abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158308665

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 18:32:36 ]
pi_158308745
Niet eens verder gekeken, snap dat niet iedereen geld heeft. Maar als je droom is om koi karpers te importeren, dan ga ik er vanuit dat je wel wat meer je best doet dan 4k sparen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_158308820
quote:
99s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:40 schreef CaLeX het volgende:
Niet eens verder gekeken, snap dat niet iedereen geld heeft. Maar als je droom is om koi karpers te importeren, dan ga ik er vanuit dat je wel wat meer je best doet dan 4k sparen.
Ze hebben ons niet nodig om het project vol te krijgen.
Aan de andere kant zie ik dit soort kleine projecten niet omvallen in mijn default lijstje,
pi_158308832
Ik zie ergens visjes op internet van 1.300 euro per stuk.
Lijkt me dat aan hobbyisten wel wat geld te verdienen valt. :)
Pecunia non olet
  donderdag 17 december 2015 @ 15:47:38 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_158308882
Ik snap er helemaal niets van je begint een webwinkel en gaat karpers importeren.
En dan woon je op drie hoog.

Laat je die zwembeesten in je badkuip ronddobberen tot ze verkocht zijn of zo?
Je hebt voor die dingen toch een behoorlijke vijver nodig?
Tot nooit .......
  donderdag 17 december 2015 @ 15:48:55 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_158308903
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:45 schreef obligataire het volgende:
Ik zie ergens visjes op internet van 1.300 euro per stuk.
Ja maar of die via een webwinkel worden verkocht....
Tot nooit .......
pi_158308912
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:47 schreef Speekselklier het volgende:
Ik snap er helemaal niets van je begint een webwinkel en gaat karpers importeren.

Kan in de kelder toch, er zit hier in de stad ook zo een tentje die vissen kweekt in de winkel.

4~6 bakken van een kubieke meter
pi_158308917
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:47 schreef Speekselklier het volgende:

Dat iemand eenvoudig woont is ook wel een voordeel, lage lasten, huurtoeslag bla bla. Betekent dat hij weinig privé geld hoeft te onttrekken.
Pecunia non olet
pi_158308958
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:49 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat iemand eenvoudig woont is ook wel een voordeel, lage lasten, huurtoeslag bla bla. Betekent dat hij weinig privé geld hoeft te onttrekken.
Nou als jij er wat in stopt dan horen we hier tenminste of hij het haalt of niet.
pi_158308977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:33 schreef bleyenburg het volgende:
koi is een drama: de BKR score wordt gemakshalve maar achterwege gelaten.
pand is flatje 3 hoog.

vragen om ongelukken m.i.
Hoe vind je dat zo snel, de locatie?

Toch grappig om te zien dat zelfs zo'n 'waardeloos' koikarper project toch wel vol komt.
pi_158309007
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:54 schreef carebaer het volgende:

[..]

Hoe vind je dat zo snel, de locatie?
adres in de pdf
pi_158309012
google maps. stating the obvious ;)
  donderdag 17 december 2015 @ 16:05:55 #13
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_158309208
Ik zie mogelijkheden voor de ondernemer uit de andere kant van het land: een complete flat met dierservicebenodigdheden :'(
  donderdag 17 december 2015 @ 16:15:06 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_158309385
Eigenlijk wel te gek.
Nog geen eigen website, wel een domeinnaam geregistreerd.
Verder een heel algemeen verhaal en je weet verder niet eens zijn voornaam.
Met zoeken heb je een adres ontdekt.

Geen idee wat hij gaat doen en hoe goed hij er in is. Er staan wat getallen (verwachtingen) maar verder niets. Helemaal niets.
En toch lenen mensen hem 1000 euro. Als morgen de buurman op de stoep staat met de vraag om 100 euro te lenen dan stuur je hem weg.

En je moet nog snel zijn, hij zit al half vol.

Over zekerheden wordt niets eens gesproken. Ja de voorraad mag je hebben als het mis gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 17-12-2015 16:22:44 ]
Tot nooit .......
pi_158309472
BKR staat er inmiddels bij
pi_158309678
Update voor in de OP.

SPOILER
pi_158309913
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 15:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Nou als jij er wat in stopt dan horen we hier tenminste of hij het haalt of niet.
Was ik niet van plan :N Als hij het er naast een gewone baan er bij had gedaan, was hij interessant geweest. 22K is niet zo'n wild bedrag en dan had je genoeg zekerheid gehad.

[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 17-12-2015 16:53:16 ]
Pecunia non olet
pi_158310057
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:29 schreef Murene het volgende:
Update voor in de OP.

SPOILER
Heb je iets meer info over wat er afgesproken is voor de geïnteresseerde?

Koi = de sloomst vollopende <25k pitch ever?
pi_158310164
De verklaring van Peter van der Klok op het artikel in DvhN.nl is gepubliceerd op het voor investeerders in de campagne zichtbare deel van Aygodutch.com

Grtz, Harm
  donderdag 17 december 2015 @ 17:03:33 #20
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_158310285
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:57 schreef HarmAygodutch het volgende:
De verklaring van Peter van der Klok op het artikel in DvhN.nl is gepubliceerd op het voor investeerders in de campagne zichtbare deel van Aygodutch.com

Grtz, Harm
Harm, bedankt.
Niet veel wijzer geworden, maar goed, dat kon je ook niet verwachten.
Jij hebt in ieder geval je best gedaan en zolang er betaald wordt neem ik maar aan dat deze verklaring een juiste voorstelling van zaken geeft.
pi_158310496
zou die bio processor ook draaien op koi karper afval? ;)
pi_158310553
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:57 schreef HarmAygodutch het volgende:

Grtz, Harm
Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de krant e.e.a. zomaar heeft gepubliceerd denk ik wel dat we het, zolang de financiële afspraken stipt worden nagekomen, moeten laten rusten.
pi_158310848
Ik zat te chillen in de Caribbean, dus ik lig een beetje uit de CF info van de laatste paar weken. Maar nu ik me weer aan het inlezen ben, zie ik het verhaal van onze grote vriend van de Bio processor, dat hij een soort pistolen Paultje is, die hier en daar z'n zakenpartners probeert te scammen.... Hij past ook zo in The A-Team als ik zo die foto kijk van hem bij die hummer :)

Maar goed, ik ken verschillende vermogende ondernemers en advocaten die ook een soort van wapen hobby hebben en regelmatig schieten. Daar is helemaal niets engs aan. Zo te zien is die overigens ook weer bezig met nog meer subsidie/ Komt allemaal alleen maar ten goede van het bedrijf (en terugbetaling aan ons)

@Harm, beschikken jullie overigens over dat getekende contract (en de waarde daarvan) tussen hem en de dierentuin (om maar even geen namen te noemen)?
pi_158311757
Ik heb een klein bedrag in de koi gedaan, hoeven jullie het niet meer te doen ;)
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_158311806
Mijn zorgen zijn niet bepaald weggenomen, maar schrijven kan onze groene Groninger wel. De verklaring komt op mij behoorlijk professioneel over. Nu maar hopen dat de inhoud ook klopt. We gaan het zien, de komende jaren!
pi_158311900
quote:
14s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:16 schreef Horsemen het volgende:
Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de krant e.e.a. zomaar heeft gepubliceerd denk ik wel dat we het, zolang de financiële afspraken stipt worden nagekomen, moeten laten rusten.
Mee eens. Ik neem aan dat Harm na alle rumoer rond dit project zover het mogelijk is goed volgt of het geld conform de leningvoorwaarden gebruikt wordt en de heer van der Kolk regelmatig om een update vraagt over de voortgang van het project.
Harm bedankt voor de update.
pi_158312229
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 18:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens. Ik neem aan dat Harm na alle rumoer rond dit project zover het mogelijk is goed volgt of het geld conform de leningvoorwaarden gebruikt wordt en de heer van der Kolk regelmatig om een update vraagt over de voortgang van het project.
Harm bedankt voor de update.
Eens met deze reacties. Daarnaast zou ik het ook zeer waarderen als er in het eerste kwartaal een update komt wanneer de machine dus daadwerkelijk draait in Emmen. Dat duurt niet heel lang meer. Als die machine daar eenmaal staat en draait en goed bevalt, dan neemt dat wel een redelijk deel van mijn zorgen weg.
pi_158312260
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 16:29 schreef Murene het volgende:
Update voor in de OP.

SPOILER
Zeer positief. We moeten natuurlijk nog maar zien hoe het gaat lopen. Maar de eerste stap naar hervatting betalingen is gezet. Hij is verwijderd uit de OP.
Ik heb in mijn schaduw lijstje ook nog twee andere projecten van Kom staan. Zijn die ook weer gaan betalen? Betreft een UPS verkopers koppel en een Zonnepanelen man. Graag een update.

Daarnaast zou ik nog graag feedback ontvangen van aborren en/of underdoggy aangaande project 3487 GVE waar ik per PM wat extra info over gevraagd heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 18:48:18 ]
pi_158312800
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 18:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zeer positief. We moeten natuurlijk nog maar zien hoe het gaat lopen. Maar de eerste stap naar hervatting betalingen is gezet. Hij is verwijderd uit de OP.
Ik heb in mijn schaduw lijstje ook nog twee andere projecten van Kom staan. Zijn die ook weer gaan betalen? Betreft een UPS verkopers koppel en een Zonnepanelen man. Graag een update.

Daarnaast zou ik nog graag feedback ontvangen van aborren en/of underdoggy aangaande project 3487 GVE waar ik per PM wat extra info over gevraagd heb.
Ik neem dat je met 'UPS verkopers', deze bedoelt:
SPOILER
Die heeft alsnog, met een paar dagen vertraging, betaald.
pi_158313189
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 19:03 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik neem dat je met 'UPS verkopers', deze bedoelt:
SPOILER
Die heeft alsnog, met een paar dagen vertraging, betaald.
Dat is correct, mooi weer een op positief.

En wat kwam de pakketpost net brengen? De kruiden van CFS. Dat kan ook weer van Harm zijn lijstje.................

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-12-2015 20:12:06 ]
pi_158313634
quote:
En wat kwam de pakketpost net brengen? De kruiden van CFS.
Zowaar! _O_ Ben benieuwd! De kiespijn van Harm zal langzaam zakken. Met een gerust gevoel de Kerst in!
pi_158313710
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 18:14 schreef Incitatus3 het volgende:
Mijn zorgen zijn niet bepaald weggenomen, maar schrijven kan onze groene Groninger wel. De verklaring komt op mij behoorlijk professioneel over. Nu maar hopen dat de inhoud ook klopt. We gaan het zien, de komende jaren!
SPOILER
Daarin had de krant dus gelijk. Bij publicatie van de pitch is vermeld dat nagenoeg alle kinderziekten en opstartproblemen waren opgelost. Niet dat er al ergens al één zou staan buiten het laboratorium.
Wat ik dan niet helemaal begrijp waarom de uitrol dan nog maximaal 3 maanden zou moeten duren.

PS: wat hij in zijn vrije tijd doet moet hij helemaal zelf weten wat mij betreft, sommige mensen spelen ieder jaar levensecht de slag bij Waterloo na.

(bericht aangepast).

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 17-12-2015 20:09:04 ]
Pecunia non olet
pi_158313851
@Obli
De bijlagen staan bij het project van RF. Moet je wel eerst inloggen. We spraken schreven hier gister over
pi_158315607
quote:

[..]

Gaat Gelmo in prive betalen of niet? Want dan kunnen er nog wel 2 van de lijst af, al zie ik 1 van die 2 al niet meer in die lijst staan. Of reken je alleen een soort van doorstart door?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_158317439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 21:08 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Gaat Gelmo in prive betalen of niet? Want dan kunnen er nog wel 2 van de lijst af, al zie ik 1 van die 2 al niet meer in die lijst staan. Of reken je alleen een soort van doorstart door?
De lening wordt niet overgezet. Hij gaat dus "in privé" betalen maar wel met inkomsten uit het nieuwe bedrijf.
Vind dat zolang ze betalen het niet als mislukt kan aangemerkt worden.
pi_158317451
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 21:08 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Als er een regeling is waarbij met een regelmatge betaling de schuld met rente totaal aflost dan kan men in principe van de lijst.
Of men in prive betaald of uit het bedrijf dat maakt niet uit als men maar betaald tot de totale schuld en rente afgelost is.
pi_158322810
Naregendezon:

Ik ben helaas betrokken bij de Zonnepanelen man . Status daar is: dat er een incasso is opgestart. Verder nog geen nieuws zodra er ontwikkelingen zijn zal ik dit melden.
pi_158323175
10 dec melding GvE betaalprobleem bij:
SPOILER
Is deze al bekend voor de statistieken?
Overigens mijn 8e probleemgeval bij GvE
Investeerder sinds 2007.
pi_158323183
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 07:44 schreef crowdinvesteerder het volgende:
SPOILER
Dat is nog al. Van de hoeveel projecten?
pi_158323304
quote:

[..]

Stuur ik je dit weekend, zit in het buitenland op dit moment
pi_158324500
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 07:44 schreef crowdinvesteerder het volgende:
SPOILER
Deze is reeds met twee projecten genoteerd.
pi_158324531
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 08:16 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Stuur ik je dit weekend, zit in het buitenland op dit moment
Dank!
  vrijdag 18 december 2015 @ 10:31:52 #43
132191 -jos-
Money=Power
pi_158324682
Nieuwe:

Our Favourite Shop
Project:
9781 Zakelijk
Leendoel:
Overig
Classificatie:
5s
G-PD percentage:
0,04
Creditsafe score:
28
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:
¤ 110.000
Geinvesteerd:
¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:
9,0%
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_158324708
Het valt me op dat dit leningnummer nog redelijk laag is (we zitten ondertussen tegen nr 13000 aan...) zou deze er dan zo lang over hebben gedaan voor hij goedgekeurd is om te publiceren?
pi_158324836
Lekkere pitch. Prognose voor 2016 (maart - december) is met 262k voorzichtig .... Voor heel 2017 verwachten ze nagenoeg zelfde omzet.
pi_158325071
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:31 schreef -jos- het volgende:
Nieuwe:

Our Favourite Shop
Project:
9781 Zakelijk
Leendoel:
Overig
Classificatie:
5s
G-PD percentage:
0,04
Creditsafe score:
28
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:
¤ 110.000
Geinvesteerd:
¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:
9,0%
Ik waag me er niet aan hoor. Ik zie niet zoveel hippe hotspotpotentie in Roermond.
pi_158325282
Nieuw op Collin:
Solar-Systemen.nl
Werkkapitaal
¤200.000
| 7,5% rente | 60 maanden | Investeerders: 47 | Reacties: 0

Kan niet zien of de hoofdelijke borgstellingen wat waard zijn, Bovendien een moeilijke markt moet de particulier nu wel of niet belasting gaan betalen over zijn zelf opgewekte stroom. Zit er wel of geen geld in het subsidie potje als je je panelen aanschaft. Nu de olieprijs zo omlaag dendert is de energie prijs laag van traditionele energie, zijn zonnepanelen nog wel lonenend de komende jaren. Ik zie hier toch ook wel diverse zonne energie bedrijven die met cf gefinancierd zijn in de problemen komen. Kortom ik sla even over.

[ Bericht 64% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-12-2015 11:42:29 ]
pi_158325432
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:59 schreef dbrmnn het volgende:

[..]

Ik waag me er niet aan hoor. Ik zie niet zoveel hippe hotspotpotentie in Roermond.
Ik vind mode sowieso heel listig. Het kan de next big thing zijn, maar ook een totale flop.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2015 11:22:46 ]
pi_158325438
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 22:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als er een regeling is waarbij met een regelmatge betaling de schuld met rente totaal aflost dan kan men in principe van de lijst.
Of men in prive betaald of uit het bedrijf dat maakt niet uit als men maar betaald tot de totale schuld en rente afgelost is.
Ok en wel elke maand neem ik aan? Want QB gaat ook terug betalen dus die zou dan ook van de lijst kunnen alleen moet je daar een jaar wachten op 1 betaling zoals het er nu uit ziet.

Kattenburg zie ik ook niet meer op de lijst, die gaat ook in prive betalen maar dan zit je ook al gauw een maand of wat per bedrag te wachten.

Dus dat kan eventueel een onderscheid zijn.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_158325579
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 11:22 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ok en wel elke maand neem ik aan? Want QB gaat ook terug betalen dus die zou dan ook van de lijst kunnen alleen moet je daar een jaar wachten op 1 betaling zoals het er nu uit ziet.

Kattenburg zie ik ook niet meer op de lijst, die gaat ook in prive betalen maar dan zit je ook al gauw een maand of wat per bedrag te wachten.

Dus dat kan eventueel een onderscheid zijn.
Als je een jaar moet wachten moet je nog maar zien wat er over een jaar gebeurd. Dus die moeten we gewoon voorlopig laten staan. Denk ook niet dat het negatieve invloed heeft op de huidige bedrijfsvoering die er niet is om hem te laten staan. Bij die hekkenboer is het anders die moet de lening terug verdienen met hekken verkopen. Daar heeft niemand wat aan dat een potentiele klant met googlen zijn naam hier vindt.

De bedrijfskleding firma heb ik wel in mijn schaduw lijstje. Staat niet in de OP daar het doek volgens mij nog niet definitief gevallen is. Gaat die door met kleding verkopen of gaat hii uit prive betalen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')