quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:13 schreef tonja het volgende:
[..]
nee, niets aan de poot
[ afbeelding ]
Een hartruisje betekent nog niks zonder nader onderzoek (dus echo). Op basis daarvan moet er dan een schatting gemaakt worden hoe gevaarlijk eventuele narcose voor de poezel zou zijn. Ik maak mij meer zorgen over dat gebit... De DA denkt dus aan juvenile gingivitis (komt idd vaker voor bij Oosterse poezels)? Tanden poetsen! Nu de poezel nog jong en beinvloedbaar is, positief aanleren om de tanden te poetsen. Smakelijke tandpasta uitkiezen (Beaphar met leversmaakquote:Op dinsdag 19 januari 2016 20:43 schreef Cat22 het volgende:
DiDa! Ex-opvangertjesvraag!
Een van mijn kittens blijkt een hartruisje te hebbenKrijgt binnenkort een echo om het in beeld te brengen en mag tot die tijd niet gecastreerd worden. Piest nu dus alles onder want hij is levendig zat.
Verder heeft het kind (maand of zes nu) ontstoken tandvlees. Moeder was een halve oosterse dame dus de analoge DA denkt dat zij het doorgegeven heeft. Herkenbaar?
Wel een vervelende situatie want gebitsreiniging in combinatie met hartruis lijkt me niet iets wat je te vaak moet doen. Vraag: heb jij nog tips (voer, knaagdingen etc) die de baas kan gebruiken om het tandvlees zo lang mogelijk gezond te houden?
Komt goed uit. Gratis tandpasta sample te krijgen via facebook https://www.facebook.com/BeapharNL/?fref=nf.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een hartruisje betekent nog niks zonder nader onderzoek (dus echo). Op basis daarvan moet er dan een schatting gemaakt worden hoe gevaarlijk eventuele narcose voor de poezel zou zijn. Ik maak mij meer zorgen over dat gebit... De DA denkt dus aan juvenile gingivitis (komt idd vaker voor bij Oosterse poezels)? Tanden poetsen! Nu de poezel nog jong en beinvloedbaar is, positief aanleren om de tanden te poetsen. Smakelijke tandpasta uitkiezen (Beaphar met leversmaak) en met een klein tandenborsteltje of een gaasje om de vinger voorzichtig gaan poetsen. Niet wachten tot het super pijnlijk gaat worden door de ontsteking, want dan laat de kat het poetsen niet meer toe. Het doel is om de vorming van tandplaque en tandsteen te voorkomen. Want zulke juveniele gingivitis-gevallen zijn extra gevoelig voor het vormen van tandplaque en dus uiteindelijk wordt het steeds erger tot peridontitis of gingivo-stomatitis aan toe (en dat wil je echt niet, dat is echt auw). Is de poezel al volledig gewisseld? Anders moet de eigenaar goed in de gaten houden dat de kiezen (met name de achterste kiezen) goed kunnen doorbreken. Soms blijven zij onder het tandvlees "hangen" en dat is al helemaal super pijnlijk.
Verder mag je ook kijken naar Dental powder, tandgel, mondwater door drinkwater, kauwspeelgoed/muisjes/peesjes ed. Alles om te helpen om de tandplaque te voorkomen. Maar het poetsen is gewoon het beste. Anders zouden er al lang kauwbotjes voor mensen bestaan.Bij kauwbotjes ed, adviseer ik altijd (ook bij honden) om voor geen harde dingen te kiezen, dat is namelijk vragen om een ongeluk. Richtlijn: je moet het met een snoeischaar doorknippen. Bij een kat moet je misschien zo'n kauwbotje ook met een gewone schaar moeten kunnen doorknippen, want de kaken zijn heel sterk, maar toch iets minder krachtig als bij een hond. En natuurlijk zorgen dat het poezenkind niet al te grote stukken doorslikt.
Als het juveniele gingivitis is, is er een kans dat het poezenkind beter wordt als hij jaar of 2-3 is. Maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken van die tandvlees-problemen zijn. Heeft de moeder en/of de kittens toevallig tijdens de dracht / zoogperiode niesziekte meegemaakt? Is de moeder getest op FIV/FeLV?
quote:Op woensdag 20 januari 2016 08:20 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Komt goed uit. Gratis tandpasta sample te krijgen via facebook https://www.facebook.com/BeapharNL/?fref=nf.
Dank voor je uitbebreide antwoordquote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een hartruisje betekent nog niks zonder nader onderzoek (dus echo). Op basis daarvan moet er dan een schatting gemaakt worden hoe gevaarlijk eventuele narcose voor de poezel zou zijn. Ik maak mij meer zorgen over dat gebit... De DA denkt dus aan juvenile gingivitis (komt idd vaker voor bij Oosterse poezels)? Tanden poetsen! Nu de poezel nog jong en beinvloedbaar is, positief aanleren om de tanden te poetsen. Smakelijke tandpasta uitkiezen (Beaphar met leversmaak) en met een klein tandenborsteltje of een gaasje om de vinger voorzichtig gaan poetsen. Niet wachten tot het super pijnlijk gaat worden door de ontsteking, want dan laat de kat het poetsen niet meer toe. Het doel is om de vorming van tandplaque en tandsteen te voorkomen. Want zulke juveniele gingivitis-gevallen zijn extra gevoelig voor het vormen van tandplaque en dus uiteindelijk wordt het steeds erger tot peridontitis of gingivo-stomatitis aan toe (en dat wil je echt niet, dat is echt auw). Is de poezel al volledig gewisseld? Anders moet de eigenaar goed in de gaten houden dat de kiezen (met name de achterste kiezen) goed kunnen doorbreken. Soms blijven zij onder het tandvlees "hangen" en dat is al helemaal super pijnlijk.
Verder mag je ook kijken naar Dental powder, tandgel, mondwater door drinkwater, kauwspeelgoed/muisjes/peesjes ed. Alles om te helpen om de tandplaque te voorkomen. Maar het poetsen is gewoon het beste. Anders zouden er al lang kauwbotjes voor mensen bestaan.Bij kauwbotjes ed, adviseer ik altijd (ook bij honden) om voor geen harde dingen te kiezen, dat is namelijk vragen om een ongeluk. Richtlijn: je moet het met een snoeischaar doorknippen. Bij een kat moet je misschien zo'n kauwbotje ook met een gewone schaar moeten kunnen doorknippen, want de kaken zijn heel sterk, maar toch iets minder krachtig als bij een hond. En natuurlijk zorgen dat het poezenkind niet al te grote stukken doorslikt.
Als het juveniele gingivitis is, is er een kans dat het poezenkind beter wordt als hij jaar of 2-3 is. Maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken van die tandvlees-problemen zijn. Heeft de moeder en/of de kittens toevallig tijdens de dracht / zoogperiode niesziekte meegemaakt? Is de moeder getest op FIV/FeLV?
En jij bedankt voor de linkquote:Op woensdag 20 januari 2016 08:20 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Komt goed uit. Gratis tandpasta sample te krijgen via facebook https://www.facebook.com/BeapharNL/?fref=nf.
Haha je kunt ze volgen via https://www.flickr.com/photos/139087209@N02/quote:Op maandag 18 januari 2016 11:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Wij verwachten hier wel regelmatige updates met pics van de poezenkinderen
Toen mijn vorige kat een wond had aan zijn pootje, hebben wij dat eerst verbonden en er dan een babysokje over gedaan en dat vastgetapet. Dat gaas had hij meteen weggekrabt.quote:Op donderdag 21 januari 2016 00:18 schreef tonja het volgende:
Gedoe met Loes![]()
Ik kwam er vanavond achter dat ze de kaal geschoren plekjes op haar voorpootjes voor het infuus vanwege haar verhoogde nierwaarden en de narcose voor de ingreep op haar gebit vrijdag jl. tot bloedens toe heeft open gelikt, er stak ook een raar wit dingetje uit, ik denk dat het opgerold huidweefsel is, maar goed, geen idee verder. Dit lijkt me geen spoedgeval maar het idee dat ze nog een avond, ochtend en nacht die plekken open likt vond ik te naar.
Ik heb nog zo'n lampenkap kraag liggen van 10 jaar geleden toen ze gesteriliseerd was en die om moest, dus die heb ik (na 2 pogingen succesvol) om gedaan.
Maar die kap is echt klote, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geprobeerd haar kale plekken op de voorpootjes te verbinden. Dat liet ze gewoon zomaar best goed toe.
Er zit nu rekbaar gaasverband met heel veel leukoplast om en ze ligt nu lekker te pitten zonder die lampenkap om haar nek.
Morgen weer even bellen met en waarschijnlijk langs bij de analoge DA.
quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:28 schreef deedeetee het volgende:
Fonzie vind t geen probleem om zijn tanden er mee te laten poetsen. Hij gaat al netjes zitten als ik de beaphar tube en de tandenborstel pak. Daarna uitgebreid bekkie aflikken
Zo snel mogelijk naar de analoge DA! Ik wil je niet onnodig zorgen maken, maar gezien de plek en de leeftijd van de kat is er helaas een kans op fibrosarcoom (een soort kanker). Ik wil je dus absoluut niet bang maken, maar dit kan je toch beter laten nakijken. Misschien is het helemaal niks, maar bij een verdikking tussen de schouderbladen / in de buurt van schouderbladen bij een kat gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:03 schreef Musil het volgende:
Vraagje! Mijn rode kater (8,5 jaar oud) heeft op zijn rug, net achter zijn schouderbladen een soort verdikking. Het is niet rond, eerder ovaal (dwars over de ruggegraat, aan de ene zijde iets dikker dan de andere zijde). Ik wil sowieso binnenkort even langs de dierenarts, maar ik was even benieuwd of je een idee hebt wat het zou kunnen zijn? Er zit verder geen wondje. Ik voelde het een week of 3 geleden voor het eerst en het lijkt ietsje dikker geworden, maar het verschilt niet veel. Het voelt niet hard, gewoon vlezig.
En hoe zijn de gebitjes van de rest van het nest?quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:46 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dank voor je uitbebreide antwoordIk ga het doorgeven aan de baasjes.
Moeder is niet getest op FIV/FeLV en is heden ten dage in goede gezondheid (vandaag nog mail gehad) het nestje heeft bij mij ook geen niesziekte doorgemaakt.
Kan je er een foto van maken? De kin is een rare plek voor een bijt/krab wondquote:Op woensdag 20 januari 2016 19:11 schreef Balkondeur het volgende:
Hallo digitale dierenarts!
Mijn verse asielpoes kwam met een aantal wondjes uit het asiel. Ik vermoed van het knokken met de ghettobiatch waarmee ze in de etalage zat. (Volgens de medewerkers knokten die wel eens met elkaar.)
Van alle wondjes viel na verloop van tijd keurig een behaard korstje in mijn bed, op mijn bank of in mijn eten en als ik haar aai voel ik nergens meer gekke bultjes oid. Behalve het plekje op haar kin. Het gaat steeds bijna weg, maar dan krabt ze het weer open en dan wordt het weer een grote(re) plark.
Is hier een huistuinenkeukenoplossing voor? Of moet ze fullblown aan de cone of shame en 24uursobservatie met dure cremes?
quote:Op woensdag 20 januari 2016 20:42 schreef MoChe het volgende:
[..]
Haha je kunt ze volgen via https://www.flickr.com/photos/139087209@N02/
quote:Overigens heeft Felicette nog steeds niet hele stevige ontlasting. Deze vrijdag ga ik naar de DA voor inentingen dus dan zal ik het nogmaals aangeven
Welcome to the world of cat ownership employmentquote:. En ze doen beetje moeilijk nu ik van Royal Canin Babycat aan het afbouwen ben naar IAMS
Ineens? Er is niks veranderd in het huis? Of iets gebeurd met die andere kat?quote:Op woensdag 20 januari 2016 20:55 schreef Redbullkid het volgende:
Hoi,
Ik heb een vreemde situatie. Ik heb 2 katers, 1 'rasloze' kat en 1 ragdoll.
Nou is de rasloze normaal gezien een beetje een standaard luie bijna niet kroelende kat. En de ragdoll en super knuffel kat en aandachtvrager.
Sinds een week is de rasloze kat ineens super knuffelig en lief, hier waren we heel blij mee!
Heeft zij hem ook niet zitten aaien? Indien ja, dat is het waarschijnlijk pet-induced aggression. Dan is je vriendin net te lang doorgegaan met het aaien. Van het aaien kan de vacht statisch worden, dat vinden katten niet fijn. Of hij vindt het niet fijn als er bepaalde onderdelen van zijn lichaam (te lang) geaaid worden. Je moet goed op signalen letten, en direct stoppen met het aaien als de kat signalen begint te vertonen dat hij het niet fijn vindt (bewegen met de staart, oortjes plat enz)quote:Alleen nu zat hij vandaag bij mijn vriendin en blies hij uit het niets en sprong hij van haar schoot af.
Hij liep weg en kwam na 2 minuten weer terug en kwam weer (de 1e keer was ook uit zichzelf) op haar schoot zitten uit zichzelf.
Hierna deed hij hetzelfde terwijl mijn vriendin niks deed?
Op basis van 1 keer lastig om iets te zeggen. Maar een kat plots helemaal andere persoonlijk gekregen heeft en er is niks veranderd in het huis, dan is het verstandig om even een afspraak te maken met je analoge DA om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.quote:En nu zit hij weer bij haar (kwam weer na zo'n 2 minuten terug). En daar zit hij alweer zo'n 2 uur nu..
Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet. Maar we maken ons wel zorgen..
Heeft iemand een idee/ervaringen?
Een kat kan inderdaad op veranderde hormonale huishouding in je lichaam reageren. Katten ruiken 1000 maal beter als een mens.quote:
quote:Op donderdag 21 januari 2016 00:18 schreef tonja het volgende:
Gedoe met Loes![]()
Ik kwam er vanavond achter dat ze de kaal geschoren plekjes op haar voorpootjes voor het infuus vanwege haar verhoogde nierwaarden en de narcose voor de ingreep op haar gebit vrijdag jl. tot bloedens toe heeft open gelikt, er stak ook een raar wit dingetje uit,
Ga maar langs de analoge DA. Waarschijnlijk heeft zij allergie/reactie op spiritus die gebruikt is om geschoren plekken te ontsmetten. Of zij reageert gevoelig op het scheren.quote:ik denk dat het opgerold huidweefsel is, maar goed, geen idee verder. Dit lijkt me geen spoedgeval maar het idee dat ze nog een avond, ochtend en nacht die plekken open likt vond ik te naar.
Ik heb nog zo'n lampenkap kraag liggen van 10 jaar geleden toen ze gesteriliseerd was en die om moest, dus die heb ik (na 2 pogingen succesvol) om gedaan.
Maar die kap is echt klote, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geprobeerd haar kale plekken op de voorpootjes te verbinden. Dat liet ze gewoon zomaar best goed toe.
Er zit nu rekbaar gaasverband met heel veel leukoplast om en ze ligt nu lekker te pitten zonder die lampenkap om haar nek.
Morgen weer even bellen met en waarschijnlijk langs bij de analoge DA.
Ook als jullie hem niet aaien/ aanraken dus? Als het vaker gaat gebeuren, is het toch verstandig om langs je analoge DA te gaan om lichamelijke afwijkingen uit te sluiten.quote:Op donderdag 21 januari 2016 08:47 schreef Redbullkid het volgende:
Hoi Balkondeur
Nee het ligt niet alleen aan mijn vriendin, hij doet het ook bij mij (deed hij gisteravond?
Het vreemde is dat hij zelf op onze schoot komt zitten en dan ineens uit het niks blaast en van ons af springt..
Voor de duidelijkheid, dit is ook als wij hem niet aaien als hij bij ons zit (en als we hem wel aaien ook).
Pootverband bij een kat... Het is geen succes normaal gesproken. Of je moet ook de schouder erbij zwachtelen. Als je het pootverband te strak aanlegt, dan krijgt de poot geen bloedtoevoer, als je het te los aanlegt, dan trekt de kat het binnen 0,5 seconden er af.quote:Op donderdag 21 januari 2016 08:59 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Toen mijn vorige kat een wond had aan zijn pootje, hebben wij dat eerst verbonden en er dan een babysokje over gedaan en dat vastgetapet. Dat gaas had hij meteen weggekrabt.
Arme Loes..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |