Hmm, kweenie. Valt eigenlijk wel mee denk ik.quote:
Misschien kun je je iets meer inleven in die lieve, hartelijke schoonouders van je, die hun dochter niet zo aan de eerste beste flappentap mee geven alsof ze een hoer is. En in je vriendin, die tussen twee culturen zit en het zelf totaal niet als denigrerend beschouwt om dit stukje cultuur te bewaren. Waarom moet jij het dan wel per se als vrouwhandel zien?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:37 schreef Monotin het volgende:
Nu weet ik dat het ze niet om het geld gaat maar dat het door hun gezien wordt als een teken van respect. Tegelijk voelt het voor mij juist als heel respectloos, tegen vrouwenhandel aan. Het lukt mij niet om deze 2 denkbeelden met elkaar te verenigen en heb er echt veel moeite mee.
Dat geld is wel degelijk symbolisch, ook al vind jij het een hoog bedrag. Daarnaast is het geen handel, want je vriendin is uit vrije zin bij jou en heeft ook aangegeven dat te blijven als je hier niet in mee zou gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:44 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ga uit van een paar duizend euro. Niet echt symbolisch. Wat ook mijn punt is; het gaat om geld dus is het handel. Het geven van geld wordt in die cultuur niet echt als handel gezien maar als een geukswens.
Maken ze over de Nederlander geen grappen, e.d.?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef Monotin het volgende:
[..]
Heel normaal. Het is haar cultuur. Haar zwager (ook Chinees) heeft het wel betaalt voor haar zus. Haar zusje is met een Nederlander en die trouwen gewoon niet. Wat voor haar ouders weer heel lastig is geweest, ook al accepteren ze hem nu wel helemaal.
Je onderhandelt dan ook niet over de prijs van je vriendin, want ze is en blijft bij jou. Je onderhandelt meer voor de eer van jezelf en het culturele respect voor haar ouders.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:49 schreef Monotin het volgende:
[..]
Gedeeltelijk maar niet helemaal inderdaad. Wat ik dan nog steeds lastig vind; ik zou er al heel veel minder moeite mee hebben als ik voor dat bedrag zelf cadeaus uit zou zoeken. Dan zou ik het nog steeds raar vinden maar het zou me niet het gevoel geven dat ik onderhandel over de prijs van een persoon.
Nog een bevestiging dat jij dus niet over haar zou hoeven te onderhandelen..quote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:57 schreef Monotin het volgende:
[..]
Zij vind het wel erg. Ze zal me nooit dwingen om te betalen. Ze zal het wel moeilijk vinden naar haar ouders toe. Als ik nee zeg dan legt ze zich daar voor mij zeker bij neer. De vraag is dus, wil ik haar dat aandoen.
Niemand hangt een prijskaartje aan jullie liefde of aan haar als persoon. Dat zal ook moeilijk gaan als je de liefde van je leven sowieso onbetaalbaar vindt.. Zie het als een symbolische toegang tot haar familie, die je met de financiële bijdrage respecteert in hun cultuur en succes toewenst met zo een gift.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zou heel graag mijn overtuiging loslaten. Dat is wat ik nu 2 maanden geprobeerd heb en niet werkt. Het voelt voor mij heel erg vernederend om met de schoonouders te gaan praten over het geld dat ik ze ga geven als ik met hun dochter ga trouwen. Niet eens vernederend voor mijzelf maar vernederend hoe ik dan moet praten over de liefde van mijn leven; gereduceerd tot een bedrag.
Dat kun je zeker wel, maar dan moet je niet zo vast willen houden aan je westerse blik en de ja maar ik vind het zo dus is het zo kaart. Dat doen je schoonouders in spé kennelijk ook niet als ze die andere kaaskop zonder boterbriefje geaccepteerd hebben en je vriendin dusdanig begrip toont dat ze bij je blijft als je het niet zo doen.quote:Ik weet dat ik dit niet zo moet zien maar ik kan niet veranderen hoe ik het ga ervaren.
Die zijn er. Je valt op haar als mens en daar houdt haar culturele achtergrond en andere familiewaarden nu eenmaal bij. Als zij jou accepteert als je het niet zou doen, waarom zou jij dan niet kunnen accepteren dat jouw beeld van een dergelijke custom niet de universele waarheid is en iets is wat voor hen dusdanig belangrijk is dat je ze er een heel groot plezier mee doet. Jullie liefde is onbetaalbaar, dus waarom zou er nu ineens een prijskaartje daar aan gehangen worden? Onderzoek eens wat meer hun cultuur en probeer met open blik in te leven hoe zij hier zo anders in kunnen staan. Let eens op wanneer men geld geeft of in het algemeen hoe het over geld gaat, om beter te begrijpen wat voor een andere context geld voor anderen kan hebben.quote:Althans, niet met het referentiekader dat ik nu heb. Ik zoek naar andere invalshoeken. Als die er zijn. Als die er niet zijn dan gaat het voor mij een grote blokkade worden voor een eventueel huwelijk.
Je snapt er echt geen kut van als je denkt dat men dit zich simpelweg laat aanpraten. Ga eens lezen wat gezichtsverlies in de Chinese cultuur inhoudt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:17 schreef Monotin het volgende:
[..]
Thanks! Het is inderdaad het gezichtsverlies wat mij ertoe brengt het wel serieus te overwegen, ondanks de pijn die het mij gaat doen. Zelfs al vind ik het onzin dat ze zich gezichtsverlies laten aanpraten (ik zou dat soort kennissen en vrienden vaarwel zeggen maar dat werkt zo niet voor hun).
Is je vriendin niet de aangewezen persoon om dit culturele gebruik mee door te spreken? Lijkt me ook in haar voordeel dat jij goed voorbereid zo een gesprek aan gaat.quote:Misschien is het cash terugvragen in plaats van als sieraden een optie. Lijkt me echt bizar om dat te moeten vragen. Hoe pakte je zo'n gesprek dan aan? Kom je binnen en zeg je 'laten we over de brudisschat praten' en dan ga je be dragen noemen? En dat jij dat dan graag cash terug wilt?
Je hebt het voorrecht van haar als geliefde al en zij bevestigt jou daarin door het te accepteren als je niet aan hun gebruik mee wil doen. Het zit dus echt in jouw hoofd dat het een betaling voor haar zou zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:22 schreef Monotin het volgende:
[..]
Ik zit ook niet zo heel erg met het geld. Ik zit ermee dat ik moet praten over het geven van giften aan schoonouders, zodat ik het 'recht' krijg om te mogen trouwen. Mijn vriendin, en enkel zij, bepaalt of ze met mij wil trouwen en niet de hoeveelheid giften die ik geef aan haar ouders. Dat is mijn punt een beetje.
Wat houdt je tegen om jouw mams dezelfde traditionele gift te geven?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:31 schreef Monotin het volgende:
Ik merk dat ik ook niet helemaal duidelijk ben geweest naar jou. Het gaat niet om het geld of de giften maar om ongelijkheid en handel. Het zou voor mij een wereld van verschil maken als ik zowel mijn ouders als haar ouders een (traditioneel) cadeau of gift zou moeten geven. Ook al zou dat het toch al aanzienlijke bedrag 2 keer zo hoog maken. Dan gaat het voor mij niet meer om het handelen om een persoon of het verkrijgen van een recht op die persoon.
Matige trollquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is een geldige zienswijze. Staat op dezelfde voet als hoe jij het ziet, of hoe die schoonouders dat zien.
Je spreekt jezelf ook lekker tegen. Nu ineens een harde claim dat TS fout zit. Na een hoop gewauwel over emoties en compromissen komt de aap uit de mouw.
Mag TS ook respectvol weigeren, vind jij?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:04 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Misschien kun je je iets meer inleven in die lieve, hartelijke schoonouders van je, die hun dochter niet zo aan de eerste beste flappentap mee geven alsof ze een hoer is. En in je vriendin, die tussen twee culturen zit en het zelf totaal niet als denigrerend beschouwt om dit stukje cultuur te bewaren. Waarom moet jij het dan wel per se als vrouwhandel zien?
[..]
Dat geld is wel degelijk symbolisch, ook al vind jij het een hoog bedrag. Daarnaast is het geen handel, want je vriendin is uit vrije zin bij jou en heeft ook aangegeven dat te blijven als je hier niet in mee zou gaan.
[..]
Dat kun je zeker wel, maar dan moet je niet zo vast willen houden aan je westerse blik en de ja maar ik vind het zo dus is het zo kaart.
Je praat tegen een muur. Sommige mensen hebben zo weinig persoonlijkheid dat ze het emotioneel chanteren van anderen goedpraten. Soort Stockholm-syndroom.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zucht. Nog maar een keer!
Het maakt geen reet uit welke betekenis die lui er aan geven. TS houdt er een gevoel aan over en heeft ook nog andere principiele bezwaren. Dat is hier het hele probleem en dat weiger jij in te zien. Constant doe je de bezwaren van TS af als onterecht en dat is niet alleen onbeschoft maar ook nog eens vreselijk naief.
Ziehier het voorbeeld dat een manipulatief karakter hebben een keuze is. Niemand verplicht je anderen emotioneel te chanteren omdat het je cultuur is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:17 schreef Fien1989 het volgende:
Ik vind dit topic best apart om te lezen
Ik heb ook ouders die uit Hong Kong komen, terwijl ik in Nederland ben geboren. Maar die "chinese gebruiken" over die bruidsschat en zo, ergens verbaasd het me wel dat het nog bestaat hier en ook een serieus issue kan zijn
In het verleden hebben mijn ouders het wel eens verteld hoe het ging bij chinezen in Hong Kong, ook over die bruidsschat en zo. Dat komt wel wat overeen met de omschrijvingen hier
En wat ze ook hebben verteld, was dat bij het trouwen de vrouw dan vertrekt uit de eigen familie en bij de familie van de man gaat horen en dat die bruidsschat een soort compensatie is. En dat is volgens hun ook o.a. een beetje waarom men daar liever een zoon dan een dochter heeft.
Ach ja, zelf ga ik er niet in mee, mocht ik ooit trouwen. En dat weten m'n ouders, ondanks dat ze het niet zo leuk vinden. Ik vind het zelf eigenlijk maar een raar cultureel iets. Krijg er een beetje een gevoel van lijkend op die van de TS, maar dan als vrouw, een beetje alsof ik "verhandeld" word als ik zou gaan trouwenDaarbij... ergens vraag ik het me ook wel eens af... als ik nou met een vrouw ga trouwen, wie betaalt dan de bruidsschat?
En in praktische zin kan ik me voorstellen dat een net getrouwd stel wel wat nuttigers met zo'n groot geldbedrag kan doen dan besteden aan zo'n traditie (of is het daarom dat ouders van chinezen zo graag willen dat de aanstaande man van hun dochter "relatief rijk" is?). Maar goed, dat is mijn mening.
Ik snap het verder ook niet waarom in de Chinese cultuur de ouders relatief zoveel te zeggen hebben over het huwelijk van hun kinderen. En ook over de partner-keuze zelfs. En vaak is bij elkaar logeren/samenwonen voor het huwelijk ook niet-oké/leidt ook tot gezichtverlies. Ik vind het allemaal nogal achterhaalt, ik heb er persoonlijk niet zoveel mee met al die tradities, het maakt dingen moeilijker dan het is, moet je niet meer in stand houden.
Inmiddels hebben mijn ouders zich erbij neergelegd dat e.e.a. niet meer gaat gebeuren volgens hun cultuur. Het leidt misschien wel tot gezichtverlies bij andere chinezen (zal dan al gebeurt zijn toen zusje ging samenwonen met een NL'er, vader was boos toen). Maar ja... is dat een ramp? Ik denk het niet.
Dat onderdrukking vindenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je praat tegen een muur. Sommige mensen hebben zo weinig persoonlijkheid dat ze het emotioneel chanteren van anderen goedpraten. Soort Stockholm-syndroom.
Cultuur betekent blijkbaar dat je gewoon moet doen wat er gezegd wordt en je eigen mening en gevoelens voor je moet houden.
Zo gaat dat in conservatieve culturen, daar wordt het individu onderdrukt onder het mom van traditie. En iedereen hier praat dat goed.
Het gaat niet om wat buitenstaanders vinden, dat moeten zij onderling zelf beslissen. Kunnen ze het gelijk hebben over de definitie van respect die in de westerse cultuur nu eenmaal anders uitgedragen wordt dan in de Chinese.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:13 schreef TC03 het volgende:
[..]
Mag TS ook respectvol weigeren, vind jij?
TS moet niks anders dan de consequenties aanvaarden van zijn gedrag.quote:Waarom moet TS zich wel aanpassen maar de schoonouders niet?
Geef gerust aan waar ik schrijf dat dit niet zou mogen, alvast bedankt!quote:Waarom mag TS niet gewoon doen wat hij wil...?
Waar gaat het dan wel om? Het bukken voor een andere cultuur?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het gaat niet om een kwestie van goed of fout, flapdrol.
Niet snappen wat onderdrukking isquote:
Schoonouders eisen geld en als TS die eisen niet tegemoet komt, moet hij de consequenties aanvaarden. Klinkt erg respectvol inderdaad. Hoe bedoel je 'geen vasthoudendheid'?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:46 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Kunnen ze het gelijk hebben over de definitie van respect die in de westerse cultuur nu eenmaal anders uitgedragen wordt dan in de Chinese.
[..]
TS moet niks anders dan de consequenties aanvaarden van zijn gedrag.
Omgekeerd hebben de schoonouders dat al aangetoond te doen, dus er is geen sprake van totale vasthoudendheid aan de eigen cultuur.
Er is geen emotionele chantage, want zijn vriendin blijft gewoon bij hem.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je praat tegen een muur. Sommige mensen hebben zo weinig persoonlijkheid dat ze het emotioneel chanteren van anderen goedpraten. Soort Stockholm-syndroom.
Ligt eraan of je allo of auto bent hč?quote:Cultuur betekent blijkbaar dat je gewoon moet doen wat er gezegd wordt en je eigen mening en gevoelens voor je moet houden.
Ik vind het inderdaad conservatief dat allo's meningen als een soort aanval op het westerse gedachtengoed worden gezien. Voor een cultuur die zogenaamd zo is voor vrije meningsuiting, raakt men echt belachelijk snel gepikeerd wanneer er een afwijking blijkt. Die onderdrukking lijkt de auto meer te voelen dan allo en dan is het verwijten ineens volkomen legitiem dat de ander zich niet voegt naar hun gedachtengoed. Iets met pot en balk..quote:Zo gaat dat in conservatieve culturen, daar wordt het individu onderdrukt onder het mom van traditie. En iedereen hier praat dat goed.
Volkomen subjectief stuk dit. Maar bedankt, ofzo.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:03 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Er is geen emotionele chantage, want zijn vriendin blijft gewoon bij hem.
[..]
Ligt eraan of je allo of auto bent hč?
[..]
Ik vind het inderdaad conservatief dat allo's meningen als een soort aanval op het westerse gedachtengoed worden gezien. Voor een cultuur die zogenaamd zo is voor vrije meningsuiting, raakt men echt belachelijk snel gepikeerd wanneer er een afwijking blijkt. Die onderdrukking lijkt de auto meer te voelen dan allo en dan is het verwijten ineens volkomen legitiem dat de ander zich niet voegt naar hun gedachtengoed. Iets met pot en balk..
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Niet snappen wat onderdrukking is
Jullie snappen het verschil niet tussen onderdrukken en afhankelijkheden inbouwen?quote:
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:59 schreef TC03 het volgende:
[..]
Schoonouders eisen geld en als TS die eisen niet tegemoet komt, moet hij de consequenties aanvaarden. Klinkt erg respectvol inderdaad. Hoe bedoel je 'geen vasthoudendheid'?
Asociaal gedrag goedpraten onder het mom van cultuur vind ik bijna nog erger dan het gedrag zelf.
Ik lees dat het een gebruik is waar de familie graag aan vasthouden, maar de eis mis ik even. Waar staat dat?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:59 schreef TC03 het volgende:
[..]
Schoonouders eisen geld en als TS die eisen niet tegemoet komt, moet hij de consequenties aanvaarden. Klinkt erg respectvol inderdaad. Hoe bedoel je 'geen vasthoudendheid'?
Het is niet asociaal om vanuit je eigen beperkte kader een waarde-oordeel te geven en het grotere plaatjes te missen. Maar ja, dat is ook een beetje de Hollandse cultuur, niet..quote:Asociaal gedrag goedpraten onder het mom van cultuur vind ik bijna nog erger dan het gedrag zelf.
Omdat je na mijn steekhoudende argumenten inhoudelijk uitgekletst bent met je onzinquote:
Het feit dat dit topic bestaat toont aan dat er emotionele chantage is. TS is niet vrij om te doen wat hij wil zonder daarvoor veroordeeld te worden door zijn schoonfamilie.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:03 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Er is geen emotionele chantage, want zijn vriendin blijft gewoon bij hem.
Vrijheid van meningsuiting betekent enkel dat je niet in de cel hoeft vanwege je mening. Jij hebt het over tolerantie en dat is iets anders.quote:Ik vind het inderdaad conservatief dat allo's meningen als een soort aanval op het westerse gedachtengoed worden gezien. Voor een cultuur die zogenaamd zo is voor vrije meningsuiting, raakt men echt belachelijk snel gepikeerd wanneer er een afwijking blijkt. Die onderdrukking lijkt de auto meer te voelen dan allo en dan is het verwijten ineens volkomen legitiem dat de ander zich niet voegt naar hun gedachtengoed. Iets met pot en balk..
moest lachenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 13:50 schreef flappy het volgende:
Geef ze een paar tegoedbonnen van de V&D.
Je bent het niet kwijt. Je krijgt er voor terug (zolang het huwelijk duurt - bij verschillende gebruiken). Geen borg dus. Kwetsbaar maken, harmonie bevorderen. Wat bij Nederlanders wel nodig is ook. Ze zijn zo snel aangevallen in hun identiteit. Gaat altijd maar om ikke. Opkomen voor jezelf. Bijna niet om rekening houden met een ander.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:21 schreef Tyr80 het volgende:
Nee je bent het sowieso kwijt, of je huwelijk naar de knoppen gaat of niet. Zoals jij het beschrijft is het een soort borg die je nooit terugziet. Waarom zou je je er dan anders door gaan gedragen?
Is gewoon onderdrukking vriend. Je kan het goedpraten wat je wilt, maar het feit blijft dat TS gedwongen wordt om iets te doen wat hij niet wilt. Er is geen enkele sprake van vrijwilligheid.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:17 schreef Koral het volgende:
[..]
[..]
Jullie snappen het verschil niet tussen onderdrukken en afhankelijkheden inbouwen?![]()
Zie het als een wederkerigheid. Dat geef je en dat neem je. Bij onderdrukking wordt alleen iets genomen en zeker niets van waarde gegeven.
In het geval van een bruidsschat bij chinezen is het in mijn ogen meer iets van jezelf kwetsbaar maken (als je huwelijk naar de knoppen gaat ben je het kwijt). Daarmee zul je je harmonieuzer gedragen (Nederlanders waarschijnlijk niet maar dat terzijde) en dus beter zijn voor je kwetsbare dochter. Welke ouder wil dat nou niet?
Als je verder wat van Chinezen wilt snappen dan lees de analecten van Confucius eens. Kernwoorden: betrouwbaar, moreel, wijsheid, rechtvaardigheid en welwillendheid.
Noem me daarna eens een vergelijkbaar Nederlands boek, van zover terug dat nog steeds zo relevant is. En dan heb ik het nog geen eens over Lao Tse gehad
Het is een eis, omdat ze geen "nee" accepteren zonder daar consequenties aan te verbinden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:19 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
[..]
Ik lees dat het een gebruik is waar de familie graag aan vasthouden, maar de eis mis ik even. Waar staat dat?
Consequenties van je gedrag aanvaarden is onderdeel van verantwoording nemen, zeg maar volwassen gedrag enzo. Zeg maar net wat die schoonouders deden toen hun dochters met kaaskoppen thuiskwamen en er een stel besloot niet te trouwen.
[..]
Het is niet asociaal om vanuit je eigen beperkte kader een waarde-oordeel te geven en het grotere plaatjes te missen. Maar ja, dat is ook een beetje de Hollandse cultuur, niet..
Nee, omdat je argumenten als een lul op Dirk slaan. Het is gewoon onderdrukking, hoeveel fancy woordjes je er ook tegenaan gooit.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:21 schreef Koral het volgende:
[..]
Omdat je na mijn steekhoudende argumenten inhoudelijk uitgekletst bent met je onzin
Omdat jij het niet snapt wil het niet zeggen dat het niet waar isquote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:29 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Nee, omdat je argumenten als een lul op Dirk slaan. Het is gewoon onderdrukking, hoeveel fancy woordjes je er ook tegenaan gooit.
Natuurlijk is het een borgquote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:28 schreef Koral het volgende:
[..]
Je bent het niet kwijt. Je krijgt er voor terug (zolang het huwelijk duurt - bij verschillende gebruiken). Geen borg dus. Kwetsbaar maken, harmonie bevorderen. Wat bij Nederlanders wel nodig is ook. Ze zijn zo snel aangevallen in hun identiteit. Gaat altijd maar om ikke. Opkomen voor jezelf. Bijna niet om rekening houden met een ander.
TS en zijn vriendin zitten hiermee in hun maag omdat ze niet vrij zijn om te doen wat ze willen zonder dat daar consequenties aan verbonden zitten. Dat is zeker een vorm van (milde) onderdrukking.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:30 schreef Koral het volgende:
[..]
Omdat jij het niet snapt wil het niet zeggen dat het niet waar is
Het is geen onderdrukking want cultuur. Dat is wat je zegt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:30 schreef Koral het volgende:
[..]
Omdat jij het niet snapt wil het niet zeggen dat het niet waar is
"We doen het al jaren zo, wie ben jij om hierover te oordelen!"quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:31 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Het is geen onderdrukking want cultuur. Dat is wat je zegt.
Ben ik wel met je eens. De ouders hadden ook zelf proactief kunnen aangeven dat een bruidsschat niet nodig is omdat dit nou eenmaal Nederland is en dit in Nederland niet gebruikelijk is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:31 schreef TC03 het volgende:
[..]
TS en zijn vriendin zitten hiermee in hun maag omdat ze niet vrij zijn om te doen wat ze willen zonder dat daar consequenties aan verbonden zitten. Dat is zeker een vorm van (milde) onderdrukking.
Zwarte Piet is een mooi voorbeeld, deze mensen zijn dus ook van mening dat deze niet aangepast hoeft te worden omdat er mensen aanstoot aan nemen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:32 schreef TC03 het volgende:
[..]
"We doen het al jaren zo, wie ben jij om hierover te oordelen!"
Als we deze gedachtegang in de geschiedenis van de mensheid overal op hadden toegepast, deden we nu nog steeds hele rare dingen.
Heb niet het gehele topic gelezen. Wel de OP, en de laatste pagina's. Daaruit maakt ik op dat veel mensen niet snappen dat afhankelijkheid wederzijds is. Je krijgt alleen maar naar wat je "aan vrijheid inlevert", niet welke invloed je ervoor terug krijgt. Dat is in mijn ogen gewoon anders, niet beter of slechter.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:28 schreef TC03 het volgende:
[..]
Is gewoon onderdrukking vriend. Je kan het goedpraten wat je wilt, maar het feit blijft dat TS gedwongen wordt om iets te doen wat hij niet wilt. Er is geen enkele sprake van vrijwilligheid.
Gozer, het maakt niet uit of de afhankelijk wederzijds is.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:34 schreef Koral het volgende:
[..]
Heb niet het gehele topic gelezen. Wel de OP, en de laatste pagina's. Daaruit maakt ik op dat veel mensen niet snappen dat afhankelijkheid wederzijds is. Je krijgt alleen maar naar wat je "aan vrijheid inlevert", niet welke invloed je ervoor terug krijgt. Dat is in mijn ogen gewoon anders, niet beter of slechter.
Maar goed, zoals ze zeggen met je vriendin moet je samenleven. Je schoonfamilie krijg je er maar bij. TS moet lekker zelf weten wat hij doet.
Dat dus. Al die ja maren zijn irrelevant.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:35 schreef TC03 het volgende:
[..]
Gozer, het maakt niet uit of de afhankelijk wederzijds is.
Het gaat erom dat TS het niet wilt, of het nou wel of niet wederzijds is. En dat is zijn goed recht. Het is zijn vriendin, zijn leven, zijn huwelijk.
Als je het zo ziet is een compromis niet mogelijk. Maar misschien kan je met zo'n instelling beter geen partner nemen van een andere cultuur.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Waar gaat het dan wel om? Het bukken voor een andere cultuur?
Afhankelijk maken gaat twee kanten op. Onderdrukking overheerst de een de ander. Is in dit geval absoluut niet zo. De mogelijke consequenties doen daar niets aan af. Als je financieel in de shit zit, zijn ze moreel verplicht om net zo hard bij te springen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:31 schreef TC03 het volgende:
[..]
TS en zijn vriendin zitten hiermee in hun maag omdat ze niet vrij zijn om te doen wat ze willen zonder dat daar consequenties aan verbonden zitten. Dat is zeker een vorm van (milde) onderdrukking.
Er is dan ook geen compromis mogelijk in het geval van botsende culturen of gevoelens zoals hier.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je het zo ziet is een compromis niet mogelijk. Maar misschien kan je met zo'n instelling beter geen partner nemen van een andere cultuur.
Het gaat niet om de afhankelijkheid.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:39 schreef Koral het volgende:
[..]
Afhankelijk maken gaat twee kanten op. Onderdrukking overheerst de een de ander. Is in dit geval absoluut niet zo. De mogelijke consequenties doen daar niets aan af. Als je financieel in de shit zit, zijn ze moreel verplicht om net zo hard bij te springen.
Ik wacht nog steeds op een antwoord op mijn vraag om een Nederlands persoon te noemen die vergelijkbaar is aan Confucius of Lao Tse. Die heren zijn van lang geleden en hebben dingen geschreven waar we heden ten dage nog steeds van leren. Hoezo rare dingen?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:32 schreef TC03 het volgende:
[..]
"We doen het al jaren zo, wie ben jij om hierover te oordelen!"
Als we deze gedachtegang in de geschiedenis van de mensheid overal op hadden toegepast, deden we nu nog steeds hele rare dingen.
Ik zou zeker geen partner nemen die meer waarde hecht aan onnozele tradities dan mijn gevoelens.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Als je het zo ziet is een compromis niet mogelijk. Maar misschien kan je met zo'n instelling beter geen partner nemen van een andere cultuur.
OMG, heel R&P wordt gechanteerd in plaats van in dubio te zitten!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
Het feit dat dit topic bestaat toont aan dat er emotionele chantage is. TS is niet vrij om te doen wat hij wil zonder daarvoor veroordeeld te worden door zijn schoonfamilie.
Tolerantie naar elkaar ja, tweerichtingsverkeer.quote:[..]
Vrijheid van meningsuiting betekent enkel dat je niet in de cel hoeft vanwege je mening. Jij hebt het over tolerantie en dat is iets anders.
Het is niet manipulatief om de iemand anders achtergrond volkomen weg te zetten als asociaal en debiel, zonder het in de bredere context buiten alleen jezelf te betrekken. Superaardig zelfs ja.quote:Ik hecht heel veel waarde aan mensen die aardig zijn en niet manipuleren ja.
Net zoals ts kan eisen om het niet te doen, waar ook consequenties aan hangen ja. Hoeft een huwelijk niet per se in de weg te staan, want ts en vriendin kunnen alsnog zelf bepalen hoe verder te gaan.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:29 schreef TC03 het volgende:
[..]
Het is een eis, omdat ze geen "nee" accepteren zonder daar consequenties aan te verbinden.
Vertel eens hoe je dit onderzocht hebt?quote:Het is zeker niet asociaal om vanuit mijn niet-beperkte kader een waarde-oordeel te geven. Waarden als vrijheid en gelijkheid zijn universeel en niet cultuur gebonden.
Wat begrijp je niet aan mijn laatste zin?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:35 schreef TC03 het volgende:
[..]
Gozer, het maakt niet uit of de afhankelijk wederzijds is.
Het gaat erom dat TS het niet wilt, of het nou wel of niet wederzijds is. En dat is zijn goed recht. Het is zijn vriendin, zijn leven, zijn huwelijk.
Verder maakt het wel uit of afhankelijk wederzijds is want dan is het geen onderdrukking wat jullie de hele tijd lopen te roeptoeteren.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:34 schreef Koral het volgende:
[..]
TS moet lekker zelf weten wat hij doet.
Lekker fucking belangrijk wat duizenden jaren geleden door een pipo in een clownspak is opgeschreven. Mensen die leven volgens dat soort boekenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:41 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op een antwoord op mijn vraag om een Nederlands persoon te noemen die vergelijkbaar is aan Confucius of Lao Tse. Die heren zijn van lang geleden en hebben dingen geschreven waar we heden ten dage nog steeds van leren. Hoezo rare dingen?
Meer dat jullie zeggen dat dat hele sinterklaasgebeuren emotionele chantage is en onderdrukking is. Oh en ook nog eens kinderhandel.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:34 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een mooi voorbeeld, deze mensen zijn dus ook van mening dat deze niet aangepast hoeft te worden omdat er mensen aanstoot aan nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |