Komende dagen wat vorst in Lapland en Siberie enzoquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Het is best wel triestig gesteld momenteel in grote delen van Europa
Afijn, komende voorjaar+zomer een muggenplaag van hier tot en metquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Komende dagen wat vorst in Lapland en Siberie enzoIn Moskou sneuvelen momenteel alle records. Geen sneeuw. Ging iets kouder worden maar nog steeds wordt het absolute dagrecord met 2 tot 4 graden gebroken
[ afbeelding ]
Hier met de jaarwisseling wel wat koeler. -100 ongeveer![]()
![]()
[ afbeelding ]
Nu heeft Helsinki sowieso niet zo'n heel koud klimaat uiteraard. Gelukkig is half januari nog ver wegquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:36 schreef Blik het volgende:
Ik moet half januari een paar dagen naar Helsinki, nou hoop ik eigenlijk op flink koud weer, sneeuw en ijs. Maar zoals het er voorlopig uitziet mag ik blij zijn als er een nachtvorstje inzit
Het is voor werk, anders was ik wel naar Rovaniemi gegaanquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Nu heeft Helsinki sowieso niet zo'n heel koud klimaat uiteraard. Gelukkig is half januari nog ver weg
Kan inderdaad. Maar Helsinki is gemiddeld in de winter net onder nul. Wat inhoudt dat het ook gemakkelijk ook net boven nul kan zijn natuurlijkquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:55 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is voor werk, anders was ik wel naar Rovaniemi gegaan
Maar het kan er goed winteren hoor, januari/februari kan het vaak genoeg rond de -20 zijn. Maar tot op heden is het zelfs in Helsinki vorstvrij geweest.
januari en februari hebben een gemiddelde max temperatuur van -4 en min temperatuur van -10. Dat is in mijn boekje niet "net onder nul".quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Kan inderdaad. Maar Helsinki is gemiddeld in de winter net onder nul. Wat inhoudt dat het ook gemakkelijk ook net boven nul kan zijn natuurlijk
Hoor vaak ook teleurgestelde mensen die naar Stockholm gaan om eens een echte winter mee te maken. En dat het dan dagenlang niet onder nul is geweest. Tsja, die garantie heb je op die breedtegraad in Europa gewoon nog vaak. Zeker niet aan de kustgebieden.
Ik ben benieuwd hoe je aan die cijfers komt want ze kloppen niet. Zelfs het Fins Meteorologisch Instituut is het niet met je eensquote:Op dinsdag 22 december 2015 11:14 schreef Blik het volgende:
[..]
januari en februari hebben een gemiddelde max temperatuur van -4 en min temperatuur van -10. Dat is in mijn boekje niet "net onder nul".
Maargoed, heb weinig invloed op de locatie en het weer aangezien het voor werk is. Als ik ergens naartoe zou reizen voor winter dan zou het Lapland zijn of de Alpen
http://www.klimaatinfo.nl/finland/helsinki.htmquote:Op dinsdag 22 december 2015 11:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe je aan die cijfers komt want ze kloppen niet. Zelfs het Fins Meteorologisch Instituut is het niet met je eensDe gemiddelde maximumtemperatuur voor januari is -1.3, de gemiddelde minimumtemperatuur ligt net onder de -6. het daggemiddelde ligt boven de -4, dus hoe jij aan een gemiddelde maximumtemperatuur van -4 komt is mij een raadsel
De cijfers die jij noemt komen meer overeen met de meer noordelijke kustgebieden aan de botnische golf
De anomaliteit van januari in Helsinki
[ afbeelding ]
Klimaatinfo staat boordevol fouten, nooit vanuit gaan. Zelf ook al meermaals de boot mee ingegaanquote:Op dinsdag 22 december 2015 14:02 schreef Blik het volgende:
[..]
http://www.klimaatinfo.nl/finland/helsinki.htm
Maar goed, als dat niet klopt, dan is dat zo
Ramp wil ik het niet noemen. Bizar wel.quote:Op woensdag 23 december 2015 10:45 schreef aloa het volgende:
Wat een ramp de nieuwe pluim![]()
Volgende week 15 graden
Forever 9.9quote:Op woensdag 23 december 2015 12:34 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ramp wil ik het niet noemen. Bizar wel.
Ook de decemberprognose van weerstatistieken staat weer op de magische 9.9 graden. Dezelfde gemiddelde temp die oktober en november dit jaar hadden!
Zou het ooit eerder in de metingen voorgekomen zijn dat oktober, november én december in hetzelfde jaar dezelfde gemiddelde temperatuur hebben gehad? Lijkt mij haast van niet.... bi-zar dit.
Haha nou voor december is het idd een top-prestatie!quote:
Wel grappig dat halverwege de pluim een grotere spreiding heeft dan eind pluimquote:Op woensdag 23 december 2015 10:45 schreef aloa het volgende:
Wat een ramp de nieuwe pluim![]()
Volgende week 15 graden
Dan is het tijd je spulletjes te pakken en lekker naar Spanje te verhuizen ofzoquote:Op woensdag 23 december 2015 12:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Haha nou voor december is het idd een top-prestatie!
Maar 9.9 in juli of augustus zou mij dan weer erg droevig maken
Ik denk dat voor veel winterliefhebbers het beter zou zijn als ze naar groenland zouden verhuizen.. warmte krijgen we toch wel, kou is altijd maar de vraag.quote:Op woensdag 23 december 2015 12:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan is het tijd je spulletjes te pakken en lekker naar Spanje te verhuizen ofzo
Daar sneeuwt het welquote:Op woensdag 23 december 2015 12:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan is het tijd je spulletjes te pakken en lekker naar Spanje te verhuizen ofzo
In juli lijkt me dat sterkquote:
Dat gaat beide gewoon een keer gebeuren hoor. Daar hoef je je helemaal geen zorgen om te maken.quote:Op woensdag 23 december 2015 13:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik moet ze nageven, die ékte winterliefhebbers op de fora zijn wel echt rasoptimisten
[..]
Ik denk dat voor veel winterliefhebbers het beter zou zijn als ze naar groenland zouden verhuizen.. warmte krijgen we toch wel, kou is altijd maar de vraag.
Wel kut als je een wintertik hebt en in Nederland woont. Lijkt ook alsof de kans er op steeds kleiner wordt met als bekroning dit jaar. Dit is 2013/14 op steroiden.. en ik zie het nog eerder 40 graden worden in de zomer dan dat we weer een strengte winter + elfstedentocht gaan krijgen.
Je moet je toch eens voorstellen dat je zo'n hardnekkige situatie in de zomer zou hebben. 2006 revisited..maar dan nog veel heviger.
In de zomer zo'n warmtepomp als we nu hebben is garantie voor schroeien hoor. Natuurlijk gaat het beide nog eens gebeuren, maar waar is de kans groter op denk je?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:01 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat gaat beide gewoon een keer gebeuren hoor. Daar hoef je je helemaal geen zorgen om te maken.
Dat laatste wat je zegt is ook complete kul uiteraard. Er zijn in de zomer ook situaties geweest dat ze in de winter een elfstedentocht zouden veroorzakenZo valt het allemaal niet.
De kans op extreme warmte is in Nederland volgens mij altijd groter geweest dan de kans op extreme koude. Je hebt de ligging voor koude nu eenmaal niet mee.. Kijk alleen al naar het aantal hittegolven over de afgelopen 50 jaar. Dat waren er 17. Tegenover slechts 10 koudegolven.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In de zomer zo'n warmtepomp als we nu hebben is garantie voor schroeien hoor. Natuurlijk gaat het beide nog eens gebeuren, maar waar is de kans groter op denk je?
Het valt vaak verkeerd. Net als maar 2013, 2 maanden eerder en je hebt een strenge winter te pakken. Afgelopen voorjaar zaten we ook opgescheept met koude piswind..
Ja, je bevestigd wat ik zeg.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:18 schreef Dven het volgende:
[..]
De kans op extreme warmte is in Nederland volgens mij altijd groter geweest dan de kans op extreme koude. Je hebt de ligging voor koude nu eenmaal niet mee.. Kijk alleen al naar het aantal hittegolven over de afgelopen 50 jaar. Dat waren er 17. Tegenover slechts 10 koudegolven.
Dan zijn we het met elkaar eens. Maar meer gewoon omdat je koude winters echt nog niet hoef uit te sluiten hoor. Wel dat ze minder vaak zullen voorkomen dan 'warme' winters.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, je bevestigd wat ik zeg.
Het was dan ook geen enorm warm jaar, itt wat sommigen denken.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:21 schreef Dven het volgende:
Vind dit kaartje voor noordwest Europa toch tegenvallen. Warmte zat overal behalve in Nederland, UK, Ierland en Portugal
[ afbeelding ]
Nee koude winters kun je ook zeker niet uitsluitenquote:Op woensdag 23 december 2015 14:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan zijn we het met elkaar eens. Maar meer gewoon omdat je koude winters echt nog niet hoef uit te sluiten hoor. Wel dat ze minder vaak zullen voorkomen dan 'warme' winters.
Dat was het ook zeker niet.quote:Op woensdag 23 december 2015 15:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het was dan ook geen enorm warm jaar, itt wat sommigen denken.
Eigenlijk enkel in oost Europa als ik het zo zie. Polen, Wit-Rusland, Oekraine, Roemenie en delen van de balkan.quote:Op woensdag 23 december 2015 15:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het was dan ook geen enorm warm jaar, itt wat sommigen denken.
Kaartje van boven is een beetje verwarrend, blauw loopt nog door boven nul. Volgens weerstatistieken.nl is de gemiddelde jaartemperatuur ongeveer 0.75 graad boven gemiddeld:quote:Op woensdag 23 december 2015 16:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Eigenlijk enkel in oost Europa als ik het zo zie. Polen, Wit-Rusland, Oekraine, Roemenie en delen van de balkan.
Idem.quote:Op woensdag 23 december 2015 20:08 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Vandaag in een t-shirt buiten gelopen. Het moet niet gekker worden.
In de winter? Je zou het niet verwachten ondanks het bestaan van wintersteekmuggen.quote:
Yup:quote:Op donderdag 24 december 2015 11:57 schreef Dven het volgende:
New York gaat ook lekker met 23 graden![]()
Als je alle minnetjes op die kaart wegdenkt kom je een heel end denk ikquote:Op donderdag 24 december 2015 13:03 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Zou het dan toch eindelijk iets kouder worden
Dit kan nooit veel goeds betekenen voor de Balkanquote:Op donderdag 24 december 2015 13:03 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Liever nietquote:Op donderdag 24 december 2015 13:03 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Wat voor sneeuwstorm des doods kan dat binnen 2 dagen voor elkaar krijgen danquote:Op donderdag 24 december 2015 13:03 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
heb je het al uit dan?quote:Op donderdag 24 december 2015 16:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Moest lachen om hoe je het in je verhaal verwerkt hebt
Ik ben er pas één tegengekomen.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:15 schreef Frutsel het volgende:
[..]
heb je het al uit dan?![]()
heb het denk ik drie keer ofzo genoemd
eervolle vermeldingquote:Op donderdag 24 december 2015 16:16 schreef Nattekat het volgende:
En nu het dieptepunt van 2015, de ergste dag van het jaar, erger dan de dag dat een auto mij had geschept, de zonsverduistering.
Enkelvoud onderwerp + persoonsvorm in meervoudquote:Op donderdag 24 december 2015 16:18 schreef Frutsel het volgende:
zitten nog wat kleine foutjes in... punten komma's... maar ben dr klaar mee voor vandaag![]()
![]()
Ziet er goed uit. Vanavond maar eens helemaal lezenquote:Op donderdag 24 december 2015 16:09 schreef Frutsel het volgende:
Deels speciaal voor jullie....
WKN / WKN: JAAROVERZICHT 2015
Met speciale vermeldingen...
anyway...fijne kerstdagen....
en als je niets te doen hebt heb je in elk geval wat leesplezier
Thanks... reageren kan ook in dat topic, anders blijft dat ook zo leeg en klagen ze straks hier dat het offtopic isquote:Op donderdag 24 december 2015 16:19 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Vanavond maar eens helemaal lezen
Ja zoiets... heb dan teveel in me kop wat eruit moet en op papier moet of krijg telefoon tussendoor en dan krijg je datquote:Op donderdag 24 december 2015 16:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Enkelvoud onderwerp + persoonsvorm in meervoud
Jij ook vast bedankt voor het lezenquote:Op donderdag 24 december 2015 16:21 schreef Adrie072 het volgende:
Top gedaan! Mooi leesvoer voor in het weekend, bedankt.
Modellen lijken het ook iets meer eens te zijn over 'kou'. Maar ja nog te veel beren op de weg.quote:Op donderdag 24 december 2015 17:18 schreef aloa het volgende:
GFS komt weer met nachtvorst aan het einde van het jaar. Scandihoog van 1050 en als tegenhanger een zeer diepe depressie op de Oceaan met een kerndruk van 930 mb.
[ afbeelding ]
Ijzers uit het vet!quote:Op donderdag 24 december 2015 17:18 schreef aloa het volgende:
GFS komt weer met nachtvorst aan het einde van het jaar. Scandihoog van 1050 en als tegenhanger een zeer diepe depressie op de Oceaan met een kerndruk van 930 mb.
[ afbeelding ]
Interessante situatie, maar word nog niet echt ondersteund in het ens of in de pluim. Run van vanavond maar afwachten.quote:Op donderdag 24 december 2015 17:18 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zijn mensen die ons willen ontmoedigen om vuurwerk te kopen.quote:Op donderdag 24 december 2015 19:23 schreef aloa het volgende:
Een aantal leden gaat voor fikse kou in Nederland.
[ afbeelding ]
Haha, dat ja!quote:Op donderdag 24 december 2015 19:35 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die ons willen ontmoedigen om vuurwerk te kopen.
FF de pluim afwachten.quote:Op donderdag 24 december 2015 20:02 schreef Adrie072 het volgende:
Het zou leuk zijn voor de kou-liefhebbers als GFS en ECMWF op een lijn zitten, maar ik lees op andere fora dat die sterk verschillen, hoe kan dit?
Verschillende modellenquote:Op donderdag 24 december 2015 20:02 schreef Adrie072 het volgende:
Het zou leuk zijn voor de kou-liefhebbers als GFS en ECMWF op een lijn zitten, maar ik lees op andere fora dat die sterk verschillen, hoe kan dit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |