Dat komt in praktijk neer op het uitbannen van religie.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eensch.
Wat dat betreft denk ik dat de oplossing niet zozeer zit in het uitbannen van religie, maar in het uitbannen van het dogma dat religieuze opvattingen een speciale behandeling verdienen.
Er dient op ideeen geschoten te worden, ongeacht waar die ideeen vandaan komen.
Dit ook inderdaadquote:Op zondag 17 januari 2016 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Helaas. Maar zolang religieuzen zich met anderen bemoeien, zullen anderen zich met die religie bemoeien. Geen gejank daarover dan.
Dit geldt natuurlijk ook voor niet-religieuze opvattingen.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:10 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ach van mij mogen ze het ook uiten en verkondigen. Vrijheid van meningsuiting. Ik trek de grens bij het proberen de religieuze wil op te leggen door geweld en politieke dwang.
Wellicht. Maar dan wel in die volgorde.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat komt in praktijk neer op het uitbannen van religie.
Nou, graag.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht. Maar dan wel in die volgorde.
De bescherming van geloofsafvalligen lijkt me eerlijk gezegd al voldoende geregeld op basis van bestaande wetgeving die niet specifiek betrekking heeft op religie. Dat is gewoon een kwestie van uitvoeren.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, graag.
Een mooie eerste stap zou actieve bescherming door de overheid van geloofsafvalligen zijn. Een tweede stap het afschaffen van de Vrijheid van Religie.
Goede toevoeging en precies zoals ik het ook zie.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk ook voor niet-religieuze opvattingen.Iedereen dient vrij te zijn in zowel het uiten van ideeen als het uiten van kritiek op ideeen.
Ik zie er eigenlijk vrij weinig van. Ik heb nog nooit gehoord van proactieve maatregelen op dat vlak.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
De bescherming van geloofsafvalligen lijkt me eerlijk gezegd al voldoende geregeld op basis van bestaande wetgeving die niet specifiek betrekking heeft op religie. Dat is gewoon een kwestie van uitvoeren.
Klopt. Er zou op dat vlak veel meer kunnen en moeten gebeuren. Wellicht heeft dat ook deels te maken met het taboe op het aanpakken van religie.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zie er eigenlijk vrij weinig van. Ik heb nog nooit gehoord van proactieve maatregelen op dat vlak.
Waar het om gaat is dat religies aanhangers bepaalde denkbeelden voorspiegelen die helemaal niet realistisch zijn. Van het eten van gras genees je geen kanker. Toch kun je mensen zo gek krijgen om ze gras te laten eten en ze willen er nog voor betalen ook. Dat geldt dan toch ook voor het voorspiegelen van een Godsbeeld en waar aanhangers op bedevaartsoorden gul de portemonnee voor trekken? Waar ligt het verschil?quote:Op zondag 17 januari 2016 12:28 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Verotte mensen hou je altijd, ongeacht religie of niet, ongeacht welke stroming.
Die heeft wel bestaan en bestaat nu nog, meerdere zelfs.quote:Op zondag 17 januari 2016 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja, helaas heeft dit type religie nog nooit bestaan.
Het soort religie dat niets zegt over:
- hoe we zouden moeten leven,
- wie met wie seks mag hebben en wanneer,
- op wie we bommen moeten gooien en wanneer,
- wat acceptabele grenzen zijn van wetenschappelijk onderzoek,
- etc, etc
is eenvoudig niet aantrekkelijk voor mensen. Over zulke vragen nadenken is namelijk lastig, en geen enkel antwoord is definitief. Het is heel aantrekkelijk om daar gewoon niet over na te denken en te doen alsof de antwoorden absoluut en onbespreekbaar zijn.
Het waren dan ook maar voorbeelden, die je bij deze hebt aangevuld. Vandaar de "etc, etc". Ik had het dan ook over het soort religie dat geen enkele mening heeft over wat dan ook: die bestaan niet.quote:Op zondag 17 januari 2016 17:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Die heeft wel bestaan en bestaat nu nog, meerdere zelfs.
Mijn geloof, hekserij, zegt niets over hoe je moet leven, geeft op z'n hoogst het advies er niet teveel een zooitje van te maken. Bemoeit zich in het geheel niet met wie met wie seks heeft. Heeft geen oorlogsrecht of wat dan ook en stimuleert het kritisch denken en onderzoeken.
Nee, ik bedoel daarmee ook jouw religie. Zoals gezegd: het soort religie dat nergens een mening over heeft bestaat niet.quote:Op zondag 17 januari 2016 17:44 schreef erodome het volgende:
Dit bedoel ik dus, jij hebt een tunnelvisie dat religie zo en zo moet zijn, maar je beeld is zeer beperkt. Als je abrahamisme bedoeld, noem het dan ook zo.
Je zou het ook zo kunnen zien dat erodome een beetje last had van een tunnelvisie met betrekking tot jouw mening en zij dacht dat jij het was, maar dat heb je dan bij deze rechtgezet.quote:(Over 'toon' gesproken trouwens..... maar daar hoor je mij niet over klagen. Ik constateer alleen een zekere hypocrisie.)
Nu moet je me even uitleggen hoe denk zelf na, neem niets (inc dat geloof) zomaar voor zoete koek aan dogmatisch zou zijn. Als advies dan zelfs, niet als regel, zonder enig (geloofs) gevolg eraan.quote:Op zondag 17 januari 2016 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het waren dan ook maar voorbeelden, die je bij deze hebt aangevuld. Vandaar de "etc, etc". Ik had het dan ook over het soort religie dat geen enkele mening heeft over wat dan ook: die bestaan niet.
Een religieuze rechtvaardiging van kritisch denken is wat mij betreft net zo dogmatisch als een religieuze rechtvaardiging van een mening over seks.
Elke mening die begint met "volgens mijn geloof..." is dogmatisch van aard, en een mening die dat niet nodig heeft is niet religieus van aard.
[..]
Nee, ik bedoel daarmee ook jouw religie. Zoals gezegd: het soort religie dat nergens een mening over heeft bestaat niet.
(Over 'toon' gesproken trouwens..... maar daar hoor je mij niet over klagen. Ik constateer alleen een zekere hypocrisie.)
Ik heb zat last van tunnelvisie, ook ik ben gewoon een mens met menselijke "tekortkomingen". Ik ben geen heilige die ver boven de mensheid verheven is.quote:Op zondag 17 januari 2016 19:01 schreef tybo het volgende:
[..]
Je zou het ook zo kunnen zien dat erodome een beetje last had van een tunnelvisie met betrekking tot jouw mening en zij dacht dat jij het was, maar dat heb je dan bij deze rechtgezet.
wat dat betreft zijn we allemaal het zelfdequote:Ik heb zat last van tunnelvisie, ook ik ben gewoon een mens met menselijke "tekortkomingen". Ik ben geen heilige die ver boven de mensheid verheven is.
Hoe kan je dat stellen? Voor zoiets is ten eerste enige basale kennis nodig en als iets is dat religie actief tegenwerkt is kennisvergaring uit een andere bron dan religieuze tekst du jour.quote:Op zondag 17 januari 2016 13:34 schreef User8472 het volgende:
[..]
Ja, dat zal best maar ik ga er dus vanuit dat zo'n begrip pas veel later, of misschien wel nooit bekend was geweest zonder de invloed van religie.
Hier wil ik toch nog even op inhaken...quote:Op zondag 17 januari 2016 13:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ken ook geen een samenleving die wel technologie had, maar geen aarsmaden. Toch lijkt het me niet nodig om aarsmaden als een voorwaarde voor technologie te zien.
Nogmaals, dit is NIET waar. Geld voor sommige religie's, niet voor allen.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kan je dat stellen? Voor zoiets is ten eerste enige basale kennis nodig en als iets is dat religie actief tegenwerkt is kennisvergaring uit een andere bron dan religieuze tekst du jour.
Ja leuk voor je met je hekserij maar dat is nauwelijks een religie te noemenquote:Op zondag 17 januari 2016 21:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is NIET waar. Geld voor sommige religie's, niet voor allen.
Dit is als zeggen een ijsbeer is een roofdier, dus alle zoogdieren zijn roofdieren.
Zeker, maar dat was het punt niet. Het punt was wel dat er een oorzakelijk verband zou zijn en dat is er net zomin als met allerlei andere zaken en technologische vooruitgang.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier wil ik toch nog even op inhaken...
Ik snap wat je bedoeld met deze vergelijking, maar het klopt niet.
Aarsmaden hadden geen grote invloed op het hele leven, religie wel. Religie beheerste hele samenlevingen van voor tot achteren, aarsmaden niet.
Religie's hebben vormen aangenomen waarin ze landswetten en gewoontes werden, dat betekend dat alles in die samenlevingen dankzij of ondanks religie was.
Dat 'ondanks' is inderdaad het punt.quote:Zo zie je bv bij het christendom veel innovatie ondanks de religie,
Wat is het nou? Dankzij, of ondanks?quote:waar mensen tegen religie ingingen en daar vaak een stevige prijs voor moeten betalen. Er zijn meer voorbeelden van verschillende religie's of vormen van die religie in een bepaald tijdsvlak/samenleving te vinden, teveel zelf, daar geef ik je gelijk in.
Maar neem dan het oude perzie bv, daar was het vrije intellect een deel van de religieuze samenleving, dat werd gevierd en gestimuleerd, het zorgde zelfs dat je tot de hoogst rangen van de religie door kon dringen.
Zelfde bij de Egyptenaren, waar onderzoek, medische kennis, bouwkunst en nog veel en veel meer in handen was van religie en weinig beperkingen kende (nou ja, een fiks deel van de tijd dan).
Het is dus allemaal niet zo zwart-wit en ik durf het een feit te noemen dat heel erg veel innovatie in de geschiedenis dankzij religie is. Zou bijna zo durven stellen dat dat meer is dan ondanks religie.
Niet als we het over de laatste 2000 jaar hebben trouwens, niet als we het over de "moderne" innovatieslag hebben. Daarin ben ik dankbaar voor het ondanks religie.
Ik heb het echt niet alleen over hekserij.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja leuk voor je met je hekserij maar dat is nauwelijks een religie te noemen.
Beide, soms ondanks zoals je hebt gezien tijdens dat christendom, soms dankzij zoals bij bv die perzen. Verschilt dus per religie, stroming en tijdvlak.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker, maar dat was het punt niet. Het punt was wel dat er een oorzakelijk verband zou zijn en dat is er net zomin als met allerlei andere zaken en technologische vooruitgang.
[..]
Dat 'ondanks' is inderdaad het punt.
[..]
Wat is het nou? Dankzij, of ondanks?
quote:Op donderdag 14 januari 2016 07:30 schreef timmmmm het volgende:
Het is ongelooflijk dwaas om te denken dat de wereld vreedzaam zou zijn zonder geloof
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |