Als ik het had gekund, had ik het inderdaad zelf gedaan. Echter hierin ontbreek ik in kennis. Helaas.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 16:08 schreef Elvander het volgende:
[..]
Op je lijstje zie ik wel heel veel dingen die je zelf kunt.
Koop 1 keer een reparatiesetje (+/- 50 euro) en je doet het zonder de lbs.
Die vork begin ik ook niet aan, kun je ook laten servicen in nl bij bedrijven die dat alleen maar doen, goedkoper dan de fabrikant.
De winterbeurt opzich kost al 100 euro. Hierbij dus volledig uitelkaar en gesmeerd.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 16:48 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Ik vind het nogal een flinke smak met geld om eerlijk te zijn. Geen idee wat de nieuwwaarde was van je mountainbike maar gok dat hij repareren niet meer waard is bij de FM. Daarbij heb ik ook het gevoel dat je getild wordt door die FM. Ter vergelijk; heb afgelopen jaar mijn voorvork laten servicen, der. kabels voor en achter laten vervangen en balhoofdlager laten vervangen voor ik dacht 127¤ (arbeid en onderdelen).
Qua materiaal; KMC 10.93 ketting heb je al voor 16¤, tandwielen voor (kleine blad 6-8¤, grote blad 16-18¤) ga ervan uit dat je 10speed rijdt, trapas 30-50¤, nieuwe lagers 7,50 tot 15¤ per stuk, nieuwe SLX cassette 30¤. Aandrijving zit je qua materiaal dan op 70¤, lagers trapas en wielen 65¤, voorvork 80-120¤ kabels kosten de wereld niet laten we zeggen 10-20¤. Vergeet overigens niet je der. wieltjes te vervangen, deze zijn vaak eerder versleten dan een ketting of cassette.
Zoals Elvander al zegt; vork laten maken, kabels, trapas en lagers lekker door FM laten vervangen. Rest zelf doen; stelt niks voor. Ik heb ook twee linker kantoorhanden en mij lukt het zelfs. Het is daarbij ook nog leuk werk als je het zelf kunt.
Lichtjestocht met de mtb? Wat moet ik me daarbij voorstellen?quote:Op maandag 17 oktober 2016 14:06 schreef amp25 het volgende:
afgelopen zaterdag voor 1 ste keer meegedaan aan lichtjestocht was wel geining
De tocht in Dongen?quote:Op maandag 17 oktober 2016 14:06 schreef amp25 het volgende:
afgelopen zaterdag voor 1 ste keer meegedaan aan lichtjestocht was wel geining
Avond rit, en dan met verlichting op je MTBquote:Op maandag 17 oktober 2016 14:21 schreef embedguy het volgende:
[..]
Lichtjestocht met de mtb? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Winterkleding is redelijk aan de prijs ja, daarom goed zoeken naar leuke deals en steeds iets erbij kopen. Ik mountainbike en race nu denk ik drie jaar en heb de uitrusting wel redelijk compleet. Al met al heb ik denk ik wel voor 1,5a2,5k aan kleding en accessoires (nieuwprijs) in de kast liggen. Een verrekt thermo ondershirt met lange mouwen van Craft kost al gauw 50¤quote:Op maandag 17 oktober 2016 14:18 schreef embedguy het volgende:
Hey,
Ik ben opzoek naar verlichting waarmee ik in het pikke donker over straat kan mountainbiken en ik niet bang hoef te zijn dat ik onverlichte voetgangers aanrijd. Mijn budget is niet al te groot aangezien dat ik de aanschaf van de nodige winteruitrusting toch al aan de prijzige kant vind. Pfff, wat is mountainbiken duur . Heeft iemand een tip?
Zal dit wat zijn?;
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=14
Het liefst wil ik er toch wel minstens 3 jaar mee kunnen doen.
Maar over het algemeen ben je in Nederland het nadeel met een fully vanwege het energieverlies. Voorvering heb ik ook vrijwel overal uit staan.quote:Op maandag 17 oktober 2016 20:08 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb gisteren de Hondsrug Classic gereden. Vijfde keer in m'n leven op een mountainbike
Was echt lachen, had alleen wat weinig gegeten waardoor ik op een gegeven moment leeg was.
Ik ben overigens wel helemaal overtuigd van de meerwaarde van een fully. Ik zar op sommige stukken met wortels achter gasten op een hardtail en die moesten dan veel meer controleren.
Ik had een Specialized Epic met Brain vork en demper te leen. Dan valt dat inveren best mee.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar over het algemeen ben je in Nederland het nadeel met een fully vanwege het energieverlies. Voorvering heb ik ook vrijwel overal uit staan.
Voor vering heb ik alleen aanstaan als er veel kuilen zitten waar je niet snel omheen kunt sturen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar over het algemeen ben je in Nederland het nadeel met een fully vanwege het energieverlies. Voorvering heb ik ook vrijwel overal uit staan.
Mijn broer rijdt ook een epic, erg mooie fiets alleen de prijs inderdaad.quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:23 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik had een Specialized Epic met Brain vork en demper te leen. Dan valt dat inveren best mee.
Overigens wil ik zelf op termijn een ATB kopen, maar dan wordt het wel een hardtail. Zo'n Epic is me veel te duur.
Besteld op dx, tnx voor de tip!quote:Op maandag 17 oktober 2016 18:53 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Winterkleding is redelijk aan de prijs ja, daarom goed zoeken naar leuke deals en steeds iets erbij kopen. Ik mountainbike en race nu denk ik drie jaar en heb de uitrusting wel redelijk compleet. Al met al heb ik denk ik wel voor 1,5a2,5k aan kleding en accessoires (nieuwprijs) in de kast liggen. Een verrekt thermo ondershirt met lange mouwen van Craft kost al gauw 50¤
Beter koop je op dealextreme of aliexpress een nieuw lampje, via marktplaats koop je iemand anders zijn rommel, moet je niet willen. Typ op beide sites maar eens fietsverlichting of solarstorm en je vindt voldoende hits. Ik heb er één met 1600lumen en dacht iets van 20.000mh accu erbij.
Ik heb zoiets (gaat in de felste stand ongeveer 3uur mee):
http://www.dx.com/p/solar(...)-270428#.WAUBjvmLTIU
Hier heb je nog andere voorbeeld:
http://www.dx.com/p/solar(...)-207021#.WAUBrfmLTIU
quote:Op maandag 17 oktober 2016 20:08 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb gisteren de Hondsrug Classic gereden. Vijfde keer in m'n leven op een mountainbike
Was echt lachen, had alleen wat weinig gegeten waardoor ik op een gegeven moment leeg was.
Ik ben overigens wel helemaal overtuigd van de meerwaarde van een fully. Ik zar op sommige stukken met wortels achter gasten op een hardtail en die moesten dan veel meer controleren.
Mwah denk dat het elkaar niet veel doet over het algemeen. Hier in de buurt een singletrack liggen (waar je ong 10-11min over fietst) welke ik denk ik al 200keer+ heb gefietst welke zeer vlak en bochtig is. Daar wist ik afgelopen zomer ineens 20seconden van mijn PR af te rijden op de fully. Fully geeft veel meer vertrouwen omdat achterwiel bijna altijd aan de grond blijft en je dus sneller weer kunt gassen en gas kunt houden in de bochten (lees bijtrappen). Met een hardtail hoef je in een bocht niet bij te trappen dan ga je geheid op je plaat.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar over het algemeen ben je in Nederland het nadeel met een fully vanwege het energieverlies. Voorvering heb ik ook vrijwel overal uit staan.
Heb je een fiets met een heel erg lange geometrie? Of een heel klein frame met een heel lange zadelpen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 14:07 schreef embedguy het volgende:
Vraagje; ik heb moeite om makkelijk achter m'n zadel te komen. Anderen kunnen bijv. Tijdens het fietsen met hun kont de achterband aanraken terwijl ik dan al lang en breed met m'n borstkast op m'n zadel hang. Ik heb mn zadel al naar voren gezet (afstand tot krank is al minder dan 10cm), zadel zit op de goede hoogte (ik kan in de uiterste stand makkelijk met m'n hak op de trapper staan. Verder is m'n houding op de fiets al behoorlijk 'recreatief' (dus de lengte van de stuurpen zou niet te lang moeten zijn).
Waar kan dit nog meer aan liggen, dat ik moeilijker dan anderen achter m'n zadel kom? Is hier iets aan te doen? Excuses als ik vergeet om genoeg info te includen .
Haha, nee; op zich is het wel fijn als ik niet met m'n kont op het wiel kan komen nee ;p.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 21:39 schreef Elvander het volgende:
[..]
Heb je een fiets met een heel erg lange geometrie? Of een heel klein frame met een heel lange zadelpen?
Wellicht doe je het gewoon niet goed, je hoeft overigens niet met de kont op je wiel te komen he, dat is alleen maar onprettig of je moet ervan houden
Het gaat er vooral om dat je het gewicht naar achteren brengt, het hoeft niet per se heel laag bij je wiel te zijn.
Stuurpen inkorten? Stuurtje kopen met backsweep? Wellicht zadel wat lager zetten als je technisch gaat rijden?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 14:07 schreef embedguy het volgende:
Vraagje; ik heb moeite om makkelijk achter m'n zadel te komen. Anderen kunnen bijv. Tijdens het fietsen met hun kont de achterband aanraken terwijl ik dan al lang en breed met m'n borstkast op m'n zadel hang. Ik heb mn zadel al naar voren gezet (afstand tot krank is al minder dan 10cm), zadel zit op de goede hoogte (ik kan in de uiterste stand makkelijk met m'n hak op de trapper staan. Verder is m'n houding op de fiets al behoorlijk 'recreatief' (dus de lengte van de stuurpen zou niet te lang moeten zijn).
Waar kan dit nog meer aan liggen, dat ik moeilijker dan anderen achter m'n zadel kom? Is hier iets aan te doen? Excuses als ik vergeet om genoeg info te includen .
is wel vroeg hoor die tochtquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 12:01 schreef Crazy-M het volgende:
Fiets weer terug van reparatie. Totale kosten net over de 400 euro.
Grote kosten waren de service van de voorvork in de fabriek (100) en de winterbeurt (100)
Dus kleine 200 euro aan materiaal en uren kosten + BTW
Morgen de fiets weer uitlaten bij de bos en heide tocht in Hilvarenbeek
Net stukje naar huis gefietst en het voelde als een compleet nieuwe fiets Helemaal tevreden mee tot nu toe
Valt al met al nog mee. Wat hebben ze vervangen buiten winterbeurt en voorvork servicen? Binnenkort keer gereedschapskoffertje van Aldi/ Lidl scorenquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 12:01 schreef Crazy-M het volgende:
Fiets weer terug van reparatie. Totale kosten net over de 400 euro.
Grote kosten waren de service van de voorvork in de fabriek (100) en de winterbeurt (100)
Dus kleine 200 euro aan materiaal en uren kosten + BTW
Morgen de fiets weer uitlaten bij de bos en heide tocht in Hilvarenbeek
Net stukje naar huis gefietst en het voelde als een compleet nieuwe fiets Helemaal tevreden mee tot nu toe
tip als je nieuwe ketting en casette erop hebt zitten werk met 2 a 3 ketting om de rit ander ketting erop kun je langer doen met je casette en ketting in plaats van 2 a 3000 km kun je wel tot 5 a 6000 km mee doenquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 17:50 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Valt al met al nog mee. Wat hebben ze vervangen buiten winterbeurt en voorvork servicen? Binnenkort keer gereedschapskoffertje van Aldi/ Lidl scoren
Missing links + tang
Cassette afnemer
Dopje om crank los te draaien
Slijtagemeterindicator
Carbonpasta
Montagevet
Dan kun je al heel veel zelf gaan doen. Al draai je alleen al een keer cassette eraf en op, daar leer je al van.
Gerepareerd oa:quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 17:50 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Valt al met al nog mee. Wat hebben ze vervangen buiten winterbeurt en voorvork servicen? Binnenkort keer gereedschapskoffertje van Aldi/ Lidl scoren
Missing links + tang
Cassette afnemer
Dopje om crank los te draaien
Slijtagemeterindicator
Carbonpasta
Montagevet
Dan kun je al heel veel zelf gaan doen. Al draai je alleen al een keer cassette eraf en op, daar leer je al van.
Zijn idd altijd zo vroeg.quote:
2 jaar geleden deed ik ook heel vaak mee aan zulke tochten maar is sinds vorig jaar een heel stuk minder geworden doe alleen een paar per jaar nou die echt leuk zijnquote:Zijn idd altijd zo vroeg.
Ik pak de 25. Fiets vanuit huis erheen, kleine 10 km, dan 25 km tocht, 10 terug, dus nog bijna 50 km Moet tussen 12:30 en 13:00 weer bij vrienden zijn, dus vandaar maar de korte tocht
2 jaar geleden deed ik ook heel vaak mee aan zulke tochten maar is sinds vorig jaar een heel stuk minder geworden doe alleen een paar per jaar nou die echt leuk zijnquote:Zijn idd altijd zo vroeg.
Ik pak de 25. Fiets vanuit huis erheen, kleine 10 km, dan 25 km tocht, 10 terug, dus nog bijna 50 km Moet tussen 12:30 en 13:00 weer bij vrienden zijn, dus vandaar maar de korte tocht
En dan hebben de tourtochten vaak ook nog alleen maar de minder spannende paatjes. Single tracks zijn vaak al uitzondering.quote:Op zondag 30 oktober 2016 10:46 schreef amp25 het volgende:
[..]
2 jaar geleden deed ik ook heel vaak mee aan zulke tochten maar is sinds vorig jaar een heel stuk minder geworden doe alleen een paar per jaar nou die echt leuk zijn
om nou elke week 4 a5 euro te betalen voor het de gebieden bossen die ik normaal ok rijd die ik 99% ken gebieden goirle,gorp,roover,hilvarenbeek kon daar heel vaak
en heb ok een racefiets dus moet keuzes maken
Uiteindelijk ook niet gefietst, kwam niet optijd mn bed uit en daarna was het te laat om nog te rijden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 10:46 schreef amp25 het volgende:
[..]
2 jaar geleden deed ik ook heel vaak mee aan zulke tochten maar is sinds vorig jaar een heel stuk minder geworden doe alleen een paar per jaar nou die echt leuk zijn
om nou elke week 4 a5 euro te betalen voor het de gebieden bossen die ik normaal ok rijd die ik 99% ken gebieden goirle,gorp,roover,hilvarenbeek kon daar heel vaak
en heb ok een racefiets dus moet keuzes maken
Weet niet welke jij rijd, maar over het algemeen zijn tourtochten over paadjes die eenmalig opengesteld worden, en redelijk veel singletracks.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:26 schreef embedguy het volgende:
[..]
En dan hebben de tourtochten vaak ook nog alleen maar de minder spannende paatjes. Single tracks zijn vaak al uitzondering.
De beste remedie hiervoor is alleen de tochten te rijden die de NTFU met 3 sterren waardeert. Want die gaan over mooie terreinen, vaak eenmalig open idd, goeie verzorging, etc.quote:Op maandag 31 oktober 2016 08:07 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Weet niet welke jij rijd, maar over het algemeen zijn tourtochten over paadjes die eenmalig opengesteld worden, en redelijk veel singletracks.
ik draag een lange bib thights, daarboven vaak een technisch shirt en nog een sweater of training jack.quote:Op vrijdag 25 november 2016 11:31 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor winter out fit dragen jullie met dit weer? En dan vooral voor de benen
Wat voor lange broek draag je daaroverheen?quote:Op vrijdag 25 november 2016 12:38 schreef Flipmoehoe het volgende:
Korte bib, met daaroverheen een lange broek zonder voering.
Of als het ECHT koud is een lange bib met fleece aan de binnenkant.
Boven, lang zweetshirt, fietsshirt lange mouw en als het echt koud is nog een gewoon fietsshirt erbij aan.
Over de schoenen een paar overschoenen
deze, zonder zeem (ook met zeem te krijgen btw)quote:Op vrijdag 25 november 2016 13:15 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat voor lange broek draag je daaroverheen?
3/4 baggy met daaronder merino beenstukken, merino sokken en overschoenen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 11:31 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor winter out fit dragen jullie met dit weer? En dan vooral voor de benen
Wist niet dat je was verhuisd naar Alaska?quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:14 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
3/4 baggy met daaronder merino beenstukken, merino sokken en overschoenen.
Had niet in de gaten dat het al weer redelijk warm was, laatste keer dat ik vandaag buiten kwam moest ik krabben en was het -1.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Wist niet dat je was verhuisd naar Alaska?
Bib, rond vriespunt draag ik daar nog wel eens beenstukken onder/ boven. Ondershirt lange mouw plus gabba of alpha jacket als bovenlaag. Handschoenen heb ik diverse soorten. Laatst estremo handschoenen gekocht die zijn heerlijk warm.quote:Op vrijdag 25 november 2016 11:31 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor winter out fit dragen jullie met dit weer? En dan vooral voor de benen
zoals vandaag max 6 gradenquote:Op vrijdag 25 november 2016 11:31 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor winter out fit dragen jullie met dit weer? En dan vooral voor de benen
Is een veel te lompe specialized demoquote:Op maandag 12 december 2016 14:11 schreef Elvander het volgende:
Leuke retrobike maar ik ben wel meer geïnteresseerd in wat plaatjes van die bike op de achtergrond!
niet eens handvatten?quote:Op dinsdag 13 december 2016 21:04 schreef Oksel het volgende:
Ik overweg dit speeltje.
[ afbeelding ]
SRAM X0, RockShox RS1, Rise 60 wielen (SRAM), Tone frame.
Je hebt toch al een carbonnen starre mtb? Waarom dan nog zo'n racebak erbij? Kan je niet beter voor een fully gaan als er toch iets bij moet komen?quote:Op dinsdag 13 december 2016 21:04 schreef Oksel het volgende:
Ik overweg dit speeltje.
[ afbeelding ]
SRAM X0, RockShox RS1, Rise 60 wielen (SRAM), Tone frame.
Oksel heeft ook nog een cyclocrosser. Dit zou . dan zijn 3e racebak worden was ook voor een fully gegaan. Veel meer fun dan nog zo'n racebak erbij.quote:Op donderdag 15 december 2016 21:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Je hebt toch al een carbonnen starre mtb? Waarom dan nog zo'n racebak erbij? Kan je niet beter voor een fully gaan als er toch iets bij moet komen?
Soppend door alle bochten levert je geen KOM opquote:Op donderdag 15 december 2016 22:18 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Oksel heeft ook nog een cyclocrosser. Dit zou . dan zijn 3e racebak worden was ook voor een fully gegaan. Veel meer fun dan nog zo'n racebak erbij.
Dan pak ik m'n crosser.quote:Op donderdag 15 december 2016 21:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Je hebt toch al een carbonnen starre mtb? Waarom dan nog zo'n racebak erbij? Kan je niet beter voor een fully gaan als er toch iets bij moet komen?
Vandaag Craft thermoshirt lange mouw + Gabba 2 korte mouw + armstukken + zomershirt korte mouw erover heen. Was heerlijk warm. Ik val hier op 't forum denk ik vaak in de herhaling maar een Gabba is mijn allerbeste (fietsgerelateerde)investering, ding is echt geniaal. Rond het vriespunt kun je door het gebruiken van diverse laagjes nog steeds aangenaam rond fietsen. Met 15 graden heb ik 'm vaak ook nog aan. Denk dat ik hem 70% van al mijn ritten aan heb. Als er binnenkort nog ergens leuke deal langs komt koop ik mezelf er nog een.quote:Op zaterdag 17 december 2016 20:58 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat voor bovenkleding dragen jullie met dit weer? Ik wil een keer mijn bovenkleding vervangen, op dit moment bestaat het uit een katoenen t-shirt + een gevoerde windjack.
Ja een thermoshirt is bij ritten onder 10 graden voor mij altijd de basislaag. Fiets sowieso altijd met een basislaag ook al is het 30 graden. De jersey waar je naar refereert had ik met dit weer niet gedragen, dat is een zomershirt. Met dit weer heb je gewoon een windstopper nodig welke je warm houdt.quote:Op zondag 18 december 2016 01:31 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Dus onder een jersey zoals dit moet je eigenlijk nog een thermoshirt dragen? Bijv. deze?
En wat vind je van onderstaande jersey? Afritsbare mouwen leek mij wel erg handig. Ik vraag me wel af of dit soort jerseys ook in de zomer kunt gebruiken, dus bij temperaturen die boven de 20 graden liggen.quote:Op zondag 18 december 2016 14:26 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Ja een thermoshirt is bij ritten onder 10 graden voor mij altijd de basislaag. Fiets sowieso altijd met een basislaag ook al is het 30 graden. De jersey waar je naar refereert had ik met dit weer niet gedragen, dat is een zomershirt. Met dit weer heb je gewoon een windstopper nodig welke je warm houdt.
Gore is een van de beste merken wat betreft windstoppers en jacks. Geen idee in welke temperatuurrange hij valt, al lijkt me 20 graden plus niet best om dit ding nog te dragen. Lijkt me dat je dit jack ook wel van 5 graden tot 15 graden kan dragen met een onderlaag net als de Gabba. Gabba is alleen waterafstotend en dit jack niet, voor ongeveer dezelfde prijs.quote:Op zondag 18 december 2016 15:21 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
En wat vind je van onderstaande jersey? Afritsbare mouwen leek mij wel erg handig. Ik vraag me wel af of dit soort jerseys ook in de zomer kunt gebruiken, dus bij temperaturen die boven de 20 graden liggen.
https://www.bikester.nl/497474.html
Thanks! Ga ik morgen maar eens doen danquote:Op zondag 18 december 2016 17:50 schreef Elvander het volgende:
Je hebt in ieder geval geen steekas maar een quickrelease.
Mantel kun je ook mailen met je foto's en type van de fiets, ze zijn daar zo behulpzaam dat ze je eerlijk vertellen wat de juiste optie is.
Je hebt sowieso een QR nodig 135mm achter. Wat voor remmen heb je? Centerlocks of 6gaats? Daar kun je ook problemen mee gaan krijgen. Ook kan ik niet zien of je voor een steekas hebt of ook een QR hebt. Overigens wel een mooie aanbiedingquote:Op zondag 18 december 2016 17:09 schreef very het volgende:
Iemand hier die mij kan helpen?
Ik heb voor mijn Focus Black Forest 29R 4.0 (2014) een nieuw achterwiel nodig. Nu zie ik een leuke aanbieding op Mantel, maar ik weet niks over inbouwbreedtes (voornaaf/achternaaf).
De volgende samenstellingen zijn mogelijk:
• Achterwiel 135 mm quickrelease en voorwiel 100 mm quickrelease
• Achterwiel 135 mm quickrelease en voorwiel 15 mm steekas
• Achterwiel 142x12 en voorwiel 15 mm steekas
Maar goed...dus echt geen idee wat ik hier mee moet
Ik heb ook maar even twee foto's toegevoegd van mijn fiets, wie weet kan iemand die hier wel iets vanaf weet iets mee
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voorwiel heeft ook een QR als ik het goed kan zien op de 2de foto.quote:Op zondag 18 december 2016 21:27 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Je hebt sowieso een QR nodig 135mm achter. Wat voor remmen heb je? Centerlocks of 6gaats? Daar kun je ook problemen mee gaan krijgen. Ook kan ik niet zien of je voor een steekas hebt of ook een QR hebt. Overigens wel een mooie aanbieding
Net antwoord gekregen van mantel: ik heb dusquote:Op maandag 19 december 2016 13:55 schreef BORRREETJEEE het volgende:
29" hebben ze alleen nog met steekas. Wordt hem dus sowieso niet.
Verder vraag ik me ook af wat voor jou het practisch nut is van 24 spaaks straight pull.
Koop gewoon een setje 32 spaaks met gewone spaken.
quote:Op zaterdag 17 december 2016 22:19 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Vandaag Craft thermoshirt lange mouw + Gabba 2 korte mouw + armstukken + zomershirt korte mouw erover heen. Was heerlijk warm. Ik val hier op 't forum denk ik vaak in de herhaling maar een Gabba is mijn allerbeste (fietsgerelateerde)investering, ding is echt geniaal. Rond het vriespunt kun je door het gebruiken van diverse laagjes nog steeds aangenaam rond fietsen. Met 15 graden heb ik 'm vaak ook nog aan. Denk dat ik hem 70% van al mijn ritten aan heb. Als er binnenkort nog ergens leuke deal langs komt koop ik mezelf er nog een.
Aangezien jullie allebei een Gabba hebben, maken jullie in de praktijk vaak gebruik van de afritsbare mouwen?quote:Op zaterdag 17 december 2016 22:51 schreef Oksel het volgende:
Ik heb 3 Gabba's. Kort. Lang. Dun. Top.
Ik heb geen Gabba met afritsbare mouwen. Alleen met korte mouw, en met lange mouw. Met lange mouw kun je op je armen 2e laagje dragen. Met korte mouw kan dat moeilijker omdat je met armstukken werkt.quote:Op woensdag 21 december 2016 23:08 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
[..]
Aangezien jullie allebei een Gabba hebben, maken jullie in de praktijk vaak gebruik van de afritsbare mouwen?
Veel jasjes met afritsbare mouwen zijn gewoon kut, omdat je de ritsen rondom je schouders en bovenarmen voelt, en omdat ze bijna altijd zowel korte mouw als lange mouw zijn. Dus als je de lange mouwen eraf haalt, dan komt daaronder korte mouw tevoorschijn: het eerste deel van je bovenarmen wordt door 2 lagen stof bedekt. Gaat extra zweten en schuren enzo.quote:Op woensdag 28 december 2016 14:20 schreef Soldier2000 het volgende:
Waarom is de Gabba dan met korte mouwen dan eigenlijk zo fijn? Wat is er zo bijzonder aan? Ik dacht dat de afritsbare mouwen dit bijzonder maakte.
Ik ben trouwens aan het rondkijken voor een inner liner met een zeem die ik onder een short kan dragen, waarvan de pijpjes niet omhoog kruipen. Iemand tips?
Had je toevallig deze? http://www.goreapparel.co(...)f-jersey/SWPALP.htmlquote:Op woensdag 28 december 2016 16:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Veel jasjes met afritsbare mouwen zijn gewoon kut, omdat je de ritsen rondom je schouders en bovenarmen voelt, en omdat ze bijna altijd zowel korte mouw als lange mouw zijn. Dus als je de lange mouwen eraf haalt, dan komt daaronder korte mouw tevoorschijn: het eerste deel van je bovenarmen wordt door 2 lagen stof bedekt. Gaat extra zweten en schuren enzo.
Ik had ooit zo'n jasje van gore bikewear, en heb die weggedaan voor een gabba lange mouw.
Korte mouw Gabba of Perfetto komt er ook nog wel een keer denk ik.
quote:Op woensdag 28 december 2016 16:37 schreef Gripper het volgende:
Geloof dat ik een phantom had.
Doet er ook niet toe, een collega heeft m overgenomen en die is er nu blij mee.
Nou ik vroeg het meer omdat ik die jersey toevallig had besteldquote:Op woensdag 28 december 2016 16:37 schreef Gripper het volgende:
Geloof dat ik een phantom had.
Doet er ook niet toe, een collega heeft m overgenomen en die is er nu blij mee.
Hihi, 2 maanden geleden zei ik dit nog, en gisteren ben ik op een fully wezen proefrijdenquote:Op donderdag 15 december 2016 22:22 schreef Gripper het volgende:
[..]
Soppend door alle bochten levert je geen KOM op
Hard rijden > fun
Je huidige mountainbike upgraden lijkt me inderdaad geen verstandig plan, tegenwoordig kun je voor 500-700¤ al een top afgemonteerde 26”er kopen van een aantal jaar geleden. Om dan zoveel geld stuk te slaan op iets van 15jaar oud had ik never gedaan.quote:Op maandag 6 februari 2017 13:54 schreef Gripper het volgende:
[..]
Hihi, 2 maanden geleden zei ik dit nog, en gisteren ben ik op een fully wezen proefrijden
Wat een enorme grijns toverde die op mn gezicht vanaf de eerste meters op een bospaadje.
Nu zit ik wel met een dilemma. Ik rij al 15 jaar op dezelfde MTB: een Giant ATX 880 hardtail. Hoop lol mee gehad, en het frame is nog steeds goed. Alleen ik zou er eens een moderne 2x10 groep op moeten schroeven, de vork een grote revisiebeurt, en een ander setje remmen en wielen. 27.5 zal er niet in passen, dus ik blijf dan bij 26" steken.
Nou ja, 700-800 ben je zo kwijt als je al die bovengenoemde zaken moet aanpakken.
Ik dacht altijd: mn volgende MTB wordt dus gewoon een nieuwe of jong gebruikte carbon 29-er hardtail. lekker licht, Shimano XTR of Sram XX, 8 kg, en rammen maar.
Maar ik heb ook in gedachte om me de komende jaren eens wat meer op mooie enduro ritten / meerdaagse MTB marathons in het Schwarzwald en Alpen te gaan richten. Dan is een fully helemaal niet zo'n gek idee.
Gisteren dus gereden op een Trek Fuel EX8 uit 2015 die ik voor de helft van de nieuwprijs kan overnemen van iemand op marktplaats. mooie fiets, en ik zou m graag willen.
Twijfel nu wel erg of ik moet kiezen voor een meer XC-georienteerde fully, die perfect voor NL, en misschien net-aan geschikt is voor de Alpen, of voor een wat meer All-mountain fiets die iets over gespecificeerd is voor Nederlandse parcoursen, maar zeker heel adequaat voor de Alpen.
keihard rechtuit rijden zal voortaan met die fiets niet de eerste prio zijn: daar heb ik ook al een cyclocrosser voor. Maar ik heb ook wel zin in big fun, en een beetje springen en gek doen. Want uiteindelijk moet je vooral heel blij worden van je fiets toch?
Op de heuvelrug ligt het tegenwoordig ook gelukkig vol met echte MTB trails waar zo'n fiets goed tot zn recht komt.
iemand ideeën, op of aanmerkingen waar ik zeker rekening mee moet houden, of een bepaald merk/ type wat ik niet mag vergeten te proberen?
Als ik nu kijk, zou ik moeten kiezen tussen de volgende modellen:
Specialized Epic, Trek Top Fuel en Cannondale Scalpel (echte XC fullies)
Specialized Camber, Trek Fuel, of Canyon Nerve, Giant Anthem (Enduro / All-mountain)
Mijn broer heeft die! vind echt tof frame..quote:Op dinsdag 7 februari 2017 10:09 schreef Tommeke het volgende:
Specialized Epic FSR Carbon World Cup
Ik was eerst ook sceptisch over een fully, maar nadat ik op dat apparaat had gezeten was ik helemaal om. Helaas heb ik niet de financiën om ff 4k neer te leggen
Niet de WC versie maar deze rijdt ook als een tierelier, maar het is vooral de brain dempers die het 'm doen.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 10:09 schreef Tommeke het volgende:
Specialized Epic FSR Carbon World Cup
Ik was eerst ook sceptisch over een fully, maar nadat ik op dat apparaat had gezeten was ik helemaal om. Helaas heb ik niet de financiën om ff 4k neer te leggen
Eens, maar die variabelen worden ook mede veroorzaakt door de langere veerweg.quote:Op woensdag 8 februari 2017 17:00 schreef knoopie het volgende:
Het verschil tussen een All-Mountain en XC is meer dan alleen maar de veerweg. Bovenbuislengte, stuurpenlengte, balhoofdhoek, zadelbuishoek... De hele geometrie maakt minstens zo veel verschil als die 3cm meer of minder veerweg als het eens onnederlands stijl bergop of bergaf gaat.
Nee. Wat meer informatie over de fiets, staat en wellicht wat foto's? Met deze summiere info kunnen we je denk ik moeilijk helpen.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 10:38 schreef slangpie het volgende:
Goedemorgen mtbers,
Mijn eigen moutainbike is achteraf een beetje miskoop geweest, op de verkeerde dingen gelet. Tijd voor een andere dus. Ik zie nu op een verkoophoekje een tweede hands cube acid competition uit 2011 staan. Iemand ervaring met die fietsen?
Je zal vast wel een nieuwe krijgen.quote:Op zondag 12 februari 2017 13:58 schreef poiuytr het volgende:
Gisteren weer eens een 3U duurrit gemaakt op de mountainbike. Na mijn valpartij van halfjaar geleden, is het nog veel harken op de fiets. Toen ik halfjaar geleden viel was ik in topconditie en woog rond de 81/82kg. Nu is mijn basisconditie ver beneden peil, singletrack van paar honderd meter 1km knallen wil nog wel maar vooral met klimmen merk ik dat ik knetter traag ben. Hartslag kon ik eerder wel mooi vlak houden, nu piekt hij al snel naar 180-190 terwijl ik nog maar paar tandjes over heb achter op de cassette. Weeg nu overigens 87/88 kg, veel werk te doen dus aankomende maanden. Aankomende week als 't weer aantrekt, wil ik eens proberen om van het werk naar huis te fietsen, kortste route is ongeveer 24km. Als ik paar leuke zand en wandelpaden pak kom ik op 30km uit. Doel is om nu wekelijks minimaal 4-5uur te maken.
Eind van de rit liep gisteren niet al te goed af, dit was het resultaat;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Achterbrug is dus gescheurd op de lasnaad! Heb er nog maar 1500km op gemaakt en is nog maar 9 maanden jong. Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Gisteren mail gestuurd naar Canyon, ben benieuwd naar de afloop.
Weekend van 19-20 augustus: Cauberg Challenge (één van de zwaarste en mooie MTB tochten die ik in NL gereden heb. 100 km en 2200 HM, je kan ook 70, 50, 30 rijden die dag.quote:Op woensdag 25 januari 2017 18:37 schreef poiuytr het volgende:
Afgelopen weekend in Limburg geweest en had de mountainbike mee. Route van Valkenburg en Gulpen gereden. Valkenburg is echt droevig en mag de naam mountainbike route mijn inziens niet eens dragen, op de normale stadsfiets is dit ook te rijden. Rijdt gewoon hele stukken door de stad, nog nooit ergens meegemaakt. Geen singletrack gezien. Zijn bijna allemaal brede zandpaden. 3/4 van de route vond ik het welletjes en ben ik weer richting vakantiepark gefietst omdat ik het koud had en niet helemaal fit was. Dag erna Gulpen gereden. Dit was een prachtige route met mooie steile klimmen en dito afdalingen. Ook veel vergezichten over Gulpen en omgeving. Plan was eigenlijk om zondag nog een route te rijden, bijvoorbeeld Epen, maar hier was niet veel tijd meer voor en conditie is nog niet top. Maar besloten om zelf op verkenning te gaan rondom Valkenburg. Veelal wandel en voetgangerspadden gefietst rondom bebost gebied en zo kom je op vele mooiere plekken dan dat de route je laat zien. Aan hoogtemeters en leuke klimmen en afdalingen natuurlijk geen gebrek in Zuid-Limburg maar om dit nou het mountainbike walhalla van Nederland te noemen? . Denk dat het in Utrecht en Twente beter voor elkaar is. Veel meer variatie in de route en zitten ook wel hoogtemeters in. Enigste wat je wellicht mist, wat je in Limburg wel hebt, zijn klimmen waar je 5 minuten over doet en leuke snelle afdaling erna. Maar dit kan ik hier ook perfect opvangen om naar Tecklenburg te rijden 40minuten vanaf Twente, Limburg is voor ons al gauw 2,5 tot 3uur rijden. Geen idee of Valkenburg en Gulpen goede graadmeters zijn voor de rest van Zuid-Limburg, want in parkstad en rondom Maastricht schijnen ook aardig wat routes te liggen welke wellicht wel meer variatie bieden.
Ik heb een Specialized Epic gekocht in 2015. Beste aankoop die ik ooit gedaan heb. Ik merkte dat ik vooral last kreeg van vanalles wanneer ik tochten van meer dan 4 uur maakte. Ook tijdens het klimmen kostte het mij meer energie met een HT.quote:Op maandag 6 februari 2017 13:54 schreef Gripper het volgende:
[..]
Hihi, 2 maanden geleden zei ik dit nog, en gisteren ben ik op een fully wezen proefrijden
Wat een enorme grijns toverde die op mn gezicht vanaf de eerste meters op een bospaadje.
Nu zit ik wel met een dilemma. Ik rij al 15 jaar op dezelfde MTB: een Giant ATX 880 hardtail. Hoop lol mee gehad, en het frame is nog steeds goed. Alleen ik zou er eens een moderne 2x10 groep op moeten schroeven, de vork een grote revisiebeurt, en een ander setje remmen en wielen. 27.5 zal er niet in passen, dus ik blijf dan bij 26" steken.
Nou ja, 700-800 ben je zo kwijt als je al die bovengenoemde zaken moet aanpakken.
Ik dacht altijd: mn volgende MTB wordt dus gewoon een nieuwe of jong gebruikte carbon 29-er hardtail. lekker licht, Shimano XTR of Sram XX, 8 kg, en rammen maar.
Maar ik heb ook in gedachte om me de komende jaren eens wat meer op mooie enduro ritten / meerdaagse MTB marathons in het Schwarzwald en Alpen te gaan richten. Dan is een fully helemaal niet zo'n gek idee.
Gisteren dus gereden op een Trek Fuel EX8 uit 2015 die ik voor de helft van de nieuwprijs kan overnemen van iemand op marktplaats. mooie fiets, en ik zou m graag willen.
Twijfel nu wel erg of ik moet kiezen voor een meer XC-georienteerde fully, die perfect voor NL, en misschien net-aan geschikt is voor de Alpen, of voor een wat meer All-mountain fiets die iets over gespecificeerd is voor Nederlandse parcoursen, maar zeker heel adequaat voor de Alpen.
keihard rechtuit rijden zal voortaan met die fiets niet de eerste prio zijn: daar heb ik ook al een cyclocrosser voor. Maar ik heb ook wel zin in big fun, en een beetje springen en gek doen. Want uiteindelijk moet je vooral heel blij worden van je fiets toch?
Op de heuvelrug ligt het tegenwoordig ook gelukkig vol met echte MTB trails waar zo'n fiets goed tot zn recht komt.
iemand ideeën, op of aanmerkingen waar ik zeker rekening mee moet houden, of een bepaald merk/ type wat ik niet mag vergeten te proberen?
Als ik nu kijk, zou ik moeten kiezen tussen de volgende modellen:
Specialized Epic, Trek Top Fuel en Cannondale Scalpel (echte XC fullies)
Specialized Camber, Trek Fuel, of Canyon Nerve, Giant Anthem (Enduro / All-mountain)
Voor dat geld is een Lux 7.9 race ook een goed alternatief.(https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-cf-7-9-race.html)quote:Op dinsdag 21 februari 2017 17:31 schreef Gripper het volgende:
Ben pas ook even wezen babbelen bij 53-11 in Zaltbommel, die hebben hun eigen merk Apex, en de Apex Reliq is eigenlijk gewoon een heel goeie kopie van de Spec Epic.
Compleet XT afgemonteerde full carbon fiets, Fox dempers, voor dat bedrag wat je noemt, 3700 ¤.
Kans bestaat dat het die fiets dus gaat worden, maar ik wil nog wel met beide goed proefrijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |