abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158008012
*Wordt mogelijk nog aangevuld*

[ Bericht 56% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2015 13:11:51 ]
pi_158008039



Virgin presses 747 jumbo into space action
Sir Richard Branson is reassigning one of his old Virgin Atlantic 747-400 jumbos to the service of space.
The jet will be the launch platform for the satellite rocket being developed by another of the entrepreneur's companies - Virgin Galactic.

The 747 will carry this booster to high altitude where it will be released to ignite its engine and go into orbit.

Jumbos have long played a role in space activity, most famously to transport Nasa's old shuttles across America.

Virgin Galactic will be air-launching a tourist spaceplane from underneath a jet vehicle, and originally had planned for the satellite rocket to use the same platform.

But the performance requirements of the booster have driven engineers to seek an alternative carrier.

Earlier this year, they announced they would be increasing the payload capability of the forthcoming rocket after consultations with prospective customers - a jump from 120kg of satellite payload to 200kg, into a standard orbit.

That meant stretching the tanks on the booster to accommodate more propellant, and, as a consequence, its mass and length had to increase.

The old 747-400 jumbo can handle this. Coincidentally, it used to fly in its Virgin Atlantic livery under the nickname "Cosmic Girl". It will now get a new paint job in the Virgin Galactic colours.

"The Boeing 747 has a very special place in my heart: we began service on my first airline, Virgin Atlantic, with just one leased 747," Sir Richard said in a statement.

"I never imagined that today one of our 747s would get a second chance and help open access to space. I'm absolutely thrilled that Cosmic Girl can stay in the Virgin family - and truly live up to her name!"

Virgin Galactic is calling its satellite booster LauncherOne.

It intends to debut the liquid oxygen/kerosene rocket in 2016 or 2017, selling missions for under $10m. The company believes that with this price it can grab a major share of the market for launching small satellites.

Already, it has done a deal with satellite telecommunications company OneWeb. This British Channel Islands-based outfit has ordered at least 39 LauncherOnes to orbit up to two spacecraft at a time.

One of the advantages of an air-launch model for satellites is the freedom to base the carrier jet at many locations. It is not restricted to a fixed pad location.

"Air launch enables us to provide rapid, responsive service to our satellite customers on a schedule set by their business and operational needs, rather than the constraints of national launch ranges," said George Whitesides, Virgin Galactic CEO.

"Selecting the 747 airframe provides a dedicated platform that gives us the capacity to substantially increase our payload to orbit without increasing our prices."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Cosmic Girl" is de naam van G-VWOW; een 747-400 met bouwjaar 2001 dat op 23 oktober uit de vloot werd gehaald. Is opgeslagen in San Antonio waar deze persconferentie ook werd gehouden.

  vrijdag 4 december 2015 @ 13:22:26 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158008326
Ik moest gelijk hier aan denken:

So we just called him Fred
  vrijdag 4 december 2015 @ 15:34:56 #4
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158011239
Het is natuurlijk nog maar een "Artist Impression", maar wat een gave paintjob om zo een betrekkelijk oud toestel er weer als nieuw uit te laten zien _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_158011573
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:22 schreef FredvZ het volgende:
Ik moest gelijk hier aan denken:

[ afbeelding ]
Ik hier aan:
(Omdat ze deze constructie in de vleugel voor die booster gaan gebruiken)


quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:34 schreef flipsen het volgende:
Het is natuurlijk nog maar een "Artist Impression", maar wat een gave paintjob om zo een betrekkelijk oud toestel er weer als nieuw uit te laten zien _O_
Real-life dan maar? :P

General Electric testbed; de 25e 747 van de productielijn en meer dan 45 jaar oud, maar ziet eruit als nieuw:



Mooi inderdaad.

[ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2015 15:57:38 ]
pi_158011974
Stoelen van Qatar Airways zijn niet goedgekeurd. Houten kont krijg ik ervan. Bah.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 6 december 2015 @ 00:38:56 #8
348984 wiijntje
in vino veritas
pi_158047818
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 december 2015 23:39 schreef Iemand91 het volgende:
Zo hé. :9

[ afbeelding ]
op de een of andere manier is de livery van dit toestel bijzonder mislukt, die twee "bogen" of wat daarop moet lijken kloppen niet helemaal... jammer
pi_158077837
De 3e 787-9 voor KLM op de productielijn. Verwachte rollout is volgende week woensdag.



PH-BHD zal de allerlaatste 787 zijn die van die productielijn zal rollen.
Deze zal hierna worden omgebouwd voor de productie van de nieuwe 777X-toestellen.

De productie van de 787 zal doorgaan op de andere productielijn in dezelfde fabriek waarvan de productie opgeschroefd zal worden zodat deze uiteindelijk evenveel toestellen produceert als beide lijnen nu samen doen. Daarnaast bouwt Boeing de 787 natuurlijk ook nog in Charleston.
  maandag 7 december 2015 @ 13:35:06 #10
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158077946
Hoe lang ongeveer duurt het bouwen van één vliegtuig (zeg een 747 of 787)?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158078053
quote:
7s.gif Op maandag 7 december 2015 13:35 schreef donroyco het volgende:
Hoe lang ongeveer duurt het bouwen van één vliegtuig (zeg een 747 of 787)?
Als we final assembly aanhouden (dus op bovenstaande productielijn de aangevoerde onderdelen aan elkaar koppelen) dan hebben de eerste 2 KLM 787's (PH-BHA en -BHC) er 27 dagen over gedaan (load date t/m rollout)
  maandag 7 december 2015 @ 14:02:47 #12
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158078762
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:39 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Als we final assembly aanhouden (dus op bovenstaande productielijn de aangevoerde onderdelen aan elkaar koppelen) dan hebben de eerste 2 KLM 787's (PH-BHA en -BHC) er 27 dagen over gedaan (load date t/m rollout)
Wel snel.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158079552
quote:
11s.gif Op maandag 7 december 2015 14:02 schreef donroyco het volgende:
Wel snel.
Wel bedenken dat de onderdelen natuurlijk aangeleverd worden en het op die lijn een kwestie is van alles in/aan elkaar koppelen. (simpel gezegd natuurlijk ;) )
En na rollout volgt natuurlijk nog allerlei tests, paintjob, testvluchten etc. etc.

Momenteel rollen er 10 787's per maand van de productielijnen (de drie lijnen bij elkaar) wat op moet lopen naar 14 p/maand aan het einde van dit decennium.
Ter vergelijking; per maand rollen er 42 A320's en 737's van de lijnen wat op moet lopen naar 50 p/maand voor de A320 in begin 2017 en 52 p/maand aan het einde van 2018 voor de 737.
Beide fabrikanten claimen dat ze de productie kunnen opschroeven naar ruim 60 stuks p/maand.

Dat in schril contrast met de 747-8; per maart 2016 zal daar maar 1 p/maand van de lijn rollen.
De A380 doet zo'n 2.5 stuks p/maand wat ook zal teruglopen met de jaren aangezien de orders opdrogen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2015 14:34:28 ]
pi_158094034
Op naar Frankrijk! :Y)

Take your seat on board the AF747 tribute flight for an exceptional tour of France!

On 14 January 2016, Air France is offering its customers a unique experience on board an exceptional tribute flight over France and its legendary landmarks!

More than 45 years after the first flight from Paris to New York on 3 June 1970 by the aircraft affectionately known as the Jumbo Jet, the Company salutes with emotion the last flight of this legendary and easily-recognizable aircraft.

Flight AF747 will take off at 11:30am from Paris-Charles de Gaulle for a unique experience: Business class lunch and champagne for all, with an inflight commentary including a tour of France’s history and legendary landmarks.

On arrival at Paris-Charles de Gaulle, the passengers of flight AF747 will be invited to discover the Company’s aircraft maintenance workshops and share a tribute drink at the foot of the aircraft.

As from 7 December 2015, customers can book their ticket on board flight AF747 by calling 01 56 93 70 28 (+33 1 56 93 70 28 from outside France) from 10am to 5pm from Monday to Friday. The fare is fixed at ¤220 for the entire cabin.

Air France’s 747: a showcase of modern innovations
Since the early seventies, the Boeing 747 has been a showcase of modern innovations and has revolutionized air transport. Air travel became more widespread and we entered an era of mass tourism. For cargo, the Boeing 747 had pressurized holds, which were ventilated and protected against fire. Four times larger than the previous generation of Boeing, the 707, they could carry 122 tons of cargo!

One of the first airlines to operate this aircraft, Air France made it the flagship of its long-haul fleet: New York, Montreal, the French West Indies, Reunion, Asia ... most of the Company's destinations have been served by the Jumbo.

In the cabin, Air France started innovating from the early seventies and changed its DNA to better serve its customers. The role of chief purser was created to coordinate the service and attention paid to customers in this aircraft which could carry up to 500 passengers. Inflight cuisine was of great importance, with menus designed by great French chefs: Paul Bocuse, Gaston Lenôtre and Pierre Troisgros, who forged exclusive partnerships with Air France. Finally, the cabin interior was designed by Pierre Gautier-Delaye, who paid particular attention to the comfort of the seat cushions and seatbacks.

Today, this adventure and the aircraft’s DNA is naturally being handed on to the 65 Boeing 777, equipped (or being equipped) with the Company’s new long-haul cabins: designer suites in the La Première cabin, a cocoon in the sky in the Business cabin and new redesigned seats in Premium Economy and Economy for optimal travel comfort.

Air France La Saga: the benchmark historical website
To celebrate this event and this chapter of Air France’s history, the Company is unveiling its new-look benchmark historical website: airfrancelasaga.com

To travel through the Company’s rich heritage, the website has had a complete makeover. With videos and photos, Air France is reliving its history, its professions, its fleet, its network and the attention it has always paid to its customers.

Follow the event on Twitter with #AF747

  maandag 7 december 2015 @ 23:53:40 #15
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158096016
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 22:36 schreef Iemand91 het volgende:
Op naar Frankrijk! :Y)
Helaas is mijn Frans geheel en al "down the drain" sinds ik Spaans ben gaan spreken. En de Fransen kennende, zullen ze geen tweetalige programma´s aanbieden :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 8 december 2015 @ 13:57:21 #16
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_158104591
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Iemand91 het volgende:
De 3e 787-9 voor KLM op de productielijn. Verwachte rollout is volgende week woensdag.

[ afbeelding ]

PH-BHD zal de allerlaatste 787 zijn die van die productielijn zal rollen.
Deze zal hierna worden omgebouwd voor de productie van de nieuwe 777X-toestellen.

De productie van de 787 zal doorgaan op de andere productielijn in dezelfde fabriek waarvan de productie opgeschroefd zal worden zodat deze uiteindelijk evenveel toestellen produceert als beide lijnen nu samen doen. Daarnaast bouwt Boeing de 787 natuurlijk ook nog in Charleston.
Zit er verschil tussen een 787-9 die in Everett van de band rolt en een 787-9 die in Charleston in elkaar geschroefd wordt? (reputatie? prijs? kwaliteit? restwaarde?)
En bepaalt een luchtvaartmaatschappij zelf van welke productielijn ze hun 787 willen ontvangen?
pi_158105526
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585

Wat is dit voor vreemd bericht?
Wierd... Volgens airframes.org staan de ARM en ARH geregistreerd bij Air Atlanta Islandic en de ARN bij Malaysian AS Kargo. Waarbij de ARM door Islandic is gekocht van Malaysian in 2006 en de ARN door Malaysian van Islandic in 2003. Maar de site van Islandic zegt weer dat ze alleen 6 747-4F/SF in de vloot hebben, malaysian zegt dat op hun site trouwens ook.

Misschien goedkoper om te laten staan dan om zelf af te voeren...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_158105815
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 december 2015 13:57 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Zit er verschil tussen een 787-9 die in Everett van de band rolt en een 787-9 die in Charleston in elkaar geschroefd wordt? (reputatie? prijs? kwaliteit? restwaarde?)

En bepaalt een luchtvaartmaatschappij zelf van welke productielijn ze hun 787 willen ontvangen?
De final assembly in Charleston is nog relatief nieuw en heeft dus nog wat opstartproblemen.
Ook was quality control daar minder en zijn wel eens 787's naar Everett gevlogen voor extra controle.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585

Wat is dit voor vreemd bericht?
Daar heb ik het vorig jaar op Tweakers al eens over gehad.

Alle drie ergens in 2009/2010 uit de vloot van Air Atlanta Icelandic gegaan. (kisten werden geleased aan maatschappijen) en opgeslagen op die luchthaven.
Mogelijk in handen gekomen van slopers o.i.d. die nu failliet zijn of 'verdwenen'.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2015 15:34:38 ]
  dinsdag 8 december 2015 @ 15:22:04 #20
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_158106626
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:38 schreef Karstman het volgende:

[..]

Wierd... Volgens airframes.org staan de ARM en ARH geregistreerd bij Air Atlanta Islandic en de ARN bij Malaysian AS Kargo. Waarbij de ARM door Islandic is gekocht van Malaysian in 2006 en de ARN door Malaysian van Islandic in 2003. Maar de site van Islandic zegt weer dat ze alleen 6 747-4F/SF in de vloot hebben, malaysian zegt dat op hun site trouwens ook.

Misschien goedkoper om te laten staan dan om zelf af te voeren...
Alle 3 zijn/waren eigendom van Air Atlanta, die ze weer verhuurde aan derden. MAS heeft een jaar of 10 geleden wel gebruik gemaakt van deze 3 kisten, maar is er nooit eigenaar van geweest.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_158107034


PZ-TCP, de oude Airbus A340-300 van Surinam Airways is momenteel onderweg naar (waarschijnlijk) haar laatste rustplaats Pinal Airpark in Arizona. (http://www.flightradar24.com/SLM3001/8352141)
Tweaker CyberBomb stond haar al op te wachten:



En een heerlijk stukje PR:

Extra controle nieuwe kist SLM
quote:
PARAMARIBO - Het nieuwe vlaggenschip van de SLM, een Airbus A340-313, laat langer dan gepland op zich wachten. De machine en bijbehorende documentatie worden extra gecontroleerd om de veiligheid te kunnen garanderen. “De geschiedenis van het vliegtuig wordt grondiger nagegaan”, aldus Gerard Brunings, voorzitter van de raad van commissarissen van de SLM.

De kist komt volgens hem uit China, waar andere procedures gelden om alle onderhoudswerkzaamheden te registreren dan internationaal gangbaar. Daardoor moesten alle zaken opnieuw worden nagegaan. "Er is niets ernstigs aan de hand. Het gaat vooral om informatie over de onderhoudsgeschiedenis van de machine die in China is vastgelegd."

Brunings verduidelijkt dat de extra controle noodzakelijk is om te voldoen aan internationale veiligheidsstandaarden voor de luchtvaart. Dit is belangrijk voor de certificering van de machine, opdat ze ingezet kan worden. Hij is ervan overtuigd dat alle procedures tussen de SLM en Airbus, de eigenaar van het vliegtuig met registratienummer PZ-TCP, binnen een week tot twee afgerond zullen zijn. De SLM verwacht dat de openingsvlucht vóór het eind van het jaar zal plaatsvinden.

Een minpunt is dat de SLM extra geld moet uitgeven om een andere kist, een A330-400 van het bedrijf Hi-Fly compleet met bemanning, in te huren voor de vluchten tussen Paramaribo en Amsterdam. "Het kost inderdaad veel meer geld", zegt Brunings. De nieuwe machine kon niet gelijk ingezet worden na vertrek van de 'Palulu' die de afgelopen zes jaar is ingezet op de Mid-Atlantische Route, dat is tussen Paramaribo en Amsterdam.
  dinsdag 8 december 2015 @ 16:14:27 #22
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_158107708
A330-400 :D
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_158109400
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden.
--
pi_158109805
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:32 schreef inkjet het volgende:
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden.
Gaat voor een c-check;)
pi_158109860
Ah, dat is minder heftig! Het prijsverschil is kennelijk de roundtrip waard.
--
pi_158109946
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:55 schreef inkjet het volgende:
Ah, dat is minder heftig! Het prijsverschil is kennelijk de roundtrip waard.
Of geen capaciteit op dit moment, zou ook zomaar eens kunnen.
pi_158110858
Duidelijk. Druk programma met new livery's, phase-outs en meer.
--
pi_158111002
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:32 schreef inkjet het volgende:
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden.
-BFG heeft in 2013 nog een D-check gehad dus die heeft ze eerst nog niet nodig.
En voor haar is nog geen datum bekend dat ze uit de vloot gaat (althans; niet bij mij)
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:58 schreef Mikey92 het volgende:
Of geen capaciteit op dit moment, zou ook zomaar eens kunnen.
Voert KLM E&M nog C-check uit op de vloot en zo ja; welke types?
Want D-checks voeren ze al jaren niet meer uit op de 747.

quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Komende nacht kunnen we de klokken een uur achteruit zetten en dat betekent dus ook dat het winterseizoen begint in de luchtvaart. Ik beperk mij in deze post tot wat er op Schiphol gaat gebeuren of veranderen.
(en vooral long-haul)

- KLM: Na het nucleair akkoord met akkoord met Iran kan het zijn dat Air France en KLM weer naar Teheran gaan vliegen. Begin 2013 stopte KLM met de vluchten naar Teheran (uitgevoerd met de MD-11; naar eigen zeggen leverde het niet meer genoeg op) en Air France stopte in 2008.
KLM zou mogelijk al in januari weer naar Teheran gaan vliegen.
Is (voorlopig?) dus Air France geworden:

Air France hervat route naar Teheran
quote:
PARIJS - Air France gaat vanaf volgend jaar april drie keer per week naar de Iraanse hoofdstad Teheran vliegen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij dinsdag gemeld. Tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat de luchtvaartmaatschappij vanaf juni 2016 Parijs Orly met New York gaat verbinden.

De vluchten naar Teheran worden op woensdag, vrijdag en zondag uitgevoerd. In oktober 2008 zette de luchtvaartmaatschappij de vluchten tussen Parijs en de Iraanse hoofdstad stop. New York wordt vanaf luchthaven Orly dagelijks aangevlogen. Op deze route zet de zustermaatschappij van KLM een Boeing 777-200ER in.


[ Bericht 42% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2015 18:52:21 ]
pi_158112627
Momenteel 1 c-lijn in hangar 14 en 1 c-lijn/uitfasering in hangar 12 en nog een modificatielijn(cabine) in 14.

Volgens mij is dit de 1e 747 die naar buitenland gaat voor een c check. Maar zal denk ik komen door de capaciteit.

Werk zelf als inhuur in hangar 11
  Moderator dinsdag 8 december 2015 @ 20:55:29 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158115220
Iemand toevallig één of meerdere 747-200('s) kwijt?

http://www.aerotelegraph.(...)n-kuala-lumpur-jumbo
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 9 december 2015 @ 00:21:14 #31
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158121756
Beetje aan het zoeken voor mijn moeder, zie ik opeens voor een vlucht Rio de Janeiro - Amsterdam op 17/01 de 787-900 van KLM geprogrammeers staan :D Gaan ze ook op BUE vliegen met die 787 eigenlijk?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 9 december 2015 @ 10:32:50 #32
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158124631
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158124652
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 20:55 schreef derLudolf het volgende:
Iemand toevallig één of meerdere 747-200('s) kwijt?

http://www.aerotelegraph.(...)n-kuala-lumpur-jumbo
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 14:04 schreef Bitlord het volgende:
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585

Wat is dit voor vreemd bericht?
  woensdag 9 december 2015 @ 10:38:17 #34
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158124698
quote:
Meet Boeing's newest airliner, the 737 MAX

Boeing just unveiled its first real, live, fully painted 737 MAX in Renton, Washington, the company's latest jetliner. The aircraft is getting ready for its first flight in early 2016, before first customer deliveries happen in the third quarter of 2017. (Southwest Airlines, which operates 737s almost exclusively, is the launch customer.)

The plane looks a lot like the 737s that have been dominating the skies for decades — the 737 line is the most prolific jet airliner in the world, after all — but there are some key differences: giant split winglets, for instance, and a new generation of engines called LEAP-1B that improve fuel efficiency and performance. Boeing promises that the 737 MAX will be 20 percent more fuel efficient than the so-called 737 Next Generation aircraft they replace, which is not a small figure.

Considering that the first 737 flew nearly a half century ago in 1967, it's likely that Boeing will eventually need to go back to the drawing board for its small, single-aisle airliners — in fact, that was the plan for a while — but in the meantime, the MAX fills that role, spurred in part by Airbus' introduction of the mildly refreshed A320neo. Considering their overwhelming popularity, the odds are good you'll be flying one of these two machines in the next several years.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158125998
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 13:22 schreef FredvZ het volgende:
Ik moest gelijk hier aan denken:

[ afbeelding ]
ik hier aan:
Antonov 225 met buran _O_
pi_158126317
Vandaag wordt de 2e Boeing 787-9 aan KLM geleverd.
PH-BHA "Carnation / Anjer" wordt vandaag overgedragen aan KLM, vertrekt om 14:00 uur lokale tijd naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd op Schiphol is momenteel 08:05 uur.

pi_158128135
http://news.klm.com/klm-o(...)-services-in-europe/

In summer 2016 KLM Royal Dutch Airlines will expand its medium-haul network with scheduled service to five new destinations: Southampton, Inverness, Dresden, Genoa and Valencia. Customers can now choose a total number of 76 European destinations that KLM operates directly from Amsterdam. In total KLM will add up to 700,000 seats (5% growth) to European destinations next summer.

Inverness starting May 17

Departing Amsterdam 09:45 – Arriving in Inverness 10:25
Departing Inverness 11:00 – Arriving in Amsterdam 13:40
Type of aircraft: Fokker 70
Southampton starting May 16

Departing Amsterdam 08:35 – Arriving in Southampton 08:45
Departing Southampton 09:20 – Arriving in Amsterdam 11:30
Departing Amsterdam 16:40 – Arriving in Southampton 16:50
Departing Southampton 17:25 – Arriving in Amsterdam 19:35
Type of aircraft: Fokker 70
Dresden starting May 16

Departing Amsterdam 16:15 – Arriving in Dresden 17:40
Departing Dresden 18:15 – Arriving in Amsterdam 19:45
Type of aircraft: Fokker 70
Genoa starting April 22

Departing Amsterdam 10:05 – Arriving in Genoa 11:45
Departing Genoa 12:20 – Arriving in Amsterdam 14:20
Type of aircraft: Embraer 190
Valencia starting April 23 only on Saturday and Sunday, as of May 16 daily

Departing Amsterdam 13:45 – Arriving in Valencia 16:15
Departing Valencia 17:00 – Arriving in Amsterdam 19:35
Type of aircraft: Boeing 737-700
I was built to be the best, the number one and nothing less!
pi_158128158
I was built to be the best, the number one and nothing less!
  woensdag 9 december 2015 @ 14:26:22 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158128404
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:10 schreef biertapper het volgende:
Valencia starting April 23 only on Saturday and Sunday, as of May 16 daily

Departing Amsterdam 13:45 – Arriving in Valencia 16:15
Departing Valencia 17:00 – Arriving in Amsterdam 19:35
Type of aircraft: Boeing 737-700
Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)
KLM 152 euro voor een retour
TRA 212 euro voor een retout

Wie van de twee was nou de prijsvechter?
So we just called him Fred
pi_158128560
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)
KLM 152 euro voor een retour
TRA 212 euro voor een retout

Wie van de twee was nou de prijsvechter?
Ik dacht dat ik gelezen had dat Transavia niet meer op Valencia zou vliegen nu KLM die route doet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 9 december 2015 @ 14:43:21 #41
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158128660
quote:
2s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:35 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik gelezen had dat Transavia niet meer op Valencia zou vliegen nu KLM die route doet.
Zou erg logisch zijn idd, maar in de periode mei - oktober vliegen ze allebei dagelijks
So we just called him Fred
pi_158145295
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 14:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug)
KLM 152 euro voor een retour
TRA 212 euro voor een retout

Wie van de twee was nou de prijsvechter?
Blijft een momentopname. Zet anders eens twee enkele reizen naast elkaar ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_158147548
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 12:16 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag wordt de 2e Boeing 787-9 aan KLM geleverd.
PH-BHA "Carnation / Anjer" wordt vandaag overgedragen aan KLM, vertrekt om 14:00 uur lokale tijd naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd op Schiphol is momenteel 08:05 uur.
Geland op de Oostbaan:

pi_158172289
Dikke anderhalf jaar later bestaat de SEN->GRQ vlucht nog steeds. *O* En wordt ook nog prominent aangeduid op hun (Engelse) website en op Southend zelf. En twee (?) dagen per week met twee vluchten.

Ze krijgen er nog steeds bij lange na geen 737 mee vol maar zo af en toe naar oorverdovend propellorlawaai luisteren in een ATR[47]2 heeft ook wel wat. :+
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_158193736
PH-EXE en -EXF; de laatste 2 Embraer E-190 toestellen voor KLM Cityhopper in aanbouw in São José dos Campos, Brazilië. De toestellen zouden deze maand nog geleverd moeten worden.
Vanaf maart 2016 worden de eerste - kleinere - E-175's aan KLM geleverd.



pi_158195410
De EXE ziet er goed uit maar de EXF heeft nog wat zorg nodig!
--
pi_158195447
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 16:27 schreef inkjet het volgende:
De EXE ziet er goed uit maar de EXF heeft nog wat zorg nodig!
Die foto is al ruim 2 maanden oud. ;)
En aan de testregistratie van het laatste toestel te zien is wordt dat PH-EXF.
pi_158195560
Ah okee dat scheelt. Ik wist niet dat er een relatie lag tussen de testreg en de uiteindelijke reg.
--
pi_158199878
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 16:34 schreef inkjet het volgende:
Ah okee dat scheelt. Ik wist niet dat er een relatie lag tussen de testreg en de uiteindelijke reg.
Soms wel.

Zo heet PH-AOH sinds gisteren 2-PAOH. :P
pi_158200308
Ik voel ook een 2-PAOL aankomen
--
pi_158200406
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 20:01 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Soms wel.

Zo heet PH-AOH sinds gisteren 2-PAOH. :P
Schijnt nog 2 maanden extra in Nederland te blijven vanwege een cabine modificatie.
pi_158203046
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 20:19 schreef Mikey92 het volgende:
Schijnt nog 2 maanden extra in Nederland te blijven vanwege een cabine modificatie.
Zowel paintjob als interieur worden op Schiphol gedaan inderdaad.

Schiphol komt vol te staan met uitgefaseerde toestellen...
pi_158203657
quote:
Schiphol komt vol te staan met uitgefaseerde toestellen...
De ex-KLM Airbussen gaan toch gewoon naar Pakistan? Ze zijn alleen in Nederland uitgefaseerd. De Fokkers vertrekken voorlopig ook naar andere gebruikers.
--
pi_158203819
--
pi_158204474
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:27 schreef inkjet het volgende:
De ex-KLM Airbussen gaan toch gewoon naar Pakistan? Ze zijn alleen in Nederland uitgefaseerd. De Fokkers vertrekken voorlopig ook naar andere gebruikers.
Als PH-AOH inderdaad nog 2 maand nodig heeft voor de ombouw dan staat die mogelijk rond eind februari nog op Schiphol.
Tegen die tijd zijn PH-AOI en -AOK ook al uitgefaseerd en -AOL staat al ook al ruim een week stil.
Daarnaast staat dan 747 PH-BFO ook stil.
En natuurlijk hebben we PH-MCS momenteel ook nog op Schiphol staan.

Als de A330's dus zolang op Schiphol blijven staan voor de ombouw en -MCS ook nog blijft staan staan daar dus aardig wat uitgefaseerde toestellen.
Ik reken -BFO maar niet mee want als die op dezelfde manier de vloot verlaat als -BFM dan is die na enkele dagen al vertrokken.
pi_158215393
We zullen zien of de uitfasering volgens de eerdere planning verloopt. De aflevering van 787's moet wel voldoende vervanging opleveren. Ook kan men niet tegelijk aan de ombouw van de A330's werken en de uitfasering van andere A330's. De planning zat immers vol.
--
pi_158220205
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 14:47 schreef inkjet het volgende:
We zullen zien of de uitfasering volgens de eerdere planning verloopt. De aflevering van 787's moet wel voldoende vervanging opleveren. Ook kan men niet tegelijk aan de ombouw van de A330's werken en de uitfasering van andere A330's. De planning zat immers vol.
Na de paint maar zien waar hij gaat staan, ik heb ook geen idee hoe ze dit gaan doen...
Misschien heel hangar 12 voor de uitfasering gebruiken...
pi_158237937
Jet Airways heeft bevestigd dat het de Europese 'hub' vanaf de zomer verplaatst van Brussel naar Amsterdam. Al vaak verwacht maar nu dus definitief bekend gemaakt.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_158238352
Hoe onverwacht. :+

Anywho; Boek 2 – MD-11 “End of Flightplan” is onderweg naar hier. *O*
Direct besteld toen het bekend werd dat dit boek zou komen.
Dat wordt weer lezen! :9

Daarnaast, ik heb weer een aantal lange posts in het vooruitzicht.
pi_158239174
Dit is er geen van...

Alouette-helikopters Gilze-Rijen gaan met pensioen
quote:
GILZE EN RIJEN - Na ruim 50 jaar neemt het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht op dinsdag 15 december met een ceremonie afscheid van de 4 Alouette III-helikopters op vliegbasis Gilze-Rijen. De helikopters worden verkocht.

Tijdens de ceremonie draagt kapitein Robert de Lange de Alouettes over aan de Commandant der Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Alexander Schnitger. Vanaf 1 januari 2016 vallen de Alouettes onder de Defensie Materieel Organisatie (DMO). De DMO is verantwoordelijk voor de verkoop van de Alouettes. Tot de helikopters verkocht zijn, verblijven ze in een loods op vliegbasis Gilze-Rijen.

De Alouette is in het verleden ingezet voor reddingsmissies boven de Wadden- en Noordzee. Ook werd het toestel gebruikt bij tactische vluchten in diverse uitzendgebieden als Irak, het voormalige Joegoslavië en Cambodja. De 4 overgebleven exemplaren vervoerden in de afgelopen jaren vooral VIP's, zoals leden van het Koninklijk Huis.
Mooi artikel in de Vliegende Hollander.

Demoteam 'The Grasshoppers' in 1985:


Op Koninginnedag 1991 Alouette III's in een Antonov 124 laden op Vliegbasis Soesterberg:


Vele vluchten met leden van het Koninklijk Huis:
(waaronder jaren geleden nog niet eens zo heel ver van ons huis)





En vorig jaar; toen ze 50 jaar in dienst waren bij de Nederlandse luchtmacht:


[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 14-12-2015 19:03:18 ]
  Moderator maandag 14 december 2015 @ 16:44:25 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158239288
quote:
Jazeker, mensen van het koninklijk huis zijn net als normale mensen :r


Wel leuk om te zien hoe makkelijk zo'n heli in een An124 past :O Ik kijk uit naar de lange posts :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158239565
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands?
  maandag 14 december 2015 @ 17:53:48 #63
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_158240611
Edit!

[ Bericht 98% gewijzigd door Sunri5e op 14-12-2015 17:59:11 ]
pi_158242306
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:56 schreef tripel7 het volgende:
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands?
Er is niet echt vervanging voor.
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 17:53 schreef Sunri5e het volgende:
Edit!
Wat hebben we gemist? :P
  maandag 14 december 2015 @ 19:20:51 #65
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158242558
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 15:29 schreef Thetallguy het volgende:
Jet Airways heeft bevestigd dat het de Europese 'hub' vanaf de zomer verplaatst van Brussel naar Amsterdam. Al vaak verwacht maar nu dus definitief bekend gemaakt.
Daar wil je ondanks de soms fantastisch lage prijs aanbiedingen niet mee vliegen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 14 december 2015 @ 19:24:53 #66
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_158242652
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:56 schreef tripel7 het volgende:
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands?
En dat was zeker dan alleen omdat in dat toestel noise cancellers zaten die de suikerspin enigzins in model hielden? ;)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  maandag 14 december 2015 @ 21:33:19 #67
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158246774
waaromweetikdit twitterde op maandag 14-12-2015 om 20:30:24 Oneven vluchtnummers van KLM (@KLM) vertrekken van @Schiphol, even nummers gaan er naartoe (via @WouterJong). reageer retweet
Zijn er nog meer (leuke) feitjes zoals deze?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 15 december 2015 @ 13:49:55 #69
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_158258685
quote:
KLM met eigen vliegtuigen naar Salt Lake City

AMSTELVEEN - De Amerikaanse stad Salt Lake City krijgt vanaf 5 mei bezoek van vliegtuigen van KLM. Op die dag begint KLM een eigen lijndienst naar de hoofdstad van de staat Utah, zo kondigde de luchtvaartmaatschappij dinsdagmorgen aan. De eerste twee maanden van de route zijn er twee vluchten per week, op donderdag en zaterdag.

Met ingang van 4 juli zal KLM ook op maandagen naar Salt Lake City vliegen. Op de route wordt een Airbus A330-200 ingezet. Het toestel biedt plaats aan 178 mensen in economy class, 35 in economy comfort en dertig in business class.

KLM's Amerikaanse partner Delta Air Lines vliegt al dagelijks tussen Schiphol en Salt Lake City. Daar komt geen verandering in als KLM zich op de route meldt, aldus KLM dinsdag. In Salt Lake City heeft Delta een belangrijke hub. Passagiers van KLM kunnen in Salt Lake City overstappen op Delta-vluchten naar meer dan vijftig Noord-Amerikaanse bestemmingen.

In Salt Lake City wonen 1,2 miljoen mensen. De stad is de thuisbasis van de mormonenkerk en de hoofdstad van Amerika's industriële bankwezen. Vanuit Salt Lake City zijn ook skigebieden en bekende Amerikaanse nationale parken snel toegankelijk.

Ibiza
Naast 'Salt Lake' zal KLM volgend jaar ook Ibiza opnemen in de dienstregeling. Het Spaanse feesteiland wordt in het zomerseizoen op werkdagen aangevlogen met een Boeing 737-700. De zomerroute begint op 4 juli en duurt tot en met 25 augustus.

De vluchten naar Ibiza zijn een aanvulling op de bestaande vluchten van Transavia. De KLM-dochter vliegt vanaf Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam naar het Spaanse eiland.
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
pi_158258727
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
De SLC-route lijkt dus wel een succes.
Op 2 mei 2015 begon Delta deze route met een dagelijkse vlucht en nu bijna precies een jaar later ook KLM ook nog eens 3 keer per week.
pi_158258794
quote:
7s.gif Op maandag 14 december 2015 21:33 schreef donroyco het volgende:
waaromweetikdit twitterde op maandag 14-12-2015 om 20:30:24 Oneven vluchtnummers van KLM (@KLM) vertrekken van @Schiphol, even nummers gaan er naartoe (via @WouterJong). reageer retweet
Zijn er nog meer (leuke) feitjes zoals deze?
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.
pi_158259122
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:55 schreef NewHorizon het volgende:
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.
En geen Nederlandse/EU vlag.
  dinsdag 15 december 2015 @ 14:17:53 #73
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_158259189
Ik ben ooit (lees: jaar of 15 geleden) met een KLM-Asia 747 naar New York-JFK gevlogen. Waar zou ik kunnen achterhalen welke kist/registratie dat is geweest?
Tics van je petten.
  dinsdag 15 december 2015 @ 16:57:34 #74
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_158262258
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
Ik gok omdat een bepaald slag Ibiza gangers liever KLM zitten...

En kan het onbeperkt drinken ook gelijk in het vliegtuig beginnen.
So we just called him Fred
pi_158263407
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht?
Die hebben in de zomermaanden ook niet zomaar even capaciteit hiervoor. KLM heeft in de zomer juist weer iets meer ruimte in de schema's :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_158263925
quote:
Die hebben in de zomermaanden ook niet zomaar even capaciteit hiervoor. KLM heeft in de zomer juist weer iets meer ruimte in de schema's :)
Misschien vliegt KL wel op een normaal tijdstip ;) Zo kun je verschillende doelgroepen bedienen.

[ Bericht 10% gewijzigd door inkjet op 15-12-2015 19:36:53 ]
--
pi_158265553
Weet iemand of de PH-KZO al uitgefaseerd is?
--
pi_158266896
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 19:35 schreef inkjet het volgende:
Weet iemand of de PH-KZO al uitgefaseerd is?
Planning is januari, of het moet naar voren zijn gehaald
pi_158268051
Dat gebeurde met de KZF ook,vandaar mijn vraag. Maar inmiddels blijkt dat mijn veronderstelling onjuist was.

[ Bericht 34% gewijzigd door inkjet op 15-12-2015 21:39:28 (Nieuw inzicht) ]
--
  dinsdag 15 december 2015 @ 22:08:35 #80
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158270899
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:55 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo.
Leuk. :)
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 15 december 2015 @ 23:09:34 #81
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_158272874
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:08 schreef donroyco het volgende:

[..]

Leuk. :)
KLM is ook de enige airline die nog een aparte Asia-livery heeft.

De anderen (BA, Air France, Swissair, Lufthansa, Qantas en nog een paar) vliegen niet meer naar Taiwan, of hebben andere afspraken met China, of bestaan niet meer.
  dinsdag 15 december 2015 @ 23:10:53 #82
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158272911
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:09 schreef OEM het volgende:

[..]

KLM is ook de enige airline die nog een aparte Asia-livery heeft.

De anderen (BA, Air France, Swissair, Lufthansa, Qantas en nog een paar) vliegen niet meer naar Taiwan, of hebben andere afspraken met China, of bestaan niet meer.
Waarom was er de Asia-livery in de eerste plaats? :@
/leek
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158273061


Vandaag arriveert PH-EXE op Schiphol. Verwachte landing van KL9966 is om 18:00 uur vanuit Aeropuerto de Tenerife Sur. Toestel staat - als ik het goed heb - momenteel op de luchthaven van Recife, Brazilië.

PH-EXF volgt komende zaterdag.
  dinsdag 15 december 2015 @ 23:16:30 #84
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_158273099
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:10 schreef donroyco het volgende:

[..]

Waarom was er de Asia-livery in de eerste plaats? :@
/leek
Heel in het kort:

China vindt dat Taiwan een provincie van hun is en stond niet toe dat flag carriers van een land die dat niet erkende op zowel China als Taiwan vlogen.

Daarom zijn er allemaal Asia-subsidairies + aparte livery ontstaan voor Europese airlines, zodat ze daar wel mee naar Taiwan konden vliegen zonder China op hun pik te trappen. Amerikaanse airlines hoefden dat bv weer niet te doen, want dat zijn geen flag carriers.
  dinsdag 15 december 2015 @ 23:20:02 #85
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_158273231
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:16 schreef OEM het volgende:

[..]

Heel in het kort:

China vindt dat Taiwan een provincie van hun is en stond niet toe dat flag carriers van een land die dat niet erkende op zowel China als Taiwan vlogen.

Daarom zijn er allemaal Asia-subsidairies + aparte livery ontstaan voor Europese airlines, zodat ze daar wel mee naar Taiwan konden vliegen zonder China op hun pik te trappen. Amerikaanse airlines hoefden dat bv weer niet te doen, want dat zijn geen flag carriers.
Ah, thanks.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_158275753

News_Executive twitterde op woensdag 16-12-2015 om 01:19:38 BREAKING: Southwest Airlines plane skids off runway at #Nashville airport https://t.co/pd7DhjUQwK reageer retweet
BNONews twitterde op woensdag 16-12-2015 om 01:30:35 UPDATE: 3 injured after Southwest plane goes off runway while taxiing at Nashville airport https://t.co/SCpLUfdC8u reageer retweet


[ Bericht 28% gewijzigd door Houtenbeen op 16-12-2015 01:35:50 ]
  woensdag 16 december 2015 @ 01:58:16 #87
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158276042
Het meest schokkende aan bovenstaande is natuurlijk het "while taxiing". Damn, dan zitten ze écht even niet op te letten :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_158277112
quote:
15s.gif Op woensdag 16 december 2015 01:58 schreef flipsen het volgende:
Het meest schokkende aan bovenstaande is natuurlijk het "while taxiing". Damn, dan zitten ze écht even niet op te letten :X
Aan de borden te zien ligt het in het verlengde van de highspeed turnoff van baan 13. Hoeft dus ook niet perse onoplettendheid te zijn, falende remmen of andere technische problemen zijn misschien wel logischer ;)
  woensdag 16 december 2015 @ 13:01:08 #89
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158281065
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 08:47 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Aan de borden te zien ligt het in het verlengde van de highspeed turnoff van baan 13. Hoeft dus ook niet perse onoplettendheid te zijn, falende remmen of andere technische problemen zijn misschien wel logischer ;)
Daarom moet ik me er als leek ook niet mee bemoeien :@ Bij taxiën denk ik alleen aan het langzaam taxiën naar de runway of naar de gate, maar niet als ie net aan komt loeien.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_158282361
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 13:49 schreef Sunri5e het volgende:
KLM met eigen vliegtuigen naar Salt Lake City
Nu ook duidelijk geworden waar de Airbus A330-200 vandaan komt:

KLM staakt route naar Dallas/Fort Worth
quote:
AMSTELVEEN - Naast het toevoegen van Salt Lake City aan het routenetwerk, schrapt KLM ook een route naar Noord-Amerika. Het Texaanse Dallas/Fort Worth keert komend zomerseizoen niet terug in de dienstregeling. Dat bevestigt een KLM-woordvoerder aan Reismedia.

De lijndienst voldeed volgens KLM niet meer aan de verwachtingen. Daarop is besloten de capaciteit op een andere manier in te zetten. KLM blijft in samenwerking met partner Delta Air Lines vluchten aanbieden naar Dallas/Fort Worth, maar dan is een overstap in Atlanta of Minneapolis noodzakelijk.

KLM vloog sinds april 2008 naar Dallas. Aanvankelijk werd de lijndienst het hele jaar door uitgevoerd, maar sinds 2012 alleen in het zomerseizoen. Op de route werd vijf keer per week een Airbus A330-200 ingezet.

Dinsdag maakte KLM bekend dat komende zomer Salt Lake City aan de dienstregeling wordt toegevoegd. Op de route gaat KLM twee keer per week een Airbus A330-200 inzetten. In tegenstelling tot Salt Lake City is Dallas/Fort Worth geen hub van Delta Air Lines


[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2015 14:12:07 ]
pi_158288968
Het doek valt bijna voor weer een Martinair McDonnell Douglas MD-11F.
PH-MCY staat gepland om komende zaterdag haar allerlaatste commerciële vlucht te maken.
Om 15:00 uur zou ze moeten vertrekken naar Miami voor een laatste vrachtvlucht.
In tegenstelling tot haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië.
Hier komt ze weer oude bekenden tegen; PH-KCD en -KCE van KLM en ook haar zusterschip PH-BUH (Martinair 747-200 freighter die eerst voor KLM vloog) en PH-BUI (KLM 747-200).

PH-MCY is een bijzonder toestel binnen de Martinair vloot.
Dit toestel is de enige MD-11 die niet rechtstreeks vanuit de fabriek aan Martinair geleverd werd.
Nadat ze in februari 1991 haar eerste vlucht maakte, werd PH-MCY op 22 april als HB-IWC aan Swissair geleverd.



Een korte geschiedenis::
De al slecht draaiende Swissair kreeg met de aanslagen van 11 september 2001 er nog meer problemen bij. Swissair had een zogenaamde Hunter-strategie; aandelen kopen van diverse Europese maatschappijen (waaronder het Belgische Sabena) om zo goede overlevingskansen te hebben.
Echter waren de aanslagen een grote klap voor de maatschappij, zoals voor zovele maatschappijen.
Nadat op 2 oktober 2001 de grootste bank van Zwitserland niet meer garant wilde staan werd abrupt de gehele vloot aan de grond gehouden, zo ook HB-IWC.
Luchthavens wilden de toestellen niet meer van brandstof voorzien, passagiers en personeel waren gestrand, credit cards van personeel werden door de banken geblokkeerd en crews werden hotels uitgezet.
Nadat de Zwitserse regering weer tijdelijke leningen had gegeven konden vanaf 5 oktober de vluchten weer doorgaan; maar crew moest grote bedragen in cash meenemen om de brandstof te betalen.
Sabena ging echter in november failliet.

Na het winterseizoen 2001/2002 werden op 31 maart 2002 26 medium-haul toestellen (A319, A320 en A321's) en de 26 long-haul toestellen (A330 en MD-11's, waaronder HB-IWC) overgedragen naar Crossair; de regionale airline waarin Swissair aandelen had. Hierop veranderde deze haar naam naar Swiss International Air Lines. De laatste Swissair vlucht SR145 vanuit São Paulo landde op 1 april in Zürich.

HB-IWC
Deze MD-11 had een bijzondere rol in dit verhaal. Zij voerde namelijk ook een van de laatste vluchten uit.
Op de avond van 27 maart 2002 vertrokken de 2 laatste symbolische vluchten van Swissair en Crossair.
HB-IZG, een Saab 2000, zou de laatste vlucht van Crossair uitvoeren; LX578 naar Neurenberg; de eerste bestemming waarop Crossair vloog na haar oprichting in 1978.

HB-IWC nam de laatste Swissair vlucht op haar; vlucht SR2400 naar Kaapstad.
Het was een speciale charter vlucht; een Zwitsere chartermaatschappij had het toestel gecharterd voor deze historische vlucht.
HB-IWC was de eerste MD-11 van de maatschappij die al de nieuwe kleuren van Swiss droeg.

"Rollout" van de nieuwe livery in maart 2002:


Voor deze speciale vlucht was echter nog de naam Swissair d.m.v. een sticker over de naam Swiss geplakt.
In het bijzijn van ruim 4000 Swissair werknemers vertrokken om 21:00 deze twee toestellen naar de vertrekbaan onder begeleiding van talloze voertuigen van de brandweer, politie en follow-me voertuigen.
Aan boord waren zo'n 238 passagiers (veelal werknemers, fans etc.) en 17 crew waaronder 2 piloten, een copiloot, ground engineer en een catering-chef.





Op 30 maart vloog het een mooie sightseeing vlucht boven Kaapstad en de Tafelberg.





Op 1 april was het tijd om terug naar Zürich te gaan. De tijd van Swissair was nu echt voorbij; de sticker met haar oude naam was verwijderd; het was nu Swiss. Om 22:30 uur landde vlucht SR2401 in Zürich.
De MD-11 vloog hierna nog 2 jaar voor Swiss.

Martinair
Op 15 april 2004 vertrok de MD-11 als LX7010 vanuit Zürich naar Naples.
Hier werd het toestel omgebouwd naar vrachttoestel en werd de cargo-deur geïnstalleerd.



Op 3 september werd het toestel aan Martinair geleverd en op zondag 5 september landde het toestel op Schiphol; hieronder het vertrek vanuit Zürich.



Op maandag 6 september volgde haar eerste commerciële vlucht voor Martinair naar Entebbe en Nairobi.
Hoewel dit de oudste MD-11 uit de Martinair vloot is, was het dus de laatst geleverde MD-11 aan de maatschappij; de overige 6 zijn tussen 1994 en 1998 geleverd; PH-MCY ruim 7 jaar later in 2004.
Naast PH-MCU en -MCW heeft zij dus ook nooit passagiers vervoerd voor Martinair.

En nu, bijna 25 jaar nadat ze in Long Beach van de productielijn rolde, zal ze nu haar einde vinden op 140 kilometer vanaf haar geboorteplaats.
Met het vertrek van PH-MCY blijven er slechts 3 actieve MD-11 vrachttoestellen over bij Martinair.
Deze vertrekken in april en mei volgend jaar (volgens de planning)


pi_158289557
De MCS is er ook nog, niet meer actief maar wel in Nederland. Mooie posting trouwens!

[ Bericht 16% gewijzigd door inkjet op 16-12-2015 20:02:07 ]
--
  woensdag 16 december 2015 @ 19:53:09 #93
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_158290362
Ah, nu ik die MartinAir Cargo zie... Afgelopen keer (20/11) dat ik weer aankwam op Buenos Aires EZE en met de taxi richting stad reed, zag ik nog net een KLM Cargo daar staan. Vreemd, normaal gesproken is dat de MartinAir MD11 toch? Of heeft KLM Cargo die vluchten nu overgenomen? Vond het wel apart...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_158290630
quote:
Afgelopen keer (20/11) dat ik weer aankwam op Buenos Aires EZE en met de taxi richting stad reed, zag ik nog net een KLM Cargo daar staan. Vreemd, normaal gesproken is dat de MartinAir MD11 toch? Of heeft KLM Cargo die vluchten nu overgenomen? Vond het wel apart...
De vluchten van toestellen van KLM Cargo worden door Martinair uitgevoerd.
--
pi_158306043
Random nieuws:

Herinneren we ons het incident met de British Airways 777-200ER op Las Vegas nog van 8 september?




Het toestel word gemaakt:
British Airways jet that caught fire before takeoff at McCarran to fly again
quote:
The British Airways Boeing 777 that aborted a takeoff at McCarran International Airport with 157 passengers and 13 crew members aboard in September will fly again.

A representative of the London-based airline said Wednesday that crews would be dispatched to McCarran and that work would begin "shortly" to repair the aircraft's hull to make it airworthy.
Noting that "safety is always British Airways' top priority," a company spokeswoman said in an email, "The airframe was inspected by a team of highly experienced engineers from Boeing who concluded that the damage was limited and suitable for repair.
"A team from Boeing will carry out the repair work, which will be certified to the same high standards as if the aircraft was brand new," she said.
She did not give a timetable for repairs or when the plane would be flown, but the work is expected to begin next month. The company did not elaborate on the repair process or how much it would cost to fix the plane.
While the jet is parked at McCarran, British Airways is paying $375 a day in fees and by the end of 2015, the bill will reach about $31,000.

The jet, a twin-engine Boeing 777-200ER, was scheduled to fly as British Airways Flight 2276 from McCarran to London's Gatwick International Airport on Sept. 8.
Midway through its takeoff run, before the plane lifted off the ground, the jet's left engine experienced an uncontained failure that started a fire. Debris spewed out of the engine and onto the runway.
The pilot shut down the engine and aborted the takeoff and while McCarran's emergency response crews sped to the burning plane, passengers began evacuating on emergency slides.

A preliminary National Transportation Safety Board report in October said the "left engine and pylon, left fuselage structure and inboard left wing ... were substantially damaged by the fire."
Officials reported 14 people suffered minor injuries, most of them a result of a rough ride down the emergency chute. The runway was closed for four hours.
Aviation experts said they expected the plane's insurers to declare the aircraft a "hull loss," meaning that it was too damaged for repair and that it would be disassembled for parts.

Wednesday's email from the company was the first indication that British Airways would instead put a different engine on the plane, repair the hull and fly the plane to a maintenance facility for additional work.
En problemen aan boord de KLM 747-400 (PH-BFP) van vlucht KL662 uit Houston:

KLM vlucht Houston geannuleerd na verdachte mannen aan boord
quote:
Een vlucht van KLM van Houston naar Amsterdam is in Houston geannuleerd omdat er twee verdachte mannen aan boord zouden zijn. Dit melden diverse media.

Vlucht KL662 had rond 15.30 uur lokale tijdmoeten vertrekken richting Amsterdam. De Amerikaanse website ABC News schrijft dat er aan boord onenigheid ontstond tussen enkele passagiers. Daarop werd de take-off afgebroken en werden twee mannen geboeid afgevoerd. Een andere Amerikaanse website meldt dat er geen arrestaties verricht zouden zijn.

De B747-400 waarmee de vlucht werd uitgevoerd is ontruimd en doorzocht door de politie en de FBI. Bij de doorzoeking is niets verdachts gevonden.


En vandaag was voorlopig de laatste vlucht van United Airlines van/naar Houston met de Boeing 777-200ER.
Vanaf morgen zetten ze ein-de-lijk de Boeing 787 in en wel de 787-9. Over een uur of 10 vertrekt het toestel naar Amsterdam; momenteel staat N36962 ingepland.
Tot en met 26 maart 2016 worden de dagelijkse vluchten uitgevoerd met de 787, met de start van het zomerseizoen op 27 maart keert de 777-200ER weer terug op de route.
Hiermee wordt United de vierde buitenlandse maatschappij (na Xiamen, Kenya en Qatar Airways) die de 787 op Schiphol inzet.

Dit betekend dat United eindelijk de 787 op deze route inzet.
Oorspronkelijk zou United de 787-8 al vanaf 4 december 2012 inzetten op deze route wat de eerste internationale route zou zijn geworden voor hun 787.
Het is overigens niet de eerste keer dat de United 787 op Schiphol komt, een aantal keer eerder is de United 787 naar Amsterdam gekomen, waaronder de eerste internationale vlucht naar Amsterdam dat voor de FAA benodigd was. Dat was overigens ook de 2e keer dat de 787 op Schiphol kwam.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2015 14:44:20 ]
  Moderator donderdag 17 december 2015 @ 17:23:16 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158310672
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:17 schreef nattermann het volgende:
Ik ben ooit (lees: jaar of 15 geleden) met een KLM-Asia 747 naar New York-JFK gevlogen. Waar zou ik kunnen achterhalen welke kist/registratie dat is geweest?
Uhm ik denk dat dat vrij lastig wordt. Ik heb laatst proberen te achterhalen met wat voor vliegtuig ik van Münster naar Rome ben gevlogen in 2008, zelfs vluchtnummer had ik. Maar dat lukte me toen al niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158312102
quote:
Leesvoer *O*
Oeps, snel naar het afhaaladres... ;-)
--
pi_158312875
Vandaag exact 112 jaar geleden:



En vandaag exact 80 jaar geleden (post van Tweaker wildhagen)

Vandaag trouwens nog een jubileum: één van de meest bekende. iconische en belangrijkste vliegtuigen uit het verleden had op 17 december 1935 zijn first flight: de DC-3 :)

Toen nog Douglas Sleeper Transport (DST) genoemd overigens, omdat hij bedden aan boord had :)



Dat kon je van buiten ook zien waar die bedden zich bevonden:



Later verlengd tot een meer conventionele cabine met 7 rijen van 3 stoelen, voor een totaal van 21 passagiers (later uitgebreid tot 32 pasagiers als max) :)



Nu, 80 jaar later wordt de DC-3 zelfs nog steeds commercieel ingezet in Afrika, Zuid-Amerika en Azie. Grotendeels voor cargo, maar zelfs op kleine schaal ook nog voor passagiers :)

De oudste nog bestaande DC-3/DST is de oorspronkelijke NC16005 voor American Airlines (nu als N133D geregistreerd, in afwachting van restoratie):

Dit toestel is geleverd aan American Airlines op 12 juli 1936.



De oudste op dit moment nog vliegwaardige DC-3 is NC17334 (geleverd in 1937 aan American Airlines):



Er is ook een miltiaire versie van gemaakt (de Douglas C-47 Skytrain die in WO2 zeer grootschalig ingezet is. Ook zijn er in licentie gebouwde Russische en Japanse modellen geweest. In totaal komt het aantal geproduceerde DC-3 varianten/afgeleiden op ruim 16.000 uit. Een flink deel is hiervan (vliegend of statisch) bewaard gebleven gelukkig.

[ Bericht 42% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2015 20:42:09 ]
pi_158320904
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:12 schreef Iemand91 het volgende:
Hiermee wordt United de vierde buitenlandse maatschappij (na Xiamen, Kenya en Qatar Airways) die de 787 op Schiphol inzet.
Nou, daar lijkt snel verandering in te komen:



Aeromexico Announces New Route for 2016: Amsterdam
quote:
-- The airline will start operating a nonstop service from Mexico City to the Dutch capital in May 2016
-- The route will be operated using the Boeing 787 Dreamliner, regarded as one of the most advanced commercial airplanes in the skies
-- Aeromexico is the only Mexican airline to offer direct flights to Europe

MEXICO CITY, Dec. 17, 2015 /PRNewswire/ -- Aeromexico, Mexico's global airline, announced three weekly nonstop flights between Mexico City and Amsterdam starting on May 29, 2016, making the city its fourth destination in Europe.

This new route will be operated using Boeing 787 aircraft with 243 seat capacity, including 32 seats in Clase Premier, Aeromexico's Business Class Cabin. The Dreamliner is considered one of the most advanced commercial aircraft in the skies, offering benefits that include extra legroom, more storage space for carry-on bags, bigger windows that can be dimmed at the touch of a button, personal entertainment system, Sky Interiors LED lighting, and new in-flight menu services.

Anko van der Werff, Aeromexico's Chief Revenue Officer, said, "Aeromexico is extremely proud to add Amsterdam to its European route network. The Netherlands is the fourth largest Mexico's trading partner in the European Union, and nowadays, an average of 200,000 annual passengers travel between both capital cities".

"With this flight, Aeromexico will be able to offer a quality service to all of its customers traveling from the Netherlands on board our Boeing 787 aircraft with greater connectivity options to the main cities in Mexico, such as Guadalajara, Monterrey, and Puerto Vallarta, and in Central and South America, including San Jose, Costa Rica, Guatemala, Panama.", he added.

One of the key factors in establishing this new route is Amsterdam's status as a major SkyTeam hub where KLM offers a significant number of flights within Europe. Aeromexico is a founding member of the SkyTeam airline alliance.

Aeromexico is proud to crown the year 2015 by announcing the addition of a new route, just as it did at the beginning of this year, thus allowing the airline to increase the economic, commercial and tourist exchange between the two nations, as well as the number of passengers carried between Mexico and Europe.
Vluchttijden zijn:
MEX (23:58 uur) - AMS (18:00 uur) op woensdag, vrijdag en zondag.
AMS (22:35 uur) - MEX (04:10 uur) op maandag, donderdag en zaterdag.



En daarnaast zou ook China Eastern Airlines naar Amsterdam komen. Vanaf april 2016 elke dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag van/naar Shanghai met de Airbus A330-200.

Beide vluchten worden tot nu toe uitsluitend door KLM gevlogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-12-2015 00:28:33 ]
pi_158321352
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 23:57 schreef Iemand91 het volgende:
...Anko van der Werff...
Die naam klinkt in ieder geval erg Nederlands ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 23:57 schreef Iemand91 het volgende:

Vluchttijden zijn:
MEX (11:58 uur) - AMS (18:00 uur) op woensdag, vrijdag en zondag.
AMS (10:35 uur) - MEX (04:10 uur) op maandag, donderdag en zaterdag.

Ik weet het echt niet 100% zeker hoor, maar het lijkt mij juist logischer dat dit omgedraaid is? Dus bovenste AMS - MEX en onderste MEX - AMS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')