abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159489805
Maslow's piramide is niet meer van deze tijd
De piramide van Maslow is een door Abraham Maslow in 1943 gepubliceerde hiërarchische ordening van behoeften. Maslow rangschikte de volgens hem universele behoeften van de mens in deze hiërarchie. Volgens zijn theorie zou de mens pas streven naar bevrediging van de behoeften die hoger in de hiërarchie geplaatst werden nadat de lager geplaatste behoeften bevredigd waren.

Maslows behoeftehiërarchie ziet er als volgt uit:
• Organische of lichamelijke behoeften, deze fysiologische behoeften houden verband met de homeostase van het organisme en het lichamelijk evenwicht. Hieronder vallen onder meer behoefte aan slaap, voedsel, drinken en het uitscheiden van ontlasting. Maslow classificeert hieronder ook seks en andere lichamelijke zaken zoals sport en comfort.
• Behoefte aan veiligheid en zekerheid, het individu gaat beveiliging zoeken in een georganiseerde kleine of grote groep. Dit kan bijvoorbeeld de buurt, het gezin of het bedrijf zijn. Typische voorbeelden zijn: huisvesting, werk en relaties. Er wordt gepoogd dit op te vangen door een uitgebreid stelsel van sociale zekerheid.
• Behoefte aan saamhorigheid, behoefte aan vriendschap, liefde en positief-sociale relaties.
• Behoefte aan waardering, erkenning en zelfrespect, die de competentie en het aanzien in groepsverband verhogen; het belang hechten aan de status in sociaal verband.
• Behoefte aan zelfverwerkelijking of zelfactualisatie, is de behoefte om zijn persoonlijkheid en zijn mentale groeimogelijkheden te ontwikkelen en te valoriseren. Het sociale milieu is niet weg te cijferen als steunende basis van deze actualisatietendens.
• Behoefte aan zelftranscendentie. In de latere fasen van zijn leven nuanceert hij zijn visie op zelfactualisering en legt hij de nadruk op zelftranscendentie.

Kritiek
Maslow's piramide stamt uit 1943. Nu, 73 jaar later kan vastgesteld worden dat de piramide niet meer actueel is. Met name op FOK! en andere internetsites ziet men terug dat de hoogste behoefte niet zelfactualisatie is. Mensen laten de zelfactualisatie voor wat het is en schieten direct door naar een hoger doel: zelfverheerlijking. Zie de gemiddelde post op Facebook, FOK!, Instagram, Youtube, et cetera. De wereld draait niet om wat je doet maar om wat men denkt dat je doet. Derhalve heb ik de piramide van Maslow aangepast:

Met dit topic hoop ik verder te kunnen discusseren over de hernieuwde piramide van Maslow en mogelijke tekortkomingen daarvan.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_159490020
Dat staat er al in dus overbodig.
pi_159490349
Ik heb niet echt behoefte aan online validatie an sich.
Ik denk ook dat het niet gezond is om bijvoorbeeld op 4Chan validatie te zoeken. :{
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  vrijdag 29 januari 2016 @ 13:43:18 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_159491495
Wat is het verschil met stap 2; waardering en erkenning?
pi_159491811
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:43 schreef BasEnAad het volgende:
  vrijdag 29 januari 2016 @ 13:55:49 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_159491845
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:54 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

1. Dat valt daaronder ja.
2. Waarom zou online boven offline waardering staan?
pi_159492013
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:43 schreef BasEnAad het volgende:
Waardering en erkenning voor wat je doet is zoals het traditioneel in de Piramide van Maslow past. Hedendaags zie je echter dat het niet zo zeer gaat om erkenning en waardering voor wat je doet maar meer om waardering en erkenning van wat mensen denken dat je doet, gebaseerd op je online gedrag.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 11:01:23 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159513096
Goed topic Koklov. Zo krijg je die online validatie wel.
pi_159513313
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

1. Dat valt daaronder ja.
2. Waarom zou online boven offline waardering staan?
Dat is niet goed te praten. Het echte leven, leven-in-de-wereld, is natuurlijk primair in vergelijking met wat online is.

(Behalve voor Fokkers die nooit van hun zolderkamer afkomen, natuurlijk :P )
  zaterdag 30 januari 2016 @ 12:56:26 #10
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159515254
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 11:14 schreef laforest het volgende:

[..]

Dat is niet goed te praten. Het echte leven, leven-in-de-wereld, is natuurlijk primair in vergelijking met wat online is.

(Behalve voor Fokkers die nooit van hun zolderkamer afkomen, natuurlijk :P )
Als of het leven online minder echt is dan het leven offline...
pi_159515453
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 12:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ja.
Online is geen leven. Je kunt online zijn binnen jouw leven en jouw wereld, maar online zelf is geen leven.
Wat is jouw argument dat leven online niet minder echt is?
pi_159515525
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 13:09 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ja.
Online is geen leven. Je kunt online zijn binnen jouw leven en jouw wereld, maar online zelf is geen leven.
Ik sluit mij hierbij aan. Je ziet bij veel mensen echt een gat tussen hoe ze zich online presenteren en hoe ze werkelijk zijn.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 13:14:54 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159515566
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 13:09 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ja.
Omdat 'online' een communicatiemiddel is, geen discreet leven dat losstaat van het 'echte' leven. Net zo min als je zou zeggen dat 'telefoonleven' of 'krantleven' secundair is, kun je zeggen dat online leven secundair is. Het zijn gewoon verschillende aspecten van het leven.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 13:21:46 #14
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_159515698
Hoi,

Ik wilde even zeggen dat ik mezelf echt geweldig vind, en jullie allemaal stom.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_159515882
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Omdat 'online' een communicatiemiddel is, geen discreet leven dat losstaat van het 'echte' leven. Net zo min als je zou zeggen dat 'telefoonleven' of 'krantleven' secundair is, kun je zeggen dat online leven secundair is. Het zijn gewoon verschillende aspecten van het leven.
Een communicatie middel binnen onze wereld, geen apart leven. Mijn spreken is an sich ook geen leven, het is een communicatiemiddel voor mij-in-de-wereld.

Krantleven is ook geen leven, het is een middel bericht over wat wel in het leven gebeurd en het produceren van een krant gebeurd ook in het leven, echter dat maakt het geen secundair level, net zo min als dat online een leven is. Ik ben absoluut van mening dat online mogelijk is binnen het leven, maar geen aspect van leven zelf is. Leven hangt niet van online af.
pi_159530490
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 14:00 schreef Klokov het volgende:

[..]

Waardering en erkenning voor wat je doet is zoals het traditioneel in de Piramide van Maslow past. Hedendaags zie je echter dat het niet zo zeer gaat om erkenning en waardering voor wat je doet maar meer om waardering en erkenning van wat mensen denken dat je doet, gebaseerd op je online gedrag.
Ik denk dat het eerder gaat om waardering en erkenning dat je een leuk persoon bent bij de online weergave van iemand op sociale media bijvoorbeeld. Dat past dan prima in het vlak "Behoefte aan waardering en erkenning". Maslow heeft nooit gezegd dat die waardering en erkenning terecht moeten zijn. Daarbij zijn die twee zaken vrij subjectief, dus is het oordeel terecht of onterecht dat ook.

Een andere interessante vraag is in hoeverre mensen die erg bezig zijn met hun online voorkomen zich nog doorontwikkelen richting de zelf-ontplooing of dat de honger naar waardering en erkenning te groot is om te stillen en ze dus in die fase blijven hangen.
pi_159533456
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 12:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Eens.

Online activiteit is ook niet per se inferieur aan offline activiteit.
pi_159534155
TS wil slechts trollen:

ONZ / [DE GYM #885]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')