abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158175084
Hallo!
Ik ben een behoorlijke leek, maar ook behoorlijk van plan meer zelf te gaan doen op klusgebied. Daarom het mooie voornemen om in 2016 mijn badkamer onder handen te nemen.

Nu wil ik de huidige tegels eraf slopen en alles kaal halen, de vloer wil ik behouden. Dit lukt me allemaal zelf wel.

Maar, daar komt ie: ik wil ook graag de huidige leiding vervangen met flexibele kunstof leidingen (zoals hier te zien: ). En deze wegwerken in de muur.

Nu heb ik hierover een aantal vragen:
1. Ik heb naar de wasbak een 12mm (warm) en een 15mm(koud) stalen (geloof ik) leiding lopen. De koude vertakt met een t-splitsing ook naar de wasmachine toevoer. Nu kan ik hier schijnbaar een overgangssok voor gebruiken om naar flexibele Pexal buis te gaan, die zelf 16mm is. Maar hoe vind ik de juiste?

2. Moet ik dan voor de koudwatertoevoer (nu dus 15mm) die ook me die t-splitsing naar de wasmachine gaat, eigenlijk een dikkere 20mm flexibele buis gebruiken, of is 16mm voldoende voor wastafel en wasmachine?

2. 1 van de muren waarin ik de waterleidingen weg wil werken is van cellen beton, niet dikker dan 7cm, is het wel verstandig om daarin sleuven te maken, of kan ik daar beter met gipsplaten of iets dergelijks de leidingen wegwerken, daarover heen laten stucen en dan aftegelen?

3. de waterleidingen van mijn douche komen uit het plafond beide 12mm. Kan ik zonder problemen hier ook in het plafond beitelen zodat ik ze weg kan werken deels in het plafond en vervolgens in de muur?

4. verder nog tips?

Ik hoor het graag!
Koen
pi_158181990
prutswerk van eigenhuis hoor...
pi_158190992
Loop je als leek niet hard van stapel ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk als in die filmpjes. Daar is een hele ploeg van bouwvakkers bezig maar je ziet alleen maar de presentator.
pi_158191327
ik heb net mijn badkamer volledig open liggen ivm verbouwing.. het "even" wegwerken van leidingen in de muren is niet "even" .. het is een behoorlijke klus wat ook in 1 keer goed moet.. want je wil geen lekkage achter je tegels straks.. Beter laat je dit doen als je niet weet hoe of wat..
pi_158191377
Zijn die koppelingen wel betrouwbaar? Je kan denk ik beter persen, zeker als je 't wegstopt in/achter wanden en plafonds. Knelkoppelingen mogen immers ook alleen toegepast worden als ze bereikbaar blijven.

quote:
2s.gif Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ?
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Klinkt niet echt alsof TS veel kluservaring heeft, maar ik kan het mis hebben natuurlijk ;)
pi_158194883
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de situatie in vraag 3.
pi_158195522
Je kan de bij de flexibele buis horende koppeling gebruiken om van 15 koper naar 16 flex te gaan. Doodeng, want je steekt de buis er alleen maar in, en dat is het.
NIET VOELEN met je vingers in die koppelingen! D'r zit een vlijmscherp randje in.

Frees geen koppelingen in. Het gaat 100 keer goed, maar als het fout gaat kan je je complete badkamer losbikken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_158197725
Ik zou de leidingen in het filmpje ook niet vertrouwen; de overgang van koper naar
flexibel die ze gebruiken mag niet weggewerkt worden en moet dus bereikbaar blijven.

Verder vraag ik me af of die schroef aansluitingen betrouwbaar
genoeg zijn (rubber afdichtingen drogen uit)

Zelf werk ik met Viega Pexfit; deze heeft fatsoenlijke koppelingen in het assortiment voor overgang
van koper naar flexibel. En deze kan je solderen zodat je ze ook mag wegwerken.
pi_158206637
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 12:28 schreef poldervrouwtje het volgende:
ik heb net mijn badkamer volledig open liggen ivm verbouwing.. het "even" wegwerken van leidingen in de muren is niet "even" .. het is een behoorlijke klus wat ook in 1 keer goed moet.. want je wil geen lekkage achter je tegels straks.. Beter laat je dit doen als je niet weet hoe of wat..
dat zet je een compressor op je leidingen en pomp je er paar bar lucht in. Heeft ie dezelfde bar de volgende dag weet je dat het goed is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_158211317
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 16:02 schreef vannelle het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de situatie in vraag 3.
Zo:
pi_158211360
quote:
Loop je als leek niet hard van stapel ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk als in die filmpjes. Daar is een hele ploeg van bouwvakkers bezig maar je ziet alleen maar de presentator.
Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
pi_158212361
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:
Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Zeker waar. Lees je even goed in in de verschillende systemen en zorg voor de juiste materialen zoals een perstang, ontbramer, passende koppelingen en slangen. Goed gereedschap is het halve werk.
Het maakt trouwens wel uit hoe het plafond zijn opgebouwd, in beton frezen is echt een kutkarwei namelijk. Of je moet er een verlaagd plafonnetje inbouwen, kan ook.
  zondag 13 december 2015 @ 13:08:14 #13
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158212966
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:

[..]

Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Je kunt ook alleen een mannetje inhuren voor de lastigste dingen waar je geen fouten wilt maken, zoals die leidingen leggen. Vrezen en dichtsmeren kun je zelf wel. Als je er een zzp'er bij betrekt voor bepaalde onderdelen heeft hij vast voor de rest ook wel een aantal tips waar je veel van kunt leren.
pi_158213491
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 11:38 schreef DeStok het volgende:

[..]

Zo:
[ afbeelding ]
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Andere optie is, zoals iemand anders al voorstelde, een verlaagd plafond.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite. :)
pi_158213688
Bewaar altijd wat reservetegels.
pi_158215821
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite. :)
Van bovenaf is inderdaad ook een goede optie, hangt een beetje af van de situatie. Waarschijnlijk liggen ze in de zandcementvloer, dus dan moet er wel het een en ander open. In mijn ogen wel een betere oplossing, maar kost meer tijd en moeite dus een verlaagd plafond is een goed alternatief.
TS moet er wel rekening mee houden dat centraal- en lasdozen bereikbaar moeten blijven indien hij/zij kiest voor een verlaagd plafond.
pi_158215893
Als de huidige leidingen nog werken wat is dan de reden om ze te vervangen?
Even aangenomen dat er nu koper leidingen inliggen. Deze zijn niet gevaarlijk, zijn niet lek (aanname) en het doet wat het moet doen, namelijk water transporteren....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 13 december 2015 @ 23:05:45 #18
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158227874
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 15:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als de huidige leidingen nog werken wat is dan de reden om ze te vervangen?
Even aangenomen dat er nu koper leidingen inliggen. Deze zijn niet gevaarlijk, zijn niet lek (aanname) en het doet wat het moet doen, namelijk water transporteren....
Ook een aanname: het oog wil ook wat. :P Leidingwerk over de muur is niet echt meer van deze tijd.
Share your talent, move the world.
pi_158238495
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 23:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ook een aanname: het oog wil ook wat. :P Leidingwerk over de muur is niet echt meer van deze tijd.
Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.
pi_158238555
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:

[..]

1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...
pi_158244465
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:07 schreef DeStok het volgende:

[..]

1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...
Klinkt idd logisch.
Dan zou ik zeker de optie van een verlaagd plafond overwegen als je echt helemaal geen leidingen meer wilt zien.
En zoals ik eerder al schreef geeft dat ook de mogelijkheid om nieuwe lichtpunten te plaatsen als je dan toch bezig bent met upgraden.
pi_158244803
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:04 schreef DeStok het volgende:

[..]

Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.
Ook prima. Misschien wel beter dan een verlaagd plafond, blijven de lasdozen in ieder geval bereikbaar.
pi_158285256
Bedankt allemaal voor het meedenken, super tof!

Dan heb ik nog bedacht dat ik misschien de verbinding van de onderstaande k en w leidingen (naar wastafel+wasmachine), eventueel aan de buitenkant kan koppelen, naar flexibel. koppeling daar beschikbaar houden en dan de leiding wegwerken in de muur (zie foto's).

Aan de andere kant vraag ik me af of ik dan inclusief overgangsstuk niet een ontzettend veel ruimte innemende oplossing heb bedacht.

Foto 1, leidingen komen binnen door het muurtje

Foto 2, leidingen van boven naar beneden met T-stuk gekoppeld, door het muurtje naar de andere kant.
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 20:12:48 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158290841
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:01 schreef DeStok het volgende:
Bedankt allemaal voor het meedenken, super tof!

Dan heb ik nog bedacht dat ik misschien de verbinding van de onderstaande k en w leidingen (naar wastafel+wasmachine), eventueel aan de buitenkant kan koppelen, naar flexibel. koppeling daar beschikbaar houden en dan de leiding wegwerken in de muur (zie foto's).

Aan de andere kant vraag ik me af of ik dan inclusief overgangsstuk niet een ontzettend veel ruimte innemende oplossing heb bedacht.

Foto 1, leidingen komen binnen door het muurtje
[ afbeelding ]

Foto 2, leidingen van boven naar beneden met T-stuk gekoppeld, door het muurtje naar de andere kant.
[ afbeelding ]
Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?
En het oude leidingwerk afdoppen ? :)
pi_158293084
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?
En het oude leidingwerk afdoppen ? :)
Goede optie, hangt er natuurlijk wel vanaf waar de ketel hangt. De oude leidingen dan wel direct bij de bron afdoppen, anders krijg je buizen met stilstaand water en dat wil je niet hebben.
pi_158338435
Oke, ik ben afgestapt van het idee kunststof leidingen te gebruiken. Lijkt me toch wat te riskant. Ik heb een kennis die me wel wil leren solderen, dus dat is mooi. Daar gaan we mee verder. Ik zou niet weten welke leiding waarheen gaat vanaf mijn ketel dus daar durf ik mijn handen niet aan te branden eerlijk gezegd. Dat laat ik maar zo als het is.
Verder, na het tegelverwijderen moet het muurtje nog gestuct worden correct, kan dit gewoon met rotband?
pi_158338838
ps de vloer zoals hier te zien, volgens mij een ouderwetse degelijke gietvloer, wil ik wellicht ook overheen tegelen. kan dat direct of moet daar ook een soort van laag op eerst?

Moderator vrijdag 18 december 2015 @ 21:18:16 #28
92034 crew  Vonkenboer
pi_158339032
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 21:01 schreef DeStok het volgende:
Verder, na het tegelverwijderen moet het muurtje nog gestuct worden correct, kan dit gewoon met rotband?
Je moet absoluut geen gips producten gebruiken in natte ruimten :)
pi_158339422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 21:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je moet absoluut geen gips producten gebruiken in natte ruimten :)
aah top tip, en wat dan wel?
  Moderator vrijdag 18 december 2015 @ 21:32:36 #30
92034 crew  Vonkenboer
pi_158339614
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 21:28 schreef DeStok het volgende:

[..]

aah top tip, en wat dan wel?
Producten op basis van gips kunnen grote problemen geven als er te veel vocht bij komt. Een product op basis van kalk (tadelakt) of portlandcement is daarvoor wel geschikt mits goed opgebracht.
pi_158345456
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 21:12 schreef DeStok het volgende:
ps de vloer zoals hier te zien, volgens mij een ouderwetse degelijke gietvloer, wil ik wellicht ook overheen tegelen. kan dat direct of moet daar ook een soort van laag op eerst?

[ afbeelding ]
Volgensmij wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 21:01 schreef DeStok het volgende:
Oke, ik ben afgestapt van het idee kunststof leidingen te gebruiken. Lijkt me toch wat te riskant. Ik heb een kennis die me wel wil leren solderen, dus dat is mooi. Daar gaan we mee verder. Ik zou niet weten welke leiding waarheen gaat vanaf mijn ketel dus daar durf ik mijn handen niet aan te branden eerlijk gezegd. Dat laat ik maar zo als het is.
Kunststof is net zo betrouwbaar, maar als het een eenmalige klus is loont het denk ik de moeite niet om je te verdiepen in de verschillende systemen en om alle gereedschappen te kopen (perstang is duur). Dus koper solderen lijkt mij een prima plan voor zo'n eenmalige klus. Heb het ook wel eens gedaan, is niet moeilijk als je alle stappen afwerkt. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op Youtube waar uitleg gegeven wordt.
Eerste keer wel even iemand bij de hoofdkraan terwijl de ander de verbindingen controleert. Eerste keer had ik ze ook niet allemaal in een keer waterdicht, maar dat is ook niet zo erg.
pi_158356721
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 23:53 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Volgensmij wel.

[..]

Kunststof is net zo betrouwbaar, maar als het een eenmalige klus is loont het denk ik de moeite niet om je te verdiepen in de verschillende systemen en om alle gereedschappen te kopen (perstang is duur). Dus koper solderen lijkt mij een prima plan voor zo'n eenmalige klus. Heb het ook wel eens gedaan, is niet moeilijk als je alle stappen afwerkt. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op Youtube waar uitleg gegeven wordt.
Eerste keer wel even iemand bij de hoofdkraan terwijl de ander de verbindingen controleert. Eerste keer had ik ze ook niet allemaal in een keer waterdicht, maar dat is ook niet zo erg.
goede tip, ja het lijkt me ook de beste optie!
pi_158389395
Nog een vraag, hoe diep moeten de sleuven zijn voor 12 en 15 mm koper in de muur? gaat om 700cm dik cellenbeton. En hoe breed? Ik heb ondertussen een lesje solderen gehad, dus ik ga morgen starten.
  zondag 20 december 2015 @ 20:46:55 #34
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158390074
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:28 schreef DeStok het volgende:
Nog een vraag, hoe diep moeten de sleuven zijn voor 12 en 15 mm koper in de muur? gaat om 700cm dik cellenbeton. En hoe breed? Ik heb ondertussen een lesje solderen gehad, dus ik ga morgen starten.
700 cm? zal 7 cm zijn denk ik. voor beide leidingen 2,5 cm aanhouden. En maak even een tekening waar je de leidingen langs legt. Zou jammer zijn als je bij het ophangen van diverse spullen door je leiding boort.
pi_158391600
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:46 schreef cvboer2 het volgende:

En maak even een tekening waar je de leidingen langs legt. Zou jammer zijn als je bij het ophangen van diverse spullen door je leiding boort.
Goede tip!
Zelf heb ik toen ik met mijn eigen badkamer bezig was de maten van waar de leidingen lopen met stift heel duidelijk op de muur geschreven en er foto's van gemaakt.
  zondag 20 december 2015 @ 21:45:01 #36
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158392145
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:29 schreef vannelle het volgende:

[..]

Goede tip!
Zelf heb ik toen ik met mijn eigen badkamer bezig was de maten van waar de leidingen lopen met stift heel duidelijk op de muur geschreven en er foto's van gemaakt.
Zo kan het ook, weet je gelijk waar je niet moet boren. ^O^
pi_158393598
Goede tips! O, en dan stiekem nog een vraagje, ik wil graag onder de nieuwe wastafel tegen die tijd, een wastafelmeubel plaatsen.
De afvoer ziet er nu als volgt uit:

Is het nodig om deze te verplaatsen of hangt dit ook weer af van het soort meubel (dat kan ik me zo voorstellen).
pi_158394274
Het mooiste is in de muur frezen natuurlijk. Dan komt er geen lelijke buis onder je kastje vandaan.
pi_158395111
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 22:36 schreef Makrolon het volgende:
Het mooiste is in de muur frezen natuurlijk. Dan komt er geen lelijke buis onder je kastje vandaan.
En dan dien ik ook het stuk leiding in de vloer om te leggen? Dus wegbikken van dat deel, correct?
pi_158395993
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 22:53 schreef DeStok het volgende:

[..]

En dan dien ik ook het stuk leiding in de vloer om te leggen? Dus wegbikken van dat deel, correct?
Dat lijkt mij wel handig ja ;)
pi_158509719
Uh ik heb mijn waterleidingen vervangen, maar nu heb ik bijna geen druk meer.. wat is er fout?
  vrijdag 25 december 2015 @ 00:02:38 #42
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158510196
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 23:43 schreef DeStok het volgende:
Uh ik heb mijn waterleidingen vervangen, maar nu heb ik bijna geen druk meer.. wat is er fout?
Zeefjes vol met troep, hoofdkraan niet ver genoeg open.
pi_158580702
Volgens mij heb ik de zeefjes schoongemaakt, daar zat wel wat gruis in inderdaad. Probleem is echter nog niet verholpen. Koud water lijkt me nu normaal. Warm helaas nog weinig druk. Het was al niet veel in de douche maar wel wat meer dan nu. Wat foto 's om te zaken te verhelderen.

Onderkant geiser

Nieuw leiding werk

Hoofdkraan + aansluiting

Wat kan ik nog meer trachten te doen?
  zondag 27 december 2015 @ 21:07:06 #44
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158581266
Wat je nog kan bekijken is de inlaatcombinatie onder de ketel. Hier kan ook nog gruis in zitten. Dus even de hoofdkraan dicht en de inlaatcombinatie er tussenuit halen en schoonmaken.
pi_158582191
Als ik mijn warm water aan zet bij de douche hoor ik ook gruis in de leidingen, wellicht haal ik morgen de douche van de muurplaat af en kan er weer een deel gruis uit.

De inlaatcombinatie is het stuk met het zwarte bolletje en de doorzichtige plastic vol met kalkaanslag he. :) Hoofdkraan dicht, installatie uit en dan kan ik gewoon aan de slag?
pi_158654526
Verder nog een vraag m.b.t. hoever de muurplaten uit de muur mogen steken. Bij voorkeur 4 mm erin vanaf de tegels gezien geloof ik of een beetje eruit is ook prima begrijp ik als ik op het forum zoek. Ik heb nu 18mm raggels + 9,5mm groene gipsplaat. Mijn muurplaten zijn 28mm. Voor lijm en tegels reken ik een dikte van 7mm.
Dit betekend dat de dikte 34,5 is. Zonder verhogend plaatje zouden de muurplaten dus 6,5 mm in de muur zitten vanaf de tegels gezien.

Is dit oke, of kan ik ze bijv. beter op een 18mm plaat schroeven, waardoor ze wel 39mm uit de muur steken? Of een dunner plaatje trachten te vinden en ze hier opschroeven?
  dinsdag 29 december 2015 @ 22:58:06 #47
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158654796
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:53 schreef DeStok het volgende:
Verder nog een vraag m.b.t. hoever de muurplaten uit de muur mogen steken. Bij voorkeur 4 mm erin vanaf de tegels gezien geloof ik of een beetje eruit is ook prima begrijp ik als ik op het forum zoek. Ik heb nu 18mm raggels + 9,5mm groene gipsplaat. Mijn muurplaten zijn 28mm. Voor lijm en tegels reken ik een dikte van 7mm.
Dit betekend dat de dikte 34,5 is. Zonder verhogend plaatje zouden de muurplaten dus 6,5 mm in de muur zitten vanaf de tegels gezien.

Is dit oke, of kan ik ze bijv. beter op een 18mm plaat schroeven, waardoor ze wel 39mm uit de muur steken? Of een dunner plaatje trachten te vinden en ze hier opschroeven?
Muurplaten mogen nooit buiten de muur steken. Zorg dat ze niet voorbij de tegel komen.
pi_158656217
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 22:58 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Muurplaten mogen nooit buiten de muur steken. Zorg dat ze niet voorbij de tegel komen.
is dat om meer redenen dan puur esthetisch?
  dinsdag 29 december 2015 @ 23:28:10 #49
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158656641
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 23:21 schreef DeStok het volgende:

[..]

is dat om meer redenen dan puur esthetisch?
Als ze te lang zijn, dus voor het tegelwerk uitkomen, kan je ze niet mooi afwerken. Je ziet dan tussen de kraan en de rozet een stuk schroefdraad. Ziet er niet uit.
pi_158656817
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 23:28 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Als ze te lang zijn, dus voor het tegelwerk uitkomen, kan je ze niet mooi afwerken. Je ziet dan tussen de kraan en de rozet een stuk schroefdraad. Ziet er niet uit.
ah, als ik er een 7mm balkje tussen plaats kom ik op 7+28= 35mm uit, dat lijkt me dan wel ok toch?
  dinsdag 29 december 2015 @ 23:34:19 #51
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158656952
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 23:31 schreef DeStok het volgende:

[..]

ah, als ik er een 7mm balkje tussen plaats kom ik op 7+28= 35mm uit, dat lijkt me dan wel ok toch?
Als de muurplaat maar achter de tegels blijft.
Zo dus:
pi_158657959
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 23:34 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Als de muurplaat maar achter de tegels blijft.
Zo dus: [ afbeelding ]
Bedankt! Ik ging eigenlijk uit van een tegeldikte van 5mm, maar wellicht is dit naief en wanneer ik een dikkere tegel neem kan ik hier wat mee spelen, morgen maar is kijken
  woensdag 30 december 2015 @ 07:34:28 #53
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158663268
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 23:52 schreef DeStok het volgende:

[..]

Bedankt! Ik ging eigenlijk uit van een tegeldikte van 5mm, maar wellicht is dit naief en wanneer ik een dikkere tegel neem kan ik hier wat mee spelen, morgen maar is kijken
Heb je hierbij de dikte van je lijmlaag ook meegerekend? Tegels zitten nooit strak tegen de muur. Dit zou al wat extra ruimte moeten geven.
pi_158706904
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 07:34 schreef Barrah het volgende:

[..]

Heb je hierbij de dikte van je lijmlaag ook meegerekend? Tegels zitten nooit strak tegen de muur. Dit zou al wat extra ruimte moeten geven.
Ja met de tegels die ik nu op 't oog heb, en een dun plaatje zit ik helemaal goed, thanks.
pi_158712824
Hallo vrienden van het web! Ik heb ook nog een vraag over de doucheafvoer. Ik wil een verhoogde douchebak plaatsen. Mijn afvoerbuis lijkt maar 35mm te zijn.. en wat ik voornamelijk vind is uitgangen naar 40mm. Ik wil bij voorkeur niet in de vloer gaan hakken. Zijn hier nog verloopstukken voor, of heeft iemand nog een andere oplossing?

Specificaties sifon; afvoer Ø 40mm, deksel 115mm, sifonhoogte 82mm
  donderdag 31 december 2015 @ 14:53:16 #56
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158713226
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 14:42 schreef DeStok het volgende:
Hallo vrienden van het web! Ik heb ook nog een vraag over de doucheafvoer. Ik wil een verhoogde douchebak plaatsen. Mijn afvoerbuis lijkt maar 35mm te zijn.. en wat ik voornamelijk vind is uitgangen naar 40mm. Ik wil bij voorkeur niet in de vloer gaan hakken. Zijn hier nog verloopstukken voor, of heeft iemand nog een andere oplossing?

Specificaties sifon; afvoer Ø 40mm, deksel 115mm, sifonhoogte 82mm
[ afbeelding ]
35 mm is geen maat. Het is 50, 40 of 32 mm. Het gaat daarbij om de buitendoorsnede.
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 15:07:39 #57
92034 crew  Vonkenboer
pi_158716103
quote:
Dat is niet helemaal correct. Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.
pi_158716360
Kijk is aan, zelfs op oudjaarsdag wordt er gewoon getrouw gereageerd.
Even foto's van de situatie gemaakt, wellicht is het toch 40 (het oude afvoerputje). Kan ik daar gewoon de nieuwe afvoer inleggen?

o, excuses als u net een oliebol aan het eten was :p

Of moet ik de granitovloer erom heen slopen en dit eruit halen? Daar kijk ik niet echt naar uit:)

[ Bericht 4% gewijzigd door DeStok op 31-12-2015 16:24:55 ]
pi_158717224
Dat is dan toch echt jammer. Het putje moet eruit.
pi_158718781
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 16:08 schreef tiho1 het volgende:
Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.
Ik begrijp dat het programma gesponsord moet worden, maar dan moet die niet met pauper spul werken
op de televisie wat je volgens de norm geen eens mág verwerken in de muur/vloer/niet-bereikbare plaatsen.

Dan kom je bij mij niet geloof waardig over als je je eigen loodgieters bedrijf hebt;
je moet garantie kunnen geven op je werk en spullen en áls een klant met eigen "zooi"
aankomt en de vraag of ik dat "even" wil installeren, dan ben ik daar ook heel duidelijk in.
pi_158718843
Hij zal moeten werken met het pauperspul helaas.
pi_158733308
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 16:44 schreef tiho1 het volgende:
Dat is dan toch echt jammer. Het putje moet eruit.
is dat omdat je nu geen goede connectie kan maken of om een andere reden?
pi_158733980
Dat is idd omdat je moet aansluiten op de leiding waar dit putje nu op is aangesloten. Als je wilt kun je natuurlijk wel op het putje aansluiten, maar dat het half werk en geeft enkel kans op problemen.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 16:25:27 #65
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158738367
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2015 16:08 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal correct. Thomas is iid presentator, maar heeft zelf een loodgieter bedrijf en is volcontinue aan het werk.
Zover ik weet heeft hij een klussenbedrijf, is hij geen loodgieter. Dat hij een radiatoren en leidingwerk aan elkaar weet te maken, maakt je nog geen loodgieter, daar is wel wat meer kennis voor nodig.

[ Bericht 14% gewijzigd door cvboer2 op 01-01-2016 16:30:57 ]
  vrijdag 1 januari 2016 @ 16:28:48 #66
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158738448
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 17:31 schreef naaa het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het programma gesponsord moet worden, maar dan moet die niet met pauper spul werken
op de televisie wat je volgens de norm geen eens mág verwerken in de muur/vloer/niet-bereikbare plaatsen.

Dan kom je bij mij niet geloof waardig over als je je eigen loodgieters bedrijf hebt;
je moet garantie kunnen geven op je werk en spullen en áls een klant met eigen "zooi"
aankomt en de vraag of ik dat "even" wil installeren, dan ben ik daar ook heel duidelijk in.
Sponsoring door warmteservice was beter geweest, maarja, dat is nou eenmaal niet zo. Feit is wel veel mensen overmoedig raken door zijn klussen.
pi_158740006
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 16:25 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Zover ik weet heeft hij een klussenbedrijf, is hij geen loodgieter. Dat hij een radiatoren en leidingwerk aan elkaar weet te maken, maakt je nog geen loodgieter, daar is wel wat meer kennis voor nodig.
je hebt idd gelijk.
pi_158743948
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:56 schreef tiho1 het volgende:
Dat is idd omdat je moet aansluiten op de leiding waar dit putje nu op is aangesloten. Als je wilt kun je natuurlijk wel op het putje aansluiten, maar dat het half werk en geeft enkel kans op problemen.
Oke, en hoe moet ik dit dan aanpakken nadat ik voldoende heb uitgehakt? Het oude doucheputje verwijderen en dan?
  Moderator vrijdag 1 januari 2016 @ 20:45:45 #69
92034 crew  Vonkenboer
pi_158744135
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 20:39 schreef DeStok het volgende:

[..]

Oke, en hoe moet ik dit dan aanpakken nadat ik voldoende heb uitgehakt? Het oude doucheputje verwijderen en dan?
De oude aansluiting (de afvoerbuis zelf) helemaal vrij hakken rondom en daar je put weer op aansluiten.
pi_158754655
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De oude aansluiting (de afvoerbuis zelf) helemaal vrij hakken rondom en daar je put weer op aansluiten.
En wat voor put is dat dan als ik vragen mag?
  Moderator zaterdag 2 januari 2016 @ 10:09:14 #71
92034 crew  Vonkenboer
pi_158754787
Dus begrijp ik het dan goed dat deze douchebak afvoer direct de afvoerbuis kan?m Of moet er nog een nieuw stuk op de afvoer gelijmd worden, zoals bijv. een knie stuk?

pi_158755191
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 10:17 schreef DeStok het volgende:
Dus begrijp ik het dan goed dat deze douchebak afvoer direct de afvoerbuis kan?m Of moet er nog een nieuw stuk op de afvoer gelijmd worden, zoals bijv. een knie stuk?
Deze flexibele afvoerbuis is van PP (Polypropyleen) dat kun je niet lijmen. Dit is nodig voor een waterdichte afsluiting over lange tijd.
Alleen PVC onderdelen kun je lijmen. Ik vraag me ook ten zeersten af of je doucheputje wel van lijmbaar PVC is.

Ik denk dat je er toch echt niet aan ontkomt om de vloer een stukje open te hakken.
Helemaal als je er een douchebak vast overheen gaat plaatsen en er niet meer bij kunt.

Als je dan zo'n flexibele buis wilt gebruiken moet je in ieder geval zorgen dat je een manchet aansluiting (zo'n insteek stuk met een rubberen ring erin) hebt zodat je de PP buis erin kan klemmen. Maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die flexibele buizen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Nixxor op 02-01-2016 10:53:17 ]
pi_158998674
Ik ga nu ook voor PVC, dus dat komt goed.
Nog een vraagje, ik heb een muurplaat douche 12mm die ik wil monteren op de huidige tegelwand, waar vervolgens een voorzetwand voor komt. Is het handig om deze nog extra vast te zetten met iets als cement of is schroeven voldoende?
pi_159001116
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 22:33 schreef DeStok het volgende:
Ik ga nu ook voor PVC, dus dat komt goed.
Nog een vraagje, ik heb een muurplaat douche 12mm die ik wil monteren op de huidige tegelwand, waar vervolgens een voorzetwand voor komt. Is het handig om deze nog extra vast te zetten met iets als cement of is schroeven voldoende?
Een schroef in ieder gat lijkt me voldoende. Daarna worden ze wel meestal ingegoten/dichtgesmeerd in de voorzetwand. met cement of gips.
Als het goed is ga je er dan tegenaan tegelen zodat ie opgesloten zit.

Let erop dat je koperen leidingen niet in contact komen met cement. Dit gaat corroderen op den duur en dan krijg je lekkage. Alles netjes in een mantelbuis https://www.warmteservice(...)uis-15-mm/p/46456155
pi_159094788
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 23:37 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Een schroef in ieder gat lijkt me voldoende. Daarna worden ze wel meestal ingegoten/dichtgesmeerd in de voorzetwand. met cement of gips.
Als het goed is ga je er dan tegenaan tegelen zodat ie opgesloten zit.

Let erop dat je koperen leidingen niet in contact komen met cement. Dit gaat corroderen op den duur en dan krijg je lekkage. Alles netjes in een mantelbuis https://www.warmteservice(...)uis-15-mm/p/46456155
top, thanks
pi_159325237
Hallo again,
Ik ga een extra (stukje) wand maken omdat mijn badkamer een beetje een vreemde hoek heeft kan ik anders later de douchewand niet netjes ophangen.
Ik ga dit met ytong blokken 60x40x7 doen.
Nu is mijn vraag, kan ik deze gewoon op elkaar stapelen (lijm + bevestigingsbeugels) zoals op de foto.

Ik heb getracht met paint aan te geven hoe ongeveer. Als ik het zo doe, hou dus een open ruimte waar ik planken tussen zou kunnen hangen = gelijk opbergruimte.
Is dit echter wel stevig?

Wellicht kan ik beter de korte kant ook dichtzetten en de blokken dan kruislings op elkaar stapelen, is dit nodig voor de stevigheid?
zoals :

Excuses voor de karige paintpogingen:p

Ik hoor het graag!
Koen
pi_159328472
Van je paint poging met die driehoeken word ik niet echt veel wijzer. Maar ik denk dat je bedoelt dat je de muur links op de foto een stuk wil verlengen zodat je een bredere douche kunt maken?
Misschien geeft een paint plattegrond vanaf boven gezien wat duidelijkheid.

Zo'n hoge, smalle "reep" blokken ga je niet makkelijk stabiel krijgen. Helemaal niet als de tegels er nog op zitten.

Let erop dat Ytong (Merknaam) dus eigenlijk gasbeton blokken wat anders zijn dan Gipsblokken.
Voor het bouwen van een ytong muur moet je een U profiel op de muur monteren, en ze met veerankers vastzetten aan de aanliggende muur. en een voeg vrijhouden zodat het materiaal kan werken. Over zo'n voeg door tegelen kan eigenlijk niet.

Weet je wat voor materiaal je muur zelf van gemaakt is? Daarin zou je de muur het beste kunnen verlengen zo kun je hopelijk zonder zo'n voeg ertussen (vanwege verschillende materialen) de boel verlengen.
pi_159328593
Xella zegt zelf dat je aangrenzende wanden niet overlappend (in verband dus) moet lijmen. Tekeningetje van bovenaf (met de maten) zou wel helpen :)
pi_161000568
Allen, bedankt. Ondertussen is mijn badkamer al een tijdje af. Hier de foto's van het eindresultaat.
Ik ben er erg blij mee! Enorme verbetering, zeker als je de foto's aan het begin van die topic ziet :D.

Als er mensen zijn die ook zo'n project willen starten en de foto 's ect willen zien van de tussenstappen hoor ik het graag. Bedankt dus!

maandag 28 maart 2016 @ 16:49:19 #81
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_161001138
Vind het netjes geworden. Niet teveel poespas, gewoon netjes. :)
pi_161002434
Mooi! ^O^
Kan me zo voorstellen dat je enorm tevreden bent. :)
pi_161075882
uh ik kreeg van iemand een chatbericht met wat vragen over het hele badkamergebeuren maar die chat kan niet eer terug vinden.. dus als je dit nog leest, wie het ook was. stuur even een PM of post hier wat :).
pi_161076359
Mooi geworden. Ik wou dat ik hier ook die grotere witte wandtegels had gebruikt.

Alleen waarom zit je douchestang niet midden boven je kraan?
pi_161076510
In mijn zoektocht naar echte zwarte vloertegels ben ik heel benieuwd of je zwarte of antraciete vloertegels hebt? Op de foto lijkt het zwart en ik vind ze dan ook heel mooi. Maar mijn ervaring leert mij dat ik maar1 leverancier heb gevonden met de ultieme zwarte vloertegel. Vandaar dat ik even nieuwsgierig ben.
pi_161077114
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:42 schreef Makrolon het volgende:
Mooi geworden. Ik wou dat ik hier ook die grotere witte wandtegels had gebruikt.

Alleen waarom zit je douchestang niet midden boven je kraan?
Door de verhoging die de douchebak bracht.
De leidingen lopen boven aan de muur naar elkaar toe en daar tussen ging geen hout willen plaatsen (die kant zit een voorzetwand). Dus een beetje ernaast gezet. Dit doucht echter prima :p
pi_161077134
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:49 schreef bsure het volgende:
In mijn zoektocht naar echte zwarte vloertegels ben ik heel benieuwd of je zwarte of antraciete vloertegels hebt? Op de foto lijkt het zwart en ik vind ze dan ook heel mooi. Maar mijn ervaring leert mij dat ik maar1 leverancier heb gevonden met de ultieme zwarte vloertegel. Vandaar dat ik even nieuwsgierig ben.
Echt zwart met wat relief. Had ze met 30% korting bij de plaatselijke gamma gekocht omdat ze onvoldoende opslagruimte hadden, moest het een en ander euit. 50 euro voor de hele vloer ipv 150. Daar was ik behoorlijk content mee :))
pi_161079125
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 17:22 schreef DeStok het volgende:

[..]

Echt zwart met wat relief. Had ze met 30% korting bij de plaatselijke gamma gekocht omdat ze onvoldoende opslagruimte hadden, moest het een en ander euit. 50 euro voor de hele vloer ipv 150. Daar was ik behoorlijk content mee :))
WAT???!! bij de Gamma nota bene. Weet je zeker dat het echt zwart is? Ik ben oooooveral aan het zoeken. Die zullen ze nu vast niet meer hebben bij de Gamma....
pi_161081450
Ze heten Java zwart. Ik heb ze in Delft gekocht. (die korting was wel erg tijdelijk he, nu is het gewoon de volle mep).
pi_161082959
Ik heb even op internet gekeken en gevonden en toen ben ik meteen maar even langs de Gamma geweest. Het zijn inderdaad hele mooie tegels. De 30x60 formaat was geen zwart, maar antraciet. Wel heel donker, maar niet "het zwart" wat ik zoek. De 30x30 formaat was zwarter, wat ik dan weer raar vind, want welk pak is dan antraciet en welke zwarter. Dat risico wil ik niet lopen.

maar dat neemt niet weg dat ik het heel knap vind en heel mooi vind wat je voor elkaar hebt gekregen. Petje af hoor!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')