abonnement Unibet Coolblue
pi_160785241
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je opstanding bedoelt. Als je het symbolisch ziet, de wederopstanding van het gedachtegoed, de geest van Jezus, zijn boodschap, dan kan ik daar goed mee leven. Er zijn sterke aanwijzingen dat Paulus dit ook geloofde.
Ik geloof wat in de katholieke geloofsbelijdenis staat dat is het volgende:


4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven;

5. Die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden
;

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2016 14:42:35 ]
  zaterdag 19 maart 2016 @ 16:24:04 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160787018
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 14:40 schreef Argo het volgende:

[..]

Ik geloof wat in de katholieke geloofsbelijdenis staat dat is het volgende:

4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven;

5. Die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden
;

Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???

De oudste versies van het evangelie van Marcus (het oudste evangelie waar de anderen op gebaseerd zijn) eindigde oorspronkelijk bij 6 vers 8:

En zij, haastelijk uitgegaan zijnde, vloden van het graf, en beving en ontzetting had haar bevangen; en zij zeiden niemand iets; want zij waren bevreesd.

Het verhaal van de verschijningen en de hemelvaart zijn daar veel later zo rond de eeuwwisseling, aan toegevoegd. Niet door Marcus. Marcus was (waarschijnlijk) een joodse Romein die zijn verhaal in Rome zo rond 71 voltooide. Dus 40 jaar na de dood van Jezus. Marcus was dan ook geen tijdgenoot van Jezus en heeft hem niet persoonlijk gekend. Er zijn sterke aanwijzingen dat hij zelfs nooit in Israël geweest is.

De vertaling "hij is opgestaan" is trouwens niet helemaal juist. Er staat in de (Griekse!) brontekst: hij werd opgewekt. Opgewekt door de enige God, JHWH. God is de enige die zoiets kon. Een mens als Jezus kon dat niet uit zichzelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 19-03-2016 17:04:53 ]
pi_160789915
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 17:17 schreef Argo het volgende:

[..]

Dan is een atheïst toch per definitie iemand die God ontkent.

En volgens de psalmen wel, niet volgens mij.
Gelovigen postuleren een supercomplexe eeuwige entiteit om de oorsprong van alles te verklaren. Maar vergeten dan de oorsprong te verklaren van die supercomplexe eeuwige entiteit. Inmiddels weten we dat alles in dit heelal is geevolueerd van simpel tot complex. Maar de gelovigen hanteren een statische complexe entiteit als verklaring van deze dynamiek, echt primitief bronstijd. De supercomplexe eeuwige entiteit is gewoon een verzinsel om kennisgaten te dichten.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_160794074
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 15:58 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Misschien dat dit een schopje zou kunnen gebruiken naar een andere topic, maar toch zal ik je weer van repliek dienen.
---
Dat de waarheid geen waarheid tegen spreekt is een oude spreuk, dus het was niet van groot belang, maar wel in de perceptie van mensen. Hetzelfde zie je bij Franciscus mensen zeggen dan 'wow, hij is niet tegen evolutie.' Terwijl zoiets al eerder is gezegd. Niet iedereen weet er even veel over, dus voor de mensen die er niet zo in zitten lijken dit nieuwe ontwikkelingen.

Zelfmoord is nog steeds een doodzonde voor zover ik weet. Hitler zou in principe aan het eind van zijn leven oprecht zich kunnen toeleggen op het katholieke geloof van zijn jeugd, of hij vergeven zou worden is iets wat niet aan ons is. Wel zijn er al eerdere casu die hierover gaan; de dief aan het kruis waaraan Jezus het paradijs beloofd en ik moet ook denken aan een Joodse moordenaar die zich vlak voor zijn executie zich liet bekeren tot het katholieke geloof, zorgde destijds in Amerika wel voor de nodige ophef.

Dat mensen vrije wil hebben, wil inderdaad zeggen dat mensen kunnen doen en laten wat ze willen op aarde, dit wil niet zeggen dat anderen niet geroepen worden om deze mensen op de juiste weg te helpen en wil ook niet zeggen dat je dan geen strobreed in de weg mag leggen met betrekking tot de legaliteit van de daden, juist het tegenovergestelde.

Iemand die abortus pleegt kan vergeven worden, iemand die een moord pleegt kan vergeven worden. Alle zondes kunnen vergeven worden. Maar die zondes zijn niet zomaar vergeven. Oprecht berouw, biechten, bidden en boetedoening zou volgens mij dan toch aan te pas moeten komen. De vergeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Doodzondes zijn inderdaad geen eeuwige zondes, maar dat heb ik ook niet beweerd.

Je opstelling met betrekking tot de zonde is duidelijk. Je kwam 'lighter' over. Er zijn een heleboel 'café-kattelieken' die daar niet zo consequent in zijn.

Vastleggen op de foto zou onzin zijn, maar dat mensen recht zouden hebben op een veilig uitgevoerde abortus komt natuurlijk niet overeen met de leer. Indien je aan de zijkant staat en je er niet tegen uitspreekt ben je in dat geval niet in zekere zin medeverantwoordelijk voor?

Datgene wat de seculiere samenleving (onze cultuur) als goed en fout ziet en wat de Kerk als goed en fout ziet zijn twee verschillende dingen. Sowieso zijn allerlei culturen met verschillen in goed en kwaad. Echter zie ik geen reden om aan te nemen dat de Kerk zich zou moeten conformeren aan de seculiere samenleving. Zoals de meeste denominaties in het protestantisme doen. Episcopelianen/Anglicanen bijv. kan ik daardoor ook nog maar moeilijk serieus nemen. Eeuwige waarheden worden opzij gezet op een democratische manier. Tja, neem je je eigen dan nog wel serieus?

Het is echter wel duidelijk dat katholicisme niet gaat inbinden.
Ook al zijn er bisschoppen die dat wel graag zouden doen, wat ik de Duitse school noem. Daar tegenover staan de conservatievere bisschoppen in Afrika en Azië, die het geloof vitaal houden en waar het zwaarte punt tegenwoordig is gaan liggen. in West-Europa heeft de kerk het zwaar. Verdeeld over progressieve bisschoppen met grote aanhang onder de progressieve katholieken en atheïsten/agnosten/ietsisten die zich nog als katholiek beschouwen en anderzijds de conservatieve bisschoppen met een kleine maar vitale aanhang waarvan alles erop wijst dat deze de secularisatie gaat overleven. Met paus Franciscus ben ik niet onverdeeld gelukkig, hij hurkt teveel aan tegen de Duitse school naar mijn mening. Tagle zou inderdaad een verademing zijn lijkt mij.
Deze discussie mag hier wel verder:

Tja zeker zijn er teveel mensen die Franciscus naar voren willen brengen als een hippie. Als hij zich eens kritisch uitlaat over iets, dan zeurt iedereen maar ik denk dan, tja het is en blijft de paus en hij blijft staan voor het geloof.
.
Zelfmoord is niet altijd zonde, bij psychische ziekte etc. Nee precies het is aan God, om vergiffenis te schenken, en ik kan je vertellen dat je een moordenaar bent als je abortus toestaat, maar ik denk niet dat dat is wat Jezus zou doen. Zoals het de eerste steen gooien denk ik echt dat zodra ik iemand anders ergens op wijs van zondige natuur, het Jezus is die in de tempel mijn zonde gaat opnoemen. Daarom spreek ik nooit tegen een persoon enkel tegen het ding an sich. Abortus is slecht iemand die abortus pleegde, daar kan ik niet over oordelen. Dat maakt me een farizeeër. Bij protestanten was iets met Ted Bundy en een dominee of zo die hem vergaf of zei dat hij spijt had.
.
Nou dat je vrije wil hebt, betekend dat je kan doen en laten wat je wil. Echter dat zou chaos zijn, er is voor ons als mensen wel een punt waarop we moeten zeggen, okay dit is niet cool hier moeten we een vuist tegen vormen. Echter wordt die lijn steeds kleiner omdat de staat dit nu doet. Zondes tja, ik kan protesteren tegen abortus klinieken ik kan gaan lobbyen daartegen, maar de methode bestaat, en ik ben erg kritisch tegen het stoppen van abortus. Omdat mensen het nu gewend zijn en het dan bij een beunhaas gaan laten doen of tja je leest ook wel eens van baby lijkjes in een vuilcontainer. Katholieke en ook andere groepen die tegen abortus zijn hebben een vele grotere verantwoordelijkheid. Zorgen voor kinderen die ongewenst zijn bv maar ook de mensen de alleenstaande moeders die denken ik heb geen geld etc. Die moeten we ook bereid zijn te helpen en te steunen. Er is niet genoeg draagvlak meer, daarom sta ik kritisch tegenover het totaal verbieden, buiten het feit dat het gewoonweg onmogelijk is. Wel kan ik mijn mening geven en in dialoog met mensen waarom ik vind dat het verkeerd is.
.
Betreft zondes, met het jaar van de barmhartigheid kan je een volledige aflaat verkrijgen bij een heilige deur, maar ik weet niet of jij nu katholiek bent of ex-katholiek.
.
Nouja ik kom vrij licht over, omdat ik niet denk dat we ergens komen door heksenjachten op mensen te beginnen. Fel van leer trekken en maar roepen heeft geen nut, ik heb ook zat op mijn kerfstok.
.
Ik kan me tegen abortus uitspreken, alleen acht ik het niet mogelijk om het te stoppen, de christelijke partijen zijn een minderheid en andere partijen zijn alleen maar voor. Zelfde met euthanasie, en het pijnlijke dat vind ik in deze hele kwestie is het volgende, zoals ik eerder aanhaalde er is te weinig draagvlak. Waar vroeger de kerk de hoeksteen van de maatschappij was, lees je dat nu oudere dood willen want hun vrouw of man is dood ze zitten alleen ze hebben niemand meer, kinderen zijn druk druk druk. De kerk bied daar uitkomst. Alleen hebben gelovige zich ook erop neergelegd snel te leven en in de malle molen mee te lopen. In mijn ogen is tegen abortus zijn, belangrijk. Maar met die keuze zou ik liever zien dat gelovige moeders die toch niet besluiten voor abortus omdat ze alleen staand zijn en de vent is weggerend, dat ze die helpen. Of dat ze zo’n moeder steunen, in plaats voor zo’n kliniek zitten te klieren en dan roepen yes we hebben levens gered. Mensen willen euthanasie plegend omdat ze voelen dat hun leven niet meer kwalitatief is, omdat ze eenzaam zijn? Waar is die naastenliefde heen?
.
Een onveilige abortus komt ook niet overeen met de kerk, alleen lijkt de een me wenselijker dan de ander, wenselijker in deze zin betekend niet goed en beter maar slecht en slechter.
.
De kerk hoeft zich niet et conformeren maar zal wel mee moeten groeien, de kerk is langzaam aan het sterven. En binnenkort is er bijna geen geloof meer, of komen we bij elkaar in kleine schuurtjes. De kerk moet een lijn blijven uitgooien naar een samenleving op een manier dat de mensen in de samenleving wel blijven bijten zonder al je waardes en normen overboord te gooien en dat is heel lastig voor de kerk.
.
De Duitse school bedoel je dan een Hans Küng? Ik hoop dat Tagle de volgende paus gaat worden maar het zal wel niet, hoewel ik zal ervoor bidden. Denk dat Franciscus ook prima is, maar laat de landen buiten Europa maar eens spreken. Europa is gewoon gezaaid met een vorm van pessimisme en dan ga je al gauw je waardes overboord gooien, persoonlijk vind ik het oh zo moeilijk om een goeie conclusie te trekken uit dit alles en vind ik ook een discussie als de deze heel lastig met mede katholieken.
pi_160794188
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???

De oudste versies van het evangelie van Marcus (het oudste evangelie waar de anderen op gebaseerd zijn) eindigde oorspronkelijk bij 6 vers 8:

En zij, haastelijk uitgegaan zijnde, vloden van het graf, en beving en ontzetting had haar bevangen; en zij zeiden niemand iets; want zij waren bevreesd.

Het verhaal van de verschijningen en de hemelvaart zijn daar veel later zo rond de eeuwwisseling, aan toegevoegd. Niet door Marcus. Marcus was (waarschijnlijk) een joodse Romein die zijn verhaal in Rome zo rond 71 voltooide. Dus 40 jaar na de dood van Jezus. Marcus was dan ook geen tijdgenoot van Jezus en heeft hem niet persoonlijk gekend. Er zijn sterke aanwijzingen dat hij zelfs nooit in Israël geweest is.

De vertaling "hij is opgestaan" is trouwens niet helemaal juist. Er staat in de (Griekse!) brontekst: hij werd opgewekt. Opgewekt door de enige God, JHWH. God is de enige die zoiets kon. Een mens als Jezus kon dat niet uit zichzelf.
Nedergedaald ter helle, dat wil zeggen Jezus heeft iedereen uit de hel bevrijd als ze daar waren. Zo zie ik dat, dat hij daarheen is afgedaald en heeft gezegd 'Yo gasten, kom mee!' En naar de hemel gingen ze.

Jezus is de zoon van God, dus dat ligt dan zeer ingewikkeld. Maar de theologie erachter weet ik ook niet, het is wat ik geloof. Wat je zegt kan best waar zijn, ik wil dat niet ontkennen. Maar ik zou het echt moeten weten. Moeten weten... En als het is toegevoegd later, als dat is gedaan is om de theologie klaar te stomen voor wat we nu hebben, dan vind ik het nog altijd prima. Puur omdat er nog figuren zijn als Francis van Assisi die voor mij toch wel iets bevestigde. Of doen bevestigen. Als die hele traditie er niet was, zou ik er meer problemen mee hebben.
pi_160794622
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 18:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Gelovigen postuleren een supercomplexe eeuwige entiteit om de oorsprong van alles te verklaren. Maar vergeten dan de oorsprong te verklaren van die supercomplexe eeuwige entiteit. Inmiddels weten we dat alles in dit heelal is geevolueerd van simpel tot complex. Maar de gelovigen hanteren een statische complexe entiteit als verklaring van deze dynamiek, echt primitief bronstijd. De supercomplexe eeuwige entiteit is gewoon een verzinsel om kennisgaten te dichten.
Ik denk dat je in de war bent. Plato postuleerde een God van de vormen, Aristoteles een eerste beweger. Gelovigen hebben hier geen alleenrecht ze sloegen de handen in één. Thomas van Aquino spreekt van een eerste beweger bv. Die eeuwige entiteit wordt dan van gezegd 'hij moet een onbewogen beweger zijn.' Enkel is dat niet genoeg voor mij. Stel er was een onbewogen beweger maar hij zou geen God van liefde zijn die tot mij spreekt dan zou het helemaal nutteloos zijn. Dan is het niet meer dan een stoplicht.

En nu vraag ik mij af. Als ik zeg: Er moest een eerste beweger zijn, en toevallig is dat God en hij houdt van zijn creatie. Welk gat vul ik dan? Dat van het ontstaan van het universum? Evolutie en je bent ex-katholiek meen ik? Je zou dus weten dat je evolutie mag aanhangen van de kerk?

Ergo: God is niet iets in dit universum. God is gewoon de schepper, hij bracht dit hele universum tot stand ex nihilo. Hij is niet deel van dit universum zoals wanneer ik een toren bouw ik deel van de toren wordt. Of als ik een boek schrijf ik geen karakter ben in dat boek. Dus God is niet een agent in deze wereld.

De enige gap die er dan is, waarom is er iets in plaats van niets? En dat gat dat gun ik je, dat vullen gelovige met God. Dus wetenschap kan uitleggen hoe ik tot stand ben gekomen niet waarom. Als jij zegt er is geen reden waarom, dan tja prima.

Dit filmpje vind ik wel interessant bv. Maar of je het wil kijken moet je zelf weten.
pi_160799755
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 21:21 schreef Argo het volgende:

[..]

Ik denk dat je in de war bent. Plato postuleerde een God van de vormen, Aristoteles een eerste beweger. Gelovigen hebben hier geen alleenrecht ze sloegen de handen in één. Thomas van Aquino spreekt van een eerste beweger bv. Die eeuwige entiteit wordt dan van gezegd 'hij moet een onbewogen beweger zijn.' Enkel is dat niet genoeg voor mij. Stel er was een onbewogen beweger maar hij zou geen God van liefde zijn die tot mij spreekt dan zou het helemaal nutteloos zijn. Dan is het niet meer dan een stoplicht.

En nu vraag ik mij af. Als ik zeg: Er moest een eerste beweger zijn, en toevallig is dat God en hij houdt van zijn creatie. Welk gat vul ik dan? Dat van het ontstaan van het universum? Evolutie en je bent ex-katholiek meen ik? Je zou dus weten dat je evolutie mag aanhangen van de kerk?

Ergo: God is niet iets in dit universum. God is gewoon de schepper, hij bracht dit hele universum tot stand ex nihilo. Hij is niet deel van dit universum zoals wanneer ik een toren bouw ik deel van de toren wordt. Of als ik een boek schrijf ik geen karakter ben in dat boek. Dus God is niet een agent in deze wereld.

De enige gap die er dan is, waarom is er iets in plaats van niets? En dat gat dat gun ik je, dat vullen gelovige met God. Dus wetenschap kan uitleggen hoe ik tot stand ben gekomen niet waarom. Als jij zegt er is geen reden waarom, dan tja prima.

Dit filmpje vind ik wel interessant bv. Maar of je het wil kijken moet je zelf weten.
Goed lezen: ik schrijf gelovigen postuleren een god, plato en aristoteles dus ook.
Je God is puur de projectie van je eigen wensdenken. Als je het niet weet moet je er geen complexe onzichtbare vriend voor in de plaats zetten: Hocus pocus pas, lekker makkelijk
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_160799903
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 00:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Goed lezen: ik schrijf gelovigen postuleren een god, plato en aristoteles dus ook.
Je God is puur de projectie van je eigen wensdenken. Als je het niet weet moet je er geen complexe onzichtbare vriend voor in de plaats zetten: Hocus pocus pas, lekker makkelijk
De onbewogen beweger is niet louter Hocus pocus. Het slaat op het argument dat je niet oneindig terug kan gaan naar iets. Dus het universum het begin ervan, je kan niet blijven teruggaan. Het moet op een moment tot stand zijn gekomen. Was was voor big bang bv?

Maar zelfs dan God is meer dan dat. Uiteindelijk gaat het erom dat God liefde is en van iedereen houdt. En dat is belangrijker. En het is niet god of The gaps maar dan een God van één gap ontstaan van universum.

Ik denk dat Aristoteles en Plato de goden niet zo serieus namen de Griekse mythologische. Kan het mis hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 00:25:57 ]
  zondag 20 maart 2016 @ 00:29:37 #209
356891 Abed
hooggeleid
pi_160799978


[ Bericht 100% gewijzigd door Abed op 20-03-2016 00:32:49 ]
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  zondag 20 maart 2016 @ 02:44:26 #210
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_160801093
De christelijke mens heeft God gemaakt naar zijn evenbeeld. Dat leidt tot grappige spraakverwarringen. Argo beweert hierboven dat God liefde is en van iedereen houdt. Dat moet je zo interpreteren:

Argo zou graag willen dat er een God is, die liefde is en van iedereen houdt. Dat komt kennelijk overeen met het evenbeeld van Arno zelf of hoe hij zou willen zijn.

Voor mij is God een ander woord voor 'het alles', of zo je wilt: de natuur. In zo'n God kun je niet 'geloven', net zo als je in de natuur niet kunt 'geloven' - die is er gewoon. Mijn God 'houdt' ook niet van iedereen. Wel maakt iedereen deel uit van God; anders gezegd, ieder mens is een stukje God. Of, weer anders gezegd, ieder mens is een 'zoon' van God.

Jezus was dus ook een zoon van God. Net als u en ik. Vermoedelijk is Jezus destijds zelf ook tot die conclusie gekomen. Wonderlijk genoeg hebben anderen na zijn overlijden er een soort sprookje van gemaakt. Jammer eigenlijk.
pi_160802394
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:24 schreef hoatzin het volgende:
Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???
Nog vreemder is dat het jodendom geen hel kent waar men als straf eeuwig moet branden. Men kende wel het begrip ' onderwereld ' als wachtplaats van alle doden tot het laatste oordeel en Sheool genoemd wordt. Johannes heeft het zelfs over Hades, wat duidelijk geschreven is door een joodse Romein. Ook in het N.T. komt geen enkele keer het begrip ' hel ' voor, met uitzondering wanneer men ' Gehinnom ' als ' hel ' vertaald heeft, maar niks met de christelijke voorstelling van hel te maken heeft.
pi_160802493
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 07:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog vreemder is dat het jodendom geen hel kent waar men als straf eeuwig moet branden. Men kende wel het begrip ' onderwereld ' als wachtplaats van alle doden tot het laatste oordeel en Sheool genoemd wordt. Johannes heeft het zelfs over Hades, wat duidelijk geschreven is door een joodse Romein. Ook in het N.T. komt geen enkele keer het begrip ' hel ' voor, met uitzondering wanneer men ' Gehinnom ' als ' hel ' vertaald heeft, maar niks met de christelijke voorstelling van hel te maken heeft.
Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.

Lucas 16 vers 19-31 (denk ik ik zit mobiel)
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 07:56:11 ]
pi_160802586
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 02:44 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
De christelijke mens heeft God gemaakt naar zijn evenbeeld. Dat leidt tot grappige spraakverwarringen. Argo beweert hierboven dat God liefde is en van iedereen houdt. Dat moet je zo interpreteren:

Argo zou graag willen dat er een God is, die liefde is en van iedereen houdt. Dat komt kennelijk overeen met het evenbeeld van Arno zelf of hoe hij zou willen zijn.

Voor mij is God een ander woord voor 'het alles', of zo je wilt: de natuur. In zo'n God kun je niet 'geloven', net zo als je in de natuur niet kunt 'geloven' - die is er gewoon. Mijn God 'houdt' ook niet van iedereen. Wel maakt iedereen deel uit van God; anders gezegd, ieder mens is een stukje God. Of, weer anders gezegd, ieder mens is een 'zoon' van God.

Jezus was dus ook een zoon van God. Net als u en ik. Vermoedelijk is Jezus destijds zelf ook tot die conclusie gekomen. Wonderlijk genoeg hebben anderen na zijn overlijden er een soort sprookje van gemaakt. Jammer eigenlijk.
Als God alles is, moet je me verklaren als God ons naar zijn evenbeeld maakte. Waarom is er kwaad, wil je zeggen dat God van naturen niet goed is?

Als God in alles zit waarom vinden we hem niet in constructies van atomen zoals h2O? Waar zit God in die natuur? Jouw visie van God is een God die totaal niet nodig is en achterhaald is. Wat heb je eraan een zoon van God te zijn als deze gewoon in de natuur zit. Ik zou direct atheïst worden en deze God weren. Waarom? Omdat zo'n God overbodig is helemaal overbodig hij dient geen enkel doel. Behalve dat hij overal inzit wat knap is Want niemand vind hem.

Dit is dus een God of The gaps tenzij ik het verkeerd begrepen heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 08:04:20 ]
  zondag 20 maart 2016 @ 08:04:50 #214
356891 Abed
hooggeleid
pi_160802606


[ Bericht 100% gewijzigd door Abed op 20-03-2016 08:27:20 ]
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160802622
quote:
Trollen is leuk. Maar dit is geen klb.
  zondag 20 maart 2016 @ 08:07:31 #216
356891 Abed
hooggeleid
pi_160802645


[ Bericht 28% gewijzigd door Abed op 20-03-2016 08:27:11 ]
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160802787
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 08:07 schreef Abed het volgende:

[..]

Trollen? Ik doe niet alsof sprookjes bestaan en verzin iets uit kortzichtigheid en angst.
Living a lie.
En nog schijnheilig zijn ook, voortaan niet meer mijn topics verpesten dan. :W
(heilig) boontje komt om zijn loontje.
Hmm in filosofie en levensbeschouwing komen we met argumenten. Wat jij doet is op de man aanvallen. In KLB heb ik er geen last van maar hier is het vervelend voor de mod.
  zondag 20 maart 2016 @ 08:21:57 #218
356891 Abed
hooggeleid
pi_160802803
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 08:20 schreef Argo het volgende:

[..]

Hmm in filosofie en levensbeschouwing komen we met argumenten. Wat jij doet is op de man aanvallen. In KLB heb ik er geen last van maar hier is het vervelend voor de mod.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt....
Aangezien ik WEL het respect kan opbrengen zal ik hier niet meer posten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Abed op 20-03-2016 08:27:02 ]
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160802989
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 07:53 schreef Argo het volgende:

[..]

Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.

Lucas 16 vers 19-31 (denk ik ik zit mobiel)
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.
Nog maar eens geschreven door een jood met Grieks denken. Best mogelijk dat men later deze tekst heeft geredigeerd. Jou kunnen ze alles wijs maken gezien je totaal geen achtergrondkennis hebt over het ontstaan van het christendom. Ik heb geen zin om nog verder op je post te reageren.
pi_160803164
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 08:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog maar eens geschreven door een jood met Grieks denken. Best mogelijk dat men later deze tekst heeft geredigeerd. Jou kunnen ze alles wijs maken gezien je totaal geen achtergrondkennis hebt over het ontstaan van het christendom. Ik heb geen zin om nog verder op je post te reageren.
Dat Grieks denken en katholicisme samen gaan is zo duidelijk als wat. De tijdslijn in de geschiedenis waar jij veel waarde aanhecht gezien je interesse in geschiedenis is een christelijke uitvinding. Het Griekse denken en christelijk denken combineerde zich. Als ik even buiten de bijbel kijk, kan ik best zeggen dat God het zo voorzien heeft etc. Plato etc hebben eigenlijk het perfecte substraat gevonden.
  zondag 20 maart 2016 @ 09:27:51 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160803378
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 21:10 schreef Argo het volgende:

[..]

Nedergedaald ter helle, dat wil zeggen Jezus heeft iedereen uit de hel bevrijd als ze daar waren. Zo zie ik dat, dat hij daarheen is afgedaald en heeft gezegd 'Yo gasten, kom mee!' En naar de hemel gingen ze.
Dat kun jij wel zo zien maar dat is puur speculatie. Iedereen uit de hel bevrijd, hoe kom je er op... :o
quote:
Jezus is de zoon van God, dus dat ligt dan zeer ingewikkeld. Maar de theologie erachter weet ik ook niet, het is wat ik geloof. Wat je zegt kan best waar zijn, ik wil dat niet ontkennen. Maar ik zou het echt moeten weten. Moeten weten... En als het is toegevoegd later, als dat is gedaan is om de theologie klaar te stomen voor wat we nu hebben, dan vind ik het nog altijd prima. Puur omdat er nog figuren zijn als Francis van Assisi die voor mij toch wel iets bevestigde. Of doen bevestigen. Als die hele traditie er niet was, zou ik er meer problemen mee hebben.
Als je in Fransiscus van Assisi wilt geloven staat je dat ook vrij.
  zondag 20 maart 2016 @ 09:33:24 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_160803432
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 07:53 schreef Argo het volgende:

[..]

Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.

Lucas 16 vers 19-31 (denk ik ik zit mobiel)
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.
Het gaat hier om een parabel, een gelijkenis. Er is ook een andere gelijkenis, die van de koning en de Drachmen. Hierin zegt Jezus uiteindelijk: breng alle ongelovigen voor mijn voeten en slacht ze. Dit gaat wel heel erg in ten het vredelievende beeld dat de meeste moderne christenen van hem hebben.
Jezus zegt niet zoveel leuks. Het is vooral een wee deze en wee gene.
pi_160805685
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 00:24 schreef Argo het volgende:

[..]

De onbewogen beweger is niet louter Hocus pocus. Het slaat op het argument dat je niet oneindig terug kan gaan naar iets. Dus het universum het begin ervan, je kan niet blijven teruggaan. Het moet op een moment tot stand zijn gekomen. Was was voor big bang bv?

Maar zelfs dan God is meer dan dat. Uiteindelijk gaat het erom dat God liefde is en van iedereen houdt. En dat is belangrijker. En het is niet god of The gaps maar dan een God van één gap ontstaan van universum.

Ik denk dat Aristoteles en Plato de goden niet zo serieus namen de Griekse mythologische. Kan het mis hebben.
En is geen "voor" de big bang, er is geen "buiten" het heelal, net zo goed als er niets is ten zuiden van de zuidpool. Het postuleren van een grote tovenaar als oorzaak is geen antwoord, ook omdat deze grote tovenaar in de ogen van de gelovigen wel heel veel interesse heeft in de seksuele voorkeuren van de intelligente wezentjes op dit ruimtestofje.

"God is liefde" is projectie van sociale primaten. Asociaal gedrag is is voor sociale dieren zonde. Bij de weduwespin is het de ultieme daad van liefde om als man je te laten veroberen door je echtgenote in de huwelijksnacht.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 20 maart 2016 @ 13:10:02 #224
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_160807044
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 08:02 schreef Argo het volgende:

[..]

Als God alles is, moet je me verklaren als God ons naar zijn evenbeeld maakte. Waarom is er kwaad, wil je zeggen dat God van naturen niet goed is?

Als God in alles zit waarom vinden we hem niet in constructies van atomen zoals h2O? Waar zit God in die natuur? Jouw visie van God is een God die totaal niet nodig is en achterhaald is. Wat heb je eraan een zoon van God te zijn als deze gewoon in de natuur zit. Ik zou direct atheïst worden en deze God weren. Waarom? Omdat zo'n God overbodig is helemaal overbodig hij dient geen enkel doel. Behalve dat hij overal inzit wat knap is Want niemand vind hem.

Dit is dus een God of The gaps tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
God heeft ons niet naar zijn evenbeeld gemaakt. Het is andersom: de christelijke (joodse) mens heeft God gemaakt naar zijn evenbeeld: een soort supermens dus. Dan krijg je dus een god met allerlei menselijke eigenschappen: hij kan boos worden, van mensen houden, onderscheid maken tussen goed en kwaad, etc.

Er is kwaad omdat de mens daarvoor kiest uit eigen belang. Dat eigen belang is in beginsel nuttig, als overlevingsstrategie. Kwaad zit altijd bij een ander, omdat zijn eigen belang strijdig kan zijn met jouw eigen belang. Dat andere belang noemen we dan kwaad en ons eigen belang goed.

God valt niet te "vinden". Hij is niet verstopt maar is gewoon alles.

God is zeker niet overbodig, want zonder God kun je niet leven. Tenzij je het leven zelf overbodig vindt, waar ook wat voor te zeggen is.
pi_160807214
Ik heb een vraagje. Ze zeggen dat god in jou zit. Is dit waar? En waar zit hij dan precies?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')