quote:
quote:Zo zouden psychologie-studenten te horen krijgen dat 86 procent van de mensen die die opleiding afrondt, binnen anderhalf jaar een baan op universitair niveau heeft. In de praktijk zou dat slechts 55 procent zijn.
Volgens het ISO en de LSVb verschillen de percentages, omdat alle soorten banen vanaf 12 uur per week worden meegerekend, ongeacht het salaris of niveau. "Welke afgestudeerden op dit moment een baan hebben in de vorm van een onderbetaalde werkervaringsplaats, is dus niet duidelijk", schrijft de LSVb.
Het is toch om te huilen. Vanwege het VVD-redementsbeleid in het onderwijs gaan de universiteiten liegen. Daardoor hebben we studenten die niet aan een baan komen vanwege hun "pretstudie" en klaagt de VVD vervolgens over weggegooid geld.quote:Volgens het LSVb is goede voorlichting niet in het belang van universiteiten en hogescholen, omdat die instellingen geld krijgen voor iedere student die een opleiding afrondt. "Opleidingen hebben er financieel baat bij om zo veel mogelijk studenten op te leiden, ook al is daar op de arbeidsmarkt geen plek voor", zegt de voorzitter van de LSVb.
Het is toch besodemieterd dat je je eigen universiteit niet meer kan vertrouwen? De VVD heeft het onderwijs en de academische wereld totaal gecorrumpeerd.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten die aankomende studenten, toch het verstandigere deel van de bevolking, zelf een beetje onderzoek doen in plaats van te luisteren naar de WC-Eend.
Je weet dat er sinds de Tweede Wereldoorlog maar 2 VVD-ministers van Onderwijs geweest zijn?quote:Op zondag 7 februari 2016 13:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is toch besodemieterd dat je je eigen universiteit niet meer kan vertrouwen? De VVD heeft het onderwijs en de academische wereld totaal gecorrumpeerd.
maar toch!quote:Op zondag 7 februari 2016 13:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je weet dat er sinds de Tweede Wereldoorlog maar 2 VVD-ministers van Onderwijs geweest zijn?
Het is toch knap lastige materie voor middelbare scholieren, want daar hebben we het over. Het leven als werkend persoon staat zo ontzettend ver van je belevingswereld af.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten die aankomende studenten, toch het verstandigere deel van de bevolking, zelf een beetje onderzoek doen in plaats van te luisteren naar de WC-Eend.
Neemt niet weg dat er geen bal deugt van het financieringsregime voor HBO- en WO-opleidingen.
Dat klopt, maar van een 18-jarige VWO'er mag je veronderstellen dat hij/zij in ieder geval in staat is om te beoordelen welke informatiebronnen wel en niet betrouwbaar zijn, en zo verstandig is om er meer dan één te raadplegen.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het is toch knap lastige materie voor middelbare scholieren, want daar hebben we het over. Het leven als werkend persoon staat zo ontzettend ver van je belevingswereld af.
Ik moet je wel gelijk geven. Binnen het Hoger Onderwijs is alles in staat gesteld in kader van resultaatgericht leren. Ik zit op het hbo en daar hebben we maar 3 halve dagen les. Over de mogelijkheid tot extra vakken te volgen wordt heel moeilijk gedaan (want dat kost meer zonder het direct iets opleverd). En veel studenten zitten er alleen voor het papiertje en hebben totaal geen intrinsieke motivatie. Daarnaast wordt er onvoldoende opgetreden tegen te laat komers, want dat is niet bevorderlijk voor de slagingspercentages.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is toch besodemieterd dat je je eigen universiteit niet meer kan vertrouwen? De VVD heeft het onderwijs en de academische wereld totaal gecorrumpeerd.
Doe je eens onderzoek als student, door de cijfers erbij te pakken, zijn die nog onbetrouwbaar.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Neemt niet weg dat er geen bal deugt van het financieringsregime voor HBO- en WO-opleidingen.
Dus de aankomend student moet beoordelen dat zijn toekomstig onderwijs instituut niet betrouwbaar is?quote:Op zondag 7 februari 2016 13:57 schreef Janneke141 het volgende:
Dat klopt, maar van een 18-jarige VWO'er mag je veronderstellen dat hij/zij in ieder geval in staat is om te beoordelen welke informatiebronnen wel en niet betrouwbaar zijn, en zo verstandig is om er meer dan één te raadplegen.
Allicht. Het is net zoiets als een merkdealer binnenlopen en vragen wat de beste auto is.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de aankomend student moet beoordelen dat zijn toekomstig onderwijs instituut niet betrouwbaar is?
Daar gaat dit topic inderdaad over.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Doe je eens onderzoek als student, door de cijfers erbij te pakken, zijn die nog onbetrouwbaar.
Toekomstig studenten verkeerd inlichten mag blijkbaar, want studenten moeten slim genoeg zijn om niet opgelicht te worden. Oké.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de aankomend student moet beoordelen dat zijn toekomstig onderwijs instituut niet betrouwbaar is?
Alsof dat wat uit maakt. Het gaat om het beleid wat er gemaakt word. Niet dat de PvdA, CDA, D66 etc veel beter zijn. De VVD heeft vooral de financiele wereld totaal gecorrumpeerd. Dat is het summun van loopjongens voor de financiele wereld.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je weet dat er sinds de Tweede Wereldoorlog maar 2 VVD-ministers van Onderwijs geweest zijn?
maar je komt niet terug op je vvd stelling die je ook niet onderbouwt?quote:Op zondag 7 februari 2016 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
dan hebben ze overal dus schuld aan?quote:Op zondag 7 februari 2016 14:13 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Alsof dat wat uit maakt. Het gaat om het beleid wat er gemaakt word. Niet dat de PvdA, CDA, D66 etc veel beter zijn. De VVD heeft vooral de financiele wereld totaal gecorrumpeerd. Dat is het summun van loopjongens voor de financiele wereld.
Niet overal. Maar in ieder geval wel aan het feit dat de financiele wereld totaal kunnen doen wat ze willen en ze geen strobreed in de weg gelegd word door VVD-ers aangezien die VVD-ers na hun politieke carriere een mooi baantje in de financiele wereld willen waar ze tig keer meer verdienen.quote:Op zondag 7 februari 2016 14:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
dan hebben ze overal dus schuld aan?
Ik heb ook een hbo-opleiding gedaan, veel mensen vonden een stageplaats die daarna omgezet is in een normale baan.quote:Op zondag 7 februari 2016 14:15 schreef Confetti het volgende:
Ik wil weten hoeveel studenten binnen 1 jaar een baan op het niveau van de opleiding die ook relevant is hebben.
Ik denk dat die cijfers schrikbarend laag zijn.
lekker offtopic dusquote:Op zondag 7 februari 2016 14:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Niet overal. Maar in ieder geval wel aan het feit dat de financiele wereld totaal kunnen doen wat ze willen en ze geen strobreed in de weg gelegd word door VVD-ers aangezien die VVD-ers na hun politieke carriere een mooi baantje in de financiele wereld willen waar ze tig keer meer verdienen.
Onder die aankomende studenten zitten dus 17/18/19 jarigen.......en daar verwacht jij van dat ze én een grondig marktonderzoek kunnen doen (hoe doe je dat eigenlijk, als alle scholen categorisch tegen je liegen?) én opeens snappen dat volwassenen onbetrouwbare leugenaars zijn (komende vanuit het voortgezet onderwijs, waar je 4/5/6 jaar lang is geleerd dat de school/docenten/decanen en niet te vergeten je ouders, kortom alle volwassenen, het juist zo goed met je voorhebben.....quote:Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe komt dat, is daar niks mee te verdienen dan?quote:Op zondag 7 februari 2016 13:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is vrij gemakkelijk om op te maken wat een studie is met een goede baankans en wat niet.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
GELUL! Veel scholen hebben maar een paar decanen, die hooguit voor de grootste twijfelaars een gesprekje kunnen aanbieden. In de praktijk moeten de scholieren het zelf maar uitzoeken. Ze krijgen een beroepskeuzetest die ze op de computer moeten doen en ze worden verwezen naar toekomst.nl (o.a. voor data open dagen en zo). That's it in de meeste gevallen. Soms is er nog een mentor die adviseert om toch vooral open dagen te bezoeken, maar ook dat is dus heel misleidend, want vooral een marketingaangelegenheid ipv reële informatie. En dit geldt dus voor ALLE scholieren, dus ook voor hen die iets heel anders gaan studeren.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar van een 18-jarige VWO'er mag je veronderstellen dat hij/zij in ieder geval in staat is om te beoordelen welke informatiebronnen wel en niet betrouwbaar zijn, en zo verstandig is om er meer dan één te raadplegen.
Leuk zeg, zo'n ongefundeerde trap na!quote:Het is meer de vraag of aankomend psychologiestudenten zich echt laten lokken door de vals voorgespiegelde baankansen, of toch gewoon door het feit dat ze een academische opleiding kunnen gaan doen met acht contacturen in de week.
Schreeuw nog harder, daar wordt je punt vast sterker van.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:07 schreef stopnaald het volgende:
[..]
GELUL! Veel scholen hebben maar een paar decanen, die hooguit voor de grootste twijfelaars een gesprekje kunnen aanbieden. In de praktijk moeten de scholieren het zelf maar uitzoeken. Ze krijgen een beroepskeuzetest die ze op de computer moeten doen en ze worden verwezen naar toekomst.nl (o.a. voor data open dagen en zo). That's it in de meeste gevallen. Soms is er nog een mentor die adviseert om toch vooral open dagen te bezoeken, maar ook dat is dus heel misleidend, want vooral een marketingaangelegenheid ipv reële informatie. En dit geldt dus voor ALLE scholieren, dus ook voor hen die iets heel anders gaan studeren.
[..]
Leuk zeg, zo'n ongefundeerde trap na!
1) er wordt valse informatie verstrekt - FEIT
2) het aantal contacturen wordt bepaalt door de school - FEIT
3) de vooropleidingseisen worden ook bepaald door de school - FEIT
4) de keuze voor sector of profiel (pakket) is al op 13/14/15 jarige leeftijd - FEIT
5) switchen naar een andere sector of profiel is zeer moeilijk of onmogelijk, hiermee ligt een groot deel van de toekomstige studiemogelijkheden al vast - FEIT
6) Nederland is de enige van alle westerse en/of geïndustrialiseerde landen die dit zo vroeg doet - FEIT
7) de vroege keuze wordt door vele wetenschappers en internationale instituten (sterk) afgeraden - FEIT
8) de aankomende studenten kunnen als ze mazzel hebben net voor de eerste keer stemmen, maar hebben in politiek opzicht geen enkele macht. Dat wordt wel bewezen doordat deze kritiek al jarenlang bestaat en al jarenlang blijft bestaan. - FEIT
quote:Op zondag 7 februari 2016 14:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toekomstig studenten verkeerd inlichten mag blijkbaar, want studenten scholieren (waarvan een deel niet eens meerderjarig is) moeten slim genoeg zijn om niet opgelicht te worden. Oké.
Ja joh? Vertel is hoe je daar een gedegen marktonderzoek naar doet?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:02 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is vrij gemakkelijk om op te maken wat een studie is met een goede baankans en wat niet.
Ik ben 18, ga volgend jaar studeren. Heb ontzettend veel onderzoek gedaan. Het doen van onderzoek naar je toekomst ligt dan ook bij jezelf en niet bij iemand anders.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:07 schreef stopnaald het volgende:
[..]
GELUL! Veel scholen hebben maar een paar decanen, die hooguit voor de grootste twijfelaars een gesprekje kunnen aanbieden. In de praktijk moeten de scholieren het zelf maar uitzoeken. Ze krijgen een beroepskeuzetest die ze op de computer moeten doen en ze worden verwezen naar toekomst.nl (o.a. voor data open dagen en zo). That's it in de meeste gevallen. Soms is er nog een mentor die adviseert om toch vooral open dagen te bezoeken, maar ook dat is dus heel misleidend, want vooral een marketingaangelegenheid ipv reële informatie. En dit geldt dus voor ALLE scholieren, dus ook voor hen die iets heel anders gaan studeren.
[..]
Leuk zeg, zo'n ongefundeerde trap na!
1) er wordt valse informatie verstrekt - FEIT
2) het aantal contacturen wordt bepaalt door de school - FEIT
3) de vooropleidingseisen worden ook bepaald door de school - FEIT
4) de keuze voor sector of profiel (pakket) is al op 13/14/15 jarige leeftijd - FEIT
5) switchen naar een andere sector of profiel is zeer moeilijk of onmogelijk, hiermee ligt een groot deel van de toekomstige studiemogelijkheden al vast - FEIT
6) Nederland is de enige van alle westerse en/of geïndustrialiseerde landen die dit zo vroeg doet - FEIT
7) de vroege keuze wordt door vele wetenschappers en internationale instituten (sterk) afgeraden - FEIT
8) de aankomende studenten kunnen als ze mazzel hebben net voor de eerste keer stemmen, maar hebben in politiek opzicht geen enkele macht. Dat wordt wel bewezen doordat deze kritiek al jarenlang bestaat en al jarenlang blijft bestaan. - FEIT
Niet als die informatie (bewust) vals is.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:02 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is vrij gemakkelijk om op te maken wat een studie is met een goede baankans en wat niet.
Allereerst ga je je oriënteren op de universiteiten. Daarna ga je informatie verzamelen op het internet, op open dagen en op studiecheck. Als je er dan nog niet uit bent, heb je altijd nog van die leuke fora zoals Fok!, zodat je ook met ervaringsdeskundigen kan spreken.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef Akwasi het volgende:
[..]
Ja joh? Vertel is hoe je daar een gedegen marktonderzoek naar doet?
Er zijn wel meer informatiebronnen te vinden dan alleen de instelling waar je je in wil schrijven.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:12 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Niet als die informatie (bewust) vals is.
Hogescholen en Uni's liegen tegen studenten, dat is hun fout, niet die van de VVD.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het is toch om te huilen. Vanwege het VVD-redementsbeleid in het onderwijs gaan de universiteiten liegen. Daardoor hebben we studenten die niet aan een baan komen vanwege hun "pretstudie" en klaagt de VVD vervolgens over weggegooid geld.
Zegt dus genoeg over jou. Wel ongefundeerd trappen naar scholieren en studenten, maar te lamlendig zijn om de argumenten te lezen.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Schreeuw nog harder, daar wordt je punt vast sterker van.
Verder niet gelezen.
Die leiden dus het land helemaal niet dan?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hogescholen en Uni's liegen tegen studenten, dat is hun fout, niet die van de VVD.
Het gaat over kansen op de arbeidsmarkt dus de studiecheck kan je sowieso uit je post halen. De universiteiten en dus ook de open dagen zijn ook geen geldige bron blijkt. En één gesprek met een ervaringsdeskundige is ook niet representatief voor de arbeidsmarkt.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Allereerst ga je je oriënteren op de universiteiten. Daarna ga je informatie verzamelen op het internet, op open dagen en op studiecheck. Als je er dan nog niet uit bent, heb je altijd nog van die leuke fora zoals Fok!, zodat je ook met ervaringsdeskundigen kan spreken.
Zou je niet altijd nog de politiek in kunnen gaan dan?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik ben 18, ga volgend jaar studeren. Heb ontzettend veel onderzoek gedaan. Het doen van onderzoek naar je toekomst ligt dan ook bij jezelf en niet bij iemand anders.
Toen ik 15 was en mijn profiel moest kiezen was ik totaal niet bezig met mijn toekomstige studie, maar meer met mijn interesses. Wat verwacht je; dat ik opeens een NT profiel ga kiezen omdat ik denk dat ik daar een betere baan mee kan vinden terwijl het me geen reet interesseert?
In de studiecheck staan je kansen op de arbeidsmarkt keurig afgebeeldquote:Op zondag 7 februari 2016 15:17 schreef Akwasi het volgende:
[..]
Het gaat over kansen op de arbeidsmarkt dus de studiecheck kan je sowieso uit je post halen. De universiteiten en dus ook de open dagen zijn ook geen geldige bron blijkt. En één gesprek met een ervaringsdeskundige is ook niet representatief voor de arbeidsmarkt.
Kortom, jij hebt geen idee.
Maar wat, als achteraf blijkt dat die informatie (grotendeels) vals is? Is dat dan jouw verantwoordelijkheid, of toch die van de bronnen (lees: scholen)?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik ben 18, ga volgend jaar studeren. Heb ontzettend veel onderzoek gedaan. Het doen van onderzoek naar je toekomst ligt dan ook bij jezelf en niet bij iemand anders.
Heel herkenbaar en daar zit 'm nou juist het probleem. Mag je van een 13/14/15 jarige verwachten dat die al zo serieus met z'n toekomst bezig is en dus een dergelijke, zeer bepalende beslissing moet gaan nemen?quote:Toen ik 15 was en mijn profiel moest kiezen was ik totaal niet bezig met mijn toekomstige studie, maar meer met mijn interesses. Wat verwacht je; dat ik opeens een NT profiel ga kiezen omdat ik denk dat ik daar een betere baan mee kan vinden terwijl het me geen reet interesseert?
De percentages zijn niet belangrijk?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:22 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
In de studiecheck staan je kansen op de arbeidsmarkt keurig afgebeeld. Verder is het ook helemaal niet belangrijk om precieze percentages te weten. Als ik weet dat ik met bepaalde studies heel moeilijk aan de bak kom en ik heb dit van meerdere bronnen gehoord, waarom is dat dan niet representatief?
Daarom moet je je bronnen ook niet alleen van de scholen zelf halen. Valse informatie is natuurlijk verwerpelijk, maar betekent niet dat dat je helemaal van het padje af moet brengen.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:25 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Maar wat, als achteraf blijkt dat die informatie (grotendeels) vals is? Is dat dan jouw verantwoordelijkheid, of toch die van de bronnen (lees: scholen)?
[..]
Heel herkenbaar en daar zit 'm nou juist het probleem. Mag je van een 13/14/15 jarige verwachten dat die al zo serieus met z'n toekomst bezig is en dus een dergelijke, zeer bepalende beslissing moet gaan nemen?
Of realiseer je je, dat de gemiddelde puber een toekomsthorizon van pakweg 2 weken heeft en dat dit niets met intelligentie of zo te maken heeft, maar met het simpele feit dat het brein nog niet zover is.
En, als we dat laatste even doortrekken, dat het dus feitelijk iets onmogelijks is dat wij van onze pubers eisen (2/3/4 jaar vooruitkijken en nog verder)? Dat zoiets gewoonweg wreed en onredelijk is? Want laten we vooral niet vergeten, dat aanpassingen achteraf heel moeilijk is (switchen van sector of profiel) en dat de hele verantwoordelijkheid uitsluitend op het bordje van de scholier gelegd wordt. Legale, geïnstitutionaliseerde kindermishandeling noem ik dat.
Als ik van bron 1 hoor dat psychologie een goede studie is (en die bron is toevallig ook nog eens de opleiding psychologie), dan ga ik verder zoeken naar andere bronnen.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:27 schreef Akwasi het volgende:
[..]
De percentages zijn niet belangrijk?Jouw claim dat het gemakkelijk is om erachter te komen wat de baankansen zijn als er systematisch gelogen wordt is onzin. Waarom dat niet representatief is? Je 'bronnen' neigen nogal gekleurd te zijn door je omgeving, tijdspectrum en leeftijd.
De universiteiten liegen, zowel op hun website, als op de open dagen.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Allereerst ga je je oriënteren op de universiteiten. Daarna ga je informatie verzamelen op het internet, op open dagen en op studiecheck. Als je er dan nog niet uit bent, heb je altijd nog van die leuke fora zoals Fok!, zodat je ook met ervaringsdeskundigen kan spreken.
Je maakt maar weer eens een drama van iets wat helemaal geen drama is. Iedere sector of ieder profiel biedt in ruime mate mogelijkheden om goede vervolgopleidingen te kiezen, al is het alleen maar omdat er maar vier zijn. En daar komt nog iets bij: veel mbo- en hbo-opleidingen zijn toegankelijk vanuit iedere sector. Nee, niet allemaal - maar wel veel. Een tweede- of derdeklasser moet dus vooral een kant kiezen die bij hem of haar past, en die ie aankan.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:27 schreef Akwasi het volgende:
[..]
De percentages zijn niet belangrijk?Jouw claim dat het gemakkelijk is om erachter te komen wat de baankansen zijn als er systematisch gelogen wordt is onzin. Waarom dat niet representatief is? Je 'bronnen' neigen nogal gekleurd te zijn door je omgeving, tijdspectrum en leeftijd.
Niemand die je voorlicht wie die bronnen zijn en waar je die kunt vinden. Dat is gewoon de praktijk. Even los van websites als toekomst, studiecheck ed want die informatie is ook gewoon vals (of op z'n minst geflatteerd).quote:Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn wel meer informatiebronnen te vinden dan alleen de instelling waar je je in wil schrijven.
Jawel.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:34 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Niemand die je voorlicht wie die bronnen zijn en waar je die kunt vinden.
En je mag je scheel lenen voor je studie omdat je later heel veel gaat verdienen. Tenzij je de verkeerde studiekeuze maakt gebaseerd op de leugens van bovenstaande volwassenen.quote:Op zondag 7 februari 2016 14:45 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Onder die aankomende studenten zitten dus 17/18/19 jarigen.......en daar verwacht jij van dat ze én een grondig marktonderzoek kunnen doen (hoe doe je dat eigenlijk, als alle scholen categorisch tegen je liegen?) én opeens snappen dat volwassenen onbetrouwbare leugenaars zijn (komende vanuit het voortgezet onderwijs, waar je 4/5/6 jaar lang is geleerd dat de school/docenten/decanen en niet te vergeten je ouders, kortom alle volwassenen, het juist zo goed met je voorhebben.....
Het is gewoon te debiel voor woorden allemaal. Er worden steeds hogere en volstrekt belachelijke eisen gesteld aan steeds jongere kinderen. En als er iets misgaat (uitval etc) dan ligt het natuurlijk alleen maar aan het kind!x1000!
Nee, ze leiden alleen het ministerie van Veiligheid.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die leiden dus het land helemaal niet dan?
Misschien eerst even wat onderzoek doen voordat je je studie kiestquote:Op zondag 7 februari 2016 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En je mag je scheel lenen voor je studie omdat je later heel veel gaat verdienen. Tenzij je de verkeerde studiekeuze maakt gebaseerd op de leugens van bovenstaande volwassenen.
Omdat de informatie vals is. Van veel studies wordt voorgesteld dat je heel eenvoudig aan de bak komt en dat er veel vraag naar is, blijkt achteraf dat helemaal niet zo te zijn. Wat op studiecheck staat, is gebaseerd op de informatie die universiteiten aanleveren en dus niet (erg) betrouwbaar.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:22 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
In de studiecheck staan je kansen op de arbeidsmarkt keurig afgebeeld. Verder is het ook helemaal niet belangrijk om precieze percentages te weten. Als ik weet dat ik met bepaalde studies heel moeilijk aan de bak kom en ik heb dit van meerdere bronnen gehoord, waarom is dat dan niet representatief?
Op diezelfde studiecheck stond dat de zogenaamde pretstudies (en ook rechten en economie) een slechte baankans hebben. Dat is dus vals volgens jou?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:40 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Omdat de informatie vals is. Van veel studies wordt voorgesteld dat je heel eenvoudig aan de bak komt en dat er veel vraag naar is, blijkt achteraf dat helemaal niet zo te zijn. Wat op studiecheck staat, is gebaseerd op de informatie die universiteiten aanleveren en dus niet (erg) betrouwbaar.
Welke bronnen zijn dan wel betrouwbaar volgens jou?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:30 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Daarom moet je je bronnen ook niet alleen van de scholen zelf halen. Valse informatie is natuurlijk verwerpelijk, maar betekent niet dat dat je helemaal van het padje af moet brengen.
Op het VMBO moet je in het 2e jaar al kiezen. Dan ben je 13 jaar.quote:Ik denk niet dat het onredelijk is om een puber van die leeftijd al te laten kiezen. Je hebt vanaf het 1ste tot en met het 3de jaar genoeg ervaring met bijna alle vakken gehad om een keuze te maken. Natuurlijk is er af en toe een enkeling die spijt heeft van zijn keuze, maar dat heb je altijd.
Werkelijk? Ook terwijl je wéét dat je met een enorme studieschuld komt te zitten, die je misschien wel tot je pensioen (looptijd 35 jaar weet je wel) moet aflossen? Denk je dat nu echt?quote:Op zondag 7 februari 2016 15:32 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Als ik van bron 1 hoor dat psychologie een goede studie is (en die bron is toevallig ook nog eens de opleiding psychologie), dan ga ik verder zoeken naar andere bronnen.
Zoals Janneke al zei: het is maar de vraag of een dergelijke student psychologie echt interessant vind of eerder denkt aan zijn minimale studiebesteding.
Het korte antwoord: ja!quote:Op zondag 7 februari 2016 15:42 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Op diezelfde studiecheck stond dat de zogenaamde pretstudies (en ook rechten en economie) een slechte baankans hebben. Dat is dus vals volgens jou?
Zo werkt het dus nietquote:Op zondag 7 februari 2016 15:54 schreef stopnaald het volgende:
Op het VMBO moet je in het 2e jaar al kiezen. Dan ben je 13 jaar.
Op de HAVO moet je in het 3e jaar kiezen. Dan ben je 14 jaar.
Op het VWO moet je in het 4e jaar kiezen. Dan ben je 15 jaar.
Maar op school krijg je vooral te horen dat je het profiel (sector) moet kiezen dat je leuk vind.....gevolg, iedereen die wiskunde moeilijk vindt kiest voor CM (omdat dat het enige profiel is zonder wiskunde).quote:Op zondag 7 februari 2016 16:05 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet.
Zonder wiskunde kom je überhaupt bijna nergens aan de bak.
Dat is later, voor nu is het een gemakkelijke manier om en een papiertje te krijgen en nog niet in de bijstand te belanden.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:56 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Werkelijk? Ook terwijl je wéét dat je met een enorme studieschuld komt te zitten, die je misschien wel tot je pensioen (looptijd 35 jaar weet je wel) moet aflossen? Denk je dat nu echt?
Ook dat is onzin. Er zijn welgeteld 2 mensen die CM hebben gekozen op heel VWO 6 bij mij.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:12 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Maar op school krijg je vooral te horen dat je het profiel (sector) moet kiezen dat je leuk vind.....gevolg, iedereen die wiskunde moeilijk vindt kiest voor CM (omdat dat het enige profiel is zonder wiskunde).
Bedenk ook dat wiskunde een zgn. kernvak is, waarvoor de eisen hoger liggen, dan voor gewone vakken. Dus ben je slecht in taal (Engels of Nederlands) en vind je wiskunde moeilijk, dan wordt het nog sappelen om dat diploma te halen. Je mag immers maar één vijf halen voor deze drie vakken.... Dus de echte beta-nerd wordt gepest met taal en de niet-nerds worden gepest met wiskunde.
1) anekdote. Bovendien wordt die keuze niet in VWO 6, maar in VWO 4 gemaakt.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:13 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ook dat is onzin. Er zijn welgeteld 2 mensen die CM hebben gekozen op heel VWO 6 bij mij.
Oh dear, dus de VVD is ook verantwoordelijk voor de ASCII diaree die jij post.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die leiden dus het land helemaal niet dan?
Man man manquote:Op zondag 7 februari 2016 16:17 schreef stopnaald het volgende:
[..]
1) anekdote. Bovendien wordt die keuze niet in VWO 6, maar in VWO 4 gemaakt.
2) waarom is het voor jou zo moeilijk te geloven dat veel 14/15 jarigen wiskunde willen vermijden?
Je had me toch geblokt verdriet Piet hoe kan je dan dan nou zien?quote:Op zondag 7 februari 2016 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh dear, dus de VVD is ook verantwoordelijk voor de ASCII diaree die jij post.
Alleen op VWO. Op de HAVO is CM het enige profiel zonder wiskunde en hele volksstammen kiezen daarom CM. En ja, zonder wiskunde zijn je keuzemogelijkheden vwb studeren een stuk kleinder en ja, dan kom je dus al gauw uit bij "pretstudies" zoals rechten en economie.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:20 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Man man man.
Nogmaals, dat is niet waar. Die keuze wordt in VWO 3 gemaakt. Toen ik in VWO 3 zat, zaten mensen die nu in VWO 6 zitten ook in VWO 3, snap je dat?
Het is moeilijk voor mij te geloven omdat er maar 2 mensen voor CM hebben gekozen. Overigens krijgt het CM profiel tegenwoordig ook gewoon wiskunde, dat is verplicht.
Voor economie heb je wiskunde nodig en rechten is geen pretstudie.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:24 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Alleen op VWO. Op de HAVO is CM het enige profiel zonder wiskunde en hele volksstammen kiezen daarom CM. En ja, zonder wiskunde zijn je keuzemogelijkheden vwb studeren een stuk kleinder en ja, dan kom je dus al gauw uit bij "pretstudies" zoals rechten en economie.
Cm heeft toch wiskunde a1?quote:Op zondag 7 februari 2016 16:28 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Voor economie heb je wiskunde nodig en rechten is geen pretstudie.
Verder heb ik ook op havo gezeten. Daar kozen ook maar heel weinig mensen CM. Het is dan ook met afstand het minst-populaire profiel.
Geheel veranderd. Je hebt nu wiskunde A, B, C & D.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:31 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Cm heeft toch wiskunde a1?
Tenminste, 17 jaar terug wel.
Zojuist nog even de check gedaan op http://www.studiekeuze123.nl/zoekquote:Op zondag 7 februari 2016 16:28 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Verder heb ik ook op havo gezeten. Daar kozen ook maar heel weinig mensen CM. Het is dan ook met afstand het minst-populaire profiel.
Ok.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:33 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Geheel veranderd. Je hebt nu wiskunde A, B, C & D.
Grappig, ik heb met cm een technische studie gedaan. Verkeerde profiel gekozen maar na wat gesprekken toch mogen beginnen aan een opleiding die niet aansloot.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:34 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zojuist nog even de check gedaan op http://www.studiekeuze123.nl/zoek
Vooropleiding Havo CM, gezocht op economie, aantal opleidingen: 223.
Bedrijfskunde is geen economie hequote:Op zondag 7 februari 2016 16:34 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zojuist nog even de check gedaan op http://www.studiekeuze123.nl/zoek
Vooropleiding Havo CM, gezocht op economie, aantal opleidingen: 223.
Is veel moeilijker geworden. Scholen willen liever geen risico nemen. Kost teveel geld.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:35 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Grappig, ik heb met cm een technische studie gedaan. Verkeerde profiel gekozen maar na wat gesprekken toch mogen beginnen aan een opleiding die niet aansloot.
quote:Op zondag 7 februari 2016 16:35 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Bedrijfskunde is geen economie he.
Je had het zelf over economie. En nee, daar heb je geen wiskunde voor nodig. Niet op het HBO tenminste.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:28 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad liever dat je tegenwoordig de correcte vooropleiding hebt.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:47 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Is veel moeilijker geworden. Scholen willen liever geen risico nemen. Kost teveel geld.
Liever is een understatement.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:49 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad liever dat je tegenwoordig de correcte vooropleiding hebt.
Maar commerciële economie is geen economiequote:Op zondag 7 februari 2016 16:49 schreef stopnaald het volgende:
[..]
[..]
Je had het zelf over economie. En nee, daar heb je geen wiskunde voor nodig. Niet op het HBO tenminste.![]()
![]()
![]()
Kortom: leugen # 1!quote:Op zondag 7 februari 2016 16:51 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Maar commerciële economie is geen economie.
Wat?quote:Op zondag 7 februari 2016 16:52 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Kortom: leugen # 1!
En jij vindt dat scholieren zich maar wat beter moeten oriënteren?
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:02 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Toen ik 15 was en mijn profiel moest kiezen was ik totaal niet bezig met mijn toekomstige studie, maar meer met mijn interesses. Wat verwacht je; dat ik opeens een NT profiel ga kiezen omdat ik denk dat ik daar een betere baan mee kan vinden terwijl het me geen reet interesseert?
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:22 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:30 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Daarom moet je je bronnen ook niet alleen van de scholen zelf halen. Valse informatie is natuurlijk verwerpelijk, maar betekent niet dat dat je helemaal van het padje af moet brengen.
Ik denk niet dat het onredelijk is om een puber van die leeftijd al te laten kiezen. Je hebt vanaf het 1ste tot en met het 3de jaar genoeg ervaring met bijna alle vakken gehad om een keuze te maken. Natuurlijk is er af en toe een enkeling die spijt heeft van zijn keuze, maar dat heb je altijd.
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:32 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Als ik van bron 1 hoor dat psychologie een goede studie is (en die bron is toevallig ook nog eens de opleiding psychologie), dan ga ik verder zoeken naar andere bronnen.
Zoals Janneke al zei: het is maar de vraag of een dergelijke student psychologie echt interessant vind of eerder denkt aan zijn minimale studiebesteding.
quote:Op zondag 7 februari 2016 15:33 schreef stopnaald het volgende:
[..]
De universiteiten liegen, zowel op hun website, als op de open dagen.
Websites als studiecheck, toekomst en dergelijke krijgen hun gegevens van de universiteiten, die dus geflatteerd of soms ronduit vals zijn.
Alleen onafhankelijke bronnen, zoals Fok! geven een eerlijker beeld, maar zal nooit meer dan een deel van het plaatje geven.
Los daarvan, niemand weet wat de toekomst brengt en hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelen zal. Nog niet zolang geleden werd er geschreeuwd om game designers (om maar iets te noemen) en nu is er bijna geen vraag meer. Zelfde ging op voor het onderwijs (pabo), de zorg (verpleging) en de bouw (trekt nu wel weer iets aan).
Met alleen een HBO propedeuse naar de universiteit is ook gebleken een te grote stap te zijn voor veel studenten.quote:Op zondag 7 februari 2016 15:54 schreef stopnaald het volgende:
En ambitie wordt ook al niet gestimuleerd, het zogenaamde stapelen van opleidingen (VMBO-tl > HAVO of HAVO > HBO-p > uni) wordt steeds moeilijker, zo niet onmogelijk gemaakt.
De universiteit is dan ook niet bedoeld als opstapje naar een riant salaris... De universiteit is er om kennis te vergaren, eigen te maken en er aan toe te voegen.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:03 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Met alleen een HBO propedeuse naar de universiteit is ook gebleken een te grote stap te zijn voor veel studenten.
Daarnaast, ik snap echt niet waarom toch zo veel mensen (ouders..) de universiteit als de heilige graal zien. De tijden op automatisch een dikke baan met een academische graad liggen al een tijd achter ons. Plaatsvervangende schaamte krijg ik van die tunnelvisie.
MBO/HBO/WO, op alle niveau's zijn richtingen waar je goed de arbeidsmarkt op kunt. Socialisme is zover doorgedrongen tot onze belastings- en sociale stelsel dat het geen groot verschil meer maakt, laat staan levensgeluk.
Als er geen behoefte is aan bepaalde kennis dan gaat het ook niet rendabel zijn in de toekomst.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De universiteit is dan ook niet bedoeld als opstapje naar een riant salaris... De universiteit is er om kennis te vergaren, eigen te maken en er aan toe te voegen.
Maar goed, dat past niet bij het VVD plaatje van 'rendement', waar alles dat niet direct knaken oplevert weggezet kan worden als 'pretstudie', kennelijk.
Dat is de ondergang van de kenniseconomie in Nederland, en niets anders.
Aan welke kennis is geen behoefte? Noem eens voorbeelden.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:07 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Als er geen behoefte is aan bepaalde kennis dan gaat het ook niet rendabel zijn in de toekomst.
De zoveelste socioloog.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aan welke kennis is geen behoefte? Noem eens voorbeelden.
Politicologie?quote:Op zondag 7 februari 2016 17:10 schreef john2406 het volgende:
Ik denk dat ik wel een voorbeeld weet maar hoe noem ik het, politieke inzage kennis zou daar behoefte aan zijn?
Dat klinkt natuurlijk heel mooi, en dat is in principe ook zo, maar de meeste studenten willen naar de universiteit omdat ze zo verwachten sterker te staan op de arbeidsmarkt en ambiëren dan ook geen wetenschappelijke carrière o.i.d.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De universiteit is dan ook niet bedoeld als opstapje naar een riant salaris... De universiteit is er om kennis te vergaren, eigen te maken en er aan toe te voegen.
Maar goed, dat past niet bij het VVD plaatje van 'rendement', waar alles dat niet direct knaken oplevert weggezet kan worden als 'pretstudie', kennelijk.
Dat is de ondergang van de kenniseconomie in Nederland, en niets anders.
Snap ik, maar het is er niet flexibeler op geworden. Voor diegenen die de stap wél aankunnen, maar nu niet meer mogen, is het een achteruitgang.quote:Op zondag 7 februari 2016 17:03 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Met alleen een HBO propedeuse naar de universiteit is ook gebleken een te grote stap te zijn voor veel studenten.
Ik weet niet wat jouw opleiding is en ik weet ook niet of je al de arbeidsmarkt op bent en zo ja, wat voor dienstverband je hebt, maar er bestaat zoiets als verdringing. En een hoger papiertje is een manier om je daartegen te verweren.quote:Daarnaast, ik snap echt niet waarom toch zo veel mensen (ouders..) de universiteit als de heilige graal zien. De tijden op automatisch een dikke baan met een academische graad liggen al een tijd achter ons. Plaatsvervangende schaamte krijg ik van die tunnelvisie.
Nee. Gewoonweg nee. MBO-ers worden verdrongen door HBO-ers, die op hun beurt weer worden verdrongen door WO-ers. Heeft overigens niks met socialisme of belastingstelsel te maken, maar is puur het gevolg van het feit dat er veel meer aanbod van arbeid is, dan van vacatures. Het is een werkgeversmarkt en dat is het al langere tijd. Je moet dan niet gek opkijken dat ouders hun kinderen daarop wijzen.quote:MBO/HBO/WO, op alle niveau's zijn richtingen waar je goed de arbeidsmarkt op kunt. Socialisme is zover doorgedrongen tot onze belastings- en sociale stelsel dat het geen groot verschil meer maakt, laat staan levensgeluk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |