Hier ook, ik was de haren niet met shampoo. Scheelt een hoop gegil, maar de haren zien er ook duidelijk veel gezonder uit en de eczeem is ook weg.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 08:49 schreef Vanyel het volgende:
Sinds wij niet meer met shampoo wassen is niet alleen het haar veel frisser (want eczeem weg), maar hebben we ook geen problemen meer met 'wassen'. Zonder shampoogedoe is die douche blijkbaar helemaal zo erg niet bij ons.
Mijn zoontje vind zijn haar wassen in bad thuis helemaal niks, hij wil liever niet achterover ook in bad, en met de douchekop zijn haar uitspoelen is de hel.quote:Op maandag 8 februari 2016 22:52 schreef DJMO het volgende:
[..]
Geert wordt volgende maand vijf jaar, en ik moet met een stempelkaart werken om hem z'n haar te laten 'wassen'' (lees, washand eroverheen halen zodat het nat is). Die zie ik echt nooit z'n zwemdiploma halen
Dank je.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 07:34 schreef Deepfreeze het volgende:
Tico! Gefeliciteerd met je 8 jarige
Gefeliciteerd! En wat zijn ze grappig!quote:Op maandag 8 februari 2016 20:27 schreef Ticootje het volgende:
[ afbeelding ]
Jen wordt morgen dan echt 8. ^^ traktatie.
Dank je. Ik had natuurlijk net te weinig voor de hele school, J hielp mee met de trekdrop opeten...quote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:52 schreef trui het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! En wat zijn ze grappig!
Ik google gewoon snoeptraktatie voor een snoepschap en kijk wat ik kan maken van het aanbod.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:56 schreef miss_sly het volgende:
Gefeliciteerd Ticootje!
Leuke traktatie inderdaad. Ik vind jouw traktatie ook erg mooi, trui en de koekjes van Lazi ook al zo mooi!
Ik vind jullie allemaal maar creatief
Ja, en vervolgens ga je dit toch maar in elkaar zetten...ik ben daar echt veel te gemakkelijk voorquote:Op dinsdag 9 februari 2016 14:58 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik google gewoon snoeptraktatie voor een snoepschap en kijk wat ik kan maken van het aanbod.
Oh ja, dat is ook wel.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, en vervolgens ga je dit toch maar in elkaar zetten...ik ben daar echt veel te gemakkelijk voor
Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 08:49 schreef Vanyel het volgende:
Sinds wij niet meer met shampoo wassen is niet alleen het haar veel frisser (want eczeem weg), maar hebben we ook geen problemen meer met 'wassen'. Zonder shampoogedoe is die douche blijkbaar helemaal zo erg niet bij ons.
Ik gebruik niks, maar ik denk dat mn ex de haren wel doet met shampoo, daar heb ik geen idee van.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?
Hier was ik de haren van de kinderen één keer per week, en gaan ze één tot twee keer onder de douche per week.
Zelfs mijn man gebruikt shampoo 😉quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:23 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Voor mijn jongste gebruik ik babyshampoo en voor de oudste gewoon kruidvat shampoo. Ik heb me nooit bedacht eigenlijk dat het ook gewoon zonder kan.
Ze zijn allebei niet echt bang, maar er moet wel een washandje voor de ogen. Sinds een half jaar kiezen ze steeds voor de douche ipv voor in bad. Vind ik ook zo'n grappige stap naar groter worden.
Omdat het lekker ruikt?quote:
Hij kan z'n vrijwel haarloze hoofd in dat geval ook insmeren met douchegel oid.quote:
Niks. We spoelen met water, ook bij onszelf inmiddels. Dot heeft lang haar, dat kam ik wel elke avond met een borstel van varkenshaar om talg goed te verdelen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Gebruik je dan vervangende producten? Of echt helemaal niks?
Hier was ik de haren van de kinderen één keer per week, en gaan ze één tot twee keer onder de douche per week.
quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Hij kan z'n vrijwel haarloze hoofd in dat geval ook insmeren met douchegel oid.
quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:00 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja maar dat beetje haar moet je koesteren.
Maar wat vind je? Zit ie inderdaad lekker in zn velletje?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 20:08 schreef Estrys het volgende:
Ik had het met onze (antroposofische) gastouder over S. Zij: 'maar het gaat heel goed met hem. Je ziet dat zijn energiebalans helemaal goed is. Hij is heel mooi in balans. Als je naar zijn tekeningen kijkt zie je dat heel goed.'
Daar ben ik dan toch niet antroposofisch genoeg voor geloof ik
Dat is het ookquote:Op dinsdag 9 februari 2016 20:18 schreef livelink het volgende:
Toch vind ik het ook wel een mooie observatie, Estrys. Liefdevol ook.
Ik begrijp niet zo goed waar je aan refereert Deepfreeze. Bedoel je zo'n groen grafiekje van een citotoets? Dat is nl het enige dat ik kan bedenken. Maar daar hoort een andere interpretatie bij dan die jij nu noemt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 10:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb eens een grafiek gezien in dit topic, over de ideale leerlijn, overpresteren en onderpresteren(iemand een link?). Kinderen gaan het best vooruit als ze net boven de ideale lijn zitten. Als ze er net onder zitten gaat het ook nog wel, maar niet optimaal.
Er was iets met dat ze net een klein stapje harder werken dan die lijn, dat ze dan het meeste kunnen leren.. Als ze te hard werken geeft het problemen, als ze te langzaam werken ook, maar net op en boven die lijn was het beste..quote:Op donderdag 11 februari 2016 12:48 schreef trui het volgende:
Wat bedoel je dan met 'boven de ideale lijn zitten'?
en knap dat die groep kleuters zich zo gedwee op de foto liet zetten!
Dank u jufquote:
Als ik het zo lees zou ik hem een tafelkaart geven. Zodat hij de tafels kan spieken. Hij merkt dan wat het hem oplevert (tijd) als hij de tafels niet tellend hoeft uit te rekenen. Wellicht motiveert hem dat om ze te automatiseren (hetgeen trouwens weer een heel specifieke vaardigheid is, die los staat van inzicht). Na een paar weken zou ik het gesprek aangaan en er een apart werkje van maken om de tafels te leren.quote:Op donderdag 11 februari 2016 13:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Chris zijn juf krijgt hem niet echt op gang, dus hij blijft in de comfortabele zone hangen, met neiging tot verveling. Hij moet wat "stomme" dingen doen zoals de tafels leren, daar is de motivatie echt 0,0 en daar loopt hij tegenaan bij zijn rekenwerkjes. Optellend de tafels doen is leuk, maar niet als je 133 gedeeld door 7 moet weten. Hij snapt de som wel, maar is traag omdat hij alles moet tellen. Eigenlijk kan hij wel moeilijker sommen aan, snapt ook staartdelingen breuken etc prima, loopt alleen tegen die basiskennis aan. Dus juf moet hem wel makkelijk werk aan bieden om dat te oefenen. Het is voor juf moeilijk om dan het ideale werk te vinden. Juf probeert hem wel sneller te laten werken, maar zonder die basis lukt dat niet. En voor die basis heeft hij geen motivatie. Mooi cirkeltje..
Vrijdag verslag mee, eens kijken of daar nog iets geks instaat.
Ze noemen dat ook wel 'komen in de flow'. Waarin mensen dus leren/werken net boven hun kunnen en daarmee uitgedaagd worden en succes ervaringen opdoen (wat Moonah zegt). Misschien leuk om eens wat over op te zoeken. En nee, het heeft niks met het magazine Flow te makenquote:Op donderdag 11 februari 2016 18:30 schreef Lemijn het volgende:
Deze is volgens mij ooit eens langsgekomen hier:
[ afbeelding ]
Die grafiek was het wel, maar net iets anders onthouden denk ik, omdat ik hem op een specifieke situatie betrok?quote:Op donderdag 11 februari 2016 18:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als ik het zo lees zou ik hem een tafelkaart geven. Zodat hij de tafels kan spieken. Hij merkt dan wat het hem oplevert (tijd) als hij de tafels niet tellend hoeft uit te rekenen. Wellicht motiveert hem dat om ze te automatiseren (hetgeen trouwens weer een heel specifieke vaardigheid is, die los staat van inzicht). Na een paar weken zou ik het gesprek aangaan en er een apart werkje van maken om de tafels te leren.
