In principe dus bij elke snelheid. Hussain Bolt hoefde dus maar enkele fracties van nanometers minder af te leggen dan andere (tragere) renners.quote:Op vrijdag 18 december 2015 05:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
ik weet er niet veel van maar vind het wel interessant. Ik heb nog nooit iets gelezen over krimpende ruimte. Bij welke snelheid begint de ruimte dan te krimpen?
Waarnemers zien jou 2 jaar over die afstand doenquote:Op vrijdag 18 december 2015 05:44 schreef Braindead2000 het volgende:
Stel iets staat op een afstand van 1 lichtjaar. Je reist met 50% van de snelheid van het licht. Overbrug je die afstand dan binnen 2 jaar?
Dat tijd relatief is wist ik wel. Dat ruimte is relatief is wist ik niet ( of er zijn wat hersencellen gestorven). Als ik nuchter ben zal ik er eens wat over gaan lezen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 05:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarnemers zien jou 2 jaar over die afstand doen
Jij doet minder dan 1 jaar over die afstand.
http://convertalot.com/relativistic_star_ship_calculator.html
(Dat tooltje berekent met acceleratie omdat het natuurlijk onwaarschijnlijk is dat je vanaf 0 tot 150.000 km/s haalt binnen 0 seconden)
Je kan dus over 1 lichtjaar met een heel onprettige 4g acceleratie uiteindelijk binnen 0,86 jaar aan komen bij die planeet of wat het ook is en uiteindelijk dus met 94% van de lichtsnelheid tegen die planeet te pletter slaan.
Jouw specifieke vraag over een constante 50% snelheid.. ik denk dat je dan niet boven de 300.000 km/s (vanaf jouw timeframe) gaat komen maar ik weet even niet van een rekenmodule die dat kan vaststellen.
quote:
De ESA gaat in 2018 de opvolger van de Hubble, de James Webb Space Telescoope, lanceren.quote:Op vrijdag 18 december 2015 08:23 schreef firefly3 het volgende:
Binnenkort maar de nieuwe generatie telescopen op richten
Zelfs al zou het mogelijk zijn om de 50% van de lichtsnelheid te halen in een ruimtevaartuig is de kinetische energie van de stofdeeltjes die je onherroepelijk tegenkomt zo groot dat je een constant bombardement meemaakt op dat ruimtevaartuig die vergelijkbaar is met het schieten van kogels op dat ruimtevaartuig. Dat is dan alleen nog stof, je zal eens in de zoveel tijd ook stukken ruimtegruis tegenkomen die groter zijn dan stofdeeltjes, de impact daarvan zal zo groot zijn dat zelfs het sterkste materiaal vernietigd wordt.quote:Op vrijdag 18 december 2015 07:57 schreef Twiitch het volgende:
Ik zie het niet gebeuren dat wij (als soort) ooit het zonnestelsel zullen verlaten. Hoogstens gaan er ooit wat robotjes die kant op.
Dat en nog tienduizend andere problemen. Lichtsnelheid is maar 1 van de vele hobbels die je moet overkomen. Je zal ook een materie uit energie methode moeten hebben, want je kan nergens voorraden bijvullen als er iets mis gaat.quote:Op vrijdag 18 december 2015 09:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zelfs al zou het mogelijk zijn om de 50% van de lichtsnelheid te halen in een ruimtevaartuig is de kinetische energie van de stofdeeltjes die je onherroepelijk tegenkomt zo groot dat je een constant bombardement meemaakt op dat ruimtevaartuig die vergelijkbaar is met het schieten van kogels op dat ruimtevaartuig. Dat is dan alleen nog stof, je zal eens in de zoveel tijd ook stukken ruimtegruis tegenkomen die groter zijn dan stofdeeltjes, de impact daarvan zal zo groot zijn dat zelfs het sterkste materiaal vernietigd wordt.
De kans op een ruimtereis buiten ons zonnestelsel is inderdaad bijzonder klein. We zullen hoe dan door de Oort-wolk moeten reizen. Dat kan op een lagere snelheid natuurlijk om al het puin daar te ontwijken maar gelet op de mogelijke omvang van de Oort-wolk haal je dan gelijk het voordeel onderuit dat je hebt van het reizen bij snelheden op 50% (of meer) van de lichtsnelheid.
Lijkt mij wel. Het leven in het universum kan immers niet zonder water bestaan.quote:Op donderdag 17 december 2015 23:31 schreef Fir3fly het volgende:
Kortzichtige lui zeg. Alsof onze definitie van leven de enige zou kunnen zijn.
Veel minder zelfs aangezien de Kessel run 59 lichtjaar isquote:Op donderdag 17 december 2015 23:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De Millennium Falcon zou over die afstand minder dan 12 parsecs doen.
Nog maar twee jaarquote:Op vrijdag 18 december 2015 09:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De ESA gaat in 2018 de opvolger van de Hubble, de James Webb Space Telescoope, lanceren.
http://www.esa.int/Our_Ac(...)escope_Ariane_launch
We moeten een soort hitteschild bouwen die de deeltjes direct tot gas verbranden. Het kan door middel van zuurstof en een soort atoombom achtige kettingreactie die telkens gevoedt wordt aan de voorkant van het ruimteschip. Omdat het zo krachtig is hebben we maar een dunne maar gecontroleerde hitteschild nodig. Zo lastig is het niet.quote:Op vrijdag 18 december 2015 09:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zelfs al zou het mogelijk zijn om de 50% van de lichtsnelheid te halen in een ruimtevaartuig is de kinetische energie van de stofdeeltjes die je onherroepelijk tegenkomt zo groot dat je een constant bombardement meemaakt op dat ruimtevaartuig die vergelijkbaar is met het schieten van kogels op dat ruimtevaartuig. Dat is dan alleen nog stof, je zal eens in de zoveel tijd ook stukken ruimtegruis tegenkomen die groter zijn dan stofdeeltjes, de impact daarvan zal zo groot zijn dat zelfs het sterkste materiaal vernietigd wordt.
De kans op een ruimtereis buiten ons zonnestelsel is inderdaad bijzonder klein. We zullen hoe dan door de Oort-wolk moeten reizen. Dat kan op een lagere snelheid natuurlijk om al het puin daar te ontwijken maar gelet op de mogelijke omvang van de Oort-wolk haal je dan gelijk het voordeel onderuit dat je hebt van het reizen bij snelheden op 50% (of meer) van de lichtsnelheid.
Dat was in 2011. Wetenschappers van het Opera-experiment verstuurden neutrino's tussen twee opstellingen op zo'n 731km van elkaar. De deeltjes kwamen volgens de metingen compleet onverwacht snel aan: ze hadden gereisd met overschrijding van de lichtsnelheid. Een baanbrekend resultaat, want het ging compleet in tegen een van de belangrijkste fundamenten die we dachten te begrijpen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 05:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Da's wel interessant. Hadden ze in die LHC niet een deeltje sneller dan het licht laten gaan btw?
Met ALMA moeten ze toch een heel eind kunnen komenquote:Op vrijdag 18 december 2015 08:23 schreef firefly3 het volgende:
Binnenkort maar de nieuwe generatie telescopen op richten
Hmm, ik dacht dat er in 2015 ook zoiets was, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Ik vroeg me al af hoe dat dan zou werken als, volgens dat filmpje, bij de snelheid van het licht tijd en afstand (voor hetgeen zo snel gaat) ophouden te bestaan.quote:Op vrijdag 18 december 2015 14:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat was in 2011. Wetenschappers van het Opera-experiment verstuurden neutrino's tussen twee opstellingen op zo'n 731km van elkaar. De deeltjes kwamen volgens de metingen compleet onverwacht snel aan: ze hadden gereisd met overschrijding van de lichtsnelheid. Een baanbrekend resultaat, want het ging compleet in tegen een van de belangrijkste fundamenten die we dachten te begrijpen.
Later bleek echter dat fouten in de opstelling van het experiment voor de vreemde resultaten zorgden. Uit een later gecorrigeerd uitgevoerd experiment bleek wel dat de neutrino's zich gewoon netjes aan de limiet hielden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light_neutrino_anomaly
Er is iets wat ik nog niet helemaal kan rijmen in dat filmpje.quote:Op vrijdag 18 december 2015 04:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Volgens relativiteit is de observatie van de waarnemer en reiziger gelijkwaardig. Aangezien je dus niet feitelijk kan vaststellen wie stil staat en wie beweegt.
Hier een kort filmpje voor je
Maar deze youtuber heeft nog veel meer interessant materiaal over relativiteit dus ik raad je aan het kanaal even door te kijken.
Dat dachten de mensen ook voordat de gebroeders Wright met hun vliegtuigje het luchtruim kozen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 07:57 schreef Twiitch het volgende:
Ik zie het niet gebeuren dat wij (als soort) ooit het zonnestelsel zullen verlaten. Hoogstens gaan er ooit wat robotjes die kant op.
Sneller dan het licht? Er is werkelijk níks wat er op wijst dat we dat in de voorzienbare toekomst zullen kunnen.quote:Op donderdag 17 december 2015 23:05 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Wie weet kunnen we wel wat sneller reizen in de nabije toekomst zou je bij een half jaartje reistijd wel een kijkje gaan nemen?
Ooit Interstellar gezien? Aanradertje.quote:Op vrijdag 18 december 2015 22:12 schreef tukker321 het volgende:
Enge gedachte om in te reizen terwijl het geen seconde voor je heeft geduurd maar op aarde jaren voorbij gaanJe geliefden niet meer zien
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |