abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159279961
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:30 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Als jij de EU voldoende democratisch acht, heeft verdere discussie inderdaad geen zin.
Dat schreef ik niet. Jij geeft echter wel aan dat de EU volgens jou blijkbaar per definitie nooit voldoende democratisch kan worden. Dat mag natuurlijk maar dan sta je overduidelijk niet open voor enige discussie. Wel jammer om jezelf vooraf zo te beperken. Maar het voelt vast lekker makkelijk en comfortabel :).
pi_159280206
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:43 schreef Konijntjuh het volgende:
Ik vind het overigens wel behoorlijk verdacht dat het CPB geen recente onderzoeks rapporten heeft geplaatst na 2008 ten behoeve van de interne markt.

(In BNW termen te gaan misschien cover upje om de burgers te misleiden met rapporten van het CPB van 2008 dat het goed gaat met de Interne markt)

Maar goed ik ga wel verder op onderzoek uit, excuus Oekelepeer dat ik je aanviel op je bron er zijn geen bronnen makkelijk te vinden die de jaren na 2008 beschrijven over de interne markt.

Ik mag dit toch wel vreemd vinden.
Och, ze hebben voor 2008 ook weinig onderzoek gedaan naar de effecten van de interne markt. Succes met zoeken!
pi_159282697
quote:
2s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:51 schreef 99.999 het volgende:
Maar het voelt vast lekker makkelijk en comfortabel :).
Je houdt krampachtig vast aan de status quo, over makkelijk gesproken. Typisch voor de gemiddelde linkse intellectueel/D66'er die wordt uitgedaagd zijn comfortabele status-quo standpunt te herzien: gewoon de ander wegzetten als simpele ziel om jezelf beter te voelen. Straks nog even zeggen dat ik Geert Wilders napraat, en je eigenwaarde heeft weer een boost gekregen, want 'gelukkig sta jij daar boven'. Ik dacht eerst ook zo, maar begrijp inmiddels: de EU zal nooit van binnenuit veranderen en democratie is me meer waard dan Europese eenwording. Gelukkig zien steeds meer mensen dat in, en dat heeft Brussel alleen aan zichzelf te danken.
pi_159283135
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 15:43 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Je houdt krampachtig vast aan de status quo, over makkelijk gesproken. Typisch voor de gemiddelde linkse intellectueel/D66'er die wordt uitgedaagd zijn comfortabele status-quo standpunt te herzien: gewoon de ander wegzetten als simpele ziel om jezelf beter te voelen. Straks nog even zeggen dat ik Geert Wilders napraat, en je eigenwaarde heeft weer een boost gekregen, want 'gelukkig sta jij daar boven'. Ik dacht eerst ook zo, maar begrijp inmiddels: de EU zal nooit van binnenuit veranderen en democratie is me meer waard dan Europese eenwording. Gelukkig zien steeds meer mensen dat in, en dat heeft Brussel alleen aan zichzelf te danken.
Jij doet hier de absolute stellingen, ik niet.
pi_159283169
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2016 16:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij doet hier de absolute stellingen, ik niet.
Soms gebruik je stijlfiguren om duidelijker over te komen.
pi_159284503
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aangezien er sinds 2009 is er niet dusdanig veel veranderd dat het beeld totaal anders wordt.
Zou de (bankencrisis en huizenmarktbubbel) nog van invloed kunnen zijn geweest? Of Griekenland?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_159284524
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 12:14 schreef Childofthe90s het volgende:
De EU moet nodig op de schop, worden hervormd en worden gedemocratiseerd. Het is een schande dat het gedachtegoed van een groot deel van de Europese bevolking (en mogelijk de meerderheid) eerst wordt ontkend en vervolgens wordt gedemoniseerd door lieden die al jaren op het pluche zitten en voor hun carrire volledig afhankelijk zijn van de EU (en dan vooral haar geld).

Het EU-parlement is bijna net zo corrupt als het Amerikaans Congres, met z'n 'No Lobbyist Left Behind'-wetten, zoals McCain het ooit omschreef. De opkomst bij Europese verkiezingen is dramatisch laag en een echte keuze is er niet. En dan noemt een aantal hierboven dat de vrijhandel ons zoveel oplevert. Alsof vrijhandel alleen kan bestaan met zo'n inefficint gedrocht erboven.

De druppel is wel dat de EU onder aanvoering van Duitsland en de politieke elite uit een aantal andere West-Europese landen de Europese burger wil opzadelen met miljoenen migranten (goedkope arbeid) met op z'n zachts gezegd merkwaardige culturen.

De EU was een mooi idee, maar is totaal uit de hand gelopen en geeft perverse prikkels (Europees belastinggeld) aan hen die het voor haar opnemen.
Zonder een kenner te zijn van de materie :@ "voelt" het inderdaad zoals jij het beschrijft.
Dat kan betekenen dat de EU een imagoprobleem heeft en een beter PR bureau in de arm moet nemen, maar het zou ook kunnen betekenen dat het in grote lijnen klopt. En dat zou niet zo mooi zijn want je komt er nooit meer vanaf natuurlijk.

En goedkope arbeid is leuk maar je houdt op de binnenlandse (Europese) markt logischerwijs steeds minder mensen over die de vruchten van deze goedkope arbeid kunnen betalen lijkt me.
Maar dat is misschien ook een onderdeel van het masterplan...

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 21-01-2016 17:01:14 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_159285211
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 16:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zou de (bankencrisis en huizenmarktbubbel) nog van invloed kunnen zijn geweest? Of Griekenland?
Daarom sprak ik ook van 30 miljard met een paar miljard meer of minder. Dat is de orde grootte waar we over spreken.
pi_159311341
NOS twitterde op vrijdag 22-01-2016 om 17:45:22 De Amerikaanse miljardair George Soros sponsort de campagne voor een 'ja' bij het Oekraens-referendum: https://t.co/jV1rY7Tf1E reageer retweet
  vrijdag 22 januari 2016 @ 20:10:15 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159312835
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 19:03 schreef Houtenbeen het volgende:
NOS twitterde op vrijdag 22-01-2016 om 17:45:22 De Amerikaanse miljardair George Soros sponsort de campagne voor een 'ja' bij het Oekraens-referendum: https://t.co/jV1rY7Tf1E reageer retweet
Wat heeft een Amerikaanse speculatiejood te maken met waarop Nederlanders in een referendum willen stemmen? Waarom wil sponsort hij ook de massa-immigratie? Wat is zijn belang daarbij?
The End Times are wild
pi_159313208
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:10 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat heeft een Amerikaanse speculatiejood te maken met waarop Nederlanders in een referendum willen stemmen? Waarom wil sponsort hij ook de massa-immigratie? Wat is zijn belang daarbij?
Precies de reden om tegen te gaan stemmen. Dat land en wij worden echt niet beter van dat verdrag wij moeten de lasten betalen en de winsten gaan naar mensen als Soros.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 22 januari 2016 @ 20:33:42 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159313463
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:25 schreef vipergts het volgende:

[..]

Precies de reden om tegen te gaan stemmen. Dat land en wij worden echt niet beter van dat verdrag wij moeten de lasten betalen en de winsten gaan naar mensen als Soros.
Zo'n Soros is natuurlijk niet gek, zie zijn speculaties tegen het Britse pond waarmee hij toen meer dan een miljard verdiend heeft. Hij weet dat Europa zal bezwijken onder de huidige migratiestromen. Misschien zit hij wel enorm short op de Euro en denkt hij zo weer een paar miljard bijeen te sprokkelen. Een continent in ruil voor een warme oude dag. Wat boeit het hem!
The End Times are wild
pi_159313549
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo'n Soros is natuurlijk niet gek, zie zijn speculaties tegen het Britse pond waarmee hij toen meer dan een miljard verdiend heeft. Hij weet dat Europa zal bezwijken onder de huidige migratiestromen. Misschien zit hij wel enorm short op de Euro en denkt hij zo weer een paar miljard bijeen te sprokkelen. Een continent in ruil voor een warme oude dag. Wat boeit het hem!
Idd
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_159313855
quote:

[..]

Wat heeft dit referendum met massa-immigratie te maken?
En wat doet zijn religie er toe?
  vrijdag 22 januari 2016 @ 20:53:35 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159314081
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat heeft dit referendum met massa-immigratie te maken?
En wat doet zijn religie er toe?
Hij is ook een warm voorstander van massa-immigratie en de opheffing van de Europese natiestaten.
Ik denk niet dat hij het Joodse geloof aanhangt.
The End Times are wild
pi_159314122
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hij is ook een warm voorstander van massa-immigratie en de opheffing van de Europese natiestaten.
Ligt gewoon aan onze perceptie :v

In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_159491626
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:54 schreef Eufonie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe multicultureel zou Soros zijn buurt zijn?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 14:35:47 #69
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_159492965
quote:

[..]

Waarom bepaald een Nederlands referendum Europees beleid?
pi_159493750
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:48 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hoe multicultureel zou Soros zijn buurt zijn?
Genoeg ruimte voor een tentenkamp in ieder geval :v

George Soros also owns a vast estate in Bedford which he bought from the 'Jurrasic Park' author Michael Crichton.
In 2003, he added a 19-room mansion spread over 63 acres to the existing property.
- Fernando Pessoa
pi_159493837
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn anders genoeg joden en hun vriendjes die het heel normaal vinden dat 'vluchtelingen' massaal aanmeren en met terroristische middelen en ander geweld de oorspronkelijke bewoners dwingen plaats te maken voor hen en hun religie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159493847
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:06 schreef Eufonie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
George Soros also owns a vast estate in Bedford which he bought from the 'Jurrasic Park' author Michael Crichton.
In 2003, he added a 19-room mansion spread over 63 acres to the existing property.

Je bent toch stapelgek als je luistert naar een miljardair, laat staan de levensstijl deze hanteert.

Zoiets verwacht ik alleen van de Amerikaan en de Rus.
Why stay small, if you can grow big..
pi_159494083
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:11 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Je bent toch stapelgek als je luistert naar een miljardair, laat staan de levensstijl deze hanteert.

Zoiets verwacht ik alleen van de Amerikaan en de Rus.
Niet alleen dat;

http://www.project-syndic(...)george-soros-2015-09

First, the EU has to accept at least a million asylum-seekers annually for the foreseeable future. And, to do that, it must share the burden fairly – a principle that a qualified majority finally established at last Wednesday’s summit.
- Fernando Pessoa
pi_159494215
quote:
Waarom moeten wij de troubles van de Oekrane oplossen. Wat boeit mij dat wat Rusland met de Oekrane doet
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hngen lassen
pi_159494328
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:22 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Niet alleen dat;

http://www.project-syndic(...)george-soros-2015-09

First, the EU has to accept at least a million asylum-seekers annually for the foreseeable future. And, to do that, it must share the burden fairly – a principle that a qualified majority finally established at last Wednesday’s summit.
Ik kan het wel lezen maar ik kan maar niet om de gedachte heen of dat alles wat hij zegt nou is om zijn eigen positie te versterken of dat van anderen. Hij is per definitie biased door zijn economische positie en belangen.
Why stay small, if you can grow big..
pi_159568883
http://www.volkskrant.nl/(...)enstanders~a4235784/

Volgens de laatste peiling is het 55% nee, 45% ja met een opkomst van 34%. Een stuk dichter bij elkaar dan ik had verwacht en ook qua opkomst boven de grens.
pi_159570096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:32 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Ik kan het wel lezen maar ik kan maar niet om de gedachte heen of dat alles wat hij zegt nou is om zijn eigen positie te versterken of dat van anderen. Hij is per definitie biased door zijn economische positie en belangen.
Ik krijg ook de indruk dat Soros short zit op "Europa" (munt, aandelen)
pi_159570814
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:06 schreef Eufonie het volgende:

[..]

In het gebouw alleen al kan je tientallen tot een paar honderd vluchtelingen kwijt. Zulke mensen hebben meer dan genoeg vermogen dat je als belastingsdienst wel wat meer kan plukken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159570958
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:31 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik krijg ook de indruk dat Soros short zit op "Europa" (munt, aandelen)
Dan zou hij juist een nee moeten sponsoren. Dat levert veel meer onrust op.
pi_159571016
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Geld 'verdienen' met anderen hun ellende. Hopelijk zonder de koers te sturen zoals Goldman Sachs diverse keren heeft gedaan (rijst en zo, dat is ruimschoots bewezen), wat letterlijk vele levens kostte en voor ons gewone mensen de kosten van levensonderhoud verhoogde. :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 20:54 schreef Eufonie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Het zou me niet verbazen als zo iemand een verborgen agenda heeft maar met of zonder, hij weet niet waar hij over spreekt. Ik geloof best dat in de villabuurten waarin hij woont dat daar immigranten zijn die je graag als buren hebt maar in de volkswijken geldt een heel ander verhaal. Wij hebben niet bepaald de pareltjes uit het buitenland naar hier gehaald. Gastarbeiders en zo: juist de kansarme en laagopgeleide mensen die weinig mogelijkheden hadden in hun eigen land. Plus een hoop probleemgevallen van onze eigen eilandjes (Antillen). Dat is een andere groep mensen dan bijvoorbeeld de asielzoekers uit Bosni of de mensen die emigreren omdat ze een goede baan krijgen aangeboden in het andere land, willen ondernemen of iets dergelijks.

Natuurlijk moeten we de gewone Syrirs helpen, het gaat om de vraag hoe we dat het meest effectief doen en hoe we het kaf van het koren (waaronder de Syrir van de andere nationaliteiten) scheiden bij de asielzoekers.
#NoDAPL
pi_159571143
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 12:14 schreef Childofthe90s het volgende:
Het EU-parlement is bijna net zo corrupt als het Amerikaans Congres, met z'n 'No Lobbyist Left Behind'-wetten, zoals McCain het ooit omschreef. De opkomst bij Europese verkiezingen is dramatisch laag en een echte keuze is er niet.
Zoals Obama laatst zei over zijn eigen land: zolang een groot deel van de kiezers thuisblijft zal het grote geld blijven bepalen welke kant we opgaan.
Als we de kiezers die niet komen opdagen eens aan hun verstand zouden brengen dat ze beter zonder verstand van zaken stemmen op de partij die ze het meest vertrouwen dan dat ze helemaal niet stemmen...
We mogen het de nationale overheid en de nationale media (krantjes zoals de Telegraaf en De Volkskrant, NPO, RTL...) verwijten dat de kiezers berhaupt niet beter genformeerd zijn. Er wordt simpelweg veel te weinig aandacht aan besteed.
#NoDAPL
pi_159572856
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoals Obama laatst zei over zijn eigen land: zolang een groot deel van de kiezers thuisblijft zal het grote geld blijven bepalen welke kant we opgaan.
Als we de kiezers die niet komen opdagen eens aan hun verstand zouden brengen dat ze beter zonder verstand van zaken stemmen op de partij die ze het meest vertrouwen dan dat ze helemaal niet stemmen...
We mogen het de nationale overheid en de nationale media (krantjes zoals de Telegraaf en De Volkskrant, NPO, RTL...) verwijten dat de kiezers berhaupt niet beter genformeerd zijn. Er wordt simpelweg veel te weinig aandacht aan besteed.
In het geval van dit referendum is niet komen opdagen natuurlijk een zeer legitieme keuze.
pi_159573023
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:39 schreef Stranger het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)enstanders~a4235784/

Volgens de laatste peiling is het 55% nee, 45% ja met een opkomst van 34%. Een stuk dichter bij elkaar dan ik had verwacht en ook qua opkomst boven de grens.
Het is wel een rare vraag:
quote:
Stel dat u vandaag zou moeten stemmen inhet referendum, zou u dan voor of tegen dewet tot goedkeuring van deAssociatieovereenkomst tussen deEuropese Unie en Oekrane stemmen?
In werkelijkheid hoef je helemaal niet te stemmen.
pi_159573086
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:16 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het is wel een rare vraag:

[..]

In werkelijkheid hoef je helemaal niet te stemmen.
Wellicht is het artikel wat ongelukkig geformuleerd en werd ook de optie niet stemmen/ blanco stemmen aangeboden.
pi_159573214
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wellicht is het artikel wat ongelukkig geformuleerd en werd ook de optie niet stemmen/ blanco stemmen aangeboden.
Het staat er als vraag. Verder vind ik het dusdanig vaag dat ik er vrij weinig over kan zeggen. Ze noemen een opkomst va 34% als je dat gaat toepassen bij die vraag kan het alle kanten op met de uitslag want welk deel van welke groepen komt er dan niet?
pi_159574278
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In het geval van dit referendum is niet komen opdagen natuurlijk een zeer legitieme keuze.
Het hangt ervan af of dat het kabinet een lagere opkomst gebruikt om de uitslag te negeren en waar die grens ligt. Bij een opkomst van 60-70% is dat moeilijk te verkopen, als nipt de drempel wordt gehaald dan zouden ze het misschien wel kunnen proberen. Of dat het zuivere politiek is is een andere discussie.
#NoDAPL
pi_159574322
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:22 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het staat er als vraag. Verder vind ik het dusdanig vaag dat ik er vrij weinig over kan zeggen. Ze noemen een opkomst va 34% als je dat gaat toepassen bij die vraag kan het alle kanten op met de uitslag want welk deel van welke groepen komt er dan niet?
Ik geloof er niets van dat een percentage van onder de 40% gaat worden gehaald. Mijn gutfeeling is dat minstens rond de 50% van de kiezers (zoals bij normale PS-verkiezingen) zal komen opdagen. Als de laatste weken voorafgaande aan het referendum de media op gang komen en er wordt 'op' straat over gesproken dan zullen veel mensen die er nog niet mee bezig zijn geweest alsnog interesse krijgen en gaan stemmen.
#NoDAPL
pi_159574368
Het valt op dat het opkomstpercentage in de afgelopen decennia gedaald met min of meer (wat fluctuaties maar blijkbaar het dieptepunt) een stabilisatie sinds de jaren 90. Verklaringen?
https://nl.wikipedia.org/(...)verkiezingen#Opkomst
1970 - 68,9 %
1974 - 75,1 %
1978 - 79,6 %
1982 - 68,4 %
1987 - 66,3 %
1991 - 52,3 %
1995 - 50,2 %
1999 - 45,6 %
2003 - 47,6 %
2007 - 46,3 %
2011 - 55,9 %
2015 - 47,8 %
#NoDAPL
  maandag 1 februari 2016 @ 18:23:34 #89
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_159574705
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat klinkt wel logisch. Ik mag toch aannemen dat alleen de resultaten van de (bijna) zekere kiezers worden meegenomen.
pi_159574894
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:23 schreef freako het volgende:

[..]

Dat klinkt wel logisch. Ik mag toch aannemen dat alleen de resultaten van de (bijna) zekere kiezers worden meegenomen.
Dat denk ik ook. Dat eerst de vraag was of ze (bijna) zeker zouden gaan stemmen als nu dat referendum zou zijn en dan pas de vraag wat ze dan zouden gaan stemmen.
pi_159574924
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:23 schreef freako het volgende:

[..]

Het is te hopen aangezien een universiteit erbij betrokken was maar je weet het nooit. :)
Dan nog heb je een flinke vervuiling doordat veel mensen die nu denken niet te gaan stemmen alsnog zullen gaan stemmen. Voor Jan Modaal gaat zoiets pas 1-2 weken voor de verkiezing leven, zo gauw de media een beetje op gang komen en ze ermee in aanraking komen.
#NoDAPL
pi_159574940
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het hangt ervan af of dat het kabinet een lagere opkomst gebruikt om de uitslag te negeren en waar die grens ligt. Bij een opkomst van 60-70% is dat moeilijk te verkopen, als nipt de drempel wordt gehaald dan zouden ze het misschien wel kunnen proberen. Of dat het zuivere politiek is is een andere discussie.
De hele manier waarop GS/PVV dat referendum proberen te verkopen is weinig zuiver. Dus daar heb ik niet zoveel problemen mee.
pi_159574989
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De hele manier waarop GS/PVV dat referendum proberen te verkopen is weinig zuiver. Dus daar heb ik niet zoveel problemen mee.
Het gaat naar jouw smaak te veel over de EU en te weinig over het associatieverdrag?
#NoDAPL
pi_159575049
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het gaat naar jouw smaak te veel over de EU en te weinig over het associatieverdrag?
Correct, het werd onder nogal wat valse voorwendselen aan de man gebracht.
pi_159575094
Mja het is een raadgevend referendum, dus bij een opkomst van bijvoorbeeld 30% met een 60-40 verdeling zou ik niet echt een heel krachtig advies noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_159575175
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Correct, het werd onder nogal wat valse voorwendselen aan de man gebracht.
Ik denk dat de mensen die hun handtekening plaatsten wel in de gaten hadden dat ze een handtekening plaatsten voor het stemmen over het associatieverdrag. Het stond vermeld in de tekst van de petitie. Alleen lopen er hier inderdaad twee zaken door elkaar:
- de eerste de beste gelegenheid om gebruik te maken van het recht op een raadgevend referendum
- de keuze om iets wat de EU aangaat te gebruiken, aangezien het raadgevend referendum enkel over een zeer beperkt aantal kwesties mag worden gehouden (niet de vrijheid om zelf een onderwerp te kiezen) kwam dit er uit
- tenslotte het associatieverdrag zelf

Of dat een ja/nee-stem een ja/nee-stem voor/tegen het associatieverdrag of voor/tegen de EU gaat zijn, daar heeft volgens mij iedereen het raden naar. We kunnen tijdens het referendum bij stemlocaties vragen aan mensen wat hun motivatie was en zo een niet wetenschappelijk verantwoord maar redelijk informatief beeld krijgen, hopelijk gebeurt dat dan ook.
Of haal die angel er uit door als overheid zelf een hoop vragen toe te voegen en mensen op te roepen om m.b.t. die ene vraag enkel het associatieverdrag mee te laten spelen aangezien bij al die andere vragen hun ei kwijtkunnen over de EU in het algemeen. Dat zou mijn keuze zijn als ik de minister-president zou zijn (zelfs al is het Mark Rutte, met dat ambt heb je de invloed om dat voor elkaar te krijgen).
#NoDAPL
  maandag 1 februari 2016 @ 18:46:31 #97
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_159575298
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het valt op dat het opkomstpercentage in de afgelopen decennia gedaald met min of meer (wat fluctuaties maar blijkbaar het dieptepunt) een stabilisatie sinds de jaren 90. Verklaringen?
https://nl.wikipedia.org/(...)verkiezingen#Opkomst
1970 - 68,9 %
1974 - 75,1 %
1978 - 79,6 %
1982 - 68,4 %
1987 - 66,3 %
1991 - 52,3 %
1995 - 50,2 %
1999 - 45,6 %
2003 - 47,6 %
2007 - 46,3 %
2011 - 55,9 %
2015 - 47,8 %
De hoge opkomst in `74 en '78 zal te verklaren zijn door de polariserende kabinetten-Den Uyl en -Van Agt, die toen net aangetreden waren. De piek in 2011 heeft een vergelijkbare reden. Daarna begon geleidelijk aan de generatie te overlijden voor wie stemmen een vanzelfsprekende plicht was. Of het dal nu is bereikt, vraag ik me ook af. De trend bij de gemeenteraadsverkiezingen is nog steeds dalende, meen ik.
  maandag 1 februari 2016 @ 18:49:49 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_159575391
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is te hopen aangezien een universiteit erbij betrokken was maar je weet het nooit. :)
http://www.ioresearch.nl/(...)oopt-in#.Vq-aWXPvLqA
pi_159575735
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van dat een percentage van onder de 40% gaat worden gehaald. Mijn gutfeeling is dat minstens rond de 50% van de kiezers (zoals bij normale PS-verkiezingen) zal komen opdagen. Als de laatste weken voorafgaande aan het referendum de media op gang komen en er wordt 'op' straat over gesproken dan zullen veel mensen die er nog niet mee bezig zijn geweest alsnog interesse krijgen en gaan stemmen.
Ik denk dat het op ongeveer 15% gaat uitkomen. Ik zie zelf ook geen enkele reden om te gaan stemmen. Als 's avonds blijkt dat de 30% kan worden gehaald ga ik nog wel. Volgens mij zijn er weinig mensen genteresseerd in dit referendum.
pi_159575845
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 19:03 schreef Wespensteek het volgende:
Zoals ik zei:
quote:
Als de laatste weken voorafgaande aan het referendum de media op gang komen en er wordt 'op' straat over gesproken dan zullen veel mensen die er nog niet mee bezig zijn geweest alsnog interesse krijgen en gaan stemmen.
Ik verwacht dat het de laatste 2 weken op gang gaat komen aangezien Jan Modaal er nu nog niet mee bezig is zoals jij illustreert. Ik ben er trouwens ook nog niet echt mee bezig, in de zin dat ik me nog niet heel erg uitgebreid (naar mijn standaard) in de pro's en cons van het associatievedrag heb verdiept.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')