Dat gevoel heb ik ook een beetje. Klinkt niet echt alsof TS veel kluservaring heeft, maar ik kan het mis hebben natuurlijkquote:Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ?
dat zet je een compressor op je leidingen en pomp je er paar bar lucht in. Heeft ie dezelfde bar de volgende dag weet je dat het goed is.quote:Op zaterdag 12 december 2015 12:28 schreef poldervrouwtje het volgende:
ik heb net mijn badkamer volledig open liggen ivm verbouwing.. het "even" wegwerken van leidingen in de muren is niet "even" .. het is een behoorlijke klus wat ook in 1 keer goed moet.. want je wil geen lekkage achter je tegels straks.. Beter laat je dit doen als je niet weet hoe of wat..
Zo:quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:02 schreef vannelle het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de situatie in vraag 3.
Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk als in die filmpjes. Daar is een hele ploeg van bouwvakkers bezig maar je ziet alleen maar de presentator.
Zeker waar. Lees je even goed in in de verschillende systemen en zorg voor de juiste materialen zoals een perstang, ontbramer, passende koppelingen en slangen. Goed gereedschap is het halve werk.quote:Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:
Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Je kunt ook alleen een mannetje inhuren voor de lastigste dingen waar je geen fouten wilt maken, zoals die leidingen leggen. Vrezen en dichtsmeren kun je zelf wel. Als je er een zzp'er bij betrekt voor bepaalde onderdelen heeft hij vast voor de rest ook wel een aantal tips waar je veel van kunt leren.quote:Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:
[..]
Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.quote:
Van bovenaf is inderdaad ook een goede optie, hangt een beetje af van de situatie. Waarschijnlijk liggen ze in de zandcementvloer, dus dan moet er wel het een en ander open. In mijn ogen wel een betere oplossing, maar kost meer tijd en moeite dus een verlaagd plafond is een goed alternatief.quote:Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Andere optie is, zoals iemand anders al voorstelde, een verlaagd plafond.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite.
Ook een aanname: het oog wil ook wat.quote:Op zondag 13 december 2015 15:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als de huidige leidingen nog werken wat is dan de reden om ze te vervangen?
Even aangenomen dat er nu koper leidingen inliggen. Deze zijn niet gevaarlijk, zijn niet lek (aanname) en het doet wat het moet doen, namelijk water transporteren....
Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.quote:Op zondag 13 december 2015 23:05 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ook een aanname: het oog wil ook wat.Leidingwerk over de muur is niet echt meer van deze tijd.
1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...quote:Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Andere optie is, zoals iemand anders al voorstelde, een verlaagd plafond.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite.
Klinkt idd logisch.quote:Op maandag 14 december 2015 16:07 schreef DeStok het volgende:
[..]
1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...
Ook prima. Misschien wel beter dan een verlaagd plafond, blijven de lasdozen in ieder geval bereikbaar.quote:Op maandag 14 december 2015 16:04 schreef DeStok het volgende:
[..]
Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.
Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?quote:Op woensdag 16 december 2015 16:01 schreef DeStok het volgende:
Bedankt allemaal voor het meedenken, super tof!
Dan heb ik nog bedacht dat ik misschien de verbinding van de onderstaande k en w leidingen (naar wastafel+wasmachine), eventueel aan de buitenkant kan koppelen, naar flexibel. koppeling daar beschikbaar houden en dan de leiding wegwerken in de muur (zie foto's).
Aan de andere kant vraag ik me af of ik dan inclusief overgangsstuk niet een ontzettend veel ruimte innemende oplossing heb bedacht.
Foto 1, leidingen komen binnen door het muurtje
[ afbeelding ]
Foto 2, leidingen van boven naar beneden met T-stuk gekoppeld, door het muurtje naar de andere kant.
[ afbeelding ]
Goede optie, hangt er natuurlijk wel vanaf waar de ketel hangt. De oude leidingen dan wel direct bij de bron afdoppen, anders krijg je buizen met stilstaand water en dat wil je niet hebben.quote:Op woensdag 16 december 2015 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?
En het oude leidingwerk afdoppen ?
Je moet absoluut geen gips producten gebruiken in natte ruimtenquote:Op vrijdag 18 december 2015 21:01 schreef DeStok het volgende:
Verder, na het tegelverwijderen moet het muurtje nog gestuct worden correct, kan dit gewoon met rotband?
aah top tip, en wat dan wel?quote:Op vrijdag 18 december 2015 21:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je moet absoluut geen gips producten gebruiken in natte ruimten
Producten op basis van gips kunnen grote problemen geven als er te veel vocht bij komt. Een product op basis van kalk (tadelakt) of portlandcement is daarvoor wel geschikt mits goed opgebracht.quote:
Volgensmij wel.quote:Op vrijdag 18 december 2015 21:12 schreef DeStok het volgende:
ps de vloer zoals hier te zien, volgens mij een ouderwetse degelijke gietvloer, wil ik wellicht ook overheen tegelen. kan dat direct of moet daar ook een soort van laag op eerst?
[ afbeelding ]
Kunststof is net zo betrouwbaar, maar als het een eenmalige klus is loont het denk ik de moeite niet om je te verdiepen in de verschillende systemen en om alle gereedschappen te kopen (perstang is duur). Dus koper solderen lijkt mij een prima plan voor zo'n eenmalige klus. Heb het ook wel eens gedaan, is niet moeilijk als je alle stappen afwerkt. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op Youtube waar uitleg gegeven wordt.quote:Op vrijdag 18 december 2015 21:01 schreef DeStok het volgende:
Oke, ik ben afgestapt van het idee kunststof leidingen te gebruiken. Lijkt me toch wat te riskant. Ik heb een kennis die me wel wil leren solderen, dus dat is mooi. Daar gaan we mee verder. Ik zou niet weten welke leiding waarheen gaat vanaf mijn ketel dus daar durf ik mijn handen niet aan te branden eerlijk gezegd. Dat laat ik maar zo als het is.
Verder, na het tegelverwijderen moet het muurtje nog gestuct worden correct, kan dit gewoon met rotband?
goede tip, ja het lijkt me ook de beste optie!quote:Op vrijdag 18 december 2015 23:53 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Volgensmij wel.
[..]
Kunststof is net zo betrouwbaar, maar als het een eenmalige klus is loont het denk ik de moeite niet om je te verdiepen in de verschillende systemen en om alle gereedschappen te kopen (perstang is duur). Dus koper solderen lijkt mij een prima plan voor zo'n eenmalige klus. Heb het ook wel eens gedaan, is niet moeilijk als je alle stappen afwerkt. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op Youtube waar uitleg gegeven wordt.
Eerste keer wel even iemand bij de hoofdkraan terwijl de ander de verbindingen controleert. Eerste keer had ik ze ook niet allemaal in een keer waterdicht, maar dat is ook niet zo erg.
700 cm? zal 7 cm zijn denk ik. voor beide leidingen 2,5 cm aanhouden. En maak even een tekening waar je de leidingen langs legt. Zou jammer zijn als je bij het ophangen van diverse spullen door je leiding boort.quote:Op zondag 20 december 2015 20:28 schreef DeStok het volgende:
Nog een vraag, hoe diep moeten de sleuven zijn voor 12 en 15 mm koper in de muur? gaat om 700cm dik cellenbeton. En hoe breed? Ik heb ondertussen een lesje solderen gehad, dus ik ga morgen starten.
Goede tip!quote:Op zondag 20 december 2015 20:46 schreef cvboer2 het volgende:
En maak even een tekening waar je de leidingen langs legt. Zou jammer zijn als je bij het ophangen van diverse spullen door je leiding boort.
Zo kan het ook, weet je gelijk waar je niet moet boren.quote:Op zondag 20 december 2015 21:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Goede tip!
Zelf heb ik toen ik met mijn eigen badkamer bezig was de maten van waar de leidingen lopen met stift heel duidelijk op de muur geschreven en er foto's van gemaakt.
En dan dien ik ook het stuk leiding in de vloer om te leggen? Dus wegbikken van dat deel, correct?quote:Op zondag 20 december 2015 22:36 schreef Makrolon het volgende:
Het mooiste is in de muur frezen natuurlijk. Dan komt er geen lelijke buis onder je kastje vandaan.
Dat lijkt mij wel handig jaquote:Op zondag 20 december 2015 22:53 schreef DeStok het volgende:
[..]
En dan dien ik ook het stuk leiding in de vloer om te leggen? Dus wegbikken van dat deel, correct?
Zeefjes vol met troep, hoofdkraan niet ver genoeg open.quote:Op donderdag 24 december 2015 23:43 schreef DeStok het volgende:
Uh ik heb mijn waterleidingen vervangen, maar nu heb ik bijna geen druk meer.. wat is er fout?
Muurplaten mogen nooit buiten de muur steken. Zorg dat ze niet voorbij de tegel komen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:53 schreef DeStok het volgende:
Verder nog een vraag m.b.t. hoever de muurplaten uit de muur mogen steken. Bij voorkeur 4 mm erin vanaf de tegels gezien geloof ik of een beetje eruit is ook prima begrijp ik als ik op het forum zoek. Ik heb nu 18mm raggels + 9,5mm groene gipsplaat. Mijn muurplaten zijn 28mm. Voor lijm en tegels reken ik een dikte van 7mm.
Dit betekend dat de dikte 34,5 is. Zonder verhogend plaatje zouden de muurplaten dus 6,5 mm in de muur zitten vanaf de tegels gezien.
Is dit oke, of kan ik ze bijv. beter op een 18mm plaat schroeven, waardoor ze wel 39mm uit de muur steken? Of een dunner plaatje trachten te vinden en ze hier opschroeven?
is dat om meer redenen dan puur esthetisch?quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:58 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Muurplaten mogen nooit buiten de muur steken. Zorg dat ze niet voorbij de tegel komen.
Als ze te lang zijn, dus voor het tegelwerk uitkomen, kan je ze niet mooi afwerken. Je ziet dan tussen de kraan en de rozet een stuk schroefdraad. Ziet er niet uit.quote:Op dinsdag 29 december 2015 23:21 schreef DeStok het volgende:
[..]
is dat om meer redenen dan puur esthetisch?
ah, als ik er een 7mm balkje tussen plaats kom ik op 7+28= 35mm uit, dat lijkt me dan wel ok toch?quote:Op dinsdag 29 december 2015 23:28 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Als ze te lang zijn, dus voor het tegelwerk uitkomen, kan je ze niet mooi afwerken. Je ziet dan tussen de kraan en de rozet een stuk schroefdraad. Ziet er niet uit.
Als de muurplaat maar achter de tegels blijft.quote:Op dinsdag 29 december 2015 23:31 schreef DeStok het volgende:
[..]
ah, als ik er een 7mm balkje tussen plaats kom ik op 7+28= 35mm uit, dat lijkt me dan wel ok toch?
Bedankt! Ik ging eigenlijk uit van een tegeldikte van 5mm, maar wellicht is dit naief en wanneer ik een dikkere tegel neem kan ik hier wat mee spelen, morgen maar is kijkenquote:Op dinsdag 29 december 2015 23:34 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Als de muurplaat maar achter de tegels blijft.
Zo dus: [ afbeelding ]
Heb je hierbij de dikte van je lijmlaag ook meegerekend? Tegels zitten nooit strak tegen de muur. Dit zou al wat extra ruimte moeten geven.quote:Op dinsdag 29 december 2015 23:52 schreef DeStok het volgende:
[..]
Bedankt! Ik ging eigenlijk uit van een tegeldikte van 5mm, maar wellicht is dit naief en wanneer ik een dikkere tegel neem kan ik hier wat mee spelen, morgen maar is kijken
Ja met de tegels die ik nu op 't oog heb, en een dun plaatje zit ik helemaal goed, thanks.quote:Op woensdag 30 december 2015 07:34 schreef Barrah het volgende:
[..]
Heb je hierbij de dikte van je lijmlaag ook meegerekend? Tegels zitten nooit strak tegen de muur. Dit zou al wat extra ruimte moeten geven.
35 mm is geen maat. Het is 50, 40 of 32 mm. Het gaat daarbij om de buitendoorsnede.quote:Op donderdag 31 december 2015 14:42 schreef DeStok het volgende:
Hallo vrienden van het web! Ik heb ook nog een vraag over de doucheafvoer. Ik wil een verhoogde douchebak plaatsen. Mijn afvoerbuis lijkt maar 35mm te zijn.. en wat ik voornamelijk vind is uitgangen naar 40mm. Ik wil bij voorkeur niet in de vloer gaan hakken. Zijn hier nog verloopstukken voor, of heeft iemand nog een andere oplossing?
Specificaties sifon; afvoer Ø 40mm, deksel 115mm, sifonhoogte 82mm
[ afbeelding ]
Dat is niet helemaal correct. Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.quote:Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk als in die filmpjes. Daar is een hele ploeg van bouwvakkers bezig maar je ziet alleen maar de presentator.
Ik begrijp dat het programma gesponsord moet worden, maar dan moet die niet met pauper spul werkenquote:Op donderdag 31 december 2015 16:08 schreef tiho1 het volgende:
Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.
is dat omdat je nu geen goede connectie kan maken of om een andere reden?quote:Op donderdag 31 december 2015 16:44 schreef tiho1 het volgende:
Dat is dan toch echt jammer. Het putje moet eruit.
Zover ik weet heeft hij een klussenbedrijf, is hij geen loodgieter. Dat hij een radiatoren en leidingwerk aan elkaar weet te maken, maakt je nog geen loodgieter, daar is wel wat meer kennis voor nodig.quote:Op donderdag 31 december 2015 16:08 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct. Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.
Sponsoring door warmteservice was beter geweest, maarja, dat is nou eenmaal niet zo. Feit is wel veel mensen overmoedig raken door zijn klussen.quote:Op donderdag 31 december 2015 17:31 schreef naaa het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het programma gesponsord moet worden, maar dan moet die niet met pauper spul werken
op de televisie wat je volgens de norm geen eens mág verwerken in de muur/vloer/niet-bereikbare plaatsen.
Dan kom je bij mij niet geloof waardig over als je je eigen loodgieters bedrijf hebt;
je moet garantie kunnen geven op je werk en spullen en áls een klant met eigen "zooi"
aankomt en de vraag of ik dat "even" wil installeren, dan ben ik daar ook heel duidelijk in.
je hebt idd gelijk.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 16:25 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Zover ik weet heeft hij een klussenbedrijf, is hij geen loodgieter. Dat hij een radiatoren en leidingwerk aan elkaar weet te maken, maakt je nog geen loodgieter, daar is wel wat meer kennis voor nodig.
Oke, en hoe moet ik dit dan aanpakken nadat ik voldoende heb uitgehakt? Het oude doucheputje verwijderen en dan?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 13:56 schreef tiho1 het volgende:
Dat is idd omdat je moet aansluiten op de leiding waar dit putje nu op is aangesloten. Als je wilt kun je natuurlijk wel op het putje aansluiten, maar dat het half werk en geeft enkel kans op problemen.
De oude aansluiting (de afvoerbuis zelf) helemaal vrij hakken rondom en daar je put weer op aansluiten.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:39 schreef DeStok het volgende:
[..]
Oke, en hoe moet ik dit dan aanpakken nadat ik voldoende heb uitgehakt? Het oude doucheputje verwijderen en dan?
En wat voor put is dat dan als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De oude aansluiting (de afvoerbuis zelf) helemaal vrij hakken rondom en daar je put weer op aansluiten.
Sifon bedoel ikquote:Op zaterdag 2 januari 2016 10:01 schreef DeStok het volgende:
[..]
En wat voor put is dat dan als ik vragen mag?
Deze flexibele afvoerbuis is van PP (Polypropyleen) dat kun je niet lijmen. Dit is nodig voor een waterdichte afsluiting over lange tijd.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 10:17 schreef DeStok het volgende:
Dus begrijp ik het dan goed dat deze douchebak afvoer direct de afvoerbuis kan?m Of moet er nog een nieuw stuk op de afvoer gelijmd worden, zoals bijv. een knie stuk?
Een schroef in ieder gat lijkt me voldoende. Daarna worden ze wel meestal ingegoten/dichtgesmeerd in de voorzetwand. met cement of gips.quote:Op zondag 10 januari 2016 22:33 schreef DeStok het volgende:
Ik ga nu ook voor PVC, dus dat komt goed.
Nog een vraagje, ik heb een muurplaat douche 12mm die ik wil monteren op de huidige tegelwand, waar vervolgens een voorzetwand voor komt. Is het handig om deze nog extra vast te zetten met iets als cement of is schroeven voldoende?
top, thanksquote:Op zondag 10 januari 2016 23:37 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Een schroef in ieder gat lijkt me voldoende. Daarna worden ze wel meestal ingegoten/dichtgesmeerd in de voorzetwand. met cement of gips.
Als het goed is ga je er dan tegenaan tegelen zodat ie opgesloten zit.
Let erop dat je koperen leidingen niet in contact komen met cement. Dit gaat corroderen op den duur en dan krijg je lekkage. Alles netjes in een mantelbuis https://www.warmteservice(...)uis-15-mm/p/46456155
Door de verhoging die de douchebak bracht.quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:42 schreef Makrolon het volgende:
Mooi geworden. Ik wou dat ik hier ook die grotere witte wandtegels had gebruikt.
Alleen waarom zit je douchestang niet midden boven je kraan?
Echt zwart met wat relief. Had ze met 30% korting bij de plaatselijke gamma gekocht omdat ze onvoldoende opslagruimte hadden, moest het een en ander euit. 50 euro voor de hele vloer ipv 150. Daar was ik behoorlijk content meequote:Op donderdag 31 maart 2016 16:49 schreef bsure het volgende:
In mijn zoektocht naar echte zwarte vloertegels ben ik heel benieuwd of je zwarte of antraciete vloertegels hebt? Op de foto lijkt het zwart en ik vind ze dan ook heel mooi. Maar mijn ervaring leert mij dat ik maar1 leverancier heb gevonden met de ultieme zwarte vloertegel. Vandaar dat ik even nieuwsgierig ben.
WAT???!! bij de Gamma nota bene. Weet je zeker dat het echt zwart is? Ik ben oooooveral aan het zoeken. Die zullen ze nu vast niet meer hebben bij de Gamma....quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:22 schreef DeStok het volgende:
[..]
Echt zwart met wat relief. Had ze met 30% korting bij de plaatselijke gamma gekocht omdat ze onvoldoende opslagruimte hadden, moest het een en ander euit. 50 euro voor de hele vloer ipv 150. Daar was ik behoorlijk content mee)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |