abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 februari 2016 @ 15:02:01 #26
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_159727020
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten die aankomende studenten, toch het verstandigere deel van de bevolking, zelf een beetje onderzoek doen in plaats van te luisteren naar de WC-Eend.

Neemt niet weg dat er geen bal deugt van het financieringsregime voor HBO- en WO-opleidingen.
Dit inderdaad. Het is vrij gemakkelijk om op te maken wat een studie is met een goede baankans en wat niet.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_159727068
Rendementsdenken is leuk als het over economische kwesties gaat, maar verschrikkelijk als het over zaken gaat die een heel ander doel hebben, zoals onderwijs, wetenschap en zorg.

Moet je je voorstellen dat je je kinderen zo zou opvoeden...
pi_159727197
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar van een 18-jarige VWO'er mag je veronderstellen dat hij/zij in ieder geval in staat is om te beoordelen welke informatiebronnen wel en niet betrouwbaar zijn, en zo verstandig is om er meer dan één te raadplegen.
GELUL! Veel scholen hebben maar een paar decanen, die hooguit voor de grootste twijfelaars een gesprekje kunnen aanbieden. In de praktijk moeten de scholieren het zelf maar uitzoeken. Ze krijgen een beroepskeuzetest die ze op de computer moeten doen en ze worden verwezen naar toekomst.nl (o.a. voor data open dagen en zo). That's it in de meeste gevallen. Soms is er nog een mentor die adviseert om toch vooral open dagen te bezoeken, maar ook dat is dus heel misleidend, want vooral een marketingaangelegenheid ipv reële informatie. En dit geldt dus voor ALLE scholieren, dus ook voor hen die iets heel anders gaan studeren.

quote:
Het is meer de vraag of aankomend psychologiestudenten zich echt laten lokken door de vals voorgespiegelde baankansen, of toch gewoon door het feit dat ze een academische opleiding kunnen gaan doen met acht contacturen in de week.
Leuk zeg, zo'n ongefundeerde trap na!
1) er wordt valse informatie verstrekt - FEIT
2) het aantal contacturen wordt bepaalt door de school - FEIT
3) de vooropleidingseisen worden ook bepaald door de school - FEIT
4) de keuze voor sector of profiel (pakket) is al op 13/14/15 jarige leeftijd - FEIT
5) switchen naar een andere sector of profiel is zeer moeilijk of onmogelijk, hiermee ligt een groot deel van de toekomstige studiemogelijkheden al vast - FEIT
6) Nederland is de enige van alle westerse en/of geïndustrialiseerde landen die dit zo vroeg doet - FEIT
7) de vroege keuze wordt door vele wetenschappers en internationale instituten (sterk) afgeraden - FEIT
8) de aankomende studenten kunnen als ze mazzel hebben net voor de eerste keer stemmen, maar hebben in politiek opzicht geen enkele macht. Dat wordt wel bewezen doordat deze kritiek al jarenlang bestaat en al jarenlang blijft bestaan. - FEIT
  zondag 7 februari 2016 @ 15:08:05 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159727210
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:07 schreef stopnaald het volgende:

[..]

GELUL! Veel scholen hebben maar een paar decanen, die hooguit voor de grootste twijfelaars een gesprekje kunnen aanbieden. In de praktijk moeten de scholieren het zelf maar uitzoeken. Ze krijgen een beroepskeuzetest die ze op de computer moeten doen en ze worden verwezen naar toekomst.nl (o.a. voor data open dagen en zo). That's it in de meeste gevallen. Soms is er nog een mentor die adviseert om toch vooral open dagen te bezoeken, maar ook dat is dus heel misleidend, want vooral een marketingaangelegenheid ipv reële informatie. En dit geldt dus voor ALLE scholieren, dus ook voor hen die iets heel anders gaan studeren.

[..]

4) de keuze voor sector of profiel (pakket) is al op 13/14/15 jarige leeftijd - FEIT
5) switchen naar een andere sector of profiel is zeer moeilijk of onmogelijk, hiermee ligt een groot deel van de toekomstige studiemogelijkheden al vast - FEIT
6) Nederland is de enige van alle westerse en/of geïndustrialiseerde landen die dit zo vroeg doet - FEIT
7) de vroege keuze wordt door vele wetenschappers en internationale instituten (sterk) afgeraden - FEIT
8) de aankomende studenten kunnen als ze mazzel hebben net voor de eerste keer stemmen, maar hebben in politiek opzicht geen enkele macht. Dat wordt wel bewezen doordat deze kritiek al jarenlang bestaat en al jarenlang blijft bestaan. - FEIT
Schreeuw nog harder, daar wordt je punt vast sterker van.

Verder niet gelezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159727260
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Toekomstig studenten verkeerd inlichten mag blijkbaar, want studenten scholieren (waarvan een deel niet eens meerderjarig is) moeten slim genoeg zijn om niet opgelicht te worden. Oké.
  zondag 7 februari 2016 @ 15:11:03 #31
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_159727293
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:02 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Het is vrij gemakkelijk om op te maken wat een studie is met een goede baankans en wat niet.
Ja joh? Vertel is hoe je daar een gedegen marktonderzoek naar doet?
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
  zondag 7 februari 2016 @ 15:11:28 #32
441812 KetchupFTW
pi_159727306
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:07 schreef stopnaald het volgende:

[..]

[..]

Ik ben 18, ga volgend jaar studeren. Heb ontzettend veel onderzoek gedaan. Het doen van onderzoek naar je toekomst ligt dan ook bij jezelf en niet bij iemand anders.

Toen ik 15 was en mijn profiel moest kiezen was ik totaal niet bezig met mijn toekomstige studie, maar meer met mijn interesses. Wat verwacht je; dat ik opeens een NT profiel ga kiezen omdat ik denk dat ik daar een betere baan mee kan vinden terwijl het me geen reet interesseert?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_159727340
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:02 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Niet als die informatie (bewust) vals is. ;)
  zondag 7 februari 2016 @ 15:13:13 #34
441812 KetchupFTW
pi_159727357
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef Akwasi het volgende:

[..]

Ja joh? Vertel is hoe je daar een gedegen marktonderzoek naar doet?
Allereerst ga je je oriënteren op de universiteiten. Daarna ga je informatie verzamelen op het internet, op open dagen en op studiecheck. Als je er dan nog niet uit bent, heb je altijd nog van die leuke fora zoals Fok!, zodat je ook met ervaringsdeskundigen kan spreken.
  zondag 7 februari 2016 @ 15:13:18 #35
346939 Janneke141
pi_159727361
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:12 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Niet als die informatie (bewust) vals is. ;)
Er zijn wel meer informatiebronnen te vinden dan alleen de instelling waar je je in wil schrijven.
  zondag 7 februari 2016 @ 15:13:42 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159727373
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is toch om te huilen. Vanwege het VVD-redementsbeleid in het onderwijs gaan de universiteiten liegen. Daardoor hebben we studenten die niet aan een baan komen vanwege hun "pretstudie" en klaagt de VVD vervolgens over weggegooid geld. :')
Hogescholen en Uni's liegen tegen studenten, dat is hun fout, niet die van de VVD.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159727393
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Schreeuw nog harder, daar wordt je punt vast sterker van.

Verder niet gelezen.
Zegt dus genoeg over jou. Wel ongefundeerd trappen naar scholieren en studenten, maar te lamlendig zijn om de argumenten te lezen. :W
pi_159727446
Een baan binden is best leuk maar ik vind het toch belangrijker dat je een leuke baan vindt die bij je past.
pi_159727459
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hogescholen en Uni's liegen tegen studenten, dat is hun fout, niet die van de VVD.
Die leiden dus het land helemaal niet dan?
  zondag 7 februari 2016 @ 15:17:21 #40
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_159727476
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Allereerst ga je je oriënteren op de universiteiten. Daarna ga je informatie verzamelen op het internet, op open dagen en op studiecheck. Als je er dan nog niet uit bent, heb je altijd nog van die leuke fora zoals Fok!, zodat je ook met ervaringsdeskundigen kan spreken.
Het gaat over kansen op de arbeidsmarkt dus de studiecheck kan je sowieso uit je post halen. De universiteiten en dus ook de open dagen zijn ook geen geldige bron blijkt. En één gesprek met een ervaringsdeskundige is ook niet representatief voor de arbeidsmarkt.

Kortom, jij hebt geen idee.
pi_159727498
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik ben 18, ga volgend jaar studeren. Heb ontzettend veel onderzoek gedaan. Het doen van onderzoek naar je toekomst ligt dan ook bij jezelf en niet bij iemand anders.

Toen ik 15 was en mijn profiel moest kiezen was ik totaal niet bezig met mijn toekomstige studie, maar meer met mijn interesses. Wat verwacht je; dat ik opeens een NT profiel ga kiezen omdat ik denk dat ik daar een betere baan mee kan vinden terwijl het me geen reet interesseert?
Zou je niet altijd nog de politiek in kunnen gaan dan?
Evt ertussen door in het bedrijfsleven en als dat tegenvalt gewoon weer terug in de politiek?
  zondag 7 februari 2016 @ 15:22:39 #42
441812 KetchupFTW
pi_159727631
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:17 schreef Akwasi het volgende:

[..]

Het gaat over kansen op de arbeidsmarkt dus de studiecheck kan je sowieso uit je post halen. De universiteiten en dus ook de open dagen zijn ook geen geldige bron blijkt. En één gesprek met een ervaringsdeskundige is ook niet representatief voor de arbeidsmarkt.

Kortom, jij hebt geen idee.
In de studiecheck staan je kansen op de arbeidsmarkt keurig afgebeeld :? . Verder is het ook helemaal niet belangrijk om precieze percentages te weten. Als ik weet dat ik met bepaalde studies heel moeilijk aan de bak kom en ik heb dit van meerdere bronnen gehoord, waarom is dat dan niet representatief?
pi_159727710
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:11 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Maar wat, als achteraf blijkt dat die informatie (grotendeels) vals is? Is dat dan jouw verantwoordelijkheid, of toch die van de bronnen (lees: scholen)?

quote:
Heel herkenbaar en daar zit 'm nou juist het probleem. Mag je van een 13/14/15 jarige verwachten dat die al zo serieus met z'n toekomst bezig is en dus een dergelijke, zeer bepalende beslissing moet gaan nemen?

Of realiseer je je, dat de gemiddelde puber een toekomsthorizon van pakweg 2 weken heeft en dat dit niets met intelligentie of zo te maken heeft, maar met het simpele feit dat het brein nog niet zover is.

En, als we dat laatste even doortrekken, dat het dus feitelijk iets onmogelijks is dat wij van onze pubers eisen (2/3/4 jaar vooruitkijken en nog verder)? Dat zoiets gewoonweg wreed en onredelijk is? Want laten we vooral niet vergeten, dat aanpassingen achteraf heel moeilijk is (switchen van sector of profiel) en dat de hele verantwoordelijkheid uitsluitend op het bordje van de scholier gelegd wordt. Legale, geïnstitutionaliseerde kindermishandeling noem ik dat.
  zondag 7 februari 2016 @ 15:27:33 #44
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_159727770
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:22 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

In de studiecheck staan je kansen op de arbeidsmarkt keurig afgebeeld :? . Verder is het ook helemaal niet belangrijk om precieze percentages te weten. Als ik weet dat ik met bepaalde studies heel moeilijk aan de bak kom en ik heb dit van meerdere bronnen gehoord, waarom is dat dan niet representatief?
De percentages zijn niet belangrijk? _O- Jouw claim dat het gemakkelijk is om erachter te komen wat de baankansen zijn als er systematisch gelogen wordt is onzin. Waarom dat niet representatief is? Je 'bronnen' neigen nogal gekleurd te zijn door je omgeving, tijdspectrum en leeftijd.
  zondag 7 februari 2016 @ 15:30:19 #45
441812 KetchupFTW
pi_159727853
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:25 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Maar wat, als achteraf blijkt dat die informatie (grotendeels) vals is? Is dat dan jouw verantwoordelijkheid, of toch die van de bronnen (lees: scholen)?

[..]

Heel herkenbaar en daar zit 'm nou juist het probleem. Mag je van een 13/14/15 jarige verwachten dat die al zo serieus met z'n toekomst bezig is en dus een dergelijke, zeer bepalende beslissing moet gaan nemen?

Of realiseer je je, dat de gemiddelde puber een toekomsthorizon van pakweg 2 weken heeft en dat dit niets met intelligentie of zo te maken heeft, maar met het simpele feit dat het brein nog niet zover is.

En, als we dat laatste even doortrekken, dat het dus feitelijk iets onmogelijks is dat wij van onze pubers eisen (2/3/4 jaar vooruitkijken en nog verder)? Dat zoiets gewoonweg wreed en onredelijk is? Want laten we vooral niet vergeten, dat aanpassingen achteraf heel moeilijk is (switchen van sector of profiel) en dat de hele verantwoordelijkheid uitsluitend op het bordje van de scholier gelegd wordt. Legale, geïnstitutionaliseerde kindermishandeling noem ik dat.
Daarom moet je je bronnen ook niet alleen van de scholen zelf halen. Valse informatie is natuurlijk verwerpelijk, maar betekent niet dat dat je helemaal van het padje af moet brengen.

Ik denk niet dat het onredelijk is om een puber van die leeftijd al te laten kiezen. Je hebt vanaf het 1ste tot en met het 3de jaar genoeg ervaring met bijna alle vakken gehad om een keuze te maken. Natuurlijk is er af en toe een enkeling die spijt heeft van zijn keuze, maar dat heb je altijd.
pi_159727898
Neem je dan ook informatie op van wat er gezocht wordt in andere landen?

Zou daar niet de toekomst kunnen liggen voor sommige?
  zondag 7 februari 2016 @ 15:32:14 #47
441812 KetchupFTW
pi_159727899
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:27 schreef Akwasi het volgende:

[..]

De percentages zijn niet belangrijk? _O- Jouw claim dat het gemakkelijk is om erachter te komen wat de baankansen zijn als er systematisch gelogen wordt is onzin. Waarom dat niet representatief is? Je 'bronnen' neigen nogal gekleurd te zijn door je omgeving, tijdspectrum en leeftijd.
Als ik van bron 1 hoor dat psychologie een goede studie is (en die bron is toevallig ook nog eens de opleiding psychologie), dan ga ik verder zoeken naar andere bronnen.

Zoals Janneke al zei: het is maar de vraag of een dergelijke student psychologie echt interessant vind of eerder denkt aan zijn minimale studiebesteding.
pi_159727932
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

De universiteiten liegen, zowel op hun website, als op de open dagen.
Websites als studiecheck, toekomst en dergelijke krijgen hun gegevens van de universiteiten, die dus geflatteerd of soms ronduit vals zijn.

Alleen onafhankelijke bronnen, zoals Fok! geven een eerlijker beeld, maar zal nooit meer dan een deel van het plaatje geven.

Los daarvan, niemand weet wat de toekomst brengt en hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelen zal. Nog niet zolang geleden werd er geschreeuwd om game designers (om maar iets te noemen) en nu is er bijna geen vraag meer. Zelfde ging op voor het onderwijs (pabo), de zorg (verpleging) en de bouw (trekt nu wel weer iets aan).
  zondag 7 februari 2016 @ 15:33:44 #49
346939 Janneke141
pi_159727941
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:27 schreef Akwasi het volgende:

[..]

Je maakt maar weer eens een drama van iets wat helemaal geen drama is. Iedere sector of ieder profiel biedt in ruime mate mogelijkheden om goede vervolgopleidingen te kiezen, al is het alleen maar omdat er maar vier zijn. En daar komt nog iets bij: veel mbo- en hbo-opleidingen zijn toegankelijk vanuit iedere sector. Nee, niet allemaal - maar wel veel. Een tweede- of derdeklasser moet dus vooral een kant kiezen die bij hem of haar past, en die ie aankan.
Dat je op je 13e dus al voorgoed verloren bent als je de verkeerde keuze hebt gemaakt, is niet waar. Opties genoeg, en als je op je 13e C&M verkozen hebt 'boven' N&T was het toch al niet enorm waarschijnlijk dat een technische studie tot de mogelijkheden behoorde.

Van iemand die in 6VWO zit mag inmiddels verwacht worden dat ze iets breder kijken dan een enkele bron. Waarheden over baankansen zijn sowieso al moeilijk te geven vanwege het gegeven dat niemand vier jaar in de toekomst kan kijken, maar blind vertrouwen op één bron die ook nog eens belanghebbend is is gewoon niet al te verstandig. Nou zijn pubers pubers en ongetwijfeld niet allemaal in staat om dat op een goede manier te beoordelen, maar daarom zijn er ook nog docenten, decanen en ouders die een adviserende rol kunnen spelen.
pi_159727968
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 15:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zijn wel meer informatiebronnen te vinden dan alleen de instelling waar je je in wil schrijven.
Niemand die je voorlicht wie die bronnen zijn en waar je die kunt vinden. Dat is gewoon de praktijk. Even los van websites als toekomst, studiecheck ed want die informatie is ook gewoon vals (of op z'n minst geflatteerd).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')