abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 januari 2016 @ 16:40:20 #176
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_158875985
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Mja. Geldcreatie an sich is geen probleem. Geldcreatie onafhankelijk van een politiek leiderschap ook niet. Dat een onafhankelijk instituut als de centrale bank rente int van hun kosteloos gecreëerde geld is wel een probleem. Geef een centrale bank dan gewoon een onwrikbaar jaarbedrag om de operatie draaiende te houden op voorwaarde dat ze de Geldcreatie in stap houden met de gecreëerde fisieke waarde in de vorm van de productie en diensten van een land. Waar gaat de rente heen die geïnt wordt?
Dat is wel een probleem, want de basis van geld is dat het altijd gedekt moet zijn door goud of zilver!
  woensdag 6 januari 2016 @ 16:41:24 #177
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_158876006
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Rente wordt vaak als probleem gezien, maar is het niet. Rente wordt pas een probleem als je meer leent dan je aan rendement uit je lening kunt halen.
Er wordt vaak geopperd dat rente niet gecreerd wordt. Dat klopt, maar dat hoeft ook niet. Het geld waarmee je rente betaalt verdwijnt niet uit de economie, dat wordt in feite continu rond gepompt.
Maar het hele renteconcept is niet nodig. Zeker niet vanaf een centrale bank. Dat commerciële banken rente innen vind ik nog niet eens een probleem.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_158876042
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Mja. Geldcreatie an sich is geen probleem. Geldcreatie onafhankelijk van een politiek leiderschap ook niet. Dat een onafhankelijk instituut als de centrale bank rente int van hun kosteloos gecreëerde geld is wel een probleem. Geef een centrale bank dan gewoon een onwrikbaar jaarbedrag om de operatie draaiende te houden op voorwaarde dat ze de Geldcreatie in stap houden met de gecreëerde fisieke waarde in de vorm van de productie en diensten van een land. Waar gaat de rente heen die geïnt wordt?
Als we de FED als voorbeeld nemen: daar gaat de rente naar de staatskas.
De banken die zetel hebben in de FED krijgen 6% rendement over de obligaties die die zetel vertegenwoordigen. Dat is in de praktijk een paar honderd miljoen.
De staatskas krijgt iets van 90 miljard aan rente van de FED per jaar.

Op zich is de FED best wel een interessant systeem.
Zo was het voor de crisis zo dat de FED geld uitleent aan banken, die dat vervolgens uitlenen aan de Amerikaanse staat. De banken konden dus schatrijk worden aan de Amerikaanse staatsschuld.
Maar tijdens de crisis is besloten dat de staat rechtstreeks kan lenen bij de FED. Dus de FED koopt staatsobligaties, krijgt daar bijv. 1% rente over van de staat, die dan weer terugvloeit naar de staatskas.
Het is bijna een perpetuum mobilee qua schuldcreatie.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_158876148
quote:
5s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:34 schreef jogy het volgende:
En hoe kan je rente afbetalen als al het uitgegeven geld al gebaseerd is op rente?
Heel simpel voorbeeld:

stel hij gaat voor mij een opdracht doen waarvoor ik je 20 euro per maand verdien.
Voor die opdracht moet jij een investering doen van 100 euro, die je van mij leent
We spreken af dat je maandelijks 10 euro aan rente en 10 euro aan aflossing betaalt.

Elke maand betaal ik je dus 20 euro voor je dienstverlening, die je vervolgens weer aan mij terug geeft als rente en aflossing.
10 maanden later heb je alles afgelost.
En dat terwijl er geen extra geld nodig was omdat te doen
  woensdag 6 januari 2016 @ 16:51:24 #180
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158876296
Ik wil dat Nederland een dictatuur wordt
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158876332
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:40 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Dat is wel een probleem, want de basis van geld is dat het altijd gedekt moet zijn door goud of zilver!
Nee, dat is niet waar.
Geld is begonnen als schuld.
En dan praat je over duizenden jaren terug toen we handel gingen drijven.
Dat ging in het begin door goederen gelijk over te steken, maar omdat dat niet handig is kwamen er schuldbekentenissen. In het begin in de vorm van kleitabletten en dergelijke waar de schuld op geschreven stond. Later is dat gestandariseerd door een bepaald fysiek ruilmiddel te gebruiken dat iedereen accepteert. Bij ons was dat goud en zilver. Inheemse volken gebruiken bijv. schelpen voor datzelfde doel.
Op een gegeven moment is men dat goud gaan opslaan en werden er papieren uitgedeeld die dat goud zouden vertegenwoordigen.
Dat verwaterde doordat de vraag naar geld groter werd dan we aan goud hebben.
Tot het moment dat het goud werd losgelaten.
pi_158876364
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:41 schreef jogy het volgende:

[..]

Maar het hele renteconcept is niet nodig. Zeker niet vanaf een centrale bank. Dat commerciële banken rente innen vind ik nog niet eens een probleem.
Zonder renteconcept zou het geld gratis zijn.
Tja, dat past niet in onze economie ;)
alles heeft een bepaald rendement: jouw arbeid, goederen die je maakt of verkoopt, diensten die je verleent: het wordt niet gratis gedaan.
pi_158876381
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:51 schreef Villas__Rubin het volgende:
Je kunt ook naar een dictatuur verhuizen ;)
pi_158876739
quote:
9s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:35 schreef jogy het volgende:
Ik zou er bijna oerchristen of moslim van worden.
Hebben ze vroeger al eens geprobeerd:

[ Bericht 35% gewijzigd door Dance99Vv op 06-01-2016 17:33:39 ]
-
  Moderator woensdag 6 januari 2016 @ 18:11:12 #186
249559 crew  Lavenderr
pi_158878106
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:51 schreef Villas__Rubin het volgende:
Er zitten nog wel een paar dictators werkeloos thuis.
pi_158878422
Het is dan wel een stuk overzichtelijker ;)
pi_158878684
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 16:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar.
Geld is begonnen als schuld.
En dan praat je over duizenden jaren terug toen we handel gingen drijven.
Dat ging in het begin door goederen gelijk over te steken, maar omdat dat niet handig is kwamen er schuldbekentenissen. In het begin in de vorm van kleitabletten en dergelijke waar de schuld op geschreven stond. Later is dat gestandariseerd door een bepaald fysiek ruilmiddel te gebruiken dat iedereen accepteert. Bij ons was dat goud en zilver. Inheemse volken gebruiken bijv. schelpen voor datzelfde doel.
Op een gegeven moment is men dat goud gaan opslaan en werden er papieren uitgedeeld die dat goud zouden vertegenwoordigen.
Dat verwaterde doordat de vraag naar geld groter werd dan we aan goud hebben.
Tot het moment dat het goud werd losgelaten.
Keep trolling man, met je 'zonder rente zou geld gratis zijn'.
-
pi_158878926
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2016 15:55 schreef jogy het volgende:

[..]

Mja, als je als overheid afhankelijk bent van een centrale bank (of de mensen erachter die de financiën hebben om deze leningen weer aan de centrale banken te verlenen) voor je leningen en deze dus wel of niet gegeven zouden kunnen worden dan weet ik niet wie er de daadwerkelijke macht heeft. Ik ben hartstikke vrij om te werken of niet te werken alleen hangt mijn financiële bewegingsvrijheid daar wel vanaf. Ik ben vrij om een huisje boompje beestje te hebben en geld te verdienen of er de brui aan te geven en hartstikke vrij onder een brug te gaan slapen. Voor mij zijn de consequenties te overzien maar als je dezelfde keuze hebt als land dan zijn de overwegingen misschien wat groter.
In de meeste landen is de centrale bank van de overheid en de kredietverstrekkers zijn ook niet echt geheimzinnig, in Nederland zijn dat eigenlijk jij en ik voornamelijk via pensioenfondsen.

Geldcreatie is ook niet zo lastig uit te pluizen, kijk maar de Weimar republiek en Zimbabwe bijvoorbeeld. Wellicht is het wat dat betreft helemaal niet zo gek dat banken er ook wat over te zeggen hebben.
pi_158879012
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:35 schreef Lichtkogel het volgende:

[..]

Keep trolling man, met je 'zonder rente zou geld gratis zijn'.
Je kunt ook gewoon reageren.
Kennelijk heb je geen tegenargument.
pi_158879117
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 15:49 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Tip, kijk deze docu eens:

Heeft voor mij ook een aantal dingen inzichtelijker gemaakt, daar ik nog niet zo lang geleden ongeveer net als jij erin stond.
Ben nog steeds wel overtuigd van dat het allemaal wat genuanceerder zit dan dingen in de conspiracywereld worden afgeschilderd, maar het idee van zo'n schaduwregering wordt in een docu als deze wat mij betreft wel aardig goed aangetoond.
Bijna de hele docu gezien, wat een onzin. Werkelijk geen enkel feit, enkel suggesties en korte clipjes zonder toelichting. Neem de Bush "New World Order" video, enkel de stukjes die smeuig zijn worden eruit geknipt.

En dan al die shit over chips in je arm en zo, nee sorry, dit is gewoon weer zo'n 13 in een dozijn knip-en-plak docu waar youtube mee vol staat.

Oh, en ironisch dat iedereen hysterisch zit te klappen en te gillen om die nepkomediant met z'n domme mening. Iets over domme massa enzo.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:55:59 #192
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_158879158
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:53 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Bijna de hele docu gezien, wat een onzin. Werkelijk geen enkel feit, enkel suggesties en korte clipjes zonder toelichting. Neem de Bush "New World Order" video, enkel de stukjes die smeuig zijn worden eruit geknipt.

En dan al die shit over chips in je arm en zo, nee sorry, dit is gewoon weer zo'n 13 in een dozijn knip-en-plak docu waar youtube mee vol staat.

Oh, en ironisch dat iedereen hysterisch zit te klappen en te gillen om die nepkomediant met z'n domme mening. Iets over domme massa enzo.
zo'n chip in je armen gebruiken ze toch al in clubs, je kan hem opladen ,laten we zeggen 50 euro en als je drinken haalt scannen ze de rekening eraf.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:56:42 #193
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_158879170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Er zitten nog wel een paar dictators werkeloos thuis.
Wat schuif het, ik maak wel een mooie dictatuur van Nederland, (Ik ben alleen niet werkeloos.)

Eerste wat ik ga doen is weer de studiefinanciering invoeren, onderwijs en innovatie meer subsidiëren, afschaffen van de publieke omroep, twee kinderbeleid, mensen de keuze geven voor maar één paspoort kiezen of anders opdonderen, nieuwvolkslied invoeren (TheRabbitsong), 1 uur per dag verplicht indien men er lichamelijk toe in staat is te bewegen voor elke Nederlander, gratis zorg en eigen medicijnfabrieken.

En iedereen verplichten 4 uur per week naar een cursus te gaan hoe word ik een sociale burger in Nederland en hoe kan ik mijn andere Nederlanders van dienst zijn.

Fabrieken te ontwikkelen en te bouwen die individuele consument producten (op maat) kunnen gaan leveren zoals auto's meubels tv en telefoons. Snelbouw en snel demontagebouw geen langdurige of duurzaam bouw meer en het renoveren van bedrijfspanden naar woonpanden

Banden aanhalen of verbeteren met China Rusland Iran om handel te kunnen drijven.

Dit zijn slechts de eerste centimeters van mijn "ijs"berg aan veranderingen onder mijn dictatorschap.
Hoe stout is Konijntjuh!
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:58:38 #194
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_158879212
quote:
16s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:56 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Wat schuif het, ik maak wel een mooie dictatuur van Nederland, (Ik ben alleen niet werkeloos.)

Eerste wat ik ga doen is weer de studiefinanciering invoeren, onderwijs en innovatie meer subsidiëren, afschaffen van de publieke omroep, twee kinderbeleid, mensen de keuze geven voor maar één paspoort kiezen of anders opdonderen, nieuwvolkslied invoeren (TheRabbitsong), 1 uur per dag verplicht indien men er lichamelijk toe in staat is te bewegen voor elke Nederlander, gratis zorg en eigen medicijnfabrieken.

En iedereen verplichten 4 uur per week naar een cursus te gaan hoe word ik een sociale burger in Nederland en hoe kan ik mijn andere Nederlanders van dienst zijn.

Fabrieken te ontwikkelen en te bouwen die individuele consument producten (op maat) kunnen gaan leveren zoals auto's meubels tv en telefoons. Snelbouw en snel demontagebouw geen langdurige of duurzaam bouw meer en het renoveren van bedrijfspanden naar woonpanden

Banden aanhalen of verbeteren met China Rusland Iran om handel te kunnen drijven.

Dit zijn slechts de eerste centimeters van mijn "ijs"berg aan veranderingen onder mijn dictatorschap.
goede jetfighters kopen van de Russen ipv die modelbouw troep uit de USA
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:58:40 #195
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158879213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:53 schreef JimmyDean het volgende:

Allemaal verdedigingsmechanismen waardoor je zo reageert! Het idee van een geheime wereld elite kun je gewoon niet verdragen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158879226
Saai. Ik zou rapen en pillagen.
Conscience do cost.
pi_158879246
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:48 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon reageren.
Kennelijk heb je geen tegenargument.
Zonder rente zou geld JUIST waarde hebben, waarde die zich zou ontlenen als het aan de goudstandaard teruggekoppeld zou worden.

Doordat er rente wordt geheven is er nooit genoeg geld in omloop op de wereld om de rente terug te betalen. Stel, ik leen jou Eur 100,- en je moet mij 10% rente betalen... waar ga je die 10% vandaan halen dan? Dat moet ERGENS van ten koste gaan. En zo zie je dat dus wereldwijd zo ongeveer 60% onder de armoedegrens leeft en er continu geld bijgeprint moet worden om deze rente te kunnen voldoen. Kortom, als het heffen van rente wereldwijd verboden zou worden zouden we allemaal stukken beter af zijn. Stel je hoeft geen rente te betalen over je hypotheek voor 30 jaar lang, en kijk eens wat je daar dan van kan doen. En stel dan dat niemand die rente hoeft te betalen en wat iedereen dan overhoudt en wat voor een gigantische economische explosie dat zou opleveren...

Maar goed, vertel nog eens wat meer joh ;)
-
pi_158879256
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:58 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Allemaal verdedigingsmechanismen waardoor je zo reageert! Het idee van een geheime wereld elite kun je gewoon niet verdragen.
Sterker nog, ik zou willen dat er een groepje capabele mensen was die de boel in grote lijnen een beetje bestuurd. Ik heb liever Rothschild en Rockefeller dan Rutte en Roemer.
  Moderator woensdag 6 januari 2016 @ 19:01:41 #199
249559 crew  Lavenderr
pi_158879305
quote:

[..]

Klinkt eerlijk gezegd heel goed.
  woensdag 6 januari 2016 @ 19:02:04 #200
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158879315
quote:
Ik zou denk ik een vreselijke dictator zijn voor de kwaadwillenden in dit land. Die zal ik als een ware tyran behandelen, zodat ze niets maar dan ook niets meer zouden durven op den duur.
Voor het goede in de samenleving zal ik zeer goed en beschermend zijn. Maar het onkruid in deze samenleving gaat er op brute wijze aan. Dat mag je van me aannemen. Het zou heel snel over zijn met het huidige softe beleid.
Ik zou het best willen, dictator zijn. Streng, hard, maar rechtvaardig. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')