenlandse bank.

Waar je nog een afspraak tijdens kantooruren moet maken om in een speciaal kamertje een rekening te mogen openen. Uiteraard met bergen papierwerk.

Waar het opvragen van je transacties in het internetbankieren niet als rechtsgeldig wordt gezien zolang je geen PDF-uittreksel ervan downloadt

Waar je voor contactloos betalen eerst geld op je pinpas moet zetten (zoals bij de chipknip)

Waar je vaak in de supermarkt nog een handtekening op de kassabon moet schrijven ipv. dat je met je pincode betaalt. En dat de winkelier dan al die bonnetjes naar de bank brengt, waarna het geld pas wordt afgeboekt.

Waar de mobiele app beveiligd is met én een wachtwoord voor de app zelf én met je gewone wachtwoord voor internetbankieren

Het is veilig, maar tegelijk ook allemaal f*cking ouderwets, onhandig en onklantvriendelijk. Terwijl het bijv. bij creditcards altijd al zo is geweest dat gemak voor technische veiligheid gaat, en dat de bank dat compenseert door bij misbruik coulant te zijn.
pi_160273355
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Wil je dan liever dat alles 'oeh eng' is?

Ik zit o.a. bij een ouderwetse buitenlandse bank.

Waar je nog een afspraak tijdens kantooruren moet maken om in een speciaal kamertje een rekening te mogen openen. Uiteraard met bergen papierwerk.

Waar het opvragen van je transacties in het internetbankieren niet als rechtsgeldig wordt gezien zolang je geen PDF-uittreksel ervan downloadt

Waar je voor contactloos betalen eerst geld op je pinpas moet zetten (zoals bij de chipknip)

Waar je vaak in de supermarkt nog een handtekening op de kassabon moet schrijven ipv. dat je met je pincode betaalt. En dat de winkelier dan al die bonnetjes naar de bank brengt, waarna het geld pas wordt afgeboekt.

Waar de mobiele app beveiligd is met én een wachtwoord voor de app zelf én met je gewone wachtwoord voor internetbankieren

Het is veilig, maar tegelijk ook allemaal f*cking ouderwets, onhandig en onklantvriendelijk. Terwijl het bijv. bij creditcards altijd al zo is geweest dat gemak voor technische veiligheid gaat, en dat de bank dat compenseert door bij misbruik coulant te zijn.
Dat is nog iets heel anders dan dat je zomaar een pas krijg toegestuurd met contactloos betalen erop terwijl je dat helemaal niet wil. Of dat je geconfronteerd wordt met het feit dat je op steeds meer plekken niet meer contant kunt betalen. Of dat je steeds meer dingen allééén via internetbankieren kunt doen. Etc.

Het feit dat nodeloos complexe systemen kut zijn, betekent niet dat nodeloze, gedwongen 'vooruitgang' niet kut is.
pi_160273416
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat is nog iets heel anders dan dat je zomaar een pas krijg toegestuurd met contactloos betalen erop terwijl je dat helemaal niet wil. Of dat je geconfronteerd wordt met het feit dat je op steeds meer plekken niet meer contant kunt betalen. Of dat je steeds meer dingen allééén via internetbankieren kunt doen. Etc.

Het feit dat nodeloos complexe systemen kut zijn, betekent niet dat nodeloze, gedwongen 'vooruitgang' niet kut is.
Allerlei moderne dingen:
- Online een rekening openen
- Geen papieren afschriften meer
- Inloggen en overboeken via de app met alleen een 5-cijferige pincode
- Pas met contactloos betalen
zijn allemaal gewoon moderne dingen die 'oeh eng' lijken maar uiteindelijk het leven gewoon makkelijker maken.
pi_160273504
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Allerlei moderne dingen:
- Online een rekening openen
- Geen papieren afschriften meer
- Inloggen en overboeken via de app met alleen een 5-cijferige pincode
- Pas met contactloos betalen
zijn allemaal gewoon moderne dingen die 'oeh eng' lijken maar uiteindelijk het leven gewoon makkelijker maken.
Die app gebruik ik ook niet, bijvoorbeeld. Veel te weinig beveiliging, en op telefoons waren heel veel virussen rond (antivirus is minder normaal op telefoons dan op computers).

De normale internet bankieren gebruik ik wél, het ABN systeem zit dusdanig dichtgetimmerd (pincode intoetsen, code ontvangen en die je zelf moet invoeren, en dan weer een dubbelcheck als je echt gaat betalen, etc.) dat ik dat voldoende vertrouw.
pi_160273863
Met privacy heeft dit natuurlijk niks te maken. En met data mining en van dat soort dubieuze maatschappelijke ontwikkelingen ook niet.

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2016 00:08:58 ]
  zondag 28 februari 2016 @ 05:39:52 #162
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_160277089
Ik snap oprecht niet zo goed waarom sommige mensen hier zo sterk op tegen zijn. Wat is dan het voornaamste bezwaar, dat criminelen je pas uit zouden kunnen lezen, of dat al je transacties worden opgeslagen?

Als ik mijn pas in mijn portemonnee heb werkt hij niet eens op standaard readers omdat er te veel meuk en andere RFID passen omheen zitten, en ik ben vast niet de enige. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het rendabel is om kontzakken van willekeurige mensen te gaan scannen om dan misschien maximaal 50 euro buit te maken, ook al kan het prima, technologisch gezien.
Nog afgezien van het risico dat als je contactloos probeert te betalen met een gekopieerde pas die als gestolen gemarkeerd staat je vrij hard moet rennen.

Ik vind het alleen maar verschrikkelijk handig, maar ik zal vast een naief schaap zijn :D
pi_160278222
Ik vind het contactloos betalen behoorlijk handig. Pinnen duurt soms akelig lang en met de plaatsing van het gemiddelde pinapparaat (waar je je pincode in moet toetsen) ben ik ook niet altijd blij. Die moet gebruikt kunnen worden voor mensen van alle lengtes (inclusief rolstoelgebruikers) en dat betekent dus dat het vaak erg onprettig is voor mensen die erg lang of erg klein zijn.

De chipknip gebruikte ik ook erg veel. Deze is onder andere bedacht omdat het pinnen van kleine bedragen relatief duur was. Maar dat je dat ding per sé in een automaat moest opwaarderen was echt niet handig. In de pauze stond er dan geheid een enorme rij voor de opwaardeerautomaat.
En de keren dat iemand dan z'n lunch niet kon chippen omdat het saldo onvoldoende was...
Ik vond het trouwens een nadeel dat die betalingen nergens zichtbaar zijn, maar zo zal iedereen z'n voorkeur hebben.

Het zomaar misbruik maken van contactloos betalen, daar geloof ik niet zo in. Het is al niet makkelijk, en daarbij is de tegenrekening dan dus wel zichtbaar. Dat moet dan ook nog iemand zijn met een KvK inschrijving en dergelijke, dus goed traceerbaar. Katvanger kan, maar is ook niet makkelijk met die voorwaarden.

Wat dat betreft is de mogelijkheid tot misbruik vergelijkbaar met hoe je tot vorig jaar kon incasseren. Wanneer je als winkel die optie van de bank had kon je van elke Nederlandse bankrekening geld halen. Daar werd ook geen misbruik van gemaakt, om dezelfde redenen als waarom dat met het contactloos betalen niet zal gebeuren.

Zakkenrollen is alles bij elkaar een groter risico.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 28 februari 2016 @ 10:32:43 #164
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160278575
quote:
5s.gif Op zondag 28 februari 2016 05:39 schreef GoCanucksGo het volgende:
Ik snap oprecht niet zo goed waarom sommige mensen hier zo sterk op tegen zijn. Wat is dan het voornaamste bezwaar, dat criminelen je pas uit zouden kunnen lezen, of dat al je transacties worden opgeslagen?

Als ik mijn pas in mijn portemonnee heb werkt hij niet eens op standaard readers omdat er te veel meuk en andere RFID passen omheen zitten, en ik ben vast niet de enige. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het rendabel is om kontzakken van willekeurige mensen te gaan scannen om dan misschien maximaal 50 euro buit te maken, ook al kan het prima, technologisch gezien.
Nog afgezien van het risico dat als je contactloos probeert te betalen met een gekopieerde pas die als gestolen gemarkeerd staat je vrij hard moet rennen.

Ik vind het alleen maar verschrikkelijk handig, maar ik zal vast een naief schaap zijn :D
Dat dus. Ideaal voor kleine betalingen bij bakker, kaasboer, slager of supermarkt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_160278668
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Die app gebruik ik ook niet, bijvoorbeeld. Veel te weinig beveiliging, en op telefoons waren heel veel virussen rond (antivirus is minder normaal op telefoons dan op computers).

De normale internet bankieren gebruik ik wél, het ABN systeem zit dusdanig dichtgetimmerd (pincode intoetsen, code ontvangen en die je zelf moet invoeren, en dan weer een dubbelcheck als je echt gaat betalen, etc.) dat ik dat voldoende vertrouw.
Hahaha wat een debiele argumenten :')
Hoeveel virussen op de iPhone kan je noemen? Die ook nog je bankieren aanvielen?

Het abn systeem is mobiel op een iPhone of goed onderhouden Android veiliger dan het normale bankieren. Aangezien je dezelfde handelingen moet verrichten om te kunnen betalen. Alleen is het risico op je gare Windows bak vele malen groter dan op een telefoon.

Heerlijk van die mensen die geen idee hebben waar ze over praten. Dat zijn de beste slachtoffers voor oplichters :Y
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 28 februari 2016 @ 10:53:47 #166
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_160278852
De persoonlijke aanvallen mogen achterwege blijven. Kun je het niet met argumenten af dan zwijg je maar.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160279089
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:47 schreef TC03 het volgende:
1. Het gebeurt nóóit.
Niet zo overtuigd lullen van zaken waar je geen verstand van hebt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  zondag 28 februari 2016 @ 11:19:10 #168
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160279243
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:43 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Even een wijsheid,

Wordt vaak gebruikt in de IT.

Resultaat: systemen die nu draaien stammen uit 1970 (serieus ik heb ze gezien) niemand weet meer hoe ze werken alle mensen die er mee gewerkt hebben en het in elkaar hebben gezet zeggen niks meer (ze zijn dood).

Resultaat voor het bedrijf; enorme kosten om het IT park te moderniseren.
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 11:35:31 #169
16180 crew  CoolGuy
pi_160279475
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Kijk, nu kom je daar weer mee, maar jij betaalde je koffie met chipknip. Dat is linksom of rechtsom géén contant geld. Contant geld is geld dat je uit je broekzak of je portomonnee haalt, munten en bankbiljetten, die je kunt geven, eventueel wisselgeld terug krijgt indien van toepassing, wat ook weer bankbiljetten en/of munten zijn.

Al het andere is GEEN contant geld. En in de periode (nu, en ook toen de chipknip er nog was) waarover jij praat was het mogelijk met contant geld te betalen. Maar jij koos er in heel veel gevallen voor om dat niét te doen.

Jij doet alsof dat een enorm heikel punt is voor je, maar de realiteit is dat je, toen je contant geld KON gebruiken in het verleden, je het in veel gevallen niet deed, maar daarvoor de chipknip gebruikte. Die chipknip die ook gevaren had, maar die jij niet wist en daarom was chipknip ineens perfect in jouw ogen, en is contactloos betalen dat niet omdat je daar wel weet hebt van mogelijke gevaren.

En de reden dat je de chipknip gebruikte, is omdat het handig was. Makkelijk, veel sneller dan met contant geld betalen. Dát is de reden dat je het gebruikte. Nu is er contactloos betalen. Haalt de onzin van eerst je geld op een chip moeten laden weg, en dat hele argument van Big Brother is bullshit want als jij je chipknip oplaadde kon men ook achterhalen dat jij om tijd X bij oplaadpunt Y was, en elke transactie die je met die chipknip deed is ook te achterhalen.

Dat chipknip veilig was en contactloos betalen niet omdat Big Brother, is gelul. En zelfs al was dat zo, dan heb je nog steeds een mobiele telefoon bij je, je wordt meerdere keren per dag vastgelegd op camera's, etc etc. Die big brother is er toch wel, contactloos betalen of niet.
  zondag 28 februari 2016 @ 12:16:09 #170
53267 TC03
pi_160280145
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 11:09 schreef hottentot het volgende:

[..]

Niet zo overtuigd lullen van zaken waar je geen verstand van hebt.
Verklaar je nader.
pi_160280528
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:06 schreef karr-1 het volgende:
Altijd leuk om mensen te zien die wanhopig tegen vooruitgang strijden....
Het is wachten tot er massaal misbruik wordt gemaakt.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:20:49 #172
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160283169
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:31 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Massaal?
pi_160283292
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:20 schreef xzaz het volgende:

[..]

Massaal?
Criminelen die ongemerkt veel kleine bedragen gaan incasseren en meteen wegsluizen dmv katvangers bijvoorbeeld.
pi_160283407
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:24 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Criminelen die ongemerkt veel kleine bedragen gaan incasseren en meteen wegsluizen dmv katvangers bijvoorbeeld.
Het is allemaal traceerbaar. Het is niet zoals met een geskimde pinpas die je ergens anoniem in een willekeurige geldautomaat kan steken. Je hebt een mobiele betaalterminal nodig die aan een bankrekening is gekoppeld waar je toegang toe hebt.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:30:13 #175
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160283448
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:24 schreef Wespensteek het volgende:

Dat sop is de kool amper waard.
pi_160283462
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is allemaal traceerbaar. Het is niet zoals met een geskimde pinpas die je ergens anoniem in een willekeurige geldautomaat kan steken. Je hebt een mobiele betaalterminal nodig die aan een bankrekening is gekoppeld waar je toegang toe hebt.
Met een katvanger heb je een bankrekening ter beschikking.
pi_160283492
quote:
11s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:30 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat sop is de kool amper waard.
Dat ligt eraan hoeveel je per dag kunt binnenhalen.
pi_160283514
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Met een katvanger heb je een bankrekening ter beschikking.
Maar nog geen betaalterminal die aan die bankrekening gekoppeld is.
pi_160283546
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar nog geen betaalterminal die aan die bankrekening gekoppeld is.
Die is ook wel te krijgen, ondernemers hebben die ook.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:32:59 #180
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160283548
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:31 schreef Wespensteek het volgende:

Dat ligt eraan hoeveel je per dag kunt binnenhalen.
Mja, ik denk niet dat criminelen deze kruimeldieverij boeiend vinden. Ik maak me wel druk tegen de tijd dat de epidemie er is.
pi_160283625
quote:
7s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:32 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mja, ik denk niet dat criminelen deze kruimeldieverij boeiend vinden. Ik maak me wel druk tegen de tijd dat de epidemie er is.
Och, als je ongemerkt kleine bedragen kunt incasseren en je kunt dat twee weken doen kan het bedrag snel oplopen voordat men achter het misbruik is. We zullen het zien, persoonlijk vind ik het qua beveiliging een kwetsbaar systeem omdat er geen pincode nodig is.
pi_160283671
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:32 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Die is ook wel te krijgen, ondernemers hebben die ook.
Klopt. Dus je hebt het over een katvanger die een spookbedrijf gaat opzetten en, ik heb het even opgezocht, zo'n 800 euro in een betaalterminal gaat investeren, en dat om een paar dagen lang, tot de boel opvliegt, mensen van gemiddeld 25 euro te kunnen beroven.

Daar verdien je toch geen droog brood mee zeg.
pi_160283736
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Klopt. Dus je hebt het over een katvanger die een spookbedrijf gaat opzetten en, ik heb het even opgezocht, zo'n 800 euro in een betaalterminal gaat investeren, en dat om een paar dagen lang, tot de boel opvliegt, mensen van gemiddeld 25 euro te kunnen beroven.

Zakkenrollers verdienen ook met veelal kleine bedragen, het gaat dan om de hoeveelheid per dag niet om de grote van het bedrag.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:36:58 #184
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160283743
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:35 schreef Igen het volgende:

Goed businessmodel.
pi_160283765
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:36 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zakkenrollers verdienen ook met veelal kleine bedragen, het gaat dan om de hoeveelheid per dag niet om de grote van het bedrag.
Eh, ja, maar een zakkenroller hoeft ook geen kleine duizend euro te investeren voor een paar dagen werk |:( |:( |:(

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2016 14:37:53 ]
  zondag 28 februari 2016 @ 14:44:44 #186
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_160284007
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:31 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Yep en als dat ooit gaat gebeuren ga ik me er dan wel druk over maken. Tot die tijd is het gewoon een handig betaalsysteem.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_160284051
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, ja, maar een zakkenroller hoeft ook geen kleine duizend euro te investeren voor een paar dagen werk |:( |:( |:(
Och die komen ook speciaal uit Roemenië over voor een gaypride hoor. Als je met goede apparatuur in drukte ca. 200 mensen per dag kunt beroven van 25 euro en dat doe je een week voordat de katvanger wordt gepakt telt het aardig aan, ik denk dat het wel wat langer duurt voordat men de fraude ontdekt. Het zal volgens mij met name afhangen van de techniek om op afstand te gaan uitlezen, mogelijk kun je de apparaten zo weer bij een volgende katvanger gebruiken en mogelijk kun je wel meerdere uitlezers gebruiken. Volgens mij is het een kwestie van tijd tot de eerste misbruik gevallen gaan opduiken.
pi_160284123
Overigens bestaat deze methode al zeker twee jaar. Iets zegt me dat, indien contactloos betalen makkelijk misbruikt kan worden en dat dat ook interessant zou zijn, dit inmiddels wel zou gebeuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2016 14:48:27 ]
pi_160284130
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:44 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Yep en als dat ooit gaat gebeuren ga ik me er dan wel druk over maken. Tot die tijd is het gewoon een handig betaalsysteem.
Ik zie het voordeel niet en toets liever even een pincode in.
pi_160284132
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:45 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Och die komen ook speciaal uit Roemenië over voor een gaypride hoor. Als je met goede apparatuur in drukte ca. 200 mensen per dag kunt beroven van 25 euro en dat doe je een week voordat de katvanger wordt gepakt telt het aardig aan, ik denk dat het wel wat langer duurt voordat men de fraude ontdekt. Het zal volgens mij met name afhangen van de techniek om op afstand te gaan uitlezen, mogelijk kun je de apparaten zo weer bij een volgende katvanger gebruiken en mogelijk kun je wel meerdere uitlezers gebruiken. Volgens mij is het een kwestie van tijd tot de eerste misbruik gevallen gaan opduiken.
Veel te veel gedoe.

Het lijkt me veel makkelijker om credit cards te jatten. Daarmee kun je per slachtoffer een veel grotere buit maken. Toch is dat in de praktijk ook helemaal geen probleem dat het idee 'credit card' de das om doet.

Je denkt echt alleen maar in problemen.
pi_160284146
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:48 schreef spiritusbus het volgende:
Overigens bestaat deze methode al zeker twee jaar. Iets zegt me dat, indien contactloos betalen makkelijk misbruikt kan worden en dat dat ook interessant zou zijn, dit inmiddels wel zou gebeuren.
De passen zijn toch pas vrij onlangs uitgegeven?
  zondag 28 februari 2016 @ 14:49:07 #192
152789 karr-1
pi_160284151
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:48 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik zie het voordeel niet en toets liever even een pincode in.
Prima, dat kan nog steeds bij mijn weten. Je hoeft het systeem niet te gebruiken tenslotte.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:49:28 #193
152789 karr-1
pi_160284166
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:48 schreef spiritusbus het volgende:
En dat ja, toont alleen maar aan dat het niet de moeite waard is blijkbaar.
pi_160284214
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Prima, dat kan nog steeds bij mijn weten. Je hoeft het systeem niet te gebruiken tenslotte.
Klopt, ik heb dan ook een nieuwe pas aangevraagd zonder deze optie.
pi_160284241
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:48 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De passen zijn toch pas vrij onlangs uitgegeven?
Mwah, ik heb hem al een jaar en bij andere banken kan het nog langer.
pi_160284251
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. Er is immers een coulantieregeling voor fraude. Je loopt dus zelf geen risico door contactloos betalen geactiveerd te hebben; en als je het voor jezelf uitzet dan betaal je alsnog mee voor het compenseren van andere rekeninghouders. Wederom net zoals bij de credit card.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2016 14:51:28 ]
pi_160284362
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. Er is immers een coulantieregeling voor fraude. Je loopt dus zelf geen risico door contactloos betalen geactiveerd te hebben; en als je het voor jezelf uitzet dan betaal je alsnog mee voor het compenseren van andere rekeninghouders. Wederom net zoals bij de credit card.
Ik neem aan dat wespensteek geen creditcard heeft. En geen sleutels, maar alleen cijfersloten.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:55:40 #198
152789 karr-1
pi_160284424
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Correct
  zondag 28 februari 2016 @ 14:56:00 #199
152789 karr-1
pi_160284436
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:53 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ik neem aan dat wespensteek geen creditcard heeft. En geen sleutels, maar alleen cijfersloten.
En zijn loon elke maand in een zakje van zijn baas ontvangt?
  zondag 28 februari 2016 @ 14:56:29 #200
152789 karr-1
pi_160284450
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 14:50 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Klopt, ik heb dan ook een nieuwe pas aangevraagd zonder deze optie.
Kortom, er is dus geen probleem meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')