abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 27 december 2015 @ 23:09:30 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158587680
Scheppach schijnt wel goed te zijn voor dat geld. Iemand op dit forum heeft hem ook, kijk maar even in een van deze topics
https://www.basvanzanten.(...)/6-1-1-1-797940-1-0/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158589056
Ik heb het plan opgevat om, als alle wilde klusplannen klaar zijn en de daaruit volgende financiële wond weer enigszins geheeld is, houten speelgoed te gaan maken. Daar zou ik een kolomboor en een elektrische figuurzaag goed voor kunnen gebruiken. Het is maar voor de klooi en freubel, dus ik wil er eigenlijk niet te veel aan uitgeven, maar met meuk kan ik ook niks aanvangen natuurlijk.
Als ik zo eens wat rond Google kom ik in het goedkope segment op merken als Ferm, Einhell en PowerPlus. Daar zit ik dan weer niet direct op te wachten.
Iemand een idee waar ik voor niet te veel geld een fatsoenlijk machientje vandaan kan halen?
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_158589170
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 23:34 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik heb het plan opgevat om, als alle wilde klusplannen klaar zijn en de daaruit volgende financiële wond weer enigszins geheeld is, houten speelgoed te gaan maken. Daar zou ik een kolomboor en een elektrische figuurzaag goed voor kunnen gebruiken. Het is maar voor de klooi en freubel, dus ik wil er eigenlijk niet te veel aan uitgeven, maar met meuk kan ik ook niks aanvangen natuurlijk.
Als ik zo eens wat rond Google kom ik in het goedkope segment op merken als Ferm, Einhell en PowerPlus. Daar zit ik dan weer niet direct op te wachten.
Iemand een idee waar ik voor niet te veel geld een fatsoenlijk machientje vandaan kan halen?
Marktplaats? Je kan even zoeken op het woodworking forum wat goede merken zijn.
pi_158589900
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 23:36 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Marktplaats? Je kan even zoeken op het woodworking forum wat goede merken zijn.
Ja daar kom ik die dus ook tegen, dat is het punt. Morgen inderdaad eens woodworking door spitten :Y
  Moderator maandag 28 december 2015 @ 00:25:46 #105
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158590571
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 23:55 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ja daar kom ik die dus ook tegen, dat is het punt. Morgen inderdaad eens woodworking door spitten :Y
Axminster of HBM zijn net wat beter als die merken. Of inderdaad MP in de gaten houden
  dinsdag 29 december 2015 @ 09:14:47 #106
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_158626878
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 12:05 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik heb de GST160, beest van een machine en je kan er nauwkeurig mee zagen. Is wel op 230v.
Waarom heb jij de gst 160 gekocht?
Ik wil ook een nieuwe deco van boschblauw, maar kom niet echt achter de verschillen van de gst 140 gst 150 en gst 160, buiten het wattage.

Heb jij lukraak de gst 160 gekocht of heb je de verschillen onderzocht?:)
  Knikkerking dinsdag 29 december 2015 @ 09:28:07 #107
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_158627025
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:14 schreef Maquez het volgende:

[..]

Ik wil ook een nieuwe deco van boschblauw, maar kom niet echt achter de verschillen van de gst 140 gst 150 en gst 160, buiten het wattage.

Ik heb toen-der-tijd "lukraak" de Bosch GST 90 E Professional gekocht (was volgens mij één van de eerste Bosch Blauw wat ik kocht O-)) Wat een fijne decoupeerzaag! (T-model). Ik vind het echt zoveel fijner zagen als zo'n beugelmodel ^O^
Die wat je hierboven noemt zijn volgens mij nieuwere/duurdere versies, dus die zullen helemaal fantastisch zijn :Y
  dinsdag 29 december 2015 @ 09:34:24 #108
442239 Maquez
pi_158627118
Jongens,

Tijdje offline geweest hier, drukte met school.

2 dingen;
Ik zit naar een schuurmachine te kijken maar ik kom er niet uit....

- Ik wil een schuurmachine op 230v, reden is dat die over 10 jaar nog te gebruiken is (voor het sporadische gebruik van mij)
- Mijn voorkeur gaat uit naar Dewalt of Bosch blauw (ervaring)
- Ik heb een metabo vlakschuurmachine wat prima werkt maar is heel groot en lomp
- Ik wil later nog een multitool kopen dus een delta schuurmachine is niet nodig.

Dus ik zit te kijken naar een excentrische schuurmachine. Kan iemand mij het verschil uitleggen (Met ervaring) tussen de excentrische schuurmachine en de vlakschuurmachine, naast de schuurbeweging en de vorm. Nu zag ik dat een excentrische schuurmachine nooit dezelfde beweging zal maken.

Volgende modellen had ik gezien die ik wel mooi vond;
De goedkopere kleinere modellen:
Bosch GEX 125-1 AE
DeWalt D26453
Milwaukee ROS 125 E

De grotere modellen:
Bosch GEX 125-150 AVE
DeWalt D26401
Milwaukee ROS 150E-2

Wat ik heeeeeel belangrijk vind is de trilling. Ik heb eens met een Bosch groen excentrische schuurmachine 2 trappen moeten schuren en dat vonden mijn gewrichten niet leuk. Nu lijkt het mij dat de Bosch gex 125-150AVE daar goed tegen bestemd is, maar misschien heeft iemand anders nog suggesties?

Stofafzuiging is een toevoeging, meeste klus ik buiten of in woningen waar toch wordt verbouwd.

Vraag 2:
Ik moet afstuderen bij een bouwbedrijf dan wel een vastgoed advies bedrijf, iemand nog namen van de bedrijven? Zelf woon ik in Amsterdam, reistijd maximaal 2 uur met openbaar vervoer (ja ben echt desperate voor een plek) Gek genoeg is Heemskerk even lang reizen als Groningen met het OV..
  dinsdag 29 december 2015 @ 09:35:53 #109
442239 Maquez
pi_158627143
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:28 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik heb toen-der-tijd "lukraak" de Bosch GST 90 E Professional gekocht (was volgens mij één van de eerste Bosch Blauw wat ik kocht O-)) Wat een fijne decoupeerzaag! (T-model). Ik vind het echt zoveel fijner zagen als zo'n beugelmodel ^O^
Die wat je hierboven noemt zijn volgens mij nieuwere/duurdere versies, dus die zullen helemaal fantastisch zijn :Y
Zit inderdaad naar een T-model te kijken, lijkt mij fijner werken. Vind de gst 160 alleen aan de prijzige kant, lijkt erop dat de gst 150 hetzelfde kan betreft functies, alleen het wattage wat minder is
  Knikkerking dinsdag 29 december 2015 @ 09:46:50 #110
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_158627310
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:34 schreef Maquez het volgende:
Jongens,

Tijdje offline geweest hier, drukte met school.

2 dingen;
Ik zit naar een schuurmachine te kijken maar ik kom er niet uit....

- Ik wil een schuurmachine op 230v, reden is dat die over 10 jaar nog te gebruiken is (voor het sporadische gebruik van mij)
- Mijn voorkeur gaat uit naar Dewalt of Bosch blauw (ervaring)
- Ik heb een metabo vlakschuurmachine wat prima werkt maar is heel groot en lomp
- Ik wil later nog een multitool kopen dus een delta schuurmachine is niet nodig.

Dus ik zit te kijken naar een excentrische schuurmachine. Kan iemand mij het verschil uitleggen (Met ervaring) tussen de excentrische schuurmachine en de vlakschuurmachine, naast de schuurbeweging en de vorm. Nu zag ik dat een excentrische schuurmachine nooit dezelfde beweging zal maken.

Volgende modellen had ik gezien die ik wel mooi vond;
De goedkopere kleinere modellen:
Bosch GEX 125-1 AE
DeWalt D26453
Milwaukee ROS 125 E

De grotere modellen:
Bosch GEX 125-150 AVE
DeWalt D26401
Milwaukee ROS 150E-2

Wat ik heeeeeel belangrijk vind is de trilling. Ik heb eens met een Bosch groen excentrische schuurmachine 2 trappen moeten schuren en dat vonden mijn gewrichten niet leuk. Nu lijkt het mij dat de Bosch gex 125-150AVE daar goed tegen bestemd is, maar misschien heeft iemand anders nog suggesties?

Stofafzuiging is een toevoeging, meeste klus ik buiten of in woningen waar toch wordt verbouwd.

Eigen ervaring met de Bosch GEX 125-150 AVE ---> één woord (ofja icoon) _O_
Ik had 2 van zo'n Bosch groen "muisjes", en heb daar jaaaaaren mee gewerkt... man, man, man wat een verademing als je dan ineens met zo'n Blauwe aan de slag mag (wel een stuk groter/zwaarder). Ohja, en een stúk duurder natuurlijk O-) maar oh-zo-fijn! Heb vorig jaar m'n zwembadje aan de binnenkant moeten schuren: m'n neefje met zo'n muisje, en ik met die GEX125-150. Hij had precies 1/4 van het oppervlak gedaan t.o.v. mij :) Toen was het iedereen duidelijk: zo'n ding is niet voor niets duurder (sommige vrienden van me vinden/vonder duur gereedschap onzin 8)7)

Stofafzuiging is op de Bosch niet 100% maar wel zeer goed. Lekker lange kabel eraan, etc.. Ik kan hem je blind aanraden ^O^ (de L-boxx zit overigens vol met extra schuurblaadjes en zolen, stofcilinder, etc..)

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:35 schreef Maquez het volgende:

Zit inderdaad naar een T-model te kijken, lijkt mij fijner werken. Vind de gst 160 alleen aan de prijzige kant, lijkt erop dat de gst 150 hetzelfde kan betreft functies, alleen het wattage wat minder is
Ik weet even niet hoeveel watt die GST 90 van me is, maar hij heeft nog nooit ergens in vast gehangen. Denk dat die 150 ook niet verkeerd presteert hoor ;)
pi_158627313
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:34 schreef Maquez het volgende:
Milwaukee ROS 150E-2
Die heb ik dit jaar gekocht, daar heb ik mijn hele blokhut van 5x5m mee geschuurd.
Geen last van trillingen gehad, maar die zwaardere modellen wegen wel wat, dat voel je wel als je verticale dingen zoals muren van een blokhut moet schuren.

Maar wel veel en snelle afname, dus het schiet lekker op met zo`n grote. ^O^
pi_158627469
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:14 schreef Maquez het volgende:

[..]

Ik had op het woodworking forum goede verhalen gelezen over de Bosch GST140, dit is echter een oud model wat nauwelijks meer verkrijgbaar is. De GST160 is de opvolger van de GST140. De GST150 is een zaag voor ruw werk, heeft enkele geleiding voor het zaagblad waar de GST160 dubbele geleiding heeft. Nou moet ik je wel zeggen dat ik goed heb moeten zoeken naar de verschillen tussen de modellen, het getal achter GST staat namelijk voor de diepte en zegt verder niks over de nauwkeurigheid e.d.

De GST160 was maar een tientje duurder dan de GST140, dus heb ik die gekocht. Beiden zijn goed.

En neem het T-model ;)
  dinsdag 29 december 2015 @ 14:30:58 #113
442239 Maquez
pi_158634637
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:47 schreef bluemoon23 het volgende:
dit jaar gekocht, daar heb ik mijn hele blokhut van 5x5m mee geschuurd.
Geen last van trillingen gehad, maar die zwaardere modellen wegen wel wat, dat voel je wel als je verticale dingen zoals muren van
Groter is inderdaad zwaarder.
Maar om nou nu een kleine versie te kopen, wel de trillingen te hebben en na 1 of 2 klussen te denken: ik wil een andere, schiet natuurlijk niet op.

Ik koop nu liever iets zwaardere machine's waar ik zelf wat harder mee moet werken, maar dat de machine veel werk voor mij doet.

En waarom heb jij voor de milwaukee gekozen? Waarom niet een ander merk? Ervaring? Prijs?
  dinsdag 29 december 2015 @ 14:34:51 #114
442239 Maquez
pi_158634757
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:57 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik had op het woodworking forum goede verhalen gelezen over de Bosch GST140, dit is echter een oud model wat nauwelijks meer verkrijgbaar is. De GST160 is de opvolger van de GST140. De GST150 is een zaag voor ruw werk, heeft enkele geleiding voor het zaagblad waar de GST160 dubbele geleiding heeft. Nou moet ik je wel zeggen dat ik goed heb moeten zoeken naar de verschillen tussen de modellen, het getal achter GST staat namelijk voor de diepte en zegt verder niks over de nauwkeurigheid e.d.

De GST160 was maar een tientje duurder dan de GST140, dus heb ik die gekocht. Beiden zijn goed.

En neem het T-model ;)
Ik zat zelf naar het t-model te kijken ja, op een of andere manier trekt mij dat meer dan die met de beugel. Het enige wat ik (denk ik) zou missen is de 'doseer' knop. t-model is aan of uit terwijl de beugel een soort doseerknop heeft.
Ik zie bij gereedschapcentrum dat het verschil tussen gst 150 en gst 160 60euro bedraagt, nu weet ik dat in duitsland de prijzen nagenoeg hetzelfde zijn maar dan zitten er nog 30 zaagblaadjes bij :P

Waarom is in jou ogen het t-model handiger/gebruiksvriendelijker/beter/fijner?
pi_158643204
Mn bosch groen slijptol ging vanmiddag kapot... Ik wil dus nu een blauwe, maar ik vind ze niet in Lbox? Los heb ik er al een voor 51 euro... maar leek me nu juist mooi om er gelijk een in lbox te kopen, zoek ik verkeerd?
pi_158643520
Wat moet je nou met een slijptol in een L-box ?
Die L-box is 3x zo groot als die slijptol.

Ik heb standaard 2 125mm slijptollen op mijn werkbank liggen, 1 met doorslijpschijf, en 1 met lammellen of afbraamschijf.
Eentje daarvan kwam ooit met een koffer, daar heeft ie in geen jaren meer ingelegen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 14:30 schreef Maquez het volgende:
En waarom heb jij voor de milwaukee gekozen? Waarom niet een ander merk? Ervaring? Prijs?
Ik zocht een 150mm excenterschuurmachine met ongeveer 400w vermogen, op mijn shortlist stonden ook Metabo en Bosch, maar de tests en ervaringen die ik online vond over de Milwaukee waren wel goed, prijs was ook wel aantrekkelijk.
  Moderator dinsdag 29 december 2015 @ 19:17:51 #117
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158644778
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 18:34 schreef Makrolon het volgende:
Mn bosch groen slijptol ging vanmiddag kapot... Ik wil dus nu een blauwe, maar ik vind ze niet in Lbox? Los heb ik er al een voor 51 euro... maar leek me nu juist mooi om er gelijk een in lbox te kopen, zoek ik verkeerd?
http://m.ebay.de/itm/BOSC(...)L-Boxx-/201358718055
  Moderator dinsdag 29 december 2015 @ 19:19:58 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158644874
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 18:45 schreef bluemoon23 het volgende:

Ik heb standaard 2 125mm slijptollen op mijn werkbank liggen, 1 met doorslijpschijf, en 1 met lammellen of afbraamschijf.
Eentje daarvan kwam ooit met een koffer, daar heeft ie in geen jaren meer ingelegen.

Klopt wel beetje, maar niet iedereen heeft zijn grote garage/werkbank dat dat kan :+
pi_158644929
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 18:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat moet je nou met een slijptol in een L-box ?
Die L-box is 3x zo groot als die slijptol.

[..]

Ik zocht een 150mm excenterschuurmachine met ongeveer 400w vermogen, op mijn shortlist stonden ook Metabo en Bosch, maar de tests en ervaringen die ik online vond over de Milwaukee waren wel goed, prijs was ook wel aantrekkelijk.
Alles moet in een lboxx toch? :+ T leek mij wel makkelijk voor in de auto. Had mn groene ook in een koffer met wat schijfjes enzo er bij in.

quote:
Heb net een losse besteld, deze is ook wel een stukje duurder en 1300 watt ga ik toch niet gebruiken.

Zojuist deze besteld

Die gooi ik dan wel in de groene koffer als t past.
  Moderator dinsdag 29 december 2015 @ 19:23:08 #120
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158645019
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 19:21 schreef Makrolon het volgende:

Heb net een losse besteld, deze is ook wel een stukje duurder en 1300 watt ga ik toch niet gebruiken.

Zojuist deze besteld
[ afbeelding ]

Die gooi ik dan wel in de groene koffer als t past.
Das het verkeerde topic :P
pi_158645121
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 19:19 schreef derLudolf het volgende:
Klopt wel beetje, maar niet iedereen heeft zijn grote garage/werkbank dat dat kan :+
5 topics vol over de garage van Makrolon :? :{w
  Moderator dinsdag 29 december 2015 @ 19:34:53 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158645622
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 19:25 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

5 topics vol over de garage van Makrolon :? :{w
Ja dat bedacht ik me ook nadat ik had gepost :+
QWe weten nog steeds niet hoor groot de werkbank is volgens mij.
  woensdag 30 december 2015 @ 15:17:59 #123
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158673095
Yo, effe centenpikkerskwestie:

Ik heb een Festo TS55 invalzaag, maar ik ben toe aan een nieuw setje zaagbladen.. Festo verkoopt me die natuurlijk graag, maar dan ben ik al rapido 50 -75¤/st. kwijt, en ik ben natuurlijk maar een arme FOK!kert, dus ik wil het graag voor minder, maar het moet natuurlijk wel kwalitatief goed zijn..

Dubbeltje op de eerste rang verhaal, we kennen het allemaal :7

Maat die ik nodig heb is 160mm dia, 20mm asgat, en 2.2mm dikte, niet dikker, anders verpest ik mijn zaaglineaalstrippie :+

Voorkeur gaat uit naar een set van 3, of minstens 2, ik heb er nu een paar liggen die matig tot OK zijn, maar allemaal 48 tands of daaromtrent, en ik wil nu wat ruwer spul gaan zagen wat nog wel netjes moet zijn, dus geen 12 tands sloopspul, maar ergens halverwege de 20 ofzo lijkt me wel ok. De bedoeling is om er (niet helemaal droog) steigerplankenzooi mee te gaan zagen; voornamelijk schulpwerk en onder een hoek ook nog, dan is de zaagdiepte ergens rond de 45mm.

Duuuuussssss.... iemand een goed adresje, merk of interessante opties? :s) O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158676642
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2015 15:17 schreef Sounddragon het volgende:

Ik heb een Festo TS55 invalzaag, maar ik ben toe aan een nieuw setje zaagbladen.. Festo verkoopt me die natuurlijk graag, maar dan ben ik al rapido 50 -75¤/st. kwijt, en ik ben natuurlijk maar een arme FOK!kert, dus ik wil het graag voor minder, maar het moet natuurlijk wel kwalitatief goed zijn..

Maat die ik nodig heb is 160mm dia, 20mm asgat, en 2.2mm dikte, niet dikker, anders verpest ik mijn zaaglineaalstrippie :+

Voorkeur gaat uit naar een set van 3, of minstens 2, ik heb er nu een paar liggen die matig tot OK zijn, maar allemaal 48 tands of daaromtrent, en ik wil nu wat ruwer spul gaan zagen wat nog wel netjes moet zijn, dus geen 12 tands sloopspul, maar ergens halverwege de 20 ofzo lijkt me wel ok. De bedoeling is om er (niet helemaal droog) steigerplankenzooi mee te gaan zagen; voornamelijk schulpwerk en onder een hoek ook nog, dan is de zaagdiepte ergens rond de 45mm.

CMT heeft ze voor Festool, kreeg er een bij mijn TS55. Geen idee waar ze te koop zijn en hoe duur, maar is een prima blad. Als je ze allemaal vervangt kan je natuurlijk wel kiezen voor een blad dat dikker is, bijvoorbeeld van Ecotools. Heb je meteen weer een keurige lineaal en als je ooit weer originele bladen wil gebruiken kan je een nieuwe strip kopen voor je lineaal. Je kan kiezen voor universeel (24t), werkt wel maar voor schulpen zou ik toch een grof blad nemen, pantherblad of iets vergelijkbaars van een ander merk.

Je kan ook overwegen om je oude bladen te laten slijpen. Kost zo'n 15-18 euro per blad. Daar heb je ze niet nieuw voor.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 16:39:36 #125
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158676795
quote:

Ken je Ecotools niet? Kutnewbie :*

Edit
Hmm, die Industrieel Bladen zijn 2,6mm dik -O-
Of je koopt gewoon alle bladen nieuw. Prijs ervan ligt tussen ¤11,50 voor 12T tot ¤24 voor een 60T blad.

Heb volgens mij nog werk ergens een foto van een zaagsnede. Als je interesse hebt wil ik hem wel even opzoeken

[ Bericht 8% gewijzigd door derLudolf op 30-12-2015 16:50:00 ]
pi_158676945
quote:
quote:
14s.gif Op woensdag 30 december 2015 16:39 schreef derLudolf het volgende:
Ken je Ecotools niet? Kutnewbie :*
Zaagbladen van Ecotools zijn niet 2,2mm dik. Het kan wel, maar dan moet je ze allemaal vervangen.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 16:52:44 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158677434
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 16:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

[..]

Zaagbladen van Ecotools zijn niet 2,2mm dik. Het kan wel, maar dan moet je ze allemaal vervangen.
Ja dat zag ik ook inmiddels. Een 12-60T zaagblad verzameling heb je voor de prijs van een Festo blad
pi_158677716
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 16:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

[..]

Het gaat niet om de dikte van de tanden, maar om het dikteverschil met het blad. Zo steken de tanden van de ecotools thinline (1,6/1,1 mm) net zover richting de rails als mijn originele van Bosch (1,8/1,3 mm), omdat de flens van de zaagas aan dezelfde kant zit als de rails.
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 17:02:36 #129
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158677894
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 16:37 schreef usernaamvergeten het volgende:

Je kan ook overwegen om je oude bladen te laten slijpen. Kost zo'n 15-18 euro per blad. Daar heb je ze niet nieuw voor.
Mijn vader doet dat ook altijd met zaagbladen van zijn afkortzaag, bij een plaatselijke slijpdienst.
En dan zaagt zo'n blad weer prima als nieuw.
  woensdag 30 december 2015 @ 17:35:32 #130
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158679414
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 16:37 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

CMT heeft ze voor Festool, kreeg er een bij mijn TS55. Geen idee waar ze te koop zijn en hoe duur, maar is een prima blad. Als je ze allemaal vervangt kan je natuurlijk wel kiezen voor een blad dat dikker is, bijvoorbeeld van Ecotools. Heb je meteen weer een keurige lineaal en als je ooit weer originele bladen wil gebruiken kan je een nieuwe strip kopen voor je lineaal. Je kan kiezen voor universeel (24t), werkt wel maar voor schulpen zou ik toch een grof blad nemen, pantherblad of iets vergelijkbaars van een ander merk.

Slijpen is altijd een optie, maar hakken ze dan ook effe de helft van de tandjes weg? :+ Ik heb hier 3 bladen liggen, maar allemaal 48T en hoger.. daar zit mijn probleem. Die bladen zijn goed, maar effe een strookje onder 45 graden afzagen gaat zo traag als dikke peop door een trechter omdat die vertanding een afvoer heeft van 3 keer niks, omdat ze voor wat fijner materiaal zijn ;)

Ik kan idd de hele reut vervangen voor een set 2.6 bladen en daar mijn lineaal mee op maat zetten, maar dan ga ik 4 in principe goede Festool bladen aan de wilgen hangen. Da's 300¤ in de hoek gooien ;(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158694735
Het kwam een beetje over alsof de bladen die je had enorm bot en onbruikbaar waren, 4 goede bladen niet gebruiken is wel zonde inderdaad. Dan zou ik gewoon ergens een universeelblad op de kop tikken, en/of een pantherblad.

http://www.rubenco.nl/zaa(...)m-festool-profi.html
Dit wat?
  Moderator woensdag 30 december 2015 @ 23:24:23 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158695265
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:13 schreef usernaamvergeten het volgende:
Het kwam een beetje over alsof de bladen die je had enorm bot en onbruikbaar waren, 4 goede bladen niet gebruiken is wel zonde inderdaad. Dan zou ik gewoon ergens een universeelblad op de kop tikken, en/of een pantherblad.

Dit wat?
Die indruk had ik ook ja.
Had ik wast verder gekeken, meeste zaagbladen zijn ook wel wat dikker als die 2,2 van Festool volgens mij.
pi_158697678
In december weer wat mooi gereedschap gekocht:

KNIPEX 87 02 250 Cobra

KNIPEX 90 25 20

KNIPEX 73 72 180 TwinForce

Eerder dit jaar had ik ook al deze gekocht (maar nog niet hier geplaatst):

Makita SP6000J1X 230V Invalcirkelzaag met 2 x rail, koppelstrips en een mooie opbergtas voor de rails en de zaag in een mooie MBox.

Altijd fijn om met goed gereedschap te werken!
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 00:22:01 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158698066
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 00:12 schreef bjongen het volgende:

Altijd fijn om met goed gereedschap te werken!
Zeer zeker! Mooi spul, kun je weer even vooruit
  donderdag 31 december 2015 @ 14:34:17 #135
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158712516
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:13 schreef usernaamvergeten het volgende:

Dit wat?
Neh, zaagbladen die ik heb zijn gewoon op één enkele na goed. Die ene gebruik ik als alu- en spijkerkans-blad, de rest is nog prima. Ik kom gewoon beroerd door dat steigerhout als ik in verstek zaag omdat die vertanding dat niet trekt, en dan zaag je te langzaam, brandplekkies, geen mooie snede, dat soort gezanik krijg je dan.

Maar dat is idd wel wat.. Ik ga een setje bestellen en kijken hoe die dingen het doen. Pak ik er ook wel een Panther bij, maar ik denk dat die te grof is voor wat ik nu mee wil gaan doen, maar hang ik wel bij de rest; beter mee verlegen als om verlegen zeg ik :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 31-12-2015 14:58:45 ]
  donderdag 31 december 2015 @ 14:40:25 #136
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_158712738
Dat Pantherblad is wel serieus fijn :Y .
Heb er ook 1 voor mijn zaagtafel en die zaagt erg netjes voor een blad met weinig tanden.
  donderdag 31 december 2015 @ 15:24:19 #137
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158714450
Hmmz, ik sjop nog een beetje rond daar, maar de halve shop heb ik al. Vind ik iets wat ik nog niet heb; slagletters en cijfers.. uitverkauft in de gangbare maten :(
pi_158849587
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 14:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neh, zaagbladen die ik heb zijn gewoon op één enkele na goed. Die ene gebruik ik als alu- en spijkerkans-blad, de rest is nog prima. Ik kom gewoon beroerd door dat steigerhout als ik in verstek zaag omdat die vertanding dat niet trekt, en dan zaag je te langzaam, brandplekkies, geen mooie snede, dat soort gezanik krijg je dan.

Maar dat is idd wel wat.. Ik ga een setje bestellen en kijken hoe die dingen het doen. Pak ik er ook wel een Panther bij, maar ik denk dat die te grof is voor wat ik nu mee wil gaan doen, maar hang ik wel bij de rest; beter mee verlegen als om verlegen zeg ik :Y)
Ik kwam op een ander forum iets tegen over vulringen, dan kan je de Ecotools bladen van 2,6 wel gebruiken. Dat vond ik erg slim gevonden, dus ook maar even van die ringen besteld. Je moet ze van 0,2mm nemen voor een blad van 2,6mm.

Wist alleen de zoekterm niet, uiteindelijk uitgekomen op DIN 988:
http://www.ebay.de/itm/311269235778

Ben benieuwd, zal bij de volgende Ecotools bestelling een blad erbij kopen zodat ik het eens kan uitproberen, een grof blad voor schulpen is toch wel handig denk ik.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 16:56:54 #139
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158850832
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 16:16 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik kwam op een ander forum iets tegen over vulringen, dan kan je de Ecotools bladen van 2,6 wel gebruiken. Dat vond ik erg slim gevonden, dus ook maar even van die ringen besteld. Je moet ze van 0,2mm nemen voor een blad van 2,6mm.

Wist alleen de zoekterm niet, uiteindelijk uitgekomen op DIN 988:
http://www.ebay.de/itm/311269235778

Ben benieuwd, zal bij de volgende Ecotools bestelling een blad erbij kopen zodat ik het eens kan uitproberen, een grof blad voor schulpen is toch wel handig denk ik.
Too late, ik heb die andere set al besteld. DPD was vanmorgen al aan de deur geweest getuige het briefje, maar ik was gewoon thuis.. Ach ja; morgen weer een kans ;)

Dat van die vulringen had ik ook al gevonden trouwens, maar ik heb liever iets wat gewoon past zoals het hoort.. je hebt ook pasringen om 30mm asgat bladen te gebruiken..
pi_158895876
Mijn vader heeft een excentrische schuurmachine voor schuurschijven van 150mm.

Deze zijn niet echt goed verkrijgbaar bij gewone winkels. Ik wil ze best via internet bestellen. Bijvoorbeeld ecotools heeft ze, maar dan heb je gelijk 50 stuks van een korrel. Dat is eigenlijk een beetje teveel. Maar als ik prijzen vergelijk is het wel goedkoper dan bijvoorbeeld 10 stuks van een korrel ergens anders te bestellen.

Iemand ideeën?
Lange benen koud hoofd.
pi_158896567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:45 schreef Volvoman het volgende:
Mijn vader heeft een excentrische schuurmachine voor schuurschijven van 150mm.

Deze zijn niet echt goed verkrijgbaar bij gewone winkels. Ik wil ze best via internet bestellen. Bijvoorbeeld ecotools heeft ze, maar dan heb je gelijk 50 stuks van een korrel. Dat is eigenlijk een beetje teveel. Maar als ik prijzen vergelijk is het wel goedkoper dan bijvoorbeeld 10 stuks van een korrel ergens anders te bestellen.

Iemand ideeën?
Ze hebben ook van die combipakketen, dan krijg je 5 korrelgroottes 10 keer ofzo. Die had ik gekocht toen ik net mijn schuurmachine had gekocht, om uit te proberen welke korrels ik vaak gebruikte. Koop nu alleen maar grof 80/100 en fijn 150/180. Wellicht haal ik ook nog een doosje 240/320.

https://www.ecotools.nl/schuurschijf-150mm-9-assorti/
Zoiets bijvoorbeeld.

Ik houd er niet van, de meeste korrels gebruik je toch niet en je moet alleen maar zoeken elke keer. Dan liever 2/3 x 50 in de meestgebruikte maten.
  Moderator donderdag 7 januari 2016 @ 12:28:06 #142
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158896998
Ze hebben inderdaad ook assorti-dozen. Niet altijd op voorraad maar op dit moment wel dacht ik.

Bovendien is een doosje van 50 goedkoper dan drie losse doosjes van 5 bij de gemiddelde bouwmarkt.

Koop zoals gezegd een doosje 80 en 150 en kijk hoe dat bevalt. Waarschijnlijk gewoon goed ;)
pi_158898152
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 12:08 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ze hebben ook van die combipakketen, dan krijg je 5 korrelgroottes 10 keer ofzo. Die had ik gekocht toen ik net mijn schuurmachine had gekocht, om uit te proberen welke korrels ik vaak gebruikte. Koop nu alleen maar grof 80/100 en fijn 150/180. Wellicht haal ik ook nog een doosje 240/320.

https://www.ecotools.nl/schuurschijf-150mm-9-assorti/
Zoiets bijvoorbeeld.

Ik houd er niet van, de meeste korrels gebruik je toch niet en je moet alleen maar zoeken elke keer. Dan liever 2/3 x 50 in de meestgebruikte maten.
Oh, die assortimentsdoos heb ik overheen gekeken. Inderdaad, al die verschillende korrels onder de 100 gaan we waarschijnlijk toch niet gebruiken. Ik zal nog eens overleggen. Waarschijnlijk zijn 2 verschillende korrels wel voldoende.

Edit:

Heeft iemand ervaring met de (torx) schroeven van ecotools?

[ Bericht 3% gewijzigd door Volvoman op 07-01-2016 14:13:49 ]
Lange benen koud hoofd.
  Moderator donderdag 7 januari 2016 @ 15:05:38 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158900636
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 13:20 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Oh, die assortimentsdoos heb ik overheen gekeken. Inderdaad, al die verschillende korrels onder de 100 gaan we waarschijnlijk toch niet gebruiken. Ik zal nog eens overleggen. Waarschijnlijk zijn 2 verschillende korrels wel voldoende.

Edit:

Jup, heb er denk ik 500 weggedraaid op de carnavalskar van mijn broertje (5*80 en 35*40) en dat was prima spul. Geen rondgedraaide of afgeknapte schroeven
pi_158903691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 13:20 schreef Volvoman het volgende:
Schroeven koop ik ook meestal bij Ecotools, heb ze in de meeste maten wel. Nooit problemen mee. Heb dan wel de Pozidrive variant, van de torx variant wordt je horendol van het bitjes wisselen stel ik mij zo voor :') 3,5mm is torx 10, 4mm torx 20, ga zo maar door. Kan je beter gewoon een paar goede Pozidrive bitjes van Wera kopen, of je kiest voor een ander merk schroeven.
  Moderator donderdag 7 januari 2016 @ 16:58:25 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158903981
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:48 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Schroeven koop ik ook meestal bij Ecotools, heb ze in de meeste maten wel. Nooit problemen mee. Heb dan wel de Pozidrive variant, van de torx variant wordt je horendol van het bitjes wisselen stel ik mij zo voor :') 3,5mm is torx 10, 4mm torx 20, ga zo maar door. Kan je beter gewoon een paar goede Pozidrive bitjes van Wera kopen, of je kiest voor een ander merk schroeven.
3,5 is T15. Dat weet ik zeker want ik heb geen T10 bitje
pi_158904198
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

3,5 is T15. Dat weet ik zeker want ik heb geen T10 bitje
https://www.ecotools.nl/spaanplaatschroef-torx-35x40mm/
https://www.ecotools.nl/spaanplaatschroef-torx-35x30mm-deeldraad/

Torx 10, het staat er toch echt.
pi_158912684
Die deeldraad schroeven op die onderste link moet je niet hebben, dat is rommel.
Een paar jaar geleden had ik die ook besteld bij Ecotools, 4x40 draait gewoon "lam" omdat op het eind geen draad zit, gelukkig ben ik bijna door die voorraad heen.
Grotere maten 5x60 en 6x100 ging wel goed.
pi_158913643
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 21:23 schreef bluemoon23 het volgende:
Die deeldraad schroeven op die onderste link moet je niet hebben, dat is rommel.
Goed om te weten, dan zal ik die niet kopen. Ik heb tot nu toe alleen voldraad schroeven van Ecotools gehad.
  Moderator donderdag 7 januari 2016 @ 21:52:51 #150
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158913859
Ik heb deeldraad schroeven 3,5*40 T15 bij Ecotools. Maar die zijn prima vind ik

Misschien zijn die nu uit het assortiment? Die van mij zijn van derfix ofzo
pi_158923793
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:48 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik ben niet iemand die dagelijks aan het schroeven is, en torx lijkt mij wat prettiger eigenlijk.
Een goede bitset heb ik gelukkig al.
Lange benen koud hoofd.
pi_158927091
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 11:08 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Ik ben niet iemand die dagelijks aan het schroeven is, en torx lijkt mij wat prettiger eigenlijk.
Een goede bitset heb ik gelukkig al.
Dat hangt er dus vanaf. Als de meestgebruikte maten het zelfde torx bitje hebben wel. Ik gebruik vaak 3,5mm en 4mm dik, bij Ecotools hebben die twee verschillende bitjes waardoor je elke keer moet wisselen. Bij Heco schroeven bijvoorbeeld zijn zowel 3,5mm als 4mm met torx 15, dus dan heb je dat probleem weer niet. Ligt dus ook aan het merk schroeven wat je gebruikt.

Daarbij pak ik ook best vaak gewoon een schroevendraaier, dan zou ik ook een collectie torx schroevendraaiers moeten aanschaffen. Doe mij maar gewoon Pozidrive, meeste schroeven zijn gewoon in maat 2 dus dan hoef je eigenlijk nooit te wisselen.

Uiteindelijk schroef ik niet zo veel, gebruik veel liever een tacker. Gaat snel, gaatjes zijn klein en makkelijk weg te plamuren. Met gewone spijkers gaat het ook wel hoor, als je een dreveltje erbij koopt. Kost wel wat meer tijd, maar aan de andere kant moet je met schroeven vaak ook voorboren, souvereinen en twee keer plamuren. Keuzes, keuzes... ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door usernaamvergeten op 08-01-2016 16:51:41 (taalvaut) ]
  vrijdag 8 januari 2016 @ 15:23:33 #153
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158930017
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 13:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat hangt er dus vanaf. Als de meestgebruikte maten het zelfde torx bitje hebben wel. Ik gebruik vaak 3,5mm en 4mm dik, bij Ecotools hebben die twee verschillende bitjes waardoor je elke keer moet wisselen. Bij Heco schroeven bijvoorbeeld zijn zowel 3,5mm als 4mm met torx 15, dus dan heb je dat probleem weer niet. Ligt dus ook aan het merk schroeven wat je gebruikt.

Daarbij pak ik ook best vaak gewoon een schroevendraaier, dan zou ik ook een collectie torx schroevendraaiers moeten aanschaffen. Doe mij maar gewoon Pozidrive, meeste schroeven zijn gewoon in maat 2 dus dan hoef je eigenlijk nooit te wisselen.

Uiteindelijk probeer ik schroef ik niet zo veel, gebruik veel liever een tacker. Gaat snel, gaatjes zijn klein en makkelijk weg te plamuren. Met gewone spijkers gaat het ook wel hoor, als je een dreveltje erbij koopt. Kost wel wat meer tijd, maar aan de andere kant moet je met schroeven vaak ook voorboren, souvereinen en twee keer plamuren. Keuzes, keuzes... ;)
Godver! nou moet ik een tacker, lul! }:|
pi_158932737
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Godver! nou moet ik een tacker, lul! }:|
Ga eerst maar eens 2 jaar alles handmatig spijkeren en drevelen, dan heb je 'm wel verdiend :P

Mini brad tacker ligt trouwens alweer bij Ecotools ter reparatie :{
  vrijdag 8 januari 2016 @ 17:08:49 #155
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158933208
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:53 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ga eerst maar eens 2 jaar alles handmatig spijkeren en drevelen, dan heb je 'm wel verdiend :P

Spijkeren doe ik al zoooooooo lang niet meer.. al heb ik pas stomtoevallig nog iets gefikst met 2 spijkertjes (én gedreveld) wat niet geschroefd kon worden :P
pi_158938780
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:53 schreef usernaamvergeten het volgende:
Bij luchtgereedschap wat heel veel draaiuren krijgt zoals tackers, kun je denk ik beter een merkding kopen dan een China Export exemplaar van ecotools.

Niet bij luchtgereedschap wat je sporadisch gebruikt natuurlijk, ik heb een paar jaar geleden een pneumatische popnageltang gekocht van een marktplaatshandelaar.
Het ding was ¤30 nieuw, bijna net zo duur als een Gesipa handtang.
Die ¤30 was snel terugverdiend als je kijkt hoe snel als dat gaat. _O_
  vrijdag 8 januari 2016 @ 20:30:16 #157
36431 bleiblei
pi_158939064
Mijn tackers gebruik ik echt zelden. Schroeven O+ .
Al is een tacker wel erg handig om dingen ff snel vast te zetten zoals rachels, panlatten, etc.
pi_158941898
Binnenkort mag ik weer gaan klussen en voorheen deed ik dit altijd op de grond/behangtafel/trap etc. Ik ben op zoek naar een goede workmate/werktafel waar ik het een en ander in vast kan zetten. Geen wankele tafel en zo min mogelijk plastic. Welke hebben jullie goede ervaringen mee?
  vrijdag 8 januari 2016 @ 22:33:56 #159
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158943750
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 21:48 schreef Reticulum het volgende:
Binnenkort mag ik weer gaan klussen en voorheen deed ik dit altijd op de grond/behangtafel/trap etc. Ik ben op zoek naar een goede workmate/werktafel waar ik het een en ander in vast kan zetten. Geen wankele tafel en zo min mogelijk plastic. Welke hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik heb het jarenlang gedaan op 2 zelfgebouwde schragen met een los blad erop wat ik had geschroefd van geimpregneerde schuttingplanken. Ideaal, licht, makkelijk weg te zetten als je het niet gebruikt en waterproof, dus ik kon het zo in de tuin laten staan als ik daar bezig was.

Ik heb nog steeds zoiets trouwens voor als ik in de zomer lekker in het zonnetje in de tuin wil rotzooien 8-)
pi_158945812
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 20:20 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Bij luchtgereedschap wat heel veel draaiuren krijgt zoals tackers, kun je denk ik beter een merkding kopen dan een China Export exemplaar van ecotools.

Niet bij luchtgereedschap wat je sporadisch gebruikt natuurlijk, ik heb een paar jaar geleden een pneumatische popnageltang gekocht van een marktplaatshandelaar.
Het ding was ¤30 nieuw, bijna net zo duur als een Gesipa handtang.
Die ¤30 was snel terugverdiend als je kijkt hoe snel als dat gaat. _O_
Ik gebruik die mini-bradtacker niet zo vaak. Was de 3e keer al kapot, heb er nog geen 50 nagels mee geschoten. Trekker deed het niet meer, vuurde al af als je de contactbeveiliging op het werkstuk zette. Niet echt veilig.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 20:30 schreef bleiblei het volgende:
Mijn tackers gebruik ik echt zelden. Schroeven O+ .
Ieder zijn ding ;)
  zaterdag 9 januari 2016 @ 14:28:55 #161
442239 Maquez
pi_158957937
leden, hoe zit het met het in Amerika kopen van gereedschap en het invoeren hier in Nederland?

Ben deze demolition hamer tegen gekomen die ik wel gaaf vind en eigenlijk wil hebben om te hebben :P een Wilton Bash Sledge Hammer (1,8kg steel 40cm)

Nu kost die in Amerika op amazone 55 dollar
(http://www.amazon.com/Wil(...)words=wilton+hammer)

Kijk ik bij de Duitse amazone dan zit je op een bedrag van 210euro.... nou voor een hamer van 1,8kg en 40cm lang vind ik dat te duur hahaha

Misschien wil ik wel een iets zwaardere, langere versie. Mijn vader gaat in februari naar Amerika dus dan wil ik evt vragen of die het wilt meenemen, maar als je hier in NL dan 150 euro invoerrechten moet betalen dan is het ook een dikke doei.

Iemand ervaring? Kan je een 'cadeautje' gewoon invoeren?
pi_158959394
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:28 schreef Maquez het volgende:
leden, hoe zit het met het in Amerika kopen van gereedschap en het invoeren hier in Nederland?

[ afbeelding ]

Ben deze demolition hamer tegen gekomen die ik wel gaaf vind en eigenlijk wil hebben om te hebben :P een Wilton Bash Sledge Hammer (1,8kg steel 40cm)

Kijk ik bij de Duitse amazone dan zit je op een bedrag van 210euro.... nou voor een hamer van 1,8kg en 40cm lang vind ik dat te duur hahaha

Misschien wil ik wel een iets zwaardere, langere versie. Mijn vader gaat in februari naar Amerika dus dan wil ik evt vragen of die het wilt meenemen, maar als je hier in NL dan 150 euro invoerrechten moet betalen dan is het ook een dikke doei.

Je mag in je bagage tot iets van 430 euro vrij invoeren per persoon. Zolang je daar onder blijft is hooguit het gewicht van de bagage een probleem :)
pi_158961139
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:28 schreef Maquez het volgende:

[ afbeelding ]

Dit kan je gewoon invoeren in ruim bagage. Heb zelf vorig jaar 11 kilo aan lijmtangen mee genomen in de koffer. Geen probleem. Behalve de achterlijk zware koffer tillen.
  zondag 10 januari 2016 @ 16:33:51 #164
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158987151
Hmkay; ik ben op zoek naar een elektrische excentrische schuurmachine. Moet roterend zijn omdat mooier resultaat, moet stofafzuiging hebben omdat ik meestal binnen werk.

Ik ben een Festool fan, dus logischerwijze zou de keuze zijn om een Festool
RO 150 FEQ-Plus Rotex
te pakken, kost wat, heb je wel best of the best..

Maar... nou komt 'ie natuurlijk, kom ik bij GereedschapPro deze tegen.. en nou ben ik op het verkeerde been gezet, en weet ik niet in welke kruising ik de bal moet knallen :{

Iemand toevallig steekhoudende argumenten? liefst ervaringsdeskundige met één van de 2, of allebei?

Ik doe het nu voornamelijk met een excentrisch goedkooop ding op lucht zonder afzuiging, maar doordat het kreng op lucht werkt, is hij ook zo lomp als morgen de hele dag.. zelfs met 240 erop reest dat ding overal als en jekko doorheen, en daar wil ik vanaf.

Voordelen die ik zo zie aan beide machines: Festool, omdat O+ Festool O+ maar dat is persoonlijk natuurlijk, maar is bewezen oerdegelijk, krijg van die mannen 5 jaar garantie, en garantie betekent ook GARANTIE bij Festool. Bekend terrein dus, en vertrouwd.. Nadeel van Festool is dat extra accessoires altijd duur zijn, maar schuurpapier kun je ook wat goedkoper pakken als het goede spul niet nodig is, want het werkt ook gewoon met de oude vertrouwde gaatjeszooi.

Voordeel wat is zo rap zie aan de Mirka (ken heel dat merk niet eigk.) is dat je er een 125 en 150mm schuurvoet bij krijgt, de powerswitch is denk ik heel fijn bovenop (al kun je de Festool denk ik gewoon locken in 'aan' positie. Stofafzuiging schijnt héél erg goed te zijn, maar dan weer wel met hún specifieke schuurpapier, wat niet bepaald goedkoop is (bijna de helft duurder als OEM Festool papier).

En wat me een beetje bevreemdt: de Festool neemt 720watt op, en de Mirka 'maar' 350watt..

Anyone?

Deze kijken helpt ook een beetje :+

[ Bericht 9% gewijzigd door Sounddragon op 10-01-2016 16:44:46 ]
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 16:50:41 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158987736
Dat verschil in vermogen, misschien is dat het verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen?

Dat hele Mirka zegt mij niets, maar je zou verwachten dat het wel goed spul is.

Je zou ook nog voor een Rupes schuurmachine kunnen gaan, onderhuids is dat een Festool :)
http://www.nonpaintstore.(...)e-schuurmachine.html

En dan kan ik het niet laten ook nog even een blauwe te noemen, Bosch GEX125-150AVE. Voor ¤250 inclusief (als je hem in Dld besteld) heb je dan een machine met zowel 125mm als 150mm zool.
  zondag 10 januari 2016 @ 17:17:18 #166
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158988649
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 16:50 schreef derLudolf het volgende:
Dat verschil in vermogen, misschien is dat het verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen?

Dat hele Mirka zegt mij niets, maar je zou verwachten dat het wel goed spul is.

Je zou ook nog voor een Rupes schuurmachine kunnen gaan, onderhuids is dat een Festool :)
http://www.nonpaintstore.(...)e-schuurmachine.html

En dan kan ik het niet laten ook nog even een blauwe te noemen, Bosch GEX125-150AVE. Voor ¤250 inclusief (als je hem in Dld besteld) heb je dan een machine met zowel 125mm als 150mm zool.
Rupes vind ik een te groot en log ding, en die blauwe :+ is een model wat ik niet zoek.

Wmb gaat de aankoop tussen de 2 eerder genoemde machines.

Dat verschil in vermogen zal hem idd daar ergens in zitten denk ik. Moeilijk te vergelijken want de Mirka is een borstelloze machine, dus daar heb je dan neem ik aan ook minder verlies tussen opnemen en afgeven. Het hete hangijzer zit hem natuurlijk in de fiks duurdere aanschaf icm 2 jaar kortere garantie. De Mirka krijgt 24 maanden, en 12 maanden extra na registratie op de site. (kunnen ze je lekker spammen :') )

Heb nu diverse filmpjes zitten kijken, en het enige wat ook volgens die testers in de buurt komt van de Mirka is een Festool, dus wdb wordt mijn standpunt alleen maar bevestigd.

Ow, en tis een beetje flauw dat die Mirka wel in een systainer wordt geleverd, maar wel een on-top versie, dus die kan alleen bovenop de stapel systainers.. schurkjes :+
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 17:21:42 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158988799
Die Mirka is ook een mooi ding zeg, ook lekker compact.
pi_158989332
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:17 schreef Sounddragon het volgende:
Ow, en tis een beetje flauw dat die Mirka wel in een systainer wordt geleverd, maar wel een on-top versie, dus die kan alleen bovenop de stapel systainers.. schurkjes :+
Nee hoor, je krijgt dezelfde als die Festool levert. Een T-Loc, opvolger van de classic systainer.

Het merk Mirka heb ik wel eens bij Woodworking voorbij zien komen, volgens mij waren ze er wel tevreden over. Festool is natuurlijk ook een goede machine.
  zondag 10 januari 2016 @ 17:43:16 #169
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158989337
quote:
10s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:21 schreef derLudolf het volgende:
Die Mirka is ook een mooi ding zeg, ook lekker compact.
Ja, dat is de garp ook een beetje.. hier zie je hem naast een 150 FEQ. Effe op de pics klikken.
  zondag 10 januari 2016 @ 17:56:07 #170
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158989633
Oh, én... bij de Festool kun je de excentrische beweging uitzetten... waarom zou je dat willen? :?
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 18:13:18 #171
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158989987
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Nee hoor, je krijgt dezelfde als die Festool levert. Een T-Loc, opvolger van de classic systainer.

Het merk Mirka heb ik wel eens bij Woodworking voorbij zien komen, volgens mij waren ze er wel tevreden over. Festool is natuurlijk ook een goede machine.
Wie was daar positief over? Hele forum is daar Festool gek volgens mij. Sander/Gereedschappro is dan weer 'anti' volgens mij. Tenminste, die is helemaal van Mafell en dus ook dat Mirka
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 18:14:09 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158990007
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, dat is de garp ook een beetje.. hier zie je hem naast een 150 FEQ. Effe op de pics klikken.
Dan is de vraag natuurlijk, ga jij er mee werken of mag Anne er mee spelen :P
  zondag 10 januari 2016 @ 18:28:01 #173
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158990318
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wie was daar positief over? Hele forum is daar Festool gek volgens mij. Sander/Gereedschappro is dan weer 'anti' volgens mij. Tenminste, die is helemaal van Mafell en dus ook dat Mirka
Ik vind daar idd hele volksstammen die Festool roepen :X

quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan is de vraag natuurlijk, ga jij er mee werken of mag Anne er mee spelen :P
Ikke, maar Anne mag ook wel hoor, maar die vindt klussen en knutselen niks volgens mij O-)
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 18:32:53 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158990459
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:28 schreef Sounddragon het volgende:

Ikke, maar Anne mag ook wel hoor, maar die vindt klussen en knutselen niks volgens mij O-)
Anne houdt wel van kleine gele dingen met veel vermogen toch? ;)

(Ter informatie, het gaat hier om een knalgele Seat Ibiza. Voordat jullie vreemde ideeën krijgen :P )
  zondag 10 januari 2016 @ 18:34:19 #175
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158990485
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Anne houdt wel van kleine gele dingen met veel vermogen toch? ;)
Mjah, als ze er in- of op kan rijden wel ja.
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 18:38:31 #176
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158990602
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

of op kan rijden wel ja.
Haha, zie mijn edit :') Nooit geweten dat je Chinees was :P
  zondag 10 januari 2016 @ 18:39:35 #177
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158990619
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Haha, zie mijn edit :') Nooit geweten dat je Chinees was :P
Je weet zo veel niet. >:O
  zondag 10 januari 2016 @ 18:41:38 #178
36431 bleiblei
pi_158990666
Het zijn twee verschillende machines. De rotex schuurt in de ene roterende stand als een malle. Erg fijn om hout kaal te schuren of even snel materiaal weg te schuren. De excentrische stand is voor het fijne werk om de schuurkrassen eruit te schuren.

Het is alleen wel een lomp apparaat met veel power. Ik gebruik Em erg veel. Vaker dan de DTS.

Die Mirka is ook een erg mooi apparaat. Klein, licht en daarom erg handzaam. Wat ik zo gelezen heb een erg mooi apparaat en zeker een aanrader.

Maar... Heeft die roterende stand niet.

Dus de keuze is met name "licht, klein en handzaam" vs. "twee schuurstanden".
  zondag 10 januari 2016 @ 18:46:42 #179
36431 bleiblei
pi_158990811
Gereedschappro lijkt een beetje bij gedraaid qua anti festool sinds hij weer festool mag leveren (het is iig. te koop in zijn webshop voor reguliere prijzen). Hij had toendertijd ruzie met festool omdat hij via marktplaats festool verkocht voor prijzen flink lager dan de dealerprijzen die festool oplegde. Wel mooi om te zien hoe hij in een jaar of wat een mooie zaak neer heeft gezet.

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 10-01-2016 19:07:41 ]
pi_158995115
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh, dat weet ik niet meer, is al een tijdje terug.

quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:41 schreef bleiblei het volgende:
Het zijn twee verschillende machines. De rotex schuurt in de ene roterende stand als een malle. Erg fijn om hout kaal te schuren of even snel materiaal weg te schuren. De excentrische stand is voor het fijne werk om de schuurkrassen eruit te schuren.

Het is alleen wel een lomp apparaat met veel power. Ik gebruik Em erg veel. Vaker dan de DTS.

Die Mirka is ook een erg mooi apparaat. Klein, licht en daarom erg handzaam. Wat ik zo gelezen heb een erg mooi apparaat en zeker een aanrader.

Duidelijke uitleg.
pi_158997951
en als je niet zoveel wilt uitgeven en klein huis tuin en keuken schuurwerk wilt uitvoeren :P
ik moet een trap die donker gelakt is kaal maken, maar dat zal het enige zware werk zijn, vervolgens worden het kleine klusjes. ben tot nu toe best tevreden over het groene bosch spul dat ik heb, behalve over een normale schuurmachine, die doet het niet zo best.
pi_158999431
quote:
14s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mijn naam staat op de doos, ik zou die nemen. :9
pi_158999585
quote:
15s.gif Op zondag 10 januari 2016 22:16 schreef MrDrako het volgende:
en als je niet zoveel wilt uitgeven en klein huis tuin en keuken schuurwerk wilt uitvoeren :P
ik moet een trap die donker gelakt is kaal maken, maar dat zal het enige zware werk zijn, vervolgens worden het kleine klusjes. ben tot nu toe best tevreden over het groene bosch spul dat ik heb, behalve over een normale schuurmachine, die doet het niet zo best.
Ik had laatst met een groene 'mouse' geschuurd, t viel me echt niets tegen hoe dat ding schuurde en hoe weinig trillingen ie doorgaf aan mn handen.

Maar als je echt goed wil een festool dts of een rupes.
  maandag 11 januari 2016 @ 15:06:14 #184
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159014558
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:41 schreef bleiblei het volgende:

Kijk, daar heb ik wat aan... de clou is natuurlijk dat ik alles wil.. dus ik wil grof kunnen schuren, maar ik wil uiteraard ook kunnen finishen. En éigenlijk wil ik ook een delta erbij want ik voorzie in de nabije toekomst ook wat kozijnen schilderwerk... Ik twijfel... Een rotex 125 voor nu (moet nu grof/middel schuurwerk doen) en dan later een Rotex 90 erbij, of nu de Mirka, grof-grof nog even op lucht met veel stof, en dan later een Rotex 90.

Als die rotexen nou gewoon te voorzien waren van een andere diameter schuurvoet zou het wat minder moeilijk zijn.. dat is hét grote voordeel van die Mirka..

keuzes keuzes.
pi_159015971
Je kan natuurlijk ook een Rotex 125 nemen in combinatie met een DTS, een delta is namelijk veel handiger voor kozijnen e.d. dan een Rotex 90.
pi_159016753
Ik heb zelf deze:

http://www.toolstation.nl(...)schuurmachine/p98491

Vind het een heerlijke machine voor dat geld. Schuurt ruw douglas goed glad in een minimaal tijdsbestek.
Dit in combinatie met een delta en je bent klaar.
  maandag 11 januari 2016 @ 20:06:16 #187
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159023068
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 15:55 schreef usernaamvergeten het volgende:
Je kan natuurlijk ook een Rotex 125 nemen in combinatie met een DTS, een delta is namelijk veel handiger voor kozijnen e.d. dan een Rotex 90.
Rotex 90 kun je ombouwen naar delta he ;) of bedoel je dat niet?
pi_159026653
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 20:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Rotex 90 kun je ombouwen naar delta he ;) of bedoel je dat niet?
Dat wist ik niet. Dedicated delta machine lijkt mij toch handiger, meer schuuroppervlak en een kleinere handzame machine. Ik heb alleen een LS21A van Rupes, schuur er tot nu toe alles mee naar volle tevredenheid. Achteraf gezien had ik liever de DTS willen hebben, om de plug-it aansluiting en T-Loc systainer (luxeprobleem :P). Was een van mijn eerste aankopen, was toen allang blij met zo'n goede machine :)
  maandag 11 januari 2016 @ 22:03:50 #189
36431 bleiblei
pi_159026919
Onze schilder met o.a. een ets125 en een dts400 vertelde dat ie vrijwel altijd zijn ro90 pakte sinds ie die had gekocht 3 jaar geleden. Dus ik weet dat zo gauw niet.

Al moet ik zeggen dat ik ondanks dat nog niet de neiging heb gehad een rotex90 te kopen. Voelt een beetje als een half half machine.
pi_159027000
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:03 schreef bleiblei het volgende:
Voelt een beetje als een half half machine.
Dan ben ik niet de enige ;)
  maandag 11 januari 2016 @ 22:07:28 #191
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_159027080
Ik zoek een schroevendraaier die je ook met een moersleutel kan draaien.
(ideaal als je roestige schroeven los wil draaien)
Boormachine maakt de kop kapot, dus daar heb ik niets aan.

Zoiets, zonder rubberen handvat.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  Moderator maandag 11 januari 2016 @ 22:13:28 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159027333
quote:
5s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:07 schreef PandaDrop het volgende:
Ik zoek een schroevendraaier die je ook met een moersleutel kan draaien.
(ideaal als je roestige schroeven los wil draaien)
Boormachine maakt de kop kapot, dus daar heb ik niets aan.
Om welke maat schroef gaat het? De grotere schroevendraaiers van Gedore hebben sowieso een zeskant.
http://www.toolsonsite.nl(...)schroevendraaier-pz/

Edit: je hebt je bericht aan lopen passen ;) Geen idee of dat bestaat, anders slijp je zelf het heft er af?

Je hebt ook doppen die je op de ratel kunt zetten die PH/PZ/Torx opname hebben.
  maandag 11 januari 2016 @ 22:15:18 #193
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_159027405
quote:
10s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Om welke maat schroef gaat het? De grotere schroevendraaiers van Gedore hebben sowieso een zeskant.
http://www.toolsonsite.nl(...)schroevendraaier-pz/
Ja, die zocht ik! _O_
Jammer dat het 17 euro is. Ik wil wel graag en heel set.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  Moderator maandag 11 januari 2016 @ 22:18:43 #194
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159027511
quote:
9s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:15 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Ja, die zocht ik! _O_
Jammer dat het 17 euro is. Ik wil wel graag en heel set.
Oh het rubberen handvat was je probleem, ik dacht het handvat zelf :P

Alleen maten 3 en 4 hebben zo'n zeskant hoor. Maat 2 - meest gebruikte - heeft het niet.
pi_159029790
Wiha heeft "altijd" een plat vlak op het heft hier kan ook een moersleutel op:
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=122253

Zelf gebruik ik nog wel eens een 1/4 schroevendraaier verlengstuk met de ratel achter in. altijd voldoende draai kracht en ook wat meer druk kracht:
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=103456
  Moderator dinsdag 12 januari 2016 @ 00:04:06 #196
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159031145
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 23:25 schreef bartos het volgende:
Wiha heeft "altijd" een plat vlak op het heft hier kan ook een moersleutel op:
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=122253

Zelf gebruik ik nog wel eens een 1/4 schroevendraaier verlengstuk met de ratel achter in. altijd voldoende draai kracht en ook wat meer druk kracht:
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=103456
Maar met een ratel mag je dan weer geen kracht zetten :P Maar zo'n schroevendraaier verlengstuk is wel makkelijk ja
pi_159063875
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 00:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maar met een ratel mag je dan weer geen kracht zetten :P Maar zo'n schroevendraaier verlengstuk is wel makkelijk ja
Waarom zou je met een ratel geen kracht mogen zetten??
  Moderator woensdag 13 januari 2016 @ 11:12:10 #198
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159064081
quote:
15s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:00 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Waarom zou je met een ratel geen kracht mogen zetten??
Vind dat mechanisme binnenin niet zo leuk ;)
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:18:46 #199
36431 bleiblei
pi_159064192
Vraag is natuurlijk "wat is kracht". Ratel verlengen en met je gewicht aan hangen is einde ratel. Even een rukje geven om goed vast te zetten is voor mijn (el cheapo) ratel geen probleem. Maar goed, ik ben een kantoorpik zonder spierballen :P .
pi_159064600
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:18 schreef bleiblei het volgende:
Vraag is natuurlijk "wat is kracht". Ratel verlengen en met je gewicht aan hangen is einde ratel. Even een rukje geven om goed vast te zetten is voor mijn (el cheapo) ratel geen probleem. Maar goed, ik ben een kantoorpik zonder spierballen :P .
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Vind dat mechanisme binnenin niet zo leuk ;)
Ach het hoort niet maar in het echt sloop je een ratel niet met normale handkracht. Met je gewicht er aan hangen of verlengen met een buis is wel afteraden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')