abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158562738
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 10:45 schreef Janneke141 het volgende:
Waar kan ik me trouwens aanmelden als plastictassencontroleambtenaar? En is er al een online meldpunt geopend voor winkeliers die hun klanten toch een plastic tasje geven?

Mag je bij de supermarkt je sperziebonen nog wel in een plastic zakje gooien, of moet dat ook papier worden?
Er zijn enkele situaties (uitzonderingen op het verbod) waarbij consumenten wel gratis een zeer dun plastic tasje (dunner dan 0,0015 millimeter) mogen krijgen. Het gaat om de volgende situaties:

Beschermen van etenswaren
Zeer dunne gratis plastic tasjes als enige verpakking zijn toegestaan wanneer ze etenswaren beschermen tegen vervuiling of besmetting met ziekteverwekkers. Bijvoorbeeld bij onverpakt zomerfruit, zoals aardbeien, of onverpakte groenten, zoals sperziebonen.

Zeer dunne plastic tasjes zijn voorts toegestaan in situaties waarbij levensmiddelen ongeschikt kunnen raken voor consumptie door lekvocht van rauwe vis, rauw vlees of rauw gevogelte uit niet gesloten verpakkingen. Voorbeelden hiervan zijn in papier verpakte verse vis, in losse folievellen verpakt rauw vlees of rauwe vleeswaren.

Tegengaan van voedselverspilling
Dunne gratis plastic tasjes als enige verpakking zijn verder toegestaan om voedselverspilling van losse levensmiddelen tegen te gaan. Bijvoorbeeld losse appels of losse winterpenen en andere losse groenten en fruit. Of losse broodjes.

Gesealde plastic tas bij taxfree winkel
In taxfree winkels op luchthavens of in het vliegtuig gekochte vloeistoffen, spuitbussen en gels worden verzegeld in een (doorzichtige) plastic tas. Voorbeelden zijn drank, deodorant en haargel. De plastic tas is in dat geval gratis. Voor de andere See Buy Fly tassen moet gewoon worden betaald.

https://www.rijksoverheid(...)ratis-plastic-tassen
pi_158562740
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 10:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

want als je naar de markt gaat om inkopen te doen kan je nooit van te voren bedenken om zelf een boodschappentas mee te nemen 8)7
Wel fijn als jouw vis van je groente is gescheiden. Helemaal handig als het bloed niet in je stoffen tas in trekt
  Boks-Chick zondag 27 december 2015 @ 11:01:37 #28
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_158562767
mee eens dat het overregelneverigheid pur sang is, maar op zichzelf is het geen probleem. In Rwanda is plastic tassen en plastic flesjes verboden (je mag het zelfs niet meenemen het land in) en iedereen doet daar kilo's boodschappen aan fruit etc. in papieren tassen of meegenomen boodschaptassen.

edit: en het moeten betalen van 10 of 25ct is al helemaal geen punt imo, bij de supermarkt en vele (huishoud)winkel is het al heel normaal dat te doen.
lolwut
pi_158562787
Hier in België kost een zakje tussen de 5 en 12 cent. :')
Ура для россии
pi_158562821
Plastics tassen bij de supermarkten moeten ze gewoon 2 euro per stuk maken. Al die mofo's die te lui zijn om zelf een tasje mee te nemen...
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 27 december 2015 @ 11:06:52 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158562840
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 11:05 schreef danos het volgende:
Plastics tassen bij de supermarkten moeten ze gewoon 2 euro per stuk maken. Al die mofo's die te lui zijn om zelf een tasje mee te nemen...
Waarom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158562859
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 11:05 schreef danos het volgende:
Volgens mij zijn die dingen bij de Appie al een euro. Dat eurootje extra maakt dan ook niet veel veel meer uit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_158562867
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom?
Om mensen de stimuleren zelf een tas mee te nemen en anders betaal je lekker de hoofdprijs voor de stukje plastic.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 27 december 2015 @ 11:16:17 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158562946
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 11:08 schreef danos het volgende:

[..]

Om mensen de stimuleren zelf een tas mee te nemen en anders betaal je lekker de hoofdprijs voor de stukje plastic.
Dat beantwoorde de vraag niet waarom zou je dat willen doen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158563112
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat beantwoorde de vraag niet waarom zou je dat willen doen?
Om minder afhankelijk te zijn van olie uit de Islamitische Staat natuurlijk ;)
pi_158563241
25 eurocent voor een plastictasje :') Alsof mensen teveel te besteden hebben. Ik hoop dat ze voorts gratis kartonnen dozen mee gaan geven. Met een binnenlaag van bitumen.
  zondag 27 december 2015 @ 11:38:54 #37
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_158563331
Gewoon een goede boodschappentas kopen.

Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_158563428
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 10:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hoe willen ze een dergelijk verbod naleven? Met een cordon politie die controleert of er geen plastic tas onder de toonbank wordt meegegeven? _O-
We hebben een brief gehad waarin staat dat er een overgangsperiode van 3 maanden zal zijn waarin geen boetes uitgedeeld zullen worden. Daarna zullen eerst een hoop waarschuwingen uitgedeeld worden voordat je de eerste boete krijgt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_158563458
Inderdaad. Gewoon zelf eenmalig een tas kopen en meenemen.

Als je met deze maatregel voorkomt dat er honderdduizenden tasjes worden weggegeven en net zo snel in de afvalbak terecht komen, waarom niet?
pi_158563476
Overigens kan je als winkelier gewoon je tasje 2 cent laten kosten. Dan is 'ie zelfs gratis als je contant afrekent en er naar beneden afgerond word.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 27 december 2015 @ 11:46:21 #41
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_158563485
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Waanzin van de regeloverheid

Zie straks de chaos al op de markt,

Ja man. Echt een wasteland out there. We gaan er allemaal aan, wat ik je brom. :').

Over twee maanden is iedereen weer gewend en kraait er geen haan meer naar.
Ik ga naar huis.
pi_158563500
quote:
9s.gif Op zondag 27 december 2015 11:46 schreef nietzman het volgende:
Over twee maanden is iedereen weer gewend en kraait er geen haan meer naar.
Dit. Dat openbare toiletten niet gratis zijn is een veel groter probleem ;)
pi_158563508
In de UK is er sinds oktober een nieuwe wet én kosten tasjes overal 5p. Niemand klaagt, bevalt prima.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  zondag 27 december 2015 @ 12:07:26 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158563950
quote:
4s.gif Op zondag 27 december 2015 11:44 schreef Servicemonster het volgende:
Inderdaad. Gewoon zelf eenmalig een tas kopen en meenemen.

Als je met deze maatregel voorkomt dat er honderdduizenden tasjes worden weggegeven en net zo snel in de afvalbak terecht komen, waarom niet?
Waarom zou het in vredesnaam de taak van de overheid zijn om de burger zo op gedrag te sturen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 27 december 2015 @ 12:09:09 #45
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_158563990
Prima verbod. Koop maar een fatsoenlijke tas die bij thuiskomst niet meteen de prullenbak ingaat.

Fysieke winkeliers hebben weer eens niet goed geanticipeerd (waar kennen we dat nog meer van :') ) en proberen dat nu af te schuiven op de overheid.

quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 12:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zou het in vredesnaam de taak van de overheid zijn om de burger zo op gedrag te sturen?
Uhm, de overheid doet niets anders dan de burger op gedrag te sturen. Vooral omdat de burger er zonder sturing een gigantische puinhoop van maakt. Omdat de burger tegenwoordig een individualistische lamlul is en een beetje sociale controle eigenlijk niet meer bestaat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 27-12-2015 12:14:28 ]
pi_158564071
quote:
19s.gif Op zondag 27 december 2015 11:01 schreef BrandX het volgende:
mee eens dat het overregelneverigheid pur sang is, maar op zichzelf is het geen probleem. In Rwanda is plastic tassen en plastic flesjes verboden (je mag het zelfs niet meenemen het land in) en iedereen doet daar kilo's boodschappen aan fruit etc. in papieren tassen
In Afrika is zo'n beetje elke boom in de buurt van de stad een kerstboom van wegwaaiplastic vanwege de gebrekkige vuilnisdiensten dus goed dat ze het daar beginnen te snappen en zowat voorop lopen op dit gebied
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_158564074
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)rbod_gedrocht__.html

Waanzin van de regeloverheid

Zie straks de chaos al op de markt,
Als ik even door de tendentieuze toonzetting van De Telegraaf heen lees dan zie ik vooral ondernemers die aannames doen over de regelgeving die hen het beste uitkomt, die totaal inflexibel zijn en alles bij het oude willen laten, en het volkomen vanzelfsprekend vinden om een materiaal dat eeuwig blijft bestaan en eeuwig het milieu blijft beschadigen aan te bieden als wegwerpartikel.

Gooi het maar over de schutting, ik de baten een ander de kosten, en dan zeuren en klagen dat de overheid daar geleidelijk iets aan wil doen. Beschamend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 27 december 2015 @ 12:14:33 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158564117
quote:
7s.gif Op zondag 27 december 2015 12:09 schreef Twiitch het volgende:
Uhm, de overheid doet niets anders dan de burger op gedrag te sturen.
Dat klopt, maar daarmee is het nog niet een goed idee of hun taak. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Voor zowel consumenten als ondernemers.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158564150
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 12:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als ik even door de tendentieuze toonzetting van De Telegraaf heen lees dan zie ik vooral ondernemers die aannames doen over de regelgeving die hen het beste uitkomt, die totaal inflexibel zijn en alles bij het oude willen laten, en het volkomen vanzelfsprekend vinden om een materiaal dat eeuwig blijft bestaan en eeuwig het milieu blijft beschadigen aan te bieden als wegwerpartikel.

Gooi het maar over de schutting, ik de baten een ander de kosten, en dan zeuren en klagen dat de overheid daar geleidelijk iets aan wil doen. Beschamend.
Over tendentieuze toonzetting gesproken ;(
Is dit jouw publieke sollicitatie voor de telegraaf soms?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_158564257
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

succes je aardappels en aardbeien daar in te doen
aardbeien zitten in een doosje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')