abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159485301
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:36 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Met het verschil dat mensen zichzelf niet moeten vergelijken met God. Het tweede verschil is dat Hitler alleen op geloof wilde moorden. Voorbijgaand aan rechtvaardigen.
Ach ja, als god het wil dan is het natuurlijk ineens niet heel verwerpelijk. Duidelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 09:02:32 #252
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_159485454
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 17:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Ondertussen snap ik nog steeds niet waarom een alwetende god überhaupt een laatste oordeel schijnproces-met-executie zou moeten uitvoeren. (Opwekken "oordelen" doodmaken)

Algoed kan ik het niet noemen, verspilling wel.
Hier sluit ik mij bij aan. Compleet overbodig maar wel nuttig natuurlijk als dreigmiddel. Wacht maar, er komt nog een oordeel....
pi_159486012
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
Toen ik dat probeerde ging jij over op agnostische manuscripten.
Agnostische manuscripten ?? Je moet eens opzoeken wat GNOSTISCHE geschriften wil zeggen !
En verder dan ' Openbaringen ' ben je niet gekomen ? Dat zijn GNOSTISCHE geschriften vanuit het begin van de 2e eeuw, geschreven door meerdere personen die ze zagen vliegen.
pi_159486401
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 08:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, als god het wil dan is het natuurlijk ineens niet heel verwerpelijk. Duidelijk.
Het gaat om de achterliggende gedachte. Hitler kon, met het doden van Joden, de slechtheid niet uit de wereld helpen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hier sluit ik mij bij aan. Compleet overbodig maar wel nuttig natuurlijk als dreigmiddel. Wacht maar, er komt nog een oordeel....
Na duizend keren uitleg en nog snappen jullie het niet? En dan noem je religieuzen dom dat ze de evolutie niet snappen? Hopeloos.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 09:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Agnostische manuscripten ?? Je moet eens opzoeken wat GNOSTISCHE geschriften wil zeggen !
En verder dan ' Openbaringen ' ben je niet gekomen ? Dat zijn GNOSTISCHE geschriften vanuit het begin van de 2e eeuw, geschreven door meerdere personen die ze zagen vliegen.
Ja, dat is mijn punt, he? Gnostische hierarchen en Paulustische agnosten... Wat? Ik had het over de tweede dood en hoe we daarbij komen en jij komt met de echtheid van manuscripten van gnosten.
pi_159486508
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het gaat om de achterliggende gedachte. Hitler kon, met het doden van Joden, de slechtheid niet uit de wereld helpen.
Als ik me niet vergis is god dat ook nooit gelukt.

Het lijkt me echt nog steeds een gevalletje special pleading.
pi_159486689
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me echt nog steeds een gevalletje special pleading.
Mja, dan kan men zich op theodiceeën beroepen. Ik denk dat geen enkele theodiciee houdbaar is, maar ik kan me voorstellen dan men dat terminste als argument neemt.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_159486700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is het dan al eerder gebeurd wat hij van plan is te doen?
pi_159486723
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:19 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Zover ik dat kan beoordelen bestaat god niet en is hij derhalve ook nooit iets van plan geweest.

Laten we niet uit het oog verliezen dat we het hier uitsluitend over veronderstellingen van gelovigen hebben. En sommige van die veronderstellingen leg ik uit als 'geloof in een immorele god'.
pi_159486737
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:19 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Kun je deze uitspraak nader verklaren? Ik snap het niet helemaal en daarom kan ik geen antwoord geven of vraag erover stellen.
pi_159486740
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zover ik dat kan beoordelen bestaat god niet en is hij derhalve ook nooit iets van plan geweest.

Laten we niet uit het oog verliezen dat we het hier uitsluitend over veronderstellingen van gelovigen hebben.
Dus waarom zeg je dan dat het hem nog niet is gelukt?
pi_159486762
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:21 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dus waarom zeg je dan dat het hem nog niet is gelukt?
Omdat dat feitelijk juist is. :) Een niet-bestaande god kan nergens in slagen.
pi_159486794
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:21 schreef laforest het volgende:

[..]

Kun je deze uitspraak nader verklaren? Ik snap het niet helemaal en daarom kan ik geen antwoord geven of vraag erover stellen.
Molurus zegt dat het volgens hem God nog niet gelukt om alle slechtheid uit de wereld te halen. Bij 'lukken' denk je aan een poging. Dus ik vroeg hem of God al had gepoogd om die slechtheid weg te halen op de manier zoals hij van plan is. Met armageddon en tweede dood enzo.
pi_159486796
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kan een God niet bestaan, heb je daar bewijs voor?
pi_159486858
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

En toch zeg je dat het hem volgens jou niet is gelukt. Dus volgens jou moest hij het tenminste een keer hebben geprobeerd en niet geslaagd. En een niet-bestaande god is niets. Gewoon niets en kan dus ook niet iets. En toch zeg je het is hem nooit gelukt.
pi_159486879
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:24 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Molurus zegt dat het volgens hem God nog niet gelukt om alle slechtheid uit de wereld te halen. Bij 'lukken' denk je aan een poging. Dus ik vroeg hem of God al had gepoogd om die slechtheid weg te halen op de manier zoals hij van plan is. Met armageddon en tweede dood enzo.
De vraag is of God überhaupt een plan nodig heeft. Als God omnipotent is dan kan hij iets denken en *plop* gebeurd. Ik denk dat het denken in termen zoals 'plan' juist iets heel menselijks is, niet goddelijk.
Wij mensen hebben plannen en op basis daarvan manipuleren we de wereld om ons heen. Denken dat God een plan heeft, als hij zou bestaan, vind ik richting antropomorfisme neigen.
pi_159486904
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:24 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Het bewijs bij een ander leggen vind ik een drogredenering. Als je A claimt dan moet je A maar bewijzen, niet een ander vragen om niet-A te bewijzen.
pi_159486923
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:29 schreef laforest het volgende:

[..]

Het bewijs bij een ander leggen vind ik een drogredenering. Als je A claimt dan moet je A maar bewijzen, niet een ander vragen om niet-A te bewijzen.
Oh, het was ook meer een algemeen iets om de discussie levendig te houden. Niet dat ik verwacht dat Gods bestaan ook maar even bewezen kan worden.

Ik zit aan het bier (uit de nachtdienst), had dat wat anders moeten verwoorden. ^O^
pi_159486955
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:24 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Neuh, ik pretendeer ook niet dat te kunnen bewijzen. Dat die god - als die bestaat - geen enkele aanwijsbare invloed heeft op de wereld is wat mij betreft voldoende. :)

Of zoals Hitchens zei: "het is een grote opluchting dat er geen bewijs is voor het bestaan van zo'n gruwelijk wezen".
pi_159486981
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:27 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En toch zeg je dat het hem volgens jou niet is gelukt. Dus volgens jou moest hij het tenminste een keer hebben geprobeerd en niet geslaagd. En een niet-bestaande god is niets. Gewoon niets en kan dus ook niet iets. En toch zeg je het is hem nooit gelukt.
Ik heb nergens gesuggereerd dat hij het heeft geprobeerd. Ook als je iets niet probeert kun je niet zeggen dat het is gelukt, of wel?
pi_159487012
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:29 schreef laforest het volgende:

[..]

Inderdaad. Dit is helaas een nogal veel voorkomende strategie in diverse debatten, niet alleen over religie. Het is 1 van de drie meest gemaakte fouten:

- omkering bewijslast
- ad ignorantiam
- ad hominem
pi_159487048
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:28 schreef laforest het volgende:

[..]

De vraag is of God überhaupt een plan nodig heeft. Als God omnipotent is dan kan hij iets denken en *plop* gebeurd.
Wat ongelovigen steeds schijnen te vergeten of niet te begrijpen is de vrije wil.
Daardoor gaat hij niet als een tiran zijn zin doordrijven. Hij houdt rekening met de mens, laat hen weten wat hij gaat doen en geeft hen kansen en tijd.
quote:
Ik denk dat het denken in termen zoals 'plan' juist iets heel menselijks is, niet goddelijk.
Wij mensen hebben plannen en op basis daarvan manipuleren we de wereld om ons heen. Denken dat God een plan heeft, als hij zou bestaan, vind ik richting antropomorfisme neigen.
Er staat: de mens is naar Gods beeld geschapen. Dus waarom zou een plan hebben niet bij God horen? Toen hij de mens maakte, was dat zonder plan? Gewoon boem bam klaar? En als je het plan bedoelt zoals 'gewoon doen wat hij wilt' dan heb ik het al uitgelegd hierboven met de vrije wil.

En als je nu zegt dat vrije wil niet bestaat want God weet alles en bla bla, dan denk je weer uit de richting (de richting van niet-gelovigen) want gelovigen geloven in vrije wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2016 10:39:44 ]
pi_159487052
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neuh, ik pretendeer ook niet dat te kunnen bewijzen. Dat die god - als die bestaat - geen enkele aanwijsbare invloed heeft op de wereld is wat mij betreft voldoende. :)

Of zoals Hitchens zei: "het is een grote opluchting dat er geen bewijs is voor het bestaan van zo'n gruwelijk wezen".
Interessant :Y

Ik zie het allemaal wel als ik dood ga.
Op Aarde vind ik het allemaal wel best. Persoonlijk staat georganiseerde religie mij tegen. Maar ik vind het mooi als iemand zijn hoop/gevoel/steun vindt in een vorm van religie. Maar zodra het een grootschalige georganiseerde religie is dan krijg je enge dingen.

Maar goed, dat is een persoonlijk iets. Zal daar niemand voor afzeuren ofzoiets. Prima allemaal, maar val mij niet lastig met je georganiseerde normen en waarden, accepteer mij dan ook dat ik daar geen behoefte aan heb. Als ik dat aan de deur vertel bij Jehova's willen ze een discussie aan. Dan hebben ze klaarblijkelijk niet geluisterd naar wat ik zei. Dat vind ik dan jammer. Accepteer ook als iemand het netjes verteld er geen behoefte aan te hebben.
pi_159487068
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb nergens gesuggereerd dat hij het heeft geprobeerd. Ook als je iets niet probeert kun je niet zeggen dat het is gelukt, of wel?
Maar jij zegt het is hem nooit gelukt. Dan wekt dat toch die suggestie? 8)7
pi_159487096
Wat was dat

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2016 10:40:18 ]
pi_159487113
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 10:30 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Oh, het was ook meer een algemeen iets om de discussie levendig te houden. Niet dat ik verwacht dat Gods bestaan ook maar even bewezen kan worden.

Ik zit aan het bier (uit de nachtdienst), had dat wat anders moeten verwoorden. ^O^
^O^ Proost
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')