Overigens ken ik geen grafiek zoals jij die noemde van de zone van naaste ontwikkeling. Die term betreft (leer)stof die nét moeilijk genoeg is om uitdaging (en daarmee dus motivatie) te bieden, en waarbij wel voldoende succeservaringen worden opgedaan. Die zone is dus per kind en per ontwikkelingsgebied verschillend en niet statisch, maar dynamisch. Hij verschuift mee met de ontwikkeling.
dat vind ik ook wel een leuke voor mijn kleuter, die ga ik onthouden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Die grafiek was het wel, maar net iets anders onthouden denk ik, omdat ik hem op een specifieke situatie betrok?
Ik wacht volgende week even af. Hoor dat hij nu een serie toetsen afheeft, zo te horen een serie hoofdstuk toetsen uit het boek (rekenrijk). Hij heeft de toetsen voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen tot 200 gehad en vandaag tijdsommen. Zijn ma/di/wo-juf houdt zich daar vooral mee bezig. Ik denk dat juf hem even uittest om te kijken waar hij hoort in de methode. En hoor volgende week vast wel meer. Anders loop ik nog wel even langs na schooltijd.
En ondertussen oefenen we thuis met een spel kaarten. Alle cijfers van 4-9 er nog in, en dan steeds tegelijk een kaart neerleggen. Krijg je elke keer verschillende sommen en na een week begint hij al wat vaker antwoorden direct te zeggen ipv te rekenen..
Hij kwam vorige week net thuis met een tafel-werkboek, dus ik weet ook niet of hij op school meer materiaal gekregen heeft. Ik zal volgende week eens vragen of zo'n tafelkaart een optie is..
Als ik naar de kinderen in de klas van mijn zoon kijk ( tussen 4 en 5 jaar oud) , dan heb ik de indruk dat meisjes en jongens niet zo veel met elkaar omgaan/ spelen. En dat sommige jongens vaker met elkaar optrekken, omdat ze bij elkaar in de buurt wonen of omdat de ouders elkaar kennen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 15:44 schreef Piekie81 het volgende:
Even een binnenval hier en hopelijk wat herkenning/tips/relativerende opmerkingen.
....
Tja, wat wil ik met dit bericht? Ik weet het niet goed. op de een of andere manier bekruipt mij soms het gevoel dat mijn kind geen leuk speelmaatje is, dat wij niet leuk zijn, dat soort dingen. Manlief en ik zijn niet de meest sociaal sterken, hebben weinig vrienden. En ergens zit me dat niet lekker, maar weet ik niet hoe ik dat kan veranderen. En dan zie ik R ook die kant op gaan...
Ik red dat niet. Jen zit nu op snorkelen en leyla gewoon zwemlessen. Maar ik heb maar 1 middag waar alles in moet passen. Teamsporten of scouting is lastig, ze zijn om het weekend bij de vader. Ik vind het heel lastig.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:16 schreef Estrys het volgende:
Zitten jullie kinderen buiten zwemles op sport of een andere activiteit? Ik heb altijd gezegd eerst je zwemdiploma's. Nou die zijn binnen en S wilde op scouting, maar toen ik hem in wilde schrijven bleek er een wachtlijst. Daar staat hij nu op maar geen idee hoe lang dat gaat duren. Echt zo'n domper voor hem Misschien toch een andere sport of zo. Voetbal is hij gaan kijken, dat was niks voor ons 'Pietertje'. Ik kijk nu naar Judo of zo.
Hij gaat morgen met zijn vader naar ouder-kind yoga. Maar als je dat op school zegt dan ben je ook niet echt de cool kid
O ja dat is niet te doen. Scouting is voor die kleintjes nog op een doordeweekse avond en af en toe weekend. Maar ik heb het vermoeden dat het een 'ons kent ons' ding is met die wachtlijst en wie er in de groep komt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik red dat niet. Jen zit nu op snorkelen en leyla gewoon zwemlessen. Maar ik heb maar 1 middag waar alles in moet passen. Teamsporten of scouting is lastig, ze zijn om het weekend bij de vader. Ik vind het heel lastig.
Ik denk dat de naam van dat tijdschrift wel degelijk wat te maken heeft met deze betekenis. (Niet dat dat nu zo belangrijk is maar allez).quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:13 schreef Peacefulll het volgende:
Ze noemen dat ook wel 'komen in de flow'. Waarin mensen dus leren/werken net boven hun kunnen en daarmee uitgedaagd worden en succes ervaringen opdoen (wat Moonah zegt). Misschien leuk om eens wat over op te zoeken. En nee, het heeft niks met het magazine Flow te maken
Mehehe same here. Hij wil gewoon niet. Oke!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:56 schreef Estrys het volgende:
Ik vrees dat S onze sportiviteit heeft geërfd
Ik ging eens kijken wat de sportschool van j aanbiedt: club dance voor kinderen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:49 schreef miss_sly het volgende:
O ja, de gymles op school vindt S ook geweldig!
Ze is altijd als eerste omgekleed en staat bij de gymjuf
En bij mij op de sportschool gaan ze over een tijdje ook fitnessachtige lessen geven voor kinderen in de Funxtion zaal, en dat wil ze heel graag: sporten waar ik ook sport
Streetdance heeft onze ook, maar dat is tijdens de zwemles. Eerst diploma's dus,quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik ging eens kijken wat de sportschool van j aanbiedt: club dance voor kinderen.
Maandags om 18:30. Perfect!
Same here.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:01 schreef trui het volgende:
We willen wel dat ze een sport doet, maar team- of wedstrijd-sporten vallen al af.
Oh wat leeeeuuuk!!!!! En wat is hij dan al groot, dat hij zelf al de F'jes en de E'tjes fluit!quote:en inmiddels is hij ook scheidsrechter bij F en E- wedstrijden, dus vaak moet hij naast z'n eigen wedstrijd ook een wedstrijd fluiten op zaterdag. Over een tijdje wil hij ook nog trainer worden.
Zo eentje heb ik er ook. Tennisles is prima, maar de wedstrijden/competitie wil hij niet doen. Extra gym is ook lekker je eigen gang gaan. Hij zit daar nu in de groep van 9-12 jarige, dus hij kan nog 3,5 jaar vooruitquote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:01 schreef trui het volgende:
Nu nog bedenken wat dan wel een goed alternatief voor haar zou kunnen zijn. We willen wel dat ze een sport doet, maar team- of wedstrijd-sporten vallen al af.
Waarom dat? Ik ben jaren leiding geweest en de wachtlijst ging gewoon netjes op volgorde. Er werd alleen soms wel gekeken naar geslacht (want 5 jongens en 20 meisjes of andersom is niet zo fijn) en heel af en toe ook naar leeftijdsopbouw van de groep.quote:[
O ja dat is niet te doen. Scouting is voor die kleintjes nog op een doordeweekse avond en af en toe weekend. Maar ik heb het vermoeden dat het een 'ons kent ons' ding is met die wachtlijst en wie er in de groep komt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De jongens en meisjes zijn aparte groepen. Ik denk dat we er maar niet op gaan wachten en wat anders gaan doen. Hoewel even niks vind ik ook niet zo erg eerlijke gezegd.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:17 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Waarom dat? Ik ben jaren leiding geweest en de wachtlijst ging gewoon netjes op volgorde. Er werd alleen soms wel gekeken naar geslacht (want 5 jongens en 20 meisjes of andersom is niet zo fijn) en heel af en toe ook naar leeftijdsopbouw van de groep.
(maar t is natuurlijk wel zo dat iedereen die al wat in de groep zit wéét dat er een wachtlijst is en dus al eerder het kind aanmeld )
Ja, turnt ze nog steeds graag? Leuk.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:36 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Knap yaro, wat leuk zeg!
Hier een turn/dansster en een voetballer. Allebei idolaat van sporten. Helemaal leuk.
Al merk ik dat het onze oudste soms wat veel is, ook niet gek want ze sport 11 uur per week ex wedstrijden. Dus dat gaan we in de gaten houden en indien nodig minderen.
Morgen haar eerste landelijke turnwedstrijd in Amsterdam. Spannend!
Geen idee. Dat heb ik van horen zeggen, waarschijnlijk omdat ze nog geen 5 is dan ofzo.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 11:14 schreef NotTheSame het volgende:
Wat knap van Yaro!
Susie waarom mag ze dan nog niet afzwemmen?
Volgens mij werken paracetamol (wel de maximale dosering op basis van gewicht!) en neusspray het beste. Oorpijn is erg naar. Beterschap.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
De HAP?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
Gaat het dan om de warmte of de vettigheid?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
De HAP?
Ik vond een druppeltje warme sla-olie altijd heel fijn, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over.
Theelepel onder de hete kraan, slaolie erop, dat neemt dan die warmte aan en dan een druppeltje in het oor laten vallen.
Zoutoplossing maken en als neusdruppels gebruiken. Dit kan de druk op het oor verminderen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:02 schreef Susie het volgende:
Iemand hier een huis-tuin en keukenmiddel tegen oorpijn? Vannacht was het al drama, maar het begon zojuist alweer. Zo zielig huilen ook... Paracetamol en neusspray al gehad... wie verlost Anouk van haar oorpijn?
Afspraak willen ipv alleen telefonisch advies?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:12 schreef Susie het volgende:
HAP zal ook pcm en neusspray zeggen. Eerder ha al eens gebeld ervoor.
Werkt olijfolie ook?
Dit is alweer de 3de keer sinds december. Ik vermoed dat er een buisje verdwenen is...
Oor is uitwendig gebruik.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:11 schreef appelsap het volgende:
[..]
Zoutoplossing maken en als neusdruppels gebruiken. Dit kan de druk op het oor verminderen.
Glas water met een theelepeltje zout.
Slaolie liever niet! Daar zitten ingrediënten in die eigenlijk niet goed zijn voor inwendig gebruik...
Geen idee. Ik weet alleen dat ik het gevoel altijd erg fijn vondquote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:05 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Gaat het dan om de warmte of de vettigheid?
Oh, bij buisjes geen olie gebruiken!quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:12 schreef Susie het volgende:
HAP zal ook pcm en neusspray zeggen. Eerder ha al eens gebeld ervoor.
Werkt olijfolie ook?
Dit is alweer de 3de keer sinds december. Ik vermoed dat er een buisje verdwenen is...
Beetje onhandig verwoord. Olie kan bij het oor wel inwendig lopen en dat kan je beter niet hebben, dat bedoel ik. Maar beter geen sla- of olijfolie.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:18 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Oor is uitwendig gebruik.
Opeten is inwendig gebruik, daar is het juist voor bedoeld.
Dit.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 20:20 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Oh, bij buisjes geen olie gebruiken!
Dan komt die zooi wel heel diep in het oor.
Bel de HAP, laat er een arts naar kijken en/of vraag deskundig advies.
Check. Ze bleef alleen maar huilen. Zojuist maar een poosje beneden gezeten, weer pcm en toen viel ze in slaap op mij... Man heeft haar net naar boven getild.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 21:54 schreef hilliebillie het volgende:
Wat je nog kan doen is een extra kussen of juist iets onder het matras bij het hoofdeind zodat ze wat minder plat ligt, dat verminderd ook de druk (en dan mag het best een flinke ophoging zijn hoor).
Dat heeft hier gewerkt toen
Oef, dat is niet fijn zeg. Ik hoop dat ze nu wel kan slapen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 22:24 schreef Susie het volgende:
[..]
Check. Ze bleef alleen maar huilen. Zojuist maar een poosje beneden gezeten, weer pcm en toen viel ze in slaap op mij... Man heeft haar net naar boven getild.
Tweede poging om de nacht in te gaan.
Oren werken hier vooral niet.quote:Op zondag 14 februari 2016 10:55 schreef ferrari_rood het volgende:
Oren werken vooral 's avonds en 's nachts. Sac had dat ook toch naar de ha gegaan. Dubbele oorontsteking en een ab-kuur gekregen.
ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.quote:Op zondag 14 februari 2016 14:48 schreef Susie het volgende:
Ik zeg altijd ze luistert niet, maar hoort het ook niet. Op ieder ding is het "wat?" "Eh?" Vandaar misschien de kno arts maar weer aan de bel trekken.
Dat doen wij ook! Of ijs, chips whatever. Goede test.quote:Op zondag 14 februari 2016 15:04 schreef Ticootje het volgende:
[..]
ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.
quote:Op zondag 14 februari 2016 15:39 schreef Susie het volgende:
[..]
Dat doen wij ook! Of ijs, chips whatever. Goede test.
nee bij ons nietquote:Op maandag 15 februari 2016 10:36 schreef Zana het volgende:
Melden ze bij jullie op school vooraf dat er een stagiair komt? Vanochtend stond er opeens een nieuwe juf in de groep, gelukkig was er de gewone juf ook, maar die kon ik eerst niet zien. Ik denk dat het misschien een stagiaire is, afgelopen vrijdag hadden ze opeens ook weer andere gymjuffen/ gymstagiaires.....
Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.quote:Op maandag 15 februari 2016 10:36 schreef Zana het volgende:
Melden ze bij jullie op school vooraf dat er een stagiair komt? Vanochtend stond er opeens een nieuwe juf in de groep, gelukkig was er de gewone juf ook, maar die kon ik eerst niet zien. Ik denk dat het misschien een stagiaire is, afgelopen vrijdag hadden ze opeens ook weer andere gymjuffen/ gymstagiaires.....
Ik denk dat nu de groep te groot wordt, ze zijn nu met 25 volgens mij en waren met 11 gestart, en er zijn nog een paar maanden tot aan de zomervakantie...dus elke hulp voor de juf is welkom...maar ik vind het maar raar dat ze zoiets niet vooraf aan de ouders melden...
Vanmiddag krijgen ze de verslagen me naar huis, ik ben benieued wat er allemaal inzit en blijkbaar staat ook een tekst in.
Wat leuk dat hij dat zo goed volhoudt en het ook echt zelf gekozen heeft! ik heb beide opties meteen aan Cato voorgelegd maar nee, dat leek haar niks. (terwijl ze laatst bij een feestje er toch mooi met de eerst prijs vandoor ging). Maar ja, het zijn dus inderdaad wel altijd wedstrijdjes bij bowlen he. Dat vindt ze echt niks. We hebben nu een leuke yoga mogelijkheid gevonden, daar wil ze wel eens kijken.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 12:33 schreef Moonah het volgende:
Same here.
Thies zit al ruim twee jaar op circusles (2 uur per week), en gymplus (voor motorisch zwakke kinderen). Doet hij allebei met veel plezier. Sinds september doet hij ook aan bowlen (3 uur per week). Ik vind er geen bal aan, maar Thies vindt het super. Het is écht iets dat hij helemaal zelf heeft gekozen en erg graag wilde. Hij blijkt supergemotiveerd en dat vind ik fijn. Want ook al gooit hij de bal nog regelmatig 'in de goot', hij laat zich niet ontmoedigen, pikt de aanwijzingen van de trainer goed op en blijft enthousiast. Dat vind ik bewonderenswaardig, ik had het al lang opgegeven.
ja, best stoer he! (maar ik vind het wel veel tijd nemen allemaal hoor.).quote:Oh wat leeeeuuuk!!!!! En wat is hij dan al groot, dat hij zelf al de F'jes en de E'tjes fluit!
quote:Op zondag 14 februari 2016 15:04 schreef Ticootje het volgende:
[..]
ik test dat altijd met de vraag of ze een chocoladeei willen.
Alles is relatief. Ik vind 25 kinderen ook veel.quote:Op maandag 15 februari 2016 11:41 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.
Bij ons op school mogen de klassen tot 32 leerlingen gaan. Dan is een groep met 25 kinderen klein.quote:Op maandag 15 februari 2016 12:23 schreef L-E het volgende:
[..]
Alles is relatief. Ik vind 25 kinderen ook veel.
Tot het eind van het schooljaar komen er nog kinderen bij... en ik had bij de keuze van de basisschool ook een beetje naar het aantal leerlingen per groep gekeken. De andere optie, een openbare school, had veel minder, voor een groter gedeelde allochtone leerlingen, maar daar stond laatst in de krant dat deze vanwege het lage aantal, volgens mij iets van 50-60 voor alle groepen, de deuren sluit.quote:Op maandag 15 februari 2016 11:41 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik zou blij zijn als mijn klas "maar" 25 kinderen had. Dat is echt niet veel hoor.
Wat dacht je van kinderen die niet naar peuterspeelzalen of kdv gaan? Van niks naar een klas van 30+.quote:Op maandag 15 februari 2016 15:05 schreef Zana het volgende:
Eigenlijk is het best wel vreemd, de kinderen komen van de peuterspeelzaal, waar 2 juffen voor 16 kinderen zijn en met een beetje pech komen ze in een groep met 30 kinderen en 1 juf zo tegen het eind van het schooljaar. Ik weet niet hoeveel kinderen op een gewoon kinderdagverblijf in de groep mogen zitten.
Natuurlijk zijn ze met 4 jaar ook al weer veel zelfstandiger, maar toch. Dus nu maar hopen dat in groep 2 maar rond de 20 kinder zitten en niet al te veel van de binnenkort gesloten school hierheen komen of van een asylopvang die binnenkort in de stad open gaat, ik weet niet waar die kinderen naartoe moeten, of die verdeeld worden of intern een school krijgen.
Je maakt je echt te druk. Probeer heea los te laten.quote:Op maandag 15 februari 2016 15:05 schreef Zana het volgende:
Eigenlijk is het best wel vreemd, de kinderen komen van de peuterspeelzaal, waar 2 juffen voor 16 kinderen zijn en met een beetje pech komen ze in een groep met 30 kinderen en 1 juf zo tegen het eind van het schooljaar. Ik weet niet hoeveel kinderen op een gewoon kinderdagverblijf in de groep mogen zitten.
Natuurlijk zijn ze met 4 jaar ook al weer veel zelfstandiger, maar toch. Dus nu maar hopen dat in groep 2 maar rond de 20 kinder zitten en niet al te veel van de binnenkort gesloten school hierheen komen of van een asylopvang die binnenkort in de stad open gaat, ik weet niet waar die kinderen naartoe moeten, of die verdeeld worden of intern een school krijgen.
Hier ook zoiets, althans ik geloof dat het er nu 20 zijn.quote:Op maandag 15 februari 2016 15:55 schreef Susie het volgende:
Dan heb ik geloof ik mazzel; een groep van 18 kindjes. Wellicht komt er nog wat bij dit jaar. Ze hebben 2 kleutergroepen van dit aantal. Verderop in de wijk zit een school met 5 kleutergroepen en dus ook de aantallen zoals eerder genoemd. Ben ik toch blij met deze school eigenlijk...
Moeten ze,ze zelf uitdelen of word het anoniem gedaan.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 18:01 schreef livelink het volgende:
Bij mijn oudste dochter (14 jaar) op school doen ze aan een Valentijnsactie. De kinderen mogen t/m woensdag voor 1 euro een roos kopen voor een ander en die worden dan donderdag uitgedeeld in de klassen. Ik heb mijn dochter 5 euro gegeven en ze heeft dus 5 rozen gekocht voor haar vriendinnen. Veel te weinig naar haar zin, ze had nog minstens 5 anderen een roos willen geven
Op zich vind ik het wel een leuke actie (vandaar ook mijn bijdrage), maar ik vind het toch ook wel weer erg confronterend voor degene die dan straks zo publiekelijk niks krijgen. Dat zit me dan eigenlijk nu ineens wel erg dwars. Ik zou vroeger zelf in zo'n geval echt geen rozen hebben gekregen, ik was bepaald niet populair op school. Ik zou het aan de andere kant ook niet erg hebben gevonden, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat wel erg vinden.
Hij zit in groep 3quote:Op woensdag 17 februari 2016 16:48 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik zou liever doubleren in gr 1/2 maar niet in gr. 3
Het ligt een beetje aan zijn ontwikkeling tot aan de zomer. Hij zit nu dus in groep met 1, 2 en 3 door elkaar en speelt vaak met de kleuters, dat is wat hij het liefste doet namelijk, spelen. Dus aan de ene kant denk ik inderdaad nu doen want dat is goed voor zijn zelfvertrouwen. Aan de andere kant ben ik bang dat hij dan steeds naar de Kapla blijft grijpen (als je begrijpt wat ik bedoel). Die mogelijkheid hebben ze in unit 1 meer, daar is het allemaal nog veel speelser.quote:Op woensdag 17 februari 2016 16:41 schreef Vanyel het volgende:
Als je nu al verwacht dat er een klas dubbel moet, zou ik ddat zsm doen. Zit ie een keer in een groep waar hij een van de snelleren is. Doet vast wonderen voor zijn zelfvertrouwen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Estrys op 17-02-2016 17:01:48 ]ti amo più di ieri ma meno di domani
Nee in principe blijft het onderwijs hetzelfde als nu. Niet rustiger of minder instructies.quote:Op woensdag 17 februari 2016 19:32 schreef Deepfreeze het volgende:
Estrys, lastige keuze. Krijgen ze in groep 4 ook nog veel klassikaal uitleg? Anders blijft hij nog 1,5 jaar tegen dat zelfvertrouwen ding aanlopen als hij door zou gaan. Of ze zouden hem bewust buiten de uitleg moeten houden en zijn eigen tempo moeten laten doen.
Maar dat vriendjes ding was ook mijn eerste idee. Als hij in 4 blijft hangen, dan zit hij alsnog 2 jaar bij zijn vriendje. Dat wordt inderdaad afwachten hoe hij de rest van het jaar oppikt..
Misschien is er in unit 2 ook meer rust in de klas, waardoor hij minder afgeleid wordt?
Estrys, ik schrik hier een beetje van. Ik heb teruggelezen in het topic, maar kan niet veel vinden over de voorgeschiedenis. Hoe ging het in groep 1 en 2?quote:Op woensdag 17 februari 2016 16:20 schreef Estrys het volgende:
pfff het is wel een confrontatie met je eigen demonen he dat opvoeden
Het gesprek was wel oké. Er zat nog een andere juf (uit het taalatelier) bij. Ze vonden de uitslag van de cito inderdaad (voor hen) verrassend laag. Ze denken dat voornamelijk zijn zelfvertrouwen problemen geeft. Hij vult gewoon de helft niet in bij de toetsen terwijl het dingen zijn die als de juf ernaast zit hij vaak wel kan. Maar als hij twijfelt of hij het wel kan dan doet hij het dus vaak gewoon niet. (ai hoe confronterend). In de klas lukt het hem vaak om ergens onderuit te komen of om zich achter iets of iemand te verschuilen, bij een toets kan dat niet en daar blijkt het individuele niveau.
Zijn werkhouding was wel prijzenswaardig. Hij is altijd enthousiast en doet altijd goed mee. De juf zei dat hij altijd heel enthousiast ging zitten als ze klassikaal instructie krijgen, zo van kom maar op we gaan ervoor maar dat dan blijkt dat hij het tempo niet kan bijbenen. Maar de volgende keer komt hij weer met net zoveel enthousiasme maar dan weer hetzelfde: het tempo ligt te hoog. Nee dat is lekker voor je zelfvertrouwen. Hij krijgt dan wel vaak individuele werkjes op zijn tempo maar man man het breekt mijn moederhart
Echte handreikingen van hoe we dat zelfvertrouwen en die faalangst kunnen verbeteren zijn er niet uit het gesprek gekomen vind ik. Behalve veel aanmoedigen. Ze geven hem al veel extra begeleiding, en we gaan thuis veel oefenen. Maar ze verwachten eigenlijk dus wel dat hij een klas over zal moeten doen, dat kan zijn in unit 1 waar hij nu dus zit (= groep 1-2-3) of ergens in unit 2 (=groep 4-5-6).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ti amo più di ieri ma meno di domani
Ik had dat vroeger ook. Toen heeft de leerkracht (op verzoek van mijn moeder) verteld hoe goed ik was in vergelijking met mijn klasgenoten (in de top 3, met 30 kinderen in de klas). Dat landde.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Pff Estrys, lastig hoor.
Ik merk het nu bij S. Ze heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze niet kan rekenen. Dat wil zeggen: ik denk dat ze zichzelf dat wijsgemaakt heeft, ik hoop niet dat iemand anders dat gedaan heeft.
Ze is heel onzeker over rekenen. Terwijl ze het goed kan. Ze werkt in het 2-sterrenboekje (dat is net iets moeilijker dan de gewone sommen), mag op eigen verzoek nog in het plusboekje werken. Dat laatste vindt ze lastig, en dus kan ze niet rekenen. En ze is niet te overtuigen van het tegendeel.
Gisteren moesten ze een werkje maken. Zij was als laatste klaar, maar ze had wel als enige alles goed. Dat laatste, dat vergeet ze, maar dat ze als laatste klaar was, dat vertelt ze en daar zit ze mee.
Ik heb werkelijk geen idee hoe we daarmee om moeten gaan.
Ik sta zelf voor gr4 en dit is iets wat ik ook vaak tegen ouders zeg.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:58 schreef Cathmar het volgende:
Miss, de juf kan hier wel bij helpen denk ik. Wat aandacht en positieve aandacht van haar. (Edit ik lees nu je laatste post...)
Estrys, het is nog 5 maanden tot de zomer. Nog heel veel tijd waarin je zoon kan groeien. Heb je de ib-er al gesproken? Of iemand anders dan de juf?
Ik kan alleen zeggen dat de druk op rekenen in groep 4 echt pittig is. Het is een jaar waarin de kinderen hard moeten werken. Bij ons op school blijven de meeste kinderen zitten in groep 4.
Ze krijgt van juf inderdaad positieve aandacht hierbij. En juf is dus duidelijk op de hoogte. Ik zou alleen zo graag S helpen om zichzelf te vertrouwen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:58 schreef Cathmar het volgende:
Miss, de juf kan hier wel bij helpen denk ik. Wat aandacht en positieve aandacht van haar. (Edit ik lees nu je laatste post...)
Estrys, het is nog 5 maanden tot de zomer. Nog heel veel tijd waarin je zoon kan groeien. Heb je de ib-er al gesproken? Of iemand anders dan de juf?
Ik kan alleen zeggen dat de druk op rekenen in groep 4 echt pittig is. Het is een jaar waarin de kinderen hard moeten werken. Bij ons op school blijven de meeste kinderen zitten in groep 4.
quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:20 schreef Estrys het volgende:
Er is weinig voorgeschiedenis eigenlijk. In groep 1-2 volgens mij prima.
Ja dat zelfvertrouwen is inderdaad een kip-ei verhaal. Dat maakt het ook juist lastig.
Echte faalangst werden we vorig jaar echt mee geconfronteerd bij het afzwemmen voor A. Daar stond hij letterlijk kotsend van angst langs het zwembad. Doodziek was hij ervan. Dat moest hij daarom ook over doen. En bij B hebben we tot een uur voor het afzwemmen niet gezegd dat hij dat moest. Toen ging het wel, niet goed maar het ging. Hij had simpelweg de tijd niet gehad om zich zo druk te maken dat hij er ziek van wordt.
Op school zeggen ze: als we kijken naar de inhoud van de toets, dan zie je dat hij de helft overslaat. Dingen die hij waarschijnlijk wel kan, want als de juf erbij zit dan lukt het meestal wel, misschien kost het wat meer tijd maar het lukt uiteindelijk wel. Maar bij een toets zit hij alleen aan een tafeltje en hij ziet het dan en denkt 'hooooo nee dat kan ik nooooit alleen'. Dus dan slaat hij dat over.
Ik heb school maatschappelijk werk gevraagd, niet meteen voor een training maar meer voor handvatten voor onszelf. Want ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. Maar herkenbaar is het wel
Gisteren was hij heel verdrietig toen ik hem naar bed bracht. Want: "dan krijgen we rijtjes met sommen en dan hebben we een minuut de tijd en ik heb altijd maar 1 rijtje af. Ik zou zo graag meer rijtjes af hebben mama maar dat lukt me nooit". Dat was voor het eerst dat hij liet merken dat hij er verdrietig over is. We oefenen nou iedere avond, spelenderwijs. Gisteren hebben we met dobbelstenen een spel bedacht waarbij hij sommetjes maakt. Vond hij super leuk. En hij kan volgens mij beter rekenen dan ik. Maar dat zegt meer over mijn dramatische niveau vrees ik
En ook lezen doet hij iedere avond met boekjes die hij zelf heeft gekozen uit de bieb. Hij vindt het leuk en het gaat ook steeds beter.
Ik weet zeker dat we met school wel afstemming kunnen vinden hoor.De balans tussen uitdaging en frustratie kan heel precair zijn. Sterker nog, een zekere mate van frustratie is nodig om überhaupt een leerproces te hebben. Je moet alleen wel het gevoel hebben dat je doelen haalbaar zijn, dat je je werk aankunt. Kinderen moeten zulke succeservaringen nog opdoen. Ze moeten nog ervaren dat dingen moeilijk kunnen zijn, dat je er gefrustreerd van kan raken, maar dat je daar met doorzettingsvermogen overheen kunt komen. Zulke ervaringen zijn vooral belangrijk voor een kind dat het belangrijk vindt om dingen goed te doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het voelt nu misschien nog niet zo, maar misschien zijn die zwemervaringen op een bepaalde manier wel goed geweest. Dat betekent niet dat alles nu makkelijk zal gaan, maar er is een gerede kans dat spannende dingen op den duur makkelijker gaan. Het is ook een hele zoektocht voor jou als ouder hoe je dat proces het beste kan begeleiden. Het ene kind is misschien gebaat bij er niet te veel aandacht aan schenken terwijl bij een ander kind juist degelijke voorbereiding de sleutel is. Het is niet alleen jouw zoektocht, maar ook zijn zoektocht. Misschien duurt die tocht wel jaren en jaren. Volgens mij ben ik nog steeds lerende als het gaat om het incasseren van teleurstellingen.
Ik wil je er vooral een hart mee onder de riem steken. Je komt over als een sensitieve ouder die luistert naar haar kind en hem graag wil helpen en stimuleren. Dat is zoveel waard voor een kind! Heb dus vertrouwen in jezelf en vergeef het jezelf ook als je er soms naast zit. Trial and error.
En hoe moeilijk het ook is: probeer soms niet meteen in te grijpen. Kinderen hebben vaak tijd nodig. Die krijgen ze binnen ons huidige onderwijssysteem over het algemeen niet, maar er zijn binnen bepaalde grenzen wel mogelijkheden om je daartegen te verzetten. Ik zou zeker niet na de eerste toets al over zittenblijven gaan nadenken.* Wel is het zinvol om je af te vragen welke begeleiding goed bij S. past en om daarover te praten met school. (Volgend jaar een andere leerkracht?) Intussen doe je thuis wat je zinvol acht. Maar houd het leuk en luchtig, want dat is zo belangrijk voor het nieuwsgierig en enthousiast houden van kinderen!
* Ik las van de week toevallig een boek over onderwijsmythen. Uit onderzoek blijkt dat enkele zaken een negatief leereffect hebben: een kind veel laten wisselen van school, een medeleerling met storend gedrag in de klas hebben en... een jaar overdoen. Uit het boek: "De betrokken leerkrachten merken vaak in eerste instantie wel een verbetering, omdat de leerling in kwestie de leerstof gewoon opnieuw verwerkt. Maar zodra die leerling met nieuwe inhouden geconfronteerd wordt, verdwijnt dat voordeel al snel."I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik vind het ook een vorm van waanzin om kinderen te trainen opdat ze bepaalde toetsen zo goed mogelijk maken. Omgekeerde wereld! Die toetsen zouden juist een graadmeter moeten vormen voor waar een kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Als onderwijskundige kan ik hier gemakkelijk kritiek op leveren. Als ouder heb je gewoon te maken met een bepaald systeem dat je niet kunt negeren. Mijn ideale vorm van onderwijs zou er ook anders uitzien dan het onderwijs dat mijn kinderen krijgen, maar ik moet hen ook leren dat de buitenwereld zich niet altijd voegt naar jouw wensen. Dat wapenen tegen de buitenwereld is ook een onderdeel van opvoeding.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:02 schreef Franny_G het volgende:
Mooi om hier mee te lezen, want er worden veel goede en interessante zaken benoemd.
Waar volgens mij de crux ligt in wat ik hier nu lees is het ontbreken of het ondermijnen van het plezier in het leren.
Als je als kind het gevoel hebt dat je op iets 'afgerekend' wordt en dat de prestatie centraal staat (dus: hoe goed en hoe snel kun je iets op een bepaald moment) in plaats van je ontwikkeling, dan gaat het denk ik mis.
Dus waar ik als ouder (samen met school) op zou willen focussen met mijn kind is: het plezier weer terug krijgen. En misschien is het dan beter om het even helemaal niet over toetsen te hebben. En over 'prestaties' an sich. Ik vind het sowieso een vreselijk idee dat kinderen al zo jong het gevoel krijgen dat het daar allemaal om draait.
Mee eens trouwens dat als er iets ondermijnend is voor het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van het kind het wel zittenblijven is, zeker op die jonge leeftijd.
De eerste ouderavond die wij hadden toen Ivan naar groep 3 ging, ging er vooral over dat het nu afgelopen was met het spelen en het serieuze werk begon. Hij moet 20 boeken aftekenen dit jaar en we krijgen leesbladen mee naar huis om mee te oefenen. Ik schrok ervan. De leerkrachten zijn geweldig, laat ik dat vooropstellen. Maar het systeem - dat deugt niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:11 schreef Franny_G het volgende:
Ik verbaas me er ook over dat kinderen ook zo op die tijddruk worden gewezen al zo jong. Dat je iets in een paar minuten af moet hebben. Ja, jemig, dat is toch een recept voor faalangst? Als jij toevallig iemand bent die even meer tijd nodig hebt, dan voel je je meteen enorm onzeker worden.
Klopt. Gebeurt bij mijn leerlingen ook vaak op het centraal examen geschiedenis. Eén van de dingen die ik ze bij examentraining voortdurend op het hart druk is: denk niet teveel door, het is simpeler dan je denkt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:12 schreef Claudia_x het volgende:
- Edit - Mooie suggestie doe je overigens! Van cito-toetsen weten we allang dat je er niet de ontwikkeling van alle kinderen op een adequate manier mee in kaart brengt. Slimme kinderen kunnen bijvoorbeeld te veel doordenken en daardoor fouten maken.
Ja, dit .quote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:11 schreef Franny_G het volgende:
Even eraan toevoegend: als ik als docent/mentor op mijn middelbare school merk dat een kind wat dit betreft in een negatieve spiraal terecht is gekomen, dan spreken we als docenten wel eens af dat een kind een toets niet hoeft te maken, even een keer mag overslaan. Een soort time-out, druk van de ketel halen. Richt je op de stof zelf, niet op die meetmomenten. Doe eens een mondeling of zo, zodat het kind kan laten zien dat het wel degelijk wat kan. Beetje flexibiliteit hierin, moet je als docent ook hebben vind ik.
Ik verbaas me er ook over dat kinderen ook zo op die tijddruk worden gewezen al zo jong. Dat je iets in een paar minuten af moet hebben. Ja, jemig, dat is toch een recept voor faalangst? Als jij toevallig iemand bent die even meer tijd nodig hebt, dan voel je je meteen enorm onzeker worden.
Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'quote:Op vrijdag 19 februari 2016 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor mij een eye-opener is geweest de afgelopen jaren, is hoeveel kinderen buiten school op een volstrekt natuurlijke en vanzelfsprekende manier leren. Ik heb taalkunde gestudeerd en kwam toen in aanraking met de theorie van Chomsky over de 'poverty of stimulus', die er grofweg op neerkomt dat kinderen meer leren over taal dan ze in hun omgeving mee in aanraking komen. (Zijn verklaring: er moet dus een sterke aangeboren component zijn!) Ik was al tijdens mijn studie afgestapt van die theorie, maar als ouder ben ik definitief genezen.
Kinderen komen namelijk veel tegen (mits ze een stimulerende omgeving hebben!) en zijn sponzen. Als we Levensweg spelen of als papa te hard rijdt: we doen aan rekenen. Ivan speelt immers de bank en hij rekent uit hoeveel papa te hard rijdt. Als we op zoek zijn naar een filmpje op YouTube of een spel in de Playstore: we doen aan mediawijsheid en taal, want Ivan moet nadenken hoe hij zoekt en hoe hij formuleert.
QFTquote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef Ticootje het volgende:
Dot krast gewoon de bladzijdes weg als ze denkt dat ze het niet kan. Als iets te moeilijk lijkt wilt ze het liever niet maken ipv dat ze het probeert en leert van fouten. Hulp vragen is ook een issue.
Ze moet het zelf doen en het moet in 1x goed.
Het concept 'ervaringsgericht onderwijs' kende ik nog niet. Ik werk in een groep die zich veel bezighoudt met 'ontwikkelingsgericht onderwijs', terug te voeren op de ideeën van Vygotsky.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 15:18 schreef Estrys het volgende:
[..]
Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'
Ik zag Jen ook nooit letters maken of iets proberen te schrijven. Tot ze dan opeens "kuiken" schrijft en laat zien.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 15:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
QFT
Bij Dot geldt dat ook voor alles, van praten tot werkjes tot aankleden. Heel irritant. En zielig.
Ik denk dat het voor de oudste nogal een soort domper zal zijn om te zien hoe makkelijk het allemaal bij de ander gaat.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 15:48 schreef Vanyel het volgende:
Bij ons gaat dat ook zo zijn.
Vind ik ook wel eens lastig, dat verschil.
quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
ze heeft ook voor het eerst geen tics dit schooljaar
En nog een .quote:Tot nu toe ben ik steeds heel volgzaam geweest, maar nu heb ik toch heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Uit alles las ik (en zie ik) hoe lekker ze zich voelt op school.
Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs...quote:Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:
Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt.
Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:
[..]
[..]
En nog een .
Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.
[..]
Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs...
Super, zoals je dat aanpakt!quote:Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn oudste dame, in groep 4 nu, (...)
Ik denk het wel hoor.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.
het 'probleem' nu is dat er geen regulier diploma aan hangt op dit moment. Dus je kunt er nog nergens mee naar toe. Buiten dat ik het niet zou kunnen betalen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:37 schreef Vanyel het volgende:
Edit, reactie op Sjeen.
Ik vraag me af of dat nodig is. Mijn zeer klassikale basisschool was ook totaal anders dan de middelbare school.
Ja, democratisch onderwijs is totaal anders, maar volgens mij leer je er als kind vaardigheden waar je je leven plezier van hebt.
En dan ga je als sterk, zelfstandig individu naar regulier vervolgonderwijs. Dat is natuurlijk enorm wennen, maar tegen die tijd ws ook wel wat gedraaid.
Of je stuurt m naar democratische vervolgonderwijs
Ik vind t zeg maar wel charmant, dat democratisch gebeuren. Er is een nieuwe vrij dicht bij ons. Als die een goede start heeft, wil ik M er denk ik wel heen sturen als ie zo ver is.
Hmz, op een of andere manier helemaal over je posting heen gelezen! Ivan heeft niet echt huiswerk, maar met deze zaken (leesbladen oefenen, boekjes lezen) thuis aan de slag gaan wordt wel aangemoedigd. Maar ja, dat doen we sowieso wel, alleen niet in zo'n schools stramien. (Ivan is zelfs wat teleurgesteld dat hij geen huiswerk krijgt. )quote:Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:
In het geval van mijn S is het echt alleen het rekenen en ten onrechte, want ze kan wel goed rekenen. We moeten maar zien hoe dat gaat lopen. Ik vind het een lastige.
Krijgt Ivan al huiswerk dan, Claudia-x?
Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt. Ik denk er wel eens over of overstappen een optie is. Ik vind het moeilijk, want ze heeft toch al vriendjes en vriendinnetjes en is wel echt gewend en gehecht aan deze school.
Amsterdam heeft niet te klagen over scholen met nieuwe onderwijsvormen: http://www.onzenieuweschool.nl/quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie. En we hebben in Utrecht ook minimaal 1 middelbare school waar ze iig anders met school en leren omgaan. Eentje zat laatst nog in een docu met voorbeelden van nieuwige, werkende onderwijsvormen.
Dat dus.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie.
Oh dit echt helemaal he!quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:
Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.
Individuele plannen voor elk kind, passend toetsen en veranderingen doorvoeren is dus zoals ze bij onze school werken. In overleg met de inspectie en met diverse universiteiten. En het werkt.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:
[..]
[..]
En nog een .
Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.
[..]
Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs...
Als het incl bso zou zijn...quote:Op vrijdag 19 februari 2016 19:58 schreef Sjeen het volgende:
Hier is basis en middelbaar onderwijs, op de website weinig duidelijke informatie. Dat kan ook liggen aan mij natuurlijk. Maar goed, 375 euro per maand gaat niet echt lukken.
Nasi?quote:Op maandag 22 februari 2016 12:00 schreef DJMO het volgende:
even trots doen hoor .. Jan is net 7 en zit een half jaar in groep drie.
[ afbeelding ]
Jullie mogen raden wat we vanavond eten
lol. nee spaghetti, het ging mij er om dat hij zo goed schrijftquote:
Oh even kijken of die nog ergens terug te zien is. Bedankt voor de tipquote:Op maandag 22 februari 2016 10:17 schreef Zana het volgende:
Gisteren kwam op tv een uitzending over prestatiedruk voor kleuters op basisscholen:
http://npo.nl/KN_1676827
Best wel interessant vond ik.
Voor ons zou deze school betekenen dat we geen BSO meer nodig hebben (van 8-16 uur open en in die tijd kan ik dan werken) en is het maandbedrag minder (zelfs na KOT) dan onze BSO-bijdrage.quote:
Ik zou zeker een afspraak maken, want je kunt daarna een goede afweging maken!quote:Op maandag 22 februari 2016 17:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor ons zou deze school betekenen dat we geen BSO meer nodig hebben (van 8-16 uur open en in die tijd kan ik dan werken) en is het maandbedrag minder (zelfs na KOT) dan onze BSO-bijdrage.
Maar goed, dat is maar voor één kind en omdat we BSO voor school kunnen verruilen. Dat zal niet voor iedereen zo kunnen.
Het grappige is dat S helemaal niet negatief tegenover een andere school staat.
Deze school bij ons is voor 4-18 jaar, dus basisschool en middelbare school als je wil. Wil je na de basisschool naar een andere middelbare school, dan toetsen ze op verzoek het niveau van het kind en stellen eventueel een leerplan op om aan te sluiten bij de school naar keuze (en uiteraard passend bij het niveau van het kind).
Ik denk er echt over om eens een afspraak te maken en er eens te gaan kijken.
Oh wauw! Doen! Ik ben echt heel benieuwd.quote:Op maandag 22 februari 2016 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk er echt over om eens een afspraak te maken en er eens te gaan kijken.
quote:Op maandag 22 februari 2016 17:53 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik zou zeker een afspraak maken, want je kunt daarna een goede afweging maken!
Ik heb een mail met een paar vragen gestuurd. Even afwachten wat de antwoorden zijn en even met B een dag bespreken dat we een afspraak zouden kunnen maken.quote:Op maandag 22 februari 2016 18:52 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh wauw! Doen! Ik ben echt heel benieuwd.
Ik voel een lichte jaloezie merk ik...
Ik moet blijkbaar beter opletten bij de drogist. Nooit gezien.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:34 schreef miss_sly het volgende:
Je hebt toch van allerlei merken tandpasta voor 5-12 jaar? Die is wat milder dan gewone tandpasta, maar iets minder mild dan de babytandpasta.
Die vanaf 5 -12 jaar vond de onze in het begin ook verschrikkelijk. Het went wel een beetje nu heb ik het idee. Onze tandarts zei ik heb liever dat je goed poetst met peuter tandpasta dan half met die vanaf 5 jaar.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:24 schreef Vijzel het volgende:
Voor mijn kleuter (5 jaar) kreeg ik van de tandarts het advies over te stappen op gewone tandpasta. Ik heb het nu twee keer geprobeerd en hij vindt zelfs de 'milde' tandpasta (dat staat op het etiket) ronduit smerig. Ik poets dus weer met 'peuter'tandpasta.
Wie weet er een écht milde tandpasta? Ik wil zijn tandjes graag heel houden.
ja ok, maar goed we maken al bijna 3 jaar geen gebruik meer van BSO.quote:
Ik poets met vieze pasta gewoon hetzelfde als met smakelijke pasta.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:46 schreef Estrys het volgende:
[..]
Die vanaf 5 -12 jaar vond de onze in het begin ook verschrikkelijk. Het went wel een beetje nu heb ik het idee. Onze tandarts zei ik heb liever dat je goed poetst met peuter tandpasta dan half met die vanaf 5 jaar.
Ik kijk zo uit naar dat moment.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
ja ok, maar goed we maken al bijna 3 jaar geen gebruik meer van BSO.
Herkenbaar!quote:Op maandag 22 februari 2016 21:39 schreef Susie het volgende:
Ik had een keer per ongeluk de verkeerde tandpasta erop gedaan. Brullen was het, want "het is heet mama"
Ja, zo heb ik het ook wel aan Oscar gezegd inderdaad 'wen er maar aan, deze tandpasta hoort bij oudere kindjes en als hij straks op is, is het klaar'.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:14 schreef trui het volgende:
Wij hebben 't destijds gewoon als feit gepresenteerd: je bent nu 5 en daar hoort deze tandpasta bij. Wel nog wat gevarieerd met merken/smaken tot elk een smaak had die beviel. Ze zijn nu 11 en 12 en poetsen inmiddels al een tijdje met gewone volwassenen tandpasta (ze hebben wel elk een eigen voorkeursmerk).
Www.com2life.nlquote:
Woon jij ook in de buurt?quote:
http://www.come2life.nl/ moet het zijn. Ik had net ook even gekeken. Bijzonder!quote:Op dinsdag 23 februari 2016 12:48 schreef L-E het volgende:
Purmerend. De site doet het hier overigens niet
Ben heel benieuwd wat je er van vindt! Hier zijn ook voorzichtige plannen voor een school naar hetzelfde model en in theorie spreekt het mij erg aan! S zit nu op de openbare buurtschool, onze tweede keus omdat er geen plek was op de vrije school hier. Waarschijnlijk knm hij na de zomervakantie overstappen maar nu twijfel ik zo erg dat we de overstap waarschijnlijk niet gaan maken. Als democratisch onderwijs een optie was zou ik S de overstap waarschijnlijk wel laten maken...quote:
Kort gezegd komt het er op neer dat ik bang ben dat S te veel op mij lijkt En ik liep als kind compleet vast op de vrije school. Ik werd daar, zo bleek achteraf, cognitief onvoldoende gevoed. De overstap naar een openbare basisschool vond ik fantastisch! En als ik dan zie hoe S nu van school geniet...quote:Op dinsdag 23 februari 2016 18:43 schreef laziness het volgende:
Ben wel benieuwd waarom je dan nu twijfelt aan de vrije school mevr Mus?
Er is een democratische school in Den Haag maar hun website staat me echt totaal niet aan. Ik loop niet warm voor deze vorm daarom.
Geen idee of hun invulling trouwens een correcte weergave is. Er is niet echt reden me in deze vorm verder te verdiepen nu
O. zit nu op een IPC school en ze doen aan gepersonaliseerd leren. Invloed op je eigen koers en autonomie van het kind staan voorop.
Ze zijn zich bewust dat ze anders lesgeven dan de standaard en gaan samenwerkingsbanden aan met middelbare scholen die goed aansluiten.
So far voelt het goed.
Kan mij voorstellen dat je trots bent Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.quote:Op maandag 22 februari 2016 12:00 schreef DJMO het volgende:
even trots doen hoor .. Jan is net 7 en zit een half jaar in groep drie.
[ afbeelding ]
Jullie mogen raden wat we vanavond eten
je bedoelt het schoonschrijven/ aan elkaar schrijven? Dat doen ze bij ons niet, daar moeten ze echt om vragen als ze dat willen leren.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat je trots bent Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.
Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?
[ afbeelding ]
Hier hetzelfde gedaan Jongste is nu 6 en nog niet aan het wisselen, maar hij is wel alvast gewend aan de tandpasta.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:14 schreef trui het volgende:
Wij hebben 't destijds gewoon als feit gepresenteerd: je bent nu 5 en daar hoort deze tandpasta bij. Wel nog wat gevarieerd met merken/smaken tot elk een smaak had die beviel. Ze zijn nu 11 en 12 en poetsen inmiddels al een tijdje met gewone volwassenen tandpasta (ze hebben wel elk een eigen voorkeursmerk).
Nee aan elkaar schrijven komt iets later. Misschien dat het niet op iedere school zo gaat, maar met schrijfletters bedoel ik de letters los zoals ze die later aan elkaar gaan schrijven.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:33 schreef DJMO het volgende:
[..]
je bedoelt het schoonschrijven/ aan elkaar schrijven? Dat doen ze bij ons niet, daar moeten ze echt om vragen als ze dat willen leren.
ja, die letters bedoelde ik maar die leren ze hier idd niet. Hier werken ze 'gewoon' met blokletters. waarom weet ik ook niet, maar ik vind 't wel prettig, had zelf altijd een bloedhekel aan dat schoonschriftquote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:39 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Nee aan elkaar schrijven komt iets later. Misschien dat het niet op iedere school zo gaat, maar met schrijfletters bedoel ik de letters los zoals ze die later aan elkaar gaan schrijven.
[ afbeelding ]
Whut? 'peuk'?quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat je trots bent Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.
Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?
[ afbeelding ]
Ik zou het echt een gemis vinden als mijn kind niet 'gewoon' aan elkaar leert schrijven. Dat is - blijkens allerlei onderzoek - het snelste schrift.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:41 schreef DJMO het volgende:
[..]
ja, die letters bedoelde ik maar die leren ze hier idd niet. Hier werken ze 'gewoon' met blokletters. waarom weet ik ook niet, maar ik vind 't wel prettig, had zelf altijd een bloedhekel aan dat schoonschrift
Ja, bizar...quote:
schoonschrift/schrifjletters, voor mij één pot nat ik had er een bloedhekel aan en schreef dan ook vrij consequent in blokletters Jan heeft sowieso moeite met bepaalde letters, Hij schrijft bv de b en de u niet met zo'n mooi krulletje laat staan als hij alles in die stijl moet geen schrijven. Dan krijgt hij er een hekel aan net als ik vroeger ..quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:52 schreef trui het volgende:
Het is geen schoonschrift, maar 'gewoon' schrijfletters, toch? Hier is dat ook de standaard manier waarop ze de letters leren schrijven. In de volgende groep leren ze dan elkaar schrijven, en in een later stadium mogen ze dan zelf kiezen tussen blokletters en schrijfletters.
Wel apart dat buig verbeterd wordt door buk. Kan allebei met de letters die er boven staan, maar het middelste vakje is wel breder en dus volgens mij wel bedoeld voor de 'ui'quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat je trots bent Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.
Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?
[ afbeelding ]
Toch vind ik aan elkaar kunnen schrijven wel een basisvaardigheid, dus ik zou het ook een gemis vinden als mijn kinderen dat niet geleerd zouden hebben op school.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 22:09 schreef DJMO het volgende:
[..]
schoonschrift/schrifjletters, voor mij één pot nat ik had er een bloedhekel aan en schreef dan ook vrij consequent in blokletters Jan heeft sowieso moeite met bepaalde letters, Hij schrijft bv de b en de u niet met zo'n mooi krulletje laat staan als hij alles in die stijl moet geen schrijven. Dan krijgt hij er een hekel aan net als ik vroeger ..
ik denk dat de juf zich daar vergist heeft hoor, dat buig zou echt wel goed gerekend moeten worden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:30 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat je trots bent Ik vraag mij echter af waarom hij niet in schrijfletters schrijft? Dat leren ze toch juist in groep 3? Of doet hij dan beide? Hier ook een groep 3 kind, maar die schrijft dus ook thuis alleen nog maar in schrijfletters.
Ik zie wel regelmatig wat in de boekjes staan waarvan ik denk..waarom is dat nou echt fout?
[ afbeelding ]
Mijn 6 jarige vindt alle tandpasta's vanaf 5-12 jaar horror...Maar ik heb eindelijk een tandpasta gevonden zonder mintsmaak: De Everclear van Hema 5-12!quote:Op maandag 22 februari 2016 19:24 schreef Vijzel het volgende:
Voor mijn kleuter (5 jaar) kreeg ik van de tandarts het advies over te stappen op gewone tandpasta. Ik heb het nu twee keer geprobeerd en hij vindt zelfs de 'milde' tandpasta (dat staat op het etiket) ronduit smerig. Ik poets dus weer met 'peuter'tandpasta.
Wie weet er een écht milde tandpasta? Ik wil zijn tandjes graag heel houden.
Dat dacht ik ook!quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:28 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wel apart dat buig verbeterd wordt door buk. Kan allebei met de letters die er boven staan, maar het middelste vakje is wel breder en dus volgens mij wel bedoeld voor de 'ui'
Aan elkaar schrijven zijn ze in groep 3 nu al mee bezig. De oudste begon daarmee in groep 4, de jongste leert het nu al voor een deel. Op zich wel goed, want met de losse letters schreef ze ze soms "onlogisch" en nu ze aan elkaar moeten, schrijft ze ze wel "logischer" en zien ze er ook beter uit . Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat ze links is, dat ze voor haar op een logische plek begon, maar nu moeten ze meer aan elkaar gaan schrijven en gaat het wel makkelijker. Als ze eerst de rest van het jaar op haar manier had geschreven was de overgang denk ik lastiger geweest. Dus wat dat betreft voordeel denk ik.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 21:52 schreef trui het volgende:
Het is geen schoonschrift, maar 'gewoon' schrijfletters, toch? Hier is dat ook de standaard manier waarop ze de letters leren schrijven. In de volgende groep leren ze dan elkaar schrijven, en in een later stadium mogen ze dan zelf kiezen tussen blokletters en schrijfletters.
In dit verband: we hebben net een rapport uitgebracht over jonge kinderen en digitale media. Wie interesse heeft moet me maar even een pm of dm sturen, dan geef ik de link!quote:Op woensdag 24 februari 2016 09:35 schreef Estrys het volgende:
Mijn zoon over wat hij nog graag wil leren op school: ' ik wil graag meer op de computer leren maar steeds als ik iets wil doen dan zegt hij iets waardoor ik niet verder kan'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Als je wil, haal ik het gerust weg.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:46 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Is dat ook SPAM, Claudia? Linkjes naar eigen artikelen?
Is een van mijn taken als wetenschapper. Helpt het als ik zeg dat ik er he-le-maal niets voor terugkrijg?quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:51 schreef Moonah het volgende:
Nee joh. Dat is toch alleen maar delen van kennis?
O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leukquote:Op woensdag 24 februari 2016 14:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In dit verband: we hebben net een rapport uitgebracht over jonge kinderen en digitale media. Wie interesse heeft moet me maar even een pm of dm sturen, dan geef ik de link!
Ik vond het razend interessant om een kijkje te krijgen in andere gezinnen met kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar.
Wat leuk! Ik heb Pauline Maas van www.codekinderen.nl eens horen spreken over programmeerlessen voor kinderen. Er zijn heel leuke dingen die je kunt doen, zelfs zonder er digitale technologie bij te gebruiken. Ik heb hier erg om moeten lachen:quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:54 schreef Estrys het volgende:
[..]
O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leuk
Mijn oudste neef doet dat nu ook, inderdaad, een cursus programmeren. Ik vond het er heel leuk uitzien en ze leren al best snel iets maken.quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:54 schreef Estrys het volgende:
[..]
O ja dat doe ik straks. Mijn man zal dat zeer interesseren. Hij is vrijwilliger bij coderdojo dat zijn middagen waar kinderen leren programmeren. Een groot succes Hij heeft ook op school een gastles gegeven over programmeren zowel in onder- als bovenbouw. Hij is heel actief op school overigens, zo leuk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |