Ik geloof wat in de katholieke geloofsbelijdenis staat dat is het volgende:quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je opstanding bedoelt. Als je het symbolisch ziet, de wederopstanding van het gedachtegoed, de geest van Jezus, zijn boodschap, dan kan ik daar goed mee leven. Er zijn sterke aanwijzingen dat Paulus dit ook geloofde.
Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:40 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik geloof wat in de katholieke geloofsbelijdenis staat dat is het volgende:
4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven;
5. Die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden;
Gelovigen postuleren een supercomplexe eeuwige entiteit om de oorsprong van alles te verklaren. Maar vergeten dan de oorsprong te verklaren van die supercomplexe eeuwige entiteit. Inmiddels weten we dat alles in dit heelal is geevolueerd van simpel tot complex. Maar de gelovigen hanteren een statische complexe entiteit als verklaring van deze dynamiek, echt primitief bronstijd. De supercomplexe eeuwige entiteit is gewoon een verzinsel om kennisgaten te dichten.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 17:17 schreef Argo het volgende:
[..]
Dan is een atheïst toch per definitie iemand die God ontkent.
En volgens de psalmen wel, niet volgens mij.
Deze discussie mag hier wel verder:quote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:58 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Misschien dat dit een schopje zou kunnen gebruiken naar een andere topic, maar toch zal ik je weer van repliek dienen.
---
Dat de waarheid geen waarheid tegen spreekt is een oude spreuk, dus het was niet van groot belang, maar wel in de perceptie van mensen. Hetzelfde zie je bij Franciscus mensen zeggen dan 'wow, hij is niet tegen evolutie.' Terwijl zoiets al eerder is gezegd. Niet iedereen weet er even veel over, dus voor de mensen die er niet zo in zitten lijken dit nieuwe ontwikkelingen.
Zelfmoord is nog steeds een doodzonde voor zover ik weet. Hitler zou in principe aan het eind van zijn leven oprecht zich kunnen toeleggen op het katholieke geloof van zijn jeugd, of hij vergeven zou worden is iets wat niet aan ons is. Wel zijn er al eerdere casu die hierover gaan; de dief aan het kruis waaraan Jezus het paradijs beloofd en ik moet ook denken aan een Joodse moordenaar die zich vlak voor zijn executie zich liet bekeren tot het katholieke geloof, zorgde destijds in Amerika wel voor de nodige ophef.
Dat mensen vrije wil hebben, wil inderdaad zeggen dat mensen kunnen doen en laten wat ze willen op aarde, dit wil niet zeggen dat anderen niet geroepen worden om deze mensen op de juiste weg te helpen en wil ook niet zeggen dat je dan geen strobreed in de weg mag leggen met betrekking tot de legaliteit van de daden, juist het tegenovergestelde.
Iemand die abortus pleegt kan vergeven worden, iemand die een moord pleegt kan vergeven worden. Alle zondes kunnen vergeven worden. Maar die zondes zijn niet zomaar vergeven. Oprecht berouw, biechten, bidden en boetedoening zou volgens mij dan toch aan te pas moeten komen. De vergeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Doodzondes zijn inderdaad geen eeuwige zondes, maar dat heb ik ook niet beweerd.
Je opstelling met betrekking tot de zonde is duidelijk. Je kwam 'lighter' over. Er zijn een heleboel 'café-kattelieken' die daar niet zo consequent in zijn.
Vastleggen op de foto zou onzin zijn, maar dat mensen recht zouden hebben op een veilig uitgevoerde abortus komt natuurlijk niet overeen met de leer. Indien je aan de zijkant staat en je er niet tegen uitspreekt ben je in dat geval niet in zekere zin medeverantwoordelijk voor?
Datgene wat de seculiere samenleving (onze cultuur) als goed en fout ziet en wat de Kerk als goed en fout ziet zijn twee verschillende dingen. Sowieso zijn allerlei culturen met verschillen in goed en kwaad. Echter zie ik geen reden om aan te nemen dat de Kerk zich zou moeten conformeren aan de seculiere samenleving. Zoals de meeste denominaties in het protestantisme doen. Episcopelianen/Anglicanen bijv. kan ik daardoor ook nog maar moeilijk serieus nemen. Eeuwige waarheden worden opzij gezet op een democratische manier. Tja, neem je je eigen dan nog wel serieus?
Het is echter wel duidelijk dat katholicisme niet gaat inbinden.
Ook al zijn er bisschoppen die dat wel graag zouden doen, wat ik de Duitse school noem. Daar tegenover staan de conservatievere bisschoppen in Afrika en Azië, die het geloof vitaal houden en waar het zwaarte punt tegenwoordig is gaan liggen. in West-Europa heeft de kerk het zwaar. Verdeeld over progressieve bisschoppen met grote aanhang onder de progressieve katholieken en atheïsten/agnosten/ietsisten die zich nog als katholiek beschouwen en anderzijds de conservatieve bisschoppen met een kleine maar vitale aanhang waarvan alles erop wijst dat deze de secularisatie gaat overleven. Met paus Franciscus ben ik niet onverdeeld gelukkig, hij hurkt teveel aan tegen de Duitse school naar mijn mening. Tagle zou inderdaad een verademing zijn lijkt mij.
Nedergedaald ter helle, dat wil zeggen Jezus heeft iedereen uit de hel bevrijd als ze daar waren. Zo zie ik dat, dat hij daarheen is afgedaald en heeft gezegd 'Yo gasten, kom mee!' En naar de hemel gingen ze.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???
De oudste versies van het evangelie van Marcus (het oudste evangelie waar de anderen op gebaseerd zijn) eindigde oorspronkelijk bij 6 vers 8:
En zij, haastelijk uitgegaan zijnde, vloden van het graf, en beving en ontzetting had haar bevangen; en zij zeiden niemand iets; want zij waren bevreesd.
Het verhaal van de verschijningen en de hemelvaart zijn daar veel later zo rond de eeuwwisseling, aan toegevoegd. Niet door Marcus. Marcus was (waarschijnlijk) een joodse Romein die zijn verhaal in Rome zo rond 71 voltooide. Dus 40 jaar na de dood van Jezus. Marcus was dan ook geen tijdgenoot van Jezus en heeft hem niet persoonlijk gekend. Er zijn sterke aanwijzingen dat hij zelfs nooit in Israël geweest is.
De vertaling "hij is opgestaan" is trouwens niet helemaal juist. Er staat in de (Griekse!) brontekst: hij werd opgewekt. Opgewekt door de enige God, JHWH. God is de enige die zoiets kon. Een mens als Jezus kon dat niet uit zichzelf.
Ik denk dat je in de war bent. Plato postuleerde een God van de vormen, Aristoteles een eerste beweger. Gelovigen hebben hier geen alleenrecht ze sloegen de handen in één. Thomas van Aquino spreekt van een eerste beweger bv. Die eeuwige entiteit wordt dan van gezegd 'hij moet een onbewogen beweger zijn.' Enkel is dat niet genoeg voor mij. Stel er was een onbewogen beweger maar hij zou geen God van liefde zijn die tot mij spreekt dan zou het helemaal nutteloos zijn. Dan is het niet meer dan een stoplicht.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Gelovigen postuleren een supercomplexe eeuwige entiteit om de oorsprong van alles te verklaren. Maar vergeten dan de oorsprong te verklaren van die supercomplexe eeuwige entiteit. Inmiddels weten we dat alles in dit heelal is geevolueerd van simpel tot complex. Maar de gelovigen hanteren een statische complexe entiteit als verklaring van deze dynamiek, echt primitief bronstijd. De supercomplexe eeuwige entiteit is gewoon een verzinsel om kennisgaten te dichten.
Goed lezen: ik schrijf gelovigen postuleren een god, plato en aristoteles dus ook.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 21:21 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de war bent. Plato postuleerde een God van de vormen, Aristoteles een eerste beweger. Gelovigen hebben hier geen alleenrecht ze sloegen de handen in één. Thomas van Aquino spreekt van een eerste beweger bv. Die eeuwige entiteit wordt dan van gezegd 'hij moet een onbewogen beweger zijn.' Enkel is dat niet genoeg voor mij. Stel er was een onbewogen beweger maar hij zou geen God van liefde zijn die tot mij spreekt dan zou het helemaal nutteloos zijn. Dan is het niet meer dan een stoplicht.
En nu vraag ik mij af. Als ik zeg: Er moest een eerste beweger zijn, en toevallig is dat God en hij houdt van zijn creatie. Welk gat vul ik dan? Dat van het ontstaan van het universum? Evolutie en je bent ex-katholiek meen ik? Je zou dus weten dat je evolutie mag aanhangen van de kerk?
Ergo: God is niet iets in dit universum. God is gewoon de schepper, hij bracht dit hele universum tot stand ex nihilo. Hij is niet deel van dit universum zoals wanneer ik een toren bouw ik deel van de toren wordt. Of als ik een boek schrijf ik geen karakter ben in dat boek. Dus God is niet een agent in deze wereld.
De enige gap die er dan is, waarom is er iets in plaats van niets? En dat gat dat gun ik je, dat vullen gelovige met God. Dus wetenschap kan uitleggen hoe ik tot stand ben gekomen niet waarom. Als jij zegt er is geen reden waarom, dan tja prima.
Dit filmpje vind ik wel interessant bv. Maar of je het wil kijken moet je zelf weten.
De onbewogen beweger is niet louter Hocus pocus. Het slaat op het argument dat je niet oneindig terug kan gaan naar iets. Dus het universum het begin ervan, je kan niet blijven teruggaan. Het moet op een moment tot stand zijn gekomen. Was was voor big bang bv?quote:Op zondag 20 maart 2016 00:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Goed lezen: ik schrijf gelovigen postuleren een god, plato en aristoteles dus ook.
Je God is puur de projectie van je eigen wensdenken. Als je het niet weet moet je er geen complexe onzichtbare vriend voor in de plaats zetten: Hocus pocus pas, lekker makkelijk
Nog vreemder is dat het jodendom geen hel kent waar men als straf eeuwig moet branden. Men kende wel het begrip ' onderwereld ' als wachtplaats van alle doden tot het laatste oordeel en Sheool genoemd wordt. Johannes heeft het zelfs over Hades, wat duidelijk geschreven is door een joodse Romein. Ook in het N.T. komt geen enkele keer het begrip ' hel ' voor, met uitzondering wanneer men ' Gehinnom ' als ' hel ' vertaald heeft, maar niks met de christelijke voorstelling van hel te maken heeft.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:24 schreef hoatzin het volgende:
Eén van de vreemdste regeltjes. Nedergedaald ter helle? Dus eerst gestorven en nedergedaald ter helle (terwijl hij de misdadiger naast hem beloofde nog op dezelfde dag in het paradijs te zijn) en dan op de derde (tweede eigenlijk) naar de hemel om dan weer terug te komen en nog wat rond te spoken???
Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.quote:Op zondag 20 maart 2016 07:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog vreemder is dat het jodendom geen hel kent waar men als straf eeuwig moet branden. Men kende wel het begrip ' onderwereld ' als wachtplaats van alle doden tot het laatste oordeel en Sheool genoemd wordt. Johannes heeft het zelfs over Hades, wat duidelijk geschreven is door een joodse Romein. Ook in het N.T. komt geen enkele keer het begrip ' hel ' voor, met uitzondering wanneer men ' Gehinnom ' als ' hel ' vertaald heeft, maar niks met de christelijke voorstelling van hel te maken heeft.
Als God alles is, moet je me verklaren als God ons naar zijn evenbeeld maakte. Waarom is er kwaad, wil je zeggen dat God van naturen niet goed is?quote:Op zondag 20 maart 2016 02:44 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
De christelijke mens heeft God gemaakt naar zijn evenbeeld. Dat leidt tot grappige spraakverwarringen. Argo beweert hierboven dat God liefde is en van iedereen houdt. Dat moet je zo interpreteren:
Argo zou graag willen dat er een God is, die liefde is en van iedereen houdt. Dat komt kennelijk overeen met het evenbeeld van Arno zelf of hoe hij zou willen zijn.
Voor mij is God een ander woord voor 'het alles', of zo je wilt: de natuur. In zo'n God kun je niet 'geloven', net zo als je in de natuur niet kunt 'geloven' - die is er gewoon. Mijn God 'houdt' ook niet van iedereen. Wel maakt iedereen deel uit van God; anders gezegd, ieder mens is een stukje God. Of, weer anders gezegd, ieder mens is een 'zoon' van God.
Jezus was dus ook een zoon van God. Net als u en ik. Vermoedelijk is Jezus destijds zelf ook tot die conclusie gekomen. Wonderlijk genoeg hebben anderen na zijn overlijden er een soort sprookje van gemaakt. Jammer eigenlijk.
Trollen is leuk. Maar dit is geen klb.quote:
Hmm in filosofie en levensbeschouwing komen we met argumenten. Wat jij doet is op de man aanvallen. In KLB heb ik er geen last van maar hier is het vervelend voor de mod.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:07 schreef Abed het volgende:
[..]
Trollen? Ik doe niet alsof sprookjes bestaan en verzin iets uit kortzichtigheid en angst.
Living a lie.
En nog schijnheilig zijn ook, voortaan niet meer mijn topics verpesten dan.
(heilig) boontje komt om zijn loontje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt....quote:Op zondag 20 maart 2016 08:20 schreef Argo het volgende:
[..]
Hmm in filosofie en levensbeschouwing komen we met argumenten. Wat jij doet is op de man aanvallen. In KLB heb ik er geen last van maar hier is het vervelend voor de mod.
Nog maar eens geschreven door een jood met Grieks denken. Best mogelijk dat men later deze tekst heeft geredigeerd. Jou kunnen ze alles wijs maken gezien je totaal geen achtergrondkennis hebt over het ontstaan van het christendom. Ik heb geen zin om nog verder op je post te reageren.quote:Op zondag 20 maart 2016 07:53 schreef Argo het volgende:
[..]
Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.
Lucas 16 vers 19-31 (denk ik ik zit mobiel)
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.
Dat Grieks denken en katholicisme samen gaan is zo duidelijk als wat. De tijdslijn in de geschiedenis waar jij veel waarde aanhecht gezien je interesse in geschiedenis is een christelijke uitvinding. Het Griekse denken en christelijk denken combineerde zich. Als ik even buiten de bijbel kijk, kan ik best zeggen dat God het zo voorzien heeft etc. Plato etc hebben eigenlijk het perfecte substraat gevonden.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog maar eens geschreven door een jood met Grieks denken. Best mogelijk dat men later deze tekst heeft geredigeerd. Jou kunnen ze alles wijs maken gezien je totaal geen achtergrondkennis hebt over het ontstaan van het christendom. Ik heb geen zin om nog verder op je post te reageren.
Dat kun jij wel zo zien maar dat is puur speculatie. Iedereen uit de hel bevrijd, hoe kom je er op...quote:Op zaterdag 19 maart 2016 21:10 schreef Argo het volgende:
[..]
Nedergedaald ter helle, dat wil zeggen Jezus heeft iedereen uit de hel bevrijd als ze daar waren. Zo zie ik dat, dat hij daarheen is afgedaald en heeft gezegd 'Yo gasten, kom mee!' En naar de hemel gingen ze.
Als je in Fransiscus van Assisi wilt geloven staat je dat ook vrij.quote:Jezus is de zoon van God, dus dat ligt dan zeer ingewikkeld. Maar de theologie erachter weet ik ook niet, het is wat ik geloof. Wat je zegt kan best waar zijn, ik wil dat niet ontkennen. Maar ik zou het echt moeten weten. Moeten weten... En als het is toegevoegd later, als dat is gedaan is om de theologie klaar te stomen voor wat we nu hebben, dan vind ik het nog altijd prima. Puur omdat er nog figuren zijn als Francis van Assisi die voor mij toch wel iets bevestigde. Of doen bevestigen. Als die hele traditie er niet was, zou ik er meer problemen mee hebben.
Het gaat hier om een parabel, een gelijkenis. Er is ook een andere gelijkenis, die van de koning en de Drachmen. Hierin zegt Jezus uiteindelijk: breng alle ongelovigen voor mijn voeten en slacht ze. Dit gaat wel heel erg in ten het vredelievende beeld dat de meeste moderne christenen van hem hebben.quote:Op zondag 20 maart 2016 07:53 schreef Argo het volgende:
[..]
Zit nu mobiel. Het woord hel niet het principe wel. Kijk het nummer vijf komt nergens in de natuur voor alleen dat wat het representeert.
Lucas 16 vers 19-31 (denk ik ik zit mobiel)
Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.
En is geen "voor" de big bang, er is geen "buiten" het heelal, net zo goed als er niets is ten zuiden van de zuidpool. Het postuleren van een grote tovenaar als oorzaak is geen antwoord, ook omdat deze grote tovenaar in de ogen van de gelovigen wel heel veel interesse heeft in de seksuele voorkeuren van de intelligente wezentjes op dit ruimtestofje.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:24 schreef Argo het volgende:
[..]
De onbewogen beweger is niet louter Hocus pocus. Het slaat op het argument dat je niet oneindig terug kan gaan naar iets. Dus het universum het begin ervan, je kan niet blijven teruggaan. Het moet op een moment tot stand zijn gekomen. Was was voor big bang bv?
Maar zelfs dan God is meer dan dat. Uiteindelijk gaat het erom dat God liefde is en van iedereen houdt. En dat is belangrijker. En het is niet god of The gaps maar dan een God van één gap ontstaan van universum.
Ik denk dat Aristoteles en Plato de goden niet zo serieus namen de Griekse mythologische. Kan het mis hebben.
God heeft ons niet naar zijn evenbeeld gemaakt. Het is andersom: de christelijke (joodse) mens heeft God gemaakt naar zijn evenbeeld: een soort supermens dus. Dan krijg je dus een god met allerlei menselijke eigenschappen: hij kan boos worden, van mensen houden, onderscheid maken tussen goed en kwaad, etc.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:02 schreef Argo het volgende:
[..]
Als God alles is, moet je me verklaren als God ons naar zijn evenbeeld maakte. Waarom is er kwaad, wil je zeggen dat God van naturen niet goed is?
Als God in alles zit waarom vinden we hem niet in constructies van atomen zoals h2O? Waar zit God in die natuur? Jouw visie van God is een God die totaal niet nodig is en achterhaald is. Wat heb je eraan een zoon van God te zijn als deze gewoon in de natuur zit. Ik zou direct atheïst worden en deze God weren. Waarom? Omdat zo'n God overbodig is helemaal overbodig hij dient geen enkel doel. Behalve dat hij overal inzit wat knap is Want niemand vind hem.
Dit is dus een God of The gaps tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |