Maar die agent mag wel voor varken uitgemaakt worden?quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Net zoals je niet zomaar negers uit gaat maken voor apen.
Valt wel mee. Je kunt best vinden dat iemand een ongezonde obsessie heeft met te jonge vrouwen en iemand derhalve beschouwen als 'pedofiel' ook al voldoet het niet aan de exacte definitie. Denk bijvoorbeeld aan een rancuneuze ex. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een kwalificatie als 'hoer'.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:54 schreef matthias24 het volgende:
[..]
dat is echt een hele dome opmerking
Of voor donutje eter.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:59 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Maar die agent mag wel voor varken uitgemaakt worden?
Hoho, leer dan eerst zelf even discussiëren. Jij stelt dat vrijheid van mening betekent dat je 'alles mag zeggen'. Daar komt het hele concept mening niet bij kijken, laat staan wettelijke concepten als smaad.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:58 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn wat verstandelijk beperkt zodat ze niet begrijpen hoe je dingen wel en niet kunt vergelijken, ik geef de slechte toestand van educatie de schuld hiervan, niet de leraren, maar de opgelegde werkdruk dus, te grote klassen, onwil van halfapenfamilies om hun kinderen zelf ook op te voeden of op zn minst goed voorbeeld te geven etc, dan krijg je dus mensen die niet machtig zijn zaken proper te analyseren en doorgronden en dan dus dit soort belachelijke argumentatie.
Zo overtuigd zijn van je eigen onjuistheden. Dan faal je écht enorm.quote:
Zolang we niet willen dat gedachtepolitie komt te bestaan moeten we ons niet zoveel zorgen maken over wat mensen in de waan van de dag 'denken'. zolang ze die gedachten maar geen eigen leven gaan laten leiden en met beiden benen in de realiteit terugkomen eens fatsoenlijk te communiceren met elkaar en mischien dat er ipv wantrouwen wat meer begrip komt, zowel voor werkelijke intenties als werkelijk volume van posts/opmerkingen/grappen/halfgrappen/nietgrappen/racisme/grappenracisme/halfgrappenracisme/pogingtotopruiing/dronkenschap/agentorange/politici. etc.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Valt wel mee. Je kunt best vinden dat iemand een ongezonde obsessie heeft met te jonge vrouwen en iemand derhalve beschouwen als 'pedofiel' ook al voldoet het niet aan de exacte definitie. Denk bijvoorbeeld aan een rancuneuze ex. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een kwalificatie als 'hoer'.
Dus is er geen volledige vrijheid van meningsuiting.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:50 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Dat valt niet onder mening maar onder beschuldiging.
Majesteitsschennis is een overblijfsel van fatsoensnorm, iets dat wenselijk is maar niet verplicht.
Ja je mag alles zeggen, of je daarmee je zelf voor lul zet is een tweede, maar het mag wel.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoho, leer dan eerst zelf even discussiëren. Jij stelt dat vrijheid van mening betekent dat je 'alles mag zeggen'. Daar komt het hele concept mening niet bij kijken, laat staan wettelijke concepten als smaad.
Nee en ook geen democratie maar we blijven wel streven, als dat streven stopt kunnen we net zo goed erdogan welkom heten als de nieuwe president van europa en uit voorzorg alle vrouwen een burka aantrekken oid.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dus is er geen volledige vrijheid van meningsuiting.
De context van je claims is volstrekt onduidelijk. De constatering dat vrijheid van meningsuiting impliceert dat je 'alles mag zeggen' is al puur taalkundig onjuist omdat meningen een subset van alle mogelijke uitspraken zijn.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:02 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Zolang we niet willen dat gedachtepolitie komt te bestaan moeten we ons niet zoveel zorgen maken over wat mensen in de waan van de dag 'denken'. zolang ze die gedachten maar geen eigen leven gaan laten leiden en met beiden benen in de realiteit terugkomen eens fatsoenlijk te communiceren met elkaar en mischien dat er ipv wantrouwen wat meer begrip komt, zowel voor werkelijke intenties als werkelijk volume van posts/opmerkingen/grappen/halfgrappen/nietgrappen/racisme/grappenracisme/halfgrappenracisme/pogingtotopruiing/dronkenschap/agentorange/politici. etc.
wat jij daarnet deed heeft helemaal niks meer te maken met een mening hebben.....jij beschuldigt iemand gewoon zomaarquote:Op donderdag 28 januari 2016 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
De context van je claims is volstrekt onduidelijk. De constatering dat vrijheid van meningsuiting impliceert dat je 'alles mag zeggen' is al puur taalkundig onjuist omdat meningen een subset van alle mogelijke uitspraken zijn.
Dan hebben we de juridische vraag. In hoeverre mag werkelijk elke mening? Het gros van de landen kent wel enige vorm van beperking. Zo is de uitspraak 'ik vind dat negers systematisch uitgeroeid moeten worden' waarschijnlijk wel strafbaar in veel landen wegens aanzetten tot haat.
De volgende vraag is of vrijheid van meningsuiting geen enkele beperking zou moeten kennen. Dat lijkt het perspectief dat jij hebt, maar dat maakt het nog geen feitelijke constatering natuurlijk.
Waarom zou zeggen dat je vind dat een groep systemisch uitgeroeid moet worden verboden moeten zijn precies? (en dit zeg ik met de ervaring dat dat altijd nogal subjectief is, er zijn genoeg scenarios geweest waar men een groep dat mag toewensen, nu bijv IS (en ik neem aan dat niemand daar tegen is?)quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
De context van je claims is volstrekt onduidelijk. De constatering dat vrijheid van meningsuiting impliceert dat je 'alles mag zeggen' is al puur taalkundig onjuist omdat meningen een subset van alle mogelijke uitspraken zijn.
Dan hebben we de juridische vraag. In hoeverre mag werkelijk elke mening? Het gros van de landen kent wel enige vorm van beperking. Zo is de uitspraak 'ik vind dat negers systematisch uitgeroeid moeten worden' waarschijnlijk wel strafbaar in veel landen wegens aanzetten tot haat.
De volgende vraag is of vrijheid van meningsuiting geen enkele beperking zou moeten kennen. Dat lijkt het perspectief dat jij hebt, maar dat maakt het nog geen feitelijke constatering natuurlijk.
Ik snap dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is, maar herlees mijn vorige post nog maar even. Misschien landt het uiteindelijk.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:11 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat jij daarnet deed heeft helemaal niks meer te maken met een mening hebben.....jij beschuldigt iemand gewoon zomaar
Wederom heb je moeite om de door mij uitgelegde perspectieven uit elkaar te halen. Ik haal dit voorbeeld aan als iets dat in veel landen, waaronder Nederland, strafbaar is.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:13 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Waarom zou zeggen dat je vind dat een groep systemisch uitgeroeid moet worden verboden moeten zijn precies? (en dit zeg ik met de ervaring dat dat altijd nogal subjectief is, er zijn genoeg scenarios geweest waar men een groep dat mag toewensen, nu bijv IS (en ik neem aan dat niemand daar tegen is?)
Het is niet opruiend tenzij je letterlijk op een krat in de stad staat en roept "kom op mensen, we gaan nu die en die negers allemaal doodmeppen ha-ha" Ja, dan is het enigzins opruiend.
"ik vind" is niet opruiend.
Dus ja vrijheid van meningsuiting betekent nu eenmaal dat 'ik vind' gewoon mag. Zolang je mensen niet beschuldigd zonder enige bewijslast is daar niks verkeerd aan.
Het verschil is niet onzichtbaar in een relaas. Als iemand duidelijk oproept tot iets staat er iets anders dan als iemand enkel zijn mening geeft. (en dan nog is oproepen tot iets ook niet persé ongewenst/strafbaar naar sociale norm. En sommige dingen weer wel. Kun je niet over één kam scheren, en uiteindelijk gaan daar ..hopelijk 'wijze' rechters over, niet jij)quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wederom heb je moeite om de door mij uitgelegde perspectieven uit elkaar te halen. Ik haal dit voorbeeld aan als iets dat in veel landen, waaronder Nederland, strafbaar is.
Jij vindt dat dit niet strafbaar zou moeten zijn. Dat mag. Een rechter neemt hierbij omstandigheden natuurlijk wel mee. Mijn post zal vanwege de context niet strafbaar zijn, maar als je het schrijft in een haatdragende blogpost of iets dergelijks dan kan dat wel degelijk tot vervolging leiden.
Dan is de volgende vraag of die wetgeving wenselijk is. Ik denk dat een zekere beperking absoluut wenselijk is. Dat je toevallig ergens 'ik vind' voor plakt betekent niet dat aanzetten tot haat of geweld opeens maar acceptabel zou moeten zijn.
Idem, 3 maanden lang voor een grapje.quote:Op donderdag 28 januari 2016 14:53 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ik ben er zelfs een keer voor gebanned
Het lijkt wel of je gezopen hebt. Je lijkt echt niet te snappen wat het verschil is tussen hoe de juridische situatie nu is en wat de wenselijke situatie zou zijn volgens jou of mij.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:27 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Het verschil is niet onzichtbaar in een relaas. Als iemand duidelijk oproept tot iets staat er iets anders dan als iemand enkel zijn mening geeft. (en dan nog is oproepen tot iets ook niet persé ongewenst/strafbaar naar sociale norm. En sommige dingen weer wel. Kun je niet over één kam scheren, en uiteindelijk gaan daar ..hopelijk 'wijze' rechters over, niet jij)
We zitten niet in een absolute realiteit, we maken elke instantie met elkander en dat blijft een proces waarin we moeten groeien als mensen, niet krimpen tot bange ingekapselde standbeeldjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |