abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160020183
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 16:46 schreef dimmak het volgende:

[..]

Nee, er bestaan zoveel misverstanden ook over alle vis. Als die de wereld uit zouden zijn, zou iedereen veel meer vis eten.
Volgens mij als je de tonijn hoogstpersoonlijk live uit de zee vist, wordt het nog niet geloofd :+
pi_160020318
quote:
14s.gif Op donderdag 18 februari 2016 16:49 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nou, ik ben op zich wel blij dat we niet nog meer vis gaan eten, aangezien de oceanen aardig leeg beginnen te raken door overbevissing.
Zodra tonijn gekweekt kan worden, zou ik zeggen: leef je uit.
Er zijn gewoon vissoorten die we beter kunnen eten dan de kip hier uit de supermarkt. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_160022926
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 16:37 schreef dimmak het volgende:

[..]

Er zit max 3 dagen tussen het verwerken in de fabriek en binnenkomst bij ons in de hal. Wij krijgen 3x een verse binnenkomst dat betekend dat onze klanten werken met tonijn van maximaal 6 dagen oud. Mits goed gekoeld blijft de kleur zo lang goed zonder dat het bewerkt is. Ik kan aantonen dmv certificaten dat onze tonijn 100% puur natuur en onbewerkt is.

Ik ga morgen even kijken of ik een label van de verse levering kan bemachtigen. :)
6 dagen in koeling klinkt acceptabel, maar wat ik gelezen heb leert dat de knalrode kleur van tonijn toch echt wel verdwijnt in die 6 dagen, ook al blijft de tonijn natuurlijk prima eetbaar. De knalrode kleur verdwijnt binnen een paar uur.

Ik snap dat je moe wordt van de vele misverstanden over vis, maar als importeur van tonijn zou je ook moeten begrijpen dat mensen heel erg kritisch zijn op wat ze kopen, zeker omdat tonijn een kwaliteitsproduct is waar grif voor wordt betaald. Dan kun je dus dit soort kritische vragen verwachten.

Aangezien je de tonijn uit een ontwikkelingsland haalt en deze 6 dagen lang perfect rood blijft (post anders eens een foto?) lijkt het me vrijwel zeker dat deze behandeld is met koolmonoxide.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160023011
De certificaten versterken je positie natuurlijk wel, maar zijn nog altijd geen 100% garantie:

- Een certificaat uit sri lanka is waarschijnlijk eerder gekocht dan verdiend (of was het de maldiven? nou ja, geen van beide westerse landen met zeer strenge regelgeving)
- Een certificaat uit NL, hoe gaan die de vangst in sri lanka/malediven controleren? Valt koolmonxide behandelde tonijn uberhaupt te meten?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160023348
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 16:46 schreef dimmak het volgende:

[..]

Nee, er bestaan zoveel misverstanden ook over alle vis. Als die de wereld uit zouden zijn, zou iedereen veel meer vis eten.
Ik denk dat mensen vooral weinig vis eten in NL omdat:

- Er nauwelijks goede kwaliteit vis in de supermarkt ligt. Bevroren vis/seafood uit de supermarkt is overigens vaak wel prima kwaliteit, vooral de ongepelde garnalen koop ik wel eens en daar is niks mis mee. Maar veel mensen denken dat bevroren eits slechts is (zelfs sommige haantjes hier in dit FOK topic :') )
In veel buitenlandse supermarkten is er gewoon een visafdeling zoals op de markt, met prima kwaliteit verse vis en visboeren. Dat heb ik in NL nooit gezien, zelfs bij de AH XL (wat toch het meest in de buurt komt van bv een carrefour) heb je geen mooie visafdeling, al kom ik daar nu ook weer niet heel vaak.Wel een sushi afdeling, gek genoeg, dat dan weer wel...
- Omdat mensen te lui zijn om naast de supermarkt ook nog eens naar de markt te gaan, of de viswinkel.
- Omdat mensen denken dat verse vis extreem duur is. Dit is onzin, er zijn genoeg minder populaire vissen te koop die zelfs in een budget/studenten menu passen. Ik haal rode poon voor minder dan 3 euro per kilo op de markt, sommige soorten ook voor die prijs. Zelfs schelvis, een hoogwaardige, verse kabeljauw achtige vis (met ook nog eens weinig graat want het is een flinke is) heb ik voor dit soort prijzen op de kop getikt op de vismarkt. Ja als je verse tonijn of tarbot gaat halen, dan past het natuurlijk niet in je studentenbudgetmenu.
- Omdat mensen niet weten hoe je vis klaarmaakt (te gaar maken).
- Omdat nederlanders vaak zeuren over graatjes en botjes in hun eten, iets waar men in het buitenland nooit moeite mee heeft volgens mij. En ja, vis zit vol graatjes tenzij je filet koopt.
- Omdat veel mensen denken dat ze geen vis lusten, vaak zonder reden of zonder alle type vis geprobeerd te hebben (als je geen makreel lust kun je wel zalm of schol lusten maar daar denken mensen niet over na).
- Omdat hun ouders weinig vis aten (wat de boer niet kent eet hij niet) natuurlijk omdat de bovenstaande redenen al langer spelen.

Tl;dr nederland heeft een eetcultuur die om te huilen is :(
pi_160023543
Vind het jammer dat ik geen verse sardines kan kopen hier. ;( Of kan dat wel?!!
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_160024437
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 15:16 schreef dimmak het volgende:

[..]

Nee, die tonijn komt VERS binnen op het vliegveld van Frankfurt vanuit Sri Lanka, vanuit daar gaat het per koelwagen naar mij toe.

Jezus wat is daar nou zo moeilijk aan? Of ben jij ook zo'n iemand die een ervaren metselaar gaat vertellen hoe hij moet metselen?
Dit. Voor ons wordt het naar IJmuiden gebracht om dat we daar de rest van de vis ophalen, uiteraard gaat dat niet per boot :')
pi_160033036
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 19:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

6 dagen in koeling klinkt acceptabel, maar wat ik gelezen heb leert dat de knalrode kleur van tonijn toch echt wel verdwijnt in die 6 dagen, ook al blijft de tonijn natuurlijk prima eetbaar. De knalrode kleur verdwijnt binnen een paar uur.

Ik snap dat je moe wordt van de vele misverstanden over vis, maar als importeur van tonijn zou je ook moeten begrijpen dat mensen heel erg kritisch zijn op wat ze kopen, zeker omdat tonijn een kwaliteitsproduct is waar grif voor wordt betaald. Dan kun je dus dit soort kritische vragen verwachten.

Aangezien je de tonijn uit een ontwikkelingsland haalt en deze 6 dagen lang perfect rood blijft (post anders eens een foto?) lijkt het me vrijwel zeker dat deze behandeld is met koolmonoxide.
Een foto heb ik eerder in het topic al geplaatst. )
pi_160737770
Net wat Sakus besteld via freshinabox.nl; morgen Ahi Poke op tafel!

Als ik 'eigen' fotos heb zal ik ze posten...en natuurlijk mijn oordeel over zowel het recept als de tonijn.

http://poshpescatarian.co(...)iian-style-ahi-poke/
pi_160748320
Haagsche Markt visboeren. :9 8-)
pi_161074949
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:06 schreef dimmak het volgende:

[..]

:')

Ik krijg 3x in de week een verse levering binnen. Daar hoeft verder niks mee gedaan te worden. Mijn klanten hoeven er max 3 dagen mee te doen, dan is de vis 6 dagen oud. Daar hoef je het product echt niet voor te bewerken hoor.

Dit soort praktijken gebeuren wel, maar niet met het product wat ik binnen krijg.
Ik sta een beetje te kijken van deze opmerkingen, en het diverse malen bevestigen dat de tonijn die jullie verkopen nooit ingevroren is geweest.

Maar dan verkopen jullie deze tonijn dus enkel voor gebruik als steak e.d., en pertinent niet als tonijn voor Sushi/Sashimi/rauwe consumptie? Want daar ging deze topic in eerste instantie over.

Ik weet dat je het liever niet zegt, maar mag ik nogmaals vragen onder welke naam jullie Tonijn verkopen? Ik heb namelijk contact gehad met de autoriteiten op dit gebied, en het heeft flink lang geduurd tot ik antwoord kreeg, maar ze hebben me in de juiste richting gewezen. De wet zegt het volgende:

COMMISSION REGULATION (EU) No 1276/2011 of 8 December 2011
amending Annex III to Regulation (EC) No 853/2004 of the European Parliament and of the Council as regards the treatment to kill viable parasites in fishery products for human consumption

REQUIREMENTS CONCERNING PARASITES
Food business operators placing on the market the following fishery products derived from finfish:
- Fishery products intended to be consumed raw
must ensure that the raw material or finished product undergo a freezing treatment in order to kill viable parasites that may be a risk to the health of the consumer.

For parasites other than trematodes the freezing treatment must consist of lowering the temperature in all parts of the product to at least:
(a) – 20 °C for not less than 24 hours; or
(b) – 35 °C for not less than 15 hours.
Food business operators need not carry out the freezing treatment for fishery products derived from finfish
that have been preserved as frozen fishery products for a sufficiently long period to kill the viable parasites
When placing on the market, except when supplied to the final consumer, fishery products referred to in point 1 must be accompanied by a document issued by the food business operator performing the freezing treatment, stating the type of freezing treatment that the products have undergone.

http://eur-lex.europa.eu/(...)i=CELEX%3A32011R1276
pi_161075282
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:42 schreef vinc81 het volgende:

[..]

Ik sta een beetje te kijken van deze opmerkingen, en het diverse malen bevestigen dat de tonijn die jullie verkopen nooit ingevroren is geweest.

Maar dan verkopen jullie deze tonijn dus enkel voor gebruik als steak e.d., en pertinent niet als tonijn voor Sushi/Sashimi/rauwe consumptie? Want daar ging deze topic in eerste instantie over.

Ik weet dat je het liever niet zegt, maar mag ik nogmaals vragen onder welke naam jullie Tonijn verkopen? Ik heb namelijk contact gehad met de autoriteiten op dit gebied, en het heeft flink lang geduurd tot ik antwoord kreeg, maar ze hebben me in de juiste richting gewezen. De wet zegt het volgende:

COMMISSION REGULATION (EU) No 1276/2011 of 8 December 2011
amending Annex III to Regulation (EC) No 853/2004 of the European Parliament and of the Council as regards the treatment to kill viable parasites in fishery products for human consumption

REQUIREMENTS CONCERNING PARASITES
Food business operators placing on the market the following fishery products derived from finfish:
- Fishery products intended to be consumed raw
must ensure that the raw material or finished product undergo a freezing treatment in order to kill viable parasites that may be a risk to the health of the consumer.

For parasites other than trematodes the freezing treatment must consist of lowering the temperature in all parts of the product to at least:
(a) – 20 °C for not less than 24 hours; or
(b) – 35 °C for not less than 15 hours.
Food business operators need not carry out the freezing treatment for fishery products derived from finfish
that have been preserved as frozen fishery products for a sufficiently long period to kill the viable parasites
When placing on the market, except when supplied to the final consumer, fishery products referred to in point 1 must be accompanied by a document issued by the food business operator performing the freezing treatment, stating the type of freezing treatment that the products have undergone.

http://eur-lex.europa.eu/(...)i=CELEX%3A32011R1276

Deze foto van tonijnlabel pak ik net uit het HACCP handboek, de herkenbare dingen heb ik geblurred. Verder kan ik je melden dat wij volgens de regels werken. Ik snap dan ook niet waarom ik hier steeds in twijfel word getrokken.

En nee, ik ga ook niet op een openbaar forum bloot geven waar ik werk.

Verder hier nog wat over parasieten.

[ Bericht 1% gewijzigd door dimmak op 31-03-2016 16:13:20 ]
pi_161075968

Bij mij vlakbij lag deze "verse tonijn" in de viskar. Echt vers of niet?
pi_161076113
Echt of niet, krijg er honger van
  donderdag 31 maart 2016 @ 17:26:40 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_161077212
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:56 schreef dimmak het volgende:

[ afbeelding ]
Deze foto van tonijnlabel pak ik net uit het HACCP handboek, de herkenbare dingen heb ik geblurred. Verder kan ik je melden dat wij volgens de regels werken. Ik snap dan ook niet waarom ik hier steeds in twijfel word getrokken.

Gevangen op 29-11 en finaly verwerkt op 12-12 en in de tussentijd niet ingevroren geweest? Lekker vers dan... :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_161077277
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:26 schreef golfer het volgende:

[..]

Gevangen op 29-11 en finaly verwerkt op 12-12 en in de tussentijd niet ingevroren geweest? Lekker vers dan... :{w
Houdbaar tot. Maar dat advies geven wij de klanten niet mee. De kleur is dan allang weg maar je kan het nog bakken. Na het overlabelen staat er 7 dagen vanaf de vangstdatum op.
pi_161092586
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:56 schreef dimmak het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En nee, ik ga ook niet op een openbaar forum bloot geven waar ik werk.

Verder hier nog wat over parasieten.
Dus jullie verkopen sashimi, terwijl deze nooit ingevroren is geweest. Wat volgens de wetgeving WEL verplicht is?

Ik begrijp wel waarom je niet wilt vertellen bij welke winkel je werkt... :N
pi_161092971
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 11:06 schreef vinc81 het volgende:

[..]

Dus jullie verkopen sashimi, terwijl deze nooit ingevroren is geweest. Wat volgens de wetgeving WEL verplicht is?
Nou 1 keer dan. Nederland mag zelf beslissen of deze regels aannemen. Ik denk dat de NVWA hier over gaat. In Nederland is het dus NIET verplicht om in de te vriezen. Met sommige andere soorten (als haring) is het WEL verplicht. In Zwitserland bijvoorbeeld, wat buiten de EU valt is het wel verplicht. Daar gebruiken ze speciale -60 graden vriezers zodat de kleur behouden blijft. Als je tonijn normaal invriest, wordt het bruin. Wij verkopen dus VERSE, ONBEWERKTE tonijn.

quote:
Ik begrijp wel waarom je niet wilt vertellen bij welke winkel je werkt... :N
1 ik werk niet bij een winkel en 2 wij houden ons aan alle regels wij hebben meerdere certificaten in ons bezit. Ook hebben we analyse resultaten van ELKE levering.

Voor de rest ben ik nu wel een beetje klaar met het verdedigen van mijzelf. Iedereen weet het hier toch beter. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door dimmak op 01-04-2016 11:55:13 ]
  vrijdag 1 april 2016 @ 11:28:36 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161093043
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:22 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]

Bij mij vlakbij lag deze "verse tonijn" in de viskar. Echt vers of niet?
Wat bedoel je met vers?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 april 2016 @ 12:00:45 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161093642
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 11:25 schreef dimmak het volgende:

[..]

Nou 1 keer dan. Nederland mag zelf beslissen of deze regels aannemen. Ik denk dat de NVWA hier over gaat. In Nederland is het dus NIET verplicht om in de te vriezen. Met sommige andere soorten (als haring) is het WEL verplicht. In Zwitserland bijvoorbeeld, wat buiten de EU valt is het wel verplicht. Daar gebruiken ze speciale -60 graden vriezers zodat de kleur behouden blijft. Als je tonijn normaal invriest, wordt het bruin. Wij verkopen dus VERSE, ONBEWERKTE tonijn.

[..]

1 ik werk niet bij een winkel en 2 wij houden ons aan alle regels wij hebben meerdere certificaten in ons bezit. Ook hebben we analyse resultaten van ELKE levering.

Voor de rest ben ik nu wel een beetje klaar met het verdedigen van ons bedrijf. Iedereen weet het hier toch beter. :')
In het linkje wat jij plaatste over parasieten stond dat in Europa het verplicht is vis die rauw gegeten wordt in te vriezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_161093707
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In het linkje wat jij plaatste over parasieten stond dat in Europa het verplicht is vis die rauw gegeten wordt in te vriezen.
Nee hoor, goed lezen. Dit stond wel in het stukje van vinc81 waarop ik uitgelegd heb dat het voor tonijn in Nederland NIET verplicht is.
pi_161094639
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dimmak heeft wel gelijk dat de Nederlandse wetgever regels moet implementrren. Zolang dat niet zo is.. Gelden de Nederlandse regels.

Maar op termijn moet Nederland dit soort regels wel invoeren. Dat is de bedoeling met dit soort regulering. Harmonisatie in heel Europa.

Ik geloof wel dat dimmak hier verder eerlijk over is. Knappe kop die de hele warenwet uit zijn hoofd kent 😃
Whatever...
pi_161097425
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat bedoel je met vers?
Dat het alleen onder ijs gelegen heeft.
pi_161163119

Vanmorgen weer mooie VERSE tonijn binnengekregen.
pi_161170883
Waar is TS (evenals meerdere mensen uit dit topic) om zijn ongelijk toe te geven nadat hij mij wel uitmaakte voor oplichter/leugenaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')