Zo is dat. Sterker nog, die onbespoten producten maken trouwens zelf allerlei. Ongezonde stoffen om zich tegen ziekten wapenen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:11 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Dat het jou verbaast, zegt meer over jou dan over mij hoor.
Ik ben strikt rationeel. Het grootste risico met eten is een voedselvergiftiging door bederf, niet een miniem spoortje bestrijdingsmiddelen of een paar nanogram antibiotica wat nog in het vlees zit. Dat dit soort stoffen aangetoond kunnen worden, zegt meer over de kwaliteiten van het betreffende lab dan over risico's voor de volksgezondheid.
bioboeren behandelen hun vee niet als ze ziek zijn uit financiële motieven?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 23:36 schreef RobinOok het volgende:
Mag wel, maar dat vind de boer economisch niet handig....
Resultaat is hetzelfde, koe wordt niet behandeld.
Sorry hoor, dat ik niet wist dat het wel mocht, maar dat die boeren daar uit vrije wil niet voor kiezen.
Of die ziekte problematischer is door de biologische teelt durf ik het te betwijfelen. Het is nu eenmaal sinds jaar en dag zo dat dat ziekten onze maatregelen en sterkere soorten inhalen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Aardappelziekte, bijvoorbeeld.
http://www.volkskrant.nl/(...)flevopolder~a641147/
Je moet wel even gif en antibiotica uit elkaar houden he?
Gif => gewassen
Antibiotica => dieren
Bewustwording...quote:Op zaterdag 20 februari 2016 22:22 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat dat zou komen door de opmars van biologische bedrijven, dat zie ik niet. Hoe zou dat werken?
Nee. Ik blijf erover doorzeuren maar het is een vals dilemma wat zij schrijft.quote:
Het is echt bullcrap dat biologische bedrijven niets aan die bestrijding doen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 22:25 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En jij denkt dat bacterieën zich daar iets van aantrekken? Dat ze 3% minder resistent worden omdat 3% van de bedrijven biologisch is en uberhaupt niks aan hun uitroeiing doet?!? Denk nou eens na man. Ze worden resistent of niet. Daar zitten geen gradaties in.
Het is minder een andere discussie dan jij denkt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 22:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik word hier zo moe van. We hebben het nu over antibiotica! Kom jij weer met chemicaliemn. Dat is toch echt een ANDERE discssie,
Ik geef het op hoor......
Nee.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 23:32 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat was in reactie op het verhaal van Kahlie. Maar die zal het wel verkeerd begrepen hebben, die boer liet zijn koe niet kreperen omdat hij geen antibiotica mag gebruiken maar gewoon omdat het een klootzak van een boer is.....
[..]
Ik ben een beetje bekend met de tomatenteelt. Waarschijnlijk waren die tomaten van een goedkopere teler. Als tomaten teler kan je kiezen: Of veel kilos per meter en geen smaak of weinig kilos per meter maar een goede smaak.quote:Op zondag 21 februari 2016 01:10 schreef Manke het volgende:
Laatst tomaat gegeten, maar het smaakte nergens naar.
Denk dat biologisch vlees wel beter is, omdat het (waarschijnlijk) geen krachtvoer krijgt zoals soja, wat ten koste gaat van de amazone.
Ik had laast een tomaat en die was rotquote:Op zondag 21 februari 2016 01:10 schreef Manke het volgende:
Laatst tomaat gegeten, maar het smaakte nergens naar.
Denk dat biologisch vlees wel beter is, omdat het (waarschijnlijk) geen krachtvoer krijgt zoals soja, wat ten koste gaat van de amazone.
ok, wat meer betalen dus.quote:Op zondag 21 februari 2016 01:24 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ik ben een beetje bekend met de tomatenteelt. Waarschijnlijk waren die tomaten van een goedkopere teler. Als tomaten teler kan je kiezen: Of veel kilos per meter en geen smaak of weinig kilos per meter maar een goede smaak.
Dat heeft niet heel veel met biologisch of niet te maken.
Nou niet perse meer betalen maar ergens anders kopen is waarschijnlijk beter.quote:Op zondag 21 februari 2016 01:32 schreef Manke het volgende:
[..]
ok, wat meer betalen dus.
Was meer een reactie op een eerdere post over hoe alles sneller moet groeien.
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al. Sorry hoor, de boer liet zijn koe kreperen omdat het gebruik van antibiotica beperkt is, niet verboden. Dat zal die koe fijn hebben gevonden.quote:Op zondag 21 februari 2016 00:53 schreef erodome het volgende:
[..]
En nogmaals, antibiotica is Niet(!) verboden, het is alleen beperkt.
Dat lees ik echt nergens hoor. Dat schreef ze ook niet. Niemand. Dat lees jij er zelf in. En vervolgens verwijt je haar jouw hersenspinsels. Dat schiet toch niet op?!?quote:Op zondag 21 februari 2016 00:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze brengt het zo dat het "veilig" is door antibiotica en shizzle. In ieder geval veiliger dan een vis uit de rivier.
#107.quote:Op zondag 21 februari 2016 07:57 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat lees ik echt nergens hoor. Dat schreef ze ook niet. Niemand. Dat lees jij er zelf in. En vervolgens verwijt je haar jouw hersenspinsels. Dat schiet toch niet op?!?
quote:Op zondag 21 februari 2016 07:57 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat lees ik echt nergens hoor. Dat schreef ze ook niet. Niemand. Dat lees jij er zelf in. En vervolgens verwijt je haar jouw hersenspinsels. Dat schiet toch niet op?!?
quote:Op zaterdag 20 februari 2016 23:40 schreef Chai het volgende:
Helder. En nu waarom het twee discussies moeten zijn aan de hand van het argument van zeer?
(Sory dat het misschien drammerig klinkt, maar anders gaat er idd wel veel langs elkaar in dit topic wat weer voor miscommunicatie zorgt)
Ik vind het wel een heel andere discussie en daarom word ik horendol hier van iedereen die alles maar door elkaar blijft mixen. Mij kan het echt geen ene fuck schelen of aardappelziekte A restistent wordt voor chemisch gif B of biologisch gif C. Geen ene fuck. Dan vinden ze wel weer wat anders, of niet. Bovenal zijn onze kinderen niet bevattelijk voor aardappelziekte A! Who fucking cares? Ja, die boer. En ja, Montsanto. Fijn. Boeien.quote:Op zondag 21 februari 2016 00:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is minder een andere discussie dan jij denkt.
Het is gewoon een vorm van evolutie, de ziekte, de parasiet 'bedenkt' een antwoord op de bestrijding. Hoe minder variatie, hoe sneller dat gaat. Als, om het simpel te zeggen, het immuunsysteem van A bloot gesteld is aan bestrijding en dat kruist met een ander, ook A, die blootgesteld is aan dezelfde bestrijding zal er sneller een resistentie opbouwen. Als A kruist met B, die niet blootgesteld is aan die bestrijding gaat het trager.
Oh, daar las ik dan blijkbaar heel handig overheen.quote:Op zondag 21 februari 2016 08:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
#107.
Het kan dat ik die anders interpreteer.
Maar ik ben wel een beetje klaar met dit onderwerp.
Je vindt mijn reactie, net boven deze van jou niet inhoudelijk genoeg?quote:Op zondag 21 februari 2016 08:15 schreef Chai het volgende:
Oke een inhoudelijke reactie op andermans argument zit er niet in. Dan zal ik bij deze niet verder doordrammen.
daar juist omdat de biodiversiteit in reguliere teelten lager isquote:Op zondag 21 februari 2016 00:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Of die ziekte problematischer is door de biologische teelt durf ik het te betwijfelen. Het is nu eenmaal sinds jaar en dag zo dat dat ziekten onze maatregelen en sterkere soorten inhalen.
Ziekten staan niet stil, ook in omgevingen zonder enige biologische teelt haalt de 'natuur' ons in.
gaat dit nou nog steeds om dat verzonnen verhaal op de azoren?quote:Op zondag 21 februari 2016 07:52 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al. Sorry hoor, de boer liet zijn koe kreperen omdat het gebruik van antibiotica beperkt is, niet verboden. Dat zal die koe fijn hebben gevonden.
En de werking daarachter is exact die achter het resistent worden van bepaalde ziektes in gewassen tegen gewasbeschermingsmiddelen. En de manier van werken in de reguliere plantenteelt/veehouderij is haast fundamenteel gebruik maken van véél van die middelen wat dus die resistentievorming in de hand speelt.quote:Op zondag 21 februari 2016 08:12 schreef RobinOok het volgende:
Wat mij wel een fuck interesseert is dat door het bovenmatige gebruik van antibiotica op DIEREN er straks geen middelen meer zijn om MENSEN beter te maken als die ziek worden.
Ik denk dat deze stelling erg veel inzicht geeft in je kennis en feeling rondom het onderwerp om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 21 februari 2016 08:33 schreef RobinOok het volgende:
Voor jullie zijn bestrijdingsmiddelen, gif en antbiotica 1 pot nat. Voor mij niet.
Nee, dat is niet fijn. Maar dat soort dingen gebeuren ook in de reguliere teelt van vee.quote:Op zondag 21 februari 2016 07:52 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, dat snapte ik de eerste keer dat je het zei ook al. Sorry hoor, de boer liet zijn koe kreperen omdat het gebruik van antibiotica beperkt is, niet verboden. Dat zal die koe fijn hebben gevonden.
o is dat so mister sciencequote:Op zondag 21 februari 2016 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
De post in dit topic bevestigde mijn stelling wel weer, het is een samenraapsel van goedbedoelde ideen, slecht geinformeerd en een hang naar esotherische crap, niet gehinderd door wetenschappelijke objectiviteit.
Ook die plantenziektes hebben gevolgen en grote ook. Als straks hele oogsten mislukkken omdat er geen antwoord meer is op die ziektes wordt die aardappel toch wat lastiger te verkrijgen voor jou als mens.quote:Op zondag 21 februari 2016 08:12 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik vind het wel een heel andere discussie en daarom word ik horendol hier van iedereen die alles maar door elkaar blijft mixen. Mij kan het echt geen ene fuck schelen of aardappelziekte A restistent wordt voor chemisch gif B of biologisch gif C. Geen ene fuck. Dan vinden ze wel weer wat anders, of niet. Bovenal zijn onze kinderen niet bevattelijk voor aardappelziekte A! Who fucking cares? Ja, die boer. En ja, Montsanto. Fijn. Boeien.
Wat mij wel een fuck interesseert is dat door het bovenmatige gebruik van antibiotica op DIEREN er straks geen middelen meer zijn om MENSEN beter te maken als die ziek worden.
Van mij mag je alles op één grote esoterische tyfushoop schuiven, maar dan ben ik er dus klaar mee.
Dit effect is er nu al trouwens.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook die plantenziektes hebben gevolgen en grote ook. Als straks hele oogsten mislukkken omdat er geen antwoord meer is op die ziektes wordt die aardappel toch wat lastiger te verkrijgen voor jou als mens.
Dat zou voedseltekorten opleveren.
Dat is iets waar alle boeren mee kampen, niet specifiek de biologische.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
.
Bij biologisch is het gewoon vaak zo dat dit in de (wurg)contracten zit die ze aangaan (ze moeten wel) met de tussenhandel.
Niet elke biologische boer heeft een contract die maakt dat ze die medicijnen niet mogen verstrekken. Alleen mogen die dieren dan niet meer als biologisch verkocht worden.
Dit is dus niet zozeer een biologisch iets, want bij noodzaak zou er gewoon afgeweken moeten mogen worden. Dit is een adder van de tussenhandel.
Klopt. Dat zeg ik dan ookquote:Op zondag 21 februari 2016 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is iets waar alle boeren mee kampen, niet specifiek de biologische.
Boeren zouden meer aan hun eindklanten moeten verkopen.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Klopt. Dat zeg ik dan ook
Die tussenhandel is echt een etter in erg veel gevallen.
Dat zie je gelukkig ook meer en meer opkomen. Maar zeker voor de reguliere teelt is dat best lastig.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Boeren zouden meer aan hun eindklanten moeten verkopen.
Ik zie wel wat logistieke uitdagingen daarin maar goed.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Boeren zouden meer aan hun eindklanten moeten verkopen.
Dit geldt voor de grote bio en biodynamische bedrijven ook wel denk ik. Die kleine kwekers die aan huis kunnen verkopen hebben misschien iets grotere winstmarges maar hebben weer de nadelen van kleinschaligheid.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zie je gelukkig ook meer en meer opkomen. Maar zeker voor de reguliere teelt is dat best lastig.
Die zijn al tijden uitgeknepen door de tussenhandel en de veranderende regels, die zitten vaak tot over hun oren in de schulden en hebben echt die afzet nodig.
Er zit zo weinig tussen winst en verlies dat ze vaak erg vast zitten. Ze mogen dan van die tussenhandel niet anders handelen, doen ze dat wel dan raken ze hun contract kwijt (als ze geluk hebben alleen dat) en moeten ze maar zien hoe ze al hun producten anders kwijt raken.
Ze krijgen dus niet de kans die overstap te maken.
Bij de veeboeren is dit echt heel erg ernstig, bij de landbouwers is het minder aan de orde, maar nog steeds ernstig.
Ja, dit is niet specifiek iets van de reguliere of de biologische teelt. Het is iets van de tussenhandel die bij al die manieren een enorme rol speelt.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:16 schreef zeer het volgende:
[..]
Dit geldt voor de grote bio en biodynamische bedrijven ook wel denk ik. Die kleine kwekers die aan huis kunnen verkopen hebben misschien iets grotere winstmarges maar hebben weer de nadelen van kleinschaligheid.
En waaaaaaarom zou ik dat niet snappen?quote:Op zondag 21 februari 2016 10:37 schreef zeer het volgende:
[..]
En de werking daarachter is exact die achter het resistent worden van bepaalde ziektes in gewassen tegen gewasbeschermingsmiddelen.
jep, in de UK en VS is men daar al veel verder, farmers markets zijn daar al heel erg gewoon gewordenquote:Op zondag 21 februari 2016 11:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zie je gelukkig ook meer en meer opkomen.
Jep, spinazie of doppertjes aanbouwen onder een contact met een groot diepvriesconcern. Die mogen zelfs hun overproductie elders verkopen, maar moeten dat onderploegen.quote:Maar zeker voor de reguliere teelt is dat best lastig.
Die zijn al tijden uitgeknepen door de tussenhandel en de veranderende regels, die zitten vaak tot over hun oren in de schulden en hebben echt die afzet nodig.
Er zit zo weinig tussen winst en verlies dat ze vaak erg vast zitten. Ze mogen dan van die tussenhandel niet anders handelen, doen ze dat wel dan raken ze hun contract kwijt (als ze geluk hebben alleen dat) en moeten ze maar zien hoe ze al hun producten anders kwijt raken.
Ze krijgen dus niet de kans die overstap te maken.
Bij de veeboeren is dit echt heel erg ernstig, bij de landbouwers is het minder aan de orde, maar nog steeds ernstig.
Ik denk dat jij de gevolgen van resistente plantenziektes en parasieten onderschat.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:20 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En waaaaaaarom zou ik dat niet snappen?![]()
Jij bent degene die blijkbaar niet snapt wat ik zeg.
Ja, homofilie is in de kerk ook niet verboden, je wordt wel geëxcommuniceerd, maar verboden is het niet hoor.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Bij biologisch is het gewoon vaak zo dat dit in de (wurg)contracten zit die ze aangaan (ze moeten wel) met de tussenhandel.
Niet elke biologische boer heeft een contract die maakt dat ze die medicijnen niet mogen verstrekken. Alleen mogen die dieren dan niet meer als biologisch verkocht worden.
Dit is dus niet zozeer een biologisch iets, want bij noodzaak zou er gewoon afgeweken moeten mogen worden. Dit is een adder van de tussenhandel.
Yup.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
De post in dit topic bevestigde mijn stelling wel weer, het is een samenraapsel van goedbedoelde ideen, slecht geinformeerd en een hang naar esotherische crap, niet gehinderd door wetenschappelijke objectiviteit.
En jij onderschat misschien de gevolgen van een plaag zonder bestrijding.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de gevolgen van resistente plantenziektes en parasieten onderschat.
Ja, nogmaals,jij mag het allemaal even vreselijk vinden en daarom "hetzelfde". Ik vind dat niet. En als die dingen hier in discussies op 1 grote hoop worden geveegd en uitkomsten van onderzoeken over het een worden gebruikt als argument voor iets anders omdat jij het allemaal even erg vindt, prima, maar ik kan zo niet discussiëren.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook die plantenziektes hebben gevolgen en grote ook. Als straks hele oogsten mislukkken omdat er geen antwoord meer is op die ziektes wordt die aardappel toch wat lastiger te verkrijgen voor jou als mens.
Dat zou voedseltekorten opleveren.
Wat is dit nu weer voor domme opmerking?quote:Op zondag 21 februari 2016 11:22 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, homofilie is in de kerk ook niet verboden, je wordt wel geëxcommuniceerd, maar verboden is het niet hoor.
Er is dan ook geen sprake van geen bestrijding, er is sprake van andere bestrijding.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En jij onderschat misschien de gevolgen van een plaag zonder bestrijding.
omdat je keer op keer blijft herhalen dat het niet hetzelfde isquote:Op zondag 21 februari 2016 11:20 schreef RobinOok het volgende:
[..]
En waaaaaaarom zou ik dat niet snappen?![]()
Jij bent degene die blijkbaar niet snapt wat ik zeg.
Als er grote voedseltekorten komen is dat wel degelijk een zeer serieus probleem.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:25 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, nogmaals,jij mag het allemaal even vreselijk vinden en daarom "hetzelfde". Ik vind dat niet. En als die dingen hier in discussies op 1 grote hoop worden geveegd en uitkomsten van onderzoeken over het een worden gebruikt als argument voor iets anders omdat jij het allemaal even erg vindt, prima, maar ik kan zo niet discussiëren.
pls de agrarische sector in de VS is de markt waarop die tussenhandel de overhand heeft in wat er geproduceerd wordt en hoe juist het grootstequote:Op zondag 21 februari 2016 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jep, in de UK en VS is men daar al veel verder, farmers markets zijn daar al heel erg gewoon geworden
[..]
Jep, spinazie of doppertjes aanbouwen onder een contact met een groot diepvriesconcern. Die mogen zelfs hun overproductie elders verkopen, maar moeten dat onderploegen.
pls toon aan dat bio teelten vatbaarder zijn voor ziektesquote:Op zondag 21 februari 2016 11:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En jij onderschat misschien de gevolgen van een plaag zonder bestrijding.
Of ik wil het gewoon gescheiden houden van het anti-biotica-probleem, een probleem waar WEL iedereen het wel over eens is. En je daarom zou kunnen gaan oplossen. Hoe je het beste gewassen beschermt, of dat met chemisch of natuurlijk gif is, daar zal je het echt nevernooit over eens worden. En nu haal je er ook nog wereldhonger bij, jottum, nou komen we ergens. *not*quote:Op zondag 21 februari 2016 11:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de gevolgen van resistente plantenziektes en parasieten onderschat.
je kan het niet gescheiden houden omdat de werking en effecten exact hetzelfde zijnquote:Op zondag 21 februari 2016 11:34 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Of ik wil het gewoon gescheiden houden van het anti-biotica-probleem, een probleem waar WEL iedereen het wel over eens is. En je daarom zou kunnen gaan oplossen. Hoe je het beste gewassen beschermt, of dat met chemisch of natuurlijk gif is, daar zal je het echt nevernooit over eens worden. En nu haal je er ook nog wereldhonger bij, jottum, nou komen we ergens. *not*
zucht....quote:Op zondag 21 februari 2016 11:30 schreef zeer het volgende:
[..]
omdat je keer op keer blijft herhalen dat het niet hetzelfde is
Ook over het gevaar van resistentie bij plantenziektes en parasieten is iedereen het eens eigenlijk. Nou ja, iedereen met kennis in dat veld.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:34 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Of ik wil het gewoon gescheiden houden van het anti-biotica-probleem, een probleem waar WEL iedereen het wel over eens is. En je daarom zou kunnen gaan oplossen. Hoe je het beste gewassen beschermt, of dat met chemisch of natuurlijk gif is, daar zal je het echt nevernooit over eens worden. En nu haal je er ook nog wereldhonger bij, jottum, nou komen we ergens. *not*
Ja, en die arme aardappel die we niet meer kunnen beter maken is net zo zielig als dat kind in het ziekenhuis waar geen medicijn meer voor te vinden is. Tuurlijk joh. Een aardappel heeft ook recht op leven!quote:Op zondag 21 februari 2016 11:35 schreef zeer het volgende:
[..]
je kan het niet gescheiden houden omdat de werking en effecten exact hetzelfde zijn
Dat kan dus wel een gebeurt ook! Met name Door het dieet van de dieren. Maar nogmaals, het is echt te complex. Je kunt kippen bijna niet vergelijken met rundvee. En al helemaal niet met uien.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook over het gevaar van resistentie bij plantenziektes en parasieten is iedereen het eens eigenlijk. Nou ja, iedereen met kennis in dat veld.
Dat is reden tot fikse zorg en er wordt ook wel aan gewerkt.
Ook bij de reguliere teelt zie je dat er steeds meer ingezet wordt op meerdere bestrijdingsmanieren ipv het spuit maar raak voor een knaak.
Het antibiotica probleem kan minder goed opgelost worden als je denkt. Voornamelijk omdat een enorm deel van die productie zodanig opgebouwd is dat extreem antibiotica gebruik gewoon noodzakelijk is.
De goedkope kip is daar een goed vb van. De manier van houden en produceren maakt gewoon dat die dieren problemen hebben waarvoor medicatie noodzakelijk is, anders halen ze de slacht niet. Lever, nieren en hart staan onder grote druk, infectie's zijn aan de orde van de dag. De dieren zijn zwak en vatbaar.
Het is een illusie dat we daar nog verder terug kunnen in gebruik van antibiotica.
Meer dat oogsten op ten duur gewoon gaan mislukken, dus dat kindje amper meer aan een aardappel kan komen.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:44 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en die arme aardappel die we niet meer kunnen beter maken is net zo zielig als dat kind in het ziekenhuis waar geen medicijn meer voor te vinden is. Tuurlijk joh. Een aardappel heeft ook recht op leven!
Dat kan dus niet altijd, niet als we deze hoge productie aan willen houden.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat kan dus wel een gebeurt ook! Met name Door het dieet van de dieren. Maar nogmaals, het is echt te complex. Je kunt kippen bijna niet vergelijken met rundvee. En al helemaal niet met uien.
Dat was niet mijn punt. Zonder bestrijding zullen plagen makkelijker uitbreken en grotere gevolgen hebben. Daarnaast zijn biobedrijven nu relatief eilanden in een zee van niet biologisch. Ze hebben daarmee indirect en groot voordeel van de bestrijding van de buren. Die creëren corridors die besmetting tegengaan.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:31 schreef zeer het volgende:
[..]
pls toon aan dat bio teelten vatbaarder zijn voor ziektes
Je gebruikt een oneigenlijk argument en blijft die maar herhalen.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat was niet mijn punt. Zonder bestrijding zullen plagen makkelijker uitbreken en grotere gevolgen hebben. Daarnaast zijn biobedrijven nu relatief eilanden in een zee van niet biologisch. Ze hebben daarmee indirect en groot voordeel van de bestrijding van de buren. Die creëren corridors die besmetting tegengaan.
Resistentie heeft ongeveer hetzelfde gevolg.
Wij moeten ons wel realiseren dat zelfs met onze huidige techniek wij ons amper volledig mislukte aardappeloogst kunnen veroorloven in Europa. Laat staan een mislukte graanoogst.
Ik ben het met je eens dat voedsel te goedkoop geproduceerd wordt een dat de kosten geexternaliseerd worden. Gelukkig gaan we de goede kant op. Echter ben ik heel allergisch voor het dogmatische afwijzen van technologie om emotionele redenen.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat kan dus niet altijd, niet als we deze hoge productie aan willen houden.
Je zal die kippen die ik aanhaalde significant langer moeten laten groeien en dat levert dus een verlaagde productie op.
Dan komen we weer uit op minder vlees eten met z'n allen, zie jij het snel gebeuren?
Zelfde bij melkvee, de productie is zo hoog dat het pure topsport is voor die dieren. Veel melkvee is dan ook graatmager. Ze zijn erg vatbaar door de productie die van ze gevraagd wordt en die vatbaarheid zorgt ervoor dat problemen gewoon vaker voorkomen en dus het gebruik van medicatie hoger ligt.
De hoeveelheid is vooral op papier wat omlaag gegaan en dat ligt voornamelijk in het feit dat antibiotica nu niet zoveel meer wordt gebruikt als "groeihormoon". Het nog verder verlagen kan alleen als we heel erg kritisch naar de manier van houden gaan kijken en meer richting de biologische manier van doen zullen gaan.
En dat gaat dus niet samen met die extreem hoge productie, dat tijd is geld principe.
Biologisch dynamisch is dan ook gelukkig geen echte speler op de markt. Er zit een wereld van verschil tussen biologisch en biologisch dynamisch.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat voedsel te goedkoop geproduceerd wordt een dat de kosten geexternaliseerd worden. Gelukkig gaan we de goede kant op. Echter ben ik heel allergisch voor het dogmatische afwijzen van technologie om emotionele redenen.
Ik denk dat we toe moeten naar minder preventieve behandeling en meer precisie als het aankomt op behandelen en monitoring.
Dit gebeurt al. Met drones met de juiste camera's en pinpoint dosering wordt er veel minder bestrijding gebruikt in akkerbouw. Ook kan er vel sneller worden inbegrepen waardoor je geen deken van preventie gaat gebruiken.
Echter is dit niet op basis van geloof maar wetenschap en logica. Biologisch dynamisch kunnen we de wereld niet voeden noch plagen voorkomen.
Oja, het mag wel, maar ze zijn er niet, natuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen de aardappelziekte. Maar het mag wel hoor! Als ze er zouden zijn.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Je gebruikt een oneigenlijk argument en blijft die maar herhalen.
Er is GEEN sprake van geen bestrijding bij de biologische teelt. Er is sprake van meer gerichte bestrijding en minder eenzijdige bestrijding.
http://www.louisbolk.org/downloads/1883.pdfquote:Ziekte nummer 1 in de (biologische) aardappelteelt is nog steeds de aardappelziekte,
Phytophthora infestans. Ieder jaar steekt deze in de loop van de zomer de kop op, en het lijkt er bovendien op dat dat steeds vroeger gebeurt. Resistente rassen zijn nog onvoldoende beschikbaar en biologisch acceptabele middelen ter preventie of bestrijding van de ziekte zijn er evenmin.
http://www.wageningenur.n(...)0Aardappelziekte.pdfquote:Ook het afbranden van loof is geen ideale oplossing. Bij deze laatstgenoemde oplossing komen er geen chemicaliën in het milieu terecht, maar afbranden kost veel energie en geeft een behoorlijke uitstoot van CO2. Bovendien gaat een deel van de mogelijke oogst verloren bij het branden, omdat de aardappelplant na het branden ophoudt met groeien. Dit afbranden wordt vooral gedaan in de biologische landbouw waar het gebruik van bestrijdingsmiddelen verboden is.
Het gaat er om dat de manier van voedselproductie die we nu kennen kan verdwijnen door een overmaat van toevoegen van middelen als chemische gewasbescherming en antibiotica. In het geval van antibiotica kan het gebeuren dat door het resistent worden van bacteriën we op een punt gewoon veeteelt in z'n geheel moeten verbieden omdat de risico's te groot zijn. Daar 75% van onze voedselproductie gericht is op vlees- en zuivel kun je wel raden wat voor gevolgen dat heeft. Nog los van die kinderen die dood gaan door die resistentie trouwens. Voor de productie van planten is dat hetzelfde. Doordat we heel veel chemische gewasbeschermingsmiddelen gebruiken worden ziektes resistent wat er voor kan zorgen dat we bepaalde gewassen gewoon niet meer kunnen telen en ook niet meer kunnen anticiperen op komende resistentie omdat de gemiddelde ontwikkelingsduur van een resistent ras minsten 15 jaar is.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:44 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, en die arme aardappel die we niet meer kunnen beter maken is net zo zielig als dat kind in het ziekenhuis waar geen medicijn meer voor te vinden is. Tuurlijk joh. Een aardappel heeft ook recht op leven!
En in bio wordt niet bestreden?quote:Op zondag 21 februari 2016 11:51 schreef Spanky78 het volgende:
Zonder bestrijding zullen plagen makkelijker uitbreken en grotere gevolgen hebben
In sommige gevallen, zoals bij aardappelziekte, niet nee.quote:
Dit is niet waar, srs niet.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:51 schreef Spanky78 het volgende:
. Daarnaast zijn biobedrijven nu relatief eilanden in een zee van niet biologisch. Ze hebben daarmee indirect en groot voordeel van de bestrijding van de buren. Die creëren corridors die besmetting tegengaan.
Maar nu doe je het zelf, je neemt 1 enkel geval en praat alsof het algemeen is.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oja, het mag wel, maar ze zijn er niet, natuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen de aardappelziekte. Maar het mag wel hoor! Als ze er zouden zijn.![]()
Er wordt hard gewerkt aan resistente rassen en andere oplossingen. Dat is ook in de biologische teelt heel normaal.quote:
haha shit nigger, hoe kom je hierbij?quote:Op zondag 21 februari 2016 12:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
In sommige gevallen, zoals bij aardappelziekte, niet nee.
Ik snap het prima. Jij kunt gewoon niet accepteren dat iemand een andere mening heeft. Twee aspecten die niet los van elkaar gezien kunnen worden, my ass.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:04 schreef zeer het volgende:
Snap je nu waarom die twee aspecten eigenlijk niet los van elkaar gezien kunnen worden? Ze zijn allebei de gevolgen van gebruiken die diep maar dan ook echt moker diep geworteld zitten in de reguliere productie van voedsel.
Phytophthora is in zowel gangbaar als bio het einde van de teelt.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:02 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Oja, het mag wel, maar ze zijn er niet, natuurlijke bestrijdingsmiddelen tegen de aardappelziekte. Maar het mag wel hoor! Als ze er zouden zijn.
[..]
http://www.louisbolk.org/downloads/1883.pdf
[..]
http://www.wageningenur.n(...)0Aardappelziekte.pdf
blijf hier vooral aan vasthoudenquote:Op zondag 21 februari 2016 12:08 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik snap het prima. Jij kunt gewoon niet accepteren dat iemand een andere mening heeft. Twee aspecten die niet los van elkaar gezien kunnen worden, my ass.
Dan moet je even lezen, die 2 bronnen die ik bijvoorbeeld gaf, even daarboven.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:06 schreef zeer het volgende:
[..]
haha shit nigger, hoe kom je hierbij?
heb ik al op gereageerdquote:Op zondag 21 februari 2016 12:09 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dan moet je even lezen, die 2 bronnen die ik bijvoorbeeld gaf, even daarboven.
Sodeju zeg.
Nu hou ik er echt meer op.
Ja leuk, maar hoe lang gaan die mee?quote:Op zondag 21 februari 2016 12:05 schreef erodome het volgende:
Er wordt hard gewerkt aan resistente rassen
Ja, met dat de biobedrijven aardappelziekte proberen te voorkomen.quote:
Het is altijd een gevecht tegen resistentie (dat zoveel mogelijk proberen te vertragen). Dat is zo met de bestrijdingsmiddelen, dat is zo met de nieuwere rassen die ontwikkeld worden.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja leuk, maar hoe lang gaan die mee?
,,Willen jullie meer of minder phytophthora"?quote:Op zondag 21 februari 2016 12:15 schreef RobinOok het volgende:
Maar het is wel duidelijk, gooi alles op 1 hoop en er is geen normale discussie meer mogelijk en er zal helemaal niks opgelost worden.Zelfde als met Wilders, die wil ook pers alles op de grote islamhoop gooien en daarom wordt er ook nooit iets opgelost. Want op die manier krijg je mensen niet bij elkaar, al zouden er dingen zijn waarover men het wel eens zou kunnen worden.
Dat is in zijn algemeenheid het probleem van een "breed" forum en weinig moderatie. Het swingt dan al snel alle kanten op. Het begint met de Aap en het eindigt met de Zebra.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:15 schreef RobinOok het volgende:
Maar het is wel duidelijk, gooi alles op 1 hoop en er is geen normale discussie meer mogelijk en er zal helemaal niks opgelost worden.
Nog even een aanvulling...quote:Op zondag 21 februari 2016 12:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja leuk, maar hoe lang gaan die mee?
Voedselproductie hangt nu eenmaal samen met ecosystemen, ook het mondiale.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is in zijn algemeenheid het probleem van een "breed" forum en weinig moderatie. Het swingt dan al snel alle kanten op.
Ja, zo ja! Ik ben dan dus geneigd te roepen "Meer! Meer! Meer!".quote:Op zondag 21 februari 2016 12:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
,,Willen jullie meer of minder phytophthora"?
Spuiten tegen phyophthora wel maar gebruiken als bladbemesting nietquote:Op zondag 21 februari 2016 12:12 schreef RobinOok het volgende:
Gelukkig is dat verboden in Nederland.
Het is juist hinderlijk dat er mensen zijn die proberen met twee bronnen een fundamentele discussie in de aardappelteelt te beslechten zonder zich te laten belemmeren door enige kennis en ervaring aangaande het onderwerp.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:15 schreef RobinOok het volgende:
Maar het is wel duidelijk, gooi alles op 1 hoop en er is geen normale discussie meer mogelijk en er zal helemaal niks opgelost worden.Zelfde als met Wilders, die wil ook pers alles op de grote islamhoop gooien en daarom wordt er ook nooit iets opgelost. Want op die manier krijg je mensen niet bij elkaar, al zouden er dingen zijn waarover men het wel eens zou kunnen worden.
Want jij bent, al concluderend omdat je geen enkel bewijs aandraagt, de alwetende god aangaande dit onderwerp?quote:Op zondag 21 februari 2016 12:44 schreef zeer het volgende:
[..]
Het is juist hinderlijk dat er mensen zijn die proberen met twee bronnen een fundamentele discussie in de aardappelteelt te beslechten zonder zich te laten belemmeren door enige kennis en ervaring aangaande het onderwerp.
quote:Op zondag 21 februari 2016 12:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
Want jij bent, al concluderend omdat je geen enkel bewijs aandraagt, de alwetende god aangaande dit onderwerp?
quote:Op zondag 21 februari 2016 10:56 schreef zeer het volgende:
Ik zou trouwens iedereen in dit topic willen uitnodigen om de samenvatting van Livestock's Long Shadow van de FAO te lezen om wat meer inzicht te krijgen in de globale impact van 75% van onze voedselproductie. Niet als betoog om geen dierlijke proteïne te lezen maar omdat 75% van de reguliere globale landbouw bestaat uit vlees- en zuiverproductie en ik geen dergelijk rapport ken waarin ook de teelt van planten in op genomen is.
Want a) dat zegt specifiek iets over phytophthora, aangezien we het daar over hebben?quote:
Oh ik dacht dat je zeer als god beschouwde met betrekking tot het gehele onderwerp.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Want a) dat zegt specifiek iets over phytophthora, aangezien we het daar over hebben?
en b) valt dat dan niet onder 'hinderlijk dat er mensen zijn die proberen met twee één bron nen een fundamentele discussie... te beslechten"?
Nou nee.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:57 schreef Chai het volgende:
Erodome is wel een alwetende godin wat dat betreft trouwens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |