abonnement Unibet Coolblue
pi_158125799
Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).

Deel 1: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom
Deel 2: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 2
Deel 3: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 3
Deel 4: F&L / [centraal] Bijbel en christendom #4
Deel 5: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #5
Deel 6: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #6
Deel 7 : F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #7

Links
-Early Christian Writings: Teksten over het vroege christendom
-Biblija.net: De bijbel in allerlei talen en vertalingen
-CCEL.org: Teksten van de kerkvaders tot het concilie van Nicea
-(Link naar discussie over (mogelijke) verwijzingen naar Jezus buiten de bijbel; als iemand een goede link heeft hoor ik dat graag)
pi_158125880
Omdat de nieuwe vertalingen ook corrupt zijn slimmerd en ze het eruit hebben gehaald net als in de bijbel van de Jehova getuigen die hebben het er ook uit gehaald en je als je je bijbel kent dan weet je dat wie toevoegt of afhaalt van de bijbel vervloekt is....
Hier de weergave van Strong's (Textus Receptus):
oti treiV eisin oi marturounteV en tw ouranw o pathr o logoV kai to agionpneuma kai outoi oi treiV en eisin
5:7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

En Jezus=het Woord slimme Aton dus jij kan beter stoppen met het lezen van de bijbel want heeft toch geen nut...je snapt en begrijpt het toch niet...

Johannes 1:1 zegt: "Het Woord was God". Johannes 1:14 zegt: "Het Woord is mens geworden.

Thomas de discipel zei tegen Jezus: "Mijn Heer, mijn God" (Johannes 20:28). Jezus corrigeert hem niet.Neem bijvoorbeeld Jezus' woorden in Johannes 10:30: "De Vader en Ik zijn één".Op het eerste gezicht lijkt Jezus hier niet te beweren dat Hij God is. Maar kijk eens naar de reactie van de Joden op Zijn uitspraak: "Voor een goede daad zullen we u niet stenigen," antwoordden ze, "maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!" (Johannes 10:33).

In het boek Openbaring werd de apostel Johannes door een engel opgedragen om alleen God te aanbidden (Openbaring 19:10). Verscheidene malen in de Bijbelse tekst wordt Jezus aanbeden (Mattheüs 2:11; 14:33; 28:9,17; Lucas 24:52; Johannes 9:38). Hij berispt nooit iemand voor het feit dat ze Hem aanbidden. Als Jezus niet God was, dan zou Hij de mensen verteld hebben dat ze Hem niet mochten aanbidden, zoals de engel in Openbaring gezegd had. Er zijn nog veel meer passages in de Bijbel die spreken over Jezus' Goddelijkheid.

[ Bericht 33% gewijzigd door Doedelzak77 op 09-12-2015 13:11:45 ]
pi_158126143
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 11:50 schreef Doedelzak77 het volgende:
.En Jezus=het Woord slimme Aton dus jij kan beter stoppen met het lezen van de bijbel want heeft toch geen nut...je snapt en begrijpt het toch niet...
Ik wel. Jezus is NIET ' het Woord '. Heb ik nooit beweerd. Zo te zien zijn je verstandelijke vermogens beperkt.
pi_158126228
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 12:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik wel. Jezus is NIET ' het Woord '. Heb ik nooit beweerd. Zo te zien zijn je verstandelijke vermogens beperkt.
Dat is Hij wel er staan genoeg teksten in de bijbel die dat beweren maar jij weet het natuurlijk beter....slimme Aton
pi_158127813
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 12:09 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat is Hij wel er staan genoeg teksten in de bijbel die dat beweren maar jij weet het natuurlijk beter....slimme Aton
Domme Doedelzak, ik wacht nog steeds op EEN verwijzing in de Bijbel. EENTJE maar.
  woensdag 9 december 2015 @ 14:14:15 #6
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158128181
Zelfs de koran zegt dat Jezus het woord van God is
pi_158129650
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:14 schreef Manke het volgende:
Zelfs de koran zegt dat Jezus het woord van God is
Als het in de Koran staat zal dat zeker zo zijn. _O- 8)7
  woensdag 9 december 2015 @ 16:00:52 #8
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158130067
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 15:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Als het in de Koran staat zal dat zeker zo zijn. _O- 8)7
punt is, hoe komt de koran erbij?
pi_158130763
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 16:00 schreef Manke het volgende:
punt is, hoe komt de koran erbij?
Da's een zeer goede vraag. De oudste manuscripten zijn in het Aramees geschreven en later vertaald in het Koefi wat een voorloper was van het Arabisch schrift. De bron hiervan zijn de verketterde christelijke ' scholen ' uit de 4e eeuw zoals bv. de meest bekende, het Arianisme en het Nestorianisme. Deze ' scholen ' zijn toen uitgeweken tot buiten het Romeinse Rijk zoals Syrië en het Arabisch schiereiland. Deze helleens-joodse scholen hadden zeer veel bijval onder de stamhoofden en de plaatselijke hoven. De leer van Arius bv. verwierp het idee dat Jezus God was. Dit is de reden waarom je dit ook terugvind in de Koran.

  woensdag 9 december 2015 @ 18:10:17 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158132546
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 13:49 schreef ATON het volgende:
Domme Doedelzak, .....
Het allitereert wel lekker.. :P
pi_158133387
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 13:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Domme Doedelzak, ik wacht nog steeds op EEN verwijzing in de Bijbel. EENTJE maar.
Heb ik je al eerder gegeven of was je dat alweer vergeten...het Woord "is vlees geworden" in Jezus Christus.Over Jezus Christus schrijft Johannes: "het Woord is vleesgeworden". Jezus kan dus afgekort "het Woord" worden genoemd.En dat Woord was God.Jezus Christus is God! Dat is exact wat de tekst in 1 Timótheüs 3 : 16 ook laat zien: God is geopenbaard in het vlees.

In den beginne was het Woord, en het Woord was BIJ God, en het Woord was God
En nu, Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.

[ Bericht 11% gewijzigd door Doedelzak77 op 09-12-2015 19:08:59 ]
pi_158134531
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 18:49 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Heb ik je al eerder gegeven of was je dat alweer vergeten...het Woord "is vlees geworden" in Jezus Christus.Over Jezus Christus schrijft Johannes: "het Woord is vleesgeworden". Jezus kan dus afgekort "het Woord" worden genoemd.En dat Woord was God.Jezus Christus is God! Dat is exact wat de tekst in 1 Timótheüs 3 : 16 ook laat zien: God is geopenbaard in het vlees.
Rare conclusie. Waar jij vandaan dat het Woord Jezus was ? Waar haal jij vandaan dat Jezus God is? Waar haal jij vandaan dat Timotheus het heeft over Jezus ? Zie je zelf niet dat dit conclusies zijn die enkel jij maakt?

quote:
In den beginne was het Woord, en het Woord was BIJ God, en het Woord was God
Waar zie jij ergens in deze geijkte openingszin Jezus verschijnen ? Maak dat eens duidelijk.
  woensdag 9 december 2015 @ 19:56:44 #13
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158135387
Letterlijk alle christenen trekken die conclusie, je kan beter uitleggen wie of wat er anders bedoeld wordt in johannes 1. Wij christenen achten namelijk de bijbel voldoende, maar jij bent bekend met andere geschriften, bleek. Maar je weet precies wat we geloven en waarom, dus het is aan jou om te vertellen waar wij het fout hebben.

Dus: het woord was God en met God en werd vlees, wat wordt er hier dan mee bedoeld? Het is geen fabricatie, het moet ergens op gebaseerd zijn.
  woensdag 9 december 2015 @ 20:40:19 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158136883
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 19:56 schreef Manke het volgende:
Letterlijk alle christenen trekken die conclusie,
Nee hoor. Zeker niet. JG niet bv.
  woensdag 9 december 2015 @ 20:44:41 #15
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158137023
[7] Want* er zijn drie* getuigen, [8] de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Liefde voor God
  woensdag 9 december 2015 @ 20:53:32 #16
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158137343
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 20:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee hoor. Zeker niet. JG niet bv.
die bedoel ik dus ook, ow ja, die zeggen 'het woord was een god' oid,
maar ze bedoelen er ook Jezus mee. Volgens mij is het enige verschil dat ze niet in het kruis geloven (maar martelpaal) en dat Jezus een engel is.
  woensdag 9 december 2015 @ 20:58:32 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158137555
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 20:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[7] Want* er zijn drie* getuigen, [8] de geest, het water en het bloed, en deze drie stemmen overeen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh nu het water ook?
  woensdag 9 december 2015 @ 21:04:34 #18
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158137776
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 20:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh nu het water ook?
Het water is de christus de eeuwige die niet dood kan. Bloed betekend dat hij mens is geworden en kan sterven. Water betekend dus dat er in Jezus een andere zit, een eeuwig water, de eeuwige bron dat is de Vader, God. Het bloed is echter ook deel van Jezus de Jezus die dood kan gaan.

Derhalve mag je er al vanuit gaan dat deze twee, 1 zijn. Dan is het stapje naar de heilige geest klein.
Liefde voor God
  woensdag 9 december 2015 @ 21:09:17 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158137936
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:04 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Water betekend dus dat er in Jezus een andere zit, een eeuwig water, de eeuwige bron dat is de Vader, God.
Haal ik er niet uit. Dit is krompraat. Er staat dat hij gekomen is mèt water en bloed. En dóór water en bloed. Niet dat hij het is.

Tevens staat er dat Jezus de zoon van God is. Niet God zelf, dan had dat er wel gestaan. Maar dat staat nergens in de bijbel.

Jezus zegt overigens zelf als iemand hem goede meester noemt: "waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve de Vader."

Klare taal.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 09-12-2015 21:14:46 ]
  woensdag 9 december 2015 @ 21:15:49 #20
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158138140
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Haal ik er niet uit. Dit is krompraat.
Johannes1 :
[12] Aan diegenen die Hem toch opnamen, heeft Hij het vermogen gegeven om kinderen te worden van God: aan hen die geloven* in zijn naam. [13] Niet langs de weg van het bloed, niet door de begeerte van het vlees of door mannelijk streven, maar uit God zijn ze geboren.

Johannes 4:’
[13] Jezus antwoordde: ‘Iedereen die drinkt van dit water, krijgt weer dorst, [14] maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel: het water dat Ik hem zal geven, zal in hem opborrelen als een bron van eeuwig leven.’ [15] ‘

Jezus heeft dus duidelijk iets met bloed en water, het water ontleent hij van de Vader, het bloed is zijn lichamelijke lichaam. Althans zo zie ik dat. Ik kan het totaal fout hebben.
Liefde voor God
  woensdag 9 december 2015 @ 21:19:14 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158138234
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:15 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Johannes1 :
[12] Aan diegenen die Hem toch opnamen, heeft Hij het vermogen gegeven om kinderen te worden van God: aan hen die geloven* in zijn naam. [13] Niet langs de weg van het bloed, niet door de begeerte van het vlees of door mannelijk streven, maar uit God zijn ze geboren.

Johannes 4:’
[13] Jezus antwoordde: ‘Iedereen die drinkt van dit water, krijgt weer dorst, [14] maar wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel: het water dat Ik hem zal geven, zal in hem opborrelen als een bron van eeuwig leven.’ [15] ‘

Jezus heeft dus duidelijk iets met bloed en water, het water ontleent hij van de Vader, het bloed is zijn lichamelijke lichaam. Althans zo zie ik dat. Ik kan het totaal fout hebben.
Lees even mijn aanvulling.
  woensdag 9 december 2015 @ 21:25:10 #22
437551 Sneeuw-Leeuw
Liefde voor Jezus
pi_158138434
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lees even mijn aanvulling.
Hmm de zoon van God, bedoel je dat gedeelte? Daar zit hem het lastige. In die zin, zijn wij ook allemaal zonen van God. Ook Adam, ook Eva. Als Jezus de zoon van God is en Maria de moeder, de heilige geest bezwangerde Maria, dus dan zou Jezus de zoon van de heilige geest moeten zijn maar hij zegt van God.

Verder is het lastig te begrijpen wat Jezus zelf bedoelt zijn eigen volgelingen begrijpen hem vaak geen eens, daarom vind ik de bijbel zo lastig en kijk ik liever naar de mysticus.

Johannes 14:9-14

En Jezus weer: ‘Ik ben al zo lang bij jullie, Filippus, en je hebt Me nog niet leren kennen? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Hoe kun je dan nog zeggen: “Laat ons de Vader zien”? [10] Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij? De woorden die Ik tot jullie spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf: het zijn daden van de Vader, die in Mij blijft. [11] Geloof Me toch: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij; of geloof het anders op grond van de daden. [12] Waarachtig*, Ik verzeker jullie: wie in Mij gelooft, zal de daden die Ik verricht, ook zelf verrichten; ja nog grotere zal Hij verrichten, want zelf ga Ik naar de Vader, [13] maar wat jullie zullen vragen in mijn naam, zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon. [14] Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.

Ik ben de zoon van mijn vader, maar mijn vader zit niet in mij... Dus er is hier wel iets aan de hand dat zeer curieus is.
Liefde voor God
pi_158138717
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 19:56 schreef Manke het volgende:
Letterlijk alle christenen trekken die conclusie, je kan beter uitleggen wie of wat er anders bedoeld wordt in johannes 1. Wij christenen achten namelijk de bijbel voldoende, maar jij bent bekend met andere geschriften, bleek. Maar je weet precies wat we geloven en waarom, dus het is aan jou om te vertellen waar wij het fout hebben.
Dat is een vraag die via dit forum niet gemakkelijk te beantwoorden is. Normaal gezien heeft men daar een hele verhandeling voor nodig.
Om te beginnen heeft het evangelie van Marcus weinig gemeen met dat van Johannes, behalve het hoofdpersonage. ( de 2 overige zijn minder belangrijk en zijn zowat een spin off van Marcus )
Marcus' motief is de Romeinse joodse gemeenschap uit de wind te zetten net na de val van Jeruzalem. Meer over Marcus? : http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=370
Johannes is zowat 50 jaar later geschreven en zie je al sterke gnostiek aanwezig. Een mooi voorbeeld is de verhulde boodschap in de prozaïsche opening van zijn evangelie.

In het kort:
quote:
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Hier heeft de auteur het over het begin wat christenen H.Geest noemen. In de brontekst staat er niet Woord, maar Logos. In deze context is dit de principiële gedachte van God, zijn Wijsheid ( logica ). Eenvoudig gezegd : ' He, ik heb een idee. Ik ga de kosmos scheppen met alles erop en eraan.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Logos
quote:
Dit was in den beginne bij God.
.....en daar begon het mee.
quote:
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
En dat allemaal in 6 dagen. Wij zouden zeggen : Doe het met Gamma. :+

quote:
In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
In Genesis spreekt men van de boom van Kennis van goed en kwaad ( licht en duisternis ).

quote:
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
De duisternis is niet zo gesteld op het licht. Kwaad heeft het niet zo op het goede begrepen.
En nu kondigt de auteur zichzelf aan wat vermoedelijk deels een later toevoegsel is. Dit evangelie is door meerdere auteurs geschreven over een tijdspanne van ongeveer 20 jaar.
quote:
Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
Wat er wel stond was : Er was een MENS van God gezonden.
En dit geeft ook een meer logische aansluiting op :

quote:
Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
De naam was niet Johannes, maar Jezus. Hij kwam getuigen over de waarheid en iedereen zou hem geloven.
quote:
Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
De reden voor het bijvoegen van Johannes na ' er was een mens van God gezonden ' is deze laatste zin.: HIJ WAS HET LICHT NIET, HIJ KWAM ENKEL GETUIGEN OVER HET LICHT.

Het zijn deze latere kleine ingrepen die een totale wending kunnen geven aan de betekenis. Om dit te ontdekken moet men filoloog zijn en het Grieks en het Aramees onder de knie hebben. Met enkel de Bijbel te lezen kom je geen stap verder.
  woensdag 9 december 2015 @ 21:39:35 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_158138815
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:25 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:

[..]

Hmm de zoon van God, bedoel je dat gedeelte? Daar zit hem het lastige. In die zin, zijn wij ook allemaal zonen van God. Ook Adam, ook Eva.
^O^ Sterker nog, wij zijn ALS God. Kennende goed en kwaad, volgens Genesis.
quote:
Als Jezus de zoon van God is en Maria de moeder, de heilige geest bezwangerde Maria, dus dan zou Jezus de zoon van de heilige geest moeten zijn maar hij zegt van God.
Marcus, het oer-evangelie, zwijgt daarover. De maagdelijke geboorte is bedacht door de latere evangelie-schrijvers. Ook Paulus, die zijn brieven eerder schreef dan de evangeliën bestonden, heeft het daar nooit over. Hij weet daar niets van.
quote:
Verder is het lastig te begrijpen wat Jezus zelf bedoelt zijn eigen volgelingen begrijpen hem vaak geen eens, daarom vind ik de bijbel zo lastig en kijk ik liever naar de mysticus.

Johannes 14:9-14

En Jezus weer: ‘Ik ben al zo lang bij jullie, Filippus, en je hebt Me nog niet leren kennen? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Hoe kun je dan nog zeggen: “Laat ons de Vader zien”? [10] Geloof je niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij? De woorden die Ik tot jullie spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf: het zijn daden van de Vader, die in Mij blijft. [11] Geloof Me toch: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij; of geloof het anders op grond van de daden. [12] Waarachtig*, Ik verzeker jullie: wie in Mij gelooft, zal de daden die Ik verricht, ook zelf verrichten; ja nog grotere zal Hij verrichten, want zelf ga Ik naar de Vader, [13] maar wat jullie zullen vragen in mijn naam, zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon. [14] Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.

Ik ben de zoon van mijn vader, maar mijn vader zit niet in mij... Dus er is hier wel iets aan de hand dat zeer curieus is.
Zoek Jezus in jezelf.
pi_158141218
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is een vraag die via dit forum niet gemakkelijk te beantwoorden is. Normaal gezien heeft men daar een hele verhandeling voor nodig.
Om te beginnen heeft het evangelie van Marcus weinig gemeen met dat van Johannes, behalve het hoofdpersonage. ( de 2 overige zijn minder belangrijk en zijn zowat een spin off van Marcus )
Marcus' motief is de Romeinse joodse gemeenschap uit de wind te zetten net na de val van Jeruzalem. Meer over Marcus? : http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=370
Johannes is zowat 50 jaar later geschreven en zie je al sterke gnostiek aanwezig. Een mooi voorbeeld is de verhulde boodschap in de prozaïsche opening van zijn evangelie.

In het kort:

[..]

Hier heeft de auteur het over het begin wat christenen H.Geest noemen. In de brontekst staat er niet Woord, maar Logos. In deze context is dit de principiële gedachte van God, zijn Wijsheid ( logica ). Eenvoudig gezegd : ' He, ik heb een idee. Ik ga de kosmos scheppen met alles erop en eraan.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Logos

[..]

.....en daar begon het mee.

[..]

En dat allemaal in 6 dagen. Wij zouden zeggen : Doe het met Gamma. :+

[..]

In Genesis spreekt men van de boom van Kennis van goed en kwaad ( licht en duisternis ).

[..]

De duisternis is niet zo gesteld op het licht. Kwaad heeft het niet zo op het goede begrepen.
En nu kondigt de auteur zichzelf aan wat vermoedelijk deels een later toevoegsel is. Dit evangelie is door meerdere auteurs geschreven over een tijdspanne van ongeveer 20 jaar.

[..]

Wat er wel stond was : Er was een MENS van God gezonden.
En dit geeft ook een meer logische aansluiting op :

[..]

De naam was niet Johannes, maar Jezus. Hij kwam getuigen over de waarheid en iedereen zou hem geloven.

[..]

De reden voor het bijvoegen van Johannes na ' er was een mens van God gezonden ' is deze laatste zin.: HIJ WAS HET LICHT NIET, HIJ KWAM ENKEL GETUIGEN OVER HET LICHT.

Het zijn deze latere kleine ingrepen die een totale wending kunnen geven aan de betekenis. Om dit te ontdekken moet men filoloog zijn en het Grieks en het Aramees onder de knie hebben. Met enkel de Bijbel te lezen kom je geen stap verder.
Jij wil op eigen houtje de bijbel verklaren met andere boeken erbij die door mensen geschreven zijn en dan wil jij het Woord onderuit halen die geschreven is door onze Maker....je zal altijd falen en jij gelooft ook nog dat mits je Grieks of Aramees kent je Gods woord niet zal kennen en moet je minimaal filoloog zijn haha hoe dom moet je dan wel niet zijn.God wil dat iedereen zijn woord aanneemt en dat niemand verloren gaat,maar in andere talen dan die 2 zal nooit iemand slagen en kom je geen stap verder,dacht je nou echt dat het zo werkt...stap 1 geloof in God en zijn offer,dat het bloed van Jezus gevloeid heeft ook voor jou zonden en daarmee heeft betaald voor iedereen die hem aanneemt en stap 2 lees zijn Heilige Woord en geloof het....je visie slaat echt totaal nergens op en het is dweilen met de kraan open ook,dus discussiëren met jou over de bijbel is onmogelijk....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')