abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:48:05 #1
137949 Disana
pi_159990185
Welkom bij de gelegenheid tot onbelemmerd gespui van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder financiële justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws, bestuurlijke ongehoorzaamheid en alleen maar grappig bedoelde complottheorieën. Iedereen is welkom.
pi_159990202
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:47 schreef Disana het volgende:

[..]

Volgens mij voelen wij ons wel degelijk meer dan de meeste anderen geroepen om onze afkeuring uit te spreken.
Ik vraag me af waar je dat op baseert, behalve het feit dat je in Nederland woont en daarom nou eenmaal veel meekrijgt van Nederlandse meningen.

Kijk naar de talloze adviezen en nota's van de verschillende organisaties van de VN. Nauwelijks Nederlandse inspraak, overal commentaar op.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:49:52 #3
137949 Disana
pi_159990223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vraag me af waar je dat op baseert, behalve het feit dat je in Nederland woont en daarom nou eenmaal veel meekrijgt van Nederlandse meningen.

Kijk naar de talloze adviezen en nota's van de verschillende organisaties van de VN. Nauwelijks Nederlandse inspraak, overal commentaar op.
Mogelijk heb je gelijk. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht.
pi_159990228
Maar ik denk wel echt dat het typisch Nederlands is om allerlei eigenschappen naar ons toe te trekken die volstrekt normaal en algemeen zijn. We willen heel graag denken dat we een uniek volkje zijn, met een sterk moreel kompas en een grote bek.

En we zeuren altijd zo onderling, en er is altijd discussie over kleine dingen. Oh oh wat zijn we toch bijzonder, want dat is in andere landen nooit zo.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:51:52 #5
137949 Disana
pi_159990266
quote:
10s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:50 schreef Tchock het volgende:
Maar ik denk wel echt dat het typisch Nederlands is om allerlei eigenschappen naar ons toe te trekken die volstrekt normaal en algemeen zijn. We willen heel graag denken dat we een uniek volkje zijn, met een sterk moreel kompas en een grote bek.

En we zeuren altijd zo onderling, en er is altijd discussie over kleine dingen. Oh oh wat zijn we toch bijzonder, want dat is in andere landen nooit zo.
Dat morele kompas zijn we allang kwijt. Nederland gidsland ligt achter ons.
pi_159990272
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:51 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat morele kompas zijn we allang kwijt. Nederland gidsland ligt achter ons.
Want?
  woensdag 17 februari 2016 @ 13:52:40 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_159990288
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wij "moeten" niet iets vinden, wij vinden. Je kunt niet ergens geen mening over hebben (dus in die zin moet je misschien wel vinden, maar goed).

Of je dat uitspreekt is een andere keuze. Ik vind dat je dat wel moet doen. De reden ervoor is dat jij een soort scheiding lijkt te leggen tussen culturele verschillen (waar je niets van moet zeggen) en mensenrechtenschendingen (waar je wel wat van moet zeggen). In mijn ogen is dat een gemaakt onderscheid om twee redenen.
De essentie van mijn onderscheid is "kies je gevechten". Je kan als (klein) land maar een beperkte bijdrage leveren aan de internationale orde en moet je eigen mening niet uitspreken, behalve als zwaarwegende belangen in het geding zijn. Zoals je ziet bij diverse staatsbezoeken kan een morele verhevenheid veinzen tegen je werken, als Poetin wat zegt over de Nederlandse pedo-partij of UN-onderzoeken over Zwarte Piet. Je voorkomt daarmee dat je de effectiviteit en relaties gaat ondermijnen vanwege pietluttigheden en dat komt je uiteindelijke doelen niet ten gunste.

quote:
Ten eerste is cultuur een totaalpakket. Een land dat verkrachte vrouwen stenigt wegens onzedelijkheid doet dat niet omdat het toevallig een regeltje is, maar om een totaal aan ideeën en beelden hoe om te gaan met vrouwen. Je kunt niet één dingetje er uit pikken en de rest negeren.

Ten tweede bestaat het onderscheid niet. Mensenrechtenschendingen zijn schendingen van verdragen die - vrijwel alleen maar Westerse - waarden vastleggen. Doen alsof die een andere, namelijk een hogere, status hebben dan andere culturele normen vind ik gemaakt. De reden dat een vrouw geen hand geven geen mensenrechtenschending is, is niet het inherente karakter van die handeling, maar alleen het feit dat we het niet in verdragen hebben opgenomen. Zeker sinds de grote toename van sociale mensenrechten.
Je kunt wel blijven schoppen omdat in Saudi-Arabie vrouwen geen auto mogen rijden of in Arabische landen vrouwen geen hand krijgen, maar uiteindelijk "help" je veel meer mensen als je oproept tot het afschaffen van de doodstraf of het steunen van eerlijke processen. Door in te zoomen op een schaalniveau waarvan de ontvangende partij zal menen dat het je niets aangaat, maak je een discussie over algemene vrijheden een cultureel dingetje. En uiteindelijk gaat geen Arabier een vrouw een hand geven omdat Nederland zegt dat het goed is voor de gelijkheid van man en vrouw, simpelweg omdat ze die gelijkheid zelf nog niet erkennen. Als je dan op z'n minst kan bewerkstelligen dat er niemand meer gestenigd wordt zijn alle betrokken partijen daar een stuk meer bij gebaat.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_159990294
quote:
15s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:31 schreef GSbrder het volgende:
30% van de PVV'ers leest een regionale krant.
30% Koos. Jouw klantjes.

[ afbeelding ]
Lezersonderzoek heeft uitgewezen dat het aandeel PVV-stemmers bij ons lager ligt dan gemiddeld.

Bitch.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:53:16 #9
137949 Disana
pi_159990301
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Want?
We kunnen ons best schamen voor de populariteit van Wilders, de misstanden in de bejaardenzorg, en het nog steeds niet vrijstellen van wiet.
pi_159990328
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:53 schreef Disana het volgende:

[..]

We kunnen ons best schamen voor de populariteit van Wilders, de misstanden in de bejaardenzorg, en het nog steeds niet vrijstellen van wiet.
Welk moment in de geschiedenis denk je dat niet dat soort zaken speelden? Wiet is überhaupt nooit legaal geweest, dus daar kunnen we dan ook lastig een gidsland in zijn.
  woensdag 17 februari 2016 @ 13:54:33 #11
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_159990338
Ik lig met 2 roodharige dames van ongeveer mijn leeftijd te chatten. Ook bijzonder wazig maar wel leuk. Ik leg de lat gelijk bijzonder hoog.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:54:53 #12
137949 Disana
pi_159990346
quote:
15s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je kunt wel blijven schoppen omdat in Saudi-Arabie vrouwen geen auto mogen rijden of in Arabische landen vrouwen geen hand krijgen, maar uiteindelijk "help" je veel meer mensen als je oproept tot het afschaffen van de doodstraf of het steunen van eerlijke processen. Door in te zoomen op een schaalniveau waarvan de ontvangende partij zal menen dat het je niets aangaat, maak je een discussie over algemene vrijheden een cultureel dingetje. En uiteindelijk gaat geen Arabier een vrouw een hand geven omdat Nederland zegt dat het goed is voor de gelijkheid van man en vrouw, simpelweg omdat ze die gelijkheid zelf nog niet erkennen. Als je dan op z'n minst kan bewerkstelligen dat er niemand meer gestenigd wordt zijn alle betrokken partijen daar een stuk meer bij gebaat.
Wat je mijns inziens wel kunt doen is de plaatselijke strijd van deze vrouwen steunen.
pi_159990358
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Welk moment in de geschiedenis denk je dat niet dat soort zaken speelden? Wiet is überhaupt nooit legaal geweest, dus daar kunnen we dan ook lastig een gidsland in zijn.
Wel toch? Het is pas sinds de jaren 30 dat er zo'n hetze tegen gevoerd wordt. En volgens mij was het daarvoor niet verboden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_159990363
quote:
15s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De essentie van mijn onderscheid is "kies je gevechten". Je kan als (klein) land maar een beperkte bijdrage leveren aan de internationale orde en moet je eigen mening niet uitspreken, behalve als zwaarwegende belangen in het geding zijn. Zoals je ziet bij diverse staatsbezoeken kan een morele verhevenheid veinzen tegen je werken, als Poetin wat zegt over de Nederlandse pedo-partij of UN-onderzoeken over Zwarte Piet. Je voorkomt daarmee dat je de effectiviteit en relaties gaat ondermijnen vanwege pietluttigheden en dat komt je uiteindelijke doelen niet ten gunste.

[..]

Ik snap je punt. Ik denk inderdaad niet dat een Arabier zijn vrouw een hand gaat geven omdat wij dat zeggen. Maar ik denk eigenlijk ook niet dat ze stoppen met stenigen omdat wij dat vinden.

En grappig dat je dat zegt over die pedo-partij. Dat was ik allang weer vergeten, hoe veel internationale kritiek er op kwam.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:55:44 #15
137949 Disana
pi_159990368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Toch waren we eens gidsland, met name in het gedogen van soft drugs.
  woensdag 17 februari 2016 @ 13:57:22 #16
89730 Drugshond
  woensdag 17 februari 2016 @ 13:58:07 #17
89730 Drugshond
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 13:58:49 #18
137949 Disana
pi_159990415
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:58 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat waren nog eens tijden.....
Ja toch? Nu zie je dat sommige staten in de VS en Latijns Amerika hierin progressiever zijn dan wij.
  woensdag 17 februari 2016 @ 13:59:02 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_159990419
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:54 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat je mijns inziens wel kunt doen is de plaatselijke strijd van deze vrouwen steunen.
Dat zal een land niet al te best interpreteren.
Wat als Saudi Arabie hier lokale moskeeen gaat steunen voor hun plaatselijke strijd tegen de PVV?
pi_159990422
quote:
2s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wel toch? Het is pas sinds de jaren 30 dat er zo'n hetze tegen gevoerd wordt. En volgens mij was het daarvoor niet verboden.
Eerder al. Bij het verdrag van Genève in 1925 is cannabis geïllegaliseerd op advies van een Egyptische afgevaardigde die allerlei doemscenario's schetste. Dat werd vervolgens in onze eerste Opiumwet verwerkt.

Echter, toen was cannabisgebruik in Europa nog totaal onbekend.Tot aan de jaren '60 werd er in Nederland überhaupt nauwelijks drugs gebruikt en als dat wel gebeurde was het meestal opium.
  † In Memoriam † woensdag 17 februari 2016 @ 14:00:46 #21
137949 Disana
pi_159990450
quote:
15s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:59 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat zal een land niet al te best interpreteren.
Wat als Saudi Arabie hier lokale moskeeen gaat steunen voor hun plaatselijke strijd tegen de PVV?
Ik denk ook dat je dat het beste over kunt laten aan je eigen vrouwen- en rechtenorganisaties. Ik zou het zo gek niet vinden als SA moskeeën alhier zou steunen in hun strijd tegen de PVV.
  woensdag 17 februari 2016 @ 14:00:46 #22
89730 Drugshond
  woensdag 17 februari 2016 @ 14:00:54 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159990457
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik absoluut niet. In elk land heerst wel een mening over andere landen. Ons land blijft meestal redelijk in de luwte omdat we hier niemand executeren of martelen, maar er zijn ook zat politici die zich over Nederland uitspreken.

Merkel, Hollande, Obama, Poetin, zelfs Assad: allemaal benoemen ze zaken in andere landen die, in hun ogen, niet deugen.
Natuurlijk doet elk land het, maar Nederland heeft er weldegelijk een voortrekkersrol in gehad.

Nederland heeft zich decennia lang nadrukkelijk geprofileerd als zogenaamd "gidsland". Dus een moreel kompas voor andere (voornamelijk grote) landen. Nederland kon dat ook doen omdat wij veel zaakjes goed op orde hadden en vanwege onze relatief beperkte omvang weinig te maken met de ellende en verantwoordelijkheden van andere landen.

We zijn hier zo ten tijde van minister Bot geleidelijk aan van afgestapt (met een noodgang na de MH17 crisis). Maar ik denk dat je weinig hoeft te doen om de erfenis van dat beleid nog duidelijk terug te zien in allerlei internationale projecten die ondernomen worden door Nederland en Nederlanders,
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 17 februari 2016 @ 14:03:01 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_159990495
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 14:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Natuurlijk doet elk land het, maar Nederland heeft er weldegelijk een voortrekkersrol in gehad.

Nederland heeft zich decennia lang nadrukkelijk geprofileerd als zogenaamd "gidsland". Dus een moreel kompas voor andere (voornamelijk grote) landen. Nederland kon dat ook doen omdat wij veel zaakjes goed op orde hadden en vanwege onze relatief beperkte omvang weinig te maken met de ellende en verantwoordelijkheden van andere landen.

We zijn hier zo ten tijde van minister Bot geleidelijk aan van afgestapt (met een noodgang na de MH17 crisis). Maar ik denk dat je weinig hoeft te doen om de erfenis van dat beleid nog duidelijk terug te zien in allerlei internationale projecten die ondernomen worden door Nederland en Nederlanders,
Ik denk ook niet dat er nu één duidelijk moreel kompas is welke richting wij op moeten.
Waar er in de jaren '50 tot '90 nog relatief eenvoudig stapjes te maken waren, is er momenteel weinig laaghangend fruit te vinden. Alle nieuwe issues kosten ofwel geld, ofwel gaan tegen de vrijheden in van andersdenkenden. Puur rationele politiek is niet eenvoudig meer.
pi_159990515
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 13:41 schreef Kosmoproleet het volgende:
[ afbeelding ]

Maar goed, 6-9 zetels minder voor de PVV bij andere peilingen.

Andre Krouwel zegt dan ook dat Maurice met de vraagstelling zijn kiezers naar de PVV leidt en ook nog trends uitvergroot om media-aandacht te kunnen krijgen.
Plus dat de manier van peilen door De Hond met zijn steekproef uit vrijwillig aangemelde personen ook niet echt helpt bij het opstellen van betrouwbare peilingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')