abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 8 februari 2016 @ 22:53:00 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159768934
Nav de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 8 februari 2016 @ 22:53:23 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159768955
over zwemmen en watervrees.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_159769047
Haren wassen is hier ook een drama inderdaad. De laatste tijd durft hij wel zelf de achterkant van zijn hoofd nat te maken, dat is al heel wat. Wat hier helpt bij haren uitspoelen is zeggen dat hij zijn handen tegen de muur moet houden (en hoofd achterover en ogen dicht natuurlijk), dat voelt veiliger.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkly op 08-02-2016 23:03:07 ]
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_159772893
Mijn oudste was ook zo twink, en zelfde soort vereniging gekozen, de juf heeft ooit eens dik 5 minuten tegen hem staan praten terwijl hij bovenaan de glijbaan zat. Hij wilde gewoon niet. En als ze hem hielp, dan kon ze hem niet opvangen. De ouders stonden al te wachten bij de douche. Loopt er een opgefokte/gehaaste moeder heen om hem te vertellen dat hij moest gaan. Ik stond er snel naast, maar kind werd er niet blijer van.. Hij is uiteindelijk wel gegaan aan mijn hand..
Daarna hoefde hij niet elke keer..

Chris was ook echt bang om te verzuipen, dan zei ook hij steeds. Uiteindelijk heb ik na 8 maand (in overleg met de juffen) bij het vrijzwemmen hem eens onder water geduwd, met een duidelijke waarschuwing vooraf (zeggen wat ik ging doen en aftellen). Het enige dat hij zei toen hij boven was: he, ik ben niet verzopen.. Daarna was hij er doorheen.. Maar dat was wel link, hij had net zo goed helemaal het bad niet meer in willen gaan.

Daan zit de hele kleuterzwemles het liefst onder water. Maar bij de douche staat hij vervolgens te miepen dat zijn haar niet nat mag :D
pi_159772901
Tico! Gefeliciteerd met je 8 jarige *O*
pi_159772923
Twinkly herkenbaar. Yaro had dat dus ook. Na 4 maanden gaf de leraar aan dat het misschien beter was te stoppen. Maar ondanks zijn angst vond hij zwemles heel leuk. Ik wilde niet dat hij het als straf zou zien. Dus toen zijn we over gegaan naar prive les. Duur maar absoluut effectief.

Nu doet hij eigenlijk alles en ging hij vorig jaar zelfs alleen in de wild waterbaan bij Landal.
pi_159773062
Wat een gave traktatie Tico! Gefeliciteerd! *O* En Lazi ook nog!

Mijnese zit sinds hij 8 maanden is op baby/peuterzwemmen. Zeker het laatste jaar heeft hij veel geleerd; hij duikt door het gat en zwemt een paar meter vrij. Volgende maand gaat hij door naar kleuterzwemmen, half uurtje zonder mij erbij en dan mogen ze met 5 jaar naar het diplomazwemmen. Ik wil dat wat hij nu kan graag vasthouden en twee van zijn vriendjes gaan er ook heen. Lijkt me een mooi opstapje voor de echte zwemles.

Overigens is het kind zo watervrij als wat, is hij meer onder dan boven water maar haren wassen resulteert in krijsen als een speenvarken want huuuu water in je oog :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_159773325
Sinds wij niet meer met shampoo wassen is niet alleen het haar veel frisser (want eczeem weg), maar hebben we ook geen problemen meer met 'wassen'. Zonder shampoogedoe is die douche blijkbaar helemaal zo erg niet bij ons.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_159773584
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 08:49 schreef Vanyel het volgende:
Sinds wij niet meer met shampoo wassen is niet alleen het haar veel frisser (want eczeem weg), maar hebben we ook geen problemen meer met 'wassen'. Zonder shampoogedoe is die douche blijkbaar helemaal zo erg niet bij ons.
Hier ook, ik was de haren niet met shampoo. Scheelt een hoop gegil, maar de haren zien er ook duidelijk veel gezonder uit en de eczeem is ook weg.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159773821
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 22:52 schreef DJMO het volgende:

[..]

Geert wordt volgende maand vijf jaar, en ik moet met een stempelkaart werken om hem z'n haar te laten 'wassen'' (lees, washand eroverheen halen zodat het nat is). Die zie ik echt nooit z'n zwemdiploma halen -O-
Mijn zoontje vind zijn haar wassen in bad thuis helemaal niks, hij wil liever niet achterover ook in bad, en met de douchekop zijn haar uitspoelen is de hel.

In zwembad zit ie meer onder water dan boven water.... Dat zegt dus niks.
Bis vincit qui se vincit!
pi_159773845
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 07:34 schreef Deepfreeze het volgende:
Tico! Gefeliciteerd met je 8 jarige *O*
Dank je.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159774834
Hier ook een die haren wassen in de douche horror vind. Ook zonder shampoo. In de douche zorgt hij er angstvallig voor dat het voorste plukje haar niet nat wordt want dan zou er misschien wel eens water in z'n ogen kunnen komen. En als dat toch gebeurd rent hij als een kip zonder kop door het bad om een washandje te pakken en z'n ogen af te drogen. Met peuterzwemmen vond hij het ook niks als er water in z'n ook komt, maar de wildwaterbaan en de grote glijbaan op m'n werk vind hij dan weer geweldig en maakt het niks meer uit of er water in z'n oog komt.. T zijn dus vooral zijn prioriteiten wanneer het wel of niet drama is :P
Maar daarom wacht ik er nog mee tot na de zomervakantie met zwemlessen. Dan is hij vijf en gaat het hopelijk wat beter. Ondertussen gaan we gewoon lekker regelmatig zwemmen. En een collega die op een zwemschool zwemles geeft heeft me ook al aangeboden een keer samen met hem te komen oefenen. Dus komt vast goed.

De jongste vind douchen heerlijk met haar hoofd onder water (behalve als grote broer roept dat het chaos is dan wil ze ook niet meer, dus ze gaan apart van elkaar in de douche voortaan) en die vind het zwemmen onderwater ook heerlijk
  dinsdag 9 februari 2016 @ 10:47:58 #13
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159774850
Is haren wassen met een duikbril op een idee dan?

Hier was haren wassen ook een drama, maar na een paar maanden zwemles is dat opgelost. Hij stond vrijdag zomaar spontaan zijn eigen haar te wassen! :o

Ik heb wel een douchekophouder die op zijn hoogte in te stellen is. Deze: https://m.bol.com/nl/p/douchekophouder/9200000028028992/#images
  dinsdag 9 februari 2016 @ 14:52:11 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159780066
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 20:27 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]

Jen wordt morgen dan echt 8. ^^ traktatie.
Gefeliciteerd! En wat zijn ze grappig! :D
in de haak.
pi_159780084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:52 schreef trui het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! En wat zijn ze grappig! :D
Dank je. Ik had natuurlijk net te weinig voor de hele school, J hielp mee met de trekdrop opeten...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 9 februari 2016 @ 14:56:48 #16
5428 crew  miss_sly
pi_159780179
Gefeliciteerd Ticootje!
Leuke traktatie inderdaad. Ik vind jouw traktatie ook erg mooi, trui en de koekjes van Lazi ook al zo mooi!

Ik vind jullie allemaal maar creatief ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_159780214
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:56 schreef miss_sly het volgende:
Gefeliciteerd Ticootje!
Leuke traktatie inderdaad. Ik vind jouw traktatie ook erg mooi, trui en de koekjes van Lazi ook al zo mooi!

Ik vind jullie allemaal maar creatief ;)
Ik google gewoon snoeptraktatie voor een snoepschap en kijk wat ik kan maken van het aanbod.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 9 februari 2016 @ 15:02:37 #18
5428 crew  miss_sly
pi_159780318
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik google gewoon snoeptraktatie voor een snoepschap en kijk wat ik kan maken van het aanbod.
Ja, en vervolgens ga je dit toch maar in elkaar zetten...ik ben daar echt veel te gemakkelijk voor :@
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_159780360
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 15:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, en vervolgens ga je dit toch maar in elkaar zetten...ik ben daar echt veel te gemakkelijk voor :@
Oh ja, dat is ook wel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159781909
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 08:49 schreef Vanyel het volgende:
Sinds wij niet meer met shampoo wassen is niet alleen het haar veel frisser (want eczeem weg), maar hebben we ook geen problemen meer met 'wassen'. Zonder shampoogedoe is die douche blijkbaar helemaal zo erg niet bij ons.
Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?

Hier was ik de haren van de kinderen één keer per week, en gaan ze één tot twee keer onder de douche per week.
pi_159782015
Ik ben zo blij dat die van mij niet bang zijn voor haren wassen.
Ze gebruiken geen shampoo, alleen een beetje crèmespoeling. Soms gebruiken ze alleen water.

Ze douchen hier een keer of 5 per week. Sws al 3x na het sporten. En dan willen ze soms ook nog een keer.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_159782173
Voor mijn jongste gebruik ik babyshampoo en voor de oudste gewoon kruidvat shampoo. Ik heb me nooit bedacht eigenlijk dat het ook gewoon zonder kan.

Ze zijn allebei niet echt bang, maar er moet wel een washandje voor de ogen. Sinds een half jaar kiezen ze steeds voor de douche ipv voor in bad. Vind ik ook zo'n grappige stap naar groter worden. ;)
pi_159782216
Oh, en ik gebruik voor allebei conditioner, zodat ik na het wassen makkelijk met de luizenkam even grondig er doorheen kan (preventief en ook om het gevoel te hebben er eventueel vroeg bij te zijn mocht het nodig zijn).
pi_159782217
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?

Hier was ik de haren van de kinderen één keer per week, en gaan ze één tot twee keer onder de douche per week.
Ik gebruik niks, maar ik denk dat mn ex de haren wel doet met shampoo, daar heb ik geen idee van.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 16:30:48 #25
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159782387
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Voor mijn jongste gebruik ik babyshampoo en voor de oudste gewoon kruidvat shampoo. Ik heb me nooit bedacht eigenlijk dat het ook gewoon zonder kan.

Ze zijn allebei niet echt bang, maar er moet wel een washandje voor de ogen. Sinds een half jaar kiezen ze steeds voor de douche ipv voor in bad. Vind ik ook zo'n grappige stap naar groter worden. ;)
Zelfs mijn man gebruikt shampoo 😉
pi_159782412
:D !
  dinsdag 9 februari 2016 @ 16:33:07 #27
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159782450
quote:
Ik vraag me ook af waarom....
pi_159782552
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:33 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waarom....
Omdat het lekker ruikt?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 16:39:32 #29
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159782632
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:36 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Omdat het lekker ruikt?
Hij kan z'n vrijwel haarloze hoofd in dat geval ook insmeren met douchegel oid.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 16:41:24 #30
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_159782666
Pinterest! Ook voor de lazy 8-) moms genoeg aanbod.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_159783025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?

Hier was ik de haren van de kinderen één keer per week, en gaan ze één tot twee keer onder de douche per week.
Niks. We spoelen met water, ook bij onszelf inmiddels. Dot heeft lang haar, dat kam ik wel elke avond met een borstel van varkenshaar om talg goed te verdelen.
Glanzend gezond, niet vet en vooral dus goed voor de huid.
Mijn eigen haar is kort, daar gebruik ik tegenwoordig een stuk minder wax voor. En de krullen van mrs V zijn krulliger geworden.

Google maar eens op no poo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_159783067
Oh ja, ik had in de winter altijd jeuk wegens droge huid. Ook weg :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 9 februari 2016 @ 17:03:35 #33
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_159783198
Mijn jongste gebruikt ook al meer dan een jaar geen shampoo meer. Hij kon niet tegen die geurtjes en ik had geen zin meer in de strijd. Dus hij wast zijn haar nu alleen met water. Niemand die het ziet of er ooit iets van heeft gezegd. De kapster heb ik er ook niet over gehoord. Het kan kennelijk gewoon. Wist ik ook niet, maar ik ben er wel blij om.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_159785882
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:39 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hij kan z'n vrijwel haarloze hoofd in dat geval ook insmeren met douchegel oid.
:D
Ja maar dat beetje haar moet je koesteren.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159788035
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 19:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

:D
Ja maar dat beetje haar moet je koesteren.
:D

Ontkenningsfase misschien?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159788082
Ik had het met onze (antroposofische) gastouder over S. Zij: 'maar het gaat heel goed met hem. Je ziet dat zijn energiebalans helemaal goed is. Hij is heel mooi in balans. Als je naar zijn tekeningen kijkt zie je dat heel goed.'
Daar ben ik dan toch niet antroposofisch genoeg voor geloof ik ;)
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 9 februari 2016 @ 20:18:25 #37
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_159788447
Toch vind ik het ook wel een mooie observatie, Estrys. Liefdevol ook.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_159789528
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:08 schreef Estrys het volgende:
Ik had het met onze (antroposofische) gastouder over S. Zij: 'maar het gaat heel goed met hem. Je ziet dat zijn energiebalans helemaal goed is. Hij is heel mooi in balans. Als je naar zijn tekeningen kijkt zie je dat heel goed.'
Daar ben ik dan toch niet antroposofisch genoeg voor geloof ik ;)
Maar wat vind je? Zit ie inderdaad lekker in zn velletje?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159790345
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 20:18 schreef livelink het volgende:
Toch vind ik het ook wel een mooie observatie, Estrys. Liefdevol ook.
Dat is het ook O+

Ja hij voelt zich volgens mij best lekker. Het is een manneke wat niks laat merken en overal een beetje tussendoor fietst. (Met het gevaar dat de aandacht voor hem er een beetje bij in schiet.) Hij gaat in ieder geval nooit met tegenzin ergens heen en doet altijd enthousiast mee.

Laatst ging hij mee met zijn zusje naar een peutervoorstelling van Dikkie Dik. Waarbij zeven jaar toch wat oud is ;) Maar dan doet hij heel enthousiast mee, klappen, roepen en zingen. En dan als we naar buiten lopen heel stoer zeggen: 'ik vond het wel kinderachtig hoor.' :D O+'
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159829658
Lekker aan het genieten van de vakantie Estrys?
Lekker in balans zijn is ook fijn. Ik heb eens een grafiek gezien in dit topic, over de ideale leerlijn, overpresteren en onderpresteren(iemand een link?). Kinderen gaan het best vooruit als ze net boven de ideale lijn zitten. Als ze er net onder zitten gaat het ook nog wel, maar niet optimaal. Daar hangt Chris heel erg..
Chris is ook wel een dromer, hij krijgt vrijdag zijn verslag mee, maar hij had al een gesprekje met juf gehad. Alles wat goed of beter, alleen het tempo moet nog iets omhoog. Eens kijken hoe ze dat gaat stimuleren ;)

Gisteren met Daan en 5 andere kleutertjes (en een moeder, juf en directeur) op pad geweest. Ze hadden echte en professionele fotoshoot in een 360-studio. Er zijn echt zulke leuke foto's gemaakt en die krijg ik gelukkig nog digitaal. Echt leuk om te zien dat die kleuters van 4-4,5 allemaal netjes luisterden en bleven staan. Niet één die dwars deed, gewoon zo 10-15 minuten stilstaan op een ronddraaiende plaat terwijl er steeds foto's werden gemaakt.
  donderdag 11 februari 2016 @ 12:48:58 #41
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159833000
Wat bedoel je dan met 'boven de ideale lijn zitten'?

en knap dat die groep kleuters zich zo gedwee op de foto liet zetten! :D
in de haak.
pi_159833183
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 10:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb eens een grafiek gezien in dit topic, over de ideale leerlijn, overpresteren en onderpresteren(iemand een link?). Kinderen gaan het best vooruit als ze net boven de ideale lijn zitten. Als ze er net onder zitten gaat het ook nog wel, maar niet optimaal.

Ik begrijp niet zo goed waar je aan refereert Deepfreeze. Bedoel je zo'n groen grafiekje van een citotoets? Dat is nl het enige dat ik kan bedenken. Maar daar hoort een andere interpretatie bij dan die jij nu noemt.

Sowieso...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_159833193
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 12:48 schreef trui het volgende:
Wat bedoel je dan met 'boven de ideale lijn zitten'?

en knap dat die groep kleuters zich zo gedwee op de foto liet zetten! :D
Er was iets met dat ze net een klein stapje harder werken dan die lijn, dat ze dan het meeste kunnen leren.. Als ze te hard werken geeft het problemen, als ze te langzaam werken ook, maar net op en boven die lijn was het beste..
Als iemand weet welke grafiek ik bedoel hoor ik het graag ;)
pi_159833233
Zone van naaste ontwikkeling?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_159833537
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 13:02 schreef Moonah het volgende:
Zone van naaste ontwikkeling?
Dank u juf :)

Chris zijn juf krijgt hem niet echt op gang, dus hij blijft in de comfortabele zone hangen, met neiging tot verveling. Hij moet wat "stomme" dingen doen zoals de tafels leren, daar is de motivatie echt 0,0 en daar loopt hij tegenaan bij zijn rekenwerkjes. Optellend de tafels doen is leuk, maar niet als je 133 gedeeld door 7 moet weten. Hij snapt de som wel, maar is traag omdat hij alles moet tellen. Eigenlijk kan hij wel moeilijker sommen aan, snapt ook staartdelingen breuken etc prima, loopt alleen tegen die basiskennis aan. Dus juf moet hem wel makkelijk werk aan bieden om dat te oefenen. Het is voor juf moeilijk om dan het ideale werk te vinden. Juf probeert hem wel sneller te laten werken, maar zonder die basis lukt dat niet. En voor die basis heeft hij geen motivatie. Mooi cirkeltje..
Vrijdag verslag mee, eens kijken of daar nog iets geks instaat.

[ Bericht 8% gewijzigd door Deepfreeze op 11-02-2016 13:24:16 ]
pi_159837147
Even een binnenval hier en hopelijk wat herkenning/tips/relativerende opmerkingen.

Onze oudste (R, van okt 2010) is nu bijna 5,5 en zit in groep 2. Zijn klas is een samenraapsel van kinderen uit 3 verschillende klassen. 4 jongens en 4 meisjes uit zijn groep 1 (geboren tussen juni en oktober 2010), 6 jongens uit een combi groep 1/2 (geboren tussen dec 2009 en mei 2010) en 4 meisjes en 6 jongens die vorig in de instroomgroep zaten (geboren tussen november 2010 en januari 2011).
Op zich een redelijke spreiding van leeftijden, maar wel heel erg clubjes vanuit de oude klassen. De 'oudere' jongens, de 'instromers', de meiden uit zijn oude klas en wat losse flodders (de jongens uit zijn oude klas, dat zijn niet echt vriendjes. R ging in groep 1 vooral om met een aantal meisjes die nu in de andere groep 2 zitten.
Hij heeft 1 vriendje, het zoontje van een goede vriendin van mij, die vorig jaar in de instroom groep zat en bij wie hij dus nu ook in de klas zit. Maar die vriendschap is er vooral 1 die zich buiten school/speelafspraken afspeelt.

R is een allemansvriendje, die met iedereen speelt, maar tegelijk niet echt ergens bij hoort. Voor speelafspraken neemt hij meestal het initiatief, alhoewel dat momenteel minder wordt (lees: eens per 3/4 weken) omdat hij een aantal keer een 'nee' te horen heeft gekregen.
Nou waren de afgelopen maanden veel kinderen uit de klas jarig. R is in totaal op 2 feestjes uitgenodigd, terwijl zijn vriendje op het merendeel van de feestjes mocht komen. Vanmorgen werden er weer uitnodigingen uitgedeeld en vriendje kreeg er wel 1 en R niet. Teleurgesteld zei hij toen tegen mij: Mamma, T mag op heel veel feestjes komen en ik niet... Ik heb hem een knuffel gegeven en ben toen weggegaan met prikkende tranen.

Tja, wat wil ik met dit bericht? Ik weet het niet goed. op de een of andere manier bekruipt mij soms het gevoel dat mijn kind geen leuk speelmaatje is, dat wij niet leuk zijn, dat soort dingen. Manlief en ik zijn niet de meest sociaal sterken, hebben weinig vrienden. En ergens zit me dat niet lekker, maar weet ik niet hoe ik dat kan veranderen. En dan zie ik R ook die kant op gaan...
R 09-10-2010
M 20-04-2013
pi_159837897
Oh Piekie, ik heken je gevoel wel hoor.
Mijn zoon (inmiddels 9) heeft een overstap gemaakt naar een nieuwe school. Gesettelde groep. Gelukkig is hij opgenomen in een clubje van voorheen 3, nu dus 4 kinderen. Op school spelen ze altijd samen, en af en toe na schooltijd. Maar echt heel hecht is het niet. Buiten school heeft hij echter één allerbeste vriend, en dat is wederzijds. Heel regelmatig afspreken lukt niet ivm reistijd, maar in elke vakantie logeren ze bij elkaar en genieten ze beiden met volle teugen.
Toch denk ik dat je je moet afvragen in hoeverre jij jouw eigen gevoel/wens/gemis projecteert op je kind. Heeft híj er echt last van, of voel je meer je eigen angst dat hij buiten de boot zou vallen? Ik snap de teleurstelling van het niet uitgenodigd worden. Dat voelt ook rot. Ken ik van mijn eigen zoon. Maar is niet te voorkomen. Het kan ook zijn dat een kind bv 4 kinderen mag vragen en jouw kind nét de 5e is en dus pech heeft. Tja, dat is toch het leven. En dat zijn ook leerpunten voor je kind. Leren omgaan met teleurstellingen. Idem met afwijzing voor speelafspraak. Komt idd hard aan, ook bij jou als moeder. Maar als jij het kunt relativeren, leert je kind het ook. Kijk naar wat er wél is. Hij kan blijkbaar met iedereen overweg, dat is héél wat waard!
Toevallig kwam ik vandaag dit artikeltje tegen. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_159838169
Dank je voor je berichtje! Ja, er zit vast een stukje projectie in, wat ik probeer om niet aan hem te laten merken.
Hij is ook zeker niet ongelukkig en heeft het er thuis op een vrije middag ook echt niet over dat het liever met een vriendje had gespeeld. Het is vooral mijn gevoel (wat wat heftiger is met al die fijne hormonen) over de teleurstelling die hij af en toe moet verwerken.

En je laatste opmerking zijn zeker heel belangrijk, tel de zegeningen :) En op de vrije middagen kan hij heel erg genieten van een spelletje, voorlezen, buiten spelen met andere kinderen uit de buurt of spelen met zijn broertje.
R 09-10-2010
M 20-04-2013
pi_159839416
Piekie het is zo herkenbaar. Yaro ligt niet slecht in de groep, maar heeft ook geen maatje.
Speelafspraakjes eigenlijk maar met 1 meisje en altijd bij ons thuis. Andere kinderen wel gevraagd maar dat word tot nu toe altijd afgehouden door de ouders.

Feestjes is hij nog nooit voor uitgenodigd terwijl hij zelf wel een feestje heeft gegeven.
Klassen rond is hij nog nooit voor gevraagd, terwijl 1 jongen altijd word gevraagd.

Ik vind het heel erg. Nu lijk ik er meer last van te hebben dan Yaro, maar soms voelt hij het wel zo.
Vooral herkenning dus hier.
pi_159840200
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Chris zijn juf krijgt hem niet echt op gang, dus hij blijft in de comfortabele zone hangen, met neiging tot verveling. Hij moet wat "stomme" dingen doen zoals de tafels leren, daar is de motivatie echt 0,0 en daar loopt hij tegenaan bij zijn rekenwerkjes. Optellend de tafels doen is leuk, maar niet als je 133 gedeeld door 7 moet weten. Hij snapt de som wel, maar is traag omdat hij alles moet tellen. Eigenlijk kan hij wel moeilijker sommen aan, snapt ook staartdelingen breuken etc prima, loopt alleen tegen die basiskennis aan. Dus juf moet hem wel makkelijk werk aan bieden om dat te oefenen. Het is voor juf moeilijk om dan het ideale werk te vinden. Juf probeert hem wel sneller te laten werken, maar zonder die basis lukt dat niet. En voor die basis heeft hij geen motivatie. Mooi cirkeltje..
Vrijdag verslag mee, eens kijken of daar nog iets geks instaat.
Als ik het zo lees zou ik hem een tafelkaart geven. Zodat hij de tafels kan spieken. Hij merkt dan wat het hem oplevert (tijd) als hij de tafels niet tellend hoeft uit te rekenen. Wellicht motiveert hem dat om ze te automatiseren (hetgeen trouwens weer een heel specifieke vaardigheid is, die los staat van inzicht). Na een paar weken zou ik het gesprek aangaan en er een apart werkje van maken om de tafels te leren.

Overigens ken ik geen grafiek zoals jij die noemde van de zone van naaste ontwikkeling. Die term betreft (leer)stof die nét moeilijk genoeg is om uitdaging (en daarmee dus motivatie) te bieden, en waarbij wel voldoende succeservaringen worden opgedaan. Die zone is dus per kind en per ontwikkelingsgebied verschillend en niet statisch, maar dynamisch. Hij verschuift mee met de ontwikkeling.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 11 februari 2016 @ 18:30:23 #51
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_159840822
Deze is volgens mij ooit eens langsgekomen hier:

Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_159841937
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 18:30 schreef Lemijn het volgende:
Deze is volgens mij ooit eens langsgekomen hier:

[ afbeelding ]
Ze noemen dat ook wel 'komen in de flow'. Waarin mensen dus leren/werken net boven hun kunnen en daarmee uitgedaagd worden en succes ervaringen opdoen (wat Moonah zegt). Misschien leuk om eens wat over op te zoeken. En nee, het heeft niks met het magazine Flow te maken ;)
pi_159843241
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 18:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als ik het zo lees zou ik hem een tafelkaart geven. Zodat hij de tafels kan spieken. Hij merkt dan wat het hem oplevert (tijd) als hij de tafels niet tellend hoeft uit te rekenen. Wellicht motiveert hem dat om ze te automatiseren (hetgeen trouwens weer een heel specifieke vaardigheid is, die los staat van inzicht). Na een paar weken zou ik het gesprek aangaan en er een apart werkje van maken om de tafels te leren.

Overigens ken ik geen grafiek zoals jij die noemde van de zone van naaste ontwikkeling. Die term betreft (leer)stof die nét moeilijk genoeg is om uitdaging (en daarmee dus motivatie) te bieden, en waarbij wel voldoende succeservaringen worden opgedaan. Die zone is dus per kind en per ontwikkelingsgebied verschillend en niet statisch, maar dynamisch. Hij verschuift mee met de ontwikkeling.
Die grafiek was het wel, maar net iets anders onthouden denk ik, omdat ik hem op een specifieke situatie betrok?

Ik wacht volgende week even af. Hoor dat hij nu een serie toetsen afheeft, zo te horen een serie hoofdstuk toetsen uit het boek (rekenrijk). Hij heeft de toetsen voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen tot 200 gehad en vandaag tijdsommen. Zijn ma/di/wo-juf houdt zich daar vooral mee bezig. Ik denk dat juf hem even uittest om te kijken waar hij hoort in de methode. En hoor volgende week vast wel meer. Anders loop ik nog wel even langs na schooltijd.
En ondertussen oefenen we thuis met een spel kaarten. Alle cijfers van 4-9 er nog in, en dan steeds tegelijk een kaart neerleggen. Krijg je elke keer verschillende sommen en na een week begint hij al wat vaker antwoorden direct te zeggen ipv te rekenen..

Hij kwam vorige week net thuis met een tafel-werkboek, dus ik weet ook niet of hij op school meer materiaal gekregen heeft. Ik zal volgende week eens vragen of zo'n tafelkaart een optie is..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 11 februari 2016 @ 20:09:38 #54
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159843843
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die grafiek was het wel, maar net iets anders onthouden denk ik, omdat ik hem op een specifieke situatie betrok?

Ik wacht volgende week even af. Hoor dat hij nu een serie toetsen afheeft, zo te horen een serie hoofdstuk toetsen uit het boek (rekenrijk). Hij heeft de toetsen voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen tot 200 gehad en vandaag tijdsommen. Zijn ma/di/wo-juf houdt zich daar vooral mee bezig. Ik denk dat juf hem even uittest om te kijken waar hij hoort in de methode. En hoor volgende week vast wel meer. Anders loop ik nog wel even langs na schooltijd.
En ondertussen oefenen we thuis met een spel kaarten. Alle cijfers van 4-9 er nog in, en dan steeds tegelijk een kaart neerleggen. Krijg je elke keer verschillende sommen en na een week begint hij al wat vaker antwoorden direct te zeggen ipv te rekenen..

Hij kwam vorige week net thuis met een tafel-werkboek, dus ik weet ook niet of hij op school meer materiaal gekregen heeft. Ik zal volgende week eens vragen of zo'n tafelkaart een optie is..
dat vind ik ook wel een leuke voor mijn kleuter, die ga ik onthouden.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_159846090
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:44 schreef Piekie81 het volgende:
Even een binnenval hier en hopelijk wat herkenning/tips/relativerende opmerkingen.

....

Tja, wat wil ik met dit bericht? Ik weet het niet goed. op de een of andere manier bekruipt mij soms het gevoel dat mijn kind geen leuk speelmaatje is, dat wij niet leuk zijn, dat soort dingen. Manlief en ik zijn niet de meest sociaal sterken, hebben weinig vrienden. En ergens zit me dat niet lekker, maar weet ik niet hoe ik dat kan veranderen. En dan zie ik R ook die kant op gaan...
Als ik naar de kinderen in de klas van mijn zoon kijk ( tussen 4 en 5 jaar oud) , dan heb ik de indruk dat meisjes en jongens niet zo veel met elkaar omgaan/ spelen. En dat sommige jongens vaker met elkaar optrekken, omdat ze bij elkaar in de buurt wonen of omdat de ouders elkaar kennen.
Ook zijn de karakters heel verschillend. Volgens mij moeten zich echte vriendschappen nog ontwikkelen, maar je ziet wel dat bepaalde kinderen 's ochtends al op elkaar wachten.

Iedereen wil natuurlijk een populair kind hebben, maar is dat ueberhaupt haalbaar? Mijn zoontje heeft geen broers en zussen en ook geen kinderen van zijn leeftijd in de familie. Ik maak mij eerlijk gezegd ook een beetje zorgen of hij altijd aansluiting vindt. Maar wat wil en kun je als ouder hieraan doen? Je kunt contacten ook niet afdwingen. Zolang hij niet echt een buitenbeentje is en hij niet eronder lijdt, valt het mijns inziens nog mee.
pi_159854045
Zitten jullie kinderen buiten zwemles op sport of een andere activiteit? Ik heb altijd gezegd eerst je zwemdiploma's. Nou die zijn binnen en S wilde op scouting, maar toen ik hem in wilde schrijven bleek er een wachtlijst. Daar staat hij nu op maar geen idee hoe lang dat gaat duren. Echt zo'n domper voor hem :( Misschien toch een andere sport of zo. Voetbal is hij gaan kijken, dat was niks voor ons 'Pietertje'. ;) Ik kijk nu naar Judo of zo.

Hij gaat morgen met zijn vader naar ouder-kind yoga. O+ Maar als je dat op school zegt dan ben je ook niet echt de cool kid :P ;) Maar stel dat hij graag op yoga wil dan is dat natuurlijk helemaal prima :Y
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159854109
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:16 schreef Estrys het volgende:
Zitten jullie kinderen buiten zwemles op sport of een andere activiteit? Ik heb altijd gezegd eerst je zwemdiploma's. Nou die zijn binnen en S wilde op scouting, maar toen ik hem in wilde schrijven bleek er een wachtlijst. Daar staat hij nu op maar geen idee hoe lang dat gaat duren. Echt zo'n domper voor hem :( Misschien toch een andere sport of zo. Voetbal is hij gaan kijken, dat was niks voor ons 'Pietertje'. ;) Ik kijk nu naar Judo of zo.

Hij gaat morgen met zijn vader naar ouder-kind yoga. O+ Maar als je dat op school zegt dan ben je ook niet echt de cool kid :P ;)
Ik red dat niet. Jen zit nu op snorkelen en leyla gewoon zwemlessen. Maar ik heb maar 1 middag waar alles in moet passen. Teamsporten of scouting is lastig, ze zijn om het weekend bij de vader. Ik vind het heel lastig.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159854146
Chris zat naast zwemles eerst op mrt-gym(voor kinderen met zwakker motorische ontwikkeling, 2 keer per week), dat is nu opgevolgd door extra gym (gym met extra aandacht voor motorisch zwakte op vrijdagavond). Daar heeft Chris gewoon veel lol in. Sinds zwemles is afgelopen heeft hij dat vervangen door tennis. Hij maakt dit seizoen nog wel af, maar weet niet of hij verder gaat.
Chris speelt buiten school niet zo actief met klasgenootjes, hij heeft ook geen bso, en thuis hangt hij het liefst voor de computer(als hij de kans krijgt). Dus ik vind eigenlijk dat hij wel die 2 dingen buiten school prima kan doen. Zijn beste vriendje zit op scouting, dat lijkt hem ook leuk. En ik zit ook nog wat te porren richting muziekles ;)

Ze hebben hier in de stad, en de vorige stad ook, een soort sport-proef-kaart. Ik geloof dat je dan bij 5 sporten 3 keer mag komen kijken. Ook leuk misschien om die wachtlijst af te wachten?
pi_159854160
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik red dat niet. Jen zit nu op snorkelen en leyla gewoon zwemlessen. Maar ik heb maar 1 middag waar alles in moet passen. Teamsporten of scouting is lastig, ze zijn om het weekend bij de vader. Ik vind het heel lastig.
O ja dat is niet te doen. Scouting is voor die kleintjes nog op een doordeweekse avond en af en toe weekend. Maar ik heb het vermoeden dat het een 'ons kent ons' ding is met die wachtlijst en wie er in de groep komt. :(
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159854257
S zit op zwemles en zat daarnaast op turnen, maar dat vond ze niet meer zo leuk. Ze doet wel capoeira op de BSO.
Ze heeft nu via school een mogelijkheid om 10 keer bij een volleybalclub te trainen en daar start ze donderdag mee. Ze hadden het op school ook gedaan en ze had er heel veel zin in. het is niet heel handig, zwemles van 16.30-17.15 en dan om 18.00 uur volleyballen in de sporthal naast het zwembad. Dus neem ik dan maar brood en drinken mee voor tussendoor :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_159854415
Yaro doet vanuit de bredeschool soms activiteiten. Nu bijvoorbeeld gym.

Daarnaast zit hij op korfbal. Hij geniet daar echt van.
pi_159854465
O ja, de gymles op school vindt S ook geweldig!
Ze is altijd als eerste omgekleed en staat bij de gymjuf :D
En bij mij op de sportschool gaan ze over een tijdje ook fitnessachtige lessen geven voor kinderen in de Funxtion zaal, en dat wil ze heel graag: sporten waar ik ook sport :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 12 februari 2016 @ 09:50:27 #63
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159854484
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 13:02 schreef Moonah het volgende:
Zone van naaste ontwikkeling?
die ken ik inderdaad nog wel, good old Vygotski he. :)
in de haak.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 09:51:45 #64
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159854502
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:13 schreef Peacefulll het volgende:
Ze noemen dat ook wel 'komen in de flow'. Waarin mensen dus leren/werken net boven hun kunnen en daarmee uitgedaagd worden en succes ervaringen opdoen (wat Moonah zegt). Misschien leuk om eens wat over op te zoeken. En nee, het heeft niks met het magazine Flow te maken ;)
Ik denk dat de naam van dat tijdschrift wel degelijk wat te maken heeft met deze betekenis. (Niet dat dat nu zo belangrijk is maar allez).
in de haak.
pi_159854562
Ik vrees dat S onze sportiviteit heeft geërfd :')
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159854572
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:56 schreef Estrys het volgende:
Ik vrees dat S onze sportiviteit heeft geërfd :')
Mehehe same here. Hij wil gewoon niet. Oke!
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:01:37 #67
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159854629
Bij ons duurden de zwemlessen zo lang dat we op een gegeven moment toch maar van het principe 'eerst je zwemdiploma voor je ergens anders op mag' zijn afgestapt.

Cato heeft lang dansles gehad. Nu zit ze een jaar op paardrijden, maar ze gaat er waarschijnlijk mee stoppen als de huidige '10-ritten'kaart vol is. (Beter voor mijn hart ook, ik sta elke les doodsangsten uit. Vorige week viel er ook weer een meisje op een vreselijke manier van 'n pony, head first, en ik zag de nek gewoon knakken. Ze stond wel gewoon weer op hoor, en ik hoop maar dat 't allemaal meeviel, maar ik ben dan de hele middag ontdaan en ben dus helemaal niet rouwing om 't feit dat Cato er niet mee verder wil). Nu nog bedenken wat dan wel een goed alternatief voor haar zou kunnen zijn. We willen wel dat ze een sport doet, maar team- of wedstrijd-sporten vallen al af.
Willem zit al jaren op voetbal en vindt dat nog steeds geweldig. 2x trainen per week, 1 wedstrijd spelen, en inmiddels is hij ook scheidsrechter bij F en E- wedstrijden, dus vaak moet hij naast z'n eigen wedstrijd ook een wedstrijd fluiten op zaterdag. Over een tijdje wil hij ook nog trainer worden. 8)7
in de haak.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:02:30 #68
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159854645
Mijn zoon zit 'alleen maar' op zwemles. Als dat klaar is, gaan we verder kijken. Vanuit de bso doen ze eigenlijk alleen buitenspelen, het zou leuk zijn als daar wat meer mogelijkheden zouden zijn qua sport.

Overigens doe ik zelf ook niks aan sport, dus het kan natuurlijk zijn dat ie niks wil omdat hij net zo lui is als zijn moeder. :+ Mijn man is wat sportiever.

Ik heb wel meer dan tien jaar bij scouting gezeten. Daar wil ik hem na zwemles wel eens laten proefdraaien. Drie verenigingen
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:04:08 #69
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159854671
Hmpf, mobiel fokken... :P Ik kom niet meer bij de laatste regel. :D

Er zitten hier drie scoutinggroepen in de stad, dus allicht dat er ergens plek is, tzt. Wachtlijsten waren er destijds, in het dorp waar ik opgroeide, ook volop. :Y
  vrijdag 12 februari 2016 @ 10:06:24 #70
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159854705
@ trui:
Wedstrijdsporten ga ik inderdaad niet aan beginnen. Dat doet ie maar als hij oud genoeg is om zelf vervoer (fiets, OV) te regelen. :+
daar is mijn man ook niet slechter van geworden
pi_159854807
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:49 schreef miss_sly het volgende:
O ja, de gymles op school vindt S ook geweldig!
Ze is altijd als eerste omgekleed en staat bij de gymjuf :D
En bij mij op de sportschool gaan ze over een tijdje ook fitnessachtige lessen geven voor kinderen in de Funxtion zaal, en dat wil ze heel graag: sporten waar ik ook sport :D
Ik ging eens kijken wat de sportschool van j aanbiedt: club dance voor kinderen.
Maandags om 18:30. Perfect!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159854829
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:12 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ging eens kijken wat de sportschool van j aanbiedt: club dance voor kinderen.
Maandags om 18:30. Perfect!
Streetdance heeft onze ook, maar dat is tijdens de zwemles. Eerst diploma's dus,

Leuk, club dance!
Ik moet nog even wennen aan het idee dat we niet per se in de middag hoeven, maar dat begin van de avond ook kan. S is sowieso geen vroege slaper, maar ze worden ook gewoon echt groter. Dat vergeet ik nog wel eens :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_159854885
Hier ook eerst zwemdiploma's, daarna een sport uitkiezen. Het zijn allebei beweeg-grage kinderen die ook als leukste vak op school gym noemen.

En S mag als ze 8 wordt op muziekles O+ . Ik ben heel erg benieuwd hoe ze dat gaat vinden. Ik heb zelf altijd zo genoten van muziekles en het kunnen bespelen van een instrument. (R straks ook natuurlijk als hij 8 wordt.)
pi_159855015
S zit nu voor het tweede jaar op ballet en wil na de zomer gaan turnen en R fantaseert al over wat hij gaat doen als hij B heeft gehaald. Hij heeft het steeds over judo en turnen. Ik ben benieuwd.
pi_159855361
L mag ook pas ergens op als zwemles afgelopen is. Ze is nu met dr B bezig en ik heb besloten dat ze er sowieso mee mag stoppen als ze nu weer niet op mag. De juf beoordeelt r nu op zaken als 'ze kan zich lastig concentreren en ze vindt het lastig om meerdere opdrachten achter elkaar uit te voeren.' Dat zal best, maar daarvoor zit ze niet zwemles. Het gaat mij erom dat ze niet verzuipt en dat ze voldoende zwemmeters heeft gemaakt. En dat heeft ze inmiddels meer dan genoeg. Ze kan door het gat, ze trekt met gemak dr banen, ze kan lang genoeg watertrappelen, ik vind het prima. :)
pi_159856147
oh bah Spring.. gemiereneuk dus...

A. moest echt eerst d'r zwemdiploma's halen. Bij T was het wel de bedoeling dat ze eerst d'r diploma's ging halen maar die was zo fanatiek met de bal aan het gooien bij de korfbal. Uiteindelijk is ze, net voor ze d'r A haalde op korfbal gegaan. En ws. is dat ook een van de redenen dat ze niet door wilde voor C.. ze wilde liever 2x per week trainen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_159856806
Dochter zat al sinds haar derde op ballet, maar heeft toevallig woensdag haar laatste les gehad. Ze wilde ermee stoppen, omdat ze naar haar gevoel te veel verplichtingen had (lees: school, ballet en zwemles :') ) Nou prima joh, het is geen moetje. Maar we gaan nu ook niks nieuws meer oppakken zolang ze zwemles heeft, ik vind wat meer rust in de agenda ook niet verkeerd.
pi_159857181
Minime heeft ballet en wil ook op turnen, alleen is ballet van 17-18 en turnen van 18-19 op dezelfde dag....

Iniminime zit op zwemles. Hij gaat heel langzaam richting a.
pi_159857207
Ik word gek van die kutgiraf trouwens. Kan niet fatsoenlijk scrollen zonder dat steeds die advertentie wordt geopend.
pi_159857448
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:01 schreef trui het volgende:

We willen wel dat ze een sport doet, maar team- of wedstrijd-sporten vallen al af.
Same here. ;)
Thies zit al ruim twee jaar op circusles (2 uur per week), en gymplus (voor motorisch zwakke kinderen). Doet hij allebei met veel plezier. Sinds september doet hij ook aan bowlen (3 uur per week). Ik vind er geen bal aan, maar Thies vindt het super. Het is écht iets dat hij helemaal zelf heeft gekozen en erg graag wilde. Hij blijkt supergemotiveerd en dat vind ik fijn. Want ook al gooit hij de bal nog regelmatig 'in de goot', hij laat zich niet ontmoedigen, pikt de aanwijzingen van de trainer goed op en blijft enthousiast. Dat vind ik bewonderenswaardig, ik had het al lang opgegeven. :X
quote:
en inmiddels is hij ook scheidsrechter bij F en E- wedstrijden, dus vaak moet hij naast z'n eigen wedstrijd ook een wedstrijd fluiten op zaterdag. Over een tijdje wil hij ook nog trainer worden. 8)7
Oh wat leeeeuuuk!!!!! ^O^ En wat is hij dan al groot, dat hij zelf al de F'jes en de E'tjes fluit!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_159857844
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 10:01 schreef trui het volgende:
Nu nog bedenken wat dan wel een goed alternatief voor haar zou kunnen zijn. We willen wel dat ze een sport doet, maar team- of wedstrijd-sporten vallen al af.

Zo eentje heb ik er ook. Tennisles is prima, maar de wedstrijden/competitie wil hij niet doen. Extra gym is ook lekker je eigen gang gaan. Hij zit daar nu in de groep van 9-12 jarige, dus hij kan nog 3,5 jaar vooruit :P

En dan hangt er sinds gisteren een knutselwerkjes op het raam bij school met wat ze willen worden: gymleraar.. En dat houdt hij ook al 2 jaar vol. Ik houd de optie wel open, maar gezien zijn geschiedenis weet ik het nog niet :P
pi_159858098
Sofie zit nu nog alleen op zwemmen maar als ze d'r diploma's heeft wil ze heel graag voetballen. Ze is alleen motorisch niet zo handig. Dus ik vraag me af of het echt wat voor d'r is. Ik vermoed dat t nog wel even duurt voordat ze d'r zwemdiploma's heeft dus we hebben nog wel ff.
*poef* nu is het weg
pi_159858339
quote:
[
O ja dat is niet te doen. Scouting is voor die kleintjes nog op een doordeweekse avond en af en toe weekend. Maar ik heb het vermoeden dat het een 'ons kent ons' ding is met die wachtlijst en wie er in de groep komt. :(
Waarom dat? Ik ben jaren leiding geweest en de wachtlijst ging gewoon netjes op volgorde. Er werd alleen soms wel gekeken naar geslacht (want 5 jongens en 20 meisjes of andersom is niet zo fijn) en heel af en toe ook naar leeftijdsopbouw van de groep.

(maar t is natuurlijk wel zo dat iedereen die al wat in de groep zit wéét dat er een wachtlijst is en dus al eerder het kind aanmeld )
pi_159858653
Hier kampt de scouting juist met te weinig aanmeldingen. En is er geen wachtlijst.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 13:32:50 #85
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159858697
Hier beginnen we 5 maart met zwemles, en dat wachten we maar eerst even af hoe dat loopt. We zitten er toch wel een flink aantal jaren aan vast maar ik zou het jammer vinden als ze door het zwemmen niet kan sporten met haar vriendinnetjes.

Draak is wel sportief aangelegt alleen met haar getordeerde bovenbeen en haar lichte hypermobiliteit moet er goed opgelet worden ivm blessures.
Sowieso moet haar bovenbeen binnen 2 jaar terugdraaien anders zal ze geopereerd moeten worden.

Hier overigens geen scouting helaas, wel iets wat er op lijkt maar sinds '98 is de populariteit tot het nulpunt gedaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159860149
Mijn oudste begint vandaag met zwemles. Ze heeft er reuze veel zin in. Als ze haar diploma(s) heeft mag ze andere dingen gaan doen. Maar zwemles vind ik op dit moment belangrijk :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_159862997
Hier zijn de kinderen beiden eerst op zwemles geweest.
M. heeft daarna ruim een jaar ballet gedaan, een tijdje kinderyoga gedaan en wilde daarna iets anders. Ze rijdt nu paard en heeft het de laatste tijd over vioolles.

I. heeft ook kinderyoga gedaan en zit nu sinds een paar weken op karate. Geïnspireerd door een paar jongetjes uit haar klas is ze gaan kijken en enthousiast geworden.
En hoewel ze het nog wel spannend vindt doet ze het toch maar mooi. En we hopen dat ze er behalve dat ze er lol aan heeft, ook wat meer zelfvertrouwen van gaat krijgen, zou een mooie bijkomstigheid zijn. We zien wel hoe lang ze het leuk blijft vinden, lastig te voorspellen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_159864121
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:17 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Waarom dat? Ik ben jaren leiding geweest en de wachtlijst ging gewoon netjes op volgorde. Er werd alleen soms wel gekeken naar geslacht (want 5 jongens en 20 meisjes of andersom is niet zo fijn) en heel af en toe ook naar leeftijdsopbouw van de groep.

(maar t is natuurlijk wel zo dat iedereen die al wat in de groep zit wéét dat er een wachtlijst is en dus al eerder het kind aanmeld )
De jongens en meisjes zijn aparte groepen. Ik denk dat we er maar niet op gaan wachten en wat anders gaan doen. Hoewel even niks vind ik ook niet zo erg eerlijke gezegd. ;)

Misschien iets met muziek. Lijkt me ook mooi voor hem. Zoontje van mijn collega zit op schaakles. Dat leek mij ook wel wat, vond mijn man niks maar misschien laat ik hem daar toch eens kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Estrys op 12-02-2016 17:42:55 ]
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 12 februari 2016 @ 19:14:38 #89
454047 anne35
Sociale ontwikkeling
pi_159866384
Vertel je kind steeds wat je gaat doen, voor je het doet. Blijf vooral ook tegen je kind praten wanneer het zijn ogen dicht heeft of er iets voor houdt.

Voor een klein kind ben je immers weg. Loods het doorheen het hele proces door te vertellen wat je doet en hoe ver je al bent. Tellen tijdens het spoelen helpt ook wel een beetje en ik denk niets forceren! :-)
pi_159867035
Yaro mocht gister voorlezen bij groep 3. Hij was er heel de week al mee bezig en had er zo veel zin in. Wat was hij trots toen hij een applaus kreeg en wat vond hij het leuk.
Hij is ineens zo groot dan ook.



Foto's weggehaald ivm privacy anderen.

[ Bericht 44% gewijzigd door As1981 op 13-02-2016 20:27:53 ]
pi_159877927
Knap yaro, wat leuk zeg!

Hier een turn/dansster en een voetballer. Allebei idolaat van sporten. Helemaal leuk.
Al merk ik dat het onze oudste soms wat veel is, ook niet gek want ze sport 11 uur per week ex wedstrijden. Dus dat gaan we in de gaten houden en indien nodig minderen.
Morgen haar eerste landelijke turnwedstrijd in Amsterdam. Spannend!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zaterdag 13 februari 2016 @ 10:27:25 #92
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159881218
Wat leuk As O+

Hier eerst zwemmen. Ik weet alleen niet of we voor deze zomer starten (ze mag dan nog niet afzwemmen heb ik vernomen) of volgende zomer. En ja, een buitenbad 8-) Is het goedkoopste hier in de buurt.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159881368
O wauw, hij is idd groot geworden, as! Leuk koppie heeft ie. O+

Ik zou niet zonder toestemming foto's van andere kinderen op het www zetten. :)
  zaterdag 13 februari 2016 @ 11:14:41 #94
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159881888
Wat knap van Yaro!

Susie waarom mag ze dan nog niet afzwemmen?
  zaterdag 13 februari 2016 @ 17:51:28 #95
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_159889123
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 00:36 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Knap yaro, wat leuk zeg!

Hier een turn/dansster en een voetballer. Allebei idolaat van sporten. Helemaal leuk.
Al merk ik dat het onze oudste soms wat veel is, ook niet gek want ze sport 11 uur per week ex wedstrijden. Dus dat gaan we in de gaten houden en indien nodig minderen.
Morgen haar eerste landelijke turnwedstrijd in Amsterdam. Spannend!
Ja, turnt ze nog steeds graag? Leuk.

Met mijn jongste moet ik ook oppassen dat het niet teveel wordt. Vooral nu hij pubert is het soms gewoon teveel voor het lijfje. Op vrijdag heeft hij twee uur basketbaltraining op school, en dan merk ik soms dat hij op zaterdagmorgen, als hij anderhalf uur karate training heeft, hij nog niet helemaal is uitgerust. Hij heeft al een paar keer op zaterdagmiddag een dutje gedaan, zo moe was hij.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 19:03:02 #96
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159890795
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 11:14 schreef NotTheSame het volgende:
Wat knap van Yaro!

Susie waarom mag ze dan nog niet afzwemmen?
Geen idee. Dat heb ik van horen zeggen, waarschijnlijk omdat ze nog geen 5 is dan ofzo.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 13 februari 2016 @ 19:47:34 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_159892122
S en O zitten beide nu een jaartje op rugby. S is gestart toen zijn zwemles al een tijd klaar was en O mocht gelijk mee doen. Dat was goed te combineren met zwemles voor een tijd maar nu hij door mag naar de B groep gaat hij om 9.30 ipv 8.00 en gaan we dus een flink deel van de wedstrijden missen. Mooie motivatie om heel hard zijn best te gaan doen voor B. ;)

Als O klaar is met zwemles gaat S op atletiek. Nu clasht dat qua tijd helaas. Of hij dan blijft Rugby-en weet ik niet, het liefst zou ik het wel hebben qua teamsport, maar het past toch niet helemaal bij hem. O is er als een vis in het water trouwens. O+
***
pi_159892429
Rugby, wat stoer! :D Leek mij vroeger ook altijd zo leuk.

Mijn zoon zit op waterpolo. 2 tot 3x in de week trainen, 1x per week waterpolo zelf en dan 1 tot 2x per week zwemtraining. Bij de zwemtraining heeft hij in een paar lessen beter leren zwemmen (qua techniek) dan tijdens de gehele zwemlesperiode.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:02:03 #99
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159892616
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... :'( Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:02:11 #100
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_159892623
Nou, vlak waterpolo ook niet uit! Mijn zwager speelt dat al zijn hele leven lang en mijn nichtje, nu 11, inmiddels ook en die is bloedfanatiek!

Ik kan iedereen trouwens rugby echt aanraden! Echt een leuke sport, teamgeest is heel groot en mentaliteit op het veld enzo is erg leuk. :Y
***
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:03:54 #101
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159892698
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... :'( Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
Volgens mij werken paracetamol (wel de maximale dosering op basis van gewicht!) en neusspray het beste. Oorpijn is erg naar. Beterschap.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:03:55 #102
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_159892699
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... :'( Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
De HAP?
Ik vond een druppeltje warme sla-olie altijd heel fijn, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over.
Theelepel onder de hete kraan, slaolie erop, dat neemt dan die warmte aan en dan een druppeltje in het oor laten vallen.
***
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:05:09 #103
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159892746
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:03 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

De HAP?
Ik vond een druppeltje warme sla-olie altijd heel fijn, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over.
Theelepel onder de hete kraan, slaolie erop, dat neemt dan die warmte aan en dan een druppeltje in het oor laten vallen.
Gaat het dan om de warmte of de vettigheid?
pi_159892942
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... :'( Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
Zoutoplossing maken en als neusdruppels gebruiken. Dit kan de druk op het oor verminderen.
Glas water met een theelepeltje zout.
Slaolie liever niet! Daar zitten ingrediënten in die eigenlijk niet goed zijn voor inwendig gebruik...
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:12:43 #105
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159892980
HAP zal ook pcm en neusspray zeggen. Eerder ha al eens gebeld ervoor.
Werkt olijfolie ook? :@
Dit is alweer de 3de keer sinds december. Ik vermoed dat er een buisje verdwenen is...
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:17:14 #106
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_159893093
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:12 schreef Susie het volgende:
HAP zal ook pcm en neusspray zeggen. Eerder ha al eens gebeld ervoor.
Werkt olijfolie ook? :@
Dit is alweer de 3de keer sinds december. Ik vermoed dat er een buisje verdwenen is...
Afspraak willen ipv alleen telefonisch advies?
Oordruppels lijken me de beste remedie (uit eigen ervaring).
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:18:53 #107
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159893142
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:11 schreef appelsap het volgende:

[..]

Zoutoplossing maken en als neusdruppels gebruiken. Dit kan de druk op het oor verminderen.
Glas water met een theelepeltje zout.
Slaolie liever niet! Daar zitten ingrediënten in die eigenlijk niet goed zijn voor inwendig gebruik...
Oor is uitwendig gebruik.
Opeten is inwendig gebruik, daar is het juist voor bedoeld. :+
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:20:21 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_159893185
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:05 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Gaat het dan om de warmte of de vettigheid?
Geen idee. Ik weet alleen dat ik het gevoel altijd erg fijn vond :@
***
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:20:26 #109
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159893188
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:12 schreef Susie het volgende:
HAP zal ook pcm en neusspray zeggen. Eerder ha al eens gebeld ervoor.
Werkt olijfolie ook? :@
Dit is alweer de 3de keer sinds december. Ik vermoed dat er een buisje verdwenen is...
Oh, bij buisjes geen olie gebruiken!
Dan komt die zooi wel heel diep in het oor.

Bel de HAP, laat er een arts naar kijken en/of vraag deskundig advies.
pi_159893260
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:18 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Oor is uitwendig gebruik.
Opeten is inwendig gebruik, daar is het juist voor bedoeld. :+
Beetje onhandig verwoord. Olie kan bij het oor wel inwendig lopen en dat kan je beter niet hebben, dat bedoel ik. Maar beter geen sla- of olijfolie. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door appelsap op 13-02-2016 20:28:34 ]
pi_159893300
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 20:20 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Oh, bij buisjes geen olie gebruiken!
Dan komt die zooi wel heel diep in het oor.

Bel de HAP, laat er een arts naar kijken en/of vraag deskundig advies.
Dit.
Sowieso geen olie gebruiken tot er een arts naar gekeken heeft.
Bij een open gehoorgang zoals buisjes of een gaatje in het trommelvlies zoals mogelijk is bij een ontsteking kan olie juist klachten verergeren en gaan irriteren.
  zaterdag 13 februari 2016 @ 20:25:47 #112
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159893350
Thanks allen. We gaan de nacht gewoon vroeg in ;)
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159895913
Wat je nog kan doen is een extra kussen of juist iets onder het matras bij het hoofdeind zodat ze wat minder plat ligt, dat verminderd ook de druk (en dan mag het best een flinke ophoging zijn hoor).
Dat heeft hier gewerkt toen
  zaterdag 13 februari 2016 @ 22:24:20 #114
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159896689
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:54 schreef hilliebillie het volgende:
Wat je nog kan doen is een extra kussen of juist iets onder het matras bij het hoofdeind zodat ze wat minder plat ligt, dat verminderd ook de druk (en dan mag het best een flinke ophoging zijn hoor).
Dat heeft hier gewerkt toen
Check. Ze bleef alleen maar huilen. Zojuist maar een poosje beneden gezeten, weer pcm en toen viel ze in slaap op mij... Man heeft haar net naar boven getild.
Tweede poging om de nacht in te gaan. :Z
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:51 #115
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159896732
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 22:24 schreef Susie het volgende:

[..]

Check. Ze bleef alleen maar huilen. Zojuist maar een poosje beneden gezeten, weer pcm en toen viel ze in slaap op mij... Man heeft haar net naar boven getild.
Tweede poging om de nacht in te gaan. :Z
Oef, dat is niet fijn zeg. Ik hoop dat ze nu wel kan slapen.
pi_159897964
Zwemles gaat hem hier voorlopig niet worden. Denk wel dat we ze alledrie tegelijk laten starten. Misschien dan wel privéles in kleine groepjes van 3 ( :+ ) maar dat moet ik tegen die tijd nog even uitzoeken. Ik zie M nog wel bij de scouting terecht komen. Ik geloof niet dat balsporten aan hem besteed zijn eigenlijk :D
pi_159897995
Oh, er was nog een pagina. Beterschap Susie! Oorpijn is zooo naar. Ik zou idd wel uitkijken met sla-olie etc.
pi_159901971
Hier vrijdag ook een kindje met oorpijn. Ik schrok mij rot, het kwam van het ene op het andere moment opzetten en hij bleef maar huilen en " oh, mijn oortje" roepen...nog nooit eerder zo iets zieligs mee gemaakt. Wist ook niet zo goed wat ik moest doen, behalve Paracetamol en erbij blijven. Je kon verder ook niets zien vanaf de buitenkant. En het rare geen korts en zaterdagochtend niets meer aan de hand, wel in de middag een beetje prut....dus ik denk dat er misschien een scheurtje in het trommelvlies is gekomen en daardoor de druk/ pijn meteen weg was....vraag mij alleen af of ik de huisarts nog erna moet laten kijken en of hij mag zwemmen als hij zich goed blijft voelen.
pi_159902542
Wat mij toen verteld is met oorontsteking (we waren een weekend weg dus vandaar dat ik toen de vraag gesteld had) is dat zwemmen in principe voor de oren geen kwaad kan als ze ontstoken zijn. Maar dat het kind dol kàn worden als ie veel onder water zit. Maar we zijn toen wel bij de arts geweest om de oren te laten bekijken en naar aanleiding daarvan dat advies gekregen. (Fikse dubbele oorontsteking, maar geen pus, dus weet niet of dat verschil maakt).. Hier toen ab gehad en dat werkte snel dus op dag 3 toch nog even een uurtje gezwommen.
pi_159902722
Als er rommel uit het oor komt lijkt me dat er een scheurtje oid is, dan zou ik niet gaan zwemmen of even overleggen met huisarts.

Oorpijn is naar, ik heb ook wel eens met een van de pijn hard huilend kind de HAP gebeld, maar meer dan advies: paracetamol, neusspray en het hoofdeind verhogen hadden zij ook niet. Ze doen er in principe ook niks mee volgens mij.
Maar het is wel heel naar :{ . Hoe is het gegaan Susie?
Je zou nog van die "otalgan" druppels kunnen proberen (dat verdoofd een beetje).
Maar met buisjes of buisjes die er misschien net niet meer in zitten, weet ik niet of je spul in het oor mag druppelen, dat zou ik eerst overleggen...
Beterschap!
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 14 februari 2016 @ 08:41:44 #121
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159902794
De klok van 2 uur gezien en die van 4, daarna geslapen tot 8. :O En als ik nu vraag of haar oor nog pijn doet is het antwoord nee. Net als gisteren....
Ik ga het aankijken. Is het vanavond weer bal, dan bel ik morgen de kno arts.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159903861
Oren werken vooral 's avonds en 's nachts. Sac had dat ook toch naar de ha gegaan. Dubbele oorontsteking en een ab-kuur gekregen.
pi_159904031
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 10:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Oren werken vooral 's avonds en 's nachts. Sac had dat ook toch naar de ha gegaan. Dubbele oorontsteking en een ab-kuur gekregen.
Oren werken hier vooral niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 14 februari 2016 @ 11:52:49 #124
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159904604
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oren werken hier vooral niet.
Herkenbaar _O-!
pi_159908173
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oren werken hier vooral niet.
Hier alleen als ze het uitkomt
  zondag 14 februari 2016 @ 14:48:47 #126
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159909651
Ik zeg altijd ze luistert niet, maar hoort het ook niet. Op ieder ding is het "wat?" "Eh?" Vandaar misschien de kno arts maar weer aan de bel trekken.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159910066
Hier ook t idee dat de oren t echt weer wat minder doen. Maar eens op school aan juf vragen of zij dat herkennen. Buisjes zitten er nu bijna een jaar in, zou maar zo kunnen dat ze dr weer uit zijn natuurlijk.

In de klas is nu het thema museum. Ze tekent alleen nog maar schilderijen met een lijst er om en maakt op school ook werkjes in dat thema. Vrijdag gaan ze met de klas naar het museum hier in Z. Ik ga mee als begeleiding. Ben heel benieuwd hoe dat gaat.
*poef* nu is het weg
pi_159910129
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 14:48 schreef Susie het volgende:
Ik zeg altijd ze luistert niet, maar hoort het ook niet. Op ieder ding is het "wat?" "Eh?" Vandaar misschien de kno arts maar weer aan de bel trekken.
ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 14 februari 2016 @ 15:39:24 #129
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159911251
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:04 schreef Ticootje het volgende:

[..]

ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.
Dat doen wij ook! Of ijs, chips whatever. Goede test.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159911404
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:39 schreef Susie het volgende:

[..]

Dat doen wij ook! Of ijs, chips whatever. Goede test.
:D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159912433
Heel herkenbaar. Vragen of ze iets lekkers wil.
*poef* nu is het weg
pi_159930185
Melden ze bij jullie op school vooraf dat er een stagiair komt? Vanochtend stond er opeens een nieuwe juf in de groep, gelukkig was er de gewone juf ook, maar die kon ik eerst niet zien. Ik denk dat het misschien een stagiaire is, afgelopen vrijdag hadden ze opeens ook weer andere gymjuffen/ gymstagiaires.....


Ik denk dat nu de groep te groot wordt, ze zijn nu met 25 volgens mij en waren met 11 gestart, en er zijn nog een paar maanden tot aan de zomervakantie...dus elke hulp voor de juf is welkom...maar ik vind het maar raar dat ze zoiets niet vooraf aan de ouders melden...

Vanmiddag krijgen ze de verslagen me naar huis, ik ben benieued wat er allemaal inzit en blijkbaar staat ook een tekst in.
pi_159930382
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:36 schreef Zana het volgende:
Melden ze bij jullie op school vooraf dat er een stagiair komt? Vanochtend stond er opeens een nieuwe juf in de groep, gelukkig was er de gewone juf ook, maar die kon ik eerst niet zien. Ik denk dat het misschien een stagiaire is, afgelopen vrijdag hadden ze opeens ook weer andere gymjuffen/ gymstagiaires.....


nee bij ons niet
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator maandag 15 februari 2016 @ 11:00:56 #134
5428 crew  miss_sly
pi_159930588
Bij ons ook niet, en in het geval van een stagiaire naast de reguliere leerkracht vind ik dat eigenlijk ook niet echt nodig. Als er vervanging moet komen, liefst wel. Tot nu toe (juf is 1 dag ziek geweest) werd het bij ons opgevangen door een andere leerkracht of de onderwijsassistent (die de PABO doet).
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_159930635
Gewone stagiaire niet. Bij ons is er nu wel een lio-er gestart die 2 dagen per week de klas over neemt. De eigen juf haalt er dan kleine groepjes uit waar zij mee aan de slag gaat. Daar hebben we wel netjes bericht van gekregen. Maar dat is wel een andere situatie.
pi_159931103
Bij ons wel. In de nieuwsbrief die we elke maand krijgen worden de stagiaires of andere juffen/meesters voorgesteld. Meestal/vaak voor ze beginnen :)
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  maandag 15 februari 2016 @ 11:31:49 #137
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_159931158
Nee hier niet. Nu hadden wij vorige week de voortgangsgesprekken en daar bleek dat er ineens een meester was voor twee dagen in de week.

Onze oudste vertelt dat dus niet en ook de school niet dus daar kom je dan tijdens zo'n geprek achter.
If you can dream it, you can do it...
pi_159931342
Van de zwangerschapsverloven hebben wij allemaal netjes een brief gekregen, ook toen de ene juf later terug kwam, omdat haar baby ziek was geweest. Ze hoeven het voor mij ook niet heel uitgebreid te doen, gewoon in de nieuwsbrief melden dat er nieuwe stagiaires zijn en in welke groep ze aan de slag gaan en hun namen. Maar blijkbaar is het toch niet algemeen gebruikelijk gezien de reacties hier.
  maandag 15 februari 2016 @ 11:41:59 #139
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159931347
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:36 schreef Zana het volgende:
Melden ze bij jullie op school vooraf dat er een stagiair komt? Vanochtend stond er opeens een nieuwe juf in de groep, gelukkig was er de gewone juf ook, maar die kon ik eerst niet zien. Ik denk dat het misschien een stagiaire is, afgelopen vrijdag hadden ze opeens ook weer andere gymjuffen/ gymstagiaires.....


Ik denk dat nu de groep te groot wordt, ze zijn nu met 25 volgens mij en waren met 11 gestart, en er zijn nog een paar maanden tot aan de zomervakantie...dus elke hulp voor de juf is welkom...maar ik vind het maar raar dat ze zoiets niet vooraf aan de ouders melden...

Vanmiddag krijgen ze de verslagen me naar huis, ik ben benieued wat er allemaal inzit en blijkbaar staat ook een tekst in.
Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.
  maandag 15 februari 2016 @ 11:46:08 #140
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159931410
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 12:33 schreef Moonah het volgende:
Same here. ;)
Thies zit al ruim twee jaar op circusles (2 uur per week), en gymplus (voor motorisch zwakke kinderen). Doet hij allebei met veel plezier. Sinds september doet hij ook aan bowlen (3 uur per week). Ik vind er geen bal aan, maar Thies vindt het super. Het is écht iets dat hij helemaal zelf heeft gekozen en erg graag wilde. Hij blijkt supergemotiveerd en dat vind ik fijn. Want ook al gooit hij de bal nog regelmatig 'in de goot', hij laat zich niet ontmoedigen, pikt de aanwijzingen van de trainer goed op en blijft enthousiast. Dat vind ik bewonderenswaardig, ik had het al lang opgegeven. :X
Wat leuk dat hij dat zo goed volhoudt en het ook echt zelf gekozen heeft! ik heb beide opties meteen aan Cato voorgelegd maar nee, dat leek haar niks. (terwijl ze laatst bij een feestje er toch mooi met de eerst prijs vandoor ging). Maar ja, het zijn dus inderdaad wel altijd wedstrijdjes bij bowlen he. Dat vindt ze echt niks. We hebben nu een leuke yoga mogelijkheid gevonden, daar wil ze wel eens kijken.

quote:
Oh wat leeeeuuuk!!!!! ^O^ En wat is hij dan al groot, dat hij zelf al de F'jes en de E'tjes fluit!
ja, best stoer he! (maar ik vind het wel veel tijd nemen allemaal hoor.).

[ Bericht 0% gewijzigd door trui op 15-02-2016 12:22:39 ]
in de haak.
  maandag 15 februari 2016 @ 11:47:05 #141
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159931427
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 15:04 schreef Ticootje het volgende:

[..]

ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.
:D

Beterschap voor alle oorpijn-patientjes. Zo zielig altijd!
in de haak.
pi_159932117
Wij krijgen dat wel altijd te horen. 1x per maand een nieuwsbrief waarin het vermeld staat welke stagiaires en of nieuwe meesters/juffen er zijn.
Ik vind dat ook wel zo netjes eigenlijk.
pi_159932307
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 11:41 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.
Alles is relatief. Ik vind 25 kinderen ook veel.
  maandag 15 februari 2016 @ 12:29:26 #144
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159932429
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 12:23 schreef L-E het volgende:

[..]

Alles is relatief. Ik vind 25 kinderen ook veel.
Bij ons op school mogen de klassen tot 32 leerlingen gaan. Dan is een groep met 25 kinderen klein.
pi_159932826
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 11:41 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.
Tot het eind van het schooljaar komen er nog kinderen bij... en ik had bij de keuze van de basisschool ook een beetje naar het aantal leerlingen per groep gekeken. De andere optie, een openbare school, had veel minder, voor een groter gedeelde allochtone leerlingen, maar daar stond laatst in de krant dat deze vanwege het lage aantal, volgens mij iets van 50-60 voor alle groepen, de deuren sluit.

Nu zegen velen dat het aan de leerkracht ligt, hoe ze met de kinderen omgaat en dat het aantal niet zo veel uitmaakt, maar je ziet nu al dat het veel drukker is in de klas dan aan het begin, dat er minder plek is, vooral ook als knutselspullen blijven staan, omdat ze de hele week aan hun taakjes werken en dat ze steeds weer nieuwe kinderen bijkrijgen, die moeten wennen en waar de leerkracht extra aandacht aan moet geven.
  maandag 15 februari 2016 @ 14:55:29 #146
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_159936458
Dat het aantal nog wijzigt is alleen in groep 1 zo of ook nog in een groep 1/2-2/1 klassen maar daarna zal het niet meer grotere getale wijzigen.

Ik denk dat het op iedere school hetzelfde werkt.

25 is hier nog weinig te noemen. Mijn jongste zat op het laatst met 34 kinderen in groep 2/1.

Na de zomervakantie ging de ene helft over naar groep 3 en kwamen er van de groep 1/2 klas ook de groep2-ers bij en nu is het een klasje van 26 met het resultaat dat ze de kleinste klas zijn van de school en er nu 2 groep 3-en zijn.
If you can dream it, you can do it...
pi_159936718
Eigenlijk is het best wel vreemd, de kinderen komen van de peuterspeelzaal, waar 2 juffen voor 16 kinderen zijn en met een beetje pech komen ze in een groep met 30 kinderen en 1 juf zo tegen het eind van het schooljaar. Ik weet niet hoeveel kinderen op een gewoon kinderdagverblijf in de groep mogen zitten.
Natuurlijk zijn ze met 4 jaar ook al weer veel zelfstandiger, maar toch. Dus nu maar hopen dat in groep 2 maar rond de 20 kinder zitten en niet al te veel van de binnenkort gesloten school hierheen komen of van een asylopvang die binnenkort in de stad open gaat, ik weet niet waar die kinderen naartoe moeten, of die verdeeld worden of intern een school krijgen.
pi_159936817
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:05 schreef Zana het volgende:
Eigenlijk is het best wel vreemd, de kinderen komen van de peuterspeelzaal, waar 2 juffen voor 16 kinderen zijn en met een beetje pech komen ze in een groep met 30 kinderen en 1 juf zo tegen het eind van het schooljaar. Ik weet niet hoeveel kinderen op een gewoon kinderdagverblijf in de groep mogen zitten.
Natuurlijk zijn ze met 4 jaar ook al weer veel zelfstandiger, maar toch. Dus nu maar hopen dat in groep 2 maar rond de 20 kinder zitten en niet al te veel van de binnenkort gesloten school hierheen komen of van een asylopvang die binnenkort in de stad open gaat, ik weet niet waar die kinderen naartoe moeten, of die verdeeld worden of intern een school krijgen.
Wat dacht je van kinderen die niet naar peuterspeelzalen of kdv gaan? Van niks naar een klas van 30+.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 15 februari 2016 @ 15:33:16 #149
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_159937338
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:05 schreef Zana het volgende:
Eigenlijk is het best wel vreemd, de kinderen komen van de peuterspeelzaal, waar 2 juffen voor 16 kinderen zijn en met een beetje pech komen ze in een groep met 30 kinderen en 1 juf zo tegen het eind van het schooljaar. Ik weet niet hoeveel kinderen op een gewoon kinderdagverblijf in de groep mogen zitten.
Natuurlijk zijn ze met 4 jaar ook al weer veel zelfstandiger, maar toch. Dus nu maar hopen dat in groep 2 maar rond de 20 kinder zitten en niet al te veel van de binnenkort gesloten school hierheen komen of van een asylopvang die binnenkort in de stad open gaat, ik weet niet waar die kinderen naartoe moeten, of die verdeeld worden of intern een school krijgen.
Je maakt je echt te druk. Probeer heea los te laten.
En als er een school gaat sluiten moeten ze toch ergens naar toe?
En asielzoekers starten vaak in een school voor neveninstromers, alvorens ze naar de basisschool gaan.
pi_159937423
Hier zitten ze nu ook 28/29 in elke kleuterklas. En daar komen dus nog nieuwe kinderen bij. Dat zijn 3 klassen groep1/2. Dus die gaan ruim over de 30 heen voor de zomer. Daarna worden ze verdeeld over 4 middenbouw groepen(3-4-5). Daar zitten ze nu rond de 25 leerlingen per klas.

Hier worden stagiaires ook niet aangekondigd. Opeens staan ze in de klas. Wel stellen ze zich vaak in de volgende nieuwsbrief voor. Maar dat is dus achteraf. Daan had het ook over juf Kim, dat bleek bij navraag een ouder te zijn die in de klas en buiten de overblijf helpt.

Zana, de azc kinderen gaan hier eerst naar een schakelklas op een speciale school. Dat is minimaal een jaar les qua taal en andere Hollandse dingen, naast de basisvakken. Pas als de taal voldoende is, stromen ze in bij het gewone onderwijs.
pi_159937473
mijn kleuter zit ook in een klas van 30 kinderen. Van te voren was dat echt m'n schrikbeeld. Zoveel kinderen in een klas, maar nu merk ik er echt niks van.
Dik respect voor de juffen hoor. Ze hebben geen stagiaires maar ze hebben echt rust in de klas.
  maandag 15 februari 2016 @ 15:55:53 #152
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_159937807
Dan heb ik geloof ik mazzel; een groep van 18 kindjes. Wellicht komt er nog wat bij dit jaar. Ze hebben 2 kleutergroepen van dit aantal. Verderop in de wijk zit een school met 5 kleutergroepen en dus ook de aantallen zoals eerder genoemd. Ben ik toch blij met deze school eigenlijk...
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_159938159
A. begon dit jaar met 21. Inmiddels komen nr. 27 en 28 erbij. Toen hij vorig jaar begon was hij nr 32 of 33 volgens mij. Hij was wel de laatste die erbij kwam.
pi_159938276
Deze klas is begonnen met 29. Dr is dr 1 bij gekomen. Na de herfstvakantie is er een instroomgroep gestart. (nu nog) Peuter start eind dit jaar op school. Heb van de directrice gehoord dat er dan ws pas na de kerstvakantie een instroomgroep start.
  maandag 15 februari 2016 @ 16:26:04 #155
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_159938449
Hier maar 1 kleutergroep met 15 kinderen, komt er nog 1tje bij vanaf morgen. En ook geen instroomgroep hier.

Bij Piranha zou de groep straks uit 8 kleuters bestaan geloof ik. Sowieso zijn er maar 3 kindjes van hetzelfde bouwjaar als Piranha hier in het dorp :X.
pi_159938668
Hier zijn ze per 1 januari van 2 grote groepen naar 3 kleinere gegaan ivm de instroom. Per groep nu 24 kindjes geloof ik. Ik vond het ideaal voor mijn januari instromer :D

Geen idee hoe het volgend jaar is als mijn meiden ook naar school gaan. Hoeveel groepen en of ze eventueel ze gecombineerd worden, verschilt toch een beetje per jaar.

Stagiaires..... geen idee eigenlijk. Ik geloof dat er laatst wel eentje weg ging....

Mijn kleuter is trouwens niet gewend aan vakanties (hij ging gewoon altijd naar het kdv behalve als we op vakantie gingen). Dus bij vakantie denkt hij aan op vakantie gaan. Hij heeft geen benul gehad dat hij vorige week vakantie had. Dus toen het in de kring over de vakantie ging heeft hij heel leuk over onze vorige vakantie in Frankrijk verteld. Juf kwam al vragen waar we dan ergens in Frankrijk waren, dat ze buiten in het zwembad konden zwemmen :')
pi_159938721
Nu verslag is binnen, geen verrassingen en herkenbaar, maar ik had verwacht dat er meer tekeningen en foto's van knutsels zouden inzitten, want volgens mij hebben ze niet alles mee naar huis gekregen en heeft de juf af en toe werkjes op de foto gezet, maar er zit maar één tekening van zichzelf in.
pi_159938953
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 15:55 schreef Susie het volgende:
Dan heb ik geloof ik mazzel; een groep van 18 kindjes. Wellicht komt er nog wat bij dit jaar. Ze hebben 2 kleutergroepen van dit aantal. Verderop in de wijk zit een school met 5 kleutergroepen en dus ook de aantallen zoals eerder genoemd. Ben ik toch blij met deze school eigenlijk...
Hier ook zoiets, althans ik geloof dat het er nu 20 zijn.
Al begreep ik vorige week van zijn juf dat ze uiteindelijk eindigen op 27 dit jaar. Dus wel aardig wat instroom nog dit jaar.
Maar goed geloof dat er een stuk of 15 groep 2 kinderen zitten, dus de jongste begint volgend jaar ook in een niet zo'n grote groep (kans is vrij groot dat ze in dezelfde klas komt).
Oudste komt dan in groep 3 met ongeveer 25 kinderen, dus dat vind ik ook best netjes eigenlijk.
pi_159940490
Hier begonnen ze met 20. Ik weet niet hoeveel het er nu zijn.

Woensdagmiddag gesprek met de juf :) ben benieuwd
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 16 februari 2016 @ 18:01:55 #160
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_159968968
Bij mijn oudste dochter (14 jaar) op school doen ze aan een Valentijnsactie. De kinderen mogen t/m woensdag voor 1 euro een roos kopen voor een ander en die worden dan donderdag uitgedeeld in de klassen. Ik heb mijn dochter 5 euro gegeven en ze heeft dus 5 rozen gekocht voor haar vriendinnen. Veel te weinig naar haar zin, ze had nog minstens 5 anderen een roos willen geven :o
Op zich vind ik het wel een leuke actie (vandaar ook mijn bijdrage), maar ik vind het toch ook wel weer erg confronterend voor degene die dan straks zo publiekelijk niks krijgen. Dat zit me dan eigenlijk nu ineens wel erg dwars. Ik zou vroeger zelf in zo'n geval echt geen rozen hebben gekregen, ik was bepaald niet populair op school. Ik zou het aan de andere kant ook niet erg hebben gevonden, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat wel erg vinden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_159969320
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 18:01 schreef livelink het volgende:
Bij mijn oudste dochter (14 jaar) op school doen ze aan een Valentijnsactie. De kinderen mogen t/m woensdag voor 1 euro een roos kopen voor een ander en die worden dan donderdag uitgedeeld in de klassen. Ik heb mijn dochter 5 euro gegeven en ze heeft dus 5 rozen gekocht voor haar vriendinnen. Veel te weinig naar haar zin, ze had nog minstens 5 anderen een roos willen geven :o
Op zich vind ik het wel een leuke actie (vandaar ook mijn bijdrage), maar ik vind het toch ook wel weer erg confronterend voor degene die dan straks zo publiekelijk niks krijgen. Dat zit me dan eigenlijk nu ineens wel erg dwars. Ik zou vroeger zelf in zo'n geval echt geen rozen hebben gekregen, ik was bepaald niet populair op school. Ik zou het aan de andere kant ook niet erg hebben gevonden, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat wel erg vinden.
Moeten ze,ze zelf uitdelen of word het anoniem gedaan.
In het laatste geval zorgen ze er misschien voor dat iedereen een roos krijgt ook als daar niet voor iemand gekocht is.

Ik vind hem ook dubbel. Ik zou ook niks gekregen hebben vermoed ik. Ik zou wel voor iedereen een roos gekocht hebben. Maar ik zou daar wel mee hebben gezeten.

Maar het gebaar is wel leuk.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 18:23:01 #162
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_159969429
Ze worden anoniem uitgedeeld door de eindexamenklassen. Wellicht doen ze dan inderdaad wel voor iedereen in ieder geval 1 roos. Mijn dochter maakt zich geen zorgen, ze gaat er wel vanuit dat ze van een aantal vriendinnen ook een roos krijgt, maar kan zich ook heel goed voorstellen dat niet iedereen daar geld aan uit wil en kan geven. Dus ze heeft voor zichzelf al een verklaring voor het geval ze niks krijgt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 17 februari 2016 @ 12:04:21 #163
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_159987952
Beetje dubieuze actie inderdaad Livelink. Alles draait al zo sterk om de 'wie is er populair' vraag op die leeftijd.
in de haak.
  woensdag 17 februari 2016 @ 12:29:50 #164
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_159988555
Oe ja ik vind dat soort dingen zo naar, livelink. Ik hoop dat het meevalt en school inderdaad zorgt voor extra rozen voor degenen die niets krijgen.

Ik heb smakelijk gelachen met die twee van mij door vorig week (terwijl we weer eens ergens in een rij stonden :D ) te vragen of ze niet nog iemand een kaart moesten sturen, aangezien we pas zaterdag weer in Nederland zouden komen. Werden ze allebei heel, heel rood van :D >:) Maar het hoefde niet, nee...
pi_159989584
Zoiets kan best verkeerd vallen inderdaad. Hopelijk houden ze daar rekening mee.

Estrys, hoe was jullie gesprek?

Daan heeft voor het eerst een kindje thuis te spelen. Toch wel weer even wennen, dat kleine grut, na van die zelfstandig spelende 8 jarigen. Nou is Daan al niet groot, maar dit meisje is helemaal een kaboutertje. Ze heeft ook niks gezegd alleen knikken en wijzen, tot het moment dat ik de kamer uitliep en opeens begon ze te kwetteren, heerlijk :P

Vrijdagmiddag nog een gesprek met Daan zijn juf gehad. Hij was wat huilerig soms, terwijl hij zo zelfstandig was in het begin. Even overlegd over de aanpak, maar verder draaide hij lekker mee. Juf vertelde me ook dat er nu 30 kinderen zijn bij de voorjaarsvakantie. En dan komen er nog wat bij tot de zomervakantie. Wordt een grote klas :{

Chris zijn rapport was ook prima. Cito's netjes II en Avi E7. Hij moet nu alleen nog gaan werken aan zijn tempo, en wat variatie in zijn werk. Kijken of ze dat samen oppakken, en anders eind maart onderwerp voor gesprek (al gepland).
pi_159993577
pfff het is wel een confrontatie met je eigen demonen he dat opvoeden :{
Het gesprek was wel oké. Er zat nog een andere juf (uit het taalatelier) bij. Ze vonden de uitslag van de cito inderdaad (voor hen) verrassend laag. Ze denken dat voornamelijk zijn zelfvertrouwen problemen geeft. Hij vult gewoon de helft niet in bij de toetsen terwijl het dingen zijn die als de juf ernaast zit hij vaak wel kan. Maar als hij twijfelt of hij het wel kan dan doet hij het dus vaak gewoon niet. (ai hoe confronterend). In de klas lukt het hem vaak om ergens onderuit te komen of om zich achter iets of iemand te verschuilen, bij een toets kan dat niet en daar blijkt het individuele niveau.

Zijn werkhouding was wel prijzenswaardig. Hij is altijd enthousiast en doet altijd goed mee. De juf zei dat hij altijd heel enthousiast ging zitten als ze klassikaal instructie krijgen, zo van kom maar op we gaan ervoor maar dat dan blijkt dat hij het tempo niet kan bijbenen. Maar de volgende keer komt hij weer met net zoveel enthousiasme maar dan weer hetzelfde: het tempo ligt te hoog. Nee dat is lekker voor je zelfvertrouwen. Hij krijgt dan wel vaak individuele werkjes op zijn tempo maar man man het breekt mijn moederhart ;(

Echte handreikingen van hoe we dat zelfvertrouwen en die faalangst kunnen verbeteren zijn er niet uit het gesprek gekomen vind ik. Behalve veel aanmoedigen. Ze geven hem al veel extra begeleiding, en we gaan thuis veel oefenen. Maar ze verwachten eigenlijk dus wel dat hij een klas over zal moeten doen, dat kan zijn in unit 1 waar hij nu dus zit (= groep 1-2-3) of ergens in unit 2 (=groep 4-5-6).
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159994147
Als je nu al verwacht dat er een klas dubbel moet, zou ik ddat zsm doen. Zit ie een keer in een groep waar hij een van de snelleren is. Doet vast wonderen voor zijn zelfvertrouwen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_159994312
Ik zou liever doubleren in gr 1/2 maar niet in gr. 3
pi_159994331
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:48 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik zou liever doubleren in gr 1/2 maar niet in gr. 3
Hij zit in groep 3 ;)
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159994346
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:41 schreef Vanyel het volgende:
Als je nu al verwacht dat er een klas dubbel moet, zou ik ddat zsm doen. Zit ie een keer in een groep waar hij een van de snelleren is. Doet vast wonderen voor zijn zelfvertrouwen.
Het ligt een beetje aan zijn ontwikkeling tot aan de zomer. Hij zit nu dus in groep met 1, 2 en 3 door elkaar en speelt vaak met de kleuters, dat is wat hij het liefste doet namelijk, spelen. Dus aan de ene kant denk ik inderdaad nu doen want dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Aan de andere kant ben ik bang dat hij dan steeds naar de Kapla blijft grijpen (als je begrijpt wat ik bedoel). Die mogelijkheid hebben ze in unit 1 meer, daar is het allemaal nog veel speelser.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Estrys op 17-02-2016 17:01:48 ]
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_159995153
Ik verwacht eerlijk gezegd dat jen ook wel een jaartje langer over de basisschool gaat doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159998426
Estrys, lastige keuze. Krijgen ze in groep 4 ook nog veel klassikaal uitleg? Anders blijft hij nog 1,5 jaar tegen dat zelfvertrouwen ding aanlopen als hij door zou gaan. Of ze zouden hem bewust buiten de uitleg moeten houden en zijn eigen tempo moeten laten doen.
Maar dat vriendjes ding was ook mijn eerste idee. Als hij in 4 blijft hangen, dan zit hij alsnog 2 jaar bij zijn vriendje. Dat wordt inderdaad afwachten hoe hij de rest van het jaar oppikt..
Misschien is er in unit 2 ook meer rust in de klas, waardoor hij minder afgeleid wordt?
pi_160000064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 19:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Estrys, lastige keuze. Krijgen ze in groep 4 ook nog veel klassikaal uitleg? Anders blijft hij nog 1,5 jaar tegen dat zelfvertrouwen ding aanlopen als hij door zou gaan. Of ze zouden hem bewust buiten de uitleg moeten houden en zijn eigen tempo moeten laten doen.
Maar dat vriendjes ding was ook mijn eerste idee. Als hij in 4 blijft hangen, dan zit hij alsnog 2 jaar bij zijn vriendje. Dat wordt inderdaad afwachten hoe hij de rest van het jaar oppikt..
Misschien is er in unit 2 ook meer rust in de klas, waardoor hij minder afgeleid wordt?
Nee in principe blijft het onderwijs hetzelfde als nu. Niet rustiger of minder instructies.

Ik sprak een andere moeder net. Dat is zo'n moeder die zich heel erg verdiept in dit soort dingen en ongeveer hetzelfde mee heeft gemaakt. Ze zei tegen mij dat ik hem niet in groep 3 moet laten zitten. Dan zit hij als 8 jarige straks met kindjes van 4 jaar in de klas. Sterker nog: dan zit hij met zijn zus (precies 4 jaar jonger) in de klas. Dat zou zijn zelfvertrouwen echt enorm naar beneden halen. 'Zie je nou, ik wist wel dat ik het niet kon'.

Ik denk ook dat hij beter binnen een unit kan doubleren ipv bij een overgang van de ene naar de andere unit. Daar merken ze niet zoveel van, fysiek zeg maar. Ik kreeg de tip om eens met school-maatschappelijk werk te gaan praten over zijn zelfvertrouwen. Want met blijven zitten lossen we dat probleem natuurlijk niet echt op. (Herinneren jullie je het afzwemdebacle nog?) Die kan ik in laten schakelen door het Consultatiebureau (schoolarts). Laat ik daar nou net morgen naartoe moeten :)
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160002610
ik denk dat die moeder zeker wel een punt heeft estrys. vergeet ook niet dat kinderen zich optrekken aan anderen. dus als hij dan volgend jaar ineens bij oudere kindjes terecht komt, waar het heel normaal is dat de jongere kinderen de dingen die de ouderen wel kunnen, niet kunnen, geeft dat wellicht ook rust en de moed om dingen toch te proberen.

ravi is net per januari 'ontsnapt' aan de schrikbeeld-kleuterklas, toen 34 kinderen met een juf, een stagaire (soms). ravi vond het leuk qua spelen met vriendjes en hij kon zich handhaven, maar dat ging wel met het nodige duw-en trekwerk. nu zit hij samen met 5 andere oudere en zelfstandige kleuters in een gedeelde groep 2-3. er komen ineens 3x zoveel werkjes thuis, hij doet dingen met zelf werkjes plannen en is in gedrag veel fijner. hijzelf zegt het ook fijn te vinden, maar hij mist zn vriendjes wel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_160020815
Ik heb de zelfvertrouwen kwestie aangekaart bij het cb met de vraag of schoolmaatschappelijk werk hierbij kan helpen. De wijkverpleegkundige ging het bespreken met de schoolarts en belt me dan. :)
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160034795
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2016 16:20 schreef Estrys het volgende:
pfff het is wel een confrontatie met je eigen demonen he dat opvoeden :{
Het gesprek was wel oké. Er zat nog een andere juf (uit het taalatelier) bij. Ze vonden de uitslag van de cito inderdaad (voor hen) verrassend laag. Ze denken dat voornamelijk zijn zelfvertrouwen problemen geeft. Hij vult gewoon de helft niet in bij de toetsen terwijl het dingen zijn die als de juf ernaast zit hij vaak wel kan. Maar als hij twijfelt of hij het wel kan dan doet hij het dus vaak gewoon niet. (ai hoe confronterend). In de klas lukt het hem vaak om ergens onderuit te komen of om zich achter iets of iemand te verschuilen, bij een toets kan dat niet en daar blijkt het individuele niveau.

Zijn werkhouding was wel prijzenswaardig. Hij is altijd enthousiast en doet altijd goed mee. De juf zei dat hij altijd heel enthousiast ging zitten als ze klassikaal instructie krijgen, zo van kom maar op we gaan ervoor maar dat dan blijkt dat hij het tempo niet kan bijbenen. Maar de volgende keer komt hij weer met net zoveel enthousiasme maar dan weer hetzelfde: het tempo ligt te hoog. Nee dat is lekker voor je zelfvertrouwen. Hij krijgt dan wel vaak individuele werkjes op zijn tempo maar man man het breekt mijn moederhart ;(

Echte handreikingen van hoe we dat zelfvertrouwen en die faalangst kunnen verbeteren zijn er niet uit het gesprek gekomen vind ik. Behalve veel aanmoedigen. Ze geven hem al veel extra begeleiding, en we gaan thuis veel oefenen. Maar ze verwachten eigenlijk dus wel dat hij een klas over zal moeten doen, dat kan zijn in unit 1 waar hij nu dus zit (= groep 1-2-3) of ergens in unit 2 (=groep 4-5-6).
Estrys, ik schrik hier een beetje van. Ik heb teruggelezen in het topic, maar kan niet veel vinden over de voorgeschiedenis. Hoe ging het in groep 1 en 2?

De reden dat ik ervan schrik is omdat ik het systeem zo weinig vergevingsgezind vind. Hij zit nu een half jaar in groep 3? De cito-toetsen zijn nét geweest en het is voor de meeste kinderen een eerste echte kennismaking met de toetscultuur. Hoe goed of slecht hij het op zo'n toets doet is niet onbelangrijk, want er komen nog veel meer toetsen in zijn verdere schoolcarrière. Maar om er nou zoveel aan op te hangen? Hij is nog zo jong en kan nog een enorme ontwikkeling doormaken. Sommige kinderen zijn op deze leeftijd nog net niet toe aan het schoolse leren terwijl bij andere kinderen het leren precies op dat moment in een stroomversnelling raakt.

Je hebt het over zijn gebrek aan zelfvertrouwen, dat als een probleem wordt gezien. Dat lijkt me een kip-ei-probleem: gaat het gebrek aan zelfvertrouwen vooraf aan de achterblijvende prestaties, of komt het eruit voort? Het lijkt mij namelijk nogal wiedes dat je zelfvertrouwen een knauw krijgt als je niet mee kunt komen. Bij Ivan hebben hebben we het tegenovergestelde gezien. Hij was in groep 1 en 2 wat perfectionistisch en onzeker, vooral bij dingen die hij moeilijk vond. Nu in groep 3 merkt hij dat alles hem heel goed afgaat en is zijn zelfvertrouwen enorm toegenomen. Dat had ook anders kunnen gaan als wat hem op school werd aangeboden niet in zijn 'zone van naaste ontwikkeling' lag (om maar even aan te sluiten bij een eerder onderwerp).

Mijn tip zou zijn om thuis vooral die dingen te doen die daar wel bij aansluiten. Ik zou niet te veel nadruk leggen op dingen die hij volgens school al zou moeten kunnen, maar die hij nog niet kan en hem dus frustratie opleveren. Bouw vooral voort op dingen die hij wel kan en interesses die hij heeft zodat hij op andere gebieden zelfvertrouwen kan ontwikkelen. En dan kun je daarin bruggen proberen te bouwen met wat op school aan bod komt.

Ivan is bijvoorbeeld spellengek en dus spelen we samen spellen (zowel echte als virtuele), praten we erover en zoeken we samen informatie op (bijv. in de Playstore: 'Hoe denk je dat je Minecraft schrijft?'). Eigenlijk zijn we heel veel spelenderwijs bezig met rekenen en taal. Ik help hem ook om boeken te vinden die leuk zijn voor hem. Een paar maanden geleden vond hij lezen nog stom; nu laat hij de iPad liggen en gaat hij Stan en de negen rovers lezen omdat hij van die gedichten houdt. Nu denk ik niet dat dit met elk kind lukt, want niet elk kind houdt van lezen. Bovendien kan een gebrek aan vaardigheid het leesplezier in de weg zitten (waardoor een kind niet tot lezen komt en geen kans krijgt er plezier in te ontwikkelen). Ik wil dus niet pretenderen dat er een succesformule is. Het beste wat je als ouder doen is inspringen op dingen waar je kind mee bezig is en tegelijkertijd dingen aanbieden die nét iets meer vragen. En als iets niet lukt, probeer je weer iets anders. Zo heeft Ivan een abonnement op de Donald Duck gehad. Ik was ervan overtuigd dat het echt iets voor hem zou zijn, maar hij heeft er nauwelijks naar omgekeken. Maar hij heeft nu wel mijn oude Disneyboekjes ontdekt en die over Donald Duck zijn zijn favoriet. Een paar maanden kunnen al veel verschil maken, zeker op deze leeftijd.

En daarnaast is het toch zaak om hierin afstemming met school te vinden. Het verhaal kan niet louter zijn 'hij kan niet meekomen met de toets en dus moet hij een jaar overdoen'. Ook zou ik erg terughoudend zijn met toets- en faalangsttrainingen. Toetsen zijn niet het doel op zich en faalangst is niet per definitie het probleem, maar mogelijk een symptoom (zeg ik enigszins terughoudend omdat ik niet de hele situatie ken). Als je die afstemming met school niet kunt vinden, zou ik niet zozeer doubleren overwegen, maar het zoeken van een andere school (afhankelijk van mogelijkheden die je in de nabije omgeving hebt).

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 19-02-2016 06:51:26 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160038723
Er is weinig voorgeschiedenis eigenlijk. In groep 1-2 volgens mij prima.

Ja dat zelfvertrouwen is inderdaad een kip-ei verhaal. Dat maakt het ook juist lastig.
Echte faalangst werden we vorig jaar echt mee geconfronteerd bij het afzwemmen voor A. Daar stond hij letterlijk kotsend van angst langs het zwembad. Doodziek was hij ervan. Dat moest hij daarom ook over doen. En bij B hebben we tot een uur voor het afzwemmen niet gezegd dat hij dat moest. Toen ging het wel, niet goed maar het ging. Hij had simpelweg de tijd niet gehad om zich zo druk te maken dat hij er ziek van wordt.

Op school zeggen ze: als we kijken naar de inhoud van de toets, dan zie je dat hij de helft overslaat. Dingen die hij waarschijnlijk wel kan, want als de juf erbij zit dan lukt het meestal wel, misschien kost het wat meer tijd maar het lukt uiteindelijk wel. Maar bij een toets zit hij alleen aan een tafeltje en hij ziet het dan en denkt 'hooooo nee dat kan ik nooooit alleen'. Dus dan slaat hij dat over.

Ik heb school maatschappelijk werk gevraagd, niet meteen voor een training maar meer voor handvatten voor onszelf. Want ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. Maar herkenbaar is het wel :{w

Gisteren was hij heel verdrietig toen ik hem naar bed bracht. ;( Want: "dan krijgen we rijtjes met sommen en dan hebben we een minuut de tijd en ik heb altijd maar 1 rijtje af. Ik zou zo graag meer rijtjes af hebben mama maar dat lukt me nooit". Dat was voor het eerst dat hij liet merken dat hij er verdrietig over is. We oefenen nou iedere avond, spelenderwijs. Gisteren hebben we met dobbelstenen een spel bedacht waarbij hij sommetjes maakt. Vond hij super leuk. En hij kan volgens mij beter rekenen dan ik. Maar dat zegt meer over mijn dramatische niveau vrees ik ;)
En ook lezen doet hij iedere avond met boekjes die hij zelf heeft gekozen uit de bieb. Hij vindt het leuk en het gaat ook steeds beter.

Ik weet zeker dat we met school wel afstemming kunnen vinden hoor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  Moderator vrijdag 19 februari 2016 @ 12:49:21 #178
5428 crew  miss_sly
pi_160039229
Pff Estrys, lastig hoor.
Ik merk het nu bij S. Ze heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze niet kan rekenen. Dat wil zeggen: ik denk dat ze zichzelf dat wijsgemaakt heeft, ik hoop niet dat iemand anders dat gedaan heeft.
Ze is heel onzeker over rekenen. Terwijl ze het goed kan. Ze werkt in het 2-sterrenboekje (dat is net iets moeilijker dan de gewone sommen), mag op eigen verzoek nog in het plusboekje werken. Dat laatste vindt ze lastig, en dus kan ze niet rekenen. En ze is niet te overtuigen van het tegendeel.
Gisteren moesten ze een werkje maken. Zij was als laatste klaar, maar ze had wel als enige alles goed. Dat laatste, dat vergeet ze, maar dat ze als laatste klaar was, dat vertelt ze en daar zit ze mee.

Ik heb werkelijk geen idee hoe we daarmee om moeten gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 19 februari 2016 @ 12:51:07 #179
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160039261
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Pff Estrys, lastig hoor.
Ik merk het nu bij S. Ze heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze niet kan rekenen. Dat wil zeggen: ik denk dat ze zichzelf dat wijsgemaakt heeft, ik hoop niet dat iemand anders dat gedaan heeft.
Ze is heel onzeker over rekenen. Terwijl ze het goed kan. Ze werkt in het 2-sterrenboekje (dat is net iets moeilijker dan de gewone sommen), mag op eigen verzoek nog in het plusboekje werken. Dat laatste vindt ze lastig, en dus kan ze niet rekenen. En ze is niet te overtuigen van het tegendeel.
Gisteren moesten ze een werkje maken. Zij was als laatste klaar, maar ze had wel als enige alles goed. Dat laatste, dat vergeet ze, maar dat ze als laatste klaar was, dat vertelt ze en daar zit ze mee.

Ik heb werkelijk geen idee hoe we daarmee om moeten gaan.
Ik had dat vroeger ook. Toen heeft de leerkracht (op verzoek van mijn moeder) verteld hoe goed ik was in vergelijking met mijn klasgenoten (in de top 3, met 30 kinderen in de klas). Dat landde.
pi_160039314
Jen krast gewoon de bladzijdes weg als ze denkt dat ze het niet kan. Als iets te moeilijk lijkt wilt ze het liever niet maken ipv dat ze het probeert en leert van fouten. Hulp vragen is ook een issue.

Ze moet het zelf doen en het moet in 1x goed.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160039334
En je kan praten als brugman he
ti amo più di ieri ma meno di domani
  Moderator vrijdag 19 februari 2016 @ 12:57:17 #182
5428 crew  miss_sly
pi_160039370
Juf heeft het tegen S gezegd. En S mag plussommen maken, dat mag niet als ze het niet zou kunnen. Juf zei letterlijk (zowel tegen S als tegen ons): natuurlijk mogen die sommen moeilijk zijn, en daar mag je ook hulp bij vragen. Ze mogen meer tijd kosten en meer moeite, maar het mag geen frustratie opleveren.

Tja...
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160039383
Miss, de juf kan hier wel bij helpen denk ik. Wat aandacht en positieve aandacht van haar. (Edit ik lees nu je laatste post...)


Estrys, het is nog 5 maanden tot de zomer. Nog heel veel tijd waarin je zoon kan groeien. Heb je de ib-er al gesproken? Of iemand anders dan de juf?

Ik kan alleen zeggen dat de druk op rekenen in groep 4 echt pittig is. Het is een jaar waarin de kinderen hard moeten werken. Bij ons op school blijven de meeste kinderen zitten in groep 4.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:15:44 #184
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_160039763
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:58 schreef Cathmar het volgende:
Miss, de juf kan hier wel bij helpen denk ik. Wat aandacht en positieve aandacht van haar. (Edit ik lees nu je laatste post...)


Estrys, het is nog 5 maanden tot de zomer. Nog heel veel tijd waarin je zoon kan groeien. Heb je de ib-er al gesproken? Of iemand anders dan de juf?

Ik kan alleen zeggen dat de druk op rekenen in groep 4 echt pittig is. Het is een jaar waarin de kinderen hard moeten werken. Bij ons op school blijven de meeste kinderen zitten in groep 4.
Ik sta zelf voor gr4 en dit is iets wat ik ook vaak tegen ouders zeg.
Ik wil geen enkele groep te kort doen, maar in gr4 moeten de kinderen echt aanpoten.
  Moderator vrijdag 19 februari 2016 @ 13:38:25 #185
5428 crew  miss_sly
pi_160040250
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:58 schreef Cathmar het volgende:
Miss, de juf kan hier wel bij helpen denk ik. Wat aandacht en positieve aandacht van haar. (Edit ik lees nu je laatste post...)

Estrys, het is nog 5 maanden tot de zomer. Nog heel veel tijd waarin je zoon kan groeien. Heb je de ib-er al gesproken? Of iemand anders dan de juf?

Ik kan alleen zeggen dat de druk op rekenen in groep 4 echt pittig is. Het is een jaar waarin de kinderen hard moeten werken. Bij ons op school blijven de meeste kinderen zitten in groep 4.
Ze krijgt van juf inderdaad positieve aandacht hierbij. En juf is dus duidelijk op de hoogte. Ik zou alleen zo graag S helpen om zichzelf te vertrouwen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160040733
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:20 schreef Estrys het volgende:
Er is weinig voorgeschiedenis eigenlijk. In groep 1-2 volgens mij prima.

Ja dat zelfvertrouwen is inderdaad een kip-ei verhaal. Dat maakt het ook juist lastig.
Echte faalangst werden we vorig jaar echt mee geconfronteerd bij het afzwemmen voor A. Daar stond hij letterlijk kotsend van angst langs het zwembad. Doodziek was hij ervan. Dat moest hij daarom ook over doen. En bij B hebben we tot een uur voor het afzwemmen niet gezegd dat hij dat moest. Toen ging het wel, niet goed maar het ging. Hij had simpelweg de tijd niet gehad om zich zo druk te maken dat hij er ziek van wordt.

Op school zeggen ze: als we kijken naar de inhoud van de toets, dan zie je dat hij de helft overslaat. Dingen die hij waarschijnlijk wel kan, want als de juf erbij zit dan lukt het meestal wel, misschien kost het wat meer tijd maar het lukt uiteindelijk wel. Maar bij een toets zit hij alleen aan een tafeltje en hij ziet het dan en denkt 'hooooo nee dat kan ik nooooit alleen'. Dus dan slaat hij dat over.

Ik heb school maatschappelijk werk gevraagd, niet meteen voor een training maar meer voor handvatten voor onszelf. Want ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. Maar herkenbaar is het wel :{w

Gisteren was hij heel verdrietig toen ik hem naar bed bracht. ;( Want: "dan krijgen we rijtjes met sommen en dan hebben we een minuut de tijd en ik heb altijd maar 1 rijtje af. Ik zou zo graag meer rijtjes af hebben mama maar dat lukt me nooit". Dat was voor het eerst dat hij liet merken dat hij er verdrietig over is. We oefenen nou iedere avond, spelenderwijs. Gisteren hebben we met dobbelstenen een spel bedacht waarbij hij sommetjes maakt. Vond hij super leuk. En hij kan volgens mij beter rekenen dan ik. Maar dat zegt meer over mijn dramatische niveau vrees ik ;)
En ook lezen doet hij iedere avond met boekjes die hij zelf heeft gekozen uit de bieb. Hij vindt het leuk en het gaat ook steeds beter.

Ik weet zeker dat we met school wel afstemming kunnen vinden hoor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De balans tussen uitdaging en frustratie kan heel precair zijn. Sterker nog, een zekere mate van frustratie is nodig om überhaupt een leerproces te hebben. Je moet alleen wel het gevoel hebben dat je doelen haalbaar zijn, dat je je werk aankunt. Kinderen moeten zulke succeservaringen nog opdoen. Ze moeten nog ervaren dat dingen moeilijk kunnen zijn, dat je er gefrustreerd van kan raken, maar dat je daar met doorzettingsvermogen overheen kunt komen. Zulke ervaringen zijn vooral belangrijk voor een kind dat het belangrijk vindt om dingen goed te doen.

Het voelt nu misschien nog niet zo, maar misschien zijn die zwemervaringen op een bepaalde manier wel goed geweest. Dat betekent niet dat alles nu makkelijk zal gaan, maar er is een gerede kans dat spannende dingen op den duur makkelijker gaan. Het is ook een hele zoektocht voor jou als ouder hoe je dat proces het beste kan begeleiden. Het ene kind is misschien gebaat bij er niet te veel aandacht aan schenken terwijl bij een ander kind juist degelijke voorbereiding de sleutel is. Het is niet alleen jouw zoektocht, maar ook zijn zoektocht. Misschien duurt die tocht wel jaren en jaren. Volgens mij ben ik nog steeds lerende als het gaat om het incasseren van teleurstellingen. :Y)

Ik wil je er vooral een hart mee onder de riem steken. Je komt over als een sensitieve ouder die luistert naar haar kind en hem graag wil helpen en stimuleren. Dat is zoveel waard voor een kind! Heb dus vertrouwen in jezelf en vergeef het jezelf ook als je er soms naast zit. Trial and error.

En hoe moeilijk het ook is: probeer soms niet meteen in te grijpen. Kinderen hebben vaak tijd nodig. Die krijgen ze binnen ons huidige onderwijssysteem over het algemeen niet, maar er zijn binnen bepaalde grenzen wel mogelijkheden om je daartegen te verzetten. Ik zou zeker niet na de eerste toets al over zittenblijven gaan nadenken.* Wel is het zinvol om je af te vragen welke begeleiding goed bij S. past en om daarover te praten met school. (Volgend jaar een andere leerkracht?) Intussen doe je thuis wat je zinvol acht. Maar houd het leuk en luchtig, want dat is zo belangrijk voor het nieuwsgierig en enthousiast houden van kinderen!

* Ik las van de week toevallig een boek over onderwijsmythen. Uit onderzoek blijkt dat enkele zaken een negatief leereffect hebben: een kind veel laten wisselen van school, een medeleerling met storend gedrag in de klas hebben en... een jaar overdoen. Uit het boek: "De betrokken leerkrachten merken vaak in eerste instantie wel een verbetering, omdat de leerling in kwestie de leerstof gewoon opnieuw verwerkt. Maar zodra die leerling met nieuwe inhouden geconfronteerd wordt, verdwijnt dat voordeel al snel."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160040807
Ik vind er niks mis mee dat ze hard moeten werken. :) Heb ik ook altijd moeten doen op school.
Het komt nu trouwens wel een beetje over alsof hij niks kan of zo maar hij kan 'wel rekenen en lezen en schrijven ;)

De juf was het ook wel eens dat hij zich makkelijk onzichtbaar heeft gemaakt de afgelopen maanden. Het is niet voor niks dat zijn score voor school als een verrassing komt. Als voorbeeld zijn werkplan is inderdaad niet afgetekend. Dat vermoeden had ik al. Iets wat zijn juf dus niet goed in de gaten heeft gehad. :( Hij moffelt dat waarschijnlijk weg en juf vraagt er niet echt naar. Daar hebben we nu een concrete afspraak over gemaakt en daar gaat juf met hem zelf afspraken over maken.

Bij het gesprek zat naast zijn eigen juf ook de juf die taal geeft. En ze vinden wel dat hij wel flinke stappen heeft gemaakt.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160040852
Mooi om hier mee te lezen, want er worden veel goede en interessante zaken benoemd.

Waar volgens mij de crux ligt in wat ik hier nu lees is het ontbreken of het ondermijnen van het plezier in het leren.

Als je als kind het gevoel hebt dat je op iets 'afgerekend' wordt en dat de prestatie centraal staat (dus: hoe goed en hoe snel kun je iets op een bepaald moment) in plaats van je ontwikkeling, dan gaat het denk ik mis.

Dus waar ik als ouder (samen met school) op zou willen focussen met mijn kind is: het plezier weer terug krijgen. En misschien is het dan beter om het even helemaal niet over toetsen te hebben. En over 'prestaties' an sich. Ik vind het sowieso een vreselijk idee dat kinderen al zo jong het gevoel krijgen dat het daar allemaal om draait.

Mee eens trouwens dat als er iets ondermijnend is voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van het kind het wel zittenblijven is, zeker op die jonge leeftijd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_160041047
Even eraan toevoegend: als ik als docent/mentor op mijn middelbare school merk dat een kind wat dit betreft in een negatieve spiraal terecht is gekomen, dan spreken we als docenten wel eens af dat een kind een toets niet hoeft te maken, even een keer mag overslaan. Een soort time-out, druk van de ketel halen. Richt je op de stof zelf, niet op die meetmomenten. Doe eens een mondeling of zo, zodat het kind kan laten zien dat het wel degelijk wat kan. Beetje flexibiliteit hierin, moet je als docent ook hebben vind ik.

Ik verbaas me er ook over dat kinderen ook zo op die tijddruk worden gewezen al zo jong. Dat je iets in een paar minuten af moet hebben. Ja, jemig, dat is toch een recept voor faalangst? Als jij toevallig iemand bent die even meer tijd nodig hebt, dan voel je je meteen enorm onzeker worden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_160041060
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:02 schreef Franny_G het volgende:
Mooi om hier mee te lezen, want er worden veel goede en interessante zaken benoemd.

Waar volgens mij de crux ligt in wat ik hier nu lees is het ontbreken of het ondermijnen van het plezier in het leren.

Als je als kind het gevoel hebt dat je op iets 'afgerekend' wordt en dat de prestatie centraal staat (dus: hoe goed en hoe snel kun je iets op een bepaald moment) in plaats van je ontwikkeling, dan gaat het denk ik mis.

Dus waar ik als ouder (samen met school) op zou willen focussen met mijn kind is: het plezier weer terug krijgen. En misschien is het dan beter om het even helemaal niet over toetsen te hebben. En over 'prestaties' an sich. Ik vind het sowieso een vreselijk idee dat kinderen al zo jong het gevoel krijgen dat het daar allemaal om draait.

Mee eens trouwens dat als er iets ondermijnend is voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van het kind het wel zittenblijven is, zeker op die jonge leeftijd.
Ik vind het ook een vorm van waanzin om kinderen te trainen opdat ze bepaalde toetsen zo goed mogelijk maken. Omgekeerde wereld! Die toetsen zouden juist een graadmeter moeten vormen voor waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Als onderwijskundige kan ik hier gemakkelijk kritiek op leveren. Als ouder heb je gewoon te maken met een bepaald systeem dat je niet kunt negeren. Mijn ideale vorm van onderwijs zou er ook anders uitzien dan het onderwijs dat mijn kinderen krijgen, maar ik moet hen ook leren dat de buitenwereld zich niet altijd voegt naar jouw wensen. Dat wapenen tegen de buitenwereld is ook een onderdeel van opvoeding.

Als ouder zit je dan enerzijds met de opgave om thuis het leren zo plezierig mogelijk te houden en anderzijds om ervoor te zorgen dat je kind niet te zeer tegen school op gaat kijken of er verdrietig van wordt. Dat kun je niet alleen; de leerkracht moet daar ook deel van uitmaken. Het zou heel prettig zijn als de leerkracht van S. met suggesties zou komen voor bijvoorbeeld dingen die S. in de klas kan doen waardoor hij groeit en aan zelfvertrouwen wint. Mijn neefje mag bijvoorbeeld een spreekbeurt houden over een onderwerp houden waar hij veel van weet. Elk kind is ergens goed in; het zou mooi zijn als je het zelfvertrouwen op dat vlak kunt overhevelen naar zelfvertrouwen op een ander vlak.

- Edit - Mooie suggestie doe je overigens! Van cito-toetsen weten we allang dat je er niet de ontwikkeling van alle kinderen op een adequate manier mee in kaart brengt. Slimme kinderen kunnen bijvoorbeeld te veel doordenken en daardoor fouten maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 19-02-2016 14:18:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160041085
We zijn qua toetsen en meten compleet doorgeslagen in het onderwijs.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160041098
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:11 schreef Franny_G het volgende:

Ik verbaas me er ook over dat kinderen ook zo op die tijddruk worden gewezen al zo jong. Dat je iets in een paar minuten af moet hebben. Ja, jemig, dat is toch een recept voor faalangst? Als jij toevallig iemand bent die even meer tijd nodig hebt, dan voel je je meteen enorm onzeker worden.
De eerste ouderavond die wij hadden toen Ivan naar groep 3 ging, ging er vooral over dat het nu afgelopen was met het spelen en het serieuze werk begon. Hij moet 20 boeken aftekenen dit jaar en we krijgen leesbladen mee naar huis om mee te oefenen. Ik schrok ervan. De leerkrachten zijn geweldig, laat ik dat vooropstellen. Maar het systeem - dat deugt niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160041145
Leyla had weer eens werkjes van groep 3 mee naar huis. Ik ga toch eens vragen wat ze op school aan het doen is, want ik ze had het er nu over dat ze alles van groep 2 al af heeft.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160041288
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:12 schreef Claudia_x het volgende:

- Edit - Mooie suggestie doe je overigens! Van cito-toetsen weten we allang dat je er niet de ontwikkeling van alle kinderen op een adequate manier mee in kaart brengt. Slimme kinderen kunnen bijvoorbeeld te veel doordenken en daardoor fouten maken.
Klopt. Gebeurt bij mijn leerlingen ook vaak op het centraal examen geschiedenis. Eén van de dingen die ik ze bij examentraining voortdurend op het hart druk is: denk niet teveel door, het is simpeler dan je denkt.

Nee, zulke toetsen zijn een heel beperkt middel om in kaart te brengen wat de capaciteiten van kinderen zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_160041371
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:11 schreef Franny_G het volgende:
Even eraan toevoegend: als ik als docent/mentor op mijn middelbare school merk dat een kind wat dit betreft in een negatieve spiraal terecht is gekomen, dan spreken we als docenten wel eens af dat een kind een toets niet hoeft te maken, even een keer mag overslaan. Een soort time-out, druk van de ketel halen. Richt je op de stof zelf, niet op die meetmomenten. Doe eens een mondeling of zo, zodat het kind kan laten zien dat het wel degelijk wat kan. Beetje flexibiliteit hierin, moet je als docent ook hebben vind ik.

Ik verbaas me er ook over dat kinderen ook zo op die tijddruk worden gewezen al zo jong. Dat je iets in een paar minuten af moet hebben. Ja, jemig, dat is toch een recept voor faalangst? Als jij toevallig iemand bent die even meer tijd nodig hebt, dan voel je je meteen enorm onzeker worden.
Ja, dit :Y .

Bij kinderen met faalangst hebben wij op school (VO) de afspraak dat ze een tijdje alle toetsen zonder tijdlimiet mogen maken, of inderdaad mondeling in plaats van schriftelijk. Of
pas als ze zelf vinden dat ze er klaar voor zijn. Dan blijkt vaak dat ze helemaal niet zoveel extra tijd nodig hebben (vaak helemaal geen) en de stof prima beheersen. En dan heb ik als mentor een gesprek met de leerling waarin ik benadruk dat het er met toetsen om gaat om te zien wát je kan, en niet hoe snel. Je ziet kinderen daar vaak van opknappen. En dan kun je later heel geleidelijk toewerken naar wel weer werken binnen een bepaalde tijd. Maar dan moet het zelfvertrouwen er wel weer zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2016 14:27:47 ]
pi_160041467
Wat voor mij een eye-opener is geweest de afgelopen jaren, is hoeveel kinderen buiten school op een volstrekt natuurlijke en vanzelfsprekende manier leren. Ik heb taalkunde gestudeerd en kwam toen in aanraking met de theorie van Chomsky over de 'poverty of stimulus', die er grofweg op neerkomt dat kinderen meer leren over taal dan ze in hun omgeving mee in aanraking komen. (Zijn verklaring: er moet dus een sterke aangeboren component zijn!) Ik was al tijdens mijn studie afgestapt van die theorie, maar als ouder ben ik definitief genezen.

Kinderen komen namelijk veel tegen (mits ze een stimulerende omgeving hebben!) en zijn sponzen. Als we Levensweg spelen of als papa te hard rijdt: we doen aan rekenen. Ivan speelt immers de bank en hij rekent uit hoeveel papa te hard rijdt. Als we op zoek zijn naar een filmpje op YouTube of een spel in de Playstore: we doen aan mediawijsheid en taal, want Ivan moet nadenken hoe hij zoekt en hoe hij formuleert.

En dan toetsen: die vormen een wereld op zich. Ineens worden allerlei dingen die we als vanzelfsprekend in onze dagelijkse omgang met de dingen tegenkomen gereduceerd tot een som. Met een verhaaltje. Dat heet dan 'realistisch rekenen', wat over het algemeen weinig realistisch is. Als niet alle kinderen daar goed mee omgaan, dan is dat niet meer dan volstrekt logisch, mijns inziens. Toetsen zijn een genre op zich, een spel dat sommige kinderen goed kunnen spelen. En andere kinderen hebben daar meer moeite mee. De tragiek is dat die kinderen daarop worden afgerekend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160041564
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160041975
Interessant om te lezen. Ik denk dat wij daar bij M ook nog wel eens tegenaan kunnen lopen. Ik ga het in mijn achterhoofd houden.
pi_160042156
Bij de laatste cito heb ik tegen Chris gezegd: die toets is voor juf om te zien wat je al kunt,om over te slaan. en wat nog niet zo goed lukt en je extra uitleg nodig hebt. Dan is er minder de druk om extra te presteren,maar juist om te laten zien wat je echt kunt.

Maar hij had veel plezier in de cito, vond het leuk om weer eens iets anders te doen :P
Juf deed de cito ook nog wel terug als een kind sommen had over geslagen die het wel zou moeten kunnen. Met een beetje motivatie doen ze het dan alsnog wel zelf.
  Moderator vrijdag 19 februari 2016 @ 15:16:01 #200
5428 crew  miss_sly
pi_160042492
In het geval van mijn S is het echt alleen het rekenen en ten onrechte, want ze kan wel goed rekenen. We moeten maar zien hoe dat gaat lopen. Ik vind het een lastige.

Krijgt Ivan al huiswerk dan, Claudia-x?

Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt. Ik denk er wel eens over of overstappen een optie is. Ik vind het moeilijk, want ze heeft toch al vriendjes en vriendinnetjes en is wel echt gewend en gehecht aan deze school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160042542
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor mij een eye-opener is geweest de afgelopen jaren, is hoeveel kinderen buiten school op een volstrekt natuurlijke en vanzelfsprekende manier leren. Ik heb taalkunde gestudeerd en kwam toen in aanraking met de theorie van Chomsky over de 'poverty of stimulus', die er grofweg op neerkomt dat kinderen meer leren over taal dan ze in hun omgeving mee in aanraking komen. (Zijn verklaring: er moet dus een sterke aangeboren component zijn!) Ik was al tijdens mijn studie afgestapt van die theorie, maar als ouder ben ik definitief genezen.

Kinderen komen namelijk veel tegen (mits ze een stimulerende omgeving hebben!) en zijn sponzen. Als we Levensweg spelen of als papa te hard rijdt: we doen aan rekenen. Ivan speelt immers de bank en hij rekent uit hoeveel papa te hard rijdt. Als we op zoek zijn naar een filmpje op YouTube of een spel in de Playstore: we doen aan mediawijsheid en taal, want Ivan moet nadenken hoe hij zoekt en hoe hij formuleert.
Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160042631
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef Ticootje het volgende:
Dot krast gewoon de bladzijdes weg als ze denkt dat ze het niet kan. Als iets te moeilijk lijkt wilt ze het liever niet maken ipv dat ze het probeert en leert van fouten. Hulp vragen is ook een issue.

Ze moet het zelf doen en het moet in 1x goed.
QFT
Bij Dot geldt dat ook voor alles, van praten tot werkjes tot aankleden. Heel irritant. En zielig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160042657
Bij Lars hebben ze ook vorige maand voor de eerste keer officieel een CITO toets afgenomen. Ik geloof niet dat hij het zelf bijster interessant vond, want hij heeft er zelf thuis niet eens iets over gemeld. Gister bij de rapportbespreking hoorde ik pas hoe ze het gedaan hebben (gemengde klas, dus paar grp 2 kindjes met de juf mee naar de gymzaal om daar 'het werkje' te maken.)

Verder heeft de IB-er al vaker met Lars toetsen gedaan omdat ze wel eens wilden kijken wat hij al kon. Zo scoort hij op de rekenen/wiskunde 3.0 M4 toets (rekenniveau voor midden groep 4) al een I (bij de beste 20%) en hebben ze zijn leesniveau voor nu vastgesteld op AVI M3.

Ik vind het wel ontzettend tof hoe ze er bij hem op school mee om gaan. Hij heeft een map met werkjes speciaal voor hem, want "hij heeft ze verteld wat hij allemaal nog graag wil leren". Hij zoekt dan zelf een rustig hoekje op om ermee aan de slag te gaan.
Ze schreven ook in zijn rapport "Kinderen werken graag met jou samen, en je kunt goed dingen uitleggen". Ze zijn heel veel gericht op zelfredzaamheid en samenwerken. Bijv. als een kind zijn veters nog niet zo goed kan strikken, en vraagt of de juf hem wil helpen, dan zeggen ze dat er misschien wel een ander kind is dat hem daar mee zou kunnen helpen. En als er dus iets is wat gelezen moet worden, dan vragen ze het vaak aan Lars. "Keihandig, zo'n slimme jongen in de klas!"

Ik ben ongelooflijk trots op hem, maar ik vind het ook best 'eng'... Projectie enzo. Ik lag vroeger juist niet zo goed in de groep omdat ik slimmer was dan de rest. En ik heb zelf nooit echt leren leren, en toen ik op de universiteit kwam ging dat dus ontzettend mis. Faalangst van hier tot Tokio, en studie niet afgemaakt... Zo zonde...
pi_160042687
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:18 schreef Estrys het volgende:

[..]

Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'
Het concept 'ervaringsgericht onderwijs' kende ik nog niet. Ik werk in een groep die zich veel bezighoudt met 'ontwikkelingsgericht onderwijs', terug te voeren op de ideeën van Vygotsky.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160042720
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

QFT
Bij Dot geldt dat ook voor alles, van praten tot werkjes tot aankleden. Heel irritant. En zielig.
Ik zag Jen ook nooit letters maken of iets proberen te schrijven. Tot ze dan opeens "kuiken" schrijft en laat zien.

Leyla staat daar heel anders in, maakt haar niks uit als het niet helemaal goed gaat en staat veel onbezorgder in het maken van werkjes. Leyla leest momenteel avi 3 en dat doet ze echt verbazend goed. Jen leest Avi 4 en dat gaat echt met ups en downs...

Ik merk echt heel erg veel verschil tussen de meiden, Jen moet er gewoon voor knokken en de jongste dame lijkt het allemaal te komen aanwaaien.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160043244
Bij ons gaat dat ook zo zijn.
Vind ik ook wel eens lastig, dat verschil.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160043281
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:48 schreef Vanyel het volgende:
Bij ons gaat dat ook zo zijn.
Vind ik ook wel eens lastig, dat verschil.
Ik denk dat het voor de oudste nogal een soort domper zal zijn om te zien hoe makkelijk het allemaal bij de ander gaat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160045493
Wat jammer Miss, dat ze denkt dat ze het niet kan.

Is er bij jullie op school (algemene vraag, niet alleen aan Miss) ook een niet-schoolse capaciteiten test? Hier wordt die in groep 4 en in groep 6 afgenomen. Is een interessante toevoeging, vind ik, aan de citoscores. ^O^

Mijn oudste dame, in groep 4 nu, zat vanaf het begin in plusgroepjes. Op zich niet vreemd, als je naar de cito-scores keek en naar hoe ze zich ontwikkelde in de klas. Toch heb ik vanaf het begin aangegeven dat het volgens mij niet bij haar paste. Ze geniet er niet van (ze kent in tegenstelling tot mijn tweede, geen enkele prestatiemotivatie) en wil vooral zoveel mogelijk spelen. In groep 3 gaven de juffen halverwege het jaar aan dat ze het gevoel kregen dat het pluswerk niet bij haar paste. Ik heb meteen aangegeven dat ik dat al twee jaar dacht en dat ze er wat mij betreft per direct mee mocht stoppen. En ze was superblij. Ik was wel benieuwd naar of dit terug te zien zou gaan zijn in de cito-scores. Misschien liep ze wel op haar tenen? Dat leek me een reële mogelijkheid. En nu kreeg ze in groep 4 haar eerste rapport. Alle les-scores waren v, rv en g en uit de kwalitatieve beschrijvingen haalde ik alleen maar hoe goed het met haar gaat en hoe lekker ze zich op school voelt (ze heeft ook voor het eerst geen tics dit schooljaar ;) ). En op de laatste blz, de cito-scores. Allemaal behoorlijk gekelderd :D . Niks zorgelijks, nogsteeds rond de middenlijn, maar naast alle eerdere scores echt heel duidelijk gezakt. Ah wel, prima. Ze is een gelukkig meisje nu. Zij blij, ik blij.

En toen kwam die niet-schoolse test. Ze maakte hem uitzonderlijk goed. Voor mij de bevestiging van dat ze zich cognitief blijkbaar toch gewoon lekker doorontwikkelt. Maar voor de juffen toch een zorg, bleek op het rapportagegesprekje. Ze hadden het gevoel dat ze nu aan het onderpresteren was en wilden haar weer terugplaatsen in alle plusgroepjes en extra uitdagingsdingen. Tot nu toe ben ik steeds heel volgzaam geweest, maar nu heb ik toch heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Uit alles las ik (en zie ik) hoe lekker ze zich voelt op school. Ik heb aangegeven dat het uiteraard het eerste is om te bekijken als ze zich lijkt te gaan vervelen, of gaat klieren, of op wat voor manier dan ook minder goed in haar vel lijkt te zitten.... Maar voor nu, nee. Één van twee juffen zag het vrij snel zoals ik het ook zie, de ander had wat langer nodig om zich bij dit idee goed te voelen, maar ze konden er uiteindelijk allebei ook achter staan, geloof ik.

Ik ben normaal niet zo mondig op de school van de kinderen en deel de mening van Claudia dat ze zich ook maar hebben aan te passen aan hoe het gaat op school (ook al is misschien niet alles perfect), een school die voor mij gewoon heel erg goed voelt. Maar dit voelde wel goed.

Met als side-note dat de cognitieve ontwikkeling van mijn kinderen voor mij nooit een zorg is geweest. Dat scheelt natuurlijk een hoop. Ik kan overal onzeker van worden en over nadenken, maar op dat vlak heb ik het volste vertrouwen...

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 19-02-2016 20:11:09 ]
pi_160045589
Estrys, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan verlopen. Ik vind het moeilijk daar zomaar dingen over te zeggen, of advies in te geven. Goed en fijn dat er zo snel toch een gesprek is geweest. Hopelijk gaat het een gewenst resultaat opleveren (in welke vorm dan ook) :*
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:26:02 #210
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160048524
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
ze heeft ook voor het eerst geen tics dit schooljaar ;)
^O^
quote:
Tot nu toe ben ik steeds heel volgzaam geweest, maar nu heb ik toch heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Uit alles las ik (en zie ik) hoe lekker ze zich voelt op school.
En nog een ^O^ .

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:

Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt.
Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs... O+
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:28:06 #211
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160048614
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:

[..]

^O^

[..]

En nog een ^O^ .

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.

[..]

Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs... O+
Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160048795
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Mijn oudste dame, in groep 4 nu, (...)
Super, zoals je dat aanpakt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:34:55 #213
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160048891
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.
Ik denk het wel hoor.
Als er hier een in de buurt zou zitten zou ik er serieus over denken Thies daar naartoe te laten gaan (en er zelf te solliciteren :P ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160048995
Edit, reactie op Sjeen.

Ik vraag me af of dat nodig is. Mijn zeer klassikale basisschool was ook totaal anders dan de middelbare school.
Ja, democratisch onderwijs is totaal anders, maar volgens mij leer je er als kind vaardigheden waar je je leven plezier van hebt.
En dan ga je als sterk, zelfstandig individu naar regulier vervolgonderwijs. Dat is natuurlijk enorm wennen, maar tegen die tijd ws ook wel wat gedraaid.
Of je stuurt m naar democratische vervolgonderwijs :D

Ik vind t zeg maar wel charmant, dat democratisch gebeuren. Er is een nieuwe vrij dicht bij ons. Als die een goede start heeft, wil ik M er denk ik wel heen sturen als ie zo ver is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049206
Ik ben erg op mijn hoede wat nieuwe onderwijsinitiatieven betreft. Duurzaamheid is steevast een probleem, d.w.z. hoe je een nieuw initiatief op zo'n manier implementeert dat het ook over een jaar of vijf of tien nog succesvol is, als het prille enthousiasme eraf is, de eerste problemen de kop opsteken en je bijvoorbeeld met verloop te maken krijgt. Het is niet eenvoudig om een verandering structureel door te voeren. Omdat ik continuïteit heel belangrijk vind, maak ik van m'n eigen kinderen liever geen onderwijsexperiment.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:49:14 #216
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160049401
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:37 schreef Vanyel het volgende:
Edit, reactie op Sjeen.

Ik vraag me af of dat nodig is. Mijn zeer klassikale basisschool was ook totaal anders dan de middelbare school.
Ja, democratisch onderwijs is totaal anders, maar volgens mij leer je er als kind vaardigheden waar je je leven plezier van hebt.
En dan ga je als sterk, zelfstandig individu naar regulier vervolgonderwijs. Dat is natuurlijk enorm wennen, maar tegen die tijd ws ook wel wat gedraaid.
Of je stuurt m naar democratische vervolgonderwijs :D

Ik vind t zeg maar wel charmant, dat democratisch gebeuren. Er is een nieuwe vrij dicht bij ons. Als die een goede start heeft, wil ik M er denk ik wel heen sturen als ie zo ver is.
het 'probleem' nu is dat er geen regulier diploma aan hangt op dit moment. Dus je kunt er nog nergens mee naar toe. Buiten dat ik het niet zou kunnen betalen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160049431
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:
In het geval van mijn S is het echt alleen het rekenen en ten onrechte, want ze kan wel goed rekenen. We moeten maar zien hoe dat gaat lopen. Ik vind het een lastige.

Krijgt Ivan al huiswerk dan, Claudia-x?

Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt. Ik denk er wel eens over of overstappen een optie is. Ik vind het moeilijk, want ze heeft toch al vriendjes en vriendinnetjes en is wel echt gewend en gehecht aan deze school.
Hmz, op een of andere manier helemaal over je posting heen gelezen! Ivan heeft niet echt huiswerk, maar met deze zaken (leesbladen oefenen, boekjes lezen) thuis aan de slag gaan wordt wel aangemoedigd. Maar ja, dat doen we sowieso wel, alleen niet in zo'n schools stramien. (Ivan is zelfs wat teleurgesteld dat hij geen huiswerk krijgt. :+)

Heb je meer informatie over de democratische school? Ik heb de website van de school zelf gelezen en de onderbouwing is nogal dunnetjes, maar ik begrijp uit de tekst wel dat het een gevestigd/bewezen model is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160049498
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie. En we hebben in Utrecht ook minimaal 1 middelbare school waar ze iig anders met school en leren omgaan. Eentje zat laatst nog in een docu met voorbeelden van nieuwige, werkende onderwijsvormen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049589
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie. En we hebben in Utrecht ook minimaal 1 middelbare school waar ze iig anders met school en leren omgaan. Eentje zat laatst nog in een docu met voorbeelden van nieuwige, werkende onderwijsvormen.
Amsterdam heeft niet te klagen over scholen met nieuwe onderwijsvormen: http://www.onzenieuweschool.nl/
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:53:57 #220
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160049590
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie.
Dat dus.

Mijn zoon is enorm leergierig. Zeer intrinsiek gemotiveerd. Maar loopt stuk op de reguliere werkvormen, heeft een bloedhekel aan school (Montessori). Dat vind ik erg jammer. Dan doen we iets niet goed in het onderwijs.
De democratische school waar ik over heb gelezen liet mijn hart echt sneller kloppen. Bestaat ook al meer dan 10 jaar. Opgericht door een moeder met een zoon als de mijne...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:58:05 #221
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160049739
Hier is basis en middelbaar onderwijs, op de website weinig duidelijke informatie. Dat kan ook liggen aan mij natuurlijk. Maar goed, 375 euro per maand gaat niet echt lukken.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160049790
Ik had dat warme gevoel bij Lumiar. Ook op een infoavond geweest, maar Dot is gewoon (nu) niet leerbaar genoeg en zeker niet sociaal vaardig genoeg voor zo'n school. Wie weet ooit. Of toch alleen M.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049819
Das niet goedkoop Sjeen. Voor ons zou het, in combi met bso (ook geïntegreerd), wel wat duurder zijn, maar niet afschuwelijk veel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160050444
Zijn beste vriend heeft deze Cito ook verrassend slecht gemaakt aldus zijn moeder. Dit doet mij vermoeden dat de heren niet heel ver van elkaar hebben gezeten tijdens de toets.

[ Bericht 2% gewijzigd door Estrys op 19-02-2016 20:27:19 ]
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160052002
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.


Oh dit echt helemaal he!
Ik werd gisteren nog op het matje geroepen. Mijn Cito scores voor rekenen waren te laag...
In de klas en op de methodetoetsen laten ze prima resultaten zien, een oude Cito liet goede passende resultaten zien.....
Maar nee, er moeten vele interventies op... Want inspectie.

En dat vind ik in dat hele onderwijs... Alles draait om prestaties....

En ergens snap je het ook wel, we leven ook echt in een prestatiemaarschappij. Maar toch....
pi_160053335
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:

[..]

^O^

[..]

En nog een ^O^ .

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.

[..]

Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs... O+
Individuele plannen voor elk kind, passend toetsen en veranderingen doorvoeren is dus zoals ze bij onze school werken. In overleg met de inspectie en met diverse universiteiten. En het werkt.
Alleen lopen de eerste leerlingen nu aan tegen een nieuw probleem en dat is de middelbare school. En dus zijn ouders nu aan het onderzoeken of voortgezet onderwijs in deze vorm ook mogelijk is. Democratisch onderwijs is een van de inspiratiebronnen maar ook de nieuwste school in Tilburg en Nikee in Roermond.

Wij merken aan beide jongens dat het goed met ze gaat op deze school. Oudste krijgt de ruimte om alles op te nemen als een spons en geniet. Jongste blijkt een geboren onderhandelaar en oefent dat met de juf.
Ik schrok trouwens van jullie verhalen over volle kleuterklassen. Jongste zit op de drukste dagen in een groep van zo'n 70 kinderen tussen de 3 en 6. Daar staan dan vier leerkrachten en minimaal twee pedagogisch medewerkers op. Dat is heerlijk kleinschalig.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_160069487
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:58 schreef Sjeen het volgende:
Hier is basis en middelbaar onderwijs, op de website weinig duidelijke informatie. Dat kan ook liggen aan mij natuurlijk. Maar goed, 375 euro per maand gaat niet echt lukken.
Als het incl bso zou zijn...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160074742
Hier in ons dorp is wel een school gestart met een nieuwe onderwijsvorm maar dit is voor iedereen nog zo nieuw dat ik dat voor ean nog niet zo'n goed idee vond.

Wij zijn vandaag naar K3 geweest, Ean vond het erg leuk ze moest nog wel even wennen maar uiteindelijk was ze enthousiast aan mee dansen O+
pi_160112302
Gisteren kwam op tv een uitzending over prestatiedruk voor kleuters op basisscholen:
http://npo.nl/KN_1676827

Best wel interessant vond ik.
pi_160112473
hm vanavond even kijken..
Lijkt me interessant en oudste gaat na de zomer naar de kleuters.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 22 februari 2016 @ 12:00:43 #231
147316 crew  DJMO
#trut
pi_160114457
even trots doen hoor .. Jan is net 7 en zit een half jaar in groep drie.


Jullie mogen raden wat we vanavond eten ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_160114617
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 12:00 schreef DJMO het volgende:
even trots doen hoor .. Jan is net 7 en zit een half jaar in groep drie.

[ afbeelding ]
Jullie mogen raden wat we vanavond eten ;)
Nasi?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 22 februari 2016 @ 12:10:44 #233
147316 crew  DJMO
#trut
pi_160114668
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 12:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nasi?
lol. nee spaghetti, het ging mij er om dat hij zo goed schrijft ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_160115011
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:17 schreef Zana het volgende:
Gisteren kwam op tv een uitzending over prestatiedruk voor kleuters op basisscholen:
http://npo.nl/KN_1676827

Best wel interessant vond ik.
Oh even kijken of die nog ergens terug te zien is. Bedankt voor de tip
  maandag 22 februari 2016 @ 17:14:11 #235
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_160122180
Leuk om te zien DJMO ^O^ Gaat dat snel zeg.

Woensdagmiddag naar de KNO arts. Het is weer te erg voor woorden (die ze dus niet hoort ;) )
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  Moderator maandag 22 februari 2016 @ 17:31:51 #236
5428 crew  miss_sly
pi_160122709
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 15:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als het incl bso zou zijn...
Voor ons zou deze school betekenen dat we geen BSO meer nodig hebben (van 8-16 uur open en in die tijd kan ik dan werken) en is het maandbedrag minder (zelfs na KOT) dan onze BSO-bijdrage.

Maar goed, dat is maar voor één kind en omdat we BSO voor school kunnen verruilen. Dat zal niet voor iedereen zo kunnen.

Het grappige is dat S helemaal niet negatief tegenover een andere school staat.

Deze school bij ons is voor 4-18 jaar, dus basisschool en middelbare school als je wil. Wil je na de basisschool naar een andere middelbare school, dan toetsen ze op verzoek het niveau van het kind en stellen eventueel een leerplan op om aan te sluiten bij de school naar keuze (en uiteraard passend bij het niveau van het kind).

Ik denk er echt over om eens een afspraak te maken en er eens te gaan kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 februari 2016 @ 17:53:51 #237
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_160123303
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor ons zou deze school betekenen dat we geen BSO meer nodig hebben (van 8-16 uur open en in die tijd kan ik dan werken) en is het maandbedrag minder (zelfs na KOT) dan onze BSO-bijdrage.

Maar goed, dat is maar voor één kind en omdat we BSO voor school kunnen verruilen. Dat zal niet voor iedereen zo kunnen.

Het grappige is dat S helemaal niet negatief tegenover een andere school staat.

Deze school bij ons is voor 4-18 jaar, dus basisschool en middelbare school als je wil. Wil je na de basisschool naar een andere middelbare school, dan toetsen ze op verzoek het niveau van het kind en stellen eventueel een leerplan op om aan te sluiten bij de school naar keuze (en uiteraard passend bij het niveau van het kind).

Ik denk er echt over om eens een afspraak te maken en er eens te gaan kijken.
Ik zou zeker een afspraak maken, want je kunt daarna een goede afweging maken!
  maandag 22 februari 2016 @ 18:52:09 #238
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160125014
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:31 schreef miss_sly het volgende:

Ik denk er echt over om eens een afspraak te maken en er eens te gaan kijken.
Oh wauw! Doen! Ik ben echt heel benieuwd.
Ik voel een lichte jaloezie merk ik... :o
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 22 februari 2016 @ 19:24:41 #239
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160125902
Voor mijn kleuter (5 jaar) kreeg ik van de tandarts het advies over te stappen op gewone tandpasta. Ik heb het nu twee keer geprobeerd en hij vindt zelfs de 'milde' tandpasta (dat staat op het etiket) ronduit smerig. Ik poets dus weer met 'peuter'tandpasta.

Wie weet er een écht milde tandpasta? Ik wil zijn tandjes graag heel houden.
  Moderator maandag 22 februari 2016 @ 19:34:19 #240
5428 crew  miss_sly
pi_160126254
Je hebt toch van allerlei merken tandpasta voor 5-12 jaar? Die is wat milder dan gewone tandpasta, maar iets minder mild dan de babytandpasta.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 22 februari 2016 @ 19:35:18 #241
5428 crew  miss_sly
pi_160126279
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 17:53 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ik zou zeker een afspraak maken, want je kunt daarna een goede afweging maken!
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 18:52 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh wauw! Doen! Ik ben echt heel benieuwd.
Ik voel een lichte jaloezie merk ik... :o
Ik heb een mail met een paar vragen gestuurd. Even afwachten wat de antwoorden zijn en even met B een dag bespreken dat we een afspraak zouden kunnen maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 februari 2016 @ 19:38:25 #242
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160126376
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:34 schreef miss_sly het volgende:
Je hebt toch van allerlei merken tandpasta voor 5-12 jaar? Die is wat milder dan gewone tandpasta, maar iets minder mild dan de babytandpasta.
Ik moet blijkbaar beter opletten bij de drogist. :D Nooit gezien.
Dankjewel voor de tip.
pi_160126697
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:24 schreef Vijzel het volgende:
Voor mijn kleuter (5 jaar) kreeg ik van de tandarts het advies over te stappen op gewone tandpasta. Ik heb het nu twee keer geprobeerd en hij vindt zelfs de 'milde' tandpasta (dat staat op het etiket) ronduit smerig. Ik poets dus weer met 'peuter'tandpasta.

Wie weet er een écht milde tandpasta? Ik wil zijn tandjes graag heel houden.
Die vanaf 5 -12 jaar vond de onze in het begin ook verschrikkelijk. Het went wel een beetje nu heb ik het idee. Onze tandarts zei ik heb liever dat je goed poetst met peuter tandpasta dan half met die vanaf 5 jaar.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  Licht Ontvlambaar maandag 22 februari 2016 @ 19:47:01 #244
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160126736
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 15:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als het incl bso zou zijn...
ja ok, maar goed we maken al bijna 3 jaar geen gebruik meer van BSO.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 22 februari 2016 @ 19:47:42 #245
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160126762
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:46 schreef Estrys het volgende:

[..]

Die vanaf 5 -12 jaar vond de onze in het begin ook verschrikkelijk. Het went wel een beetje nu heb ik het idee. Onze tandarts zei ik heb liever dat je goed poetst met peuter tandpasta dan half met die vanaf 5 jaar.
Ik poets met vieze pasta gewoon hetzelfde als met smakelijke pasta. :@
pi_160126839
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ja ok, maar goed we maken al bijna 3 jaar geen gebruik meer van BSO.
Ik kijk zo uit naar dat moment.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160126865
Ah ja die van ons begon dan te sputteren en weg te draaien en zo.
ti amo più di ieri ma meno di domani
  maandag 22 februari 2016 @ 21:39:12 #248
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_160130699
Ik had een keer per ongeluk de verkeerde tandpasta erop gedaan. Brullen was het, want "het is heet mama" :D :@
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  maandag 22 februari 2016 @ 21:52:13 #249
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160131243
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 21:39 schreef Susie het volgende:
Ik had een keer per ongeluk de verkeerde tandpasta erop gedaan. Brullen was het, want "het is heet mama" :D :@
Herkenbaar! :D :@

Ik heb ook een keer de verkeerde tandenborstel gepakt. Wel de goede pasta. _O-
pi_160138321
Ik was eigenlijk pas van plan over te stappen bij het wisselen. En niet meteen als ze 5 is.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 08:33:00 #251
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160138664
Wij zijn overgestapt al eventjes geleden en nul klachten. Hij is niet zo moeilijk :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_160138876
Ik heb er helemaal niet aan gedacht, volgens mij hebben we peuterpasta van 2-5. En met een 2jarige erbij vind ik het voorlopig prima handig om maar 1 tandpasta te hebben voor ze allebei.
Elmex, volgens mij de enige met mintsmaak ook voor peuters. En die hebben, zie ik, ook junior vanaf 5. Voor kwetsbare tandjes bij t wisselen. Gebeurt hier nog niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160138977
Hier ook Elmex, die andere vind ik zo smerig ruiken! En ik wil na het poetsen gewoon nog lekker even een knuffel kunnen geven zonder dat ik mijn adem in moet houden!
R poetst nog gewoon met de peutertandpasta, die is van 2 t/m 5 en dan heb je ook nog die van 5 t/m 12 of zo.
Wij gaan ook over als er wiebeltanden komen.
R 09-10-2010
M 20-04-2013
pi_160139042
Hier allemaal aan de elmex.. Daan gebruikt nog de peutertandpasta, die van 2-5 jaar. Maar hij wisselt nog niet. Chris is naar de junior variant vanaf het moment dat zijn nieuwe tanden door waren (en dat was voordat hij de oude kwijt was). Hij moest even een paar dagen wennen aan de smaak, maar met 6 jaar accepteerde hij dat wel.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 09:39:09 #255
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_160139480
Ik had allebei staan, met wat zoetere smaak (van de Jumbo) en die met al een beetje mint.
S heeft het nooit een probleem gevonden, O vond die mint niet fijn. Maar ik 'vergiste' me gewoon steeds vaker, onderwijl flinke excuses maken enzo ;) en zo is hij er geleidelijk aan gewend. En toen de zoetere op was heb ik de laatste keer gewoon geen nieuwe meer gehaald, niks over gehoord. ;)
***
pi_160139587
Yaro is normaal heel moeilijk met andere smaken. Maar hier nooit bij stik gestaan en de overgang verliep ook zonder problemen.

Wij hebben de elmex. 2-5 voor Kyan en sinds het wisselen de 5-12 voor Yaro.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 10:14:41 #257
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160140200
Wij hebben 't destijds gewoon als feit gepresenteerd: je bent nu 5 en daar hoort deze tandpasta bij. Wel nog wat gevarieerd met merken/smaken tot elk een smaak had die beviel. Ze zijn nu 11 en 12 en poetsen inmiddels al een tijdje met gewone volwassenen tandpasta (ze hebben wel elk een eigen voorkeursmerk).
in de haak.
pi_160142254
miss: welke school is dat?
  dinsdag 23 februari 2016 @ 11:43:36 #259
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_160142352
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:14 schreef trui het volgende:
Wij hebben 't destijds gewoon als feit gepresenteerd: je bent nu 5 en daar hoort deze tandpasta bij. Wel nog wat gevarieerd met merken/smaken tot elk een smaak had die beviel. Ze zijn nu 11 en 12 en poetsen inmiddels al een tijdje met gewone volwassenen tandpasta (ze hebben wel elk een eigen voorkeursmerk).
Ja, zo heb ik het ook wel aan Oscar gezegd inderdaad 'wen er maar aan, deze tandpasta hoort bij oudere kindjes en als hij straks op is, is het klaar'.
***
  Moderator dinsdag 23 februari 2016 @ 12:07:33 #260
5428 crew  miss_sly
pi_160142997
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 11:39 schreef L-E het volgende:
miss: welke school is dat?
Www.com2life.nl
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160143479
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Www.com2life.nl
Dank je!
  Moderator dinsdag 23 februari 2016 @ 12:46:05 #262
5428 crew  miss_sly
pi_160143839
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:32 schreef L-E het volgende:

[..]

Dank je!
Woon jij ook in de buurt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160143907
Purmerend. De site doet het hier overigens niet :(
  dinsdag 23 februari 2016 @ 12:50:53 #264
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_160143993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:48 schreef L-E het volgende:
Purmerend. De site doet het hier overigens niet :(
http://www.come2life.nl/ moet het zijn. Ik had net ook even gekeken. Bijzonder!
  Moderator dinsdag 23 februari 2016 @ 12:53:45 #265
5428 crew  miss_sly
pi_160144089
O, stomme tikfout!
Purmerend, dat wist ik niet. Gisteren nog gezwommen. Dat is inderdaad wel in de buurt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160149127
Wij hebben Elmex 5-12 jaar. Ze gingen eigenlijk vrijwel moeiteloos over van de 2-5 naar de 5-12 jaar variant.
Ik had laatst voor mezelf hun tandpasta gepakt (ik denk dat ik al half sliep ofzo...), ik heb me de hele tijd af staan vragen wat er nou anders was voor ik me bedacht dat ik waarschijnlijk hun tandpasta had gepakt 8)7
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 23 februari 2016 @ 18:17:59 #267
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_160151734
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Www.com2life.nl
Ben heel benieuwd wat je er van vindt! Hier zijn ook voorzichtige plannen voor een school naar hetzelfde model en in theorie spreekt het mij erg aan! S zit nu op de openbare buurtschool, onze tweede keus omdat er geen plek was op de vrije school hier. Waarschijnlijk knm hij na de zomervakantie overstappen maar nu twijfel ik zo erg dat we de overstap waarschijnlijk niet gaan maken. Als democratisch onderwijs een optie was zou ik S de overstap waarschijnlijk wel laten maken...
Oude (on)bekende.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 18:43:35 #268
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160152273
Ben wel benieuwd waarom je dan nu twijfelt aan de vrije school mevr Mus?

Er is een democratische school in Den Haag maar hun website staat me echt totaal niet aan. Ik loop niet warm voor deze vorm daarom.
Geen idee of hun invulling trouwens een correcte weergave is. Er is niet echt reden me in deze vorm verder te verdiepen nu ;)

O. zit nu op een IPC school en ze doen aan gepersonaliseerd leren. Invloed op je eigen koers en autonomie van het kind staan voorop.
Ze zijn zich bewust dat ze anders lesgeven dan de standaard en gaan samenwerkingsbanden aan met middelbare scholen die goed aansluiten.
So far voelt het goed.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 23 februari 2016 @ 19:44:29 #269
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_160154120
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 18:43 schreef laziness het volgende:
Ben wel benieuwd waarom je dan nu twijfelt aan de vrije school mevr Mus?

Er is een democratische school in Den Haag maar hun website staat me echt totaal niet aan. Ik loop niet warm voor deze vorm daarom.
Geen idee of hun invulling trouwens een correcte weergave is. Er is niet echt reden me in deze vorm verder te verdiepen nu ;)

O. zit nu op een IPC school en ze doen aan gepersonaliseerd leren. Invloed op je eigen koers en autonomie van het kind staan voorop.
Ze zijn zich bewust dat ze anders lesgeven dan de standaard en gaan samenwerkingsbanden aan met middelbare scholen die goed aansluiten.
So far voelt het goed.
Kort gezegd komt het er op neer dat ik bang ben dat S te veel op mij lijkt :@ En ik liep als kind compleet vast op de vrije school. Ik werd daar, zo bleek achteraf, cognitief onvoldoende gevoed. De overstap naar een openbare basisschool vond ik fantastisch! En als ik dan zie hoe S nu van school geniet...

[ Bericht 1% gewijzigd door Mevr_Mus op 23-02-2016 20:04:25 ]
Oude (on)bekende.
pi_160158427
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 12:00 schreef DJMO het volgende:
even trots doen hoor .. Jan is net 7 en zit een half jaar in groep drie.

[ afbeelding ]
Jullie mogen raden wat we vanavond eten ;)
Kan mij voorstellen dat je trots bent :) Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.

Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?

pi_160158536
Hier wordt die manier van schrijven niet verplicht. Jen en leyla schrijven blokletters.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 23 februari 2016 @ 21:33:05 #272
147316 crew  DJMO
#trut
pi_160158569
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Kan mij voorstellen dat je trots bent :) Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.

Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?

[ afbeelding ]
je bedoelt het schoonschrijven/ aan elkaar schrijven? Dat doen ze bij ons niet, daar moeten ze echt om vragen als ze dat willen leren.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_160158664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 10:14 schreef trui het volgende:
Wij hebben 't destijds gewoon als feit gepresenteerd: je bent nu 5 en daar hoort deze tandpasta bij. Wel nog wat gevarieerd met merken/smaken tot elk een smaak had die beviel. Ze zijn nu 11 en 12 en poetsen inmiddels al een tijdje met gewone volwassenen tandpasta (ze hebben wel elk een eigen voorkeursmerk).
Hier hetzelfde gedaan :) Jongste is nu 6 en nog niet aan het wisselen, maar hij is wel alvast gewend aan de tandpasta.
pi_160158963
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:33 schreef DJMO het volgende:

[..]

je bedoelt het schoonschrijven/ aan elkaar schrijven? Dat doen ze bij ons niet, daar moeten ze echt om vragen als ze dat willen leren.
Nee aan elkaar schrijven komt iets later. Misschien dat het niet op iedere school zo gaat, maar met schrijfletters bedoel ik de letters los zoals ze die later aan elkaar gaan schrijven.

  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 23 februari 2016 @ 21:41:31 #275
147316 crew  DJMO
#trut
pi_160159077
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:39 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Nee aan elkaar schrijven komt iets later. Misschien dat het niet op iedere school zo gaat, maar met schrijfletters bedoel ik de letters los zoals ze die later aan elkaar gaan schrijven.

[ afbeelding ]
ja, die letters bedoelde ik :) maar die leren ze hier idd niet. Hier werken ze 'gewoon' met blokletters. waarom weet ik ook niet, maar ik vind 't wel prettig, had zelf altijd een bloedhekel aan dat schoonschrift
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 23 februari 2016 @ 21:52:54 #276
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160159696
Het is geen schoonschrift, maar 'gewoon' schrijfletters, toch? Hier is dat ook de standaard manier waarop ze de letters leren schrijven. In de volgende groep leren ze dan elkaar schrijven, en in een later stadium mogen ze dan zelf kiezen tussen blokletters en schrijfletters.
in de haak.
pi_160159765
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Kan mij voorstellen dat je trots bent :) Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.

Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?

[ afbeelding ]
Whut? 'peuk'? :o
  dinsdag 23 februari 2016 @ 21:54:43 #278
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160159814
Ligt maar net aan de schrijfmethode die ze hebben op school.

Ik hou van de mooie schrijfletters wel :@
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 23 februari 2016 @ 22:07:49 #279
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160160502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:41 schreef DJMO het volgende:

[..]

ja, die letters bedoelde ik :) maar die leren ze hier idd niet. Hier werken ze 'gewoon' met blokletters. waarom weet ik ook niet, maar ik vind 't wel prettig, had zelf altijd een bloedhekel aan dat schoonschrift
Ik zou het echt een gemis vinden als mijn kind niet 'gewoon' aan elkaar leert schrijven. Dat is - blijkens allerlei onderzoek - het snelste schrift.

Al zie ik bij sommige studenten op t werk wel t nut van blokletters leren schrijven. :+
  dinsdag 23 februari 2016 @ 22:09:04 #280
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160160554
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:54 schreef WupWup het volgende:

[..]

Whut? 'peuk'? :o
Ja, bizar... :o
Mijn kind zou écht niet weten wat dat is. _O-
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 23 februari 2016 @ 22:09:16 #281
147316 crew  DJMO
#trut
pi_160160562
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:52 schreef trui het volgende:
Het is geen schoonschrift, maar 'gewoon' schrijfletters, toch? Hier is dat ook de standaard manier waarop ze de letters leren schrijven. In de volgende groep leren ze dan elkaar schrijven, en in een later stadium mogen ze dan zelf kiezen tussen blokletters en schrijfletters.
schoonschrift/schrifjletters, voor mij één pot nat :P ik had er een bloedhekel aan en schreef dan ook vrij consequent in blokletters :') Jan heeft sowieso moeite met bepaalde letters, Hij schrijft bv de b en de u niet met zo'n mooi krulletje laat staan als hij alles in die stijl moet geen schrijven. Dan krijgt hij er een hekel aan net als ik vroeger ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_160164248
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Kan mij voorstellen dat je trots bent :) Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.

Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?

[ afbeelding ]
Wel apart dat buig verbeterd wordt door buk. Kan allebei met de letters die er boven staan, maar het middelste vakje is wel breder en dus volgens mij wel bedoeld voor de 'ui'
pi_160167982
Onze leert ook de schrijfletters nu in groep 3 maar schrijft er thuis weinig in eigenlijk. Mijn man (de computer freak) vraagt zich af waarom ze überhaupt nog schrijfletters leren. :P
ti amo più di ieri ma meno di domani
  woensdag 24 februari 2016 @ 09:17:01 #284
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160168787
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 22:09 schreef DJMO het volgende:

[..]

schoonschrift/schrifjletters, voor mij één pot nat :P ik had er een bloedhekel aan en schreef dan ook vrij consequent in blokletters :') Jan heeft sowieso moeite met bepaalde letters, Hij schrijft bv de b en de u niet met zo'n mooi krulletje laat staan als hij alles in die stijl moet geen schrijven. Dan krijgt hij er een hekel aan net als ik vroeger ..
Toch vind ik aan elkaar kunnen schrijven wel een basisvaardigheid, dus ik zou het ook een gemis vinden als mijn kinderen dat niet geleerd zouden hebben op school.
in de haak.
  woensdag 24 februari 2016 @ 09:18:41 #285
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160168806
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Kan mij voorstellen dat je trots bent :) Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.

Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?

[ afbeelding ]
ik denk dat de juf zich daar vergist heeft hoor, dat buig zou echt wel goed gerekend moeten worden.
in de haak.
pi_160168968
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 19:24 schreef Vijzel het volgende:
Voor mijn kleuter (5 jaar) kreeg ik van de tandarts het advies over te stappen op gewone tandpasta. Ik heb het nu twee keer geprobeerd en hij vindt zelfs de 'milde' tandpasta (dat staat op het etiket) ronduit smerig. Ik poets dus weer met 'peuter'tandpasta.

Wie weet er een écht milde tandpasta? Ik wil zijn tandjes graag heel houden.
Mijn 6 jarige vindt alle tandpasta's vanaf 5-12 jaar horror...Maar ik heb eindelijk een tandpasta gevonden zonder mintsmaak: De Everclear van Hema 5-12!
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_160169016
Wij moesten voor het ouder-kind gesprek op school een formulier invullen.

Hoe gaat het met je? 'Goed'
Wat vind je leuk op school? 'Alles'
:') Een man van weinig woorden. Net z'n vader.

Mijn zoon over wat hij nog graag wil leren op school: ' ik wil graag meer op de computer leren maar steeds als ik iets wil doen dan zegt hij iets waardoor ik niet verder kan' :D
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160169234
Juf kan natuurlijk ook gewoon buk als 2e optie erbij geschreven hebben? Met uitleg dat dit ook kon? Wel onhandig dat ze letters gebruiken waar je beide woorden mee kunt maken. Peuk zou Chris ook niet herkennen denk ik.

Die scholen klinken echt mooi, maar ik denk dat Chris daar niet assertief genoeg voor zou zijn. Nu op montessori zit er genoeg structuur in, ook al werkt hij op zijn eigen leerlijn. Een juf/meester moet zo'n kind echt in de gaten houden, want zelf gaat hij niet zeggen dat hij iets meer/minder wil. Hij zou stil doorwerken/dromen of dat nou wel of niet het goede tempo was..

Chris is nu al twee dagen bleek thuis van school. Hij zegt dat hij harder werkt en minder droomt, omdat in zijn rapport iets stond over zijn lage werktempo. Maar misschien is het wel gewoon een virusje.. Gelukkig volgende week vakantie. En daarna kijken hoe het verder gaat. Over 4 weken gesprek met juf gepland. Eens kijken hoe het dan gaat met zijn tempo en zijn assertiviteit (onderwerp vorige 10-minuten gesprek)
pi_160170408
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 23:28 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

Wel apart dat buig verbeterd wordt door buk. Kan allebei met de letters die er boven staan, maar het middelste vakje is wel breder en dus volgens mij wel bedoeld voor de 'ui'
Dat dacht ik ook!

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 21:52 schreef trui het volgende:
Het is geen schoonschrift, maar 'gewoon' schrijfletters, toch? Hier is dat ook de standaard manier waarop ze de letters leren schrijven. In de volgende groep leren ze dan elkaar schrijven, en in een later stadium mogen ze dan zelf kiezen tussen blokletters en schrijfletters.
Aan elkaar schrijven zijn ze in groep 3 nu al mee bezig. De oudste begon daarmee in groep 4, de jongste leert het nu al voor een deel. Op zich wel goed, want met de losse letters schreef ze ze soms "onlogisch" en nu ze aan elkaar moeten, schrijft ze ze wel "logischer" en zien ze er ook beter uit ;). Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat ze links is, dat ze voor haar op een logische plek begon, maar nu moeten ze meer aan elkaar gaan schrijven en gaat het wel makkelijker. Als ze eerst de rest van het jaar op haar manier had geschreven was de overgang denk ik lastiger geweest. Dus wat dat betreft voordeel denk ik.

Gisteren 10 minuten gesprekken, meiden doen lekker hun best op school :D. We hadden ook niet zoveel verrassends verwacht aan de hand van de rapporten, maar ook altijd wel leuk om de mondelinge toelichting te horen :D.
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 24 februari 2016 @ 12:48:39 #290
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160172819
Jajoh, zo precies weet ik 't niet meer, dat is bij ons alweer zooooo lang gelee. ;)

Fijn dat de 10 minutengesprekken bevestigden dat het goed gaat met je meiden op school!
in de haak.
pi_160175419
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 09:35 schreef Estrys het volgende:

Mijn zoon over wat hij nog graag wil leren op school: ' ik wil graag meer op de computer leren maar steeds als ik iets wil doen dan zegt hij iets waardoor ik niet verder kan' :D
In dit verband: we hebben net een rapport uitgebracht over jonge kinderen en digitale media. Wie interesse heeft moet me maar even een pm of dm sturen, dan geef ik de link!

Ik vond het razend interessant om een kijkje te krijgen in andere gezinnen met kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160177256
Hier in groep 3 eerst de losse schrijfletters, tweede helft van het jaar ook daadwerkelijk aan elkaar leren schrijven.

En in groep 4 leren ze daar de hoofd(schrijf)letters bij en de blokletters.

Ik ben ook blij dat ze gewoon goed leren schrijven. I love ouderwetse vaardigheden O+ .
pi_160177299
Bij mijn zoon kreeg ik de vraag of ik met hem wilde oefenen met lezen. Ook daar was ik terughoudend in :P , maar nu heb ik het gevonden. Hij is nl helemaal gek op moppen en raadsels en nu heb ik net als verrassing voor allebei mijn ik-houd-niet-van-lezen-kinderen een moppenboekje besteld *O* }) .
pi_160177690
Ik maal er totaal niet om dat ze schrijfletters leren, maar omdat ze op school worden aangeleerd, let ik er thuis ook op.

Nu ik hier toch weer actief ben, bedenk ik ineens dat we laatst een artikeltje hebben gepubliceerd over hoe je kleuters kunt stimuleren om met elkaar gesprekken te voeren. Heel praktisch ingestoken en ook bijzonder bruikbaar voor oudere kinderen en zelfs communiceren met je partner. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160177748
Is dat ook SPAM, Claudia? Linkjes naar eigen artikelen?
pi_160177766
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Is dat ook SPAM, Claudia? Linkjes naar eigen artikelen?
Als je wil, haal ik het gerust weg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 24 februari 2016 @ 15:51:52 #297
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160177852
Nee joh. Dat is toch alleen maar delen van kennis?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160177862
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2016 15:51 schreef Moonah het volgende:
Nee joh. Dat is toch alleen maar delen van kennis?
Is een van mijn taken als wetenschapper. 8-) Helpt het als ik zeg dat ik er he-le-maal niets voor terugkrijg?

Dat is wel een ontzettend leuk onderzoek. Het is eigenlijk gericht op klassensituaties. Leerkrachten merken een groot verschil in de sfeer in de klas. Maar ik merk dat ik het ook prima op mijn eigen kinderen kan toepassen. Dan zeg ik dingen als: "Leen, weet jij een antwoord op Ivans vraag?" (in plaats van zelf het antwoord op zijn vraag voor te kauwen).

Als volwassenen zijn we gewend om veel in te vullen voor kinderen. Als je hen de ruimte geeft om met elkaar te redeneren, komen ze een heel eind. Intussen kun je wel het proces bewaken, bijvoorbeeld door de inzichten waar kinderen samen op komen te toetsen aan inzichten uit boeken/series/etc.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160179423
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 14:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In dit verband: we hebben net een rapport uitgebracht over jonge kinderen en digitale media. Wie interesse heeft moet me maar even een pm of dm sturen, dan geef ik de link!

Ik vond het razend interessant om een kijkje te krijgen in andere gezinnen met kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar.
O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leuk O+
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160179893
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 16:54 schreef Estrys het volgende:

[..]

O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leuk O+
Wat leuk! Ik heb Pauline Maas van www.codekinderen.nl eens horen spreken over programmeerlessen voor kinderen. Er zijn heel leuke dingen die je kunt doen, zelfs zonder er digitale technologie bij te gebruiken. Ik heb hier erg om moeten lachen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160180135
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 16:54 schreef Estrys het volgende:

[..]

O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leuk O+
Mijn oudste neef doet dat nu ook, inderdaad, een cursus programmeren. Ik vond het er heel leuk uitzien en ze leren al best snel iets maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')