Er is sprake van marktfalen, als alleen het prijsmechanisme de economische bedrijvigheid coordineert en dat niet leidt tot een Pareto-optimale uitkomst. Er is dan een betere uitkomst mogelijk (waarin sommigen beter af zijn en niemand slechter af is). Maar deze uitkomst ligt buiten het bereikt van het prijsmechanisme, als iedere speler zijn eigen nut probeert te optimaliseren en daarbij foutloos rationeel handelt.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
Dit staat allemaal ver weg van wat men normaal gesproken met marktfalen bedoelt, namelijk dat er op grote schaal goederen worden geproduceerd (en verhandeld via de markt) waarbij de totale kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Of andersom, dat er waardevolle goederen niet op de markt worden gebracht.
Als de wereld eindig is, kan dat een goede reden zijn waarom je niet wilt dat iemand de zee bezit.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 19:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is geen marktfalen maar een tragedy of the commons, die je juist kunt voorkomen door eigendom duidelijk af te bakenen.
Waarom is dat 'buiten de markt om'?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 01:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als de wereld eindig is, kan dat een goede reden zijn waarom je niet wilt dat iemand de zee bezit.
Het kan ook zonder eigenaar, als de vissers zelf een regeling treffen die overbevissing voorkomt zonder dat iemand de zee in bezit neemt. Maar dat is een vorm van coordinatie buiten de markt om.
Ik zeg niet dat iedereen hetzelfde kan, maar dat de samenleving zo welgeordend niet is. Het hebben of verdienen van veel geld bewijst niet, dat je ook allerlei wenselijke eigenschappen en talenten hebt, of daar constructief mee omgaat. Het niet hebben van veel geld sluit niet uit, dat je allerlei wenselijke eigenschappen en talenten hebt, of constructief bijdraagt. De vraag is: Hoe welgeordend is de samenleving?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 16:59 schreef Metro2005 het volgende:
Als blijkbaar iedere boerenlul het kan, waarom is dan nog niet heel Nederland rijk?
In een ideale vrije markt loopt de samenwerking altijd via het prijsmechanisme. Als je samenwerking toestaat buiten het prijsmechanisme om, is het per definitie politiek. Dat kan ongewenste vormen aannemen, zoals kartelvorming.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 01:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waarom is dat 'buiten de markt om'?
Niet alle kosten worden gedragen door de producerende partij en niet alle opbrengsten kunnen worden omgezet in winst. Je vergeet externaliteiten.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 01:15 schreef deelnemer het volgende:
Welke goederen daarbij teveel of te weinig geproduceerd worden, is daarvan een afgeleide. Maar
- er worden geen producten geproduceerd boven de kostprijs
- goederen worden altijd geproduceerd, inzover dat de winst van de producent optimaliseert.
Klopt. Het zijn speelgoedmodellen. Heel normaal in theorievorming, maar geen beschrijving van de reele economie.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 11:33 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Niet alle kosten worden gedragen door de producerende partij en niet alle opbrengsten kunnen worden omgezet in winst. Je vergeet externaliteiten.
Dat gedoe over Pareto, perfecte markten/competitie, foutloze mensen staat natuurlijk volledig buiten de realiteit.
Juist wel. Als je namelijk eigenschappen hebt die niemand waardeert blijf je straatarm.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 02:28 schreef deelnemer het volgende:
Het hebben of verdienen van veel geld bewijst niet, dat je ook allerlei wenselijke eigenschappen en talenten hebt
Dat is een heel ander verhaal en heeft meer met moraal, normen en waarden te maken.quote:of daar constructief mee omgaat.
Met behulp van de overheid dus ja. Zonder overheid is het onmogelijk tenzij een groot bedrijf op democratische wijze net zoveel macht krijgt als een overheid.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 17:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In een écht vrije markt economie kan men invloedrijke besluiten en beslissingen buiten de overheid en democratie om nemen. Sterker nog: dat machtsspelletje is in de aanloop van de crisis en gedurende de crisis ook gespeeld. De overheid zorgt dan vervolgens voor de wetshandhaving (waar het 'huis' altijd wint).
In een vrije markt zou er geen centrale bank zijn. Die is er uitsluitend om de overheid van veel ongedekt geld in de vorm van schuld te voorzien en de rekening bij de burger te leggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 17:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De centrale banken gingen er ook vanuit dat de grote instituten hun risico hadden gespreid (= zelfregulering). Bleek toch anders te liggen.
Ik vertaal je eigen woorden. Dat is geen truukje.quote:Stop eens met deze truukjes en retoriek.
Je kritiek is wel terecht, in de zin van dat je als normale burger niet zoveel kan met dat Pareto-blabla. Ik zal het iets praktischer proberen te maken.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 11:33 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Niet alle kosten worden gedragen door de producerende partij en niet alle opbrengsten kunnen worden omgezet in winst. Je vergeet externaliteiten.
Dat gedoe over Pareto, perfecte markten/competitie, foutloze mensen staat natuurlijk volledig buiten de realiteit.
Verkeerd begrepen. Als antwoord daarop: Jij denkt werkelijk dat mensen geen instanties gaan opzetten om de zwakkeren te helpen? Kijk naar bv het leger des heils, voedselbanken, kerkelijke instanties etc.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 17:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het niet over aandeelhouders. Ik heb het over minima, werklozen, chronisch zieken en gehandicapten.
Het is niet 'onmogelijk'. Het is prima mogelijk om een kartel op poten te zetten, een bewapend leger op te zetten en te regeren over stakeholders (= degenen die door jouw handelingen worden beinvloedt) zonder dat zij iets noemenswaardigs hebben te vertellen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 12:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Met behulp van de overheid dus ja. Zonder overheid is het onmogelijk tenzij een groot bedrijf op democratische wijze net zoveel macht krijgt als een overheid.
Nee. Ik geloof niet dat dat soort spontane zaken voldoende zijn. Vooral om dat willekeur dan een rol gaat spelen. Organisaties gaan dan zaken steunen die sympathiek overkomen ipv mensen helpen die het het meeste nodig hebben. Je krijgt dan een race between the poor.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 13:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Verkeerd begrepen. Als antwoord daarop: Jij denkt werkelijk dat mensen geen instanties gaan opzetten om de zwakkeren te helpen? Kijk naar bv het leger des heils, voedselbanken, kerkelijke instanties etc.
Bovendien als mensen meer geld overhouden omdat ze niet een groot deel aan belastingen kwijt zijn kunnen ze er makkelijker voor kiezen om bv mantelzorger te worden.
Dat is een spelopvatting die tot problemen leidt. Als je slechts uit bent op je eigen voordeel, is dat wel een strategie waarmee je jezelf kunt verrijken, maar gaat voorbij aan andere belangrijke inhoudelijke criteria. Het probleem is, dat je blind achter prijsprikkels aanloopt (te resultaatgericht).quote:Op zaterdag 13 februari 2016 12:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Juist wel. Als je namelijk eigenschappen hebt die niemand waardeert blijf je straatarm.
Zonder dat is er alleen nog de objectieve waarheid. En inderdaad stelde politici dat hun program geen ideologie is, of een religie, maar de evidente universele tijdloze waarheid. Maar dat is een misvatting. Politiek heeft alles te maken met doelstellingen, idealen en waarden.quote:[..]
Dat is een heel ander verhaal en heeft meer met moraal, normen en waarden te maken.
Toen ik jong was en had leren lezen las ik alles wat los en vast zat. Toen de kinderboeken op waren begon ik aan de wetenschapsbijlage van de Volkskrant, en mijn vader had een hele wand van de woonkamer vol boeken staan waar ik een begin mee had gemaakt. Toen kwam er iets met school en een boekenlijst. Ik heb 3 boeken gelezen, en daarna was ik van mijn lees-verslaving genezen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 13:20 schreef deelnemer het volgende:
Men zegt wel, dat cijfers op scholen, of geld in de economie de inhoudelijke motieven verdringt. Volgens mij zit dat anders. Mensen zijn intentioneel en doelgericht. Als je het doel vervangt door een ander doel, verandert het hele spel. Als het doel is 'hoge cijfers halen' ipv 'kennis en inzicht verwerven' dan sta je er heel anders in, en gedraag je je ook anders. Als het doel is 'geld verdienen' dan speel je anders, dan als het doel inhoudelijk is.
Middelbare scholen hebben vaak een cijfer-cultuur. Er zijn eindtermen waarin is vastgelegd wat de leerlingen moeten leren, en waarnaar gevraag kan worden op de examens. Een school wil dat hun leerlingen zo hoog mogelijke cijfers halen. Dat betekent dat het onderwijs veranderd in een training gericht op hoge testscores. Een docent die leuk kan vertellen over zijn vak, en tijd besteed aan zaken waar op examens niet naar gevraag wordt, is een probleem. De tijd die hij daaraan besteed gaat ten koste van meer oefening in hetgeen waar wel naar gevraagd wordt.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Toen ik jong was en had leren lezen las ik alles wat los en vast zat. Toen de kinderboeken op waren begon ik aan de wetenschapsbijlage van de Volkskrant, en mijn vader had een hele wand van de woonkamer vol boeken staan waar ik een begin mee had gemaakt. Toen kwam er iets met school en een boekenlijst. Ik heb 3 boeken gelezen, en daarna was ik van mijn lees-verslaving genezen.
Nou, laten we voor de stroomlijning van de discussie aannemen van wel: hoe zou dat het liberale streven hypocriet maken?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 15:49 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, het is in de praktijk slechts wel een instrument.
Kort gezegd:quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:46 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Nou, laten we voor de stroomlijning van de discussie aannemen van wel: hoe zou dat het liberale streven hypocriet maken?
Je kan het verwijt van cliëntelisme of inconsequent (stem)gedrag niet maken aan een politieke stroming als zodanig. Slechts aan politieke partijen of politici op zich.quote:Op zondag 14 februari 2016 11:39 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat anders pijnlijk wordt blootgelegd dat het maar net af hangt hoe de vlag bij de achterban waait (en wie die kern-achterban überhaupt is).
Nee, dat geeft slechts aan dat je niet duidelijk voor ogen hebt wat daadwerkelijk de principes zijn. Eerder schreef ik al (met een pijnlijke tikfout, overigens):quote:Op zondag 14 februari 2016 11:39 schreef Klopkoek het volgende:
Als het slechts puur af hangt van de consequenties (Friedman, Greenspan), dan zijn de principes dus niet zo heel principieel.
Met kennis van het tegengestelde (je wéét dat het efficiëntiestreven het best gediend is bij een overheidsmonopolie en niet in de markt) toch het ene bepleiten zou juist inconsequentie tegenover de eigen principes betekenen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:51 schreef Pokkelmans het volgende:
Aan de liberale motieven tegen een grotere overheid ligt de fundamentele aanname dat een marktpartij efficiënter werkt dan wanneer iets vanuit een overheidsmonopolie kan worden afgedwongen (lees:als overheid als afnemer met belastinggeld betaalt, of als aanbieder via wetgeving potentiële concurrentie uit de markt houdt).
Het consequentialistisch libertarisme is een politieke stroming.quote:Op zondag 14 februari 2016 12:20 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Je kan het verwijt van cliëntelisme of inconsequent (stem)gedrag niet maken aan een politieke stroming als zodanig. Slechts aan politieke partijen of politici op zich.
Gaat het nu echt om technocratisch efficiëntiestreven? Ik waag te betwijfelen of dat historisch gezien klopt, en nog steeds klopt. En wat is het doel daarvan? Voor welke mensen doe je dat? Refereert je kernwaarde en principe nu echt hoofdzakelijk aan het collectief genaamd de staat, de overheid of het algemeen belang/landsbelang?quote:Nee, dat geeft slechts aan dat je niet duidelijk voor ogen hebt wat daadwerkelijk de principes zijn. Eerder schreef ik al (met een pijnlijke tikfout, overigens):
[..]
Met kennis van het tegengestelde (je wéét dat het efficiëntiestreven het best gediend is bij een overheidsmonopolie en niet in de markt) toch het ene bepleiten zou juist inconsequentie tegenover de eigen principes betekenen.
Dit betekent natuurlijk ook dat een hele politieke stroming casuïstisch gezien best eens een keer van standpunt kan wisselen op het moment dat het efficiëntiestreven door een bepaalde ontwikkeling beter, of juist slechter, gediend zou zijn bij het een of ander, zonder dat deze stroming inconsequent met de principes om zou gaan.
Ja, maar daar streeft de christen-democratie (het beginsel van 'subsidiariteit') en sociaal-democratie ook naar.quote:Maar dan nog heeft dat weinig te maken met het verwijt dat TS de liberalen maakt. Daar gaat het namelijk niet over een historisch inconsequentie (waarbij men eerst het ene vond, maar later het ander), maar een immer aanwezige hypocrisie (kennelijk ingebouwd in het liberalisme).
Ook tegen TS kun je tegenwerpen niet duidelijk voor ogen te hebben gehad wat de daadwerkelijke principes zijn. Een zo goedkoop mogelijke overheid is namelijk geen liberaal streven, maar een zo efficiënt mogelijke overheid is een streven.
Hier kun je het lezen, inclusief verwijzingen (ik zeg niet dat je ongelijk hebt trouwens)quote:Op zondag 14 februari 2016 16:32 schreef Tamabralski het volgende:
'Crony'. Waar gebeurt dit niet?
In landen als Rusland is dit doorzichtig. In landen als VS of Nederland minder opzichtig. Maar het gebeurt wel. Hoe kun je hier cijfers aan verbinden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |