abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_162513597
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 11:45 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb het hier al vaak gezegd maar de huidige situatie is helemaal niet zo extreem slecht voor spaarders (op een spaarrekening). De huidige situatie is vooral slecht voor aandelenbeleggers en beleggers in investment grade obligaties met lange looptijd (en dus duration risk).

Risico's op aandelen zijn in de huidige omstandigheden extreem hoog en te verwachten rendement op de huidige prijzen extreem laag (mogelijk negatief) over de komende 10-20 jaar. En veel investment grade obligaties hebben momenteel sowieso een negatief rendement als je ze tot maturity vasthoudt - en daar bovenop dan nog eens een duratie risico.

Je bent gewoon spekkoper met een NN spaarrekening die momenteel 1% nominale rente geeft en verzekerd is tot 100k. Professionele beleggers kunnen momenteel alleen maar dromen van een dergelijke winst/ risico verhouding.
Waarom denk je dat de risico's van aandelen in de huidige situatie enorm hoog zijn? Vanwege Brexit / China of vanwege de mogelijke gevolgen van de lage rente?

Het valt me trouwens op dat de real rate voor de invoering van de euro gemiddeld op 2% ligt en daarna rond 0% gemiddeld.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 mei 2016 @ 14:27:45 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162515891
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 12:59 schreef DerJan het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de risico's van aandelen in de huidige situatie enorm hoog zijn? Vanwege Brexit / China of vanwege de mogelijke gevolgen van de lage rente?
Het belangrijkste is de historisch hoge waardering. Dat alleen zorgt al voor een lage prognose omdat je minder "winst" koopt per geïnvesteerde euro. Maar daar komt dan nog eens bovenop dat waardering op lange termijn mean-reverting is dus je moet dan tegen een stroom van dalende waardering in gaan zwemmen (P/E-krimp).

Winstmarges zijn momenteel ook historisch absurd hoog (maar begint al te dalen momenteel) en dat is één van de best mean-reverting reeksen in de economie en werkt dus tegen je in dit geval. Tenzij het kapitalistische systeem definitief kapot is.

Dat is het hoofdargument, maar daarnaast is er een groot aantal risicoverhogende factoren:

- Corporate leverage staat op recordhoogte. En zoals bekend is werkt leverage twee kanten op. Tot voor kort kon WPA-groei kunstmatig worden opgekrikt door geld te lenen en daarmee eigen aandelen in te kopen. Maar dat stopt een keer en benodigde deleveraging wordt een tegenwind en mogelijk zelfs een groot probleem als bedrijven hun balans moeten repareren door op veel lagere koersen nieuwe aandelen uit te geven (zie bijvoorbeeld Mittal, KPN, etc)

- Demografie vereist dat je eigenlijk zou moeten de-risken (oudere mensen hebben minder tijd om verliezen uit te zitten) maar de afgelopen jaren is door het beleid van centrale banken juist het omgekeerde gebeurd. Die trend zal moeten corrigeren en dat levert tegenwind.

- De afgelopen 8 jaar is elke dip gebackstopped door centrale banken. Dat heeft veroorzaakt dat beleggers tegenwoordig niet meer zijn gepositioneerd om normale marktfluctuaties te handlen. Er is een universeel geloof dat centrale banken alles kunnen en zullen backstoppen, maar in de praktijk is dat natuurlijk niet mogelijk. Verwacht paniek als die droom in rook op gaat. De redenering is altijd "ze zullen dat toch niet laten gebeuren... etc". Maar wie backstopt de centrale bank? Dat is de staat (niet andersom, wat iedereen tegenwoordig lijkt te denken) en uiteindelijk dus de belastingbetaler. We zijn maar één ongeluk vewijderd van een ineenstorting van dat paradigma.

- Het beleid van centrale banken heeft ook veroorzaakt dat er geen echte marktdiepte meer is. In normale omstandigheden waarbij aandelenkoersen worden gedreven door fundamentals in plaats van speculatie wat de volgende stap van de centrale bank is hebben kopers overtuiging in de fundamentals van wat ze kopen. Op dit moment is dat meestal niet het geval. Iedereen weet dat aandelen fundamenteel niet aantrekkelijk zijn maar ziet geen alternatief vanwege het centrale bank beleid. Als de centrale bank niet meer wil of kan backstoppen dan krijg je nu een andere dynamiek dan je in een vrije markt zou hebben. In die vrije markt had je namelijk op de top nog steeds een overtuigde groep die z'n aandelen vasthoudt of zelfs bijkoopt om verschillende redenen. Maar vandaag de dag zit iedereen er alleen nog maar in vanwege één argument: de vermeende backstop en koersopdrijving door centrale banken. Daarom is de kans op een massale dump imo nu veel groter dan in het verleden.

- Met al deze argumenten ben ik er nog steeds vanuit gegaan dat wereldwijde economische groei e.d. in de toekomst niet slechter zal zijn dan in de afgelopen 100 jaar. Ik wil daar ook niet over speculeren want je weet niet welke innovaties er allemaal nog gaan komen. Maar bedenk dat sustainable economische groei alleen maar kan komen uit twee factoren: groei van beroepsbevolking en productiviteitsverhoging. Van de eerste weet je 100% zeker dat die afvlakt. De tweede is pure speculatie.

Je kunt hier een boek over volschrijven en zo speculatief zijn als je maar wilt en het zo ingewikkeld maken als je maar wilt. Maar alleen al mijn allereerste punt (hoge waardering plus te verwachten P/E krimp) rechtvaardigt imo de conclusie, uitgaande van wat door de geschiedenis heen de beste voorspellers zijn geweest van toekomstig rendement.

Dit is allemaal al vaak en uitgebreid besproken in het vroegere AEX forum en ik ga hier ook niet meer verder over door. Het is hier tenslotte een spaartopic. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162518453
@ Ill-Skillz, hoeft niet je geld verbranden. Met een goed onderzoek kun je goed resultaat verwachten. De rente van de banken is zo weinig of niets. Beleggen brengt altijd risico’s met zich mee. Risico en rendement zijn aan elkaar gekoppeld. Ik wil niet tot 67ste blijven werken, daarom is een goede optie voor mij.
pi_162526219
quote:
15s.gif Op woensdag 11 mei 2016 13:00 schreef k_man het volgende:

[..]

Zozo, 0,2% extra rente. En die 0,2% is op jaarbasis, dus feitelijk komt het neer op 0,05% extra (actie duurt ca. 3 maanden).

Joepie... -O-
Heb het even bekeken. Vorig jaar maar liefst 2,53 daarmee verdiend _O-
Schip ahoy!
  vrijdag 27 mei 2016 @ 21:03:50 #205
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_162551265
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 16:14 schreef west985 het volgende:
@ Ill-Skillz, hoeft niet je geld verbranden. Met een goed onderzoek kun je goed resultaat verwachten. De rente van de banken is zo weinig of niets. Beleggen brengt altijd risico’s met zich mee. Risico en rendement zijn aan elkaar gekoppeld. Ik wil niet tot 67ste blijven werken, daarom is een goede optie voor mij.
Dat is twee keer een waardeoordeel in 1 zin. Ik bedoel alleen maar: pas op met ondoordachte investeringen. Er loopt hier overigens op het forum ook een beleggingsthread, dus daar kun je je licht opsteken. Succes er mee.
pi_162557567
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 08:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja. Na 1 week binnen. Opschrift: "bringing peace and tranquility in to your life...."_O-
Ook binnen, maar is het nou vrouwenspul?
pi_162558690
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 01:29 schreef sjappiehunter het volgende:

[..]

Ook binnen, maar is het nou vrouwenspul?
Voor mannen en vrouwen. *;
pi_162570881
Krijg een brief van Centraal Beheer dat ze mijn rekening opzeggen omdat er (bijna) geen geld meer opstaat. Bijna slaat dus op mij, want had er nog 1 cent staan. Belachelijk zeg. }:|
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 28 mei 2016 @ 19:24:46 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162571027
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2016 19:17 schreef MCH het volgende:
Krijg een brief van Centraal Beheer dat ze mijn rekening opzeggen omdat er (bijna) geen geld meer opstaat. Bijna slaat dus op mij, want had er nog 1 cent staan. Belachelijk zeg. }:|
Ow gauw even een paar euro overmaken dan om die rekening in leven te houden

Edit: gauw gecheckt maar er staat kennelijk nog ¤210 op :)

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 28-05-2016 19:30:26 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_162577485
Ook hier die brief ontvangen :-p
  zaterdag 28 mei 2016 @ 22:55:49 #211
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_162578098
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 14:27 schreef SeLang het volgende:
Dit is allemaal al vaak en uitgebreid besproken in het vroegere AEX forum en ik ga hier ook niet meer verder over door. Het is hier tenslotte een spaartopic. :)
Ik zou je willen vragen vooral door te gaan met je analyses, vooral in dit spaartopic kom ik ze tegen (veel andere topics volg ik niet), en ik vind ze altijd erg verhelderend.
censuur :O
  zondag 29 mei 2016 @ 10:50:25 #212
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_162585434
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 11:45 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb het hier al vaak gezegd maar de huidige situatie is helemaal niet zo extreem slecht voor spaarders (op een spaarrekening). De huidige situatie is vooral slecht voor aandelenbeleggers en beleggers in investment grade obligaties met lange looptijd (en dus duration risk).

Risico's op aandelen zijn in de huidige omstandigheden extreem hoog en te verwachten rendement op de huidige prijzen extreem laag (mogelijk negatief) over de komende 10-20 jaar. En veel investment grade obligaties hebben momenteel sowieso een negatief rendement als je ze tot maturity vasthoudt - en daar bovenop dan nog eens een duratie risico.

Je bent gewoon spekkoper met een NN spaarrekening die momenteel 1% nominale rente geeft en verzekerd is tot 100k. Professionele beleggers kunnen momenteel alleen maar dromen van een dergelijke winst/ risico verhouding.
Zou jij dan je geld nu juist in meerjarige deposito's stoppen? Als ik bijvoorbeeld 1,5% rente krijg op 7-jarige deposito's, dan lijkt dit best een veilige en interessante optie. Helemaal gezien die horror-scenario's die jij steeds schetst. :P
pi_162638028
U spaart bij LeasePlan Bank. Daarom krijgt u iedere maand informatie over de hoogte van onze rente. Zo weet u precies waar u aan toe bent.

Internetsparen
De variabele spaarrente voor juni 2016 wordt verlaagd van 0,90% naar 0,80% nominaal op jaarbasis.
pi_162638512
Ik vraag me echt af wanneer er weer eens een bank komt die de rente omhoog gooit. Gaat nog wel even duren ben ik bang.
pi_162640916
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 09:54 schreef lolnoob123 het volgende:
Ik vraag me echt af wanneer er weer eens een bank komt die de rente omhoog gooit. Gaat nog wel even duren ben ik bang.
Misschien nooit en ik weet dat sparen levert weinig op. Er zijn alternatieven voor sparen maar veel beleggers zijn niet meer zo enthousiast over aandelen en zoeken naar veiliger alternatieven.
pi_162642694
Zakelijk is het bij mij naar 0,0001% gegaan ;)
pi_162643573
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:00 schreef west985 het volgende:

[..]

Misschien nooit en ik weet dat sparen levert weinig op. Er zijn alternatieven voor sparen maar veel beleggers zijn niet meer zo enthousiast over aandelen en zoeken naar veiliger alternatieven.
Een optie is om wat grotere voorraden van een en ander in te slaan. Dan heb je in ieder geval de inflatie verslagen. Maar dan is mijn vrees dat je met een leven lang pleepapier blijft zitten als je opeens besluit dat een ander merk toch prettiger is.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 31 mei 2016 @ 14:59:05 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_162644755
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 14:00 schreef nanuk het volgende:

[..]

Een optie is om wat grotere voorraden van een en ander in te slaan. Dan heb je in ieder geval de inflatie verslagen.
Dat is nog maar de vraag. De prijzen van eten zijn hier (UK) de laatste tijd gedaald. Voor veel etenswaren betaal ik nu minder dan in 2008 (toen ik er voor het eerst op lette). Vooral de laatste twee jaar. Een pak suiker bijvoorbeeld kost echt nog maar de helft van wat het twee jaar geleden was (ik weet dat want ik maak elk jaar in augustus 25 potten jam :9)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 31 mei 2016 @ 15:45:49 #219
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_162645896
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:21 schreef brulaap112 het volgende:
Zakelijk is het bij mij naar 0,0001% gegaan ;)
0,00 vanmorgen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_162738889
Het duurt niet lang meer of de rente is hetzelfde als op mijn betaalrekening (0,5%). Alles op de betaalrekening zetten dan maar? :P
pi_162739587
quote:
19s.gif Op zaterdag 4 juni 2016 14:05 schreef Hugo__Boss het volgende:
Het duurt niet lang meer of de rente is hetzelfde als op mijn betaalrekening (0,5%). Alles op de betaalrekening zetten dan maar? :P
Bij Moneyou krijg je tijdelijk 0,8 + 0,2% op je spaarrekening. Da's een tijdelijk "alternatief".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 juni 2016 @ 14:46:56 #222
132191 -jos-
Money=Power
pi_162739846
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_162824249
Extra spaarrekening bij Nationale nederlande openen of bij Knab een plus nemen waarvoor ik moet betalen?
pi_162828496
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 20:16 schreef Dirkos1987 het volgende:
Extra spaarrekening bij Nationale nederlande openen of bij Knab een plus nemen waarvoor ik moet betalen?
NN gaat over 3 dagen ook omlaag
pi_162834241
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 20:16 schreef Dirkos1987 het volgende:
Extra spaarrekening bij Nationale nederlande openen of bij Knab een plus nemen waarvoor ik moet betalen?
De eerste 3 maanden bij KNAB zijn gratis, en misschien kan je in die periode een kwartaalrekening openen (althans, dat heb ik zo gedaan). Daarna switch je naar de gratis KNAB rekening.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')