Waarom moeilijk doen. Felicet, Felicius, Felixie, Kleintje.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 14:16 schreef MoChe het volgende:
[..]
We zijn opzoek naar een nieuwe naam!
Felix is nogal een 'standaard' katten naam. Dat wil ik niet. Tenzij we 'm vernoemen naar Felix Dzerzjinskiquote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:47 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Waarom moeilijk doen. Felicet, Felicius, Felixie, Kleintje.
Hoe bedoel je? We hebben in de tussentijd geen nieuwe kleren of dekensquote:Op vrijdag 22 januari 2016 13:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Jullie kleren? Jullie zelf? Alles kan opgeladen zijn.
Felidor ?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:09 schreef MoChe het volgende:
[..]
Felix is nogal een 'standaard' katten naam. Dat wil ik niet. Tenzij we 'm vernoemen naar Felix Dzerzjinski
Felice? Op z'n italiaans dan, niet op z'n frans?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:09 schreef MoChe het volgende:
[..]
Felix is nogal een 'standaard' katten naam. Dat wil ik niet. Tenzij we 'm vernoemen naar Felix Dzerzjinski
Moet mijn andere (langharige) kat daar niet meer last van hebben dan? Want die heeft nergens last van.quote:Op zondag 24 januari 2016 01:33 schreef Lienekien het volgende:
Nieuw, oud, maakt niet uit voor het ontstaan van elektrische/statische lading. Droge lucht in de winter bijv. wel.
Dank voor je reactie! Was mijn eerste vrees, kanker, gezien de leeftijd, die nu dus nog iets meer bevestigd wordt. Naar de DA was ik sowieso van plan, ik ga morgen meteen een afspraak maken! Zal nog laten weten wat de uitkomst was.quote:Op donderdag 21 januari 2016 10:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk naar de analoge DA! Ik wil je niet onnodig zorgen maken, maar gezien de plek en de leeftijd van de kat is er helaas een kans op fibrosarcoom (een soort kanker). Ik wil je dus absoluut niet bang maken, maar dit kan je toch beter laten nakijken. Misschien is het helemaal niks, maar bij een verdikking tussen de schouderbladen / in de buurt van schouderbladen bij een kat gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Ik ga voor jullie duimen dat het geen fibrosarcoom is!
Mijn maandagochtend gedachten over dit onderwerp in de spoiler.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:09 schreef MoChe het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, (dier)geneeskunde is geen exact wetenschap. Het is geen auto die je uit elkaar kan halen... Als er uit het lichamelijke onderzoek niks uitgekomen is, dan is er op basis van dit verhaal heel lastig te bepalen wat je verder moet onderzoeken.quote:Op maandag 25 januari 2016 09:43 schreef Redbullkid het volgende:
Hoi allemaal,
Vanmorgen naar de dierenarts geweest. Deze kon niets vinden maar heeft hem voor de zekerheid een pijnstiller prik gegeven? En de komende 3 dagen moeten wij de kat pijnstillers geven.
Vind het toch wel heel erg raar dat een dierenarts ons niet kan helpen ermee..
Gewicht verliezen is een kwestie van minder calorieën naar binnen en meer calorieën gebruiken.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 17:52 schreef HyrulePrincess het volgende:
DDA, ik heb een vraagje.
Ik heb twee katten, eentje van 7 kilo en eentje van 6,5 kilo, ze moeten beide terug naar 5,5 kilo.
Ik had dieetvoer van hills gekocht maar toen had ik opeens elke dag dat er braakjes in de kamer lagen, blijkbaar viel het voer niet goed. Ik dacht toen als ik gewoon voer koop met goede recencies en gewoon minder geef dan vallen ze vanzelf ook wel iets af, maar dat valt toch tegen. Ik heb ze een tijd toen Natures Best gegeven en dan steeds de dosering voor katten van 6 kilo, maar helaas vallen ze er maar weinig vanaf. Ze zijn nu na paar maanden nog maar heel weinig gewicht kwijt.
Wat kan ik het beste doen? Wat voor voer is goed voor mijn dikzakjes?
quote:Op zondag 24 januari 2016 20:46 schreef Musil het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Was mijn eerste vrees, kanker, gezien de leeftijd, die nu dus nog iets meer bevestigd wordt. Naar de DA was ik sowieso van plan, ik ga morgen meteen een afspraak maken! Zal nog laten weten wat de uitkomst was.
Ik ga duimen dat het meevalt.
Ps. Toptopic!
Pics van je kat?quote:Op maandag 25 januari 2016 01:00 schreef Pulzzar het volgende:
Mijn kat is op het eerste gezicht een gestreept vuilnisbakkenras waar niks bijzonders aan is. Maar als je beter kijkt, heeft hij wel wat bijzondere kenmerken. Hij heeft kleine zwarte kwastjes aan zijn oren. Ze zijn nu maar een paar milimeter lang, maar vroeger toen hij jonger was (hij is nu 15) waren ze langer. Ook typisch is zijn ronde kin die meer vooruit steekt dan bij andere huiskatten. (Hij lijkt van opzij net een oud mannetje die zijn kunstgebit niet draagt.)
Ik vraag me af: zou het kunnen dat mijn kat genen heeft van een moeraskat of een andere soort katachtige?
[ afbeelding ]
Je ziet op deze foto van een moeraskat ook kleine zwarte kwastjes op zijn oren, dat ronde kinnetje en die blik en het wat spitsere gezicht is ook typisch aan mijn kat. Verder is mijn kat in tegenstelling tot een moeraskat donkerbruin met zwarte strepen.
Dankjewel!quote:Op maandag 25 januari 2016 11:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gewicht verliezen is een kwestie van minder calorieën naar binnen en meer calorieën gebruiken.
Minder calorieën naar binnen heb jij in de hand, want jij bepaalt wat en hoe veel je kat eet. Tenzij je kat naar buiten komt, want dan wordt het lastiger. Als het streefgewicht 5,5 kg is, dan moet je eigenlijk voor dat streefgewicht gaan voeren. Of misschien zelfs lager, want de dagelijkse hoeveelheden op de verpakking zijn "gemiddeld", dus zullen voor sommige katten misschien zelfs te veel zijn.
Lastig van katten is dat je hun niet extreem kan laten vasten. Een kat is gebouwd om meerdere malen per dag kleine eiwitrijke snackjes te eten (muisjes, vogeltjes). Disclaimer: een kat die 6 muizen per dag vangt en opeet, is een all-round atleet, dus hij verbruikt ook veel energie.
Anyway, een kat moet dus dagelijks eten. Je kan een kat niet een dag laten vasten, want dan gaat zijn lever zijn vet mobiliseren, zeker bij een dikke kat. Joepie, zou je denken. Het is inderdaad joepie als het bij een mens lukt (want wij neigen naar spieren te gaan verliezen ipv vet), maar een kat kan er niet tegen. Zijn lever heeft maar een beperkte capaciteit om het "vrijgekomen" vet te verwerken, waardoor dat vet zich gaat stapelen in de levercellen. Dat heet leververvetting en dat is levensgevaarlijk.
Dus als je een kat wil laten afvallen:
- Niet laten vasten.
- Voer beperken met maximale stapjes van 10% minder calorieën per week.
- Eiwitrijk voer aanbieden = verzadigd gevoel.
- Voor droogvoer: bij voorkeur kiezen voor een variant dat max. 3500 kcal/ 100 gram bevat (of minder). Gemiddeld voer bevat rond 4000 kcal/100 g.
- Overwegen om (gedeeltelijk) over te stappen naar natvoer. Natvoer (maakt niet uit welke merk) is 80% water. Bevat meestal rond 900 kcal/100 gram (of minder). Dus al gauw 4 x minder calorien dan in droge brokken. Dus je kan relatief meer nat voer aan de poezel geven = verzadigd gevoel = blije kat. Werkt niet bij alle katten, er zijn vast en zeker ook katten die zich helemaal klem kunnen eten aan het natvoer, dus het blijft rekenen en afwegen.
Meer calorieën gebruiken: actief gaan spelen met de kat! Even zoeken wat de kat leuk vindt. Achter een veertje rennen, of misschien spelen met een (voer)puzzel. Desnoods ren je 100x per dag boven op de trap, zet je de kat boven en laat hem naar beneden rennen. Ook goed voor jezelf
Idealiter moet je dus uitrekenen hoe veel calorieën je poezels nu per dag krijgen. Inclusief alle snackjes, hapjes, gezellig met de pot mee-eten enz. Dat is lastig... Bij mensen heb je diëtisten om elk hoek zitten voor dit soort dingen, bij poezels is het lastiger om iemand te vinden die er verstand van heeft... Als het goed is, heeft je dierenarts misschien een afval-programma voor katten. Het is toch het beste om onder begeleiding af te laten vallen, zeker als het niet wil lukken. Dus als je DA een getrainde assistente heeft voor het overgewichts-programma, zou ik toch dat proberen.quote:Op maandag 25 januari 2016 11:21 schreef HyrulePrincess het volgende:
[..]
Dankjewel!
Het is inderdaad lastig. De meeste zakken waar op de achterkant de aanbevolen hoeveelheid staat gaan tot katten van 6 kilo. Ik heb mijn katten nu steeds de dosering voor 6 kilo gegeven omdat ik dacht als ze eerst naar 6 kilo gaan met gewicht kunnen we daarna altijd nog wat omlaag gaan richting de 5 a 5,5 kilo. Ik ga even zoeken op zooplus nav jouw tipsNatvoer krijgen ze ook! Op de woensdag en zaterdag, maar dan krijgen ze uiteraard wel minder brokken, is het verstandig om dat vaker te geven? Ze krijgen nu ieder een half blikje, maar dan 2x per week dus eigenlijk krijgen ze 1 blikje per kat per week. Vasten is geen optie, niet als ik morgen nog wil leven, ik kan de dosering absoluut nog niet lager doen dan wat ik nu doe, dan hangen ze in mijn broek of dan krijzen ze mij het bed uit snachts
![]()
![]()
Spelen doen we al elke dag met ze, altijd ook gedaan. Ik vind het zelf leuk om te doen plus ik vind dat als je beestjes hebt je er ook tijd in moet stekenHelaas zijn ze wel al redelijk snel uitgeput en gaan ze dan weer liggen en bewegen alleen de pootjes nog naar het veertje, maar ik hoop dat als ze iets slanker worden dat hun conditie ook beter wordt. Ze komen niet buiten trouwens.
quote:Op maandag 25 januari 2016 12:09 schreef ferrari_rood het volgende:
Onze kat heeft weer ontsteking
hij staat nu op een dubbele dosis ab. Wat kan een kno arts nog voor hem betekenen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |