abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 februari 2016 @ 20:26:08 #101
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159816127
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  woensdag 10 februari 2016 @ 20:31:39 #102
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159816376
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef Iemand91 het volgende:
Over Pinal Airpark gesproken:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

(Letterlijk) steenworp afstand van hun 747-300.
Staat die 747 er nog wel? Op Google Maps is-ie spoorloos.
So we just called him Fred
  woensdag 10 februari 2016 @ 20:34:18 #103
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159816508
quote:
Nu nog een flatscreen bij de galley, paar banken erin en je hebt een prima woonkamer :Y)
So we just called him Fred
pi_159817301
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 20:31 schreef FredvZ het volgende:
Staat die 747 er nog wel? Op Google Maps is-ie spoorloos.
In april 2015 nog wel (rechtsboven):


Grotere foto hier.

En volgens Google Maps op 7 november ook nog.

Vandaag wel iets anders ontdekt waar ik mogelijk later op terugkom.
  woensdag 10 februari 2016 @ 20:50:54 #105
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159817483
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 20:47 schreef Iemand91 het volgende:

In april 2015 nog wel (rechtsboven):

[ afbeelding ]
Grotere foto hier.

En volgens Google Maps op 7 november ook nog.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat op de verkeerde plek te kijken bij Pinal Airpark op Google Maps
So we just called him Fred
  woensdag 10 februari 2016 @ 21:06:14 #106
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159818427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 20:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Nu nog een flatscreen bij de galley, paar banken erin en je hebt een prima woonkamer :Y)
:D
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_159820013
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 20:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Nu nog een flatscreen bij de galley, paar banken erin en je hebt een prima woonkamer :Y)
Vergeet de pooltafel niet!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_159822521
Morgen is het een komen en gaan van KLM vliegtuigen.
Zoals inkjet al heeft aangegeven is vandaag de 3e 787-9 (PH-BHD "Bouqainville / Begonia") aan KLM geleverd.
Verwachte aankomst van vlucht KL7879 is om 07:50 uur morgenochtend.
Dit is ook de allerlaatste 787 die op de tijdelijke 40-24 productielijn in Everett wordt gebouwd; Boeing is bezig met het ombouwen van deze productielijn voor de productie van de nieuwe Boeing 777X-toestellen.

EDIT: en onderweg: http://www.flightradar24.com/KLM7879/8c839a5



Maar ook zal KLM's 2e 747 (PH-BFO) vertrekken naar Teruel, Spanje.
"Orlando" vloog in de nacht van 15 op 16 januari haar allerlaatste commerciële vlucht als KL644 vanuit New York JFK. Op 16 januari vertrok ze naar Jakarta waar ze bij haar zusterschip PH-BFC Calgary kwam te staan.
Hier vond onder andere een gearchange met -BFC plaats (-BFC ondergaat daar een C-check)





Foto bij vertrek naar Amsterdam afgelopen maandag:



Afgelopen maandag vloog -BFM weer terug naar Schiphol en nu dus morgen door naar Teruel.
PH-BFO vloog op 16 september 1992 voor het eerst en werd op 8 oktober dat jaar aan KLM geleverd
(en was net als -BFM in eigendom van KLM). Uiteindelijk heeft ze dus ruim 23 jaar voor KLM gevlogen.

PH-BFM vertrok op 30 oktober om 07:35 uur naar Teruel, dus als -BFO gelijke vluchttijden heeft komen de 747 en 787 elkaar mogelijk nog tegen als de tijden wat gaan verschillen.

En over de 777x gesproken:

Final assembly underway on GE Aviation’s first GE9X engine
quote:
Final assembly is well underway on GE Aviation’s first full GE9X engine, that will test in the first half of 2016, four years before the GE9X engine enters service on a Boeing 777X aircraft.
“Assembly of the first full GE9X engine is on track and coming together very nicely,” said Bill Millhaem, general manager of the GE90/GE9X engine programs at GE Aviation. “The GE9X team is extremely excited to see the engine design come to life and looks forward to watching it run soon on a test stand in Peebles, Ohio.“

The first engine to test (FETT) wraps up the extensive technology maturation program for the GE9X engine program, which began almost five years ago and has included component-level, system-level and core demo testing to validate the advanced technologies and materials in the new engine. FETT brings all the technologies together to demonstrate their operability as a complete propulsion system as well as provide early information on the engine’s aerodynamic and thermal characteristics.

Compared to prior engine development programs, the GE9X FETT is scheduled earlier in the development process, just a mere six months after the engine design was finalized. The second GE9X engine is scheduled to test in 2017 along with flight testing on GE Aviation’s flying test bed. Engine certification is anticipated in 2018. This timing assures all learnings from FETT will be captured in all certification engines.

Avio Aero is building the entire low-pressure turbine (LPT) module and the fan hub frame for the GE9X. More than 500 employees from all Avio Aero plants are using their expertise and passion to complete the assembly.
“We’ve invested almost 2.7 million euros to develop a new area for the final assembly of the turbine module,” said Michele Barbato, component repair and overhaul and assembly operations leader in Pomigliano. “The area will be used for the layout of the first assembly line and for the complete supply of tools and utensils. The space will allow us to accommodate the increasing assembly volumes.”

The Avio Aero Pomigliano Plant represents the LPT nerve center with all turbine module components collected here and assembled at the site.
“All the fieldwork for the GE9X is proving to be perhaps the most concrete integration element, with the level of cooperation and teamwork between functions, factories and our Aviation colleagues,” said Roberto Marrone, GE9X manufacturing leader for Avio Aero. “The value and level of work that we offer today are an important benchmark for future GE programs, for the people in Pomigliano and, I believe, for everyone in Avio Aero. Succeeding in this challenge will be our greatest source of satisfaction.”



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 10-02-2016 23:08:53 ]
pi_159830641
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 22:27 schreef Iemand91 het volgende:
PH-BFM vertrok op 30 oktober om 07:35 uur naar Teruel, dus als -BFO gelijke vluchttijden heeft komen de 747 en 787 elkaar mogelijk nog tegen als de tijden wat gaan verschillen.
Uiteindelijk ontliepen ze elkaar net.

PH-BHD kwam binnen om 07:46 uur op de Oostbaan (22) maar PH-BFO was om 06:21 uur al vertrokken van
de Kaagbaan (24).

Vertrek:



(Moet je de exhaust cone zien op de tweede foto)

Als ze tegelijkertijd op Schiphol waren geweest had je een mooi Kodak moment gehad van komen en gaan.
Zoals op 17 december 1994 toen KLM voor het allerlaatst een commerciële DC-10 vlucht landde op Schiphol (vooraan) en op de achtergrond de gloednieuwe (nog ongeverfde MD-11 PH-KCF) binnenkwam:

  donderdag 11 februari 2016 @ 14:53:50 #110
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159835854
Gaan de Dreamliner-kisten van KLM nu alleen maar naar het Midden-Oosten? De testvlucht smaakte naar meer, maar ga niet zo snel naar Abu Dhabi.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_159836589
quote:
11s.gif Op donderdag 11 februari 2016 14:53 schreef donroyco het volgende:
Gaan de Dreamliner-kisten van KLM nu alleen maar naar het Midden-Oosten? De testvlucht smaakte naar meer, maar ga niet zo snel naar Abu Dhabi.
Amsterdam - Cairo - Vanaf 2 mei
Amsterdam - Kaapstad - vanaf 5 juli
Amsterdam - Hangzhou - vanaf 28 maart
Amsterdam - Osaka Kansai - vanaf 27 maart
Amsterdam - Rio de Janeiro - Vliegt al die kant op
Amsterdam - Sao Paolo - Komende zomer voor 7 vluchten
Amsterdam - Toronto - vanaf 4 juli
Amsterdam - San Francisco - Vanaf 4 mei
Amsterdam - Shanghai Pu Dong - vanaf 26 september
Amsterdam - Xiamen - Datum ff kwijt

En nog een aantal vluchten naar het Midden - Oosten

Dit is 1 of meerdere vluchten per week.
  donderdag 11 februari 2016 @ 15:22:17 #112
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159836632
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:20 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Amsterdam - Cairo - Vanaf 2 mei
Amsterdam - Kaapstad - vanaf 5 juli
Amsterdam - Hangzhou - vanaf 28 maart
Amsterdam - Osaka Kansai - vanaf 27 maart
Amsterdam - Rio de Janeiro - Vliegt al die kant op
Amsterdam - Sao Paolo - Komende zomer voor 7 vluchten
Amsterdam - Toronto - vanaf 4 juli
Amsterdam - San Francisco - Vanaf 4 mei
Amsterdam - Shanghai Pu Dong - vanaf 26 september
Amsterdam - Xiamen - Datum ff kwijt

En nog een aantal vluchten naar het Midden - Oosten

Dit is 1 of meerdere vluchten per week.
Tof. Thanks :) Dus je moet net geluk hebben om hem te pakken te krijgen...
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_159836842
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:22 schreef donroyco het volgende:

[..]

Tof. Thanks :) Dus je moet net geluk hebben om hem te pakken te krijgen...
Ze krijgen steeds meer 787's dus zou steeds makkelijker moeten worden;)
  donderdag 11 februari 2016 @ 15:35:22 #114
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159836949
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:30 schreef Mikey92 het volgende:

[..]

Ze krijgen steeds meer 787's dus zou steeds makkelijker moeten worden;)
Ja, dat is wel waar! Een keer naar San Fran is ook wel leuk.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  donderdag 11 februari 2016 @ 15:54:11 #115
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159837360
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:22 schreef donroyco het volgende:

[..]

Tof. Thanks :) Dus je moet net geluk hebben om hem te pakken te krijgen...
Bij het boeken van een vlucht staat het toestel ook aangegeven.
Naar SF van de zomer vliegt KLM bijvoorbeeld op zondagen een extra retourtje met de 787-9, daarnaast ook dagelijks met een 747-400.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred op 11-02-2016 15:59:12 ]
So we just called him Fred
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:08:04 #116
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_159838963
Emirates vloog schijnbaar nog niet genoeg naar London:
"Emirates adds 6th daily Dubai - London Heathrow flight from 27MAR16 with 777-300ER, switching to A380 from 01JUN16"
van Airlineroute
airlineroute twitterde op donderdag 11-02-2016 om 17:01:07 Emirates adds 6th daily Dubai - London Heathrow flight from 27MAR16 with 777-300ER, switching to A380 from 01JUN16 reageer retweet


[ Bericht 70% gewijzigd door boriq op 11-02-2016 18:11:10 (bron toegevoegd) ]
pi_159839032
Mogen ze van mij ook wel naar schiphol doen :p
pi_159840274
quote:
En nog een aantal vluchten naar het Midden - Oosten

Nu is het nog even afwachten wat er de komende weken gebeurt. Niet onwaarschijnlijk is dat de drie toestellen op de drie bestaande bestemmingen worden ingezet maar dan iets vaker. Er is ook nog een hoop opleiding te doen.
--
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 18:20:39 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159840596
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 11:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Uiteindelijk ontliepen ze elkaar net.

PH-BHD kwam binnen om 07:46 uur op de Oostbaan (22) maar PH-BFO was om 06:21 uur al vertrokken van
de Kaagbaan (24).

Vertrek:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

(Moet je de exhaust cone zien op de tweede foto)

Als ze tegelijkertijd op Schiphol waren geweest had je een mooi Kodak moment gehad van komen en gaan.
Zoals op 17 december 1994 toen KLM voor het allerlaatst een commerciële DC-10 vlucht landde op Schiphol (vooraan) en op de achtergrond de gloednieuwe (nog ongeverfde MD-11 PH-KCF) binnenkwam:

[ afbeelding ]
Kunnen de 787's landen op de Fokkerbaan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159840997
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 18:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kunnen de 787's landen op de Fokkerbaan?
747's ook wel.
pi_159841023
Alleen de a380, en mocht hij ooit weer komen, de an-225 niet.
pi_159845606
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:08 schreef boriq het volgende:
Emirates vloog schijnbaar nog niet genoeg naar London:
"Emirates adds 6th daily Dubai - London Heathrow flight from 27MAR16 with 777-300ER, switching to A380 from 01JUN16"
van Airlineroute
airlineroute twitterde op donderdag 11-02-2016 om 17:01:07 Emirates adds 6th daily Dubai - London Heathrow flight from 27MAR16 with 777-300ER, switching to A380 from 01JUN16 reageer retweet
Dat maakt 6 A380's naar Heathrow, 3 naar Gatwick en nog 2 A380 code-share vluchten van Qantas...dat maakt 11 A380's naar Londen...elke dag.
Dat zijn elke dag 5621 stoelen heen en 5621 stoelen terug. :o

Testvlucht 'grootste luchtvaartuig' volgende maand
quote:
CARDINGTON - In Groot-Brittannië vinden de voorbereidingen van de eerste testvlucht van de Airlander 10 boven Britse bodem. Aanvankelijk ontwikkeld door Hybrid Air Vehicles (HAV) voor het Amerikaanse leger, ligt er nu mogelijk een civiele toekomst weggelegd voor het luchtschip. De Airlander 10 geldt op dit moment als 's werelds grootste luchtvaartuig.

Het gevaarte heeft een lengte van 92 meter, is 43,5 meter breed en 26 meter hoog en is gevuld met helium. HAV zegt dat in het toestel de beste eigenschappen van vliegtuigen, helikopters en luchtschepen met elkaar zijn gecombineerd.

Het toestel moet tien ton lading kunnen vervoeren. De eerste vlucht van de Airlander 10 vanaf het Britse Cardington in Bedfordshire moet volgende maand plaatsvinden, meldt een vertegenwoordiger van HAV in The Independent.

Nadat de Amerikaanse Defensie de plannen rond de inzet van het luchtschip wegens bezuinigingen schrapte, haalde HAV de Airlander 10 terug naar Groot-Brittannië. Via crowdsourcing en subsidie van de Britse overheid en de Europese Unie werd ruim acht miljoen pond binnengehaald om testvluchten met de Airlander 10 in Brits luchtruim uit te voeren.

Toeristische trips
Het eerste testtoestel kan geen passagiers vervoeren. Dat zou bij een tweede versie wel het geval moeten zijn, zegt Chris Daniels van HAV in de Britse krant. Hij ziet vooral een rol weggelegd voor luxe toeristische trips, bijvoorbeeld safari’s in Afrika. In die rol zou de Airlander 10 bij een lage snelheid 48 passagiers kunnen vervoeren.

HAV is nu nog in een enorme hangar in Cardington bezig met de assemblage van het gigantische luchtvaartuig. Volgende week worden de cockpit en de zogeheten payload bay gemonteerd. De volgende stap is het installeren van de vinnen en motoren.

De Airlander 10 is nog altijd aanzienlijk kleiner dan het grootste luchtschip ooit gebouwd: de LZ 129 Hindenburg uit de jaren dertig. Dat luchtschip had een lengte van 245 meter en werd vanuit Duitsland ingezet op transatlantische trips. In 1937 verongelukte de Hindenburg bij aankomst in New York.
  donderdag 11 februari 2016 @ 21:20:10 #123
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_159846205
Hebben ze er bij Boeing en Airbus eigenlijk wel eens over nagedacht om hier en daar in loze ruimtes wat helium te pompen? Of moet ik nu snel enkele patenten gaan aanvragen? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 21:23:35 #124
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159846331
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:20 schreef flipsen het volgende:
Hebben ze er bij Boeing en Airbus eigenlijk wel eens over nagedacht om hier en daar in loze ruimtes wat helium te pompen? Of moet ik nu snel enkele patenten gaan aanvragen? :P
Waterstof is nog lichter :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 11 februari 2016 @ 21:52:17 #125
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_159847448
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:04 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Dat maakt 6 A380's naar Heathrow, 3 naar Gatwick en nog 2 A380 code-share vluchten van Qantas...dat maakt 11 A380's naar Londen...elke dag.
Dat zijn elke dag 5621 stoelen heen en 5621 stoelen terug. :o

En dan komen daar de A340's van Virgin, de 787 van Royal Brunei (op sommige dagen) en de variatie aan vliegtuigen van BA nog bij :P
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:10:45 #126
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_159850023
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waterstof is nog lichter :7
Helium leuker (en minder gevaarlijk): ik stel voor dat ze gewoon heel de cabine met helium vullen! Alle passagiers zo´n hoog stemmetje en je vliegtuig weegt bijna niets, super economisch!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 23:18:37 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159850275
quote:
10s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:10 schreef flipsen het volgende:

[..]

Helium leuker (en minder gevaarlijk): ik stel voor dat ze gewoon heel de cabine met helium vullen! Alle passagiers zo´n hoog stemmetje en je vliegtuig weegt bijna niets, super economisch!
Weet ik, dat ging bij de Hindenburg ook fout ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159850841


:D
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:49:35 #129
6941 APK
Factual, I think.
pi_159851186
quote:
Easy :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  vrijdag 12 februari 2016 @ 08:14:47 #130
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159853458
quote:
Nieuw bloed voor Schiphol

Luchthaven Schiphol is bezig om nieuwe strategische partners te zoeken voor de luchtvracht. Vrachtdirecteur Jonas van Stekelenburg bevestigt dat de luchthaven inzet op „partijen die voor langere tijd directe verbindingen verzorgen met Schiphol”.
De nationale luchthaven is een draaipunt in de Europese distributie. De overslag daalde vorig jaar licht in een zwaar concurrerende markt. „We willen sneller groeien dan de markt om onze positie te consolideren”, zegt Van Stekelenburg tegen De Telegraaf over de toekomst.
Wilde vaart

Het groeiplan wordt echter bemoeilijkt door de beslissing van luchtvaartmaatschappij en „home carrier” KLM om een zestal vrachtvliegtuigen van vrachtdochter Martinair uit de vaart nemen. Hierdoor kan groot materieel niet altijd op een willekeurige plaats ter wereld afgeleverd worden. Dit vermindert de aantrekkelijkheid ten opzichte van andere vrachtluchthavens die relatief dichtbij liggen, zoals Maastricht, Luik, Frankfurt en Parijs.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 13:47:24 #131
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159859010
Dus KLM loopt aan de ene kant te piepen als Schiphol meer vluchten van Golfcarriers toelaat, maar werkt aan de andere kant zelf Schiphol tegen door Martinair in te krimpen...

3 maal raden wie er straks het hardst staat te huilen als een Golfcarrier straks met meer cargo op Schiphol komt vliegen.
So we just called him Fred
  vrijdag 12 februari 2016 @ 13:48:51 #132
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159859038
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:47 schreef FredvZ het volgende:
Dus KLM loopt aan de ene kant te piepen als Schiphol meer vluchten van Golfcarriers toelaat, maar werkt aan de andere kant zelf Schiphol tegen door Martinair in te krimpen...

3 maal raden wie er straks het hardst staat te huilen als een Golfcarrier straks met meer cargo op Schiphol komt vliegen.
KLM.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  vrijdag 12 februari 2016 @ 14:33:20 #133
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_159860039
Zo te horen vanaf de UT (en te zien op flightradar) is met met een Cessna S550 weer rondom vliegveld Twente aan het vliegen :)
  vrijdag 12 februari 2016 @ 15:38:05 #134
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_159861608
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:47 schreef FredvZ het volgende:
Dus KLM loopt aan de ene kant te piepen als Schiphol meer vluchten van Golfcarriers toelaat, maar werkt aan de andere kant zelf Schiphol tegen door Martinair in te krimpen...

3 maal raden wie er straks het hardst staat te huilen als een Golfcarrier straks met meer cargo op Schiphol komt vliegen.
Ik denk...... KLM! en ga nu door voor de volgende ronde?
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_159862459


Vanmorgen is om 08:46 uur voor de allerlaatste keer een Air France Boeing 747 vertrokken vanaf Aéroport de Paris-Charles de Gaulle.
F-GITJ (De 747 die de allerlaatste commerciële vlucht naar Mexico-Stad uitvoerde op 11/12 januari en de een na laatste afscheidsvlucht AF744 op 14 januari) vloog vanmorgen naar Aéroport de Tarbes-Lourdes-Pyrénées in Zuid-Frankrijk voor opslag.

Haar zusterschip F-GITE vloog eerder al op 4 en 5 februari via Chicago naar Mojave Air and Space Port in Californië voor ontmanteling en sloop. Zij vloog op 14 januari de allerlaatste afscheidsvlucht AF747.

En de 3e overgebleven 747-400 van Air France, F-GITD vloog op 3 februari al naar Tarbes.
Zij stond op 14 januari in de hangar waar de stewardess nog een keer een fles champagne op stuk sloeg, net als in 1968 in Seattle.



Ook vloog F-GITD op 27 januari nog met de Patrouille de France, het demonstratieteam van de Franse luchtmacht.
(Ja, ik moet deze foto gewoon nog een keer laten zien _O_ )



Na net geen 46 jaar is het nu dus helemaal over en uit voor de 747 bij Air France.

Gistermiddag vloog ook een British Airways 747-400 haar allerlaatste vlucht.
G-BNLX - op 16 maart 1992 in de vloot genomen, op 5 november 2015 er uit - vloog haar laatste vlucht van Cardiff, Wales (onderhoudsplek voor BA vliegtuigen) naar MOD St Athan, Wales, een afstand van 6 kilometer.
Vlucht duurde dus dan ook maar 14 minuten.




Haar toekomst is ietwat rooskleuriger dan haar Franse zusters; zij wordt in gezet als ground trainer.
Hier haar aankomst op St. Athan, de hangars van Cardiff zijn links op de achtergrond in de verte te zien.

pi_159862834
Volgens mij waren 2 747's van Air France verkocht aan een chartermaatschappij
pi_159865105
PH-BVP maakt weer een testvlucht als BOE568. Ze zal extra welkom zijn in Amsterdam, want er zijn nu drie A332's en twee 74M's uit terwijl er drie 789's zijn bijgekomen. Nu zijn de toestellen niet bepaald gelijk, maar toch vijf om drie lijkt niet optimaal met het zomerseizoen in aantocht.

[ Bericht 1% gewijzigd door inkjet op 12-02-2016 18:26:24 ]
--
pi_159865550
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:12 schreef inkjet het volgende:
PH-BVP maakt weer een testvlucht als BOE568. Ze zal extra welkom zijn in Amsterdam, want er zijn nu drie A332's en twee 74M's uit terwijl er drie 789's zijn bijgekomen. Nu zijn de toestellen niet bepaald gelijk, maar toch vijf om drie lijkt niet optimaal met het zomerseizoen in aantocht.
Komen nog 5 787's en 1 777 bij tot en met september;)
pi_159865586
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 16:35 schreef Mikey92 het volgende:
Volgens mij waren 2 747's van Air France verkocht aan een chartermaatschappij
Ja, maar niet 2 van deze 3.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:12 schreef inkjet het volgende:
PH-BVP maakt weer een testvlucht als BOE568. Hij zal welkom zijn in Amsterdam, want er zijn nu drie A332's en twee 74M's uit terwijl er drie 789's zijn bijgekomen. Nu zijn de toestellen niet bepaald gelijk, maar toch vijf om drie lijkt niet optimaal met het zomerseizoen in aantocht.
Precies; "in aantocht". Nu is het nog winterseizoen dus kunnen ze het wel gemakkelijker missen.
En wanneer op 27 maart het zomerseizoen ingaat (wanneer ze de toestellen kunnen gebruiken) gaat er weliswaar nog een A330-200 weg (PH-AOK), maar is er komt ook een 777-300ER bij (-BVP), een 787 (PH-BHE) en tijdens het zomerseizoen komen er nog een 777-300ER bij (-BVR) en vier 787-9's (-BHF t/m -BHI). Dus ze groeien juist voor/tijdens het zomerseizoen.

Aan het einde van het zomerseizoen gaat er echter nog een 747-combi weg en bij het begin van het tijdens het winterseizoen 2016/2017 nog een 3 (waaronder de eerste full-pax 747 (uitfasering); PH-BFA).
En dan komen er nog eens 2 777-300ER's erbij maar geen nieuwe 787-9's.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 18:43:40 #140
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_159865710
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 13:47 schreef FredvZ het volgende:
Dus KLM loopt aan de ene kant te piepen als Schiphol meer vluchten van Golfcarriers toelaat, maar werkt aan de andere kant zelf Schiphol tegen door Martinair in te krimpen...

3 maal raden wie er straks het hardst staat te huilen als een Golfcarrier straks met meer cargo op Schiphol komt vliegen.
Wat was nou eigenlijk het plan van KLM met Martinair toen ze het in 1998 overnamen? Er 350 miljoen voor betalen toen der tijd om het vervolgens 18 jaar later af te breken? Er lijkt nooit geïnvesteerd te zijn in Martinair waardoor Tui een flink marktaandeel wist te winnen.
pi_159865896
quote:
Dus ze groeien juist voor/tijdens het zomerseizoen.

En dan komen er nog eens 2 777-300ER's erbij maar geen nieuwe 787-9's.
Klopt, daarom typede ik ook dat een nieuw toestel welkom zou zijn (natuurlijk staat de BHE ook gepland maar die maakt momenteel geen testvlucht ;)

Eind 2016 plan:
+8 789
+2 77W

-5 332
-5 74M
-1 744

Dat is minus 1 maar de tien nieuwe toestellen zullen vaker inzetbaar zijn dan de elf oude.

In 2017 zouden er overigens ook weer twee 789's moeten arriveren. De jaren daarna zijn nog wat vaag.

[ Bericht 7% gewijzigd door inkjet op 12-02-2016 19:19:50 (2017.) ]
--
  vrijdag 12 februari 2016 @ 20:39:40 #142
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_159869027
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:43 schreef Sunri5e het volgende:
Wat was nou eigenlijk het plan van KLM met Martinair toen ze het in 1998 overnamen? Er 350 miljoen voor betalen toen der tijd om het vervolgens 18 jaar later af te breken? Er lijkt nooit geïnvesteerd te zijn in Martinair waardoor Tui een flink marktaandeel wist te winnen.
Ik denk dat het vooral om de contracten met de touroperators ging en het eeuwige welles-nietes spelletje om met Transavia ook op long haul vluchten een low-cost product aan te bieden.

Het ploffen van de internetbubbel van 2001 zal er wel voor gezorgd hebben dat ze bij KLM er weining in konden investeren en dat ze dachten dat wel het niet met zo'n vaart zou lopen met dat internet en dat ze gewoon stoelen aan touroperators konden verkopen.

Maar de touroperators (met name TUI en Thomas Cook) wilde meer keuze dan alleen KLM, dus in 2003 kwam er concurentie van Air Holland op long haul routes naar de Caribbean, dat ging met horten en stoten, Air Holland failliet, doorstart als Holland-Exel, opnieuw failliet, doorstart als Arkefly (ofwel TUI had de boedel gekocht en ging het zelf doen) en met een lange adem zijn ze succesvoller op deze routes dan Martinair ooit was.
Saillant detail: Martinair heeft in 2004 de PH-MCV aan Holland Exel verkocht. Zouden ze bij KLM gedacht hebben dat het toch niks ging worden of was het een voor opgezet plan om 6 jaar later te kunnen stoppen met de pax vluchten van Martinair?

Ik kan er ook naast zitten en ze hebben MP enkel gekocht voor het vrachtroutenetwerk, maar ontbreekt het bij KLM aan enige vorm van flexibiliteit en zijn ze nooit in staat geweest om echt in te spelen op de vraag in de markt.
So we just called him Fred
pi_159869788
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:53 schreef inkjet het volgende:

[..]

Eind 2016 plan:
+8 789
+2 77W

8 787 leveringen in 2016 of totaal aantal aan het eind van 2016?

Vraag is nog wat er gebeurd met de 787 leveringen aan Air France, eerste stond gepland voor november(linenummer 500), staat overigens nog steeds op de productielijst, de 2de(linenummer 517) is al ingevuld door een andere maatschappij
pi_159870587
Ik heb de uitfasering en nieuwe toestellen voor eind 2015 en 2016 opgeteld.

Het was misschien een optie geweest als KLM de 787's voor AF over had kunnen nemen, maar misschien is acht voor eind 2015 en 2016 wel weer eens genoeg. Het is immers veel werk in training en dergelijke. Daarnaast kunnen de 74's beter worden uitgenut tot hun D-check nodig is, dan heb je het meeste rendement van de investering.
--
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:10:43 #145
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_159884741
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:43 schreef Sunri5e het volgende:
Wat was nou eigenlijk het plan van KLM met Martinair toen ze het in 1998 overnamen?
Concurrentie uitschakelen: opkopen, cherry picken (cargo), de rest af laten sterven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 20:39 schreef FredvZ het volgende:
Ik kan er ook naast zitten en ze hebben MP enkel gekocht voor het vrachtroutenetwerk
Het vrachtnetwerk was een gunstige bijkomstigheid.
quote:
maar ontbreekt het bij KLM aan enige vorm van flexibiliteit en zijn ze nooit in staat geweest om echt in te spelen op de vraag in de markt.
Rijkswaterstaat, Schiphol en KLM hebben decennia lang een situatie in stand gehouden, waarbij alles moest wijken voor het belang van de Nederlandse luchtvaart. KLM is van oudsher de grootste maatschappij, dus KLM had in principe een monopolie op Schiphol.

Handig voor KLM: concurrentie vanuit het binnenland koop je uit (bv. Martinair), concurrentie vanuit het buitenland hou je tegen via Rijkswaterstaat (bv. Singapore die een vrachthub op Schiphol wilde openen). Geen enkele noodzaak dus om flexibel of creatief na te denken.

Na de Bijlmerramp (beter gezegd: na de parlementaire enquete) is echter de bezem door de rijksluchtvaartdienst van Rijkswaterstaat gegaan en kan KLM geleidelijk aan niet meer terugvallen op hun monopolie via de invloed van Rijkswaterstaat.

Wat je bij KLM nu ziet is typisch gedrag van een voormalig monopolist: geen enkele zelfreflectie en alleen maar zeuren en klagen dat alles oneerlijke concurrentie is. Hun truukjes werken niet meer: Emirates kunnen ze niet meer tegenhouden en Emirates opkopen gaat ook niet gebeuren.

Maar goed, wat Martinair overkomen is, gaat KLM waarschijnlijk ook op termijn overkomen door Air France.

[ Bericht 0% gewijzigd door OEM op 13-02-2016 14:32:03 ]
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:42:22 #146
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_159885363


Wat probeert KLM te zeggen met deze post op Instagram?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zaterdag 13 februari 2016 @ 14:43:11 #147
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_159885372
Virgin Atlantic naar Skyteam?
pi_159885427
KLM twitterde op zaterdag 13-02-2016 om 10:00:17 Guess who's in love with us? ;) (@VirginAtlantic) #ValentinesDay reageer retweet
VirginAtlantic twitterde op zaterdag 13-02-2016 om 10:30:54 @KLM Virgin is red, KLM is blue, Having fun in the clouds, With lots of sky high love from us to you#loveintheair ❤😍 reageer retweet
pi_159885659
Nadere joint venture voor Atlantische vluchten is mijn gok
pi_159885751
quote:
Maar goed, wat Martinair overkomen is, gaat KLM waarschijnlijk ook op termijn overkomen door Air France.
Niet zolang KLM het beter doet dan AF.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')