abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:40:56 #201
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159443395
Ja dat plaatje heb ik eerder gezien maar is dat echt het definitieve ontwerp? Verschrikkelijk.
doei
pi_159443565
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Because FUCK aerodynamics and FUCK botsveiligheid. That's why :7
Het is een metro, geen hogesnelheidstrein. Luchtweerstand hangt kwadratisch van de snelheid af en speelt bij lagere snelheden dus geen grote rol.
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:50:13 #203
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159443647
Jep, S-Bahn Berlin rijdt maximaal maar 100.
doei
  woensdag 27 januari 2016 @ 17:58:47 #204
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
  woensdag 27 januari 2016 @ 18:03:47 #205
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_159444071
Dat doen ze toch allang?
pi_159444347
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:03 schreef ReisT het volgende:
Dat doen ze toch allang?
Op werkdagen overdag?

Kan me niet voorstellen dat vervoerders hier heel vrolijk van worden. Kan je beter je nachten eerder laten beginnen, rond 2300.
  woensdag 27 januari 2016 @ 18:24:01 #207
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159444574
Ik vind die nieuwe S-Bahn best mooi.
pi_159445323
Longread over Amtrak 188 die vorig jaar op zeer mysterieuze wijze crashte bij Philadelphia. Trein was goed, spoorbaan was goed en machinist mankeerde ook niets.

6453 woorden, 28 min.
http://www.nytimes.com/20(...)amtrak-188.html?_r=1
pi_159445881
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een metro, geen hogesnelheidstrein. Luchtweerstand hangt kwadratisch van de snelheid af en speelt bij lagere snelheden dus geen grote rol.
Ja en F16's gaan 2000 km/h dus 300 is ook voor padden. Zo lust ik er nog wel een paar :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_159447000
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja en F16's gaan 2000 km/h dus 300 is ook voor padden. Zo lust ik er nog wel een paar :')
Een S-Bahn-treinstel heeft bij 60-70 km/u een weerstand van ongeveer 2,5 kN, waarvan ongeveer 1 kN rolweerstand en 1,5 kN luchtweerstand.

Een S-Bahn-treinstel dat je 300 km/u zou laten rijden, zou daarentegen een weerstand van ongeveer 35 kN hebben, wat bijna alleen maar luchtweerstand is.

Het energieverbruik is lineair evenredig met de weerstand. Dus ten eerste levert een aerodynamisch ontwerp bij een hogesnelheidstrein meer dan 10x zo veel energiebesparing op. En ten tweede levert het ook relatief een grotere besparing op, omdat bij een hogesnelheidstrein de luchtweerstand een veel groter aandeel in het energieverbruik heeft.

Bovendien stopt een S-Bahn-trein erg vaak zodat ook de verliezen door afremmen en weer optrekken een relatief veel grotere rol spelen.
  woensdag 27 januari 2016 @ 19:37:22 #211
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159447090
Locomore, een vervoerder die de concurrentie wil aangaan met DB Fernverkehr op het traject Berlijn - Stuttgart v.v., heeft de afgelopen maanden een crowdfundingsactie gehouden om de boel mee te financieren. En met succes: een paar dagen voor de deadline hebben ze het benodigde bedrag van ¤ 460.000,- opgehaald.
pi_159447791
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:35 schreef Igen het volgende:
Dus ten eerste levert een aerodynamisch ontwerp bij een hogesnelheidstrein meer dan 10x zo veel energiebesparing op. En ten tweede levert het ook relatief een grotere besparing op, omdat bij een hogesnelheidstrein de luchtweerstand een veel groter aandeel in het energieverbruik heeft.
Dat het bij snelle treinen meer winst oplevert is geen excuus om een S-bahn met de luchtweerstand van een kerk de baan op te sturen.
quote:
Bovendien stopt een S-Bahn-trein erg vaak zodat ook de verliezen door afremmen en weer optrekken een relatief veel grotere rol spelen.
Ja. Dus: KERS inbouwen. Er is nog meer te winnen :Y

En nog steeds is 100, 80 of 60 nog steeds hard genoeg voor een vervelende botsing. En de kreukelzone, dat is de machinist.

Maar ik vind hem wel mooi hoor :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_159447854
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat het bij snelle treinen meer winst oplevert is geen excuus om een S-bahn met de luchtweerstand van een kerk de baan op te sturen.

[..]

Ja. Dus: KERS inbouwen. Er is nog meer te winnen :Y

En nog steeds is 100, 80 of 60 nog steeds hard genoeg voor een vervelende botsing. En de kreukelzone, dat is de machinist.

Maar ik vind hem wel mooi hoor :Y
Afweging tussen meer reizigers en aerodynamica, net als een vrachtwagen.
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:03:21 #214
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159447963
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:
een S-bahn met de luchtweerstand van een kerk
Ik moest lachen _O-

Wat is KERS? Ik ken ze alleen aan een plant of op een taartje.
doei
pi_159447987
quote:
10s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:03 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

Ik moest lachen _O-

Wat is KERS? Ik ken ze alleen aan een plant of op een taartje.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy_recovery_system
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:01:19 #216
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_159449842
quote:
2s.gif Op woensdag 27 januari 2016 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nog steeds is 100, 80 of 60 nog steeds hard genoeg voor een vervelende botsing. En de kreukelzone, dat is de machinist.

Maar ik vind hem wel mooi hoor :Y
Kreukelzones heb je vooral nodig bij botsingen met voertuigen. En die komt dit ding niet snel tegen, me dunkt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:12:41 #217
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159450251
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Kreukelzones heb je vooral nodig bij botsingen met voertuigen. En die komt dit ding niet snel tegen, me dunkt.
De S-Bahn in Berlijn is niet helemáál conflictvrij ;)
doei
pi_159450573
Ze kunnen toch ook tegen elkaar aan knoerten :P Of hebben ze daar het perfecte onfeilbare beveiligingssysteem? Wat lopen we dan verder nog te klooien hmm :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:25:05 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159450655
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Of hebben ze daar het perfecte onfeilbare beveiligingssysteem?
Tot op heden bestaat treinbeveiliging bij de S-Bahn uit een pal die omhoog staat naast een rood sein, onder de trein zit een hendeltje die dan de noodremmen aantrekt.

DB Netze is bezig met het installeren van een 'op ETCS gebaseerd systeem' maar ik heb geen idee hoe dat ervoor staat.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:27:24 #220
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159450728
Ohja, de 'Fahrsperrenanschlag', een systeem uit het jaar kruik. De metro heeft ook zo'n systeem gehad op het dak maar het voorkwam niet de botsing bij Gleisdreieck in 1908 waarbij een metro van het viaduct af sodemieterde en er achttien doden vielen, na een flankaanrijding bij het invoegen.
doei
pi_159452035
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:25 schreef James1988 het volgende:
Tot op heden bestaat treinbeveiliging bij de S-Bahn uit een pal die omhoog staat naast een rood sein, onder de trein zit een hendeltje die dan de noodremmen aantrekt.
Ik zie een hoop dingen die kunnen afbreken zonder dat iemand er wat van merkt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_159452861
quote:
14s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zie een hoop dingen die kunnen afbreken zonder dat iemand er wat van merkt :)
Niet fail-safe bedoel je? :?

PZB (wat ze in heel Duitsland op de gewone spoorlijnen gebruiken) is trouwens ook niet fail-safe, voor wat betreft als een baken uitvalt.
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:33:49 #224
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159452971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet fail-safe bedoel je? :?

PZB (wat ze in heel Duitsland op de gewone spoorlijnen gebruiken) is trouwens ook niet fail-safe, voor wat betreft als een baken uitvalt.
Nou als je met 100 door de rooie knalt breekt die Fahrsperre wel af ja, maar je noodrem is dan ook getriggerd.
doei
pi_159453026
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:33 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

Nou als je met 100 door de rooie knalt breekt die Fahrsperre wel af ja, maar je noodrem is dan ook getriggerd.
Met fail safe wordt heel iets anders bedoeld. ATB is bijvoorbeeld wel fail safe. Dat het in de praktijk een uitwerking heeft die door mensen buiten het IT/treinennerdgedoe niet als zodanig wordt ervaren is een ander punt maar in principe is het zo dat, als het ATB-signaal wegvalt, een trein niet meer kan rijden (sssst, niet vertellen dat het tot 40km/u kan ;) )
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:38:27 #226
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_159453097
Ik reageerde eigenlijk ook op Fles :P
Bij ATB floept inderdaad alles op rood als er een relaisje stuk is :) Dat je alsnog met 40 door kan is in dit geval wel een voordeel omdat je dan je trein nog kunt wegrijden naar een station of van een ongewenste plek af als brug en overweg.
doei
pi_159453209
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet fail-safe bedoel je? :?

PZB (wat ze in heel Duitsland op de gewone spoorlijnen gebruiken) is trouwens ook niet fail-safe, voor wat betreft als een baken uitvalt.
Ik bedoelde alleen maar dat die dingen ook ergens anders dan op overwegen kunnen botsen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_159453287
Waarschijnlijk al voorbijgekomen maar toch wel leuk: http://www.dumpert.nl/med(...)is_is_goedkoper.html
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_159453818
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:45 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarschijnlijk al voorbijgekomen maar toch wel leuk: http://www.dumpert.nl/med(...)is_is_goedkoper.html
Dankje, ik moest Dumpert Reeten nog kijken
  woensdag 27 januari 2016 @ 23:04:46 #230
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159453846
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet fail-safe bedoel je? :?

PZB (wat ze in heel Duitsland op de gewone spoorlijnen gebruiken) is trouwens ook niet fail-safe, voor wat betreft als een baken uitvalt.
Is het niet zo dat PZB juist omgekeerd werkt: de magneet wordt gedeactiveerd wanneer er spanning op staat, maar als die wegvalt is hij juist actief?
pi_159454466
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 23:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is het niet zo dat PZB juist omgekeerd werkt: de magneet wordt gedeactiveerd wanneer er spanning op staat, maar als die wegvalt is hij juist actief?
Ja, dacht ik ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  donderdag 28 januari 2016 @ 08:54:17 #232
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_159458333
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:13 schreef b2py het volgende:

[..]

Op werkdagen overdag?

Kan me niet voorstellen dat vervoerders hier heel vrolijk van worden. Kan je beter je nachten eerder laten beginnen, rond 2300.
Om de haverklap al die spoedreparaties.

Nachten eerder beginnen gebeurt nu ook al op Zwolle-Wierden.
pi_159458904
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:54 schreef ReisT het volgende:

[..]

Om de haverklap al die spoedreparaties.

Nachten eerder beginnen gebeurt nu ook al op Zwolle-Wierden.
Spoedreparaties zijn correcties, niet preventief.

Zwolle - Wierden is alleen maar vanwege het project ophangen bovenleiding.
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:07:50 #234
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_159459856
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 22:38 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik reageerde eigenlijk ook op Fles :P
Bij ATB floept inderdaad alles op rood als er een relaisje stuk is :) Dat je alsnog met 40 door kan is in dit geval wel een voordeel omdat je dan je trein nog kunt wegrijden naar een station of van een ongewenste plek af als brug en overweg.
ATB kent geen rood. Alleen geel of beter.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_159460430
Pfff. Het is nog best ver om naar België te reizen vanuit mijn plaats. En niet heel goedkoop.

De Thalys is echt heel erg duur vergeleken met die Intercity's trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2016 10:36:29 ]
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:38:47 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159460501
Ik heb geen idee waar je woont en wanneer je wilt reizen. De Thalys van Amsterdam naar Brussel kan goedkoper zijn dan de intercity als je op tijd boekt.

Maar: als je de tijd hebt, neem lekker de IC. Veel leukere route :)
pi_159460573
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:38 schreef James1988 het volgende:
Ik heb geen idee waar je woont en wanneer je wilt reizen. De Thalys van Amsterdam naar Brussel kan goedkoper zijn dan de intercity als je op tijd boekt.

Maar: als je de tijd hebt, neem lekker de IC. Veel leukere route :)
Hmm... Ik wilde dus dit attenderen. ;(

http://freeasinfreedom.be

Maar ik vrees dat het toch niet zo lekker gaat etc. ;(
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:45:57 #238
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159460670
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hmm... Ik wilde dus dit attenderen. ;(

http://freeasinfreedom.be

Maar ik vrees dat het toch niet zo lekker gaat etc. ;(
Als prijs je enige criterium is, kijk eens naar de bus (www.flixbus.nl).
pi_159460712
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als prijs je enige criterium is, kijk eens naar de bus (www.flixbus.nl).
Bedankt voor de tip! Echter gaat het me ook om de reistijd. ;(
pi_159460763
Waar kom je vandaan? Dat is ongeveer het belangrijkste..
  Moderator donderdag 28 januari 2016 @ 10:56:21 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159460911
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:47 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip! Echter gaat het me ook om de reistijd. ;(
Dan moet je met de auto
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159460920
niet als je bij brussel of antwerpen moet zijn :') wat een puinhoop is het daar toch rond de spits..
  Moderator donderdag 28 januari 2016 @ 11:14:20 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159461274
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:56 schreef Randy_S het volgende:
niet als je bij brussel of antwerpen moet zijn :') wat een puinhoop is het daar toch rond de spits..
Hij zegt niet wanneer hij er moet zijn en vanaf waar. Antwerpen is idd chaos in de spits

Vanuit Wageningen is Antwerpen met de auto 1:45 en met het OV ben je toch minstens 2:45 onderweg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159461376
In de spits ben je met de auto net zo lang onderweg als met OV ;)
pi_159461637
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:49 schreef b2py het volgende:
Waar kom je vandaan? Dat is ongeveer het belangrijkste..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:42:44 #246
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_159461785
quote:
9s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:35 schreef robin007bond het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trein naar Vlissingen -Veer naar Bresken - Bus naar Brugge en dan verder...
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:56:39 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_159462099
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Trein naar Vlissingen -Veer naar Bresken - Bus naar Brugge en dan verder...
Of ga naar Hulst en pak vanaf daar lijn 19.
pi_159462673
Ik ga niet heb ik besloten. De terugreis is namelijk best moeilijk.

Door mijn studenten-OV is reizen wel cheap zeg. Voor ~¤11 reis ik al naar Brussel. _O_
  donderdag 28 januari 2016 @ 12:36:43 #249
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_159462915
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 09:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Spoedreparaties zijn correcties, niet preventief.

Zwolle - Wierden is alleen maar vanwege het project ophangen bovenleiding.
Waarom is het van belang wat het doel is van de werkzaamheden? Voor de gebruikers van het spoor is het evenveel overlast, of het nu preventief is of niet.
pi_159462959
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

Waarom is het van belang wat het doel is van de werkzaamheden? Voor de gebruikers van het spoor is het evenveel overlast.
Omdat Pier achterstand in het onderhoud wilt wegwerken, met correcties werk je geen achterstand weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')