Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 18:32:36 ]
Niet eens verder gekeken, snap dat niet iedereen geld heeft. Maar als je droom is om koi karpers te importeren, dan ga ik er vanuit dat je wel wat meer je best doet dan 4k sparen.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op donderdag 17 december 2015 15:40 schreef CaLeX het volgende: Niet eens verder gekeken, snap dat niet iedereen geld heeft. Maar als je droom is om koi karpers te importeren, dan ga ik er vanuit dat je wel wat meer je best doet dan 4k sparen.
Ze hebben ons niet nodig om het project vol te krijgen. Aan de andere kant zie ik dit soort kleine projecten niet omvallen in mijn default lijstje,
Op donderdag 17 december 2015 15:47 schreef Speekselklier het volgende: Ik snap er helemaal niets van je begint een webwinkel en gaat karpers importeren. En dan woon je op drie hoog.
Laat je die zwembeesten in je badkuip ronddobberen tot ze verkocht zijn of zo? Je hebt voor die dingen toch een behoorlijke vijver nodig?
Kan in de kelder toch, er zit hier in de stad ook zo een tentje die vissen kweekt in de winkel.
4~6 bakken van een kubieke meter
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op donderdag 17 december 2015 15:47 schreef Speekselklier het volgende: Ik snap er helemaal niets van je begint een webwinkel en gaat karpers importeren. En dan woon je op drie hoog.
Laat je die zwembeesten in je badkuip ronddobberen tot ze verkocht zijn of zo? Je hebt voor die dingen toch een behoorlijke vijver nodig?
Dat iemand eenvoudig woont is ook wel een voordeel, lage lasten, huurtoeslag bla bla. Betekent dat hij weinig privé geld hoeft te onttrekken.
Eigenlijk wel te gek. Nog geen eigen website, wel een domeinnaam geregistreerd. Verder een heel algemeen verhaal en je weet verder niet eens zijn voornaam. Met zoeken heb je een adres ontdekt.
Geen idee wat hij gaat doen en hoe goed hij er in is. Er staan wat getallen (verwachtingen) maar verder niets. Helemaal niets. En toch lenen mensen hem 1000 euro. Als morgen de buurman op de stoep staat met de vraag om 100 euro te lenen dan stuur je hem weg.
En je moet nog snel zijn, hij zit al half vol.
Over zekerheden wordt niets eens gesproken. Ja de voorraad mag je hebben als het mis gaat.
[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 17-12-2015 16:22:44 ]
Nou als jij er wat in stopt dan horen we hier tenminste of hij het haalt of niet.
Was ik niet van plan Als hij het er naast een gewone baan er bij had gedaan, was hij interessant geweest. 22K is niet zo'n wild bedrag en dan had je genoeg zekerheid gehad.
[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 17-12-2015 16:53:16 ]
De verklaring van Peter van der Klok op het artikel in DvhN.nl is gepubliceerd op het voor investeerders in de campagne zichtbare deel van Aygodutch.com
Harm, bedankt. Niet veel wijzer geworden, maar goed, dat kon je ook niet verwachten. Jij hebt in ieder geval je best gedaan en zolang er betaald wordt neem ik maar aan dat deze verklaring een juiste voorstelling van zaken geeft.
Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de krant e.e.a. zomaar heeft gepubliceerd denk ik wel dat we het, zolang de financiële afspraken stipt worden nagekomen, moeten laten rusten.
Ik zat te chillen in de Caribbean, dus ik lig een beetje uit de CF info van de laatste paar weken. Maar nu ik me weer aan het inlezen ben, zie ik het verhaal van onze grote vriend van de Bio processor, dat hij een soort pistolen Paultje is, die hier en daar z'n zakenpartners probeert te scammen.... Hij past ook zo in The A-Team als ik zo die foto kijk van hem bij die hummer
Maar goed, ik ken verschillende vermogende ondernemers en advocaten die ook een soort van wapen hobby hebben en regelmatig schieten. Daar is helemaal niets engs aan. Zo te zien is die overigens ook weer bezig met nog meer subsidie/ Komt allemaal alleen maar ten goede van het bedrijf (en terugbetaling aan ons)
@Harm, beschikken jullie overigens over dat getekende contract (en de waarde daarvan) tussen hem en de dierentuin (om maar even geen namen te noemen)?
Mijn zorgen zijn niet bepaald weggenomen, maar schrijven kan onze groene Groninger wel. De verklaring komt op mij behoorlijk professioneel over. Nu maar hopen dat de inhoud ook klopt. We gaan het zien, de komende jaren!
Op donderdag 17 december 2015 17:16 schreef Horsemen het volgende: Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de krant e.e.a. zomaar heeft gepubliceerd denk ik wel dat we het, zolang de financiële afspraken stipt worden nagekomen, moeten laten rusten.
Mee eens. Ik neem aan dat Harm na alle rumoer rond dit project zover het mogelijk is goed volgt of het geld conform de leningvoorwaarden gebruikt wordt en de heer van der Kolk regelmatig om een update vraagt over de voortgang van het project. Harm bedankt voor de update.
Mee eens. Ik neem aan dat Harm na alle rumoer rond dit project zover het mogelijk is goed volgt of het geld conform de leningvoorwaarden gebruikt wordt en de heer van der Kolk regelmatig om een update vraagt over de voortgang van het project. Harm bedankt voor de update.
Eens met deze reacties. Daarnaast zou ik het ook zeer waarderen als er in het eerste kwartaal een update komt wanneer de machine dus daadwerkelijk draait in Emmen. Dat duurt niet heel lang meer. Als die machine daar eenmaal staat en draait en goed bevalt, dan neemt dat wel een redelijk deel van mijn zorgen weg.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeer positief. We moeten natuurlijk nog maar zien hoe het gaat lopen. Maar de eerste stap naar hervatting betalingen is gezet. Hij is verwijderd uit de OP. Ik heb in mijn schaduw lijstje ook nog twee andere projecten van Kom staan. Zijn die ook weer gaan betalen? Betreft een UPS verkopers koppel en een Zonnepanelen man. Graag een update.
Daarnaast zou ik nog graag feedback ontvangen van aborren en/of underdoggy aangaande project 3487 GVE waar ik per PM wat extra info over gevraagd heb.
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 18:48:18 ]
Zeer positief. We moeten natuurlijk nog maar zien hoe het gaat lopen. Maar de eerste stap naar hervatting betalingen is gezet. Hij is verwijderd uit de OP. Ik heb in mijn schaduw lijstje ook nog twee andere projecten van Kom staan. Zijn die ook weer gaan betalen? Betreft een UPS verkopers koppel en een Zonnepanelen man. Graag een update.
Daarnaast zou ik nog graag feedback ontvangen van aborren en/of underdoggy aangaande project 3487 GVE waar ik per PM wat extra info over gevraagd heb.
Ik neem dat je met 'UPS verkopers', deze bedoelt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die heeft alsnog, met een paar dagen vertraging, betaald.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die heeft alsnog, met een paar dagen vertraging, betaald.
Dat is correct, mooi weer een op positief.
En wat kwam de pakketpost net brengen? De kruiden van CFS. Dat kan ook weer van Harm zijn lijstje.................
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 20:12:06 ]
Op donderdag 17 december 2015 18:14 schreef Incitatus3 het volgende: Mijn zorgen zijn niet bepaald weggenomen, maar schrijven kan onze groene Groninger wel. De verklaring komt op mij behoorlijk professioneel over. Nu maar hopen dat de inhoud ook klopt. We gaan het zien, de komende jaren!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarin had de krant dus gelijk. Bij publicatie van de pitch is vermeld dat nagenoeg alle kinderziekten en opstartproblemen waren opgelost. Niet dat er al ergens al één zou staan buiten het laboratorium. Wat ik dan niet helemaal begrijp waarom de uitrol dan nog maximaal 3 maanden zou moeten duren.
PS: wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten wat mij betreft, sommige mensen spelen ieder jaar levensecht de slag bij Waterloo na.
(bericht aangepast).
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 17-12-2015 20:09:04 ]
Gaat Gelmo in prive betalen of niet? Want dan kunnen er nog wel 2 van de lijst af, al zie ik 1 van die 2 al niet meer in die lijst staan. Of reken je alleen een soort van doorstart door?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Gaat Gelmo in prive betalen of niet? Want dan kunnen er nog wel 2 van de lijst af, al zie ik 1 van die 2 al niet meer in die lijst staan. Of reken je alleen een soort van doorstart door?
De lening wordt niet overgezet. Hij gaat dus "in privé" betalen maar wel met inkomsten uit het nieuwe bedrijf. Vind dat zolang ze betalen het niet als mislukt kan aangemerkt worden.
Als er een regeling is waarbij met een regelmatge betaling de schuld met rente totaal aflost dan kan men in principe van de lijst. Of men in prive betaald of uit het bedrijf dat maakt niet uit als men maar betaald tot de totale schuld en rente afgelost is.
Ik ben helaas betrokken bij de Zonnepanelen man . Status daar is: dat er een incasso is opgestart. Verder nog geen nieuws zodra er ontwikkelingen zijn zal ik dit melden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is deze al bekend voor de statistieken? Overigens mijn 8e probleemgeval bij GvE
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is deze al bekend voor de statistieken? Overigens mijn 8e probleemgeval bij GvE
Het valt me op dat dit leningnummer nog redelijk laag is (we zitten ondertussen tegen nr 13000 aan...) zou deze er dan zo lang over hebben gedaan voor hij goedgekeurd is om te publiceren?
Kan niet zien of de hoofdelijke borgstellingen wat waard zijn, Bovendien een moeilijke markt moet de particulier nu wel of niet belasting gaan betalen over zijn zelf opgewekte stroom. Zit er wel of geen geld in het subsidie potje als je je panelen aanschaft. Nu de olieprijs zo omlaag dendert is de energie prijs laag van traditionele energie, zijn zonnepanelen nog wel lonenend de komende jaren. Ik zie hier toch ook wel diverse zonne energie bedrijven die met cf gefinancierd zijn in de problemen komen. Kortom ik sla even over.
[ Bericht 64% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2015 11:42:29 ]
Als er een regeling is waarbij met een regelmatge betaling de schuld met rente totaal aflost dan kan men in principe van de lijst. Of men in prive betaald of uit het bedrijf dat maakt niet uit als men maar betaald tot de totale schuld en rente afgelost is.
Ok en wel elke maand neem ik aan? Want QB gaat ook terug betalen dus die zou dan ook van de lijst kunnen alleen moet je daar een jaar wachten op 1 betaling zoals het er nu uit ziet.
Kattenburg zie ik ook niet meer op de lijst, die gaat ook in prive betalen maar dan zit je ook al gauw een maand of wat per bedrag te wachten.
Dus dat kan eventueel een onderscheid zijn.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Ok en wel elke maand neem ik aan? Want QB gaat ook terug betalen dus die zou dan ook van de lijst kunnen alleen moet je daar een jaar wachten op 1 betaling zoals het er nu uit ziet.
Kattenburg zie ik ook niet meer op de lijst, die gaat ook in prive betalen maar dan zit je ook al gauw een maand of wat per bedrag te wachten.
Dus dat kan eventueel een onderscheid zijn.
Als je een jaar moet wachten moet je nog maar zien wat er over een jaar gebeurd. Dus die moeten we gewoon voorlopig laten staan. Denk ook niet dat het negatieve invloed heeft op de huidige bedrijfsvoering die er niet is om hem te laten staan. Bij die hekkenboer is het anders die moet de lening terug verdienen met hekken verkopen. Daar heeft niemand wat aan dat een potentiele klant met googlen zijn naam hier vindt.
De bedrijfskleding firma heb ik wel in mijn schaduw lijstje. Staat niet in de OP daar het doek volgens mij nog niet definitief gevallen is. Gaat die door met kleding verkopen of gaat hii uit prive betalen?
De havenindustrie krijgt zijn eigen crowdfundplatform, waar investeerders geld kunnen steken in "innovatieve en snelgroeiende MKB-bedrijven". De nieuwe dienst is een samenwerking tussen kennis- en innovatieplatform voor de havenindustrie iTanks en Collin Crowdfund. De eerste ondernemer die op het nieuwe platform gaat crowdfunden (1,1 miljoen euro) is een producent van een mobiele ontgassingsinstallatie voor schepen.
De havenindustrie krijgt zijn eigen crowdfundplatform, waar investeerders geld kunnen steken in "innovatieve en snelgroeiende MKB-bedrijven". De nieuwe dienst is een samenwerking tussen kennis- en innovatieplatform voor de havenindustrie iTanks en Collin Crowdfund. De eerste ondernemer die op het nieuwe platform gaat crowdfunden (1,1 miljoen euro) is een producent van een mobiele ontgassingsinstallatie voor schepen.
is ook al bekend wat de minimum inleg gaat worden? Als je naar dit soort bedragen gaat, is het niet heel vreemd om ook een hogere minimum inleg te doen.
Op vrijdag 18 december 2015 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende: Nieuw op Collin: Solar-Systemen.nl Werkkapitaal ¤200.000 | 7,5% rente | 60 maanden | Investeerders: 47 | Reacties: 0
Kan niet zien of de hoofdelijke borgstellingen wat waard zijn, Bovendien een moeilijke markt moet de particulier nu wel of niet belasting gaan betalen over zijn zelf opgewekte stroom. Zit er wel of geen geld in het subsidie potje als je je panelen aanschaft. Nu de olieprijs zo omlaag dendert is de energie prijs laag van traditionele energie, zijn zonnepanelen nog wel lonenend de komende jaren.
De onzekerheid t.o.v. 2020 (waarschijnlijke herziening van de salderings regels) en de dalende trend van de olieprijs zijn wel zorgwekkend voor deze tak van sport. Zeker naar 2020 toe totdat er zekerheid komt gaan m.i. mensen de hand op de knip houden. Ik wil al enige tijd en nog steeds zonnepanelen op mijn dak leggen, maar twijfel nu al of ik niet te laat ben... of ik het wel of niet moet doen mede ivm olie en 2020
400-500 euro karting op een daksysteem is leuk, totdat je 1000 euro van je lening niet terug krijgt Aan de andere kant, krijg je wel je volle 2000 euro terug plus rente is die 400 euro korting toch 20% extra rendement
De onzekerheid t.o.v. 2020 (waarschijnlijke herziening van de salderings regels) en de dalende trend van de olieprijs zijn wel zorgwekkend voor deze tak van sport. Zeker naar 2020 toe totdat er zekerheid komt gaan m.i. mensen de hand op de knip houden. Ik wil al enige tijd en nog steeds zonnepanelen op mijn dak leggen, maar twijfel nu al of ik niet te laat ben... of ik het wel of niet moet doen mede ivm olie en 2020
400-500 euro karting op een daksysteem is leuk, totdat je 1000 euro van je lening niet terug krijgt Aan de andere kant, krijg je wel je volle 2000 euro terug plus rente is die 400 euro korting toch 20% extra rendement
Vergeet niet de kostenbesparing die je krijgt door de energie die geleverd word door de zonnepanelen. Een paar tientjes per maand minder betalen aan essent levert ook mooi rendement op.
Ik heb nog altijd een domme meter en heb mijn slimme geweigerd. Mijn domme meter draait netjes terug. Zolang ze niet kunnen meten wat ik teruglever heb ik geen last van de nieuwe regels.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Het lijkt me toch dat het meeste rendement behaald wordt met de salderings regels?!
Mijn nieuwbouw woning is standaard uitgerust met een slimme meter (helaas) Bij aanleg special aanwezig geweest en gevraagd om een dom ding, maar dat "kon niet" ondanks toch redelijk aanhouden mijnerzijds
Ik begin een beetje zenuwachtig te worden van het gedraai van de verschillende ondernemers. Blijkbaar kan je met mooie verhaaltjes veel geld lenen en is het aan de crowd om die verhalen te doorgronden.
Ik zit in crowdfunding omdat een ondernemer een goed verhaal heeft waarmee ik het risico kan inschatten. Nu er veel verhalen niet kloppen (of halve waarheden zijn) begin ik me zorgen te maken over de mogelijkheden om risico's in te schatten.
Het feit de dat we op Fok! een flink aantal leugens hebben gevonden geeft mij nog niet het goede gevoel over de overige projecten.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Als je een jaar moet wachten moet je nog maar zien wat er over een jaar gebeurd. Dus die moeten we gewoon voorlopig laten staan. Denk ook niet dat het negatieve invloed heeft op de huidige bedrijfsvoering die er niet is om hem te laten staan. Bij die hekkenboer is het anders die moet de lening terug verdienen met hekken verkopen. Daar heeft niemand wat aan dat een potentiele klant met googlen zijn naam hier vindt.
De bedrijfskleding firma heb ik wel in mijn schaduw lijstje. Staat niet in de OP daar het doek volgens mij nog niet definitief gevallen is. Gaat die door met kleding verkopen of gaat hii uit prive betalen?
Ben het eens met je, maar omdat ik die bedrijfskleding miste dacht ik dat die misschien om die reden miste.Maar dan gaat die goed!
En die bedrijfskleding gaat nu zoals het er nu voorstaat vanuit prive betalen (zelfde als QB)
Ik mis in de het contract de hoofdelijke aansprakelijkheid en akte(n) van borg waar FNC over rept.
Ook het feit dat de geldnemer anoniem blijft vind ik wat apart.
Vooralsnog denk ik dat het bij dit ene projectje blijft.
Is er al ervaring met hoe FNC omgaat met uitwinning zekerheden (als die er al zijn) bij een default?
Begrijp ik nu goed dat je als investeerder niet de volledige overeenkomst te zien krijgt en dat je ook niet weet aan wie je nu eigenlijk je centen hebt gegeven?
Op vrijdag 18 december 2015 13:49 schreef bleyenburg het volgende:Is er al ervaring met hoe FNC omgaat met uitwinning zekerheden (als die er al zijn) bij een default?
Bij mij heeft er één twee weken te laat betaald en die hebben ze helemaal platgebeld als ik het mag geloven En na ontvangst direct doorgestort. Mij is niet bekend of er al echte defaults geweest zijn bij FC.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het goed is geleend tot september dus al weer terug betaald?!?
Nou ja deze exclusieve vleessnack is voor mij zo ie zo een no go!
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2015 14:38:22 ]
Op vrijdag 18 december 2015 12:01 schreef komrad het volgende: is ook al bekend wat de minimum inleg gaat worden? Als je naar dit soort bedragen gaat, is het niet heel vreemd om ook een hogere minimum inleg te doen.
Hoezo? Elke euro is meegenomen als je zo'n groot bedrag moet verzamelen en 100 * 500Euro is toch 50000 in de pocket die je bij een hoger minimum vermoedelijk niet had gehad.
Hoezo? Elke euro is meegenomen als je zo'n groot bedrag moet verzamelen en 100 * 500Euro is toch 50000 in de pocket die je bij een hoger minimum vermoedelijk niet had gehad.
natuurlijk, aan de andere kant als je het per 100 euro binnen krijgt heb je nogal wat administratie en transactiekosten
Plaatje van Biltong komt uit deze pdf. javascript en pdf gaan niet best samen maar met een beetje klooien komt ie wel.
oa:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De verwachtte omzet in kilo's is in 2016 dus ongeveer 3x zo hoog als in 2015. (volgens pdf) De verwachtte omzet in euro's is in 2016 dus ongeveer 20x zo hoog als in 2015. (volgens KoM)
De omzet verwachting voor 2015 was begin dit jaar 475k (pdf). Dit blijkt uiteindelijjk 75k (KoM). Ondanks dat de verwachting voor 2015 een faktor 6 te hoog bleek, is de VOORZICHTIGE verwachting voor 2016 iets naar boven bijgesteld.
Het resultaat voor 2015 zou uitkomen op 65k (pdf )maar is uitgekomen op -98k (KoM). Ondankt dit blijft het verwachte resultaat voor 2016 gelijk.
[ Bericht 2% gewijzigd door RavigotteSaus op 18-12-2015 15:38:15 ]
Curves Rijsen heeft via GVE naar de inversteerders een nette kerstwens verstuurd en via hun facebook kun je meekijken naar de verbouwing. Ziet er allemaal netjes uit.
Op vrijdag 18 december 2015 15:18 schreef RavigotteSaus het volgende: De omzet verwachting voor 2015 was begin dit jaar 475k (pdf). Dit blijkt uiteindelijjk 75k (KoM). Ondanks dat de verwachting voor 2015 een faktor 6 te hoog bleek, is de VOORZICHTIGE verwachting voor 2016 iets naar boven bijgesteld.
Het resultaat voor 2015 zou uitkomen op 65k (pdf )maar is uitgekomen op -98k (KoM). Ondankt dit blijft het verwachte resultaat voor 2016 gelijk.
De kleine lettertjes: Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
Op vrijdag 18 december 2015 15:38 schreef bleyenburg het volgende: Ik vrees dat project Biltong iets uit te leggen heeft. Bij mij is ie even van mijn investeringslijstje geschrapt.
Nee hoor, hij hoeft mij niets meer uit te leggen.
@ Obli en Horsemen: Ik krijg de akten van borg niet te zien vooralsnog. Ik zie niet wie er achter de rechtspersoon zit en ik zie geen natuurlijk persoon staan, of kijk ik ergens overheen? Dat wil ik eigenlijk wel, in het kader van de hoofdelijke aansprakelijkheid die FNC claimt in te bouwen.
Op vrijdag 18 december 2015 15:45 schreef bleyenburg het volgende: @ Obli en Horsemen: Ik krijg de akten van borg niet te zien vooralsnog. Ik zie niet wie er achter de rechtspersoon zit en ik zie geen natuurlijk persoon staan, of kijk ik ergens overheen? Dat wil ik eigenlijk wel, in het kader van de hoofdelijke aansprakelijkheid die FNC claimt in te bouwen.
Als is het maar voor als het platform er niet meer is en je zelf achter je geld aan moet.
Op vrijdag 18 december 2015 15:45 schreef bleyenburg het volgende: @ Obli en Horsemen: Ik krijg de akten van borg niet te zien vooralsnog. Ik zie niet wie er achter de rechtspersoon zit en ik zie geen natuurlijk persoon staan, of kijk ik ergens overheen? Dat wil ik eigenlijk wel, in het kader van de hoofdelijke aansprakelijkheid die FNC claimt in te bouwen.
Ik begin een beetje genoeg van CF te krijgen. Ik heb het gevoel dat we met zijn allen niet meer bezig zin met cijfers te intepreteren maar met kijken of de ondernemer het juiste verhaal verteld.
Het gokken of een verhaal juist of niet juist is lijkt een soort van casino. Je zet in op juist of niet. En als het verhaal juist is dan krijg je je centjes zoals afgesproken met rente terug.
Crowdfunding trekt blijkbaar mensen die snel geld denken verdienen ten koste van de investeerders. Dit lijkt ook voor de verschillende platformen niet te controleren.
Omdat ik er prima tegen kan om geld te verliezen door in inschattingsfout op cijfers die naar alle eer en geweten zijn gemaakt.. Maar ik kan er niet tegen om geld te verliezen door leugens en incomplete verhalen.
De BioProcessor bracht mij opnieuw aan het twijfelen en de Biltong heeft mij overtuigd. Ik stop met Crowdfunding. Ik laat mijn (30) projecten aflopen maar investeer niet opnieuw.
Ik zal dus ook minder aktief zijn bij FoK! want ik ben niet meer van plan om alle pitches door te pluizen. Ik heb de laatse tijd leuke tijden met jullie beleefd met het uitzoeken van insolventies maar ik gooi de handoek in de ring.
Loopt minder snel dan ik zou verwachten. Bedrag is niet extreem groot, rente is goed, overige cijfers ook best aardig. Een familiebedrijf schept wat vertrouwen en een koophuis eveneens (als dat niet onder water staat).
Op vrijdag 18 december 2015 16:19 schreef RavigotteSaus het volgende: Ik begin een beetje genoeg van CF te krijgen. Ik heb het gevoel dat we met zijn allen niet meer bezig zin met cijfers te intepreteren maar met kijken of de ondernemer het juiste verhaal verteld.
Het gokken of een verhaal juist of niet juist is lijkt een soort van casino. Je zet in op juist of niet. En als het verhaal juist is dan krijg je je centjes zoals afgesproken met rente terug.
Crowdfunding trekt blijkbaar mensen die snel geld denken verdienen ten koste van de investeerders. Dit lijkt ook voor de verschillende platformen niet te controleren.
Omdat ik er prima tegen kan om geld te verliezen door in inschattingsfout op cijfers die naar alle eer en geweten zijn gemaakt.. Maar ik kan er niet tegen om geld te verliezen door leugens en incomplete verhalen.
De BioProcessor bracht mij opnieuw aan het twijfelen en de Biltong heeft mij overtuigd. Ik stop met Crowdfunding. Ik laat mijn (30) projecten aflopen maar investeer niet opnieuw.
Ik zal dus ook minder aktief zijn bij FoK! want ik ben niet meer van plan om alle pitches door te pluizen. Ik heb de laatse tijd leuke tijden met jullie beleefd met het uitzoeken van insolventies maar ik gooi de handoek in de ring.
Oke, dat is jammer maar ik kan mij er iets bij voorstellen en iedereen moet uiteindelijk zijn eigen afwegingen maken. Bedankt voor je inbreng! (en we zullen je hier vast af en toe nog wel zien om even af te kikken.
Geheel te begrijpen. Ik zit ben vrij nieuw in crowdfunding wereldje en bij mij ging er een lampje branden bij de GVE f1 kleding man. Cijfers van jaren ervoor (2011-2015) zijn (bewust?) niet vermeld. Welk team gaat het goed doen volgend seizoen en met welke kleding blijf je zitten. En dan de prognose wat je de komende jaren gaat verdienen geheel uit duim gezogen. Geen cijfers van vorige jaren maar wel kunnen zeggen hoeveel geld je gaat verdienen. Verder lees ik mee en heb mijn ook vraagtekens bij biomachines en koikarpers 3 hoog in een flat. Ik ga ook stukje rustiger te werk in crowdfunding wereldje.
Op vrijdag 18 december 2015 16:35 schreef mccrowd het volgende: Verder lees ik mee en heb mijn ook vraagtekens bij biomachines en koikarpers 3 hoog in een flat.
Voor mij was de koikarper dan nog een heel best project. Zo slecht, daar kan niets aan gelogen zijn.
Op vrijdag 18 december 2015 16:34 schreef Horsemen het volgende: Bedankt voor je inbreng! (en we zullen je hier vast af en toe nog wel zien om even af te kikken.
Graag gedaan, ik durf wel te zeggen dat mijn kritiek af en toe best wel stevig was en dat ik ook wel mijn steentje heb bijgedragen aan wat zoektochten naar leugens.
Inderdaad jammer dat degene met het meeste commentaar weg gaat. Ik was het zeker niet altijd met je eens, maar de kritische blikerachter kon ik wel waarderen. Ik hoop nog af en toe wat van je te lezen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is genoteerd! Alleen betalingsproblemen of al failliet? Hebben die 4 andere bedrijven die genoemd zijn in de pitch meegetekend? Ik vermoed het niet volgens mij deed GVE dat toen nog niet. Wij horen het graag. Wel weer een grote leensom!
Sh..! Zit er zelf in. Had het eerst niet eens in de gaten een van mijn eerste projecten. Had hem geadministreerd onder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik de pitch nu nog eens lees had ik er niet meer in gestapt. Werkterrein Ghana. Pf........... slecht begin van het weekend. En nog wel een 2 met AA!
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2015 18:00:05 ]
Ik heb hem net even gelezen. Ik doe hem zeker niet daar ik al een paar kappers heb. Ik zie op zich ook geen vreemde zaken. Het is wel trendy dus als de trend omslaat en hij beweegt niet mee zou hij wel eens minder klanten kunnen krijgen.
Even snel gekeken. Ziet er netjes uit. Nette zaak, draaid al poosje mee. Meer vertrouwen in dan een badkuip kibbeling boer op 3 hoog.
Ik pak hem ook mee ja, idd omdat die al langer loopt en dit soort zaken zijn zijn toch nog wel populair altijd en het bedrag valt me opzich ook mee. Kleine bedragje er in dus.
Lopende band werk, gelukkig ontspring ik de dans de laatste tijd weer een beetje.
Ik zit ook weer in de default. Mijn vijfde dit jaar. Volgend jaar ben ik van plan om niet meer verder uit te breiden met cf. Als ik alle projecten die in de problemen zitten zou afschrijven zou ik dit jaar 1,8%rendement behaald hebben
Ik pak hem ook mee ja, idd omdat die al langer loopt en dit soort zaken zijn zijn toch nog wel populair altijd en het bedrag valt me opzich ook mee. Kleine bedragje er in dus.
Ik ook maar met het gevoel iets te missen want hij loopt maar langzaam vol.
Op vrijdag 18 december 2015 20:20 schreef Murene het volgende: Ik zit ook weer in de default. Mijn vijfde dit jaar. Volgend jaar ben ik van plan om niet meer verder uit te breiden met cf. Als ik alle projecten die in de problemen zitten zou afschrijven zou ik dit jaar 1,8%rendement behaald
Als dat inclusief alle volledige defaults is, dan is dat misschien nog niet eens zo gek, zeker niet gegeven de kans dat er nog wat van terugkomt de komende jaren. De AEX had je tot nu toe niet heel veel meer opgeleverd, al weet ik niet precies hoeveel dividend je daar nog had uitgehaald.
Ik kan het me voorstellen. Ik ben zelf met 35 a 40 projecten nog default-vrij, al zit ik wel in de BPP dus binnenkort verandert dat wellicht. Maar de laatste tijd voel ik me ook steeds meer een soort geldkoe, of de geldboom van Kinderen voor Kinderen, waar iedereen maar zonder zich even in te spannen voor een goede onderbouwing een emmer onder houdt. Ik kan er ook niet bij dat de platforms zoveel fouten maken (of niet zien) in de financiele overzichten. Enfin, ik doe de deur niet dicht maar merk wel dat ik de laatste tijd aanzienlijk minder projecten oppak.
Op vrijdag 18 december 2015 16:19 schreef RavigotteSaus het volgende: Ik begin een beetje genoeg van CF te krijgen. Ik heb het gevoel dat we met zijn allen niet meer bezig zin met cijfers te intepreteren maar met kijken of de ondernemer het juiste verhaal verteld.
Erg jammer. Maar ik denk dat iedereen wel ongeveer hetzelfde denkt over die twee projecten. Ik ga zelf wel door, maar zal volgend nog veel kritischer proberen te zijn, en alleen nog de allermooiste en degelijkste projecten uit te zoeken.
Op vrijdag 18 december 2015 16:19 schreef RavigotteSaus het volgende: Ik begin een beetje genoeg van CF te krijgen. (...) Ik heb de laatse tijd leuke tijden met jullie beleefd met het uitzoeken van insolventies maar ik gooi de handoek in de ring.
Ik vond jouw bijdragen altijd fijn om te lezen. Je gevoel begrijp ik volledig, want ik twijfel ook erg. Door alle defaults ben ik zeer terughoudend geworden en heb sinds de zomer nog slechts in één project geïnvesteerd.
Definitief default, of kan tijdelijk niet aan de betalingsverplichting voldoen?
Ik denk dat het heel goed is om in de toekomst dit onderscheid te maken.
Ik krijg af en toe een beetje een nare smaak als er 's morgens hier wordt gemeld dat een project nog niet betaald is en 's avonds zou het bedrijf bijna failliet zijn
Ik kan het me voorstellen. Ik ben zelf met 35 a 40 projecten nog default-vrij, al zit ik wel in de BPP dus binnenkort verandert dat wellicht. Maar de laatste tijd voel ik me ook steeds meer een soort geldkoe, of de geldboom van Kinderen voor Kinderen, waar iedereen maar zonder zich even in te spannen voor een goede onderbouwing een emmer onder houdt. Ik kan er ook niet bij dat de platforms zoveel fouten maken (of niet zien) in de financiele overzichten. Enfin, ik doe de deur niet dicht maar merk wel dat ik de laatste tijd aanzienlijk minder projecten oppak.
Ik doe juist veel meer projecten maar wel allemaal voor veel lagere bedragen dan eerst, toen ik begon tussen de 1000,- en 500,- en nu kom ik vaak niet meer boven de 400,- uit en heb ik ook heel wat 100 en 200 projecten.
Erg jammer. Maar ik denk dat iedereen wel ongeveer hetzelfde denkt over die twee projecten. Ik ga zelf wel door, maar zal volgend nog veel kritischer proberen te zijn, en alleen nog de allermooiste en degelijkste projecten uit te zoeken.
Kan dat wel? Ik heb projecten die hier werden afgeraden en die lopen bijna af en aan de andere kant heb ik A projecten die omgevallen zijn. Sterker nog van de 3 defauls zijn er 2 van die A rating projecten..
Beste wat je kunt doen is spreiden en kleine bedragen en en een beetje je gevoel volgen en misschien nog een weesgegroetje er uitgooien en dan het beste er van hopen.
Ik heb hier al enige maanden niet meer gereageerd maar sinds twee dagen lees ik hier weer mee. Ik kijk best wel kritisch naar projecten bij gve, daarom begrijp ik ook niet dat mensen geld in 100 projecten hebben zitten. Ik wou dat ik zoveel kon spreiden, maar zoveel goede projecten komen er gewoon niet langs. Ik moet er ook bij zeggen dat ik er niet veel tijd meer in steek omdat veel projecten snel vollopen. Daarnaast vind ik p2p lenen veel interessanter en levert me ook meer op (zonder dat het me veel tijd kost).
Om kritisch te zijn moet je ook wel enige kennis hebben van allerlei zaken. Dat heb ik ook niet altijd. Verder weeg ik ook het risico af ten opzichte van de looptijd van de lening. Maar die looptijd is vaak 60 maanden en dan moet het wel een heel goed project zijn wil ik meedoen. Daarom ben ik wel fan van p2p leningen omdat ik dan makkelijk voor korte looptijden kan gaan.
Die kerel met die koi karpers daarbij is wel snel duidelijk dat hij niet beschrijft waar hij die vissen laat zwemmen. Nu ken ik iemand met koi karpers en daar komt heel wat bij kijken en dat kost ook veel geld. Ik had ook gezien dat ie op een flat woont en toen was ik definitief afgehaakt.
Een beter voorbeeld waarbij ik afgehaakt ben is EanCore. Er is beschreven dat de software gebaseerd is op open source software. Dan wil ik wel weten welke software dat is en wat er in de licentie staat wat betreft commercieel gebruik. Daarmee valt of staat het bedrijf namelijk.
Tot op dit moment heb ik bij gve nog geen defaults gelukkig. Bij p2p is dat wel het geval maar daar beschouw ik het als een onderdeel van het spel.
Thrustbuddy daar had ik aanmeldingsproblemen en ben daardoor uiteindelijk afgehaakt. Mazzeltje. Maargoed, p2p platformen komen als paddestoelen uit de grond dus er zal er nog wel vaker eentje neervallen ben ik bang. Enige oplossing is spreiden.
Momenteel heb ik geld zitten in: Geld voor elkaar Greencrowd Bondora (hier wil ik mee gaan stoppen omdat ik die Spanjaarden niet kan negeren in de auto-invest) Omaraha (mijn favoriet) Mintos (weinig leningen) Twinos (weinig ervaring mee dus heb nog maar 1000 euro daar staan, wel bijna alle looptijden 1 maand dus ik weet over een maand of ik ermee doorga)
Ik zie hier nog enkele andere crowdfunding platformen voorbij komen waarin ik me nog niet verdiept heb. Collin Crowdfund bijvoorbeeld. Er was ook nog een andere die een lening voor Jamin erop had staan, weet niet meer wie. Ik zal het in de gaten houden omdat het grote voordeel van dit soort platformen is dat je je geld elke maand op je rekening gestort krijgt. Bij p2p kan ik in 10 jaar een groot vermogen opbouwen, maar als na 10 jaar de tent klapt dan heb ik alsnog 0,0 euro.
Ik heb hier al enige maanden niet meer gereageerd maar sinds twee dagen lees ik hier weer mee. Ik kijk best wel kritisch naar projecten bij gve, daarom begrijp ik ook niet dat mensen geld in 100 projecten hebben zitten. Ik wou dat ik zoveel kon spreiden, maar zoveel goede projecten komen er gewoon niet langs. Ik moet er ook bij zeggen dat ik er niet veel tijd meer in steek omdat veel projecten snel vollopen. Daarnaast vind ik p2p lenen veel interessanter en levert me ook meer op (zonder dat het me veel tijd kost).
Om kritisch te zijn moet je ook wel enige kennis hebben van allerlei zaken. Dat heb ik ook niet altijd. Verder weeg ik ook het risico af ten opzichte van de looptijd van de lening. Maar die looptijd is vaak 60 maanden en dan moet het wel een heel goed project zijn wil ik meedoen. Daarom ben ik wel fan van p2p leningen omdat ik dan makkelijk voor korte looptijden kan gaan.
Die kerel met die koi karpers daarbij is wel snel duidelijk dat hij niet beschrijft waar hij die vissen laat zwemmen. Nu ken ik iemand met koi karpers en daar komt heel wat bij kijken en dat kost ook veel geld. Ik had ook gezien dat ie op een flat woont en toen was ik definitief afgehaakt.
Een beter voorbeeld waarbij ik afgehaakt ben is EanCore. Er is beschreven dat de software gebaseerd is op open source software. Dan wil ik wel weten welke software dat is en wat er in de licentie staat wat betreft commercieel gebruik. Daarmee valt of staat het bedrijf namelijk.
Tot op dit moment heb ik bij gve nog geen defaults gelukkig. Bij p2p is dat wel het geval maar daar beschouw ik het als een onderdeel van het spel.
Thrustbuddy daar had ik aanmeldingsproblemen en ben daardoor uiteindelijk afgehaakt. Mazzeltje. Maargoed, p2p platformen komen als paddestoelen uit de grond dus er zal er nog wel vaker eentje neervallen ben ik bang. Enige oplossing is spreiden.
Momenteel heb ik geld zitten in: Geld voor elkaar Greencrowd Bondora (hier wil ik mee gaan stoppen omdat ik die Spanjaarden niet kan negeren in de auto-invest) Omaraha (mijn favoriet) Mintos (weinig leningen) Twinos (weinig ervaring mee dus heb nog maar 1000 euro daar staan, wel bijna alle looptijden 1 maand dus ik weet over een maand of ik ermee doorga)
Ik zie hier nog enkele andere crowdfunding platformen voorbij komen waarin ik me nog niet verdiept heb. Collin Crowdfund bijvoorbeeld. Er was ook nog een andere die een lening voor Jamin erop had staan, weet niet meer wie. Ik zal het in de gaten houden omdat het grote voordeel van dit soort platformen is dat je je geld elke maand op je rekening gestort krijgt. Bij p2p kan ik in 10 jaar een groot vermogen opbouwen, maar als na 10 jaar de tent klapt dan heb ik alsnog 0,0 euro.
Maargoed, het is ook een beetje hobby allemaal.
Wel een vrij serieuze hobby met veel geld Dat Twinos kan ik niet vinden. Heb je misschien een linkje?
Kan dat wel? Ik heb projecten die hier werden afgeraden en die lopen bijna af en aan de andere kant heb ik A projecten die omgevallen zijn. Sterker nog van de 3 defauls zijn er 2 van die A rating projecten..
Beste wat je kunt doen is spreiden en kleine bedragen en en een beetje je gevoel volgen en misschien nog een weesgegroetje er uitgooien en dan het beste er van hopen.
Spreiden: ja!
Je gevoel volgen: ja, maar niet de gunfactor want daar wordt het meeste misbruik van gemaakt. Wel: je gezonde verstand. Dus niet je geld naar Afrika sturen om maar eens voorbeeld te noemen. Al heeft hij factor 1 en tekent het plaatselijke stamhoofd of de president hoofdelijk mee.
Een weesgegroetje: de effectiviteit daarvan is nooit aangetoond maar het tegendeel ook niet
[..] Lopende band werk, gelukkig ontspring ik de dans de laatste tijd weer een beetje.
Je zou er maar voor 20.000 euro inzitten [:O] Wel bedenkelijk, dat een project met deze ratings in de problemen komt, al zeggen ratings op zich natuurlijk niet zoveel.
EanCore heb ik wel meegenomen. Een bankgarantie lijkt me toch een behoorlijke zekerheid - of zit daar nog ergens een addertje omder het gras, OOST, waardoor het minder zeker is dan het lijkt?
Je zou er maar voor 20.000 euro inzitten [:O] Wel bedenkelijk, dat een project met deze ratings in de problemen komt, al zeggen ratings op zich natuurlijk niet zoveel.
EanCore heb ik wel meegenomen. Een bankgarantie lijkt me toch een behoorlijke zekerheid - of zit daar nog ergens een addertje omder het gras, OOST, waardoor het minder zeker is dan het lijkt?
Ik heb hem ook meegepakt om de bankgarantie. Het zou in principe van een bank of een verzekeraar kunnen zijn. Vooralsnog ga ik uit van een bank en ik ga e.e.a. ook zeker controleren als de overeenkomst binnen komt.
Als het er echt niet staat zou ik het zeker opvragen.
Het is KoM helaas wederom gelukt om geen handige uitspraken te doen, en mensen boos te maken. Snappen ze het nu echt niet????
" Anonieme investeerder 18-12-2015 20:31
@KOM KOM had op de hoogte moeten zijn van het faillissement en dit had ook in de pitch vermeld moeten staan. In plaats van het faillissement te melden wordt er nu een succesverhaal vermeld. Ik trek met de kennis die ik nu heb mijn investering terug. Ik wil mijn medeinvesteerders bedanken voor hun opmerkzaamheid. Blijkbaar kan ik de informatie die KOM verstrekt niet vertrouwen. Ja! Ik ben boos en heb er genoeg van.....
Kapitaal Op Maat 18-12-2015 20:18
Beste investeerders, wij wisten niet dat de 'Rooibos' onderneming failliet is gegaan. Goed dat dit hier wordt gemeld en dat Alex Didden hier op kan reageren. Tevens zijn wij van mening dat het voor deze aanvraag niet relevant is. Om de 'betaalmoraal' van ondernemers te checken maken wij gebruik van externe bronnen zoals Experian en CreditSafe. Wat deze aanvraag betreft kwamen hier geen rode vlaggen naar boven, want dan is de procedure dat wij de aanvraag direct afwijzen. Dat willen wij graag nog even toelichten" En dat ook weer een (inmiddels herstelde) verkeerde rente vermelden. Kom op nou KoM, dit moet toch beter kunnen. Dit soort fouten kost jullie echt je naam.
Op vrijdag 18 december 2015 23:24 schreef Incitatus3 het volgende: EanCore heb ik wel meegenomen. Een bankgarantie lijkt me toch een behoorlijke zekerheid - of zit daar nog ergens een addertje omder het gras, OOST, waardoor het minder zeker is dan het lijkt?
Ik ben zelf software engineer en kom toch wel open source software tegen die niet commercieel gebruikt\gedistribueerd mag worden. Als ik dan voor mijn gevoel een vrij voor de hand liggende vraag heb en het staat niet beschreven dan haak ik af. Verder zat er 3 jaar voorbereiding in, maar was dat dan full time? Dan moet het wel een enorm pakket zijn, waarom is er dan niet al eerder een deel op de markt gezet, al was het alleen maar als test en om inkomsten te genereren. Dat soort info miste ik ook.
De software startups die ik ken combineren allemaal het ontwikkelen en op de markt brengen.
Ik heb dus ook niet serieus meer verder gekeken naar garanties e.d. die er zijn. Misschien is er helemaal geen probleem met het project. Maar ik had teveel vragen (omdat ik toevallig in deze branche werk).
Verdorie, deze heb ik ook. in 8 dagen 3 projecten met problemen. En dan heb ik ook nog ingetekend voor Team Fan Fashion. Waar ook al verhalen over gaan wat me aan het denken zet.
Geen hoge bedragen, maar 3 problemen in amper een week. 3 problemen per jaar zou nog wat anders zijn dan 3 in 1 week.
Ik denk dat ik even wat rustiger aan doe en misschien wel de komende tijd niets meer investeer in crowdfunding. En ik ga even heel hard nadenken of ik niet van Team Fan Fashion af wil. Waar rook is kan vuur zijn. Leners kunnen zich ook terug trekken dus als investeerder zal dit ook moeten kunnen.
Ik ben nu een paar weken gestopt met CF en dat bevalt me best. Als de platformen zich verder professionaliseren en bewezen hebben dat zij de risico's en zekerheden goed bepalen zal ik mijn besluit heroverwegen. Dat zal nog wel enige tijd gaan duren.
Ik ben zelf software engineer en kom toch wel open source software tegen die niet commercieel gebruikt\gedistribueerd mag worden. Als ik dan voor mijn gevoel een vrij voor de hand liggende vraag heb en het staat niet beschreven dan haak ik af. Verder zat er 3 jaar voorbereiding in, maar was dat dan full time? Dan moet het wel een enorm pakket zijn, waarom is er dan niet al eerder een deel op de markt gezet, al was het alleen maar als test en om inkomsten te genereren. Dat soort info miste ik ook.
De software startups die ik ken combineren allemaal het ontwikkelen en op de markt brengen.
Ik heb dus ook niet serieus meer verder gekeken naar garanties e.d. die er zijn. Misschien is er helemaal geen probleem met het project. Maar ik had teveel vragen (omdat ik toevallig in deze branche werk).
Bedankt voor je inkijkje in de werkwijze in deze branche. Ik zal extra scherp controleren op de zekerheden als de onderliggende stukken binnen komen.
Ik denk dat ik even wat rustiger aan doe en misschien wel de komende tijd niets meer investeer in crowdfunding. En ik ga even heel hard nadenken of ik niet van Team Fan Fashion af wil. Waar rook is kan vuur zijn. Leners kunnen zich ook terug trekken dus als investeerder zal dit ook moeten kunnen.
Balen zoveel uitvallers. Wat betreft Team Fan Fashion, ik heb er een mening over geen verhalen. Mijn mening heb je ondertussen wel door. Ik zal vast ook ergens geld hebben ingestoken waar jij vraagtekens bij hebt. Mooi dat je je mening over projecten uitspreekt hier. Daar leren we allemaal van.
Als de platformen meelezen weten ze ook wat er speelt. De crowd wordt meer kritisch , weet steeds beter waar op te letten en wat te vragen. Platformen hebben ook zorgplicht op het moment dat ze Fee vragen. Als iemand in de crowd terecht opmerkt bij de koikarpers dat het huisadres een appartement is dan verwacht ik ook het platform even gaat vragen hoe dat zit bij de lener. En wij behoren het platform op de vinger te tikken waarom wisten jullie dat niet? Waar laat je de vissen?
Ik zie dat ik in een korte tijd aardig wat heb geïnvesteerd maar dat ik me niet geheel serieus voel genomen dus ik ga ook wat rustiger aan doen. Ik verwacht het hele verhaal, serieuze prognoses en geen bodemloze put. Anders ga ik liever vissen of een race kijken.
Als bij jou het verhaal Team Fan Fashion positief overkomt gewoon doen.
Hoeveel geld is er nu totaal betrokken bij de defaults en bij de projecten waarbij een incasso loopt?
De personen die op de pagina's hun inbreng leveren zijn vrij alert. Maar andere zijn te goed van vertrouwen / naïef wellicht.
GVE heeft een grote inbreng in bovenstaande lijst. Als het CF in een dergelijk daglicht gaat komen dan is dat ook slecht voor hun business. Welke strengere screening gaan zij oppakken?
Wellicht ook iemand van een CF hier ook op reageren.
Ik nijg nu om alleen nog maar in zake te stappen zoals bij Panneklaar van KOM met een hypothecaire inschrijving zekerheid.
De informatie voorziening van de platforms schiet ernstig tekort, daar zijn we het over eens maar hier heb je als crowd nog enigszins invloed op.
Hoe er vervolgens met de centen wordt omgegaan nadat deze zijn verstrekt is 1 groot mysterie voor de lening gevers. er is totaal geen enkele controle.
Neem de opmerking over de koiman hierboven over de huisvesting hoe is het mogelijk dat de crowd deze vraag moet stellen aan het platform. Pitch plaatsen, geld binnenharken, uitbetalen aan de leningnemer en vervolgens afwachten of er elke maand betaald wordt.
Na een tijdje, anderhalf jaar fors in crowdfunding geïnvesteerd te hebben ben ik halverwege dit jaar al gestopt hiermee ondanks dat ik pas 1 vertraging te pakken heb. Dus mag zeker niet mopperen ten opzichte van medecrowdfunders.
Wat ik al eerder schreef heb ik vanaf de kant mee mogen kijken hoe het werkt wanneer je een leningnemer bent en me volop verbaasd hoe weinig controle er is op de verstrekte lening.
Op zaterdag 19 december 2015 11:04 schreef PietPelikaan het volgende: De informatie voorziening van de platforms schiet ernstig tekort, daar zijn we het over eens maar hier heb je als crowd nog enigszins invloed op.
Hoe er vervolgens met de centen wordt omgegaan nadat deze zijn verstrekt is 1 groot mysterie voor de lening gevers. er is totaal geen enkele controle.
Neem de opmerking over de koiman hierboven over de huisvesting hoe is het mogelijk dat de crowd deze vraag moet stellen aan het platform. Pitch plaatsen, geld binnenharken, uitbetalen aan de leningnemer en vervolgens afwachten of er elke maand betaald wordt.
Na een tijdje, anderhalf jaar fors in crowdfunding geïnvesteerd te hebben ben ik halverwege dit jaar al gestopt hiermee ondanks dat ik pas 1 vertraging te pakken heb. Dus mag zeker niet mopperen ten opzichte van medecrowdfunders.
Wat ik al eerder schreef heb ik vanaf de kant mee mogen kijken hoe het werkt wanneer je een leningnemer bent en me volop verbaasd hoe weinig controle er is op de verstrekte lening.
Ook voor mij geen crowdfunding meer.
Feit blijft dat de pitches met de minste informatie het snelst vollopen. Pitches met veel informatie zijn druk om alles te verdedigen. Wie herinnert zich niet de advocaten mevrouw op IvM. Hele discussies of de server niet te duur was en dit werd zelfs een TT. Ik kan me goed voorstellen dat IvM serieus gedacht heeft of veel informatie verstrekken wel goed is.
Toen ik met CF begon hield direct rekening met een flink aantal defaults. Ik denk met spreiding (grote van het bedrag is niet van belang) en herinvestering kun je defaults opvangen en maak je uiteindelijk een mooi rendement.
Ook defaults zijn "all in the game". Vraag maar aan de bankiers
Op zaterdag 19 december 2015 11:26 schreef OOST het volgende: Het SIEPLO voersystemen project op gve vind ik wel interessant. Mooie oplossingen ook te zien in filmpjes op youtube.
Zo zie ik ze ook graag. Omzet, winst, eigen vermogen, historie. Maar dat onverkochte huis zit me enigszins dwars.......
Op zaterdag 19 december 2015 11:26 schreef OOST het volgende: Het SIEPLO voersystemen project op gve vind ik wel interessant. Mooie oplossingen ook te zien in filmpjes op youtube.
Mee eens. Ik zou alleen willen weten of er bankleningen inzitten. Kan dit niet vinden
Het ziet er mooi uit maar ik zie ook grote nagatieve bedragen in de rapporten. Ik doe mee maar met een kleinere inleg dan 'normaal'.
Mooi spul inderdaad, maar financieel wel wat kwetsbaar. Klein bedragje desondanks. Moet geloof ik maar eens tegen men eerste default aan gaan lopen, om de rem erop te zetten. Gaat bij mij nu weer even best hard, ondanks de processor, terwijl anderen beginnen af te haken.
Zo zie ik ze ook graag. Omzet, winst, eigen vermogen, historie. Maar dat onverkochte huis zit me enigszins dwars.......
Er is volgens mij geen onverkocht huis, alleen registratie van overbruggings krediet. Nieuw huis aangekocht in maart, oude huis verkocht in het najaar. Volgens info funda
Er is volgens mij geen onverkocht huis, alleen registratie van overbruggings krediet. Nieuw huis aangekocht in maart, oude huis verkocht in het najaar. Volgens info funda
Goedemiddag Landknetter zie dat je nieuw bent hier. Welkom! Heb je al lang meegelezen? Heb je veel ervaring en projecten lopen? Investeer je bij een of meer Platformen?
Pffff, welke idioot de cijfers in het creditsafe rapportje van de Machines B.V. heeft lopen invullen; daar klopt werkelijk helemaal niets van, vooral niet de kolom 2013. Bij Sieplo zie ik ook hele rare (vaak negatieve) waarden. Laat ze dat eerst eens aanpassen voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
Edit: ik steek hier helemaal niets in. Het verhaal is mooi, maar dat cijfermateriaal van creditsafe is volstrekt ondeugdelijk. Ik krijg hier hele foute gedachten bij.
[ Bericht 16% gewijzigd door obligataire op 19-12-2015 13:20:38 ]
Goedemiddag Landknetter zie dat je nieuw bent hier. Welkom! Heb je al lang meegelezen? Heb je veel ervaring en projecten lopen? Investeer je bij een of meer Platformen?
Volg het forum reeds enkele maanden, Ik heb nu 32 projecten lopen, Voor nml bij Gvk en Kom sinds mei 2014. Tot nu toe nog geen defaults.
Ik ben nog niet zover als onze RavigotteSaus. Doch als ik mijn investeringen van 2014 bekijk en ik leg die langs mijn bierviltjes beschouwing dan kom ik met deze projecten die dus tussen 1 en 2 jaar lopen aardig in de buurt bij het percentage dat herbezinning predict, en dit met voor veel projecten dus nog meer dan de helft van de tijd te gaan is geen goed teken. Mijn projecten gestart in 2015 zullen moeten gaan bewijzen of ik beter ben geworden in het selecteren, daarnaast zullen er niet te veel extra defaults bij moeten komen in mijn 2014 projecten om een positieve flow bij mij te handhaven over CF investeren. 2016 wordt voor mij het jaar van de waarheid.
RavigotteSaus het ga je goed hopelijk zien we je nog af en toe en niet alleen om defauts te melden in je nog lopende projecten.
Op zaterdag 19 december 2015 12:44 schreef obligataire het volgende: Pffff, welke idioot de cijfers in het creditsafe rapportje van de Machines B.V. heeft lopen invullen; daar klopt werkelijk helemaal niets van, vooral niet de kolom 2013. Bij Sieplo zie ik ook hele rare (vaak negatieve) waarden. Laat ze dat eerst eens aanpassen voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
Edit: ik steek hier helemaal niets in. Het verhaal is mooi, maar dat cijfermateriaal van creditsafe is volstrekt ondeugdelijk. Ik krijg hier hele foute gedachten bij.
Wat zie jij wat ik niet zie? Wil je dit toelichten? Ik zie enkel positief verhaal.
Wat zie jij wat ik niet zie? Wil je dit toelichten? Ik zie enkel positief verhaal.
Lees die creditsafe rapportjes nou eens door. Probeer te begrijpen wat er gebeurt. Let op waarden die negatief zijn waar ze positief horen te zijn. Als je het nog niet ziet raad ik een spaarrekening bij de ING aan
Lees die creditsafe rapportjes nou eens door. Probeer te begrijpen wat er gebeurt. Let op waarden die negatief zijn waar ze positief horen te zijn. Als je het nog niet ziet raad ik een spaarrekening bij de ING aan
Wellicht een vooruitbetaling ontvangen en daardoor een negatieve debiteurenstand. Je zou dit ook als schuld op de balans weer kunnen geven
Ik ben toch verrast door sommige reacties hier en ik krijg ook het idee dat niet iedereen van te voren goed de risico's heeft ingeschat. Crowdfunding is nog geen 5 jaar serieus bezig en je kunt daarom ook weinig zinnigs zeggen over hoe het defaultpercentage er uiteindelijk uit gaat zien. Als je 3 defaults in een week meemaakt, kan ik me voorstellen dat je er stevig van baalt maar bij iedere investering moet je het verlies kunnen dragen. Ik doe dat door veel te spreiden en niet zo veel geld per project in te leggen. Op die manier hou ik het voor mezelf leuk.
Er valt ook een hoop te zeggen over de rol en de zorgplicht van de platforms. Ik vind het persoonlijk raar dat een project wordt gefund, het geld ontvangt en er vervolgens op geen enkele manier toezicht wordt gehouden op wat er met het geld gedaan wordt. Hier moet het e.e.a. veranderen mijn inziens... wellicht moet het geld (deels) in het bezit van het platform blijven die dan facturen betaald oid.
Een nog grotere zorg zijn de cowboys en zwendelaars die inmiddels ook door hebben dat je via crowdfunding snel veel geld kunt ophalen. Hier moet een preventieve oplossing voor komen. Platforms moeten meer informatie met elkaar gaan delen en er alles aan doen om dit iig te voorkomen.
Uiteindelijk is niet alles te voorkomen. Er zullen zich de komende tijd nog veel onbekende en vervelende situaties voor gaan doen en ik denk ook dat de kwaliteit van de projecten achteruit gaat. De platforms zelf zijn ook commerciële instanties op zoek naar groei, maar dit mag niet ten koste gaan van de informatievoorziening.
Op zaterdag 19 december 2015 15:32 schreef Mijnenveger het volgende: Ik ben toch verrast door sommige reacties hier en ik krijg ook het idee dat niet iedereen van te voren goed de risico's heeft ingeschat. Crowdfunding is nog geen 5 jaar serieus bezig en je kunt daarom ook weinig zinnigs zeggen over hoe het defaultpercentage er uiteindelijk uit gaat zien. Als je 3 defaults in een week meemaakt, kan ik me voorstellen dat je er stevig van baalt maar bij iedere investering moet je het verlies kunnen dragen. Ik doe dat door veel te spreiden en niet zo veel geld per project in te leggen. Op die manier hou ik het voor mezelf leuk.
Er valt ook een hoop te zeggen over de rol en de zorgplicht van de platforms. Ik vind het persoonlijk raar dat een project wordt gefund, het geld ontvangt en er vervolgens op geen enkele manier toezicht wordt gehouden op wat er met het geld gedaan wordt. Hier moet het e.e.a. veranderen mijn inziens... wellicht moet het geld (deels) in het bezit van het platform blijven die dan facturen betaald oid.
Een nog grotere zorg zijn de cowboys en zwendelaars die inmiddels ook door hebben dat je via crowdfunding snel veel geld kunt ophalen. Hier moet een preventieve oplossing voor komen. Platforms moeten meer informatie met elkaar gaan delen en er alles aan doen om dit iig te voorkomen.
Uiteindelijk is niet alles te voorkomen. Er zullen zich de komende tijd nog veel onbekende en vervelende situaties voor gaan doen en ik denk ook dat de kwaliteit van de projecten achteruit gaat. De platforms zelf zijn ook commerciële instanties op zoek naar groei, maar dit mag niet ten koste gaan van de informatievoorziening.
Wellicht een vooruitbetaling ontvangen en daardoor een negatieve debiteurenstand. Je zou dit ook als schuld op de balans weer kunnen geven
Heel misschien. Maar ik zie nog veel meer rare dingen. Negatieve schulden. Rare fluctuaties tussen de jaren. Een forse investering in een pand/inventaris (materiële vaste activa) zonder langlopende lening. enz.enz. Het is echt heel raar of gewoonweg fout ingevuld.
Misschien ligt het aan creditsafe maar GvE had dit beter moeten controleren. Het komt op mij over dat ze de stagair een rapportje laten opvragen die het verder zonder te kijken op internet kwakt. Misschien is het een prima project maar op deze manier krijg ik niet het goede vertrouwen dat ik nodig heb voor een investering. En het geeft ook heel duidelijk aan hoe kwetsbaar investeerders zonder financiële achtergrond zijn.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 19-12-2015 15:58:57 ]
Heel misschien. Maar ik zie nog veel meer rare dingen. Negatieve schulden. Rare fluctuaties tussen de jaren. Een forse investering in een pand/inventaris (materiële vaste activa) zonder langlopende lening. enz.enz. Het is echt heel raar of gewoonweg fout ingevuld.
Misschien ligt het aan creditsafe maar GvE had dit beter moeten controleren. Het komt op mij over dat ze de stagair een rapportje laten opvragen die het verder zonder te kijken op internet kwakt. Misschien is het een prima project maar op deze manier krijg ik niet het goede vertrouwen dat ik nodig heb voor een investering. En het geeft ook heel duidelijk aan hoe kwetsbaar investeerders zonder financiële achtergrond zijn.
Ik heb me ingeschreven bij Capital Circle. Op de site lees ik in de handleiding het volgende:
quote:
Capital Circle heeft een eenvoudige structuur. Wij rekenen 1% van het totale geleende bedrag als servicekosten. Dat is alles! Er zijn geen kosten voor het bieden op projecten, account-kosten of andere verborgen kosten.
Maar als ik wil investeren in een project (Jamin) dan blijken er ineens administratiekosten te zijn. 12,62 over 500 euro.
Ik heb de 500 euro die ik op het account had gezet alweer teruggeboekt.
Op zaterdag 19 december 2015 12:44 schreef obligataire het volgende: Pffff, welke idioot de cijfers in het creditsafe rapportje van de Machines B.V. heeft lopen invullen; daar klopt werkelijk helemaal niets van, vooral niet de kolom 2013. Bij Sieplo zie ik ook hele rare (vaak negatieve) waarden. Laat ze dat eerst eens aanpassen voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
Ik ben ook het spoor bijster. Ook voor de gigantische fluctuaties zou op zijn minst een verklaring moeten komen. Daarnaast valt mij het hoge aantal aangevraagde creditsafe rapporten op, wat zou kunnen duiden op meerdere aanvragen.
Op zaterdag 19 december 2015 15:32 schreef Mijnenveger het volgende: Ik ben toch verrast door sommige reacties hier en ik krijg ook het idee dat niet iedereen van te voren goed de risico's heeft ingeschat. Crowdfunding is nog geen 5 jaar serieus bezig en je kunt daarom ook weinig zinnigs zeggen over hoe het defaultpercentage er uiteindelijk uit gaat zien. Als je 3 defaults in een week meemaakt, kan ik me voorstellen dat je er stevig van baalt maar bij iedere investering moet je het verlies kunnen dragen. Ik doe dat door veel te spreiden en niet zo veel geld per project in te leggen. Op die manier hou ik het voor mezelf leuk.
Ik kan het verlies ook wel dragen hoor. Ik heb wel gespreid over meerdere projecten. Ik had er ook wel rekening mee gehouden dat niet alles goed zou aflopen. Ik investeer nu 2,5 jaar. 4 projecten met betalingsproblemen, alleen was dit er iets meer dan een week geleden nog maar 1, qua gevoel gaat het wel hard dan.
Het is vooral het korte tijdsbestek waarin het gebeurd is. Met de laatste mail van GvE die begon met bericht inzake..... dacht ik al, daar gaan we weer.
Dus m'n eerste reactie is even ietsje rustiger aan.
Op zaterdag 19 december 2015 21:13 schreef OOST het volgende: Ik heb me ingeschreven bij Capital Circle. Op de site lees ik in de handleiding het volgende:
[..]
Maar als ik wil investeren in een project (Jamin) dan blijken er ineens administratiekosten te zijn. 12,62 over 500 euro.
Ik heb de 500 euro die ik op het account had gezet alweer teruggeboekt.
Verder lees ik:
quote:
Uw geld opnemen Als uw rente en afbetaling ontvangen heeft, wordt dit bedrag tijdelijk aan uw account toegevoegd. U kunt dit geld weer investeren in een ander project of u kunt het via een overschrijving naar uw bankrekening laten overzetten. Overschrijvingen kunnen tot 3 werkdagen duren en het minimumbedrag is 200 euro.
Hoe meer kan je mensen afschrikken? Tenzij je behoorlijk grote bedragen investeert kom je niet snel aan die 200 euro. En verder; 3 dagen om een bedrag over te maken in de huidige tijd? Dat klinkt wel heel ouderwets in een tijd waarin zelfs overboekingen naar Estland en zo binnen een paar uur op plek van bestemming staan.
Dat minimale bedrag van 200 euro kan je volgens mij omzeilen door eerst geld over te maken via ideal zodat je boven de 200 komt en daarna alles weer terug te storten. Maar handig is het allemaal niet.
Ze werken daar ook via een stichting dus in principe zou je geld veilig moeten zijn op je account (denk ik). Maargoed, ik ga geen geld in dit platform steken.
Op zaterdag 19 december 2015 22:47 schreef OOST het volgende: Dat minimale bedrag van 200 euro kan je volgens mij omzeilen door eerst geld over te maken via ideal zodat je boven de 200 komt en daarna alles weer terug te storten. Maar handig is het allemaal niet.
Ze werken daar ook via een stichting dus in principe zou je geld veilig moeten zijn op je account (denk ik). Maargoed, ik ga geen geld in dit platform steken.
Ik ook niet. Daar komt bij, het is mijn geld en dat staat nergens zo veilig als op mijn eigen rekening.
Ik zat net even de reacties bij project Biltong op KoM te lezen. Best wel weer leerzaam, maar dan vooral voor KoM. Ik hoop oprecht (wederom en misschien tegen beter weten in) dat KoM er iets van opsteek en vooral mee gaat doen.
[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 20-12-2015 09:09:11 ]
Op zondag 20 december 2015 09:03 schreef Horsemen het volgende: Ik zat net even de reacties bij project Biltong op KoM te lezen. Best wel weer leerzaam, maar dan vooral voor KoM. Ik hoop oprecht (wederom en misschien tegen beter weten in) dat KoM er iets van opsteek en vooral mee gaat doen.
Ik heb het ook even gelezen.Ik heb zelf geen vragen gesteld maar als ik het zo lees hebben we na het gedoe met de Dierservice projecten nu de Biltong affaire. Jammer! Ik hoop met jou dat men inderdaad bij KOM eindelijk gaat beseffen dat eerlijke, complete informatie essentieel is voor een succesvol project. Niemand zit er op te wachten dat er (vermeende) lijken uit de kast komen rollen. Je kan beter zaken melden en vooraf uitleggen als er iets voorgevallen is, dan dat je achteraf als de crowd iets aangedragen heeft, je in allerlei bochten te moeten wringen om die vervelende zaken recht te praten. Op het moment dat de crowd met iets komt dat er niet fris uit ziet sta je al met 2-0 achter. Zie dan nog maar eens de wedstrijd te winnen! Als ik het goed lees staat Biltong al met 4-0 achter, Faillisement, Schimmel in de bakjes, Geen 475K omzet bij Jumbo maar 75K, eerder geprobeerd financiering te halen maar Financiers afgehaakt,.............., Ik investeer graag in winnende bedrijven en niet in bedrijven die door informatie achter te houden beginnen met een grote achterstand............. Daar zou de "coach" KOM de bedrijven toch op moeten wijzen. Vervelende zaken komen 9 van de 10 keer toch boven tafel.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-12-2015 15:04:27 ]
Die zit al weer vol. Ik moet je zeggen dat dit project er ook goed uitziet. Weliswaar een jonge ondernemer maar als je de site ziet van zijn 2 jaar geleden opgerichte zaak, kreeg ik een goede indruk van deze jonge ondernemer.
Op zaterdag 19 december 2015 10:59 schreef bambricks het volgende: Hoeveel geld is er nu totaal betrokken bij de defaults en bij de projecten waarbij een incasso loopt?
De personen die op de pagina's hun inbreng leveren zijn vrij alert. Maar andere zijn te goed van vertrouwen / naïef wellicht.
GVE heeft een grote inbreng in bovenstaande lijst. Als het CF in een dergelijk daglicht gaat komen dan is dat ook slecht voor hun business. Welke strengere screening gaan zij oppakken?
Wellicht ook iemand van een CF hier ook op reageren.
Ik nijg nu om alleen nog maar in zake te stappen zoals bij Panneklaar van KOM met een hypothecaire inschrijving zekerheid.
Sorry ik vind je post wat onduidelijk.
Wat bedoel je precies? Je wil weten voor hoeveel geld aan defaults uitstaat bij alle platformen samen? Welke "personen op de pagina's" heb je het over? Hier op het forum? Welke lijst heb je het over? De default lijst in de OP?
Inderdaad in de spoiler staan projecten in default maar er zijn ook veel projecten waar een incasso uitstaat, Degene die de projecten gepost hebben weten hoeveel geld er nog uitstaat wat nog niet is terugbetaald.
22 november was de kartbaan (gve) volgeschreven. Begint beetje lang te duren voordat het project gaat lopen. Zelfs het geld moet nog overgemaakt worden. Gebeurt zoiets vaker?
Op zondag 20 december 2015 18:01 schreef mccrowd het volgende: 22 november was de kartbaan (gve) volgeschreven. Begint beetje lang te duren voordat het project gaat lopen. Zelfs het geld moet nog overgemaakt worden. Gebeurt zoiets vaker?
Dat komt af en toe voor. Ik zou gewoon even een mailtje naar GvE sturen en vragen wat de reden is.
Op zondag 20 december 2015 18:01 schreef mccrowd het volgende: 22 november was de kartbaan (gve) volgeschreven. Begint beetje lang te duren voordat het project gaat lopen. Zelfs het geld moet nog overgemaakt worden. Gebeurt zoiets vaker?
Ze hebben 2 weken geleden volgens mij nog gestuurd waarom het zo lang duurde. Had vooral te maken dat het orginele plan niet helemaal doorgaat en dat ze nu over gingen op plan B.
Ze hebben 2 weken geleden volgens mij nog gestuurd waarom het zo lang duurde. Had vooral te maken dat het orginele plan niet helemaal doorgaat en dat ze nu over gingen op plan B.
Ja had ik ook gehad. Maar ondertussen weer 2 weken verder. Ik wou gewoon weten of dat vaker voorkomt.
Denk het wel, en anders gooien ze hem ''zelf'' wel weer ff vol.
Ben helemaal nieuw in dit wereldje, en denk erover na om ook te investeren. Ik zie op pagina's staan dat er bijvoorbeeld 8% rente wordt uitgegeven. Op het moment dat je 1.000,- investeert krijg je dus 1.080,- min de investeringsfee binnen een x periode terug? (Mits het zaakje niet omvalt)
Op zondag 20 december 2015 21:55 schreef Popolo het volgende: Ben helemaal nieuw in dit wereldje, en denk erover na om ook te investeren. Ik zie op pagina's staan dat er bijvoorbeeld 8% rente wordt uitgegeven. Op het moment dat je 1.000,- investeert krijg je dus 1.080,- min de investeringsfee binnen een x periode terug? (Mits het zaakje niet omvalt)
Welkom
Nee want er wordt direct afgelost. De rente krijg je over het openstaand bedrag. Gemiddeld geïnvesteerd vermogen is 500 en daar 8% per jaar over. Bij een lening van 5 jaar is je rente ca 200
Ik snap inderdaad ook ieders frustratie... ik heb momenteel ongeveer eens per maand een default (en dat al een jaar lang...) en schrik elke keer weer met "bericht inzake project..." toch ben ik nog steeds van mening dat ik na 3 jaar crowdfunding niet kan beslissen of ik wil stoppen of niet. de meeste projecten duren 5 jaar en je ziet eerst de defaults, voordat je de succesverhalen hoort... 2016 verwacht ik wederom een jaar met vele defaults te hebben, omdat ik in 2014 nog steeds met grote bedragen in projecten met een hoog risico stopte. In 2017 verwacht ik pas daadwerkelijk resultaat te zien van het voorzichtiger investeren. Projecten gaan (gemiddeld gezien) pas in het tweede jaar van de looptijd in default.
Daarbij ben ik in 2016 ook erg benieuwd naar de resultaten van de deurwaarder. Ik heb nu alle resterende bedragen die dit jaar gestopt zijn met betalen direct afgeschreven. Daarmee komt mijn resultaat dit jaar op -2%. Als ik van de drie jaren dat ik nu aan CF doe bekijk heb ik een rendement van +3% (hierbij neem ik alleen het gemiddelde van de percentages per jaar). Ik hoop dat dit weer iets hoger wordt als ik een afgeschreven bedrag toch weer bij m'n inkomsten kan rekenen. Voor mij wordt 2016 dus een jaar van herinvesteren en hopen dat er niet teveel defaults meer bijkomen en de deurwaarder een hoop projecten weer laat betalen.
Ik was gisteren naar de kerstmarkt in Den Haag. Op de heen weg was Wiebke open. Toen ik om 4 uur terug ging wilde ik even kijken en toen was ze al dicht. Jammer.
Op maandag 21 december 2015 09:38 schreef najra1990 het volgende: Voor mij wordt 2016 dus een jaar van herinvesteren en hopen dat er niet teveel defaults meer bijkomen en de deurwaarder een hoop projecten weer laat betalen.
Het weer laten betalen, zou deze weken eigenlijk al zichtbaar moeten worden. Wat ik had begrepen ging project 6070 deze maand weer betalen. Tot op het heden is dit niet gebeurd.
Op maandag 21 december 2015 09:38 schreef najra1990 het volgende: Ik snap inderdaad ook ieders frustratie... ik heb momenteel ongeveer eens per maand een default (en dat al een jaar lang...) en schrik elke keer weer met "bericht inzake project..." toch ben ik nog steeds van mening dat ik na 3 jaar crowdfunding niet kan beslissen of ik wil stoppen of niet. de meeste projecten duren 5 jaar en je ziet eerst de defaults, voordat je de succesverhalen hoort.
Voor mij wordt 2016 dus een jaar van herinvesteren en hopen dat er niet teveel defaults meer bijkomen en de deurwaarder een hoop projecten weer laat betalen.
Keep on dreaming Als het goed is kan je het defaultpercentage op je totale projecten eenvoudig berekenen, neem dan de resterende verhouding aflossingen, en trek de defaults lineair door. Dan heb je een reeel beeld. Bij mij zit ik al een eind op weg naar de 15% !! Overgrote deel is geeneens cat. 5(s). Het zijn gewoon hele slechte leningen. In begin nog wel geluk gehad met fatsoenlijke aanvragen, maar de meuk die nu telkens voorbij komt,,. Het ergste is dat de sites ook geen echte verbetering laten zien, ze hebben er hmm, enig belang bij, niet alle info helder en open te presenteren. Investeerders genoeg...
Het weer laten betalen, zou deze weken eigenlijk al zichtbaar moeten worden. Wat ik had begrepen ging project 6070 deze maand weer betalen. Tot op het heden is dit niet gebeurd.
Project 6070 zou volgens de laatste mail inderdaad deze maand weer gaan betalen, ik verwacht volgende week de betaling. Dit was mijn eerste default, hopelijk kan ik deze na een kleine onderbreking van 2 maanden weer bij de betalende projecten voegen.
Keep on dreaming Als het goed is kan je het defaultpercentage op je totale projecten eenvoudig berekenen, neem dan de resterende verhouding aflossingen, en trek de defaults lineair door. Dan heb je een reeel beeld. Bij mij zit ik al een eind op weg naar de 15% !! Overgrote deel is geeneens cat. 5(s). Het zijn gewoon hele slechte leningen. In begin nog wel geluk gehad met fatsoenlijke aanvragen, maar de meuk die nu telkens voorbij komt,,. Het ergste is dat de sites ook geen echte verbetering laten zien, ze hebben er hmm, enig belang bij, niet alle info helder en open te presenteren. Investeerders genoeg...
Een beetje dromen mag altijd het liniair doortrekken lijkt me wat voorbarig. Als je altijd in hetzelfde type projecten met dezelfde risico's investeerd kan je inderdaad op basis van eerdere resultaten een verwachting maken. Helaas bestaat cf in Nederland pas een goeie 3 jaar en zijn die oude resultaten er nog niet. Daarbij ben ik minder risicovol gaan investeren, waardoor de kans op default ook kleiner wordt. Als je de gemiddelden gaat bekijken van funding circle, blijkt ook duidelijk dat er minder defaults zijn bij projecten met een lager risico... ik denk dat ik dus daadwerkelijk iets in mn portefuile aan kan passen waardoor ik minder defaults ga krijgen in de toekomst.
Op maandag 21 december 2015 11:21 schreef obligataire het volgende: Ik vind het veel geld voor een eetcafé, waarvan het pand blijkbaar gehuurd wordt. Moet wel iets heel bijzonders zijn..?
Het is juist niets bijzonders, eerder een vreetschuur.
Op maandag 21 december 2015 09:38 schreef najra1990 het volgende: Ik snap inderdaad ook ieders frustratie... ik heb momenteel ongeveer eens per maand een default (en dat al een jaar lang...) en schrik elke keer weer met "bericht inzake project..." toch ben ik nog steeds van mening dat ik na 3 jaar crowdfunding niet kan beslissen of ik wil stoppen of niet. de meeste projecten duren 5 jaar en je ziet eerst de defaults, voordat je de succesverhalen hoort... 2016 verwacht ik wederom een jaar met vele defaults te hebben, omdat ik in 2014 nog steeds met grote bedragen in projecten met een hoog risico stopte. In 2017 verwacht ik pas daadwerkelijk resultaat te zien van het voorzichtiger investeren. Projecten gaan (gemiddeld gezien) pas in het tweede jaar van de looptijd in default.
Daarbij ben ik in 2016 ook erg benieuwd naar de resultaten van de deurwaarder. Ik heb nu alle resterende bedragen die dit jaar gestopt zijn met betalen direct afgeschreven. Daarmee komt mijn resultaat dit jaar op -2%. Als ik van de drie jaren dat ik nu aan CF doe bekijk heb ik een rendement van +3% (hierbij neem ik alleen het gemiddelde van de percentages per jaar). Ik hoop dat dit weer iets hoger wordt als ik een afgeschreven bedrag toch weer bij m'n inkomsten kan rekenen. Voor mij wordt 2016 dus een jaar van herinvesteren en hopen dat er niet teveel defaults meer bijkomen en de deurwaarder een hoop projecten weer laat betalen.
Waar ik benieuwd naar ben is de afwikkeling van defaults, heb jij daar al ervaring mee? Met name hoe lang het duurt voordat er enig teken van incassobureau of curator komt. Ik heb 3 defaults in de afgelopen maanden en sinds de melding daarvan is er volkomen radiostilte.
Een beetje dromen mag altijd het liniair doortrekken lijkt me wat voorbarig.
Zonder dromen geen leven Ik zit sinds begin 2012 in cf en zie helaas consistentie in mijn lijn... Ook ik ben, dacht ik, in minder risicovolle projecten gestapt, 1,2,3,4 er zijn overal uitvallers. De defaultprojecten blijken meestal schuldstapelaars, luchtfietsers oid, dus slechte selectie aan de poort. Volgens GvE zou at random investeren max 6% default opleveren... Dus jij en ik, die al wat langer meelopen, zouden toevallig een onverwacht talent hebben, voor defaultselectie? Ik denk dat Funding Circle GB gewoon zijn werk veel beter doet...
Waar ik benieuwd naar ben is de afwikkeling van defaults, heb jij daar al ervaring mee? Met name hoe lang het duurt voordat er enig teken van incassobureau of curator komt. Ik heb 3 defaults in de afgelopen maanden en sinds de melding daarvan is er volkomen radiostilte.
Af en toe komt er een bericht vanwege een uitspraak van een rechter oid. Helaas heeft dat tot nu toe nog geen resultaten opgeleverd. Ik hoop dat 2016 hier meer in gaat bieden.
Zonder dromen geen leven Ik zit sinds begin 2012 in cf en zie helaas consistentie in mijn lijn... Ook ik ben, dacht ik, in minder risicovolle projecten gestapt, 1,2,3,4 er zijn overal uitvallers. De defaultprojecten blijken meestal schuldstapelaars, luchtfietsers oid, dus slechte selectie aan de poort. Volgens GvE zou at random investeren max 6% default opleveren... Dus jij en ik, die al wat langer meelopen, zouden toevallig een onverwacht talent hebben, voor defaultselectie? Ik denk dat Funding Circle GB gewoon zijn werk veel beter doet...
Het is niet bij iedereen even negatief. Ik heb inmiddels ruim 100 projecten lopen, waarvan het merendeel bij GvE, die zijn opgestart tussen twee jaar geleden en heden en pas 1 default (die concreet gestopt is met betalen en bij de deurwaarder loopt) en 1 die weliswaar bij de deurwaarder loopt maar helemaal bij is met betalen. Hier zullen in de toekomst zeker nog nieuwe gevallen bij komen maar voorlopig klaag ik niet.
Het is niet bij iedereen even negatief. Ik heb inmiddels ruim 100 projecten lopen, waarvan het merendeel bij GvE, die zijn opgestart tussen twee jaar geleden en heden en pas 1 default (die concreet gestopt is met betalen en bij de deurwaarder loopt) en 1 die weliswaar bij de deurwaarder loopt maar helemaal bij is met betalen. Hier zullen in de toekomst zeker nog nieuwe gevallen bij komen maar voorlopig klaag ik niet.
Ik hoop het voor je, de eerste 2,5 jaar had ik geen enkele default... althans dat deden ze voorkomen.
Af en toe komt er een bericht vanwege een uitspraak van een rechter oid. Helaas heeft dat tot nu toe nog geen resultaten opgeleverd. Ik hoop dat 2016 hier meer in gaat bieden.
Nou ik heb geen enkel probleem als een partij naar eer en geweten zijn best heeft gedaan. Dan zij het zo.
Alleen als ik merk en ik heb er een dat men mij willens en wetens bela...d dan verandert dat de zaak. Ik heb zoiets prive eerder meegemaakt. Hoewel de rechter dan zogenaamd niets meer kan achterhalen en je dus formeel achter het net vist kan je ook prive actie ondernemen.
Ik had nog 4k tegoed en ben persoonlijk naar de persoon gegaan na het niet opnemen van telefoon en me niet te woord willen staan ben ik daar gewoon gaan posten. De persoon schakelde de politie in. Ik was op de openbare weg heb de situatie uitgelegd ( kast van een prive woning ) Waarna een gesprek volgde in het bijzijn van de politie. Gevolg is dat ik toch nog 2500 euro heb overgemaakt gekregen. Kostte me nog steeds 1500 euro maar goed.
Ik heb gewoon gezegd dat ik elke keer terug zou komen dat vond hij niet zo leuk t.o.v. zijn buren en zijn leef genot etc. Nou ik vind en vond het ook niet zo leuk als personen mijn geld voor iets totaal anders gebruiken dan vooraf gesteld op papier.
Dit soort actie is nou niet zoiets wat ik ambieer maar ik pas ervoor om bewust op het verkeerde been gezet te worden terwijl de persoon in kwestie wel mooie sier maakt met mijn geld. Hoe? Heel simpel hij was een kale kip maar leefde samen met mevrouw die op huwelijkse voorwaarde waren getrouwd en alles stond op haar naam. Hij was hoofdelijk aansprakelijk echter er was niets en is zogenaamd niets. Nu werkt hij voor de B.V.'s van zijn vrouwtje voor een minimum loon waardoor er minimaal geld is te verhalen. Dus beide moeten bij mij hoofdelijk aansprakelijk zijn anders is kan het nog steeds zo zijn dat je niets krijgt.
Jammer om te lezen RS. In de korte tijd dat ik hier op Fok CF volg heb ik veel van je analyse geleerd. Dit heeft mij zeker een aantal dure beginnersfouten doen voorkomen. Bedankt daarvoor.
[..] Het zijn gewoon hele slechte leningen. In begin nog wel geluk gehad met fatsoenlijke aanvragen, maar de meuk die nu telkens voorbij komt,,. Het ergste is dat de sites ook geen echte verbetering laten zien, ze hebben er hmm, enig belang bij, niet alle info helder en open te presenteren. Investeerders genoeg...
Hele slechte leningen dat geloof ik nu ook weer niet, al zullen die er ook wel tussen zitten natuurlijk maar je kunt geen 8% + rente's krijgen en dan verwachten dat het allemaal hele veilige investeringen zijn.
Ben het wel met Najra eens dat je wat langer moet kijken om te zien hoe of wat, ik heb nu inmiddels 3 deaults (waarvan 2 in prive gaan betalen) en 5 projecten klaar. Dat is dus niet echt een goede verdeling maar over een jaar ofzo lopen vanaf dat punt elke maand projecten af dus dan hoop ik wat meer aan die kant te scoren.
Op maandag 21 december 2015 13:02 schreef AQuila360 het volgende: Hele slechte leningen dat geloof ik nu ook weer niet, al zullen die er ook wel tussen zitten natuurlijk maar je kunt geen 8% + rente's krijgen en dan verwachten dat het allemaal hele veilige investeringen zijn.
Waarom niet? Als je als starter naar een bank gaat betaalt hij ook gewoon 8% hoor. En de bank eist dan wel bepaalde zekerheden. En over hetalgemeen krijgt de crowd de afgewezen projecten op hun bordje. Dus de krenten zijn er dan al uit.
SPOILER
[ Bericht 7% gewijzigd door Speekselklier op 21-12-2015 14:34:01 ]
Dit is een beetje voorbarig. Daarnaast staat het aantal gefunde projecten (in Nederland) tot geen enkele verhouding met wat er via GVE is gerealiseerd.
Er zullen ongetwijfeld meer defaults volgen, maar als uiteindelijk 10% faalt (~85 projecten op 850) dan is dat nog niet eens zo slecht. Als je ze toevallig allemaal hebt, is het natuurlijk wel balen maar dan kun je m.i. ook weer een deel daarvan aan je eigen beoordeling toewijzen.
Op de beurs zul je het waarschijnlijk niet veel beter doen.
En de bezorgers hebben een 'berenmuts' op. Mag wat kosten
Ik denk dat de Beren organisatie behoorlijk aan het cashen is door dit restaurant met omzet van 800K dat zo"n 10 jaar in eigen beheer is uitgebaat te verkopen voor 520.000 euro aan deze Franchisenemer. Afijn de man zal hopelijk weten waar hij aan begint daar hij al een bezorg vestiging voor deze organisatie geexploiteerd heeft. Ik zie misschien te veel beren op de weg. We zullen het zien, de lening zal wel vol komen ook zonder mijn bijdrage.
Ik heb ooit in een bezorgbeer in Delft geinvesteerd, die had genoeg aan 30000 euro om met de berenmusten rond te gaan rijden. Deze jongens haalden naar eigen zeggen alleen met bezorgen een omzet van 300K
[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 21-12-2015 15:46:31 ]
Wat me opvalt, ze spraken over een constante omzet van 835K terwijl dit jaar toch een min van 4% laat zien en dan zullen ze wel een goede Kerstomzet hebben meegeteld. Als de omzet met nog een paar procenten of meer daalt komt de aflossingscapaciteit er natuurlijk ook heel anders uit te zien.
De zekerheden lijken me zwak; geen idee wat de vennoten privé bezitten. Het bedrag van 520K zal voor een deel uit voorraden en keukeninventaris bestaan maar waarschijnlijk voor een zeer aanzienlijk deel uit goodwill, aangezien ze een enorme hoge dunk van hun eigen formule lijken te hebben. Brengt allemaal weinig op als het mis gaat.
Op maandag 21 december 2015 15:44 schreef obligataire het volgende: Wat me opvalt, ze spraken over een constante omzet van 835K terwijl dit jaar toch een min van 4% laat zien en dan zullen ze wel een goede Kerstomzet hebben meegeteld.
De zekerheden lijken me zwak; geen idee wat de vennoten privé bezitten. Het bedrag van 520K zal voor een deel uit voorraden en keukeninventaris bestaan maar waarschijnlijk voor een zeer aanzienlijk deel uit goodwill, aangezien ze een enorme hoge dunk van hun eigen formule lijken te hebben. Brengt allemaal weinig op als het mis gaat.
Ik denk met jou dat er niet zoveel prive zekerheden zijn. Als het misgaat zal de Beren groep de boel wel voor een prikkie opkopen en er een nieuwe Franchiser in zetten. Zo gaat het tenminste bij veel van die ketens.
Op zich spreekt mij "de beren houten" wel aan. Maar mede door de hoge overnameprijs ga ik het risico niet nemen....
Heeft iedereen al zijn bakje met champignons binnen? Ik heb het in eerste instantie op mijn ouders adres gezet, maar wellicht is het adres van mijn werk wel handiger. Anders ga ik daar nog even achteraan..
Champignonetjes heb ik niet een meegedaan. Verwacht wel dat ik binnenkort de vleesbak van Panneklaar krijg.
Ik herinner uit de Q&A dat hij ze ook met kerst aan de voedselbank zou geven dus ik heb expres nog geen kalkoen besteld. En als hij het niet haalt voor de kerst heb ik altijd nog de cavia's van mijn dochter.
Over incentives gesproken. Heeft iemand nog de waardebon ontvangen voor Crown Beauty Centre? Er is mij ooit om mijn e-mail adres gevraagd, maar daarna nooit meer iets gehoord. https://www.kapitaalopmaat.nl/Crown-Beauty-Centre
Op maandag 21 december 2015 16:08 schreef Speekselklier het volgende: Champignonetjes heb ik niet een meegedaan. Verwacht wel dat ik binnenkort de vleesbak van Panneklaar krijg.
Ik herinner uit de Q&A dat hij ze ook met kerst aan de voedselbank zou geven dus ik heb expres nog geen kalkoen besteld. En als hij het niet haalt voor de kerst heb ik altijd nog de cavia's van mijn dochter.
Ik verbaas me wel een beetje over de kritiek over crowdfunding. Sommige projecten falen gewoon en naar mijn idee heeft dat niets te maken met het gebrek van informatie. Laat je niet gek maken door in alle bedrijven te willen investeren maar maak een kader en focus je op die investeringen. De cijfers bekijken en interpreteren is een taak van de investeerder niet van het platform; deze dient ze enkel aan te leveren.
Als je 70 projecten in twee jaar hebt geïnvesteerd heb je in 3! projecten per maand geïnvesteerd, dat is echt gigantisch veel als ik kijk welke projecten er langs komen.
Op maandag 21 december 2015 17:08 schreef xzaz het volgende: Ik verbaas me wel een beetje over de kritiek over crowdfunding. Sommige projecten falen gewoon en naar mijn idee heeft dat niets te maken met het gebrek van informatie. Laat je niet gek maken door in alle bedrijven te willen investeren maar maak een kader en focus je op die investeringen. De cijfers bekijken en interpreteren is een taak van de investeerder niet van het platform; deze dient ze enkel aan te leveren.
Als je 70 projecten in twee jaar hebt geïnvesteerd heb je in 3! projecten per maand geïnvesteerd, dat is echt gigantisch veel als ik kijk welke projecten er langs komen.
Leuk om eens over een jaar of wat te kijken wat meer opbracht, doelgericht investeren of lukraak overal iets ingooien. Beetje net als die beursgorrila die vaak de experts te slim af was.
Want ik ben van mening dat je helemaal niet zo veel er aan kunt doen, wel natuurlijk de echt slechte er uithalen en misschien de echt goede selecteren maar dan nog. Van mijn 3 defaults waren er 2 A projecten.
En ook allemaal bedrijven terwijl al mn particuliere dingen nog wel lopen inclusief pietje en jantie die een auto nodig hadden....
Edit: paar posts omhoog lezend: 3 investeringen per maand klinkt opeens niet meer zo heel gek als je de 415 projecten die alleen GVE, KOM & Colin tezamen hebben gehad het afgelopen jaar.
Edit: paar posts omhoog lezend: 3 investeringen per maand klinkt opeens niet meer zo heel gek als je de 415 projecten die alleen GVE, KOM & Colin tezamen hebben gehad het afgelopen jaar.
Nice! Geen verdubbeling dit jaar dus. Colin is wel flink gegroeid zeg.
Misschien wel leuk om alvast vooruit te kijken. Iedereen mag bij deze een voorspelling doen. Dan komen we er volgend jaar op terug. Ik zeg volgend jaar komen we uit op +- ¤135 mln.
Wel jammer dat de score bepaald wordt op basis van opgehaalde euro's. Dit geeft de platformen toch een verkeerde incentive, waarbij kwaliteit ondergeschikt kan zijn aan extra omzet.
Wel jammer dat de score bepaald wordt op basis van opgehaalde euro's. Dit geeft de platformen toch een verkeerde incentive, waarbij kwaliteit ondergeschikt kan zijn aan extra omzet.
Er is geen score bepaald, dit zijn gewoon de cijfers.
3 Investeringen per maand klinkt helemaal niet gek, ik zit bijna aan het dubbele en heb nog maar één default. Vergeet niet dat je uit zeker 6 serieuze platformen kunt kiezen. Als je alleen GvE had dan was het anders
Voorheen betaalden ze ook altijd helemaal aan het eind van de maand, op de 28e of de 29e.
Ik denk dat de Beren organisatie behoorlijk aan het cashen is door dit restaurant met omzet van 800K dat zo"n 10 jaar in eigen beheer is uitgebaat te verkopen voor 520.000 euro aan deze Franchisenemer. Afijn de man zal hopelijk weten waar hij aan begint daar hij al een bezorg vestiging voor deze organisatie geexploiteerd heeft. Ik zie misschien te veel beren op de weg. We zullen het zien, de lening zal wel vol komen ook zonder mijn bijdrage.
Ik heb ooit in een bezorgbeer in Delft geinvesteerd, die had genoeg aan 30000 euro om met de berenmusten rond te gaan rijden. Deze jongens haalden naar eigen zeggen alleen met bezorgen een omzet van 300K
Ik heb de pitch niet gelezen maar ken toevallig deze locatie. Nooit gegeten overigens, dus geen idee of het lekker is. Het ziet er inderdaad wel uit als een vreetschuur, niets bijzonders zou ik zeggen. Ze zitten in een pand samen met perrysport, een meubelwinkel en nog een camping winkel, midden in een kantorenpark. Geen hotspot dus, maar ik kan niet zeggen of het een echt slechte plek is om te zitten. Zou goed kunnen dat veel kantoormensen daar even snel lunchen.
Lastig in te schatten waar het volgend jaar heengaat. De rente is natuurlijk ongekend laag en mensen weten niet wat ze met hun vermogen moeten, maar daar staat tegenover dat ik het idee heb dat investeerders voorzichtiger zijn geworden en de platforms zullen steeds meer aan de kritische wensen van de investeerders moeten gaan voldoen om te voorkomen dat het imago van crowdfunding snel verslechterd en investeerders weglopen.
Hmm collin stuurt haar mails wat laat. cfmailserver reageert voor ccf op de mails die inkomen. Nu klik ik op de link en hij is al 100% vol. De rest van de sites check ik zelf.
Misschien in 15min volgelopen, dat kan natuurlijk.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dergelijke mails van een platform een op een hier geplaatst worden. Bevordert dit de incassoprocedure? Lijkt mij van niet. Een ander schuldeiser ziet waar er nu een vordering is en kan er zijn voordeel mee doen. (zonder te discussiëren over de waarde van deze vordering)
"Wenst u dit niet? Dan vernemen wij dat graag zo spoedig mogelijk van u."
Eigenlijk de omgedraaide wereld bij KoM.
Net als:
quote:
Daarbij zijn de belangen van investeerders die ¤ 100 hebben geïnvesteerd of bijvoorbeeld ¤ 5.000,- natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.
Zinloos om te noemen en daarnaast is het niet wenselijk dat de belangen van grote investeerders "anders" behartigt worden. Die indruk krijg ik hier wel van.
Op dinsdag 22 december 2015 14:47 schreef rockenfeller het volgende: Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dergelijke mails van een platform een op een hier geplaatst worden. Bevordert dit de incassoprocedure? Lijkt mij van niet. Een ander schuldeiser ziet waar er nu een vordering is en kan er zijn voordeel mee doen. (zonder te discussiëren over de waarde van deze vordering)
Dit hadden we dacht ik al eerder besproken. Geen namen etcetera en 1 op 1 overnemen lijkt me wat teveel van het goede. Daarintegen wel interessant om het proces an sich te volgen.
Tja, anders zijn ze nog weken bezig met iedereen aanschrijven.
Tja, daarom begrijp ik het ook wel. Maar ze ondernemen wel stappen voor, als het een kale kip blijkt te zijn, rekening en risico van de investeerders in desbetreffende project. Dat zou, in sommige gevallen een reden kunnen zijn om even over na te denken. GvE stelt deze vraag ook niet maar die nemen, tot op heden, in beginsel deze kosten voor hun rekening.
Bij mijn laatste "bericht inzake project x" stond er iet meer bij dat GvE de kosten opzich zou nemen volgens mij... Hier gaan ze dus wel vanaf stappen.
Op dinsdag 22 december 2015 15:00 schreef najra1990 het volgende: Bij mijn laatste "bericht inzake project x" stond er iet meer bij dat GvE de kosten opzich zou nemen volgens mij... Hier gaan ze dus wel vanaf stappen.
Op dinsdag 22 december 2015 14:47 schreef rockenfeller het volgende: Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dergelijke mails van een platform een op een hier geplaatst worden. Bevordert dit de incassoprocedure? Lijkt mij van niet. Een ander schuldeiser ziet waar er nu een vordering is en kan er zijn voordeel mee doen. (zonder te discussiëren over de waarde van deze vordering)
Mee eens maar dat is inderdaad al vaker besproken. Het is een klein moeite om op zijn minst de naam even aan te passen.
Dit hadden we dacht ik al eerder besproken. Geen namen etcetera en 1 op 1 overnemen lijkt me wat teveel van het goede. Daarintegen wel interessant om het proces an sich te volgen.
Namen staan netjes in de spoiler. Voorts wordt in ieder topic hier aan het begin een lijst geplaatst van defaults, dus deze gang van zaken volgen van KOM lijkt me terecht.
[ Bericht 0% gewijzigd door Rosite op 23-12-2015 05:57:04 ]
"Wenst u dit niet? Dan vernemen wij dat graag zo spoedig mogelijk van u."
Eigenlijk de omgedraaide wereld bij KoM.
Juridisch gezien mag dit ook gewoon NIET. Mensen die er in zitten zouden een rechtszaak kunnen aanspannen als KOM namens hun handelt zonder hun toestemming. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren zo.
Juridisch gezien mag dit ook gewoon NIET. Mensen die er in zitten zouden een rechtszaak kunnen aanspannen als KOM namens hun handelt zonder hun toestemming. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren zo.
Ga je hier niet indirect mee akkoord als je via KOM investeert?
Ga je hier niet indirect mee akkoord als je via KOM investeert?
Volgens mij alleen als je ze specifiek hier voor een volmacht geeft. In het contract van een andere case waarin ik zelf zit staat volgens mij juist het tegenovergestelde: KOM komt alleen in actie als alle investeerders aangeven dit te willen. Zou natuurlijk kunnen zijn dat het in het contract van deze case anders staat maar het leek mij een standaard clausule.
Stel dat ik als investeerder denk dat een andere strategie de beste is en ik van mening ben dat de actie die KOM onderneemt niet de juiste is dan mogen zijn niet zomaar voor mij gaan handelen.
Zou iemand mij overigens kunnen vertellen hoe GvE tot hun effectieve rente komt. Ik had het al gevraagd maar toen was er geen antwoord op gekomen. Het lukt me gewoon echt niet om er uit te komen. Was er niet een Wiskundeleraar in de zaal?
Op dinsdag 22 december 2015 15:42 schreef Fundvlees het volgende: Zou iemand mij overigens kunnen vertellen hoe GvE tot hun effectieve rente komt. Ik had het al gevraagd maar toen was er geen antwoord op gekomen. Het lukt me gewoon echt niet om er uit te komen. Was er niet een Wiskundeleraar in de zaal?
De rentepercentages die GvE geeft zijn effectief op jaarbasis (zelfde als bij de meeste spaarrekeningen en andere financiële producten, dus goed te vergelijken met elkaar). Bij een annuïtaire aflossing betaalt degene die leent elke periode (in dit geval elke maand) hetzelfde bedrag aan aflossingen + rente. Aangezien de schuld in het begin het hoogst is wordt in de eerste periodes relatief veel aan rente betaald en minder aan aflossingen. Na elke periode wordt de schuld kleiner door de aflossingen, waardoor de lener minder aan rente hoeft te betalen en dus een groter deel wordt besteed aan aflossingen. In de laatste periodes is daarmee het grootste gedeelte aflossing en een relatief klein gedeelte rente.
Dat ziet dat er ongeveer zo uit:
Voordeel is dat je elke periode hetzelfde betaalt (of als investeerder, elke periode evenveel ontvangt). Als je elke periode een vast bedrag aflost (lineair aflossen), dan betaal je elke periode minder rente, wat resulteert in een dalende last per periode.
Voor de tweede keer in een paar maanden een vergelijkbare mail mogen ontvangen van GvE. “Geachte Horsemen,
Op XX-0X-2015 is project 0XXXXX mede dankzij u tot stand gekomen. Het betreft hier een particulier project inzake XXXX, waarbij ¤ XXXX,- en 6% rente zou worden afgelost over een looptijd van 36 maanden. Dit houdt in dat u uw laatste termijnbetaling zou ontvangen in april 2018.
De kredietnemers van dit project hebben door omstandigheden de mogelijkheid gekregen om de lening vervroegd af te lossen. Dit houdt in dat uw inleg plus de beloofde rente al eerder worden terugbetaald.
De verwachting is dat u alle openstaande termijnen (januari 2016 t/m april 2018) nog deze week op uw rekening zult ontvangen (artikel 21.1 Algemene Voorwaarden). Houd er rekening mee dat dit 28 kleine betalingen zijn.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,”
Wederom een particulier project, waar sommige mensen snel negatief over zijn. Afgelost in 8 maanden ipv 36 maanden en wel de volledige rente ontvangen. Kijk, dat is dan weer leuk nieuws zo vlak voor de kerst Dit is dus mijn tweede afgeronde project .
Op dinsdag 22 december 2015 16:16 schreef Horsemen het volgende: Voor de tweede keer in een paar maanden een vergelijkbare mail mogen ontvangen van GvE. “Geachte Horsemen,
Op XX-0X-2015 is project 0XXXXX mede dankzij u tot stand gekomen. Het betreft hier een particulier project inzake XXXX, waarbij ¤ XXXX,- en 6% rente zou worden afgelost over een looptijd van 36 maanden. Dit houdt in dat u uw laatste termijnbetaling zou ontvangen in april 2018.
De kredietnemers van dit project hebben door omstandigheden de mogelijkheid gekregen om de lening vervroegd af te lossen. Dit houdt in dat uw inleg plus de beloofde rente al eerder worden terugbetaald.
De verwachting is dat u alle openstaande termijnen (januari 2016 t/m april 2018) nog deze week op uw rekening zult ontvangen (artikel 21.1 Algemene Voorwaarden). Houd er rekening mee dat dit 28 kleine betalingen zijn.
Met vriendelijke groet,”
Wederom een particulier project, waar sommige mensen snel negatief over zijn. Afgelost in 8 maanden ipv 36 maanden en wel de volledige rente ontvangen. Kijk, dat is dan weer leuk nieuws zo vlak voor de kerst Dit is dus mijn tweede afgeronde project .
dat zijn de betere projecten
Ik denk dat je dit ook relatief sneller bij particuliere projecten krijgt omdat mensen graag van hun schulden af willen als ze het kunnen betalen.
Wat kun je het best doen met leningnemers die een Incentive toegezegd hebben maar eigenlijk alle communicatie over dat gedeelte van de beloning negeren ? Zegt natuurlijk wel genoeg over de ondernemer in kwestie, maar laten zitten of ze ook via andere kanalen proberen te bereiken ?
( kleine incentives maak ik me niet druk om, maar soms gaat het toch om een product met een waarde van 100 a 250 Euro ).
De rentepercentages die GvE geeft zijn effectief op jaarbasis (zelfde als bij de meeste spaarrekeningen en andere financiële producten, dus goed te vergelijken met elkaar). Bij een annuïtaire aflossing betaalt degene die leent elke periode (in dit geval elke maand) hetzelfde bedrag aan aflossingen + rente. Aangezien de schuld in het begin het hoogst is wordt in de eerste periodes relatief veel aan rente betaald en minder aan aflossingen. Na elke periode wordt de schuld kleiner door de aflossingen, waardoor de lener minder aan rente hoeft te betalen en dus een groter deel wordt besteed aan aflossingen. In de laatste periodes is daarmee het grootste gedeelte aflossing en een relatief klein gedeelte rente.
Voordeel is dat je elke periode hetzelfde betaalt (of als investeerder, elke periode evenveel ontvangt). Als je elke periode een vast bedrag aflost (lineair aflossen), dan betaal je elke periode minder rente, wat resulteert in een dalende last per periode.
Tnx MrBadGuy, het enige probleem is dat ik gewoon niet op hetzelfde maandbedrag uitkom met dezelfde berekening. Ik kom zelf op ¤24.41 p/m in het voorbeeld dat ze geven. Ze komen zelf op ¤24.28 uit. Dat betekent dat ze bij vierjarige leningen volgens mij per 1000 euro 13 cent per maand te weinig uitbetalen.
Op dinsdag 22 december 2015 16:36 schreef Thomas88 het volgende: Wat kun je het best doen met leningnemers die een Incentive toegezegd hebben maar eigenlijk alle communicatie over dat gedeelte van de beloning negeren ? Zegt natuurlijk wel genoeg over de ondernemer in kwestie, maar laten zitten of ze ook via andere kanalen proberen te bereiken ?
( kleine incentives maak ik me niet druk om, maar soms gaat het toch om een product met een waarde van 100 a 250 Euro ).
Op dinsdag 22 december 2015 16:16 schreef Horsemen het volgende: Voor de tweede keer in een paar maanden een vergelijkbare mail mogen ontvangen van GvE. “Geachte Horsemen,
Met vriendelijke groet,”
Waarom zou een particulier dat eigenlijk doen? Zou het mooi laten staan op een spaarrekening dan heb je in elk geval nog iets..
Tnx MrBadGuy, het enige probleem is dat ik gewoon niet op hetzelfde maandbedrag uitkom met dezelfde berekening. Ik kom zelf op ¤24.41 p/m in het voorbeeld dat ze geven. Ze komen zelf op ¤24.28 uit. Dat betekent dat ze bij vierjarige leningen volgens mij per 1000 euro 13 cent per maand te weinig uitbetalen.
Dit lijkt het verschil tussen effectieve rente en nominale rente. GvE hanteert als enige platform de effectieve rente. Deze is net wat ongunstiger dan de nominale rente.
Waarom zou een particulier dat eigenlijk doen? Zou het mooi laten staan op een spaarrekening dan heb je in elk geval nog iets..
Er zijn gelukkig mensen die gewoon geen schulden willen hebben, of in dit geval misschien wel mensen die hen geholpen hebben toen het nodig was extra willen bedanken, geen idee.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 23-12-2015 00:00:24 ]
Er zijn gelukkig mensen die gewoon geen schulden willen hebben, of in dit geval misschien wel mensen die ze geholpen hebben toen het nodig was extra willen bedanken, geen idee.
Schulden aflossen snap ik als je dan je lasten verlaagt o.i.d. maar nu betaal je alsnog alles. Dan had ik er iets anders meegedaan. Maar goed wie weet wat de reden is, voor jou is het wel fijn natuurlijk! Kun je je volgende default tegen wegstrepen!
Schulden aflossen snap ik als je dan je lasten verlaagt o.i.d. maar nu betaal je alsnog alles. Dan had ik er iets anders meegedaan. Maar goed wie weet wat de reden is, voor jou is het wel fijn natuurlijk! Kun je je volgende default tegen wegstrepen!
Ik heb het even nagevraagd bij GvE. Zonder de vertrouwelijkheid te schenden kan ik zeggen dat mijn vermoede in grote lijnen klopt Ook zag ik net dat de centjes zelfs vandaag al binnen gekomen zijn.
Dit lijkt het verschil tussen effectieve rente en nominale rente. GvE hanteert als enige platform de effectieve rente. Deze is net wat ongunstiger dan de nominale rente.
Bedankt heren ik ben er volgens mij uit. Ga 't morgen nog even narekenen in m'n Excel. Let u know!
Ik heb het nagerekend en wat je hier zegt klopt inderdaad. De maandelijkse rente in het voorbeeld van GvE is niet 8% / 12 (~0,667% rente per maand) maar ((1 + 8%) ^ (1/12) - 1) (~0,643% rente per maand).
Vergelijk het met een spaarrekening: als je 4% rente per jaar krijgt, uitgekeerd per kwartaal en je begint het jaar met ¤1000. Als deze rente nominaal is, krijg je 4 x 1% rente, wat resulteert in:
¤1000 * 1,01 ^ 4 = ¤1040,60
Je effectieve rente is dus wat hoger dan 4%, te weten 4,06% (doordat je ook rente ontvangt over het uitgekeerde rente). Als de 4% rente effectief op jaarbasis is, dan krijg je per kwartaal ((1 + 4%) ^ (1/4) - 1) ~ 0,985...%.
Op dinsdag 22 december 2015 16:59 schreef AQuila360 het volgende: [..] Waarom zou een particulier dat eigenlijk doen? Zou het mooi laten staan op een spaarrekening dan heb je in elk geval nog iets..
Schulden zijn belastingaftrekbaar, maar alleen als je boven een bepaalde drempel zit. Het kan dus lonend zijn om kleine schulden vervroegd af te lossen. Bovendien levert geld op een spaarrekening tegenwoordig minder op dan de vermogensrendementsheffing en de inflatie je kost. Dus dat er mensen zijn die hun schulden, indien mogelijk, vervroegd willen aflossen kan ik wel begrijpen.
Op Zencap een nieuwe: Vortex Forwarding B.V. (Tequesta Groep), een transportbedrijf. Een winstgevend bedrijf (al is het in procenten van de omzet niet heel veel) maar de balansratio's zijn niet sterk. Twijfel, o.a. omdat er bij Collin recent een transportbedrijf is omgevallen al hadden die bijzonder risicovol geïnvesteerd en dat lijkt hier niet het geval.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 23-12-2015 00:51:23 ]
Ik heb het nagerekend en wat je hier zegt klopt inderdaad. De maandelijkse rente in het voorbeeld van GvE is niet 8% / 12 (~0,667% rente per maand) maar ((1 + 8%) ^ (1/12) - 1) (~0,643% rente per maand).
Vergelijk het met een spaarrekening: als je 4% rente per jaar krijgt, uitgekeerd per kwartaal en je begint het jaar met ¤1000. Als deze rente nominaal is, krijg je 4 x 1% rente, wat resulteert in:
¤1000 * 1,01 ^ 4 = ¤1040,60
Je effectieve rente is dus wat hoger dan 4%, te weten 4,06% (doordat je ook rente ontvangt over het uitgekeerde rente). Als de 4% rente effectief op jaarbasis is, dan krijg je per kwartaal ((1 + 4%) ^ (1/4) - 1) ~ 0,985...%.
¤1000 * 1,00985 ^ 4 = ¤1040,00
Precies 4% rente op jaarbasis dus
Dank heren ik heb het nagerekend en het klopt inderdaad! Ik kan weer met een gerust hart naar bed
Er komen 2 nieuwe projecten voorbij op Funding Circle. Ik vind het echter lastig om de financiële cijfers te beoordelen.
Bijvoorbeeld als ik naar het project Expansie Spoorbeheerder kijk https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1 Dan zie ik een Bruto-Winst van 1 miljoen. Bedrijfsresultaat van 415.000 en een financieel resultaat van -7.400
Kan iemand mij uitleggen wat het Financieel resultaat is? Hoe komt die tot stand?
En naar welk cijfer(s) kun je nou het beste kijken bij het beoordelen van dit bedrijf?
Ik doe waarschijnlijk helemaal niks met fundingcircle. heb er nu 1 project lopen als test.
de geldlener blijft anoniem. ik krijg geen contract te zien. ze werven via een brief naar bedrijven die ze uit de KVK hebben getrokken met zinnen als: "Op basis van de beschikbare bedrijfsinformatie van ..... (op naam) verwachten wij u een financiering aan te kunnen bieden tot ¤ 250.000,00".
Met dit soort praktijken vragen, nee...sméken, ze werkelijk om ongelukken.
Op woensdag 23 december 2015 09:49 schreef dyna18 het volgende: Er komen 2 nieuwe projecten voorbij op Funding Circle. Ik vind het echter lastig om de financiële cijfers te beoordelen.
Bijvoorbeeld als ik naar het project Expansie Spoorbeheerder kijk https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1 Dan zie ik een Bruto-Winst van 1 miljoen. Bedrijfsresultaat van 415.000 en een financieel resultaat van -7.400
Kan iemand mij uitleggen wat het Financieel resultaat is? Hoe komt die tot stand?
En naar welk cijfer(s) kun je nou het beste kijken bij het beoordelen van dit bedrijf?
Ik hoop van jullie te kunnen leren.
Ik zat een beetje met dezelfde vragen, dus ben benieuwd of hier iemand idd duidelijkheid in kan verschaffen
Op woensdag 23 december 2015 09:49 schreef dyna18 het volgende: Er komen 2 nieuwe projecten voorbij op Funding Circle. Ik vind het echter lastig om de financiële cijfers te beoordelen.
Ik hoop van jullie te kunnen leren.
Ik denk dat met Bruto winst de marge wordt bedoeld. Verkoop-inkoop Bedrijfsresultaat is dan EBIT zijnde Brutomarge minus kosten zoals personeel en huisvesting Financieel resultaat is het saldo van rente lasten en rente baten Winst voor belasting zou dan 415-7,4 moeten zijn
Heb geen account daar dus kan de cijfers niet zien. Eea dus onder voorbehoud
bij dit soort projecten wil ik altijd weten hoe de eigendomssituatie van het vastgoed geregeld is omdat nogal bepalend kan zijn voor de kansen van het eetcafe. Als het een volledig eigendom wordt gefinancierd uit de opbrengsten van de vorige zaak is het een heel ander verhaal dan wanneer het vastgoed gehuurd wordt met een gedeeltelijk omzetgerelateerde huur. Daar wordt in de pitch helaas niets over gezegd (vermoeden is huur) waardoor ik het lastig te beoordelen vind. Dan geldt voor mij dat horeca risicovol is dus sla ik over.
Vond die van GVE niet echt aantrekkelijk, een omzet van onder de 200k voor zo'n tent vind ik echt véél te weinig. Dat is nog niet eens 500 euro omzet per dag
bij dit soort projecten wil ik altijd weten hoe de eigendomssituatie van het vastgoed geregeld is omdat nogal bepalend kan zijn voor de kansen van het eetcafe. Als het een volledig eigendom wordt gefinancierd uit de opbrengsten van de vorige zaak is het een heel ander verhaal dan wanneer het vastgoed gehuurd wordt met een gedeeltelijk omzetgerelateerde huur. Daar wordt in de pitch helaas niets over gezegd (vermoeden is huur) waardoor ik het lastig te beoordelen vind. Dan geldt voor mij dat horeca risicovol is dus sla ik over.
Over huur/eigendom wordt inderdaad niets vermeld dus dan zal het de minst gunstige zijn van de twee.....
Als je het geld wel hebt liggen, maar een hypotheek verstrekker doet een factor 4 over de openstaande lening wat je minder aan hypotheek kan krijgen. Snap ik heel goed dat je de lening af wil lossen.
Wat ik dan raar vind is dat je een lening aan gaat voor geld wat je al hebt, of zal hij/zij het nu van een familielid geleend hebben?
Ik denk dat met Bruto winst de marge wordt bedoeld. Verkoop-inkoop Bedrijfsresultaat is dan EBIT zijnde Brutomarge minus kosten zoals personeel en huisvesting Financieel resultaat is het saldo van rente lasten en rente baten Winst voor belasting zou dan 415-7,4 moeten zijn
Heb geen account daar dus kan de cijfers niet zien. Eea dus onder voorbehoud
Het klopt wel dat iemand hier zei dat de rentes wat hoger worden, nu weer een 9% project. Dat heeft niet met de markt te maken want de rentes dalen nog steeds, dus conclusie is dat de projecten steeds risicvoller worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door -jos- op 23-12-2015 11:26:26 ]
Op woensdag 23 december 2015 10:58 schreef CaLeX het volgende: Wat ik dan raar vind is dat je een lening aan gaat voor geld wat je al hebt, of zal hij/zij het nu van een familielid geleend hebben?
Horeca sla ik sowieso over; kijk er niet eens meer naar. Er zijn zoveel wurgcontracten met huur en bier dat het erg moeilijk is om je kop boven water te houden.
Schulden zijn belastingaftrekbaar, maar alleen als je boven een bepaalde drempel zit. Het kan dus lonend zijn om kleine schulden vervroegd af te lossen. Bovendien levert geld op een spaarrekening tegenwoordig minder op dan de vermogensrendementsheffing en de inflatie je kost. Dus dat er mensen zijn die hun schulden, indien mogelijk, vervroegd willen aflossen kan ik wel begrijpen.
In dat soort gevallen wel ja, maar ze hadden het nu ''gratis'' gehad. Maargoed de reden maakt niet uit, het is mooi meegenomen!
Bij Funding Circle ben ik inderdaad extra op mijn hoede, want daar zit weinig screening op. Maar soms komen er pareltjes voorbij. Vandaag Van Leyen Packaging (onder de naam "Aanschaf vrachtwagens") met een stabiel groeiende omzet, een resultaat voor belasting gelijk aan 2x de leensom, 90% solvabiliteit en een current ratio van 6.
Nogmaals, Funding Circle kan veel verbeteren, maar ze tonen in ieder geval wel cijfers en die vertellen meer dan al die ronkende verhalen. Geluk voor mij is dat de gemiddelde crowdfunder blijkbaar meer afgaat op die verhalen dan de cijfers!
Gisterenavond mijn incentive van meer dan een jaar geleden ten gelde gemaakt bij Cafe de Ouwehoer en Deli Bird Thai Kitchen Restaurant. Leuk om te zien dat deze ondernemer op het Rotterdamse Katendrecht twee goed lopende toko’s uit de grond gestampt heeft. Cafe is gezellig en bij het Restauant dat eenvoudig ingericht is, moet je zelfs op Dinsdagavond reserveren! Wat het belangrijkste is het Thaise eten is echt lekker! Kortom aanraders. Deze ondernemer zie ik niet gauw in default raken als hij verder geen gekke dingen doet natuurlijk.
Ik had ook zo iets met het paard toen ik probeerde het ding neer te zetten. Overgens zaten de potjes bij mij keurig vol en die ga ik gewoon gebruiken. Maar de houder............Het idee is leuk met het magnetisch vasthouden van de potjes maar over de uitvoering van het concept moet nog even nagedacht worden.
[ Bericht 28% gewijzigd door NaRegenDeZon op 23-12-2015 18:14:48 ]